Moikka, haluaisin joitain vinkkejä, että mitä tehdä vanhentuneella IT-alan tutkinnolla ja toiveilla päästä johonkin nykyistä toimistoassarin työtä mielenkiintoisempiin ja paremmin palkattuihin hommiin.
Olen 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä opiskellut HCI/UX-alan yliopistotutkinnon mutta olen tehnyt töitä lähinnä teknisen dokumentoinnin ja suunnitteluassistentin töiden parissa. Viime vuodet, tai aika monta vuotta, on mennyt töissä, joissa en ole mielestäni oppinut mitään uutta, ja tällä hetkellä ne työtehtävät, joita minulla on, ovat lähinnä rutiininomaista paperien kopiointia ja tiedostojen siirtämistä järjestelmästä A järjestelmään B. Aiemmin kuvittelin, etten jaksa enkä halua muuta kuin simppeliä rutiinihommaa, mutta sitten korona ajoi koko työpaikkani pysyvästi etätöihin - ja minulle se on ollut aivan taivaan lahja. Olen huomannut, että kun energiaa ei mene työmatkoihin eikä ihmisten parissa olemiseen, minulla onkin kiinnostusta tehdä jotain tavallaan vaativampaa eli kiinnostavampaa hommaa.
Nykytyössäni kehittymismahdollisuuksia olisi, jos haluaisin opiskella rakennusalan tutkinnon, mutta en halua. IT-alan korkeakoulututkintoni on täysin vanhentunut eikä se kiinnosta työnantajia ymmärrettävästi enää ollenkaan - pääosin opinnot ovat vuosilta 2002-2007. Mutta, mitä ihmettä lisäopiskella? Tavallaan rutiinien automatisointi on alkanut kiinnostaa, koska olen viimeiset 10 vuotta tehnyt duuneissani aivan aivottomia rutiinijuttuja, jotka minusta pitäisi automatisoida ja robotisoida. Matemaattisesti olen varmaan jotain enintään keskitasoa, eli en toivo työni vaativan mitään erityistä matemaattista lahjakuuutta ja kiinnostusta, ja olen käsityksessä, että ohjelmistorobotiikkajutuissa tarvitaan kyllä matematiikkaa yms. Toisaalta haluaisin tutustua johonkin ERP/SAP-hommiin, koska kuvittelen niiden olevan jonkinlaista yksin tehtävää "taustatyötä", joista kuitenkin maksettaisiin ihan kivasti - mutta ERP:iä ei oikein tunnuta opetettavan millään helposti saatavissa olevilla kursseilla. Opiskelun maksullisuus ei ole ongelma, mikäli nyt ajatellaan tasoa "avoin yliopisto / avoin AMK" eikä mitään tuhansien eurojen MBA-tutkintoja.
Minulla on päivisin hyvin aikaa opiskella kaikenlaista, kiitos tosiaan työn, jossa on todella vähän tekemistä. Aloitin Pythonin perusteet MOOC-kurssina, ja tuo on ollut kiinnostava kokemus kyllä. Mutta jonkinlainen ammatillinen lamaannus on iskenyt ja lujaa, kun tosiaan tuntuu, että minulla ei ole enää yhtäkään taitoa, jota työnantajat arvostaisivat - tai johonkin uusiin assistentin tehtäviin varmasti pääsisin, mutta sitä en tietenkään halua. Ikäkin alkaa huolestuttaa: mittarissa on 40+ ja tämänkin foorumin näitä työelämäkeskusteluja lukeneena mahdollisuudet johonkin järkevästi palkattuihin töihin eivät vaikuta kummoisilta. Ja tosiaan, olen tottakai valmis aloittamaan työuran tavallaan alusta jossain uusissa tehtävissä, kunhan vaan olisi taitojen karttuessa mahdollisuus ura- ja palkkakehitykseen.