Netto 2,5-5K / kk on muuten Suomessa ihan helvetin hyvin helpparihommista jos painottuu keskiarvon paremmalle puolelle eli yli 3750€ ja välillä vähemmän jos on lomalla.
Paljos siitä jää vakuutusmaksujen yms jälkeen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Netto 2,5-5K / kk on muuten Suomessa ihan helvetin hyvin helpparihommista jos painottuu keskiarvon paremmalle puolelle eli yli 3750€ ja välillä vähemmän jos on lomalla.
Paljos siitä jää vakuutusmaksujen yms jälkeen?
Ilmeisesti et tiedäkään sittenkään niin paljon. Se intialainen firma vaati hirveän vakuutuksen joku outo Professional Indemnity Insurance.Ajattelin että kun netosta puhutaan niin se on se mitä jää käteen. Sen verran sekavaa juttua että voi olla niin tai näin.
Jostain viestistä olin lukevani / tulkitsevani että helpparihommia mutta en nyt enää siitäkään ole varma kun en sitä viestiä löydä
Vakuutus maksujen jälkeen minulle jää yli 3k netto/kuukausi käteen. Tavallisesti 3-3.3k netto.Paljos siitä jää vakuutusmaksujen yms jälkeen?
Vuosina 2015-2019 kesään loppuun asti tein markkinointi ja myynti hommia. Nyt syksyllä 2019 tein comebackin IT alaan. Helpommin saada IT työtä jos on tuore IT työpaikka taustana.Pakko ihmetellä että miksi tosiaan lähtee helpparihommiin contractorina tms. ja vielä niin paskalla korvauksella ettei ole varaa pitää lomaa. Toisaalta jos tuo oli vaihtoehto mikä valittiin työttömyyden sijaan eikä muita mahdollisuuksia ollut niin arvostan tavallaan kyllä.
Jos Suomessa pk-seudulla olet ja helpparihommat sujuu niin varmasti löytyy töitä. Kirjallista ulosantia kannattaa kyllä vähän parantaa hakemuksiin
Onko kenelläkään kokemuksia Yhdysvaltoihin lähtemisestä töiden perässä?
Olen pannut merkille, että ainakin työnantajaroolissa jotkin kansainvälistä etätyömahdollisuutta tarjoavat yritykset ilmoittavat suoraan, että korvaus maksetaan työntekijän sijaintimaan elintason mukaan, mikä on itselleni ehdoton no no.
Tästä ei tunnu pääsevän eroon, olen valitettavasti törmännyt samaan aina - eli Viron kuluilla sinua yritetään hankkia.
Olen itse ohjelmistorobotiikka hommissa ja tekijöille on kyllä kysyntää. Ala on nopeasti kehittyvä ja erilaisia uusia ratkaisuja pohditaan jatkuvasti koneoppimista hyödyntämällä.Tätä sivuten toinen kysymys: Löytyykö täältä omakohtaista tai vierestä seurattua kokemusta softa-alan konsultti-etätöistä jenkkiyrityksiin?
Itselläni on tulevana keväänä edessä muutto Viroon, jossa yritys tulille ja sitä myötä hakemaan business contract -toimeksiantoja ulkomaisten firmojen kanssa, joko lyhempänä projektinakkina tai pidempiaikaisena diilinä.
Yhdysvallat kiinnostaa markkina-alueena, koska työstä maksettava korvaus on koto-Suomeen (puhumattakaan Virosta) verrattuna keskimäärin aivan toisella levelillä. Lähtökohtaisesti hakusessa on siis sellaisia asiakkaita, jotka maksavat paikallisen hintatason mukaista korvausta tehdystä työstä riippumatta siitä, missä työn suorittava taho fyysesti majailee. Olen pannut merkille, että ainakin työnantajaroolissa jotkin kansainvälistä etätyömahdollisuutta tarjoavat yritykset ilmoittavat suoraan, että korvaus maksetaan työntekijän sijaintimaan elintason mukaan, mikä on itselleni ehdoton no no.
Linkediniä ja erilaisia remote work -ilmoitussivustoja olen kahlannut viime kuukausien aikana läpi. Ilmoituksissa ei näytä useinkaan olevan spesifioitu, haetaanko/hyväksytäänkö hakijoita employee- vai contractor-statuksella. Roolista riippumatta USA:n ulkopuolelta etätyöskennellessä viisumeita ei tarvita eikä tilaajan tarvitse huolehtia verojen pidätyksestä, mutta ainakin työsuhde-edut taitavat jäädä ulkoisilta konsulteilta saamatta. Niitä voinee ja kannattaa huomioda pyytämässään korvauksessa sopparia neuvotellessa?
Olisiko näistä lähtökohdista oikotie onneen alkaa ottaa oma-aloitteisesti yhteyttä softapalveluja tarjoaviin firmoihin? Onko oman substanssiosaamiseen liittyvän propagandan lisäksi jotain muuta, mitä voisi ja kannattaisi pyrkiä lyömään pöytään, kun kaukaisesta Baltiasta alkaa huudella valtameren yli?
Ohjelmistorobotiikka (RPA) on lähimpänä sydäntä, mutta siinä mahdollisuudet 100% remoteen ovat noin keskimäärin vielä todella rajalliset. Yli 90% ilmoitetuista etätyöpaikoista näyttää olevan web-devausta, josta bäkkäripuoli olisi mahdollinen optio, joskin yleisimmät jenkkiteknologiat ovat täällä pohjolassa vieraampia eli jonkin verran uudelleenkouluttautumista on sillä tiellä edessä.
Riippuu aivan täysin työtehtävistä ja kirjoitetusta salassapitovelvollisuudesta. Turvallisinta on ettei mene yksityiskohtiin tai ratkaisuihin vaan niistä seuranneisiin mitattaviiin tuloksiin. Esmes 30% nopeammat latausajat, 25% vähemmän ohjelman käyttöön liittyviä tukipyyntöjä julkaisun jälkeen tms. Ei ehkä parhaita esimerkkejä mutta voi soveltaa omaan tilanteeseen. Jos ei pidä aikaisemman firman salassapidosta kiinni, niin miksi pitäisi tulevankaan...Kuinka tarkasti hakemuksessa tai haastattelussa on sopivaa kertoa siitä, mitä on tehnyt aiemmassa työtehtävässä? Jos esim. CV:ssä kertoo lyhyesti esimerkkejä työtehtävistään, niin onko OK esim. todeta, että "toteuttanut tuotteeseen X ominaisuuden Y"? Saako kertoa käytetyistä teknologioista? Jos ei, millä tavoin tuotte esille omaa osaamistanne? Kuvittelisi, että pelkkä "työskennellyt yrityksessä A tehtävässä B" ei rekrytoijalle kovin paljoa vielä kerro, ellei nyt sitten A ole Google ja B ole CTO tms.
Ihan totta, ja toki tiedostankin, että salassapitovelvollisuutta on syytä kunnioittaa. Tosin omassa nykyisessä sopimuksessani koko pykälä on niin ympäripyöreästi muotoiltu, että käytännössä homma jää täysin oman tulkinnan varaan. Nuo prosenttihommat olisivat käteviä muuten, mutta kun oma vastuualue on lähinnä uusien ominaisuuksien suunnittelua ja toteuttamista, niin vertailu aiempaan on vähän hankalaa. Mutta kiitos vihjeistä, täytyy vaan yrittää löytää sopiva tasapaino.Riippuu aivan täysin työtehtävistä ja kirjoitetusta salassapitovelvollisuudesta. Turvallisinta on ettei mene yksityiskohtiin tai ratkaisuihin vaan niistä seuranneisiin mitattaviiin tuloksiin. Esmes 30% nopeammat latausajat, 25% vähemmän ohjelman käyttöön liittyviä tukipyyntöjä julkaisun jälkeen tms. Ei ehkä parhaita esimerkkejä mutta voi soveltaa omaan tilanteeseen. Jos ei pidä aikaisemman firman salassapidosta kiinni, niin miksi pitäisi tulevankaan...
Riippuu aivan täysin työtehtävistä ja kirjoitetusta salassapitovelvollisuudesta. Turvallisinta on ettei mene yksityiskohtiin tai ratkaisuihin vaan niistä seuranneisiin mitattaviiin tuloksiin. Esmes 30% nopeammat latausajat, 25% vähemmän ohjelman käyttöön liittyviä tukipyyntöjä julkaisun jälkeen tms. Ei ehkä parhaita esimerkkejä mutta voi soveltaa omaan tilanteeseen. Jos ei pidä aikaisemman firman salassapidosta kiinni, niin miksi pitäisi tulevankaan...
Pahoittelut, että en hatusta vetässyt relevantimpia esimerkkejä täysin tuntemattomasta henkilöstä jonka työnkuvaa en tunne paremmin kuin, että se on IT-alalla. Yritin vain ilmaista, että eiköhän meidän kaikkien työsuoritusta ja aikaansaamisia mitata asteikolla tai useammalakin ja jos niistä on tietoinen niin niitä ainakin voi tuoda esille ja samalla kehua. Se mitä kukin sitten tuo esille on jokaisen oma asia.Haastattelussa yleensä puhutaan puolin ja toisin asioista mitkä jää haastatteluun. Tietenkään ei kannata mitään erillisen NDA:n alaisia tai jotain liikesalaisuuksia kertoa, mutta pitäisin aika hankalana, jos ei saa kertoa mitä tekee työkseen...
Sen sijaan, jos lukisin hakemusta, jossa heiteltäisiin jotain "huuhaa" prosentteja olisi aika vaikea ottaa vakavasti, mutta varmaan jollekin HR-seulalle uppoaa. Eihän tuollaisilla ole mitään oikeaa relevanssia, jos ei ole referenssitoteutusta mitä vastaan verrataan. Tulee melko epäammattimainen bs-generator vaikutelma, jos yrittää ne sellaisina myydä.
En tiedä taustojasi, mutta täytyy oikeasti kysyä miksi kukaan suomalainen ikinä suostuisi intialaiseen hikipajaan töihin?Varokaa Intialaisia IT firmoja. Ensivaikutelma voi olla ok. Sitten kun näette sopimuksen melkein alkaa pyöryttää kuinka epäoikeudenmukainen
Intia on tällä hetkellä aivan sekaisin. Läpeensä korruptoitunut kupla, jossa maan suurimmat teleoperaattoritkin ovat aivan konkurssin partaalla. Toki voivat välttää konkurssin kun maksavat mielummin tuomarille kuin velkojille (halvempaa), mikä kuvaa hyvin maan tilannetta. Softa joka sieltä tulee on samaa tasoa. Eli ulkoisen auditoinnin mukaan six-sigmaa (vai oliko jo dozen-sigmaa inflaatio noissakin), mutta tuskin kelpaa oikeasti edes kääntäjälle.En tiedä taustojasi, mutta täytyy oikeasti kysyä miksi kukaan suomalainen ikinä suostuisi intialaiseen hikipajaan töihin?
Suomessa on IT-alalla työmarkkinatilanne missä työnantajat joutuvat käytännössä levittämään punaisen maton ja kumartamaan kun (osaava) devaaja tulee paikalle ja Intia taas on tunnettu raiskauksista, paskan hajusta ja maailman surkeimmista devaajista/softasta.
...
Osa alan hakijoista päätyy pitkittyneeseen hakukierteeseen, tässä siis ihmistyyppejä jotka syystä tai toisesta ei virran mukana ajaudu työsuhteeseen. Syitä voi arvailla mutta ei kai ne kaikki voi olla narsisteja yms.
Intia tunnettu raiskauksista? Joo, mutta en minä ole Intiassa töissä ja sille asialle en voi vaikuttaa mitenkään mitä Intiassa tapahtuu.En tiedä taustojasi, mutta täytyy oikeasti kysyä miksi kukaan suomalainen ikinä suostuisi intialaiseen hikipajaan töihin?
Suomessa on IT-alalla työmarkkinatilanne missä työnantajat joutuvat käytännössä levittämään punaisen maton ja kumartamaan kun (osaava) devaaja tulee paikalle ja Intia taas on tunnettu raiskauksista, paskan hajusta ja maailman surkeimmista devaajista/softasta.
Juuri näin. Otan tämän nyt tilapäisenä työnä. Ei ole ainuttakaan ajatusta että YES tässä työssä pysyn eläkeikään asti. Vuonna 2020 aion vaihtaa työpaikkaa.Se on sitten jokaisen oma valinta että meneekö intialaiseen firmaan contractorina palkan perässä vai suomalaiseen firmaan työsuhteeseen pienemmällä palkalla ja palkallisella lomalla.
Omalla kohdallani ei mielestäni tarvitse murehtia osaamisen tai muun sellaisen puutetta mitä tulee entry-tason hommiin ja miksei vähän korkeampiinkin, kunhan myös työnantaja on realistisesti liikkeellä. Riskit on aina suhteellisia, ainahan kaikesta löytyy sinua parempia suorittajia mutta varsinkaan pitkäaikaistyöttömänä sitä ei kannata luulla absoluuttiseksi indikaattoriksi omasta potentiaalista.
Viitekehysten omaksumisesta taitaa löytyä aika paljon psykologista tutkimusta. Tulee mieleen yksi jossa ryhmä ihmisiä roolileikissä jaettiin vankeihin ja vartijoihin, eikä tuossa tainnut mennä pitkään kun nämä oli jo omaksuneet asetelmaan liittyvät valtasuhteet ja kitkan, vaikka sinänsä ei ollut mitään syytä miksi olit vanki tai vartija.
Omien projektien (GitHub yms.) merkitys vaihtelee firmasta toiseen, nekin voi muun ohessa olla tapa saada jalkaa jalan väliin, et kuitenkaan pysty ihan tyhjästä menemään niihin harjoitteluihinkaan.
En nyt erityisesti eritellyt sinua viestissäni, mutta jos et ole yli vuoteen saanut duunia, niin osaamisesi ei yksinkertaisesti ole työnantajien mielestä riittävää. Kait siihen "ohjelmistotuotantoon" kuuluu muutakin kuin koodaamista vaikka koodariksi haluaisitkin? En keksi näitä päästäni vaikken ole mikään rekryasiantuntija. Olen kuluvan vuoden aikana haastatellut parikymmentä hakijaa, tuoreimmat kolme viime viikolta ja hakemuksia olen lukenut moni kertaisen määrän.
Hyviä neuvoja. Toisaalta et kai oleta että menen haastatteluun tahallaan olemaan saamatta paikkaa?
Hyviä neuvoja. Toisaalta et kai oleta että menen haastatteluun tahallaan olemaan saamatta paikkaa?
Mä kävin kerran päivän pällitestissä työpaikan vuoksi. Jännitti niin perkeleesti ennen testipäivää. Se oli kuitenkin huippukokemus ja testin lopputuloksen sai myös itselle. Hyvin se firma veti ja analysoi mut. Tunnistin itseni hyvin tuloksista ja myös jotkin asiat tuli itselle selväksi paremmin, kun sai ulkopuolista palautetta. Kaikinpuolin jäin voitolle siitä päivästä.
Minun ainoa kokemukseni aikanaan pällitesteistä oli vähän turhempi. Hyvin se psykologi söi kaiken minkä syötin ja kirjoitti juuri sellaisen analyysin minkä olisi voinut sanella vaikka itsekin. Älykkyys ja luovuustestit ja niiden vertailutulokset oli toki kivempia.
Mitä aikaisemmista kirjoituksistasi ymmärsin niin sinulla ei ole alan työkokemusta. Siitä se kiikastaa. Eli sun pitää saada nyt vuosi pari "jotain" koodauskokemusta, jotta hakemuksesi otetaan vakavasti. Ihan mikä vain harjoittelupesti jolla saat jalan oven väliin.Faktaahan on että entry-tasolla on älyttömästi kilpailua.
Olen tehnyt softaa melko pitkään ja sille löytyy myös käyttäjiä, joten selvästikin olen kyvykäs toimija alalla - työsuhteen löytäminen on sitten asia erikseen.
Kuten noin vuosi sitten, muistutan taas sinua ja muita työpaikkaa hakevia, että kesätyöhaku on alkanut monessa paikassa ja hakemuksia käydään jo läpi. Esim. Reaktor, Futurice, Gofore, Vincit (tammikuussa kai) jne. ovat avanneet hakunsa ja moni muukin. Kannattaa saman tien aktivoitua ja laittaa hakemus menemään, jotta maksimoi mahdollisuutensa ehtiä vuoden 2020 hakuihin. Kesätyö antaa työnantajalle matalan kynnyksen ottaa kokematon ja kouluttamaton mutta potentiaalinen ja motivoitunut työntekijä töihin. Kesätyö ei ole vain alle 20-vuotiaille, vaan ihan kaiken ikäisille kokemattomille.
Ja kuten taisin sanoa aiemminkin, kannattaa hakea ihan erikseen sitä kesätyötä.
Muistutan myös, että joillain IT-taloilla on omia harjoittelijaohjelmiaan, esim. Siilillä sen nimi on Mestari ja kisälli. Niitä kannattaa kytätä ympäri vuoden. (tai itse varmaan ulkoistaisin ko. ohjelmien vahtimisen itse firmoille ja kyselisin kohteliaasti HR:ltä milloin seuraava on alkamassa, kun olisi kiinnostusta...)
Onnea. Suosittelen että hankit jonkun koulutuksen tai haet noihin kesätöihin esimerkiksi. Veljeni on diploominsinööri IT ala ja minä olen insinööri IT ala. Lyhyempiä koulutuksia on myös.Eiköhän tuossa lopulta tuurilla joku devauspaikka aukea. Osaamista ja potentiaalia kuitenkin löytyy niin kyllä niitä mahdollisuuksia aina syntyy. Ja jos ei niin alan vaihtaminen ei sinänsä ole ongelma, koska en ole kouluttautunut juuri tähän puuhaan ja koodata voi myös vapaa-ajalla.
Kuinka tarkasti hakemuksessa tai haastattelussa on sopivaa kertoa siitä, mitä on tehnyt aiemmassa työtehtävässä? Jos esim. CV:ssä kertoo lyhyesti esimerkkejä työtehtävistään, niin onko OK esim. todeta, että "toteuttanut tuotteeseen X ominaisuuden Y"? Saako kertoa käytetyistä teknologioista? Jos ei, millä tavoin tuotte esille omaa osaamistanne? Kuvittelisi, että pelkkä "työskennellyt yrityksessä A tehtävässä B" ei rekrytoijalle kovin paljoa vielä kerro, ellei nyt sitten A ole Google ja B ole CTO tms.
Ootteko IT-gurut miettineet, että vois häippästä PK-seudulla landelle ja tehdä töitä vain etänä, vai ootteko kuinka paljon naimisissa työantajan pääkonttorin kaupungin kanssa? Luulis että IT-alalla olisi helpointa muuttaa halvan asumiskustannuksen paikkakunnalle ja vaihtaa kaksio omakotitaloon... mutta sitten kun se duuni menee alta...
Ootteko IT-gurut miettineet, että vois häippästä PK-seudulla landelle ja tehdä töitä vain etänä, vai ootteko kuinka paljon naimisissa työantajan pääkonttorin kaupungin kanssa? Luulis että IT-alalla olisi helpointa muuttaa halvan asumiskustannuksen paikkakunnalle ja vaihtaa kaksio omakotitaloon... mutta sitten kun se duuni menee alta...
Muuta Ouluun. IT-alalla töitä kyllä löytyy ja asuminen halpaa.
Aika harvassa on vielä firmat joissa pomot suostuu koko viikon etäilyyn, vaikka työtehtävien puolesta se onnistuisikin. Suomi on tässä suhteessa melko kehitysmaa, etäpäiviä pitää yhä useimmiten erikseen pyytää, ja säännöllisetkin etäpäivät ovat tyyliin yksi päivä viikossa.
Samaa mieltä. Itse nykyduunissa on täysin ok etäillä ja mun mielestä se toimii. Osa duunikavereista on lähes 100% etänä, itse tykkään olla ~2pvä/vko etänä. Toimii itsellä enkä ole kokenut että mitenkään tehotonta olisi. Riippuu työpaikan ilmapiiristä paljon. Itselläni saattaa olla joku päivä sellainen että on 5-6 skype-palaveria niin se on ihan sama missä nuo palaverit istuu.Riippuu. En kyllä yleistäis noilla sanoilla. Jos etäpäivää joutuu erikseen anomaan, niin se tuskin toimii. Toki lapset jne, mut se on eri asia. Jos kokee, että tänää oon etänä tuottoisampi, nii sillo oot. Jos firmasta ei sille luottoa löydy, nii ei se oikeaa etäilyä ole.
Ikinä en oo pääkonttorilla Helsingissä käynyt enkä vähässä kummassa käy.Ootteko IT-gurut miettineet, että vois häippästä PK-seudulla landelle ja tehdä töitä vain etänä, vai ootteko kuinka paljon naimisissa työantajan pääkonttorin kaupungin kanssa? Luulis että IT-alalla olisi helpointa muuttaa halvan asumiskustannuksen paikkakunnalle ja vaihtaa kaksio omakotitaloon... mutta sitten kun se duuni menee alta...
Joo, muutin Hämeenlinnaan ja täältä sai talon, kun Stadissa olis ollut varaa korkeintaan neliöön epämieluisalta alueelta. Duunimatkaa kertyy n. 1,5h/suunta, josta duunia voi tehdä 1h/suunta. Työpäivät pysyy siis kohtuullisina, vaikka kävis asiakkaan luona joka päivä. Teen töitä kuitenkin etänä vähintään 2pv/vko, koska selkeitä taskeja koodatessa se on tehokkaampaa. Itse tykkäisin tehdä 100% etätöitä ja mun mielestä nykyiset työkalut tukis sitä ihan hyvin, mutta jotkut vannoo sen nimiin, että pitää olla välillä tiimin kesken läsnäkin.
Hyvältä kuulostaa! Mut onhan se työkavereitaki joskus mukava nähdä ja heidän kanssa raatailla sen sijaan, että yksinäisenä sutena painaa meneen?
Itse tykkään kyl, ku voin vierestä kysellä kommentteja ja pull requestit voi käydä tehokkaasti yhdessä läpi jne. Sit tosiaan, jos on selkeä taski, nii homma toimii etänä paremmin, riippuen päivästä ja taskista. On se työmatka kuite sen ~45 min suuntaansa ja harvoin pääsee istumaan junassa.
Sitä en ole kyllä koskaan tajunnut että miksi HR ampuu itseään jalkaan tuollaisilla älyttömillä "vaatimuslistoilla". Tulee mieleen se tapaus kun joku joskus halusi 5+ vuoden kokemusta tekniikasta, jota ei ollut olemassakaan vielä viittä vuotta.En tiedä nyt asioista yhtään kun olen kansainvälisessä ATK-firmassa töissä. Olemme yrittäneet palkata suomea osaavaa 18-95 vuotiasta ohjelmointitaitoista henkilöä töihin. Ei ole löytynyt. Syynä on ehkä se että ilmoituksessa oli mainittu kymmenkunta 3- ja 4-kirjaimista lyhennettä joista puoliakaan en edes itse tunnista. Haluan vain sanoa että ei niillä työnhakuilmoituksilla ole sellaisenaan väliä. Sen kuin laitat hakemuksen menemään!