IT-alan työpaikat

Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Saa nyt vahan liiottelet sula hommien haastavuutta. Ei noita vittubugeja tiimista monikaan ratko. Itse en muista noita 3kk debuggauksia olleen kuin muutamia 17 vuoden aikana. Niistakin monet hyvin yksinkertaisia ja vika on ollut enemmankin projekti johdossa kun ei ole laitettu expertteja mukaan 1kk jalkeen. Scrumi noissa helppaa nykyaan sen etta jo 2 viikon jalkeen on helpompi laittaa apuja liikenteeseen kun se nakyy paremmin etta saattoikin olla liian haastava homma jollekkin.
No joo, mutta kyllä ne sularibugit kuitenkin keskimäärin haastavampia ovat. Esimerkiksi reaaliaikasoftan debuggaaminen on hieman hankalampaa kuin jonkun Winkkarisoftan. Tässä meidän projektissa on viime aikoina selvitelty ylipäätään aika hankalia vikoja, työkavereillakin on mennyt päiviä jos ei viikkoja per ongelma.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Mitä tämä hallinnollinen pitää sisällään?
Laajasti erilaisia asioita itse teknisen tekemisen ympäriltä. Tuossa tulikin jo monia asioita ja tarkoituksella mainitsin kohtuullisen ympäripyöreästi, sillä erilaista hallinnollista tekemistä löytyy ihan perinteisen johtamistyön ulkopuolelta. Ohjelmistotuotantoa en tunne, joten en siitä osaa sanoa, mitä siellä on. Yleisesti IT-palvelualalla taasen löytyy huomattava määrä laadunhallinnallista tekemistä, tuoteomistustehtäviä, palvelupäällikkötyötä jne.
 
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
Laajasti erilaisia asioita itse teknisen tekemisen ympäriltä. Tuossa tulikin jo monia asioita ja tarkoituksella mainitsin kohtuullisen ympäripyöreästi, sillä erilaista hallinnollista tekemistä löytyy ihan perinteisen johtamistyön ulkopuolelta. Ohjelmistotuotantoa en tunne, joten en siitä osaa sanoa, mitä siellä on. Yleisesti IT-palvelualalla taasen löytyy huomattava määrä laadunhallinnallista tekemistä, tuoteomistustehtäviä, palvelupäällikkötyötä jne.
Hyvä tietää.. Koodaaminen on sellainen taito jota ei täältä löydy ja sen huomaa kaikista kursseista koodaamisista huonoimmat numerot.

Tällä elämänkokemus pisteistä tietää et ei se tule olemaan minun leipätyö.
 

Suk

Liittynyt
28.06.2020
Viestejä
10
jarhu sanoi:
Laajasti erilaisia asioita itse teknisen tekemisen ympäriltä. Tuossa tulikin jo monia asioita ja tarkoituksella mainitsin kohtuullisen ympäripyöreästi, sillä erilaista hallinnollista tekemistä löytyy ihan perinteisen johtamistyön ulkopuolelta. Ohjelmistotuotantoa en tunne, joten en siitä osaa sanoa, mitä siellä on. Yleisesti IT-palvelualalla taasen löytyy huomattava määrä laadunhallinnallista tekemistä, tuoteomistustehtäviä, palvelupäällikkötyötä jne.
@VironPottu sanoi:
Hyvä tietää.. Koodaaminen on sellainen taito jota ei täältä löydy ja sen huomaa kaikista kursseista koodaamisista huonoimmat numerot.

Tällä elämänkokemus pisteistä tietää et ei se tule olemaan minun leipätyö.
Hmm. Koulun numerotko määrittelee, että minkälainen koodari olet.
Sulle voin kertoa, että ei määrittele koulun numerot sun osaamista vaan päin vaistoin ne kertoo, että mitä kohtia sinun pitää hioa.
Kun sulle on varmasti siellä koulussa perusteet opetettu, niin nythän sun on helppo alkaa itse opiskelemaan niitä kohtia, joissa koet olevasi heikko.
Huom koodaaminen on todella paljon muutakin, kuin pelkkää koodaamista. Esimerkiksi, jos teet jonkin harrasteprojektin, niin luultavasti sellainen 70 - 80 prosenttia on suunnittelua ja miettimistä, että mitenkäs nuo palikat keskenään juttelevat ja se koodausosa on noin 20-30 prosenttia siitä projektista.
Ei tähän muuta voi sanoa, että tsemppiä siihen koodaamiseen ja älä luovuta.
 
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
Hmm. Koulun numerotko määrittelee, että minkälainen koodari olet.
Sulle voin kertoa, että ei määrittele koulun numerot sun osaamista vaan päin vaistoin ne kertoo, että mitä kohtia sinun pitää hioa.
Kun sulle on varmasti siellä koulussa perusteet opetettu, niin nythän sun on helppo alkaa itse opiskelemaan niitä kohtia, joissa koet olevasi heikko.
Huom koodaaminen on todella paljon muutakin, kuin pelkkää koodaamista. Esimerkiksi, jos teet jonkin harrasteprojektin, niin luultavasti sellainen 70 - 80 prosenttia on suunnittelua ja miettimistä, että mitenkäs nuo palikat keskenään juttelevat ja se koodausosa on noin 20-30 prosenttia siitä projektista.
Ei tähän muuta voi sanoa, että tsemppiä siihen koodaamiseen ja älä luovuta.
Juu tottahan se on ettei ne numerot määrittele.

Tiedän etten tule tekemään kyseistä hommaa.. Ei siinä stressin määrässä ollut mitään järkeä ku melkein itkeä tihrustaa ettei tajua hevonjenkkakahvaakaan kyseisestä asiasta.

Mut näillä mennään ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
Juu tottahan se on ettei ne numerot määrittele.

Tiedän etten tule tekemään kyseistä hommaa.. Ei siinä stressin määrässä ollut mitään järkeä ku melkein itkeä tihrustaa ettei tajua hevonjenkkakahvaakaan kyseisestä asiasta.

Mut näillä mennään ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessan.
About 24v olen tehnyt työkseni koodaushommia + vuosia kotona harrastamista siihen päälle. Mun kokemuksen mukaan about joka vuosi on ollut pätkiä töissä missä ei vaan osaa ja pitää opetella uutta. Joskus lähtee matto alta kokonaan eli koko teknologia mitä käyttää katoaa alta. Toisinaan sovelletaan wanhaa teknologiaa sellaisessa kontekstissa missä oma ymmärrys on vajavaista.

Alalla pitää kestää sitä, että koskaan ei ole valmis ja aina on uutta opeteltavaa. Ne jotka eivät jaksa opetella uutta voivat edetä pitkäänkin vanhoilla höyryillä. Toisaalta kun epäjatkuvuuskohta tulee niin se on sitä jyrkempi mitä vähemmän on käyttänyt aikaa uuden opetteluun. Nimimerkillä tiedän tapauksia, jotka laitostuivat nokialla ja eivät tienneet kuin pienen palasen symbianista. Kun symbian vedettiin vessanpöntöstä alas niin oltiinkin takaisin aloitusruudussa ja senioristatukset hukassa. Vaikea paikka henkisesti monelle lähteä hakemaan junior-tason paikkoja ja palkkoja.

Mitä enemmän pystyy olemaan rehellinen itselleen ja pysymään epämukavuusalueella oppien uutta niin sitä paremmaksi kooderiksi/it-alan ammattilaiseksi tulee. Jos on hyvä duuni niin uudet jutut oppii töissä, jos on paskempi duuni niin menee ilta ja viikonloppuhommiksi. Viime kädessä suhteet on se tärkein asia. Suhteilla pääsee vaikka osaaminen ei riitäisi. Tiedetään että heppu on noheva, mukava työkaveri ja tulee oppimaan uudet asiat nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Saa nyt vahan liiottelet sula hommien haastavuutta. Ei noita vittubugeja tiimista monikaan ratko. Itse en muista noita 3kk debuggauksia olleen kuin muutamia 17 vuoden aikana. Niistakin monet hyvin yksinkertaisia ja vika on ollut enemmankin projekti johdossa kun ei ole laitettu expertteja mukaan 1kk jalkeen. Scrumi noissa helppaa nykyaan sen etta jo 2 viikon jalkeen on helpompi laittaa apuja liikenteeseen kun se nakyy paremmin etta saattoikin olla liian haastava homma jollekkin.
Ryhmä koodaajia jotka eivät ymmärrä mitään tietokannoista tai hibernatesta saa helposti kulutettua kuukausia suorituskykyongelmien selvittelyyn, erityisesti jollei ole työkaluja apuna. Toki osaaja ratkaisisi ne päivässä parissa.

Kyllä jos jossain on jatkuvasti tarve selvittää ongelmia kuukausien ajan, on jotain todella pahasti pielessä. Kyllähän kaikilla joskus tulee pähkinä purtavaksi, mutta onhan tuommoisen oltava poikkeus jos ammattilaiset tekevät töitä ammattimaisesti.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Mä mietin, et onkohan se normaalia, ku pitää luntata usein juttuja spekseistä, tai vaik w3c:stä. Jotkut tuntuu muistavan ulkoa kaiken tietokannan rakenteesta harvemmin käytettyihin JS-funtioihin. Samoin mietin, ku itse etsin koodista jotain kohtaa, ni käytän VS coden findia ja tuntuu, et muut plärää codebasea, ku ne muistaa, missä tavara on.

Pitäiskö tässä alkaa opettelemaan asioita ulkoa?
 
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
Mä mietin, et onkohan se normaalia, ku pitää luntata usein juttuja spekseistä, tai vaik w3c:stä. Jotkut tuntuu muistavan ulkoa kaiken tietokannan rakenteesta harvemmin käytettyihin JS-funtioihin. Samoin mietin, ku itse etsin koodista jotain kohtaa, ni käytän VS coden findia ja tuntuu, et muut plärää codebasea, ku ne muistaa, missä tavara on.

Pitäiskö tässä alkaa opettelemaan asioita ulkoa?
Niin kauan ku google on olemassa nii ei kannata mitään opetella ulkoa.. Ne jää sitten ajan myötä sinne kallon sopukoille.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Mä mietin, et onkohan se normaalia, ku pitää luntata usein juttuja spekseistä, tai vaik w3c:stä. Jotkut tuntuu muistavan ulkoa kaiken tietokannan rakenteesta harvemmin käytettyihin JS-funtioihin. Samoin mietin, ku itse etsin koodista jotain kohtaa, ni käytän VS coden findia ja tuntuu, et muut plärää codebasea, ku ne muistaa, missä tavara on.

Pitäiskö tässä alkaa opettelemaan asioita ulkoa?
On ihan normaalia. Ajan kanssa muistaa asioita ulkoa ellei sitten tule uusia kieliä ja kirjastoja joita taas joutuu lunttaamaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 307
Ja pista ainakin 10% lapin lisaa siita mita uusityonantaja maksaa kun kerrot vaihtavasi palkan takia. Jos muka jostain kumman syysta vanha tyonantaja saisi jostain selville mita uusi tyonantaja maksaa niin vetoa sekaannukseen HR kanssa.
Tämä on paras neuvo mutta laittaisin 20-30%. Tällä me hinataan kaikkien palkkoja ylös. Työntekijälle kuuluu muutakin kuin muruset. Hyvällä tuurilla vanha työnantaja nokittaa vielä tuohon.

Ne voi tulevaisuudessa katsoa verotuksesta sun palkan (suunnilleen) mutta tuskin se asia sillon enää edes kiinnostaa vanhaa työnantajaa.

Ja muistakaa muutenkin parin vuoden välein kilpailuttaa palkka. Ei kannata olla ns. uskollinen firman mies ja tyytyä pieniin vuosittaisiin korotuksiin. Parhaiten tienaavat rohkeat vaihtajat.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Ottakkaa reilulla suolalla koska "tutkimus" on tehty konsulttitalon toimesta. Niita vastatarjouksia ei valttis kannata aina ottaa koska osalle tyonantajista se menee ihonalle etta tyontekijat katselevat muualta paikkoja ja sitten se murentaa luottoa kyseisiin tyontekijoihin. https://www.brightwater.ie/docs/def...twater-counter-offer-survey-2017.pdf?sfvrsn=2
Nii, työelämä on perseestä, ku mihinkään ei voi luottaa. YT:t voi tulla milloin vaan, tai sopimusta ei jatketa koeajan jälkeen. No, ei kai sen mikään kaveruussuhde ole tarkoitus ollakkaan. Jotenkin, ku vaan sisäistäis sen ja omat tavoitteet kunnolla.

Itse oon esim. miettinyt, et lukis ammattiopettajan pedagogiset, mut eipä tollasista asioista työnantajalle kantsi puhua, vaik jossain vaiheessa sekin tulis ilmi, ku pitää alkaa tekemään opetusharjoitteluja ja tarttee niitä varten lomaa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Noista pyynneistä, niin ehkä kannattaa tiedostaa sekin, että kyllä firmoilla, joilla on järkevä HR, on kohtuullinen käsitys alueellisesta palkkatasosta eli mitä vanhoille tekijöille muualta tarjotaan ja millä uudet seniorit eri firmoista taloon tulee. En usko, että fiksu työnantaja siihen lähtee mukaan, jos summat kuulostaa ihan älyttömiltä, kun tekijän suoriutuminen ja kokemus tiedetään vanhassa talossa.

Toisaalta sama kai, jos on päättänyt lähteä, mutta ite oon tykännyt hoitaa nää ilman ylimääräisiä vttuiluja, niin ei pala turhaan sillat taakse päin. Vanhassa mestassa oli läksiäislounas esimiehen kanssa viime perjantaina, sain hyvät suositukset ja välit jäi sellaisiksi, että takaisin pääsee, jos tulee tarvetta mennä.

En pyytänyt korotusta ennen päätöstä vaihtoon, koska tää keskustelu käytiin jo kertaalleen viime syksynä ja liksa ois jääny laahaamaan, vaikka sitä tuolloin syksylläkin vähän korotettiin.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Itse en ainakaan opettele mitään ulkoa ja paljon yksityiskohtia unohdan. Mitä vanhemmaksi tulee, sen selvemmin tämän näkee.

Mitä tuohon ylempään koodarijuttuun tulee, niin jos ei koe koodaamisen olevan oma juttu niin turha sitä väkisin on tyrkyttää. Alalta löytyy kyllä paljon muutakin tekemistä.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Mä mietin, et onkohan se normaalia, ku pitää luntata usein juttuja spekseistä, tai vaik w3c:stä. Jotkut tuntuu muistavan ulkoa kaiken tietokannan rakenteesta harvemmin käytettyihin JS-funtioihin. Samoin mietin, ku itse etsin koodista jotain kohtaa, ni käytän VS coden findia ja tuntuu, et muut plärää codebasea, ku ne muistaa, missä tavara on.

Pitäiskö tässä alkaa opettelemaan asioita ulkoa?
Jos haluat oppia asioita ulkoa ilman erillistä pänttäämistä, kannattaa aloittaa vaikka sillä että teet päivittäin jonkun tietyn pienen pätkän lunttaamatta dokumentaatiosta. Tietyt tavat nimetä ja tietynlaiset funktiosignaturet toistavat koodissa hyvin paljon itseään, joten ihan arvaamallakin saa useimmiten osumaan oikeaan jos editori ei kerro mitä metodeja missäkin luokassa tai skoupissa on.

Mitä tulee koodipohjan osaamiseen, niin hyvä nimeäminen ja haku on lähes aina järkevin tapa hakea jotain kun kansioita ja tiedostoja alkaa olemaan tuhansia.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Kyllä jos jossain on jatkuvasti tarve selvittää ongelmia kuukausien ajan, on jotain todella pahasti pielessä. Kyllähän kaikilla joskus tulee pähkinä purtavaksi, mutta onhan tuommoisen oltava poikkeus jos ammattilaiset tekevät töitä ammattimaisesti.
Kun tehdään hommia vaikka ihan uudella chipillä niin ne hardisbugit saattaa olla aika hankalia. Esimerkiksi tuo yllä kuvaamani tapahtui Texas Instrumentsin ensimmäisen multi-core DSP-prossun kanssa, ja käsittääkseni ensimmäisen kaupallisen revision. Monimutkaisen, kovan reaaliajan vaativan rinnakkaisajojärjestelmän debuggaaminen on aika kinkkistä muutenkin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Mitä tulee koodipohjan osaamiseen, niin hyvä nimeäminen ja haku on lähes aina järkevin tapa hakea jotain kun kansioita ja tiedostoja alkaa olemaan tuhansia.
Joo, tämmöstä samaa olin tulossa kirjoittaan. Meillä nyt ei maailman isoin code base ollu (mitä tuo on suomeksi :D), mutta asiakkaan organisaation alla kuitenkin nelisen kymmentä projektia, joita työstettiin ja niissä vaihteleva määrä kansioita ja filuja.

Aika usein muisti nähneensä jossain jotain, josta ois hyötyä, joten jos muisti projektin, niin lokaali master ajan tasalle ja haku projektista. Jos ei, niin haku suoraan Gitistä ja siitä sit eteenpäin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Kun on tottunut työstämään koodia jossa kokonaisuus on miljoonia rivejä ei kukaan oleta ihmisten muistavan mitään. Tietysti joku sitten muistaa hyvin jonkun alueen jota on työstänyt lähiaikoina, mutta ajan myötä semmoinenkin unohtuu. Samaan aikaan voit joutua työstämään koodia johon ei ole koskettu vuosiin eikä talossa ole enää ketään joka siihen on koskenut.

Moderneissa editoreissa on paljon hyödyllisiä ominaisuuksia (vaikka nyt sitten hyvä haku), eikä niiden käyttöä tarvitse hävetä.
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
252
Kuinka vaikeaa on opetella ohjelmoimaan?
Ja kuinka vaativaa ohjelmointia tietojenkäsittelytradenomin täytyy osata?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Kuinka vaikeaa on opetella ohjelmoimaan?
Aika moni on opetellut, ei se mitään rakettitiedettä ole. Vaatii kuitenkin työtä ja harjoitusta, myös mahdollisen tutkinnon ohella (valmistumisen jälkeen hyväkin oppilas tarvitsee vuosien kokemuksen ollakseen hyvä koodaaja).
Ja kuinka vaativaa ohjelmointia tietojenkäsittelytradenomin täytyy osata?
Vaatuvuus kannattaa suhteuttaa haluttuun työpaikkaan eikä koulutuksen läpäisemiseen. Jos opiskelee ahkerasti ja tekee mielenkiinnosta omia projekteja sivussa on todennäköisesti hyvän uran alussa valmistuttuaan (hyödyllinen juniori).
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Kuinka vaikeaa on opetella ohjelmoimaan?
Ohjelmointia voi ajatella kahdella tasolla: Mitä se määritelmällisesti on ja mitä vaaditaan pärjätäkseen työelämässä.

Ohjelmointi on loogisesti ja matemaattisesti kyvykkäälle aika helppo oppia.

Sen sijaan ohjelmointi niin että kykenee luomaan hyvin suunniteltua, varmaa ja helposti työstettävää koodia on erittäin pitkä prosessi. Useamman yrityksen nimissä haastatteluja tehneenä olen huomannut että monella on erittäin vajaat taidot siihen nähden että ovat saattaneet olla alalla töissä jo vuosikausia. Oppimisympäristö, oma uteliaisuus ja halu kehittyä ovat mielestäni avainasemassa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 307
Noista pyynneistä, niin ehkä kannattaa tiedostaa sekin, että kyllä firmoilla, joilla on järkevä HR, on kohtuullinen käsitys alueellisesta palkkatasosta eli mitä vanhoille tekijöille muualta tarjotaan ja millä uudet seniorit eri firmoista taloon tulee. En usko, että fiksu työnantaja siihen lähtee mukaan, jos summat kuulostaa ihan älyttömiltä, kun tekijän suoriutuminen ja kokemus tiedetään vanhassa talossa.

Toisaalta sama kai, jos on päättänyt lähteä, mutta ite oon tykännyt hoitaa nää ilman ylimääräisiä vttuiluja, niin ei pala turhaan sillat taakse päin.
IT-alan palkat ovat tällä hetkellä älyttömiä! Jos firman hr ei tiedä sitä niin pulassa ovat.

En ottaisi työnantajana vittuiluna sitä että henkilö lähtee paremman palkan perässä toisaalle. Monesti vielä työtkin helpottuvat jos tietää mihin hakee, tällä perusteella voi pyytää vastatarjousta isommaksi mitä uudessa paikassa saisi.

Itse olen ainakin pyrkinyt rehellisyyteen ja viimeksi kun vaihdoin paikkaa sanoin syyksi paremman palkan ja inflaation (liittokorotukset eivät pysy perässä, oikeastaan ne ovat vitsi nyt). Välit säilyivät molempiin suuntiin: pystyn myös suosittelemaan ex-työnantajaani kollegoille.

Asiallinen kannattaa olla mutta ei todellakaan nöyristellä. Lakki pois päästä kuin pankinjohtajan tapaamisessa mutta kenkiä ei tarvitse nuolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 720
Tämä on paras neuvo mutta laittaisin 20-30%.
Asiallinen kannattaa olla mutta ei todellakaan nöyristellä.
Uusi tarjoaa siis esim. 20% parempaa (käytettiin termiä "tuntuva" korotus). Sä ehdotat että tuohon laitettaisiin päälle vielä 20-30%? Eli faktisesti susta kannattaa laittaa 40-50% palkankorotuspyyntö pöytään nykyiselle ja sekä on "asiallinen" pyynti?

Jos tuollaista meinaa, niin paremman lopputuloksen saa kun ei pyydä sitten mitään vaan toteaa että vaihtaa paremman palkan takia. Lähtökohtaisesti yksikään työnantaja ei anna tuosta vain jopa 50% palkkaa lisää jottet vaihtaisi paikkaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Mulle tarjottiin joskus uudella työnantajalla lähes 50% korotus… Syynä tuohon oli, että olin aloittanut urani työnantajan helpparissa ja edennyt vaativiin hommiin tuotannon puolella, olin siis 30-40% kuopassa saman tiimin jäseniin verrattuna.

Kun ilmoitin tarjouksesta esimiehelle hän kertoi juuri saaneensa ylennyksen, ja ehdottaneensa minua tiimin vetäjäksi. Palkkaa ei kuitenkaan firman prosessien vuoksi voinut kuitenkaan korottaa kuin (muistaakseni) 10% kerrallaan edes työnkuvan muutoksen yhteydessä.

En nyt itse lähtisi suuremmin paisuttelemaan tuommoista tarjousta nykyisen työnantajan suuntaan. Todennäköisesti silloin vesität mahdollisen vastatarjouksen mikä olisi ainoa syy kertoa tarjotun palkan suuruutta. Kertomalla rehellisesti uuden palkan luot paljon paremman alustan neuvotella nykyiselle työnantajalle jäämisestä (joka ei varmaan kuitenkaan onnistu, mutta on teoriassa mahdollinen).
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Aika usein muisti nähneensä jossain jotain, josta ois hyötyä, joten jos muisti projektin, niin lokaali master ajan tasalle ja haku projektista. Jos ei, niin haku suoraan Gitistä ja siitä sit eteenpäin.
Voisin melkein suositella, että jos jostain löytyy serverinnurkkaa sen verran, niin OpenGrok on aika hyvä työkalu isoista koodikannoista hakemiseen. IDE:t ei välttämättä kauheasti auta, jos vaikka yrität Linuxin kernelin koodeista jotain löytää. ack-grep, tai nykyään pelkkä ack on kanssa hyvä. Grep on tuollaisessa tapauksessa liian hidas ja oletukset on pielessä. Ack-grep on ohjelmoijan hakutyökalu.


Esimerkiksi Vimistä tuon käyttö on triviaalia. Ylipäätään isojen koodien selailuun Vim on kanssa loistava kaveri.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Mä mietin, et onkohan se normaalia, ku pitää luntata usein juttuja spekseistä, tai vaik w3c:stä. Jotkut tuntuu muistavan ulkoa kaiken tietokannan rakenteesta harvemmin käytettyihin JS-funtioihin. Samoin mietin, ku itse etsin koodista jotain kohtaa, ni käytän VS coden findia ja tuntuu, et muut plärää codebasea, ku ne muistaa, missä tavara on.

Pitäiskö tässä alkaa opettelemaan asioita ulkoa?
Paljon tärkeämpää on pystyä omaksumaan ja soveltamaan uusia asioita nopeasti, kuin opetella jotain epäolennaista ulkoa jonka voi luntata tarvittaessa nopeasti. Kaikkea ei voi kuitenkaan luntata ja sitä sanotaan yleensä kokemukseksi.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Kun ilmoitin tarjouksesta esimiehelle hän kertoi juuri saaneensa ylennyksen, ja ehdottaneensa minua tiimin vetäjäksi. Palkkaa ei kuitenkaan firman prosessien vuoksi voinut kuitenkaan korottaa kuin (muistaakseni) 10% kerrallaan edes työnkuvan muutoksen yhteydessä.
Olen ollut samassa tilanteessa ja kuulin täsmälleen samat selitykset tuosta kymmenen prosentin korotuksesta. Oma motivaatio katosi sen sileän tien kun varmaan vahingossa lipesi että oikeasti kyse on siitä, että yli 10% korotuksiin tarvitaan hyväksyntä ylempää koska osaston esimiehen pomon päätösvalta loppuu siihen ja sitä isommat korotukset täytyisi käytännössä esitellä toimitusjohtajalle ja hyväksyttää siellä. Siitä voi vetää omat johtopäätökset, ketä ei omat alaiset kiinnosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 720
Jos saat 800e korotuksen, niin siihen lapinlisää 25% "sain tonnin korotuksen"
Tuossa ei puhuttu siitä, että laitetaan korotukseen X % lisää, vaan palkkapyyntiin. Esim. nykyään saa 4000e. Uusi paikka tarjoaa 4800e (20% lisää). Siihen päälle 30% niin ollaan yli 6000 eurossa. Olen varma että nykyinen työnantaja nauraa tuollaisille pyynnöille.

Jos tarkoitettiin korotusta, niin sitten ero toki pienempi. Mutta se ei viesteistä käynyt ilmi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Paljon tärkeämpää on pystyä omaksumaan ja soveltamaan uusia asioita nopeasti, kuin opetella jotain epäolennaista ulkoa jonka voi luntata tarvittaessa nopeasti. Kaikkea ei voi kuitenkaan luntata ja sitä sanotaan yleensä kokemukseksi.

Jaksaa ihmetyttää tuo googlettamisen dissaus devauksessa. Loppujenlopuksi kyse on vain ajan säästämisestä. Mitä tahansa ongelmaa oletkin ratkomassa niin on hyvin todennäköistä että joku muu on jo ratkaissut sen aiemmin, ja paremmin/tehokkaammin. Tavoite on saada paras mahdollinen toteutus tuotantoon, sillä ei ole juurikaan merkitystä kuinka suuri/pieni osa siitä on itse keksittyä.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Lääkärille voi sanoa, että kirjasta katsominen ei tee kenestäkään lääkäriä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 307
Jos tuollaista meinaa, niin paremman lopputuloksen saa kun ei pyydä sitten mitään vaan toteaa että vaihtaa paremman palkan takia. Lähtökohtaisesti yksikään työnantaja ei anna tuosta vain jopa 50% palkkaa lisää jottet vaihtaisi paikkaa.
Itseasiassa minulle tarjottiin tuota luokkaa korotus jotta en lähtisi. Tuossa tilanteessa ei ole mitään hävittävää joten parempi ottaa kaikki irti mitä saa. Tyhmä ei ole se joka pyytää. Sama kuin tansseissa ei hakisi kauneinta tyttöä kun ei se välttämättä suostu;)

90-luvulta alalla ja monet yt:t kokeneena voin sanoa että NYT on työntekijän markkinat it-alalla. Kannattaa ottaa ilo irti niin kauan kuin tätä riittää!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 720
Itseasiassa minulle tarjottiin tuota luokkaa korotus jotta en lähtisi. Tuossa tilanteessa ei ole mitään hävittävää joten parempi ottaa kaikki irti mitä saa. Tyhmä ei ole se joka pyytää. Sama kuin tansseissa ei hakisi kauneinta tyttöä kun ei se välttämättä suostu;)
Juu, mulle kanssa triplat ja autoetu päälle. Mutta en yleistäisi. Liian suuri pyynti johtaa suoraan kieltäytymiseen. Jos oikeasti pitää nykyisestä työstä ja ei halua vaihtaa jos tarjotaan samaa palkkaa, niin en missään nimessä laittaisi mitään 20-30% päälle vaan kävisin realistiset keskustelut niin että kaikille voi jäädä niistä hyvä mieli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
On työntekijän markkinat toki mutta epäilyttää vähän minkälaisen firman esimiehet ja HR suistuisi tuon kokoiseen korotukseen. Toki jos on ollut selkeästi alipalkattu niin tuollaiset prosenttinousut on mahdollisia, mutta vaikea uskoa että esim. 5000€ tienaava kehittäjä saisi kerralla nostettua sen 7500€ tasolle, vaikka olisi miten osaava tekijä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 307
Juu, mulle kanssa triplat ja autoetu päälle. Mutta en yleistäisi. Liian suuri pyynti johtaa suoraan kieltäytymiseen. Jos oikeasti pitää nykyisestä työstä ja ei halua vaihtaa jos tarjotaan samaa palkkaa, niin en missään nimessä laittaisi mitään 20-30% päälle vaan kävisin realistiset keskustelut niin että kaikille voi jäädä niistä hyvä mieli.
Häh? Jos tykkää työstään niin miksi vaihtaisi samalla palkalla muualle? Vai mitä tarkoitit?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 307
Toki jos on ollut selkeästi alipalkattu niin tuollaiset on mahdollisia, mutta vaikea uskoa että esim. 5000€ tienaava kehittäjä saisi kerralla nostettua sen 7500€ tasolle, vaikka olisi miten osaava tekijä.
Tuollaisia on ollut viime aikoina. Muutama firma alkanut maksamaan 7-8 tonnia kokeneille koodareilla. 5 taitaa olla aika normi alalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 720
Häh? Jos tykkää työstään niin miksi vaihtaisi samalla palkalla muualle? Vai mitä tarkoitit?
Niin, alkup. kirjoittaja totesi että tykkää vanhasta työstään mutta sai muualta hyvän tarjouksen. Ja siitä tämä lähti, että pitäisikö pyytää vanhaa työnantajaa nokittamaan. Ja sinä ehdotit että 20-30% lisää uuden työpaikan tarjoukseen. Minä sanoin, että ei kannata noin paljon. Tuskin tulee edes vastatarjousta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Tuollaisia on ollut viime aikoina. Muutama firma alkanut maksamaan 7-8 tonnia kokeneille koodareilla. 5 taitaa olla aika normi alalla.
Epäilemättä löytyy yksittäisiä firmoja jotka maksaa tuollasia palkkoja, mutta kyse olikin nyt siitä että 5k palkkaa maksava firma suostuisi nostamaan sen kerralla 7-8k tasolle pitääkseen tekijän firmassa. Itse uskoisin tuon olevan hyvin harvinaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 720
Itse uskoisin tuon olevan hyvin harvinaista.
Ja vielä harvinaisempaa olisi se, että alkup. kirjoittaja on ollut juuri tällaisessa firmassa ja muut ovat tahkonneet samaan aikaan 50% kovempaa liksaa hänen tietämättään.

7-8k liksa "perusdevaajalle" on muutoinkin jo aika kova ja harvinainen Suomessa, ellei mukana ole jotain laskutusprovikkaa tai jotain lisävastuita.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Mulle tarjottiin joskus uudella työnantajalla lähes 50% korotus… Syynä tuohon oli, että olin aloittanut urani työnantajan helpparissa ja edennyt vaativiin hommiin tuotannon puolella, olin siis 30-40% kuopassa saman tiimin jäseniin verrattuna.

Kun ilmoitin tarjouksesta esimiehelle hän kertoi juuri saaneensa ylennyksen, ja ehdottaneensa minua tiimin vetäjäksi. Palkkaa ei kuitenkaan firman prosessien vuoksi voinut kuitenkaan korottaa kuin (muistaakseni) 10% kerrallaan edes työnkuvan muutoksen yhteydessä.
Tämä tällainenhan se on, mikä on eniten rikki monen työnantajan systeemeissä. Ponnistat vähän niin kuin pohjalta, opit juttuja, kenties kouluttaudut samalla, näytät kyntesi vaativammissa jutuissa ja sit oot merkittävässä palkkakuopassa ulkoa palkattuun kaveriin verrattuna tai siihen verrattuna, mitä saisit markkinoilta taloa vaihtamalla. Noi firman prosessit vähän niin kuin kannustaa lähtemään.

On näissä tietty se toinen puoli, että raha on yksinään vähän huono sitouttaja ja rahan takia lähtijä lähtee joka tapauksessa jossain vaiheessa jne., mutta on tuo edellinen silti jotenkin älytöntä.

Ja samaa mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa, että noi kymmenien prosenttien korotukset on yksittäisiä poikkeustapauksia lukuunottamatta ihan utopiaa. Pyytäähän voi, mutta kyllä sieltä todennäköisimmin tulee vastaukseksi lätinää, ettei pysty nostamaan kuin määrän X koska syy (jotain).
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
kävisin realistiset keskustelut niin että kaikille voi jäädä niistä hyvä mieli.
Voiko näistä jäädä hyvä mieli... hävettää ja nolottaa, että on edes kehdannut hakea tarjousta jostain muualta. No juu, tiedän kyllä, että järkevä työnantaja työnantaja ymmärtää työntekijänkin näkökulmaa, mutta itse olen kyllä tuntenut oloni näissä tilanteissa melkein maanpetturiksi. Vaikka en ole ollut siirtymässä kilpailijalle tai tekemässä muutakaan kyseenalaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Kehotettiin toistamaan kysymys täällä. Laitoin alkuun muualle:

Palveluiden ja itsensä hinnoittelu on yllättävän haastavaa. Olen tilanteessa, jossa teen sivutoimisesti IT-ylläpitoa parille yritykselle. Homma käsittää Google Workspacen ylläpitoa, puhelimien, tablettien ja tietokoneiden asennusta ja perustason käyttäjätukea. Välillä käyn tunkkaamassa verkkoja, tulostimia ja muuta atk:ta kuntoon toimistoilla. Perstuntuma-arvio on, että tähän hommaan kuluu 1–2 työpäivää per viikko. Lisäksi teen teknisen isännöitsijän hommaa, eli käyn viidessä eri kohteessa per kuukausi, yhdessä kohteessa 1-2h kerrallaan. Kierrän paikat läpi ja katson, että ovat teknisesti kunnossa. Putket eivät vuoda, sähköt kunnossa ja yleisilme on perussiisti.

Pitäisi ilmoittaa firman omistajalle nyt jotain, että minkä verran palveluista laskutan per kuukausi. Tarjosivat "tonni kuussa", joka kuulostaa hieman vähältä työmäärään nähden. Toki palkkion päälle tulee myös matkakulut, tarvikkeet yms. Mitä mieltä, olenko täysin hakoteillä vai onko tuo suurin piirtein oikea hintaluokka kuvatunlaiselle palvelulle?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Pitäisi ilmoittaa firman omistajalle nyt jotain, että minkä verran palveluista laskutan per kuukausi. Tarjosivat "tonni kuussa", joka kuulostaa hieman vähältä työmäärään nähden. Toki palkkion päälle tulee myös matkakulut, tarvikkeet yms. Mitä mieltä, olenko täysin hakoteillä vai onko tuo suurin piirtein oikea hintaluokka kuvatunlaiselle palvelulle?
Jos tuon 1-2 työpäivää per viikko keskiarvottaa 1,5 päiväksi ja 5 * 1 - 2 tuntia yhdeksi päiväksi, niin tekee 7 työpäivää per viikko. Laskutuksena se on VÄHINTÄÄN 3,5 tonnia/kk.

Lisäys: en tiedä, missä muualla tätä kysyit, mutta minusta oikea ketju olisi: Yrittäjyys ja oma firma
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
663
Kehotettiin toistamaan kysymys täällä. Laitoin alkuun muualle:

Palveluiden ja itsensä hinnoittelu on yllättävän haastavaa. Olen tilanteessa, jossa teen sivutoimisesti IT-ylläpitoa parille yritykselle. Homma käsittää Google Workspacen ylläpitoa, puhelimien, tablettien ja tietokoneiden asennusta ja perustason käyttäjätukea. Välillä käyn tunkkaamassa verkkoja, tulostimia ja muuta atk:ta kuntoon toimistoilla. Perstuntuma-arvio on, että tähän hommaan kuluu 1–2 työpäivää per viikko. Lisäksi teen teknisen isännöitsijän hommaa, eli käyn viidessä eri kohteessa per kuukausi, yhdessä kohteessa 1-2h kerrallaan. Kierrän paikat läpi ja katson, että ovat teknisesti kunnossa. Putket eivät vuoda, sähköt kunnossa ja yleisilme on perussiisti.

Pitäisi ilmoittaa firman omistajalle nyt jotain, että minkä verran palveluista laskutan per kuukausi. Tarjosivat "tonni kuussa", joka kuulostaa hieman vähältä työmäärään nähden. Toki palkkion päälle tulee myös matkakulut, tarvikkeet yms. Mitä mieltä, olenko täysin hakoteillä vai onko tuo suurin piirtein oikea hintaluokka kuvatunlaiselle palvelulle?
Nopeasti etsittynä perustason IT-tuesta laskutetaan 37-50€/h eli kyllä tonni kuussa kuulostaa puhtaasti vittuilulta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
En ole yrittäjä, mutta lähtisin siitä, että soppariin kirjataan joku perussumma x, joka sisältää n tuntia mitä tahansa työtä per kuukausi ja ylimenevältä sitten y€/h. Nuo molemmat summat siis tuntihintaisena, jossa x/n < y, eli lisätyöstä ylimääräistä. Esimerkiksi 50€/h tarkoittaisi että soppariin kirjataan 20h/kk. Mikä ei näytä riittävän alkuunkaan, tuossa on karkeasti 50 tuntia kuukaudessa hommaa. Tuntihinnaksi tulee siis pikemminkin 20€. Sinun pitää kuitenkin maksaa sivukulut. Jos sivukuluja ei olisi, niin puhuttaisiin jostain reilun kolmen tonnin kk-palkasta jos tekee 7,5h/5pv työtä samalla palkalla. Noin karkeasti pyöristäen.

Itse jouduin kerran yhteen sivuhommaan tekemään tarjouksen ja pitkään pähkäiltyäni tarjosin summaa, joka oli pienin, jolla olin valmis homman ottamaan. En saanut, oli ilmeisesti asiakkaan mielestä liikaa... no, tuossa taktiikassa oli se hyvä puoli, että eipä jäänyt harmittamaan, kun halvemmalla en olisi hommaa halunnutkaan. Itselläni tuo homma olisi ollut normaalin päivätyön päälle, eli myin sitä loppua vapaa-aikaani. Muutaman tunnin hommat se olisi kuussa vaatinut ja muistaakseni paria satkua per kuukausi olin vailla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 307
Voiko näistä jäädä hyvä mieli... hävettää ja nolottaa, että on edes kehdannut hakea tarjousta jostain muualta. No juu, tiedän kyllä, että järkevä työnantaja työnantaja ymmärtää työntekijänkin näkökulmaa, mutta itse olen kyllä tuntenut oloni näissä tilanteissa melkein maanpetturiksi. Vaikka en ole ollut siirtymässä kilpailijalle tai tekemässä muutakaan kyseenalaista.
Ei kannata hävetä, et sä välttämättä ole sille työnantajallekkaan kuin rivi Excelissä. Eikä kilpailijalle siirtymisessä ole mitään kyseenalaista 2020-luvulla. Eri oli ennen vanhaan jolloin oli kunnia asia olla samassa työpaikassa koko ura.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Voisin melkein suositella, että jos jostain löytyy serverinnurkkaa sen verran, niin OpenGrok on aika hyvä työkalu isoista koodikannoista hakemiseen. IDE:t ei välttämättä kauheasti auta, jos vaikka yrität Linuxin kernelin koodeista jotain löytää. ack-grep, tai nykyään pelkkä ack on kanssa hyvä. Grep on tuollaisessa tapauksessa liian hidas ja oletukset on pielessä. Ack-grep on ohjelmoijan hakutyökalu.


Esimerkiksi Vimistä tuon käyttö on triviaalia. Ylipäätään isojen koodien selailuun Vim on kanssa loistava kaveri.
Unohtui kommentoida tähän: meillä oli itse asiassa pikku presis tuosta, kollegat käyttivät toisessa asiakkuudessa ja otin tuon muistiin, mutta en oo tullu vielä testanneeksi. Pitäs varmaan kokeilla, miten istuu omaan tekemiseen.

Vi on kyllä tuttu härveli. Pari taloa sitten hommiin liittyi aika paljon kaiken maailman salapoliisityötä (Unix-palvelimilla) tyyliin tiedostojen etsimistä ja tiedon hakemista isoista filuista, että pitäs varmaan olla aika helposti omaksuttavissa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 528
Viestejä
4 202 701
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom