IT-alan työpaikat

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
101
Ei taida kannattaa tehdä koodarin (Web) hommia tuntipalkalla, tunti tunnista -periaatteella? Olen ajautunut sellaiseen tilanteeseen, että saan palkkaa työstä vasta sitten, kun paska on jo osunut tuulettimeen ja asiakkaalla on jokin ongelma tai toive.

Olen tehnyt tätä samaa päivystysluonteista työtä nyt jo kahdessa työpaikassa, ja nyt alkaa tuntumaan että saa riittää ja lähden "oikeisiin töihin" johonkin tehtaaseen tai vaikka autokauppiaaksi. Tienasin viime vuonna ~13 500 € kun superkoodari saa saman yhdessä kuukaudessa. Toki ymmärrän sen, että minä en ole mikään superkoodari eikä minusta sellaista koskaan tulekaan, mutta...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Ei taida kannattaa tehdä koodarin (Web) hommia tuntipalkalla, tunti tunnista -periaatteella? Olen ajautunut sellaiseen tilanteeseen, että saan palkkaa työstä vasta sitten, kun paska on jo osunut tuulettimeen ja asiakkaalla on jokin ongelma tai toive.

Olen tehnyt tätä samaa päivystysluonteista työtä nyt jo kahdessa työpaikassa, ja nyt alkaa tuntumaan että saa riittää ja lähden "oikeisiin töihin" johonkin tehtaaseen tai vaikka autokauppiaaksi. Tienasin viime vuonna ~13 500 € kun superkoodari saa saman yhdessä kuukaudessa. Toki ymmärrän sen, että minä en ole mikään superkoodari eikä minusta sellaista koskaan tulekaan, mutta...
Riippuu ihan tuntipalkasta. Tietty monet saattaa säikähtää hinnasta, mut miksi tehdä nälkäpalkalla? :) Eli, jos asiakkaat ei maksa, nii sit ei maksa. Mielummin hakisin silti alan palkkatöihin, jos tietotaitoa löytyy.

edit: en siis ihan käsittänyt, teetkö palkkatyötä vai laskutettavaa? Juniorihommissa esim. Helsingissä toi voisi olla kolminkertainen palkkana, riippuen toki kokemustasosta. edit2: paitsi osa-aikaisena, kuten sun tilanne vissii oli. Edelleen paha sanoa juuta tai jaata, paljon muuttujia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Jos tekee lyhyitä satunnaisia toimeksiantoja yrityksenä, niin tuntiveloituksen pitää olla sen mukainen, eikä vakinaisen työsuhteen tuntipalkan mukainen. Omasta näkökulmastani sanoisin, että minimi 100 €/h + alv ja mietintä, kuinka paljon yli sen kehtaa laskuttaa, asianhaaroista riippuen.
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
101
Kiitos vastauksista! Olen siis palkkatyössä osa-aikaisena. Teen kaiken etänä omassa asunnossani. Osa-aikaisuus johtuu siitä, että tekemistä ei ole. Minulla menee kaiket päivät sähköpostien vahtimiseen, mutta tosiaan palkkaa aletaan maksaa vasta sitten, kun siellä sähköpostissa on joku toimeksianto. Tuntipalkka sinänsä on ihan kelvollinen, mutta kun niitä tunteja ei kerry... Sijainti Pohjois-Suomi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Kiitos vastauksista! Olen siis palkkatyössä osa-aikaisena. Teen kaiken etänä omassa asunnossani. Osa-aikaisuus johtuu siitä, että tekemistä ei ole. Minulla menee kaiket päivät sähköpostien vahtimiseen, mutta tosiaan palkkaa aletaan maksaa vasta sitten, kun siellä sähköpostissa on joku toimeksianto. Tuntipalkka sinänsä on ihan kelvollinen, mutta kun niitä tunteja ei kerry... Sijainti Pohjois-Suomi
Vaatiiko homma siis päivystämistä? TESissähän on maininta varaltaolosta. edit: Se tosin liittynee tilnteeseen, että jotain pitää korjata heti, ku tulee ongelmia, esim. palvelimen fiksaus tms, en tiedä. Ei ole kokemusta.
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
101
Vaatiiko homma siis päivystämistä? TESissähän on maininta varaltaolosta. edit: Se tosin liittynee tilnteeseen, että jotain pitää korjata heti, ku tulee ongelmia, esim. palvelimen fiksaus tms, en tiedä. Ei ole kokemusta.
Periaatteessa päivystystä ei vaadita, se tästä kuviosta tekee vähän hankalan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Kiitos vastauksista! Olen siis palkkatyössä osa-aikaisena. Teen kaiken etänä omassa asunnossani. Osa-aikaisuus johtuu siitä, että tekemistä ei ole. Minulla menee kaiket päivät sähköpostien vahtimiseen, mutta tosiaan palkkaa aletaan maksaa vasta sitten, kun siellä sähköpostissa on joku toimeksianto. Tuntipalkka sinänsä on ihan kelvollinen, mutta kun niitä tunteja ei kerry... Sijainti Pohjois-Suomi
Tuollaisesta nollasopparista kannattaisi päästä eroon. Eli et saa palkkaa, vaikka olet käytettävissä koko ajan. Ei näin. Kuulostaa, että sinua kairataan ahteriin. Jos jotenkin osaat hommasi, niin saisit varmaan ihan oikeitakin töitä.

Päivystämisestäkin pitäisi maksaa puolikas tuntipalkka, jos TES:n minimien mukaan mennään. Jos nyt oikein muistan.
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
101
Tuollaisesta nollasopparista kannattaisi päästä eroon. Eli et saa palkkaa, vaikka olet käytettävissä koko ajan. Ei näin. Kuulostaa, että sinua kairataan ahteriin. Jos jotenkin osaat hommasi, niin saisit varmaan ihan oikeitakin töitä.

Päivystämisestäkin pitäisi maksaa puolikas tuntipalkka, jos TES:n minimien mukaan mennään. Jos nyt oikein muistan.
Olen itsekin ollut jo pitkään sitä mieltä, että jokin tässä kuviossa mättää. Tarkennan vielä sen verran, että tarkistan sopimuksen mukaisesti sähköpostit 3 x päivä, mutta minun on pakko olla silloin kotona.

Ja ihan nollasopimus tuo ei ole, koska minulla on takuupalkka, jonka saan vaikken tekisi yhtään mitään, mutta se on niin pieni että ei sillä nykymaailmassa elä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Tarkennan vielä sen verran, että tarkistan sopimuksen mukaisesti sähköpostit 3 x päivä, mutta minun on pakko olla silloin kotona.
Mikset vaan kännykällä tarkasta missä ikinä liikutkaan? Etenkin kun siellä nyt ei vissiin ihan jatkuvasti mitään viestiä ole odottamassa?
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Mun mielestä tuo vaikuttaa olevan päivystysluonteista työtä. Puolet palkasta varallaoloajasta ja sitten kun työ tapahtuu niin normaali palkka? Ehkä mahdolliset lisät, jos tehdään normaalin työajan ulkopuolella? Kokonaisuutena vaikuttaa huonolta diililtä. Miksi et löytäisi normaaleitakin töitä, jos kerran kapasiteettia hoitaa näitä kakkakeissejä löytyy todistetusti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Tarkennan vielä sen verran, että tarkistan sopimuksen mukaisesti sähköpostit 3 x päivä, mutta minun on pakko olla silloin kotona.
Toikin kuulostaa oudolta. Kotona? Mitä ihmeen väliä sillä on, missä sen läppärin avaat, jos teet velvollisuutesi? Kotona, mökillä, Las Palmasissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Toikin kuulostaa oudolta. Kotona? Mitä ihmeen väliä sillä on, missä sen läppärin avaat, jos teet velvollisuutesi? Kotona, mökillä, Las Palmasissa?
Mielestäni kohtuullinen korvaus sähköpostin lukemisesta kotona 3krt/pv on kolme minimilaskutusyksikköä. Koeta nyt ainakin tuo saada neuvoteltua pois.

Määräaikaiset ja tuntilaskutettavat duunit pitäisi olla paremmalla palkalla. Ihan ainoa syy suostua tuollaiseen on, että
a) opiskelee samalla
b) haluaa työkokemusta

..mutta aikansa kutakin ja kannattaa vähintään sivusilmällä katsella muita duuneja. Sitä seuraavaa duunia ei ole pakko ottaa vastaan, mutta jos semmoinen on takataskussa palkkaneuvotteluissa (tai ehtojen uudelleenneuvottelussa), olet hyvässä asemassa itsesi kannalta.

--

@Paapaa vastaten: tuossa varmaan on se, että on se läppäri käsisissä ja mukana ja pystyy heti tekemään töitä. Jos tarkistat sähköpostit puhelimella, voit olla vaikka bileissä tai Las Palmasissa ilman sitä läppäriä.
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
101
Mikset vaan kännykällä tarkasta missä ikinä liikutkaan? Etenkin kun siellä nyt ei vissiin ihan jatkuvasti mitään viestiä ole odottamassa?
Selitin vähän huonosti, eli työntantaja ei vaadi että pitäisi olla kotona, mutta jos siellä on joku toimeksianto odottamassa, niin en voi sitä puhelimella hoitaa. Ja olen niin tunnollinen, että aloitan heti jos jotakin on. Mistään vasteajasta tms. ei (tietenkään) ole sovittu mitään.

Muokkaus. otetaan lainaus mukaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Selitin vähän huonosti, eli työntantaja ei vaadi että pitäisi olla kotona, mutta jos siellä on joku toimeksianto odottamassa, niin en voi sitä puhelimella hoitaa. Ja olen niin tunnollinen, että aloitan heti jos jotakin on. Mistään vasteajasta tms. ei (tietenkään) ole sovittu mitään.

Muokkaus. otetaan lainaus mukaan
Eihän ne tiedä koska sä olet sähköpostisi lukenut, ja vaikka tietäisikin, niin ei sulla ole mitään velvoitetta sitä siltä istumalta aloittaa.

Puhelimeen sähköpostit seurantaan, ja kun huomaat että on tullut tiketti, niin voit sitten varata vaikka illasta tai seuraavalta päivältä aikaa sen tiketin korjaamiseen. Tuollainen "nyt minä menen kotiin ja katson pitääkö minun tehdä töitä" kuulostaa aika itsensä kiusaamiselta.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
519
Kahtelin justiinsa Oulun alueen IT alan työpaikkoja, ja tulinpa siihen lopputulokseen, että taidanpa jatkaa raudan trokaamista. Ei tunnu enää löytyvän töitä perus tech support -jampalle
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
101
Eihän ne tiedä koska sä olet sähköpostisi lukenut, ja vaikka tietäisikin, niin ei sulla ole mitään velvoitetta sitä siltä istumalta aloittaa.
Ei tiedä ei, mutta sopimuksessa on määritetty kellonajat, milloin pitää tarkistaa.
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
101
Noi on silloin työaikaa. Ja muu päivä päivystämistä, jos ei ole tehtävää. Mitä tehtäviä yleensä tulee?
Yleensä tehtävät ovat koodausta; asiakas haluaa jonkun lisäominaisuuden, tms. Aika usein myös noita vanhoja koodeja joutuu korjamaan. Joskus tehtävä on vain neuvoa asiakasta a tekemään toiminto b. Tehtävä saattaa tulla suoraan asiakkaalta, ja minä vain "tyhmänä" teen kaiken mitä asiakas pyytää - toki joskus joutuu sanomaan johonkin, että tämä ei onnistu.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 865
Yleensä tehtävät ovat koodausta; asiakas haluaa jonkun lisäominaisuuden, tms. Aika usein myös noita vanhoja koodeja joutuu korjamaan. Joskus tehtävä on vain neuvoa asiakasta a tekemään toiminto b. Tehtävä saattaa tulla suoraan asiakkaalta, ja minä vain "tyhmänä" teen kaiken mitä asiakas pyytää - toki joskus joutuu sanomaan johonkin, että tämä ei onnistu.
Etsit uuden työn, tai laitat oman firman pystyyn, samoilla ehdoilla. Tosin laskutus on sitten 100€/h. Muuten tuohon ei kannata jäädä. Tuskin saavat ketään tilalle samoilla ehdoilla.
 

peq

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
101
Etsit uuden työn, tai laitat oman firman pystyyn, samoilla ehdoilla. Tosin laskutus on sitten 100€/h. Muuten tuohon ei kannata jäädä. Tuskin saavat ketään tilalle samoilla ehdoilla.
Olen kyllä usein miettinyt, että tällaiseen hommaan ei kannattaisi suostua, mutta ei ole ollut voimia vaatia muutosta. Tuo on kyllä käynyt monesti mielessä, että tuskin saavat ketään samoilla ehdoilla.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 865
Olen kyllä usein miettinyt, että tällaiseen hommaan ei kannattaisi suostua, mutta ei ole ollut voimia vaatia muutosta. Tuo on kyllä käynyt monesti mielessä, että tuskin saavat ketään samoilla ehdoilla.
Eteenpäin vaan. Meet sanoo, että voit laskuttaa omalla firmalla tai haet uuden työn, tai sitten ihan markkinan mukainen kk palkka.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Ei 13,5k€ vuosipalkalla pitäisi olla Suomessa mitään sijaa IT-alalla. Tein aikanaan varastolla osa-aikaisena 2-3 vuoroa viikossa ja tienasin saman verran. Jos työstä ei ole varaa maksaa oikeaa korvausta, niin ei sitä sitten varmaan kannata tehdä*.

e. Tai kyllähän sillä palkkaa sen intialaisen koodaamaan etänä. Kaikki tietää miten hyvin se on yleensä sujunut.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Joku on katkeroitunut. Aina ei ruoho näemmä ole vihreämpää aidan toisella puolella
Suomalaiskoodarille ei riittänyt 200 000 euron vuosipalkka Piilaaksossa – tämän takia hän palaa takaisin kotimaahan
Suomi tuntuu paluumuuttajalle paratiisilta.
–Voisin kirjoittaa romaanin siitä, kuinka paljon huonommin asiat ovat Yhdysvalloissa

Allekirjoitan kyllä tuon, että perheelliselle piilaakso on melkoisen huono valinta. Toisaalta en ole noin katkera. On täällä paljon hyvääkin. Rahaa jää kyllä räpylään, jos ei ole pakko jostain palo altosta vuokrata omakotitaloa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Joku on katkeroitunut. Aina ei ruoho näemmä ole vihreämpää aidan toisella puolella




Allekirjoitan kyllä tuon, että perheelliselle piilaakso on melkoisen huono valinta. Toisaalta en ole noin katkera. On täällä paljon hyvääkin. Rahaa jää kyllä räpylään, jos ei ole pakko jostain palo altosta vuokrata omakotitaloa.
Hänen mielestään 75keurolla elämä Suomessa on helpompaa ja parempaa. En näe katkeruutta?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Hänen mielestään 75keurolla elämä Suomessa on helpompaa ja parempaa. En näe katkeruutta?
En nähnyt artikkelissa yhtään positiivista asiaa amerikasta tai piilaaksosta. Jotain on mennyt pieleen jossain, kun kaikki oli huonommin. Ehkä mä projisoin itseäni kommenttiin, mutta imho. osa asioista piilaaksossa on huonommin ja osa paremmin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
En nähnyt artikkelissa yhtään positiivista asiaa amerikasta tai piilaaksosta. Jotain on mennyt pieleen jossain, kun kaikki oli huonommin. Ehkä mä projisoin itseäni kommenttiin, mutta imho. osa asioista piilaaksossa on huonommin ja osa paremmin.
Niin, olikait siinä pari mainittu. Aika tynkä juttu :)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Meillä on toimisto piilaaksossa ja osa kokeneista koodaajista on myös viettänyt aikaa siellä. Yleisesti tarvitsee kuulemma noin kolminkertaisen palkan jos on lapsia että pääsee hyvään elintasoon.

Kaikki valittavat, että on aika yllättävää miten paljon rahaa kuluu asioihin joita suomessa pitää itsestäänselvyytenä.

Kaikki ovat kyllä pitäneet siellä asumisesta, yleisin syy palata takaisin suomeen on lasten koulu / liikenneruuhkat joihin tuhrautuu suuri osa vapaaajasta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Piilaakso on nuoren it-alan sniiduilijan optimi. Kommuuniasumista tai ei niin hohdokas asunto syrjempää. Ei hommata sitä uusinta teslaa tai muita järjettömyyksiä. Painetaan niska limassa töitä ja rahaa säästöön. Palkka voi nousta osakekannustimien kera massiiviseksi versus moni muu paikka. Siinä kohtaa, kun elämään alkaa tulemaan perhekuviota niin kannattaa nostaa kytkintä säästöjen kanssa jonnekin perheystävällisempään paikkaan. Muutaman vuoden ajan riittää ihan lähiympäristössä tekemistä niin rahaa jää säästöön, kun ei tarvi lähteä maailman toiselle laidalle elämysten perässä. Toki ne rahat saa hassattua helposti. Osalle porukasta on ihan sama mikä tulotaso on niin aina eletään kädestä suuhun.

Toisessa päässä olen nähnyt piilaakson olevan perhehelvetti. Parempi puolisko ei saa työviisumia/löydä työpaikkaa ja hapottuu neljän seinän sisälle ilman kavereita ja mielekästä tekemistä. Työssäkävijä päätyikin työpaikkaan missä jää hyvin vähän vapaa-aikaa ja parisuhdekin alkaa rakoilemaan. Työpaikkaa ei voi tai ei uskalla vaihtaa, koska viisumit/vihreäkorttiprosessi.
 
Viimeksi muokattu:

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Näiden Silicon Valley hypetarinoiden varjoon jää aina se todellisuus että kyseessä on tosiaan on yksi USA:n verotetuimmista osavaltioista ja tähän kaupan päälle kodittomien, rikollisten, huumeruiskujen ja ulostekasojen määrä on järkyttävä eteenkin Los Angelesissa ja "Bay Arealla". Sitten mielettömät vuokrat, se jatkuva autossa istuminen kun infra puuttuu kokonaan kaikelta paitsi autoilta ja jenkkikulttuuri missä kaikelle on aina "additional cost".

Toisaalta taas jostain julkisista uimahalleista vikinä tuntuu huvittavalta. Kuulostaa siltä kuin joku peräkylän mies olisi ekaa kertaa lähtenyt ulkomaille. Pohjoismaiden ulkopuolella julkiset palvelut ovat lähes pääsääntöisesti aina olemattomat tai huomattavasti huonommat.
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Kahtelin justiinsa Oulun alueen IT alan työpaikkoja, ja tulinpa siihen lopputulokseen, että taidanpa jatkaa raudan trokaamista. Ei tunnu enää löytyvän töitä perus tech support -jampalle
Minusta taas tuntuu että ois kokoajan nuita hommia tyrkyllä täällä jos kiinostais vaihtaa firmaa. Linkedinin kautta nyt ainakin paukkuu yhteydenottoja jatkuvasti. Viimevuoden loppupuolella kävinkin sitä kautta parissa haastattelussa ja oiskin ollut mahdollista vaihtaa lafkaa, mutta nykynen työnantaja tuon "ansiosta" sitten hieman paransi sopparia niin päätin jäädä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 764
Joku on katkeroitunut. Aina ei ruoho näemmä ole vihreämpää aidan toisella puolella




Allekirjoitan kyllä tuon, että perheelliselle piilaakso on melkoisen huono valinta. Toisaalta en ole noin katkera. On täällä paljon hyvääkin. Rahaa jää kyllä räpylään, jos ei ole pakko jostain palo altosta vuokrata omakotitaloa.
Kova paikka sivusta katsottuna. Kodittomia keskituloisia on vaikea löytää mistään muualta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Ei tuo musta erityisen katkeroituneelta kuullostanut. Kun valitetaan ettei tuonut mitään positiivista esille täytyy muistaa, että artikkelin on kirjoittanut toimittaja joka on todennäköisesti myös suorittanut haastattelun.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Kova paikka sivusta katsottuna. Kodittomia keskituloisia on vaikea löytää mistään muualta.
Yksi maailman kalleimmista paikoista asua. Työkaveri tovin vuokrasi omakotitaloa palo altosta, 7500$/kk.

Moni isoakin liksaa nauttiva soluasuu täällä, että saa enemmän säästöön. Tai sitten asuu kauempana halvemmalla ja kärsii liikenteestä/tekee etätöitä. Soluasuminen tässä kontekstissa omakotitalo n:lla makuuhuoneella tms.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Varmasti nuorena sinkkumiehenä / sinkkunaisena kannattaa mennä tuonne pöhisemään. Ehkä skipata joku perus Metropolia ja mennä vuodeksi kokeilemaan onnea? Kolme- tai nelikymppiset on tuolla jo sitä veteraaniosastoa, uusi yritys seuraavassa elämässä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Yksi maailman kalleimmista paikoista asua. Työkaveri tovin vuokrasi omakotitaloa palo altosta, 7500$/kk.

Moni isoakin liksaa nauttiva soluasuu täällä, että saa enemmän säästöön. Tai sitten asuu kauempana halvemmalla ja kärsii liikenteestä/tekee etätöitä. Soluasuminen tässä kontekstissa omakotitalo n:lla makuuhuoneella tms.
Mun tuttu on töissä Palo Altossa, hyväpalkkainen esimies pesti Teslalla... Työmatka 1,5 - 2h kun lähempää ei ole varaa (tosin harrastajana tarvii ison pihan autoille).

Kuulemma työmatka on kuitenkin aina ollut yli tunnin muillakin työpaikoilla (esim Shelby) liikenne kun on tuskaista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Heitin ton 200ke/vuodessa tienestin kalifornian verolaskuriin. Tuo laskuri on tarkka. Jos tota palkkaa miettii sinkun kannalta niin päätyy suurinpiirtein tällaiseen yhtälöön : California Income Tax Calculator - SmartAsset

bruttotulo 220k$
verot: 69k$
401k 19k$ (eläkesäästö, rahat on omassa kontrollissa, mutta ei saa ilman rangaistusta ulos ennen kuin täyttää 59.5v)
asunto 50k$ Sisältäen netin, sähköt, kaasun jne. Ei solu/kimppa-asumista. Joku 1 tai 2bedroom apartment suht läheltä työpaikkaa. Ei tuntien hinaamista liikenteen seassa päivittäin.
autovakuutus 2k$
ruuat jne. 12k$
sairausvakuutus 2.5k$

Tuosta jää sellainen pyöreät 65k$ huvittelurahaa ja se 19k$ on jo säästetty omaan taskuun. Sinkulla jäis lähes sama säästöön, kuin 75ke vuosituloilla olevan bruttotulo on suomessa. Bonuksena ei tarvi kärsiä pakkasesta. Tällä viikolla täällä epätavallisen kuumaa. Torstaille ja perjantaille 25C luvassa, tänään oli 20C. Tahoella olis edelleen laskettelukelit, jos haluaa lunta nähdä.

Threadin aiheeseen liittyen. Jos käyttää koodaustaitoja tavoitteena downshift niin piilaakso on hyvä paikka vaikka ei edes vetäisi supersniiduilua. Sniiduilija taas sit saa kyllä säästöön paljon ja voi downshiftata vaikka suomeen takaisin, kun on korkoa korolle efekti pyörimässä.

Saako kaikki tuollaista 220k$ palkkaa? En usko, realismia on alempi liksa. Toisaalta, jos olet oikeasti kova tekemään niin isompaankin liksaan on mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
68
Kuinka vaikea on saada työlupaa usaan tällä hetkellä ja tarvii varmaan työpaikkasta olla joku haju prosessin alussa?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Kuinka vaikea on saada työlupaa usaan tällä hetkellä ja tarvii varmaan työpaikkasta olla joku haju prosessin alussa?
Sisäinen siirto on helpoin. Vuodeksi töihin suomessa firmaan, jolla on myös amerikassa toimintaa. H1B:n voi saada, jos tuleva työnantaja hakee sitä sulle. H1B:n hakijoita on enemmän kuin paikkoja. Viisumit arvotaan huhtikuun alussa. Nopea kerkeää löytää työpaikan ennen tän vuoden arvontaa. Vihreäkorttiarvonta on kolmas tie. Siihen voi osallistu ilmaiseksi.

Tuohon vihreäkorttiarvontaan kannattaa osallistua. Jos tärppää niin voi sitten päättää mitä tekee.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Heitin ton 200ke/vuodessa tienestin kalifornian verolaskuriin. Tuo laskuri on tarkka. Jos tota palkkaa miettii sinkun kannalta niin päätyy suurinpiirtein tällaiseen yhtälöön : California Income Tax Calculator - SmartAsset

bruttotulo 220k$
verot: 69k$
401k 19k$ (eläkesäästö, rahat on omassa kontrollissa, mutta ei saa ilman rangaistusta ulos ennen kuin täyttää 59.5v)
asunto 50k$ Sisältäen netin, sähköt, kaasun jne. Ei solu/kimppa-asumista. Joku 1 tai 2bedroom apartment suht läheltä työpaikkaa. Ei tuntien hinaamista liikenteen seassa päivittäin.
autovakuutus 2k$
ruuat jne. 12k$
sairausvakuutus 2.5k$

Tuosta jää sellainen pyöreät 65k$ huvittelurahaa ja se 19k$ on jo säästetty omaan taskuun. Sinkulla jäis lähes sama säästöön, kuin 75ke vuosituloilla olevan bruttotulo on suomessa. Bonuksena ei tarvi kärsiä pakkasesta. Tällä viikolla täällä epätavallisen kuumaa. Torstaille ja perjantaille 25C luvassa, tänään oli 20C. Tahoella olis edelleen laskettelukelit, jos haluaa lunta nähdä.

Threadin aiheeseen liittyen. Jos käyttää koodaustaitoja tavoitteena downshift niin piilaakso on hyvä paikka vaikka ei edes vetäisi supersniiduilua. Sniiduilija taas sit saa kyllä säästöön paljon ja voi downshiftata vaikka suomeen takaisin, kun on korkoa korolle efekti pyörimässä.

Saako kaikki tuollaista 220k$ palkkaa? En usko, realismia on alempi liksa. Toisaalta, jos olet oikeasti kova tekemään niin isompaankin liksaan on mahdollisuus.
Eli toisin sanoen jos on emäntä ja lapsia niin aivan turhaa tuonne lähteä ellei elämyksiä halua. Se on tietenkin eri asia jos molemmat vetää sen 200k.

Tuo lapsien kasvattaminen kun tuolla maksaa ilmeisen perkeleesti että ei taitaisi kahden lapsen ja vaimon perheessä paljoa "huvittelurahaa" jäädä.

edit. Niinkuin tuosta uutisesta mistä asia lähti liikkeelle kävi jo ilmi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Eli toisin sanoen jos on emäntä ja lapsia niin aivan turhaa tuonne lähteä ellei elämyksiä halua. Se on tietenkin eri asia jos molemmat vetää sen 200k.

Tuo lapsien kasvattaminen kun tuolla maksaa ilmeisen perkeleesti että ei taitaisi kahden lapsen ja vaimon perheessä paljoa "huvittelurahaa" jäädä.

edit. Niinkuin tuosta uutisesta mistä asia lähti liikkeelle kävi jo ilmi.
Perheellinen saa veroissa ~13k anteeksi tuolla liksalla. Mutta siitä huolimatta miettisin useampaan kertaan kannattaako tänne tulla lasten kanssa. Tämä on enemmän työnarkomaanien paikka kuin lepokoti perhe-elämästä nauttiville. Joillekin piilaaksomeininki sopii ja toisille ei.

ex työkaverin ratkaisu koulumaksuihin oli laittaa muksut uimaan. Stipendeillä sai koulumaksuja alaspäin. Tosin sillä tuntui sit viikonloput menevän uimareissujen perässä, jotain kilpailuja ja leirejä.

Nuoret myös menee työelämään suomea aikaisemmin. Starbucksissa myyvät kahvia, kaupan kassalla ostosten pakkaamista jne. Moni tekee työtä koulujen rahoittamiseen. Ei aina pelkästään vanhempien pussista.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Saako kaikki tuollaista 220k$ palkkaa? En usko, realismia on alempi liksa. Toisaalta, jos olet oikeasti kova tekemään niin isompaankin liksaan on mahdollisuus.
Parhaissa, tai sanotaan että kärkipään firmoissa $200k on harjoittelijan tai vastavalmistuneen palkka, joten ihmettelen alkuperäisen artikkelin kokemuksia sillä kyseessä kuullosti olevan hieman kokeneempi kaveri. 10+ vuoden kunnollisella kokemuksella liikutaan $500k luokassa. Ihan parhaat osaajat ovat sitten kokonaan oma lukunsa.

Tilastoja voi katsella vaikka täällä: Highest Paying Tech Companies of 2019 | Levels.fyi tai hieman epävirallisemmin teamblindin keskusteluista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Niinpä. Onkohan kenelläkään tietoa, minkä verran tuon Solita Akatemian palkka voisi suurin piirtein olla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Parhaissa, tai sanotaan että kärkipään firmoissa $200k on harjoittelijan tai vastavalmistuneen palkka, joten ihmettelen alkuperäisen artikkelin kokemuksia sillä kyseessä kuullosti olevan hieman kokeneempi kaveri. 10+ vuoden kunnollisella kokemuksella liikutaan $500k luokassa. Ihan parhaat osaajat ovat sitten kokonaan oma lukunsa.

Tilastoja voi katsella vaikka täällä: Highest Paying Tech Companies of 2019 | Levels.fyi tai hieman epävirallisemmin teamblindin keskusteluista.
No jos alan mediaanipalkka on juurikin tuota 200k€ SF:n alueella, niin suhtautuisin varauksella 200k$ aloittelijan palkkaan. En sano sitä etteikö joku MIT:n priimus pääsisi oikeassa firmassa heti tuollaiseena palkkaan, mutta ei se ole realismia suurimmalla osalle...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 468
Viestejä
4 163 131
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom