IT-alan työpaikat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
828
Eivät todellakaan laita kuin ehkä poikkeustilanteissa. Tuota varten on nimenomaan DevOps ja SRE insinöörit jotka hoitavat tuon ei devaajille kuuluvan overheadin erikseen, jotta devaajat voivat keskittyä vain ja ainoastaan devaukseen. Ihan samallalailla designerit hoitavat UI ja UX hommat eivätkä ne valu devaajien tontille. Koko devopsin tiimin funktio on nimenomaan abstraktoida infra pois devaajien tieltä.
Kyllä nuo sinun kokemuksesi tuntuvat olevan sieltä vanhasta ja jäykästä maailmasta peräisin. Mitä nyt isoissa ja keskikokoisissa kansainvälisissä IT-alan firmoissa on tullut työskenneltyä, niin se DevOps tarkoittaa pisimilleen vietynä nimenomaan sitä, että ihan oikeasti se devaaja(tiimi) työntää itse tuotoksensa CI/CD-automaation kautta tuotantoon asti ja niillä on ihan oikeasti sitten myös oikeudet mennä katsomaan sinne tuotantoon ongelmatilanteita. Sitten siinä devaajatiimien vieressä on pieni SRE/QE-tiimi, joka katsoo hommaa päältä ja valvoo, että asiat tulee tehtyä niinkuin ne pitääkin tehdä ja auttaa omituisemmissa ongelmatilanteissa ja asioiden alullelaitossa.

Tuo mitä devopsiksi sanot on jotain miltä tilanne näytti ehkä yli kymmenen vuotta sitten. Devaajat devasi ja tuotti julkaisuita ja service hosting ajoi tuotantopalvelua ja asensi julkaisupäivityksiä. Mutta ei se ollut devopsia eikä sitä semmoiseksi sanottukaan.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
Eikös näissä nyt ole aika paljon eroa DevOpsilla ja DevOpsilla, ainakin koodaajan kannalta? Toisin sanoen puhutaanko siitä, että se koodaaja laittaa oman koodinsa tuotantoon ja ehkä oman infransa pystyyn DevOps-tiimin tarjoamilla työkaluilla. Vai onko kyse siitä, että koodaaja joutuu olemaan myös DevOps-asiantuntija ja itse pystyttämään ne työkalut ja palvelut alusta alkaen.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
Sitten on tietty nämä puljut, jossa infrasta, päivityksistä ja pannuista vastaavat järjestelmäasiantuntijat nimetään DevOps Engineereiksi ja jatketaan samaa rataa kuin ennenkin. Vähän niin kuin mehän tehdään ketterää kehitystä, kun onhan meillä sentään joka aamu daily.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Kyllä nuo sinun kokemuksesi tuntuvat olevan sieltä vanhasta ja jäykästä maailmasta peräisin. Mitä nyt isoissa ja keskikokoisissa kansainvälisissä IT-alan firmoissa on tullut työskenneltyä, niin se DevOps tarkoittaa pisimilleen vietynä nimenomaan sitä, että ihan oikeasti se devaaja(tiimi) työntää itse tuotoksensa CI/CD-automaation kautta tuotantoon asti ja niillä on ihan oikeasti sitten myös oikeudet mennä katsomaan sinne tuotantoon ongelmatilanteita. Sitten siinä devaajatiimien vieressä on pieni SRE/QE-tiimi, joka katsoo hommaa päältä ja valvoo, että asiat tulee tehtyä niinkuin ne pitääkin tehdä ja auttaa omituisemmissa ongelmatilanteissa ja asioiden alullelaitossa.

Tuo mitä devopsiksi sanot on jotain miltä tilanne näytti ehkä yli kymmenen vuotta sitten. Devaajat devasi ja tuotti julkaisuita ja service hosting ajoi tuotantopalvelua ja asensi julkaisupäivityksiä. Mutta ei se ollut devopsia eikä sitä semmoiseksi sanottukaan.
Just näin meillä. Toki on tiimit jotka kehittävät työkaluja ja infraa, mutta tuotetiimit yleensä puskevat kaiken tuotantoon asti.

Kun alotin täällä melkein 10v sitten oli erikseen hosting ja 1-2 päivitystä vuodessa, nyt vähintään 2 viikon välein release ja monet palvelut menee automaattisesti tuotantoon kommiteista. Ongelmia (asiakkaille näkyviä) on todella harvoin ja porukka motivoitunutta.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Kuulostaa vähän semantiikkaongelmilta :) Periaatteessa osapuolet puhuu samasta asiasta, mutta jotenkin eri painotuksella. Eli devaajat pukkaa tosiaan nykyään itse tuotantoon automaatiota ja valmista infraa hyödyntäen, mutta eipä ne normaalisti sitä tuotantoon ja muihin ympäristöihin deploymentit tekevää automaatiota tee ja ylläpidä, puhumattakaan infrasta, vaan sitä hoitaa muut kuin devaajat. Jos ei sitten tosiaan ole joku pienempi puulaaki, missä kaikki tekee vähän kaikkea. Itsekin pystyn vähän tuotteesta riippuen työntämään nappia painaen tavaraa tuotantoon vaikka useamman kerran päivässä, mutta en kyllä tuohon tuotantoautomatiikkaan koske. Joidenkin projektien alkuvaiheessa on tullut automatiikkaa sisäisiin ympäristöihin deploymentteja varten tehtyä ennen kuin ammattilaiset ovat ehtineet paikalle, mutta tuotantoviritykset jätän kyllä mielelläni muille :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
"Toivon tulevalta työpaikaltani erityisesti lyhyempää työmatkaa ja nykyistä enemmän töitä. Palkkatoive on 2500€/kk + 500€/kk MUMPS-lisää jos siihen joutuu koskemaan työssä + 500€/kk per keskimääräinen lähityöpäivä per viikko (esim 3 lähityöpäivää/viikko = 1500€/kk)."
Apotti hakee röntgenhoitajataustaista sovelluskehittäjää.. miltä palkkatoive kuulostaa? Asun Tampereella, ja käyn nyt päivittäin Turengissa töissä hintaan 2500€/kk. En halua käydä kaukana töissä, joten mieluiten tekisin pelkkiä etätöitä. MUMPS ei himota, mutta kai siihen voi koskea jos maksetaan. Myös Helsingissä voi käydä töissä, jos siitä maksetaan.

En erityisesti halua koko työpaikkaa, mutta kai sitä läpällä voisi kokeilla, jos palkkaus on kohdallaan :beye:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Meinaatko tuollaisen laittaa palkkatoiveeseen ?: + 500€/kk per keskimääräinen lähityöpäivä per viikko (esim 3 lähityöpäivää/viikko = 1500€/kk)."
Juujuu. Miksi ei. Joku 200km työmatka suuntaansa eli 400km/vrk ei kyllä yhtään nappaa, etenkään joka päivä. Eikä PK-seudulle muuttaminenkaan. Ei varmaan kenelläkään tuollaisia sopparissa ole, eikä työnantajaa kiinnosta säätää tuollaisen asian kanssa, mutta minkäs teet. Kyllähän soppariin voi melkein mitä vain ehtoja laittaa, jos molemmilta osapuolilta löytyy halua :asif:
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Juujuu. Miksi ei. Joku 200km työmatka suuntaansa eli 400km/vrk ei kyllä yhtään nappaa, etenkään joka päivä. Eikä PK-seudulle muuttaminenkaan. Ei varmaan kenelläkään tuollaisia sopparissa ole, eikä työnantajaa kiinnosta säätää tuollaisen asian kanssa, mutta minkäs teet. Kyllähän soppariin voi melkein mitä vain ehtoja laittaa, jos molemmilta osapuolilta löytyy halua :asif:
Mikset vaan suoraan sano, että palkkatoive on 4000€/kk ja max pari lähityöpäivää viikossa?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Mikset vaan suoraan sano, että palkkatoive on 4000€/kk ja max pari lähityöpäivää viikossa?
No kyllä mä halvemmallakin lähden, kunhan sais ees saman verran mitä nyt :btooth: Ei mulla rahalle niin käyttöä ole, vapaa-ajalle enemmänkin. Työpaikkailmoituksessa ei määritelty kovin tarkkaan etä-lähityösuhdetta. "Modernit ja viihtyisät toimitilat Helsingin Pitäjänmäessä ja mahdollisuuden osittaiseen etätyöhön tulevaisuudessakin"
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
No kyllä mä halvemmallakin lähden, kunhan sais ees saman verran mitä nyt :btooth: Ei mulla rahalle niin käyttöä ole, vapaa-ajalle enemmänkin. Työpaikkailmoituksessa ei määritelty kovin tarkkaan etä-lähityösuhdetta. "Modernit ja viihtyisät toimitilat Helsingin Pitäjänmäessä ja mahdollisuuden osittaiseen etätyöhön tulevaisuudessakin"
En tiedä mitä tuohon kyseiseen sovelluskehittäjän työhän nyt sitten kuuluu, mutta ei sitä nyt paljoa alle neljän tonnin kannata lähteä, jos se on it-hommaa Helsingissä... Toki osaaminen ja kokemus vaikuttaa, mutta silti.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
En tiedä mitä tuohon kyseiseen sovelluskehittäjän työhän nyt sitten kuuluu, mutta ei sitä nyt paljoa alle neljän tonnin kannata lähteä, jos se on it-hommaa Helsingissä... Toki osaaminen ja kokemus vaikuttaa, mutta silti.
Ei minullakaan ole käsitystä, mutta röntgenhoitajaa halusivat sinne sovelluskehittäjäksi. Vaihdoin it-alalta hoitajaksi aikanaan. Kaipa se selviää sitten ajan kanssa. Ajattelin, että jos hommasta saa vähintään nykyisen palkan, ja tarvittaessa lähityöpäivistä maksetaan omasta mielestä asiallinen korvaus, niin kai se siitä. Nyt menee työmatkoihin 15h/viikko korvauksella 0€/h, jos olis 2 vaan lähityöpäivää niin Pendolinolla menis enää 8h/viikko jne. ja matkoista sais 25€/h korvausta.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
Apotti hakee röntgenhoitajataustaista sovelluskehittäjää.. miltä palkkatoive kuulostaa? Asun Tampereella, ja käyn nyt päivittäin Turengissa töissä hintaan 2500€/kk. En halua käydä kaukana töissä, joten mieluiten tekisin pelkkiä etätöitä. MUMPS ei himota, mutta kai siihen voi koskea jos maksetaan. Myös Helsingissä voi käydä töissä, jos siitä maksetaan.

En erityisesti halua koko työpaikkaa, mutta kai sitä läpällä voisi kokeilla, jos palkkaus on kohdallaan :beye:
Pari huomiota asiaan. Ensimmäinen liittyy tuohon lähityöpäivien "erillisveloitukseen". Äkkiseltään sanoisin, että firma ei kyllä lähde tälläisiin erikoisjärjestelyihin. Mikä lienee palkka- ja henkilöstöhallinnon mielenkiintokaan lähteä järjestelemään uusia palkkalajeja tämmöisessä tilanteessa. Saati perustelemaan johdolle tai tiimeille miksi Kalle Kehittäjälle maksetaan kuukaudessa nelinumeroisia summia palkan päälle, jos hän ilmaantuu toimistolle. Alihankkijoiden ja laskuttavien konsulttien kanssa tehtävät sopimukset voivat olla vapaamuotoisempia, mutta ns. talon kirjoilla ollessa poikkeukset ovat hyvin epätavallisia. Lähtisin ennemminkin kysymään positiosta lisätietoa (mitä teknologioita käytetään, paljonko lähipäiviä odotetaan) ja sorvaisin kuukausipalkkapyynnön kohdilleen sitä kautta.

Toisekseen "jos joudun koskemaan teknologiaan X, niin haluan summan Y lisää" tyyppisillä heitoilla saa aika herkästi hankalan ihmisen maineen mikä ei liene hakuvaiheessa varsinainen meriitti.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
No olen hankala ihminen, ei kai siinä mitään. Säästyvätpä työnantaja ja minä sitten ylimääräiseltä vaivalta. Ei toi palkanmaksu oo mun ongelma kylläkään, työnantajan murhe se on.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Onhan se sunkin murhe jos määrittelet pyynnöt tavalla mihin kenenkään järjestelmät / prosessit eivät taivu. Jos paikkaa hakee samalla joku muu niin menee melko varmasti edelle.

Meillä on tavallisia kirjoilla olevia työntekijöitä jotka asuvat ulkomailla. Mitään erillistä sopimusta siitä, miten pääkonttorille matkustaminen korvataan ei tietenkään ole, sen sijaan kaikki ovat sopineet ettei sitä tarvitse tehdä kuin 1-2 kertaa vuodessa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Siis minkä takia nyt oot tota paikkaa hamassa, jos se ei edes kiinnosta sua ?
Ei ole muitakaan paikkoja joihin hakea tällä hetkellä. Ärsyttää laiska työtoveri ja pitkät työmatkat nykyisessä työpaikassa, ja se, että töitä ei ole kauheasti, vaikka olen siis toki täysipäivisenä töissä täällä.

Ehkä se työ vois olla ihan kiinnostavaa, kun sitä pääsis tekeen. En osaa kovin hyvin arvioida töiden kiinnostavuutta etukäteen.

Onhan se sunkin murhe jos määrittelet pyynnöt tavalla mihin kenenkään järjestelmät / prosessit eivät taivu. Jos paikkaa hakee samalla joku muu niin menee melko varmasti edelle.
Näin se menee aina, myös treffielämässä. En oo yhteensopiva, enkä esitä sellaisia pyyntöjä, joihin muut voivat taipua. Sellaista se elämä on, kun en halua tai osaa sopeutua. Sen tarkempaa vastausta mulla ei ole antaa :zoom:
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
No olen hankala ihminen, ei kai siinä mitään. Säästyvätpä työnantaja ja minä sitten ylimääräiseltä vaivalta. Ei toi palkanmaksu oo mun ongelma kylläkään, työnantajan murhe se on.
Ei nyt varmaan kannata ottaa itseensä noista kommenteista. Fakta nyt kuitenkin on, että harva firma on valmis muuttamaan palkka- ja henkilöstöhallinnon prosesseja sen vuoksi, että yksittäiset työnhakijat eivät halua hinnoitella itseään kuukausipalkan muodossa vaan haluavat erilaisia ehdollisia palkkamalleja.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ei nyt varmaan kannata ottaa itseensä noista kommenteista. Fakta nyt kuitenkin on, että harva firma on valmis muuttamaan palkka- ja henkilöstöhallinnon prosesseja sen vuoksi, että yksittäiset työnhakijat eivät halua hinnoitella itseään kuukausipalkan muodossa vaan haluavat erilaisia ehdollisia palkkamalleja.
Joo kyllä mä tän ymmärrän. Ei siinä ole mitään. Voivathan ne sit ehdottaa jotain kiinteää 4000€/kk ja 3 lähipäivää -sopparia jos haluavat. En vaan koe, että osaan sen vertaa, että mulle kannattais neljää tonnia maksaa, sehän on ihan helvetisti rahaa. Ei mun ole mitään järkeä pyytää sellaista summaa nykyosaamisella.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
320
Asiasta ja alasta en mitään tiedä, mutta tuntuisi että Suomessa ei ihan hirveästi ole röntgenhoitajan taustan omaavia koodareita (en edes tiedä mikä ero on koodarilla ja sovelluskehittäjällä vai onko eroa).

Sen verran nichelta kuulostaa, että 4k€/kk pyyntökin tuntuu aika halvalta. Tosin, jos arvottaa etätyöskentelyn korkealle niin voihan sitä myydä itsensä halvemmalla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
320
Se on palkkatoive. Laitatat sen niin korkeaksi että hävettää edes lähettää sitä hakemusta.
"Lievä" offtopic kun tämä kokemus ei liity IT- alaan vaan perinteiseen teollisuuteen, mutta liittyy tähän palkkatoiveeseen..

Laitoin tässä västikään hakemuksen erääseen isoon perinteisen valmistavan teollisuuden taloon johon haettiin projektipäällikköä vastaamaan 40M€ vuosi-investoinneista. Vastasin ilmoituksen vaatimuksia vähintäänkin 1:1 ja laitoin palkkatoiveeksi alan keskimääräisen palkkahaarukan, jonka alalaita oli aivan kipurajalla itselle. Haarukka siksi, että palkka tarkentuisi tarkempien vastuiden mukaan ja saisin neuvoteltua / perusteltua sen vastuilla lähemmäksi haarukan ylälaitaa joka olisi jonkin verran keskimääräistä palkkatasoa enemmän.

Noh, automaattinen viesti tuli että "valitettavasti valintamme ei osunut...." jota ihmettelin, koska olin "varma" että tällä taustalla tulee vähintäänkin kutsu haastatteluun. Soitin sitten tuonne rekryyn ja kysyin mitä jäi uupumaan. Tausta ja sopivuus nähtiin erittäin hyvänä tehtävään, mutta homma kaatui puhtaasti palkkatoiveeseen joka oli liikaa. He eivät halunneet alkaa huutokauppaamaan palkkaa alaspäin jotta minulle ei jäisi heti taloon tullessa paska maku suuhun ja nostaisi kytkintä parin vuoden sisään kun löytyy paremmin palkattuja tehtäviä firman ulkopuolelta.

Tarinan opetus: vaikka kyseessä on toive, niin kaikki eivät ole halukkaita neuvottelemaan palkkaa alaspäin. Yllätyksenä minulle tuli että tuo talo oli keskimääräistä huonompi palkanmaksaja vaikka mielikuvat olivat päinvastaiset.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
"Lievä" offtopic kun tämä kokemus ei liity IT- alaan vaan perinteiseen teollisuuteen, mutta liittyy tähän palkkatoiveeseen..

Laitoin tässä västikään hakemuksen erääseen isoon perinteisen valmistavan teollisuuden taloon johon haettiin projektipäällikköä vastaamaan 40M€ vuosi-investoinneista. Vastasin ilmoituksen vaatimuksia vähintäänkin 1:1 ja laitoin palkkatoiveeksi alan keskimääräisen palkkahaarukan, jonka alalaita oli aivan kipurajalla itselle. Haarukka siksi, että palkka tarkentuisi tarkempien vastuiden mukaan ja saisin neuvoteltua / perusteltua sen vastuilla lähemmäksi haarukan ylälaitaa joka olisi jonkin verran keskimääräistä palkkatasoa enemmän.

Noh, automaattinen viesti tuli että "valitettavasti valintamme ei osunut...." jota ihmettelin, koska olin "varma" että tällä taustalla tulee vähintäänkin kutsu haastatteluun. Soitin sitten tuonne rekryyn ja kysyin mitä jäi uupumaan. Tausta ja sopivuus nähtiin erittäin hyvänä tehtävään, mutta homma kaatui puhtaasti palkkatoiveeseen joka oli liikaa. He eivät halunneet alkaa huutokauppaamaan palkkaa alaspäin jotta minulle ei jäisi heti taloon tullessa paska maku suuhun ja nostaisi kytkintä parin vuoden sisään kun löytyy paremmin palkattuja tehtäviä firman ulkopuolelta.

Tarinan opetus: vaikka kyseessä on toive, niin kaikki eivät ole halukkaita neuvottelemaan palkkaa alaspäin. Yllätyksenä minulle tuli että tuo talo oli keskimääräistä huonompi palkanmaksaja vaikka mielikuvat olivat päinvastaiset.
Pari kertaa tullut vastaan tapaus, jossa oma minimi on ollut enemmän kuin yrityksen maksimi. Pari kertaa kyseessä on ollut julkisen puolen raamit, joissa ei ole ollut välttämättä varaa ja kerran haluttiin enemmän kokemusta vähemmälla rahalla (yli 15 vuotta IT-alalla ja kaikki tarvittavista osaamisalueista). Kaikista jäi kyllä hyvä maku suuhun kun avoimesti palkkatoive käytiin läpi, mutta kyllähän tietysti ihmetyttää kuinka yrittävät saada osaajia sisään kun moni vielä kyvykkäämpi pyytää huomattavasti suurempia summia.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 152
Pari kertaa tullut vastaan tapaus, jossa oma minimi on ollut enemmän kuin yrityksen maksimi. Pari kertaa kyseessä on ollut julkisen puolen raamit, joissa ei ole ollut välttämättä varaa ja kerran haluttiin enemmän kokemusta vähemmälla rahalla (yli 15 vuotta IT-alalla ja kaikki tarvittavista osaamisalueista). Kaikista jäi kyllä hyvä maku suuhun kun avoimesti palkkatoive käytiin läpi, mutta kyllähän tietysti ihmetyttää kuinka yrittävät saada osaajia sisään kun moni vielä kyvykkäämpi pyytää huomattavasti suurempia summia.
Mun kokemuksen mukaan tää liitttyy aika usein yliampuviin vaatimuksiin. Ei osata suhteuttaa sitä että kun asetetaan kovat vaatimukset niin ne täyttäville tekijöille pitää oikeasti maksaa palkkaakin.

Sitten tyydytään johonkin paljon heikompaan kun ei ole varaa maksaa osaajille.

Ongelma tuossa lähestymisessä on se että jotkut karsiutuvat jo sen takia että pitävät vaatimuksia liian korkeina. Sen(kin) takia vaatimusten pitäisi olla järkeviä suhteessa palkkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
320
Pari kertaa tullut vastaan tapaus, jossa oma minimi on ollut enemmän kuin yrityksen maksimi. Pari kertaa kyseessä on ollut julkisen puolen raamit, joissa ei ole ollut välttämättä varaa ja kerran haluttiin enemmän kokemusta vähemmälla rahalla (yli 15 vuotta IT-alalla ja kaikki tarvittavista osaamisalueista). Kaikista jäi kyllä hyvä maku suuhun kun avoimesti palkkatoive käytiin läpi, mutta kyllähän tietysti ihmetyttää kuinka yrittävät saada osaajia sisään kun moni vielä kyvykkäämpi pyytää huomattavasti suurempia summia.
Tästä päästäänkin siihen, että säästäisi kaikkien aikaa kun työilmoissa sanottaisiin suoraan palkkahaarukka ja palkka määräytyisi hakijan osaamisen, kokemuksen ja lopullisten vastuiden mukaan. Mutta se onkin sitten eri keskustelu.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
320
Mun kokemuksen mukaan tää liitttyy aika usein yliampuviin vaatimuksiin. Ei osata suhteuttaa sitä että kun asetetaan kovat vaatimukset niin ne täyttäville tekijöille pitää oikeasti maksaa palkkaakin.

Sitten tyydytään johonkin paljon heikompaan kun ei ole varaa maksaa osaajille.

Ongelma tuossa lähestymisessä on se että jotkut karsiutuvat jo sen takia että pitävät vaatimuksia liian korkeina. Sen(kin) takia vaatimusten pitäisi olla järkeviä suhteessa palkkaan.
Tuossa omassa esimerkissä eivät liittyneet yliampuviin vaatimuksiin vaan vaatimukset olivat erittäin relevantteja haettavan tehtävän kannalta. Mitään työkokemusvuosien vaateita tässä ei ollut, eli hakenevat lopulta jotain nuorempaa kaveria halvemmalla jolla on itseluottamus tapissa osaamisen suhteen.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 152
Tuossa omassa esimerkissä eivät liittyneet yliampuviin vaatimuksiin vaan vaatimukset olivat erittäin relevantteja haettavan tehtävän kannalta. Mitään työkokemusvuosien vaateita tässä ei ollut, eli hakenevat lopulta jotain nuorempaa kaveria halvemmalla jolla on itseluottamus tapissa osaamisen suhteen.
Voi ne vaatimukset olla ihan relevantteja mutta mikäli budjetissa ei ole varaa niistä maksaa ei niitä kannattaisi asettaa, koska se helposti karsii henkilöitä joilla ei ole itseluottamus tapissa mutta saattaisi olla parempi osaaminen tehtävään.

Niitä voi sitten listata jonku arvostaisimme myös tms. -otsikon alle.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Ei ole muitakaan paikkoja joihin hakea tällä hetkellä. Ärsyttää laiska työtoveri ja pitkät työmatkat nykyisessä työpaikassa, ja se, että töitä ei ole kauheasti, vaikka olen siis toki täysipäivisenä töissä täällä.

Ehkä se työ vois olla ihan kiinnostavaa, kun sitä pääsis tekeen. En osaa kovin hyvin arvioida töiden kiinnostavuutta etukäteen.



Näin se menee aina, myös treffielämässä. En oo yhteensopiva, enkä esitä sellaisia pyyntöjä, joihin muut voivat taipua. Sellaista se elämä on, kun en halua tai osaa sopeutua. Sen tarkempaa vastausta mulla ei ole antaa :zoom:
Tässähän ei ole kyse siitä, ettet ole yhteensopiva, tai että joku haluaisi sun taipuvan. Ohje oli, että muotoilisit ihan sen saman toiveen eri tavalla.

Jos et halua matkustaa toimistolle kuin harvoin niin kirjaat siihen hakemukseen että haluat työskennellä etänä.

En nyt haluis moittia, mutta nyt tuo kuullostaa enemmän siltä ettet edes halua millään muotoa ottaa muita ihmisiä huomioon. Siinä tapauksessa toi strategia on toki hyvä, koska todennäköisesti pääset just siihen lopputulokseen.

Pisteet kuitenkin siitä, että viestien perusteella ymmärrät että kyse on juurikin sun ajatuksista ja haluista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
938
Tästä päästäänkin siihen, että säästäisi kaikkien aikaa kun työilmoissa sanottaisiin suoraan palkkahaarukka ja palkka määräytyisi hakijan osaamisen, kokemuksen ja lopullisten vastuiden mukaan. Mutta se onkin sitten eri keskustelu.
Tältä osin Suomen työkulttuuri on täyttä paskaa. Itse Englannissa töitä tehneenä tuntuu jopa oudolta että työpaikkailmoituksessa ei mainita palkkahaarukkaa. Liekö sitten taustalla jotain pyrkimyksiä että saisi ylipuhuttua/huijattua osaajan firmaan huonolla palkalla, kun on ensin hehkutettu miten fantsu paikka ja mahtavat kolleegat ja työsuhde-edut. Joillekin nuo ehkä kompensoi palkkaa, itselle ei tippaakaan.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Tässähän ei ole kyse siitä, ettet ole yhteensopiva, tai että joku haluaisi sun taipuvan. Ohje oli, että muotoilisit ihan sen saman toiveen eri tavalla.

Jos et halua matkustaa toimistolle kuin harvoin niin kirjaat siihen hakemukseen että haluat työskennellä etänä.

En nyt haluis moittia, mutta nyt tuo kuullostaa enemmän siltä ettet edes halua millään muotoa ottaa muita ihmisiä huomioon. Siinä tapauksessa toi strategia on toki hyvä, koska todennäköisesti pääset just siihen lopputulokseen.

Pisteet kuitenkin siitä, että viestien perusteella ymmärrät että kyse on juurikin sun ajatuksista ja haluista.
En osaa en. Sellaista se on, kun ei ole lahjoja sille saralle suotu, eikä niitä ihmissuhdetaitoja ole oppimallakaan oppinut.

Ei sinänsä, että pk-seudun suunnaltakaan niitä taitoja kauheasti löytyisi, kun päättivät ryhtyä massakiusaamaan satoja tuhansia ihmisiä Epicin ameriikan ihmesoftalla :zoom:

Noh toivottavasti löytävät jonkun tekijän tohon, jolle kelpaa asuminen pk-seudulla, ja jolle MUMPS maistuu vähän paremmin kuin minulle.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 468
Redditista tulluy vastaan sellaista USA etta jos siita palkasta on keskusteltu haastattelussa niin on tullut hylky silla perusteella etta toihin tultaisiin rahan motivoimana
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Redditista tulluy vastaan sellaista USA etta jos siita palkasta on keskusteltu haastattelussa niin on tullut hylky silla perusteella etta toihin tultaisiin rahan motivoimana
Mä en ole tuollaiseen törmännyt piilaaksossa. Päinvastoin täällä kerätään n-tarjousta ja kilpailutetaan firmat tarjousten pohjalta. Voi toki olla, että jollain yksittäisellä firmalla on tuollainen politiikka, että palkkaa kysyviä ei palkata. Sinne kyllä sitten päätyy B tai C-jengi. Mun kokemuksen mukaan allaoleva saitti on aika oikeassa palkkojen suhteen noin keskimäärin. Aina löytyy poikkeuksia suuntaan tai toiseen, jos katsotaan vain yksilöitä

 
  • Tykkää
Reactions: hmb

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 562
En vaan koe, että osaan sen vertaa, että mulle kannattais neljää tonnia maksaa, sehän on ihan helvetisti rahaa. Ei mun ole mitään järkeä pyytää sellaista summaa nykyosaamisella.
Et olisi ainut ihminen joka kärsii huijarisyndroomasta. Itsekin työpaikkaa vaihtaessa olen kokenut että nyt on liikaa palkkaa, liikaa vastuuta ja/tai liian hieno nimike suhteessa osaamiseen. Nykyään on nimikkeessä ”lead” ja rehellisyyden nimissä se vähän hävettää.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
En osaa en. Sellaista se on, kun ei ole lahjoja sille saralle suotu, eikä niitä ihmissuhdetaitoja ole oppimallakaan oppinut.

Ei sinänsä, että pk-seudun suunnaltakaan niitä taitoja kauheasti löytyisi, kun päättivät ryhtyä massakiusaamaan satoja tuhansia ihmisiä Epicin ameriikan ihmesoftalla :zoom:

Noh toivottavasti löytävät jonkun tekijän tohon, jolle kelpaa asuminen pk-seudulla, ja jolle MUMPS maistuu vähän paremmin kuin minulle.
Ehkä sulla on illuusio, että muut osaisivat jotenkin paremmin? Nythän kyse on siis siitä, että päätät jo etukäteen ettet halua oppia... Nykyään kaikki yrittävät luoda kuvan siitä että elämä olisi hirveän helppoa, todellisuudessa ero osaamattomien ja osaavien välillä on se että toiset ovat vaan ottaneet lakin kouraan ja opetelleet (toki varmaan jotkut onnelliset ovat jo kotoa oppineet ihmissuhdetaitoja).
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Eli hakemukseen toiveeksi 4000€/kk + 3 etätyöpäivää viikossa. Olettaa, että MUMPS tulee väkevänä eteen, ja on siitä hiljaa hakemuksessa :whistling:

Joo en tiedä miksi hakeuduin hoitajaksi, jos ajatellaan, etten kauheasti ihmisistä tai heidän kanssaan olemisestaan tykkää. Nää on näitä. Ennen vakitöiden löytämistä mua kyllä ekana aina soitettiin sijaiseksi niihin paikkoihin, mihin olin onnistunut pääsemään joskus ulosannistani huolimatta sijaiseksi.

Vaikeinta on se työhaastis-vaihe aina, jotenkin selvitä siitä niin, että saa mahdollisuuden osoittaa, että osaan tehdä töitä. Olen erittäin huono antamaan sellaisen kuvan itsestäni haastatteluissa.

Kiitos kaikille avusta :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
471
Et olisi ainut ihminen joka kärsii huijarisyndroomasta. Itsekin työpaikkaa vaihtaessa olen kokenut että nyt on liikaa palkkaa, liikaa vastuuta ja/tai liian hieno nimike suhteessa osaamiseen. Nykyään on nimikkeessä ”lead” ja rehellisyyden nimissä se vähän hävettää.
Itse olen nyt ollut reilun vuoden "principal software engineer"-tittelillä töissä ~200 000€ kokonaispalkalla ja vieläkin hävettää miten vähän saan aikaan ja yleensäkään edes teen töitä viikossa :x3: Firmassa on vaikka kuinka monta parempaa tekijää paljon pienemmällä palkalla. Toisaalta en ole neuvotellut palkkaani itse vaan sitä on minulle ehdotettu :rofl:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
138
On tullut vähän seurattua linkkarin ja mol:in tarjontaa - yllättävää miten vähän työhakemuksissa edes mainitaan etätyön mahdollisuudesta. Saati että 100% etätyö olisi mahdollista. Luulisi että etätyö olisi työnantajalle kilpailuetu. Eikö osaajapula olekaan todellista?

Vai vieläkö ihmisiä kiinnostaa ajella työpaikalle pahimmillaan tuntikausia siitä ilosta että saa istua toimistohelvetissä päivänsä? Jos on valittavissa paikka jossa toimistoläsnäolo on pakollista tai paikka jossa etätyö on normaalia niin toimistotyöpaikka häviää joka kerta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Mä luulen, että moni organisaatio ei ole vielä ihan tietoinen siitä miten maailma tulee muuttumaan. Esim. meillä HR on antanut joidenkin devaajien muuttaa pysyvästi etelään, mutta ei varmaan olla tilanteessa että tommosta mainostettaisiin ilmoituksissa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Itse olen nyt ollut reilun vuoden "principal software engineer"-tittelillä töissä ~200 000€ kokonaispalkalla ja vieläkin hävettää miten vähän saan aikaan ja yleensäkään edes teen töitä viikossa :x3: Firmassa on vaikka kuinka monta parempaa tekijää paljon pienemmällä palkalla. Toisaalta en ole neuvotellut palkkaani itse vaan sitä on minulle ehdotettu :rofl:
Tää mua harmittaa. Olen itsekin Principal Engineer ja lasken tässä päiviä, että palkkaneuvottelukierros alkaisi. Tällä hetkellä 85k€ vuodessa, joka on melkoisen vähän vastuuseen ja työmäärään nähden. Toki kyllä sillä toimeen tulee. Tuntuu silti, että allekirjoittanutta vedetään nenästä ja pahasti...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
138
dropadrop: Juu, niin varmaan. Ne firmat jotka eivät ole heränneet mailman muuttumiseen tulevat kyllä kärsimään. Tekijät tiputtavat automaattisesti hakulistastaan. Onnea vaan rekrytointiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Pari kertaa tullut vastaan tapaus, jossa oma minimi on ollut enemmän kuin yrityksen maksimi. Pari kertaa kyseessä on ollut julkisen puolen raamit, joissa ei ole ollut välttämättä varaa ja kerran haluttiin enemmän kokemusta vähemmälla rahalla (yli 15 vuotta IT-alalla ja kaikki tarvittavista osaamisalueista). Kaikista jäi kyllä hyvä maku suuhun kun avoimesti palkkatoive käytiin läpi, mutta kyllähän tietysti ihmetyttää kuinka yrittävät saada osaajia sisään kun moni vielä kyvykkäämpi pyytää huomattavasti suurempia summia.
Nyt pari kertaa on linkedinin värväri lähestynyt peräti palkkatarjouksen kera, yllättävän pieniä palkkoja tuntuvat kuvittelevan kilpailukykyisiksi. Tai sitten etsivät jotain nuorta aloittelijaa ja työhistoriasta on vain osunut muutama avainsana hakukoneeseen. Tai on pula tekijöistä, kun ei haluta maksaa markkinahintaa ja yritetään joka ikistä, jolta löytyy avainsanat työhistoriasta...
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Tää mua harmittaa. Olen itsekin Principal Engineer ja lasken tässä päiviä, että palkkaneuvottelukierros alkaisi. Tällä hetkellä 85k€ vuodessa, joka on melkoisen vähän vastuuseen ja työmäärään nähden. Toki kyllä sillä toimeen tulee. Tuntuu silti, että allekirjoittanutta vedetään nenästä ja pahasti...
Firmasta pitkälti kiinni. Jos on joku perinteisempi suomalainen softapulju, niin hyvä jos saa päälle 60k€ vuodessa tuolla tasolla. Niissä maksetaan lähinnä vain management puolen jengille isompia liksoja. Sitten on nämä väliportaan firmat, joissa on tuota tasoa, millaisessa olen itsekin tällä hetkellä. Ja sitten on esim. nämä isot kansainväliset menestyvät softa/tuotefirmat, joissa on joku 150k€+ noissa hommissa palkkataso, tai no sanotaan, että ainakin 130k€ paikkeilta lähtee, ettei liian pieneksi joukkoa laiteta :) Näin siis karkeasti ottaen, poikkeuksia varmasti löytyy.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Nyt pari kertaa on linkedinin värväri lähestynyt peräti palkkatarjouksen kera, yllättävän pieniä palkkoja tuntuvat kuvittelevan kilpailukykyisiksi. Tai sitten etsivät jotain nuorta aloittelijaa ja työhistoriasta on vain osunut muutama avainsana hakukoneeseen. Tai on pula tekijöistä, kun ei haluta maksaa markkinahintaa ja yritetään joka ikistä, jolta löytyy avainsanat työhistoriasta...
Nuo on kieltämättä hassuja, joskus vähän kiusallaankin kysyn omalla palkkatoiveella, että miten olis. Firmaa värvärin kertomattakin kuvauksesta näkee, että ei taideta paljon maksaa, vaikka kokenutta osaajaa haetaankin. Varmoja merkkejä on yleensä just joku viittaus vakaaseen kotimaiseen toimijaan tai esim. suomenkielen vaatimus :)
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
471
Firmasta pitkälti kiinni. Jos on joku perinteisempi suomalainen softapulju, niin hyvä jos saa päälle 60k€ vuodessa tuolla tasolla. Niissä maksetaan lähinnä vain management puolen jengille isompia liksoja. Sitten on nämä väliportaan firmat, joissa on tuota tasoa, millaisessa olen itsekin tällä hetkellä. Ja sitten on esim. nämä isot kansainväliset menestyvät softa/tuotefirmat, joissa on joku 150k€+ noissa hommissa palkkataso, tai no sanotaan, että ainakin 130k€ paikkeilta lähtee, ettei liian pieneksi joukkoa laiteta :) Näin siis karkeasti ottaen, poikkeuksia varmasti löytyy.
Tämä. Jos työnantaja on Nasdaqissa listattu pörssifirma niin (etätyö)palkat ovat jotain ihan muuta kuin kotimaisessa nakkikioskissa tai Helsinkiin listatussa firmassa. Noihin ulkomaisiin firmoihin vaan on kovin hankala päästä etätöihin ellei pohjalla ole joku yritysjärjestelyhimmeli tai vähintään hyviä suhteita. Näyttäisi siltä että olen koskematon kuten puolen tusinaa muuta firman maineikkaassa historiassa mainetekoja tehneitä tyyppejä joten voin tehdä tai olla tekemättä lähes mitä haluan. On selvää ettei tällaiseen asemaan oikeastaan pääse kuin olemassa oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Jos itse hakisin johonkin maineikkaiseen kotimaiseen konsultti- eli p*rseenmyyntifirmaan niin palkkani vähintään puolittuisi. Ennemmin vaikka aloitan vapaaherran elämän tai perustan uuden oman firman kuin menen töihin akselille Vincit/Futurice/Reaktor/yms :sick:
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 382
MUMPS ei himota, mutta kai siihen voi koskea jos maksetaan.
Ei siellä Apotilla MUMPS:iin kosketa. A:n "sovelluskehittäjä" on muutenkin enemmänkin conffari kuin koodari, kyseessähän on kuitenkin A:n osalta enemmänkin valmisohjelmiston konffaus kuin varsinainen koodaus. Jos sitten jotain tarvii rassata pellin alla niin toimittaja, eli Epic hoitaa. Ja Epicinkin kaikki uusi kehitys on .NET:iä eikä MUMPS:ia, vaikka en yhtään epäilekään että siellä asuu ties mitä legacymörköjä pellin alla. Ja Epic itsehän on Intersystemsin platan päällä toimiva sovellus, eli sieltäkin voi löytyä ties mitä jännää. Intersystemsin kilkkeitähän (ainakin sitä niiden viestibrokeria) on Suomessa muutenkin suht laajasti käytössä.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 890
Ensi viikolla omassa firmassa tiedotustilaisuus koronatoimien lieventämisestä. Pari viikkoa sitten strategia palaverissa jo sanottiin että 100% etäily ei voi jatkua vaikka firma teki koko historiansa parhaan tuloksen.

Itse olen kohta vuoden ollut tässä firmassa. 100% etänä. En omista edes kulkulupaa. Kiva nähdä miten perustelevat IT:n läsnätyön vai sallivatko meiltä 100% etäilyn.

Tekisi mieli poistua PK-seudulta jonnekin syrjään. Toivottavasti onnistuu.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 355
Vai vieläkö ihmisiä kiinnostaa ajella työpaikalle pahimmillaan tuntikausia siitä ilosta että saa istua toimistohelvetissä päivänsä?
Ymmärrän että jos on omakotitalo kivalla paikalla, lapsia jne niin kivahan se on aina olla kotona. Mutta meistä sinkuista on ihan kiva nähdä muitakin ihmisiä edes töissä.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 890
Ja sitten on esim. nämä isot kansainväliset menestyvät softa/tuotefirmat, joissa on joku 150k€+ noissa hommissa palkkataso, tai no sanotaan, että ainakin 130k€ paikkeilta lähtee, ettei liian pieneksi joukkoa laiteta :) Näin siis karkeasti ottaen, poikkeuksia varmasti löytyy.
Saako Suomessa asuvana ja Suomen toimistolla töissä näistä firmoista oikeasti tuollaista palkkaa? Mua koitettiin rekrytoida päälle vuosi sitten Accenturelle ja tarjosivat Junior Analystin paikkaa karvan alle 3000€/kk. Silloin sain 4k/kk firmassa jossa olin. Hiukan ihmetytti miten ne noin paskasta maksavat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
938
Saako Suomessa asuvana ja Suomen toimistolla töissä näistä firmoista oikeasti tuollaista palkkaa? Mua koitettiin rekrytoida päälle vuosi sitten Accenturelle ja tarjosivat Junior Analystin paikkaa karvan alle 3000€/kk. Silloin sain 4k/kk firmassa jossa olin. Hiukan ihmetytti miten ne noin paskasta maksavat.
Junior possarien alipalkkaus nyt ei ole mitään uutta, mutta nykyään näkee samaa myös senior-puolella. Olen saanut palkkatarjouksia jotka ovat alhaisempia kuin mitä oma palkka oli 5+ vuotta sitten. Täyttä ajanhukkaa, varsinkin kun palkkakeskustelua pihdataan ja viivytellään usein aivan prosessin loppumetreille.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Saako Suomessa asuvana ja Suomen toimistolla töissä näistä firmoista oikeasti tuollaista palkkaa? Mua koitettiin rekrytoida päälle vuosi sitten Accenturelle ja tarjosivat Junior Analystin paikkaa karvan alle 3000€/kk. Silloin sain 4k/kk firmassa jossa olin. Hiukan ihmetytti miten ne noin paskasta maksavat.
Kyllä, siis niistä firmoista, jotka kuuluvat oikeasti tuohon isot kansainväliset menestyvät softa/tuotefirmat kategoriaan. Esim. Microsoft, Intel, Huawei... Accenture taas lähinnä kuuluuu tuohon @Takaisku :n mainitsemaan "konsultti- eli p*rseenmyyntifirmaan" kategoriaan, tosin kansainväliseen sellaiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 815
Täyttä ajanhukkaa, varsinkin kun palkkakeskustelua pihdataan ja viivytellään usein aivan prosessin loppumetreille.
Toi on kyllä typerää. On kummankin osapuolen etu tietää hyvissä ajoin, jos pyynti ja tarjous ovat liian kaukana toisistaan. Kumpikin osapuoli säästää siinä aikaa ja rahaa kun jää esim. myöhemmät haastattelukierrokset kokonaan tekemättä jos lopputulos on käytännössä selvä ja gäppiä on vaikka nelinumeroinen luku. Sitä ei kivalla pöhinäkulttuurilla yleensä kurota umpeen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 305
Viestejä
4 219 506
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom