IT-alan työpaikat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Niin jos tarkoitat tuota full stack hommaa se ei varmaan eroa muistakaan vastaavista valtion virastojen tietojärjestelmistä. Siinä tuskin on mitään hohdokasta james bondia. Palkkakin keskitasoa ja saa sitten tosiaan raahautua joka päivä toimistolle. Hyvänä puolena työt sitten jää toimistolla kun laitat ovet kiinni.
Kyllähän se vähän seksikkäämmältä kuulostaa olla supolla kuin kelalla töissä...
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
262
Kyllähän se vähän seksikkäämmältä kuulostaa olla supolla kuin kelalla töissä...
Voi olla, että siitä ei toisaalta kannata ainakaan työssä ollessa hirveästi huudella. ;)
Lähipiirisi mutta myös jotkut organisaatiot voivat olla kiinnostuneita halustasi työskennellä Suojelupoliisissa. Harkitse tarkkaan, kenelle kerrot siitä, että olet hakenut Suojelupoliisiin. Saat lisää turvallisuusohjeita osana rekrytointiprosessiamme.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
^ tietysti ekana maininta Tinderiin ja viikonloppuna baaritiskin päähän huutelemaan. Sit seuraavana maanantaina duuniin laskemaan minuutteja kauan menee, että tulee sanomista.
 
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
Aina hieman ohuesti harmittaa, kun ei aikonaan tullut opiskeltua mitään tietokoneisiin liittyvää, toki ikää vasta 27-vuotta. Liekkö jo liian myöhäistä
Itse olen 38 ja kolmatta vuotta opiskelen tvt puolella.. Itellä taas hirveä kriisi et pääseekö tällä iällä vielä töihin ja sekin et koodaaminen ei ole minun juttu.. Ainakaan numeroiden ja oman kokemuksen perusteella.. Tietoturva hommista kolahtanut parhaimmat numerot ja ne onkin ollut kaikista kiinnostavimpia kursseja.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 813
Itse olen 38 ja kolmatta vuotta opiskelen tvt puolella.. Itellä taas hirveä kriisi et pääseekö tällä iällä vielä töihin ja sekin et koodaaminen ei ole minun juttu.. Ainakaan numeroiden ja oman kokemuksen perusteella.. Tietoturva hommista kolahtanut parhaimmat numerot ja ne onkin ollut kaikista kiinnostavimpia kursseja.
Iällä ei ole mitään merkitystä, jos osaa tai vakuuttaa tulevan työnantajan siitä, että oppii nopeasti töissä hommat. Onneksi alalla on kuitenkin kaikenlaista työtä tarjolla. Koodaus ja automatisointitaidot auttavat monessa "ei koodaustyössä".
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Itse olen 38 ja kolmatta vuotta opiskelen tvt puolella.. Itellä taas hirveä kriisi et pääseekö tällä iällä vielä töihin ja sekin et koodaaminen ei ole minun juttu.. Ainakaan numeroiden ja oman kokemuksen perusteella.. Tietoturva hommista kolahtanut parhaimmat numerot ja ne onkin ollut kaikista kiinnostavimpia kursseja.
Saman verran ikää mittarissa ja valmistuin alalle suunnilleen vuosi sitten täysin toiselta alalta. Työpaikkoja IT-alalla kyllä löytyy ja etämahdollisuudet vain parantavat saatavuutta. Palkkakehityskin on ollut huimaa (softahommissa ainakin). Jos alaa kohtaa vain löytyy kiinnostusta, niin en näe mitään esteitä hyvällekin uralle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Aina hieman ohuesti harmittaa, kun ei aikonaan tullut opiskeltua mitään tietokoneisiin liittyvää, toki ikää vasta 27-vuotta. Liekkö jo liian myöhäistä
Kuten moni muukin on sanonut niin ei ole myöhäistä.
Itse valmistuin AMK:sta 35-vuotiaana (tietojenkäsittelyn tradenomi työn ohessa) ja olin omassa ryhmässäni ihan keski-ikäinen. Aivan hyvin voi "aikuisenakin" opiskella jotain tai vaihtaa muuten vaan alaa. Mietin tässä että jaksaisko joskus alkaa paketoimaan vielä YAMK tai maisterin opintoja tähän päälle, mutta taidan odottaa että muksu kasvaa vielä vähän isommaksi. Nykyaikana aikuisena opiskelu on ehkä helpompaa kuin koskaan ennen erilaisten työn ohessa ja enemmän tai vähemmän etänä suoritettavien tutkintojen ansiosta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Aivan hyvin voi "aikuisenakin" opiskella jotain tai vaihtaa muuten vaan alaa.
Täähän on oikeastaan uusi normaali nykyään. Uudelleenkouluttautuminen ja alan vaihtaminen päälle kolmekymppisenä on kasvanut hirveästi takavuosiin verrattuna. Ite kerenny vaihtamaan alaa oikeastaan parikin kertaa aivan toimialasta toiseen. Yllättävän moneen sitä ihminen taipuu, kun lähtee vaan kokeilemaan.

Tuosta jatkokouluttautumisesta, niin liksan, CV:n ja ammatillisen osaamisenkin kannalta voi olla hyödyllisempää kattoa ammatillisia sertifiointeja. Niitä saa monesti tehdä työnantajan laskuun ja vähänkään tolkun firmassa myös lukea niihin työajalla. Veikkaisin mullakin painavan CV:ssä vähän enemmän vaikka nyt tuollainen AWS:n Associate -tason sertifiointi kuin että oisinko tehny ton toisen maisterin loppuun vai en. Yks RedHatin Kubernetes-aiheinen sertifiointi jäi vähän vaiheeseen, kun otin ja vaihdoin taloa.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
236
Itsekkin ammatinvaihtajana huutelen, tietoturva ja kybertyyppi valmistumassa. Töitä uskon löytäväni, kun sen työnhaun kunnolla starttaan.

Mutta sitä tulin kysymään, kun tuo kvtes on erittäin lukukelvotonta. Mikähän lienee palkkahaitari julkisella asiantuntijatehtävässä it-puolella? Duunitori kertoisi, jotta n. 3200€, pitääkö paikkansa?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Mutta sitä tulin kysymään, kun tuo kvtes on erittäin lukukelvotonta. Mikähän lienee palkkahaitari julkisella asiantuntijatehtävässä it-puolella? Duunitori kertoisi, jotta n. 3200€, pitääkö paikkansa?
Kysymys voi olla tyhmä, mutta oliko sulla joku erityinen syy sille, että pitäs päästä just kunnan palvelukseen? Valtiolla on taas omat sopimuksensa ja yksityisellä saatetaan noudattaa Tietotekniikan palvelualojen TES:iä (tai varmaan olla myös noudattamatta) ja palkat on pääasiassa sovittavissa.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
236
Kysymys voi olla tyhmä, mutta oliko sulla joku erityinen syy sille, että pitäs päästä just kunnan palvelukseen? Valtiolla on taas omat sopimuksensa ja yksityisellä saatetaan noudattaa Tietotekniikan palvelualojen TES:iä (tai varmaan olla myös noudattamatta) ja palkat on pääasiassa sovittavissa.
Ei kysymys ollut tyhmä, hyvä nosto. En sinne erityisesti halua, kun julkista on palvellut tässä ihan tarpeeksi aiemmassa työssä. Lähinnä mietin että kannattaako noita mahdollisesti eteen tulevia työpaikkoja edes harkita. Hieman hymähdin toki tälle vastaukselle, kun olin rivien välistä lukevinani että "vältä jos voit" :D Ja ymmärrän täysin. Vai tulkitsinko väärin? :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Hieman hymähdin toki tälle vastaukselle, kun olin rivien välistä lukevinani että "vältä jos voit" :D Ja ymmärrän täysin. Vai tulkitsinko väärin? :)
Lähinnä meinasin vaan, että palkassa todennäköisesti häviät sekä valtiolle että yksityiselle sektorille, jos kunnan palvelukseen menet. Kunnat ei yleensä ole niitä kaikkein parhaimpia palkan maksajia :)

Ja kun kysyntää tällä hetkellä on paljon, niin kannattaahan se varmaan pyrkiä katsomaan hommat niin, että palkkakehityskin lähtee järkevältä tasolta liikkeelle, vaikka toki ensisijainen fokus on varmaan siinä, että saa sen ensimmäisen työpaikan.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
236
Lähinnä meinasin vaan, että palkassa todennäköisesti häviät sekä valtiolle että yksityiselle sektorille, jos kunnan palvelukseen menet. Kunnat ei yleensä ole niitä kaikkein parhaimpia palkan maksajia :)

Ja kun kysyntää tällä hetkellä on paljon, niin kannattaahan se varmaan pyrkiä katsomaan hommat niin, että palkkakehityskin lähtee järkevältä tasolta liikkeelle, vaikka toki ensisijainen fokus on varmaan siinä, että saa sen ensimmäisen työpaikan.
Juuri näin, valmis olen tuosta palkasta myös tinkimään, kunhan saa kokemusta :) mutta pitkällä tähtäimellä tietenkin aina parempi, jos pääsee vaikkapa jonkun trainee -ohjelman kautta sisään yksityiseen firmaan.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
75
Juuri näin, valmis olen tuosta palkasta myös tinkimään, kunhan saa kokemusta :) mutta pitkällä tähtäimellä tietenkin aina parempi, jos pääsee vaikkapa jonkun trainee -ohjelman kautta sisään yksityiseen firmaan.
Minkäs tyyppistä osaamista löytyy tietoturvasta, focus tekniseen vai hallinnolliseen tietoturvaan?
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
236
Minkäs tyyppistä osaamista löytyy tietoturvasta, focus tekniseen vai hallinnolliseen tietoturvaan?
Mielenkiinto teknisellä puolella, joskin hallinnollisista on kyllä yleiskäsitys. En kuitenkaan ole päässyt vielä käsiksi esimerkiksi yksityiskohtaisemmin iso/iec 27000 -perheeseen. Nyt muutoin opintojen myötä tullut esimerkiksi haavoittuvuudet varsin tutuksi ja kalilla eri työkalujen käyttöä treenaillut. Sekä näiden raportointia. Eli penetraatiotestaus kiinnostaisi noin eniten.
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Juuri näin, valmis olen tuosta palkasta myös tinkimään, kunhan saa kokemusta :) mutta pitkällä tähtäimellä tietenkin aina parempi, jos pääsee vaikkapa jonkun trainee -ohjelman kautta sisään yksityiseen firmaan.
Jyväskylän kaupungilla oli muutama vuosi (3-4) sitten lähtöpalkka 2470€ It-asiantuntija (it-tuki) tehtävissä. Siitä voi sit ynnäillä niitä näitä nii tuo 3200 voi olla aika lähellä.
 
Liittynyt
15.02.2022
Viestejä
3
Hellou evribadi!
Kysytääs täällä, kun on paljon tietoa ympärillä.. Jos haluan opiskella tietoturvaa ja kyberturvallisuutta, mihin opintokokonaisuuteen nyt olevissa korkeakouluhauissa minun kannattaisi hakea?
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
302
Hellou evribadi!
Kysytääs täällä, kun on paljon tietoa ympärillä.. Jos haluan opiskella tietoturvaa ja kyberturvallisuutta, mihin opintokokonaisuuteen nyt olevissa korkeakouluhauissa minun kannattaisi hakea?
Samaa mietin kanssa, monimuotona pitäisi opiskella töiden ohella. :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
No tuossa on Jyväskylän yliopiston kyberturvallisuuden maisteriohjelman esittely:


Näyttää ihan asialliselta, olkoonkin, että en oo ite mikään tietoturva-asiantuntija. Tietotekniikan laitoksen kursseista löytyy sit kaikenlaista tietoverkkoihin, tietoliikenneprotokolliin, koodailuihin ja sen sellaisiin liittyvää, jos haluaa panostaa vielä enemmän tekniseen / kädet savessa tekemiseen.
 
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
Itsellä ainakin opinnoissa matikan kanssa sellaista tappelua että oksat pois. Koskaan osannut matikkaa mut ne kurssit on onneksi takana päin.

Tällähetkellä mobiiliohjelmointi menossa joka sekin on aivan saatanan vaikeaa.

Kaikki tietoturvan soveltavat taas mennyt enemmän kuin loistavasti.

Kannattaa siis varautua kun lähtee opiskelemaan et voi olla kivinen tie :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
Äsken tuli ilmotus etten päässyt kesätöihin :confused2:

Joten nyt otetaan vastaan vinkkejä harkkapaikoista Oulussa :D

Voin tehdä vaikka palkattomana jos sillä on vaikutusta mihinkään.

Kaikki käy paitsi ohjelmointihommat :lol:
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
48
Onko kokemusta, millaista käytännössä on testaajan homma? Tarkennettuna vielä wordpress testauksesta kyse. Koodauksesta ei kokemusta mutta tarvitseeko olla tuollaisessa?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Onko kokemusta, millaista käytännössä on testaajan homma? Tarkennettuna vielä wordpress testauksesta kyse. Koodauksesta ei kokemusta mutta tarvitseeko olla tuollaisessa?
Wordpress-testaajasta mulle tulis ehkä ensimmäisenä jonkinlainen UI/UX testaus mieleen, eli testataan käyttöliittymän ja toimintojen toimivuutta sun muuta, mutta saattaa tarkoittaa myös SW-testausta jos siellä tehdään jotain kustomointia WP:lle. Varmaan parhaan tiedon työnkuvasta saa sieltä firmasta kun kysyy.

Monesti noita testejä suoritetaan testausohjelmilla joihin laaditaan se testausprotokolla. Softasta riippuen voi vaatia enemmän tai vähemmän koodin/ohjelmoinnin ymmärrystä jotta onnistuu. Esimerkki tällaisesta softasta vaikka Robot Framework
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
68
Onko kokemusta, millaista käytännössä on testaajan homma? Tarkennettuna vielä wordpress testauksesta kyse. Koodauksesta ei kokemusta mutta tarvitseeko olla tuollaisessa?
Wordpressista ei ole itsellä kokemusta, mutta olen nyt 14v tehnyt enemmän ja vähemmän täyspäiväisesti testaajana töitä. Sanoisin ettei testaajan välttämättä tarvitse omata kokemusta koodaamisesta jos työhön ei sisälly automatisointia. Jos pitää toimia myös automaation kanssa, niin silloinkaan ei välttämättä tarvitse kovinkaan syvällistä osaamista, mutta tuo riippuu siitä mitä se automaatio missäkin yhteydessä tarkoittaa. Varmaan WordPressin yhteydessä testaamisessa helpottaa jos ymmärtää jotain perusasioita HTML:stä / käyttöliittymistä (onko tämä käyttöliittymä huono ja miksi?) / selaimista (eri selaimet toimivat vähän erilailla) / verkkoyhteyksistä (yhteyksissä voi olla vaikka viivettä).

Testaajan nimikkeellä voi tehdä monenlaisia asioita kuten koodarinkin. Testaaminen voi yksinkertaisimmillaan olla manuaalista klikkailua ennalta määriteltyjen ohjeiden pohjalta, tutkivampaa testausta tyyliin "yritä rikkoa tuo", voi olla testauksen automatisointia (esim. tuolla Robot Frameworkilla), voi olla suorituskyvyn testaamista, voi olla käytettävyyden testaamista ja hommat voivat sisältää myös tuon kaiken suunnittelua / dokumentointia.
 
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
Wordpressista ei ole itsellä kokemusta, mutta olen nyt 14v tehnyt enemmän ja vähemmän täyspäiväisesti testaajana töitä. Sanoisin ettei testaajan välttämättä tarvitse omata kokemusta koodaamisesta jos työhön ei sisälly automatisointia. Jos pitää toimia myös automaation kanssa, niin silloinkaan ei välttämättä tarvitse kovinkaan syvällistä osaamista, mutta tuo riippuu siitä mitä se automaatio missäkin yhteydessä tarkoittaa. Varmaan WordPressin yhteydessä testaamisessa helpottaa jos ymmärtää jotain perusasioita HTML:stä / käyttöliittymistä (onko tämä käyttöliittymä huono ja miksi?) / selaimista (eri selaimet toimivat vähän erilailla) / verkkoyhteyksistä (yhteyksissä voi olla vaikka viivettä).

Testaajan nimikkeellä voi tehdä monenlaisia asioita kuten koodarinkin. Testaaminen voi yksinkertaisimmillaan olla manuaalista klikkailua ennalta määriteltyjen ohjeiden pohjalta, tutkivampaa testausta tyyliin "yritä rikkoa tuo", voi olla testauksen automatisointia (esim. tuolla Robot Frameworkilla), voi olla suorituskyvyn testaamista, voi olla käytettävyyden testaamista ja hommat voivat sisältää myös tuon kaiken suunnittelua / dokumentointia.
Mulle olis passeli just tollanen yritä rikkoa tuo homma.. Hain ympäristötestaukseen kesäksi mut nyt ei napannut.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
48
Kuulostaisi semmoiselta johon omalla taustalla voisin pienellä opiskelulla päästä käsiksi. Onko kokemusta miten palkkaus eroaa verrattuna esim pilvipalvelut aws/azure tai puhdas koodaus? Tampere / helsinki akselilla olisi työt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Kuulostaisi semmoiselta johon omalla taustalla voisin pienellä opiskelulla päästä käsiksi. Onko kokemusta miten palkkaus eroaa verrattuna esim pilvipalvelut aws/azure tai puhdas koodaus? Tampere / helsinki akselilla olisi työt.
Väittäisin että koodaaja saa helpommin enemmän; nykyisellä koodaajapulalla helpompi kilpailuttaa sitä palkkaa. Sinänsä seniori joka pitää CI:n pystyssä ja rakentaa sinne automaatiota jne. voi tienata hyvinkin, mutta niin tienaa saman kokemustason koodaajakin...
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Meillä testaajat tekee käsin ne testit, mitä ei voi muuten tehdä, mutta muuten automatisoivat testejä mahdollisimman pitkälle. Eli pientä koodaustaitoa vaaditaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Väittäisin että koodaaja saa helpommin enemmän; nykyisellä koodaajapulalla helpompi kilpailuttaa sitä palkkaa. Sinänsä seniori joka pitää CI:n pystyssä ja rakentaa sinne automaatiota jne. voi tienata hyvinkin, mutta niin tienaa saman kokemustason koodaajakin...
Ihan sama pula noista pilvityypeistäkin on. @Thetic suosittelen menemään sillä mikä kiinnostaa itseä enemmän ja rakentaa vähän hybridi buildia joka tapauksessa. Tällä hetkellä kaikilla lafkoilla jatkuva rekry päällä ja kilpailutus erittäin helppoa olit sitten osaava koodari, pilvityyppi tai mitä tahansa siltä väliltä.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
No niin arvon techiläiset, mielipiteitä kaivataan. Sain tuossa houkuttelevan tarjouksen toiseen työpaikkaan: vastaavat työtehtävät (eli rooli), mielenkiintoinen tuote/projekti jonka parissa työskennellä sekä tuntuva palkankorotus. Nykyisestäkin työpaikasta tykkään, ja varsinkin nyt kun projekti vaihtuu olisi ollut ihan mieluisaa jatkaa sielläkin. Kuitenkin tässä uudessa paikassa vaikuttaisi kaikki seikat olevan ns. kohdallaan sekä lyhyellä että pidemmällä tähtäimellä etenkin oman uran kannalta, joten suunta on tällä hetkellä aika selvä.

Mutta jos kävisi niin, että nykyinen työnantaja nokittaisi ja tekisi paremman tarjouksen, voisin nykyiseenkin työpaikkaan ihan mielelläni jäädä. Tällainen tilanne on nyt ensimmäistä kertaa uralla edessä, joten miten täällä porukka toimisi vastaavassa tilanteessa? Nimi uuteen paperiin ja irtisanoutumisen yhteydessä kysellä vastatarjousta, vai ilmoitella esimiehelle että olisi tämmöinen tarjolla, mikä on firman vastatarjous vai menenkö allekirjoittamaan. Vai jotain muuta?

Pohdin siksi, että haluan pitää välit nykyiseen firmaan kunnossa. Koskaan ei tiedä jos vaikka tekeekin mieli palata entiseen työpaikkaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Ja pista ainakin 10% lapin lisaa siita mita uusityonantaja maksaa kun kerrot vaihtavasi palkan takia. Jos muka jostain kumman syysta vanha tyonantaja saisi jostain selville mita uusi tyonantaja maksaa niin vetoa sekaannukseen HR kanssa.
 
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
13
Aloitin korona-aikaan opinnot (IT-tradenomi) keski-suomessa ja ne ovat pikkuhiljaa loppusuoralla. Koodiapinaksi olisi tarkoitus valmistua mutta vaikka Githubissa onkin jos jonkinlaista projektia ja demoa, ei tunnu edes harkkapaikkoja löytyvän. Olen myös alanvaihtaja ja pari kertaa on kysytty ihan suoraan ikää ja ihmetelty ääneen asiaa. Mitä tässä nyt tekisi, ei sitä kortistoonkaan halua. Muutto PK-seudulle ei olisi ongelma, en vain tiedä onko sielläkin pelkästään "työvoimapulaa" eli pulaa halpatyövoimasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Aloitin korona-aikaan opinnot (IT-tradenomi) keski-suomessa ja ne ovat pikkuhiljaa loppusuoralla. Koodiapinaksi olisi tarkoitus valmistua mutta vaikka Githubissa onkin jos jonkinlaista projektia ja demoa, ei tunnu edes harkkapaikkoja löytyvän. Olen myös alanvaihtaja ja pari kertaa on kysytty ihan suoraan ikää ja ihmetelty ääneen asiaa. Mitä tässä nyt tekisi, ei sitä kortistoonkaan halua. Muutto PK-seudulle ei olisi ongelma, en vain tiedä onko sielläkin pelkästään "työvoimapulaa" eli pulaa halpatyövoimasta.
Kuulostaa oudolta, jos firma alkaa ihmetellä sun ikääsi. Ellet nyt sitten ole tyyliin 90v. Eikä silloinkaan sen iän pitäisi liittyä mitenkään työtehtäviin. Sitä ei varmaan edes saisi kysyä kandidaatilta ellet sitä itse kerro. Alanvaihtajia on paljon joten et varmasti ole ainoa kypsemmällä iällä IT-hommia aloittava.

Joka tapauksessa, haitko kesätöihin? Se on varmaan se helpoin väylä saada harkkapaikka. Nyt voi olla jo myöhäistä tämän vuoden kesätöiden osalta, mutta toki kannattaa kysellä tilannetta. Ja jos ei tärppää, niin joulukuussa kannattaa aktivoitua ensi vuoden kesäduunien suhteen.

Mitä meinaat halpatyövoimalla? Kesäduunarin palkat lähtevät varmaan jostain 2,5k tienoilta. Tai alle. Esim. TEKin suosituspalkat lähtevät 2100 eurosta kun on juuri aloittanut opinnot. Eli alkupalkka on ankea, mutta IT-alalla se nousee usein aika nopeasti ja 2-3 vuodessa voi 4k ylittyä PK-seudulla. Eli ei sitä harkkapalkkaa kauan tarvitse tienata.
 
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
13
Kuulostaa oudolta, jos firma alkaa ihmetellä sun ikääsi. Ellet nyt sitten ole tyyliin 90v. Eikä silloinkaan sen iän pitäisi liittyä mitenkään työtehtäviin. Sitä ei varmaan edes saisi kysyä kandidaatilta ellet sitä itse kerro. Alanvaihtajia on paljon joten et varmasti ole ainoa kypsemmällä iällä IT-hommia aloittava.

Joka tapauksessa, haitko kesätöihin? Se on varmaan se helpoin väylä saada harkkapaikka. Nyt voi olla jo myöhäistä tämän vuoden kesätöiden osalta, mutta toki kannattaa kysellä tilannetta. Ja jos ei tärppää, niin joulukuussa kannattaa aktivoitua ensi vuoden kesäduunien suhteen.

Mitä meinaat halpatyövoimalla? Kesäduunarin palkat lähtevät varmaan jostain 2,5k tienoilta. Tai alle. Esim. TEKin suosituspalkat lähtevät 2100 eurosta kun on juuri aloittanut opinnot. Eli alkupalkka on ankea, mutta IT-alalla se nousee usein aika nopeasti ja 2-3 vuodessa voi 4k ylittyä PK-seudulla. Eli ei sitä harkkapalkkaa kauan tarvitse tienata.
Lähinnä meinasin sitä, että IT-alalle hakeuduin työvoimapulan takia mutta ainakin täällä keski-suomessa tämä video pätee tämänkin alan tilanteeseen:



Kesätöitä ja harkkapaikkoja katseltu, ikää yli 40, alle 50 ja kyllä se ilmi tulee suht useasti. En nyt väitä että alalla olisi systemaattista ikärasismia tms mutta aika useasti vaan jää sellainen fiilis haastatteluissa.
 
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
Lähinnä meinasin sitä, että IT-alalle hakeuduin työvoimapulan takia mutta ainakin täällä keski-suomessa tämä video pätee tämänkin alan tilanteeseen:



Kesätöitä ja harkkapaikkoja katseltu, ikää yli 40, alle 50 ja kyllä se ilmi tulee suht useasti. En nyt väitä että alalla olisi systemaattista ikärasismia tms mutta aika useasti vaan jää sellainen fiilis haastatteluissa.
Mä vähän myös epäilen ettei mitään työvoimapulaa ole.. Jos olisi nii meidät olisi revitty koulunpenkiltä.. Toki jostain seniori koodareista voi olla pulaa.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Millasta hommaa tuo sulautettujen järjestelmien tekeminen on? C-koodareita tuntuu olevan tietyissä paikoissa haussa vuodesta toiseen. Onko työssä jotain vikaa vai tarviiko kokemusta niin paljon, ettei sopivia vaan löydy?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Mä vähän myös epäilen ettei mitään työvoimapulaa ole.. Jos olisi nii meidät olisi revitty koulunpenkiltä.. Toki jostain seniori koodareista voi olla pulaa.
Pulaa on osaajista ei niinkään hakijoista.
Kyllä mullakin oli haasteita löytää harjoittelupaikka, kun puhkesi tuo korona siinä ennen kesää ja muutama paikka meni sen takia puihin. Paikka kuitenkin löytyi myöhemmin syksyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Lähinnä meinasin sitä, että IT-alalle hakeuduin työvoimapulan takia mutta ainakin täällä keski-suomessa tämä video pätee tämänkin alan tilanteeseen
Mä vähän myös epäilen ettei mitään työvoimapulaa ole.. Jos olisi nii meidät olisi revitty koulunpenkiltä.. Toki jostain seniori koodareista voi olla pulaa.
Joo, voi olla että ei ihan sillä tavalla ole työvoimapulaa, että kenet tahansa aloittelija otetaan saman tien hommiin. Mutta kyllä pulaa yhä on. Sinänsä musta firmojen pitäisi kyllä vähän rohkeammin palkata myös aloittelijoita ja harjoittelijoita. Toki työtahti on paljon hitaampaa mutta heistä tulee tulevaisuuden osaajia, mikä hyödyttää kaikkia. Senioreista kyllä on koko ajan pulaa. Mutta eipä se pitkä urakaan mitään takaa jos osaaminen on päässyt happanemaan.

Ja paikkakunta voi vaikuttaa kyllä tilanteeseen.

Kesätöitä ja harkkapaikkoja katseltu, ikää yli 40, alle 50 ja kyllä se ilmi tulee suht useasti. En nyt väitä että alalla olisi systemaattista ikärasismia tms mutta aika useasti vaan jää sellainen fiilis haastatteluissa.
Iän ei kyllä periaatteessa pitäisi olla ongelma. 40+v alanvaihtajia löytyy ja heitä myös palkataan. Mutta ehdottomasti vaikein on se ekan paikan saaminen. Ehdottoman hyvä jos pystyt hakemaan muuallekin kuin nykyisen asuinpaikan firmoihin. Isommista tai eteläisemmistä kasvukeskuksista (Tampere, Helsinki) voisi tärpätä helpommin jos olet valmis muuttamaan. (Ja jos noin muutoin olet kelpo tyyppi.)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Millasta hommaa tuo sulautettujen järjestelmien tekeminen on? C-koodareita tuntuu olevan tietyissä paikoissa haussa vuodesta toiseen. Onko työssä jotain vikaa vai tarviiko kokemusta niin paljon, ettei sopivia vaan löydy?
Sen verran kokemusta vaatii, että ymmärtää järjestelmän rajoitteet ja kykenee toimimaan niiden puitteissa. Nykysoftat eivät meinaa toimia nopeasti, vaikka prosessorin kellotaajuus mitataan gigahertseissä ja muistia on kymmeniä gigatavuja. Klik-mäk-npm-laitetaan-palikoita-kiinni-toisiinsa -javascript-koodauksesta voi olla monelle liian iso hyppy kieleen, jossa ei ole minkäänlaista muistinhallintaa ja alustalle, jossa muistin määrä mitataan kilotavuissa.

Omasta mielestäni jälkimmäinen ympäristö on kyllä paljon mukavampi.

Tekeminen nyt sitten riippuu ihan siitä mitä ollaan tekemässä. Sulautettuja järjestelmiä löytyy leluista valtamerilaivoihin.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Aloitin korona-aikaan opinnot (IT-tradenomi) keski-suomessa ja ne ovat pikkuhiljaa loppusuoralla. Koodiapinaksi olisi tarkoitus valmistua mutta vaikka Githubissa onkin jos jonkinlaista projektia ja demoa, ei tunnu edes harkkapaikkoja löytyvän. Olen myös alanvaihtaja ja pari kertaa on kysytty ihan suoraan ikää ja ihmetelty ääneen asiaa. Mitä tässä nyt tekisi, ei sitä kortistoonkaan halua. Muutto PK-seudulle ei olisi ongelma, en vain tiedä onko sielläkin pelkästään "työvoimapulaa" eli pulaa halpatyövoimasta.
Kuten joku muukin jo sanoi, kuulostaa aika oudolle paikan saannin nihkeys. Varsinkin jos ne githubin demot on toteutettu kielellä joka palvelee työnantajaa, ja niistä näkyy originaali kädenjälki. Ts. ei ole vain tutoriaalia kahlattu läpi ja laitettu tulosta gitiin "omaksi demoksi".

Koodaaminen on kuitenkin viimeisiä aloja Suomessa, josta voit tehdä itsellesi ammatin ja hankkia hyvät rahat, vaikkei koskaan olisi alaa opiskellut koulunpenkillä. Iällä ei tässä tilanteessa pitäisi siis olla mitään merkitystä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Lähinnä meinasin sitä, että IT-alalle hakeuduin työvoimapulan takia mutta ainakin täällä keski-suomessa tämä video pätee tämänkin alan tilanteeseen:



Kesätöitä ja harkkapaikkoja katseltu, ikää yli 40, alle 50 ja kyllä se ilmi tulee suht useasti. En nyt väitä että alalla olisi systemaattista ikärasismia tms mutta aika useasti vaan jää sellainen fiilis haastatteluissa.
Yli 40 ja alle 50 kun joutui työhakuun, niin ei tahtonut paikkaa löytyä edes 15v työkokemuksella. Tämä toki pk-seudun ulkopuolella, nuorempana olin vielä valmis muuttamaan töiden perässä mutta nyt menisi liian hankalaksi erinäisten rajoitteiden takia. Oma empiirinen kokemus on työnhausta noiden 15v ajalta ja vuosi vuodelta on vaikeammaksi muuttunut. Ehkä nykyinen on sitten eläkepaikka jos vaan töissä saa olla ja hermo kestää.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Lähinnä meinasin sitä, että IT-alalle hakeuduin työvoimapulan takia mutta ainakin täällä keski-suomessa tämä video pätee tämänkin alan tilanteeseen:



Kesätöitä ja harkkapaikkoja katseltu, ikää yli 40, alle 50 ja kyllä se ilmi tulee suht useasti. En nyt väitä että alalla olisi systemaattista ikärasismia tms mutta aika useasti vaan jää sellainen fiilis haastatteluissa.
Oma vinkki: jos haluaa alalle niin käytä vapaa-aikaa opiskeluun. Niin että osaat aina vähän sitä osaaluetta mitä työnantaja tarvitsee. Ei tarvitse olla pro. Osaajalle ei ikä ole ongelma. Vastaavasti jos menee sillä "Nokia-linjalla", ei varmasti ole haluttua voimaa työmarkkinoilla. Ts. vanhat pierut ei ole työelämässä vanhoilla meriiteillä, vaan pysyvät ajan hermolla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Oma vinkki: jos haluaa alalle niin käytä vapaa-aikaa opiskeluun. Niin että osaat aina vähän sitä osaaluetta mitä työnantaja tarvitsee. Ei tarvitse olla pro. Osaajalle ei ikä ole ongelma. Vastaavasti jos menee sillä "Nokia-linjalla", ei varmasti ole haluttua voimaa työmarkkinoilla. Ts. vanhat pierut ei ole työelämässä vanhoilla meriiteillä, vaan pysyvät ajan hermolla.
It-alalla tullut nähtyä monen ikäistä ja relevanttia kokemusta henkilön iästä riippumatta. Olen nähnyt useita yli 50-vuoden iän ylittäneitä päteviä asiantuntijoita. Pelin henki on tosiaan kuten sanoit pysyä ajan hermolla tai suuntautua enemmän hallinnolliseen it-puoleen.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Noi helpparihommat on joo yksi tapa aloittaa IT-alalla. Tarkempi toimenkuva riippuu siitä, ootko ensimmäisen tason tuessa vai kakkostason tuessa, ts. enemmän vaan kirjuri (lähinnä kirjaillaan kamaa tiketöintijärjestelmään ja välitetään tietoa asiakkaalle ja sisäisesti, että kuka osaa ratkaista) vai selvitteletkö itekin asioita (sisältää todennäköisesti myös tiketöintijärjestelmän kanssa veivuuta ja asiakaskommunikaatiota), mutta hommien luonne aika pitkälti semmosta, että a) koko ajan kiire ja b) yhdeksän kertaa kymmenestä oot todennäköisesti ihan pihalla, mistä ongelmassa on kyse, kun saman helpparin kautta voi kiertää ties kuinka monen asiakkaan jutut ja ihan laidasta laitaan asioita. Että mukavuusalueella hommassa ei useimmiten olla, mutta kyllä noi monesti sit opettaakin aika monesta jutusta kaikenlaista ja tuesta on meilläkin siirtynyt porukkaa sit devaamaan.

Keski-Suomen alueelta kun joku kyseli, niin integraatiokehittäjän hommiin (integraatioiden ja API-ratkaisujen kehittämistä ja mahdollisesti jotain alustaratkaisuja päälle) ois kyllä koko ajan kysyntää ja noihin voi olla vähän helpompi saada itteensä kuin esim. web-devaajaksi, mihin on varmaan tunkua moninkertaisesti. Hommia on hirveen laajalla skaalalla erilaisilla integraatiotyökaluilla puuhaluista (Mulesoft, InterSystems, Dell Boomi jne.) custom koodailuun (Apache Camel). Noilla ensin mainituilla hommat enemmän konffailua ja ehkä jonkun pienen datan rikastus tai -muuntologiikan kirjoittelua ja jälkimmäisessä ollaan aika lähellä muutakin Java bäkkärikoodailua. Projektissa, missä ite viimeisimpänä olin, ajeltiin Java Spring Bootin päälle tehtyä Camelia kontissa ja Kuberneteksessa.

Ei oo mitään seksikkäintä hommaa, mutta Camel-tekijöille ois kyllä kysyntää ja noi hommat hanskaa kohtuullisessa ajassa, jos osaa koodata alle ja kykenee oppimaan normaalisti asioita. Asiakkaiden kanssa pitää yleensä pystyä kommunikoimaan, että pahimpien introverttien ei ehkä kannata integraatiohommiin hakeutua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Millasta hommaa tuo sulautettujen järjestelmien tekeminen on? C-koodareita tuntuu olevan tietyissä paikoissa haussa vuodesta toiseen. Onko työssä jotain vikaa vai tarviiko kokemusta niin paljon, ettei sopivia vaan löydy?
Vaatii tosiaan aika paljon kokemusta. Siinä on paljon asioita, joita ei opi kuin töissä tekemällä ja firmat kaipaa nyt kavereita, joita ei tarvitse ensin opettaa vuoden verran. Kyllähän meitä sularikoodareita löytyy, mutta tarve on räjähtänyt ihan käsiin viime vuosien aikana kun jokaiseen hilavitkuttimeen tungetaan prosessori käyttöjärjestelmineen. Mieluiten vielä Linux. Monessa firmassa (me mukaanluettuna) maksetaan tuntuva rekrybonus jos joku onnistuu houkuttelemaan jonkun töihin.

Työn mielekkyys on ihan siitä kiinni mistä tykkää. Ei tässä tehdä hienoja käyttöliittymiä parissa päivässä, vaan yhtä ja samaa bugiakin saatetaan jahdata viikkotolkulla. Oma ennätykseni on kolme kuukautta, ja vika oli SoC:n yhdessä bridgessä, joka oli apulohkojen ja DMA-crossbarin välissä. Vika siis ilmeni niin, että joku coreista vaan päätti mennä jumiin, mutta heti kun debuggerilla otti kiinni niin prossu oli sitä mieltä, että ei tässä mitään hätää ja jatkoi iloisesti. Missään rekistereissä ei näkynyt mitään epämääräisyyksiä. Ongelmallisinta oli se, että se sekvenssi joka tuon sai aikaan tapahtui tuhansia kellojaksoja ennen kuin ongelma ilmeni. Lopulta sain eristettyä sen tiettyihin lohkoihin ja sekvenssiin selville heiluttelemalla GPIO-pinnejä sopivissa kohdissa. Noihin pinneihin lyötiin logiikkakone kiinni, niin sieltä alkoi nähdä että kun tietyt asiat tapahtuivat täsmälleen tietyllä tavalla niin virhe ilmaantui. Sitten olikin suhteellisen helppoa kirjoittaa simppeli esimerkkikoodi joka toimitettiin piirivalmistajalle. He pystyivät omissa simulaattoreissaan sitten selvittämään perimmäisen syyn, joka oli se että kaksi apulohkoa teki saman operaation tuolle bridgelle täsmälleen samalla kellojaksolla, niin yksi laskuri jäi päivittämättä toiselle operaatiolle ja tämä aiheutti sen että resurssi ei vapautunut. Bridgessä oli jono ja kun jono pyörähti ympäri saman resurssin kohdalle, niin laite jäi odottamaan vaikka ikuisesti sen vapauttamista.

Tällä hetkellä sitten pitäisi keksiä miksi Linux tietyssä tilanteessa tekee buutin ilman että antaa minkäänlaista ilmoitusta. Teen tietyt toimenpiteet niin tuo tapahtuu noin 1 minuutin viiva kolmen tunnin kuluttua. Samalla auttelen vanhaa projektia, jossa tehtaalla hyllystä otetut laitteet, jotka on lyöty mekaniikkoihin ovat alkaneet boottiluuppailemaan. Edellinen toimitus ei ollut kovin kauan sitten ja silloin ei ollut ongelmaa. Nyt sitten erästä lähes kaikki tekevät tuota.

Jos tuollaisten ongelmien selvittely tuntuu omalta jutulta, niin tervetuloa alalle.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
It-alalla tullut nähtyä monen ikäistä ja relevanttia kokemusta henkilön iästä riippumatta. Olen nähnyt useita yli 50-vuoden iän ylittäneitä päteviä asiantuntijoita. Pelin henki on tosiaan kuten sanoit pysyä ajan hermolla tai suuntautua enemmän hallinnolliseen it-puoleen.
Heh, meillä on jo ensimmäiset jääneet eläkkeelle ja tahti kiihtyy. Yli viisikymppisiä on jo reilusti. Itselläkin tuo rajapyykki menee kohta. Mehän vasta osataankin, koska ollaan aloitettu koodaaminen jollain C-64:llä.
 
Liittynyt
02.02.2022
Viestejä
40
It-alalla tullut nähtyä monen ikäistä ja relevanttia kokemusta henkilön iästä riippumatta. Olen nähnyt useita yli 50-vuoden iän ylittäneitä päteviä asiantuntijoita. Pelin henki on tosiaan kuten sanoit pysyä ajan hermolla tai suuntautua enemmän hallinnolliseen it-puoleen.
Mitä tämä hallinnollinen pitää sisällään?
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Mitä tämä hallinnollinen pitää sisällään?
En tiedä mitä Jarhu tarkoitti mutta meillä on esimerkiksi erikseen henkilöitä laatu- ja vaatimuspuolella. Sertifioinnissa ym. on myös porukkaa. Sitten on tietysti infran ylläpito, jossa siinäkin on useampi henkilö.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 788
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom