IT-alan työpaikat

Hyvä ratkaisu on se, että työnantaja ostaa ja omistaa ”byod”-laitteen ja se on sitten 100%:sesti työkäyttöön, mutta työnantaja ei managoi sitä.

Läppärin ostaminen on halpaa firmalle ja kallista työntekijälle, joten yhtään fiksumpi työnantaja tarttuu tuohon jos sitä ehdottaa.

4000€ työntekijälle maksamalla ei sivukuluineen+veroineen mahdollista edes 2000€ (Alv24%) koneen ostamista.
Korjaan vähän tuota lausettasi.
Win10 läppäreiden ostaminen on firmalle halpaa, kun niitä ostetaan isoja määriä esim hp elitebookit, jotka verkkiksessa 1500e niin sopivalla voluumilla ostohinnat pyöritä jossain 500e suuntamilla.

Mutta tässä taisi puhe olla MAC laitteesta, joista firmat maksaa samaa suuntaa kuin kuluttajatkin.

E: ja mitä verotukseen tulee, niin jos ostaa koneen työsuhteen aikana, eikä esim 6kk ennen duunin alkua ja omistaa muita tietokoneita, niin 100% työkäyttö verotuksen silmissä on ihan oikea vaihtoehto.

Meiltä löytyy esim 2 hengen taloudesta; 1 pöytäkone, 3 kannettavaa, 1 macmini. Niin jos nyt ostaisin kannettavan ja laittaisin sen 100% työkäyttö verovähennyksiin niin eipä tuossa hirveästi nokan koputtamista olisi verottajalla.

poskiholisti

Team R&T
Win10 läppäreiden ostaminen on firmalle halpaa, kun niitä ostetaan isoja määriä esim hp elitebookit, jotka verkkiksessa 1500e niin sopivalla voluumilla ostohinnat pyöritä jossain 500e suuntamilla.

Mutta tässä taisi puhe olla MAC laitteesta, joista firmat maksaa samaa suuntaa kuin kuluttajatkin.
1500 euron läppärin hinta ei kyllä millään volyymeillä tipu 500 euroon. Noissa on todella pienet katteet.

1500 euron läppärin hinta ei kyllä millään volyymeillä tipu 500 euroon. Noissa on todella pienet katteet.
Kannattaa tutustua niihin sisäänostohintoihin, jos mahdollista. Saatat yllättyä. Olen parissa firmassa ollut sellaisessa positiossa että sisäänostohinnat tullut tutuiksi.

Noissa on todella pienet katteet. -> joo katteet on pienet kun ostat 1 kappaleen jostain vähittäismyynti kaupasta.
Toivottavasti ei tule yllätyksenä että voluumiostot ovat eri hinnalla.

Korporaation kustannuspaikkakulua suomalaisen IT-kauppiaan yksittäiskappaleen hintoihin verratessa, ei tuosta ihan hirveästi jäädä. ALV-eron huomioimallakin halvennus on huomattava

E: ja mitä verotukseen tulee, niin jos ostaa koneen työsuhteen aikana, eikä esim 6kk ennen duunin alkua ja omistaa muita tietokoneita, niin 100% työkäyttö verotuksen silmissä on ihan oikea vaihtoehto.

Meiltä löytyy esim 2 hengen taloudesta; 1 pöytäkone, 3 kannettavaa, 1 macmini. Niin jos nyt ostaisin kannettavan ja laittaisin sen 100% työkäyttö verovähennyksiin niin eipä tuossa hirveästi nokan koputtamista olisi verottajalla.
Vaikka saisit verovähentää 10%:sesti mäkin, niin rahavirran pitää kattaa silti 24% alv:ia ja ~25% telmaksua + muita työnantajamaksuja.

Toki siitä kertyy sitten työntekijälle eläkettä.

poskiholisti

Team R&T
Kannattaa tutustua niihin sisäänostohintoihin, jos mahdollista. Saatat yllättyä. Olen parissa firmassa ollut sellaisessa positiossa että sisäänostohinnat tullut tutuiksi.

Noissa on todella pienet katteet. -> joo katteet on pienet kun ostat 1 kappaleen jostain vähittäismyynti kaupasta.
Toivottavasti ei tule yllätyksenä että voluumiostot ovat eri hinnalla.
Olen myös työni puolesta päässyt aikoinaan näkemään sisäänostohintoja ja myös keskeisimpien tukkureiden järjestelmiin löytyi pääsy. Ei siellä kyllä ihan tuollaisia hintoja näkynyt, vaikka ostovolyymit olivat paikallisittain merkittäviä.

1500 euron läppärin alviton hinta on hieman reilu 1200 euroa. Jos hintaa painetaan vielä tuosta lähemmäs 500 euroa volyymien avulla niin aika erikoiselta kuulostaa. Mutta jos asia on näin, niin eipä siinä sitten mitään :)

Olen myös työni puolesta päässyt aikoinaan näkemään sisäänostohintoja ja myös keskeisimpien tukkureiden järjestelmiin löytyi pääsy. Ei siellä kyllä ihan tuollaisia hintoja näkynyt, vaikka ostovolyymit olivat paikallisittain merkittäviä.

1500 euron läppärin alviton hinta on hieman reilu 1200 euroa. Jos hintaa painetaan vielä tuosta lähemmäs 500 euroa volyymien avulla niin aika erikoiselta kuulostaa. Mutta jos asia on näin, niin eipä siinä sitten mitään :)
Joskus tukuista ja suoraan laitevalmistajalta it-kamaa ostaneena keskisuureen yritykseen, niin riippuu kyllä todella paljon eri asioista, mitä ei itse näe. Joka tapauksessa listahinnoissa kuluttajille raudan osalta on usein helposti lisähintaa 24-60 prosenttiyksikköä siihen, mitä yritys siitä maksaa.

Alv0 hinta kannettavalle suoraan valmistajalta tilattuna saattoi olla esimerkiksi 700e, kun sama malli heikommilla spekseillä maksoi Suomessa verkkokaupassa ~1300-1500e. Härskeimmät erot, mitä itse nähnyt taasen kun katsonut mitä Jabran headsetit maksoi tukussa vs. mitä se maksoi Suomessa tai vaikka Amazon.de. Jabran langattomat evolvet oli jotain 120e kun vk.com sama malli maksoi muistaakseni 279e. Yläpäässä tosiaan helposti kaksinkertaisia hintoja kuluttajille, mutta yleensä oli siellä veroero + 10-30 prosenttiyksikköä.

Tulipa haettua kevään haussa YAMKiin kyberturvaopintoja suorittamaan työn ohessa. Hain sekä Jyväskylään JAMKiin että Kotkaan XAMKiin ja pääsin molempiin.

Kysymys kuuluukin, että onko kellään kokemuksia kummastakaan jaettaviksi ja voiko suositella toista yli toisen? Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että kummatkin ovat aika saman tasoisia labraympäristöineen kaikkineen. Logistisesti XAMK olisi parempi sillä kummassakin tulee olemaan lähiopintoja ensi vuosikurssilla.

Varsinkin, jos olet itse samassa tilanteessa ollut ja tehnyt valinnan näiden välillä, niin olen kiinnostunut kuulemaan perusteluja valinnalle :)

Onkos ihmisillä kokemusta BYOD (bring your own device) laitteiden käytöstä työsuhteessa, ja etenkin siitä miten noiden verotus menee?
Työntekijän verotuksesta ei mitään käryä, mutta kokemusta on työnantajana. Ei koskaan enää. Ikinä. Milloinkaan. Missään tilanteessa.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
170 007
Jäsenet
57 642
Uusin jäsen
Risitas

Hinta.fi

Ylös Bottom