IT-alan työpaikat

Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Ymmärsinkö nyt oikein että miksi IT-tuki hommasta ei makseta 4000-4200€ palkkaa?
En ehkä pidättelisi hengitystä tuollaisten tarjousten suhteen.
Ei jossain service deskissä varmaan (paitsi Norjassa), mutta tuessakin voinee päästä ihan hyville liksoille kun siirtyy pyramidissa ylöspäin
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Voi varmaan jo onnitella paikasta tossa vaiheessa. Etkös tuskaillut tässäkin langassa kun ei hommia löydy? Onnea!
Ei nyt onnitella. Minulla on niin paljon työsuhteita ollut viimeisen 10 vuoden aikana että ei edes mahdu taulukkoon. Haistakoon censuroitu se työnantaja.,

Esim minulla on ollut 3 kuukauden määräaikainen sopimus n kaappaletta. Onko minut koskaan irtisanottu koeaikana? Kyllä työnantaja on irtisanonut minut koeaikana ihan vakio IT tuessa. Olenko minä irtisanonut itseni koeaikana joskus? Kyllä olen irtisanonut itseni kun on tullut parempi työpaikka tarjous ja muutenkin ei vastannut työpaikka mitä oli työpaikka ilmoituksessa sanottu.

Laitan siihen oleelliset. Ärsyttää että minun pitää laittaa osoite Ruotsissa kun viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut myös Ruotsissa töissä.

Miten ne sähläsi noin? Olisivat pyytäneet selvityksen ajoissa.
En edes allekirjoita sitä ja lähetä ennen maanantaita ja sanoivat 2 viikon käsittely ainakin.

18 tammikuuta pitäisi alkaa työ...

Jos tulee ongelmia insinööriliitton lakimiehet saa ottaa yhteyttä työnantajaan. Haistakoon censuroitu tuosta vaivasta...

Minusta CV laitetaan viimeiset 5 vuotta työkokemusta tarkasti ja sitten jos muuta ne tärkeimmät...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei nyt onnitella. Minulla on niin paljon työsuhteita ollut viimeisen 10 vuoden aikana että ei edes mahdu taulukkoon. Haistakoon censuroitu se työnantaja.,

Esim minulla on ollut 3 kuukauden määräaikainen sopimus n kaappaletta. Onko minut koskaan irtisanottu koeaikana? Kyllä työnantaja on irtisanonut minut koeaikana ihan vakio IT tuessa. Olenko minä irtisanonut itseni koeaikana joskus? Kyllä olen irtisanonut itseni kun on tullut parempi työpaikka tarjous ja muutenkin ei vastannut työpaikka mitä oli työpaikka ilmoituksessa sanottu.

Laitan siihen oleelliset. Ärsyttää että minun pitää laittaa osoite Ruotsissa kun viimeisen 10 vuoden aikana olen ollut myös Ruotsissa töissä.

Miten ne sähläsi noin? Olisivat pyytäneet selvityksen ajoissa.
En edes allekirjoita sitä ja lähetä ennen maanantaita ja sanoivat 2 viikon käsittely ainakin.

18 tammikuuta pitäisi alkaa työ...

Jos tulee ongelmia insinööriliitton lakimiehet saa ottaa yhteyttä työnantajaan. Haistakoon censuroitu tuosta vaivasta...

Minusta CV laitetaan viimeiset 5 vuotta työkokemusta tarkasti ja sitten jos muuta ne tärkeimmät...
Jatkuvasti noita saa täytellä, jos teknologiafirmoissa töitä tekee. Hyvänä puolena, homma on ihan rutiinia kunhan ei mitään huumetuomioita tai muuta asiointia järjestäytyneen rikollisuuden kanssa tmv. löydy.

Kannattaa varautua, että käsittelyajat voi olla mitä vaan alle viikosta kuukauteenkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Alkaa vä
Jos tulee ongelmia insinööriliitton lakimiehet saa ottaa yhteyttä työnantajaan. Haistakoon censuroitu tuosta vaivasta...

Minusta CV laitetaan viimeiset 5 vuotta työkokemusta tarkasti ja sitten jos muuta ne tärkeimmät...
Nii mitä? Tottakai työnantaja pyytää selvitystä, jos sille on syy. En tiedä miksi tuhlaat liiton aikaa tällä. Ei sua kukaan ole pakottamassa ottamaan työtä vastaan? Tyyppi on mukamas duunia saamassa pitkästä aikaa ja haistattaa silti kaikelle paskat, ok. Alkaa trollailulta haiskahtaan pikku hiljaa..
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Alkaa vä


Nii mitä? Tottakai työnantaja pyytää selvitystä, jos sille on syy. En tiedä miksi tuhlaat liiton aikaa tällä. Ei sua kukaan ole pakottamassa ottamaan työtä vastaan? Tyyppi on mukamas duunia saamassa pitkästä aikaa ja haistattaa silti kaikelle paskat, ok. Alkaa trollailulta haiskahtaan pikku hiljaa..
En ole saamassa työtä pitkästä aikaan. Olin sanonut että haluan vaihtaa yrittäjästä työntekijäksi.

Ongelma on että esim. KOKO kassa on sanonut että Suomen laki on niin että korkeintaan 1,5 vuotta voi olla yrittäjänä ja samanaikaisesti KOKO kassan jäsen.

Kuulostaa siltä että luulet että olen ollut työtön viimeiset 6 kuukautta? Ei todellakaan vaikka en laskisi mukaan mitään passiivista tuloa (esim vuokra tai osake tai indeksi tulot on minun mielestä passiivista tuloa) niin olen aika tyytyväinen tuloihin mitä olen ansainnut vuonna 2020.

Ei tuossa kaikki minulla on hieman rekrytointia ulkomaille käynnissä. En voi aloittaa tuota ja sitten esim viikon sen jälkeen sanotaan saat lähteä se pilaisi ei vain tuon työpaikan vaan myös sen ulkomaa rekry asian.

Ei minulla nyt sentään ole mitään rikostaustaa tai maksuhäiröitä. Minä laitan sen CV taulukon täyteen. Jos kysyvät miksi ei tässä ole kaikki vastaan tila loppui taulukosta siis siitä kaavakkeesta.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Jos on konsulttifirmassa töissä, nii "supotus" voi olla kohtuu rutiinia. Riippuu asiakkaasta ja tietty siitä minkälaista tietoa projektista mahdollisesti käsitellään. Siinä näkyy vain ko. tehtävää koskevat asiat. Esim. jos oot petoksesta tuomittu, nii se varmaan vois näkyä, jos jotain taloustietoja käsittelet. Tai rattijuoppus, jos kuskiksi haet. Jos kaikki ok, nii vissii vaa tyyliin, että "kaikki ok", vaikka olis kaikennäköistä jännää rikoshistoriassa, jotka ei liity asiaan.
Ymmärtääksenki työnantajalle noista näkyy vain suositteleeko supo työntekijää tehtävään vai ei. Mitään yksityisiä tietoja ei työnantajalle käsittääkseni luovuteta - tietenkään.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Ymmärtääksenki työnantajalle noista näkyy vain suositteleeko supo työntekijää tehtävään vai ei. Mitään yksityisiä tietoja ei työnantajalle käsittääkseni luovuteta - tietenkään.
Kun minusta tuo tehdään minulla on oikeus pytää SUPOA antamaan myös se lausunto minulle myös.

En kyllä ymmärrä mistä ne tekee johtopäätökset jos tulee ei suositella tuolla logiikalla. Jos on rikollistaustaa niin ymmärrän toki että nopeasti tulee EI vastaus.

Kaikki työkokemukset mitä laitan taulukkoon pitää paikkansa. Jos väittävät että ei lähetän tarvittaessa työtodistuksen.

Se asia erikseen että taulukkoon ei mahtunut kaikki työkokemus tekee sen että joudun hieman valikoimaan. Laitan ne kuitenkin aika järjestyksessä ne työkokemukset mitkä mainitsen taulukkoon muuten olisi todella sekavaa.

Lisätään vielä se tuossa tarvitaan ruotsinkielinen. Minulla on koulutuksessa mainittu svensk studentexamen ja sen pystyy helposti todistaa. Mitt modersmål är svenska. Insinööri on myös toki mainittu, mutta ne opinnot oli lähinnä suomeksi ja englanniksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Ymmärtääksenki työnantajalle noista näkyy vain suositteleeko supo työntekijää tehtävään vai ei. Mitään yksityisiä tietoja ei työnantajalle käsittääkseni luovuteta - tietenkään.
Muistaakseni laki kieltää henkilökohtaiset ei suositukset että vain erittäin painavista syistä jää ilman suositusta.
 

maz

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
20
Ei siellä työhistoriaa kukaan tutki perusmuotoiseen tai suppeaan. Pitäisi selvitä ihan SUPOn sivuilta, mitä kaikkea katsoo. Työhistoria ulkomailla on sellainen asia, mitä selvityksen liitteessä on tai voidaan kysyä (on tullut vastaan). Näitä perusmuotoisia olen ainakin itse täyttänyt useita kymmeniä tai lähenee varmaan jo sataa. Työn puolesta joutuu täyttämään asiakkaille tai mahdollisille asiakkaille useita vuosittain. Joskus täytättänyt niitä työnantajan puolesta (vastauksia en kuitenkaan ole nähnyt näissä tapauksissa).


Edit. IT-ala kyseessä ja käytännössä kaikkiin tehtäviin vaaditaan perusmuotoinen. Nykyään ihan standardi vähääkään isommissa puljuissa teetättää kaikille.
Perusmuotoista tai laajaa henkilöturvallisuusselvitystä haettaessa hakemukseen tulee liittää selvitys selvityksen kohteen asuinpaikoista ja pitempiaikaisista oleskelupaikoista enintään viimeisten kymmenen vuoden ajalta sekä nimikirjaote tai muu selvitys koulutuksesta ja virka- ja työsuhteista vähintään kymmenen viimeisen vuoden ajalta. Nimikirjaa vastaavia tietoja ei tarvitse esittää toimivaltaisen viranomaisen tai sen hallinnonalan palveluksessa jo olevasta henkilöstä, jos toimivaltainen viranomainen voi hankkia tiedot viran puolesta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
En nyt ihan ymmärrä mikä @Psycho :lla on ongelmana tuon selvityksen kanssa. Varsinkin IT-alalla suppea sekä perusmuotoinen turvallisuusselvitys ovat ihan perus kauraa. Itsestänikin niitä on teetetty kymmeniä. Työnantaja on niitä teettänyt ja uusien asiakkuuksien myötäkin niitä teetetään ihan erikseenkin, jos asiakkuus niin vaatii. Tämä silloinkin, vaikka turvallisuusselvitys tehty juuri viikko sitten toisen asiakkuuden pynnöstä. Tuo ei ole siis mikään julkinen paperi mikä lyödään CV:n jatkoksi, vaan tieto tuloksesta päätyy vain ja ainoastaan selvityksen teettäjälle... ja toki SUPO:lle joka sen selvitstyön tekee. Jos asiakas tuon teettää, niin mielestäni tieto selvityksen lopputulemasta menee vain asiakkaalle, ei edes työnantajalle.

100% tietoa minulla ei ole, mutta tuskin teettäjälle lähetetään mitään listaa selvitettävän henkilön edesotamuksista tyyliin "varasti tikkarin vuonna 2018". Eiköhän sieltä tule vain lausunto, onko jotain hämärää vaiko ei. Jos hakee työtä mikä edellyttää tuota selvitystä, niin moisen selvityksen ei pitäisi olla henkilölle kynnyskysymys. Tai jos on, niin siitä tulee heti mieleen että on jotain peiteltävää ja selvityksessä paljastuisikin jotain ikävää. Ja sehän tuon selvityksen tehtävä onkin, karsia mahdolliset turvallisuusriskit. Se on siis reilu peli molemmin puolin. Rikoksien vanhenemisia rekistereistä en ole koskaan oikein ymmärtänyt. Jos olet syyllistynyt rikokseen, olet syyllistynyt rikokseen, sitä ei aika poista. Toki ymmärrän sen, että sillä koitetaan "antaa anteeksi", ettei joku nuorena hölmöily varjostaisi loppuelämää. Eri asia on sitten se, mitkä rikkeet ovat selaisia mitä aika saisi pois pyyhkiä. Itse en kuitenkaan usko että mikään tehty rike pyyhkiytyy rekistereistä. Ihan sama mitä virallisesti sanotaan, jossain se lukee ja on selvitettävissä maailman tappiin.

Paperiaikaan lomakkeessa oli kohta, mihin rastin laittamalla tutkittava henkilö pyysi saada selvityksen tuloksen myös itselleen. Duunikaveri ja itsekin laitoin siihen kohtaa aina rastin. Koskaan en saanut tietoja :hmm:
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
En nyt ihan ymmärrä mikä @Psycho :lla on ongelmana tuon selvityksen kanssa. Varsinkin IT-alalla suppea sekä perusmuotoinen turvallisuusselvitys ovat ihan perus kauraa. Itsestänikin niitä on teetetty kymmeniä. Työnantaja on niitä teettänyt ja uusien asiakkuuksien myötäkin niitä teetetään ihan erikseenkin, jos asiakkuus niin vaatii. Tämä silloinkin, vaikka turvallisuusselvitys tehty juuri viikko sitten toisen asiakkuuden pynnöstä. Tuo ei ole siis mikään julkinen paperi mikä lyödään CV:n jatkoksi, vaan tieto tuloksesta päätyy vain ja ainoastaan selvityksen teettäjälle... ja toki SUPO:lle joka sen selvitstyön tekee. Jos asiakas tuon teettää, niin mielestäni tieto selvityksen lopputulemasta menee vain asiakkaalle, ei edes työnantajalle.

100% tietoa minulla ei ole, mutta tuskin teettäjälle lähetetään mitään listaa selvitettävän henkilön edesotamuksista tyyliin "varasti tikkarin vuonna 2018". Eiköhän sieltä tule vain lausunto, onko jotain hämärää vaiko ei. Jos hakee työtä mikä edellyttää tuota selvitystä, niin moisen selvityksen ei pitäisi olla henkilölle kynnyskysymys. Tai jos on, niin siitä tulee heti mieleen että on jotain peiteltävää ja selvityksessä paljastuisikin jotain ikävää. Ja sehän tuon selvityksen tehtävä onkin, karsia mahdolliset turvallisuusriskit. Se on siis reilu peli molemmin puolin. Rikoksien vanhenemisia rekistereistä en ole koskaan oikein ymmärtänyt. Jos olet syyllistynyt rikokseen, olet syyllistynyt rikokseen, sitä ei aika poista. Toki ymmärrän sen, että sillä koitetaan "antaa anteeksi", ettei joku nuorena hölmöily varjostaisi loppuelämää. Eri asia on sitten se, mitkä rikkeet ovat selaisia mitä aika saisi pois pyyhkiä. Itse en kuitenkaan usko että mikään tehty rike pyyhkiytyy rekistereistä. Ihan sama mitä virallisesti sanotaan, jossain se lukee ja on selvitettävissä maailman tappiin.

Paperiaikaan lomakkeessa oli kohta, mihin rastin laittamalla tutkittava henkilö pyysi saada selvityksen tuloksen myös itselleen. Duunikaveri ja itsekin laitoin siihen kohtaa aina rastin. Koskaan en saanut tietoja :hmm:
Kules nyt ihan protestina laitan yhden työkokemuksen joka oli selvästi ennen 10 vuotta vanha sinne mukaan koska se on niin olennainen juuri samanlaista työtä.

Minulla on perusmuotoinen turvallisuus selvitys ja ei laaja.
Sinä pydetään osoitteisa ilmoittamaan vain ne osoitteet jotka on ollut ulkomailla viimeiset 10 vuoden sisällä ja minulla on yksi osoite Ruotsissa työn takia viimeisen 10 vuoden aikana.

Se on varmaan laajassa turvallisuus testissä nykyään jossa pydettään joka ikinen osoite myös Suomessa.

En muuten laita osoitetta siitä joka on yli 10 vuotta vanha työkokemus en edes muista sitä osoitetta heh tiedän vain kaupunki nimen Ruotsissa olen toisin sanoen kahdesti ollut töissä Ruotsissa.

Ei ole rikosrekisteriä tullut missään vaihessa ärsyttää vain se CV työpaikat laitan sen taulokon täyteen ja se saa kelvata.

No jos kaikki menee hyvin niin ei kai tuossa en pahemmin tarvitse lausuntoa itselleni. Jos ei mene niin varmasti selvitän mistä on kyse voi sitä suoraan kysyä Supolta ilman mitään rasti ruutun.

Olen saanut sähköisesti sen lomakkeen PDF muodossa ei siinä edes näy kohtaa että voisi laittaa rasti ruutun että saisi myös itse selvitys lausunnon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Kules nyt ihan protestina laitan yhden työkokemuksen joka oli selvästi ennen 10 vuotta vanha sinne mukaan koska se on niin olennainen juuri samanlaista työtä.

Minulla on perusmuotoinen turvallisuus selvitys ja ei laaja.
Sinä pydetään osoitteisa ilmoittamaan vain ne osoitteet jotka on ollut ulkomailla viimeiset 10 vuoden sisällä ja minulla on yksi osoite Ruotsissa työn takia viimeisen 10 vuoden aikana.

Se on varmaan laajassa turvallisuus testissä nykyään jossa pydettään joka ikinen osoite myös Suomessa.

En muuten laita osoitetta siitä joka on yli 10 vuotta vanha työkokemus en edes muista sitä osoitetta heh tiedän vain kaupunki nimen Ruotsissa olen toisin sanoen kahdesti ollut töissä Ruotsissa.

Ei ole rikosrekisteriä tullut missään vaihessa ärsyttää vain se CV työpaikat laitan sen taulokon täyteen ja se saa kelvata.

No jos kaikki menee hyvin niin ei kai tuossa en pahemmin tarvitse lausuntoa itselleni. Jos ei mene niin varmasti selvitän mistä on kyse voi sitä suoraan kysyä Supolta ilman mitään rasti ruutun.

Olen saanut sähköisesti sen lomakkeen PDF muodossa ei siinä edes näy kohtaa että voisi laittaa rasti ruutun että saisi myös itse selvitys lausunnon.
Eikös nykypäivänä EU:n uuden tietosuojalain myötä ole oikeus pyytää itsestä kaikkia tietoja mitä on mahdollista käsitellä?
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Muistaakseni laki kieltää henkilökohtaiset ei suositukset että vain erittäin painavista syistä jää ilman suositusta.
Siellä supon sivuilla lukee ihan selvästi, että he eivät anna mitään suosituksia vaan päätöksen soveltuvuudesta tekee selvityksen hakija.

Eikös nykypäivänä EU:n uuden tietosuojalain myötä ole oikeus pyytää itsestä kaikkia tietoja mitä on mahdollista käsitellä?
Kyllä, selvityksen tuloksen saa nähtäväksi jos sellainen toimitetaan hakijalle kirjallisena eli toisin sanoen sisältää jotain ilmoitettavaa. Jos ei ole ilmoitettavaa, niin siitä kai vaan soitetaan tms. Poikkeuksena tulosten tarkastelulle ovat sellaiset salaiset arkistot, joihin kansalaisilla ei ole lukuoikeutta. Nämäkin rekisterit on lueteltu siellä supon sivuilla. Kannattaa käydä lukemassa.

Sitä olen ihmetellyt, että mitä tietoja sitten selvityksen hakijalle voidaan näyttää jos niitä ei kohde itse saa nähdä ja miten voidaan luottaa siihen, että hakija käsittelee tällaista materiaalia luotettavasti... Kai se isoveli tietää mitä tekee...

Psychon tapauksessa on kyllä perseestä jos asiasta on ilmoitettu vasta rekrytoinnin loppuvaiheilla. Suosituksena on, että tuosta mainittaisi jo työpaikkailmoituksessa.

Ja jos jotakuta kiinnostaa mitä tietoja itsestään on talletettu rekistereihin, niin ne tiedot voi käydä pyytämässä poliisilaitokselta maksutta. Tässä samat poikkeukset noista x-fileistä, joihin ei ole lukuoikeutta.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700

Turvallisuusselvityksen tulos ilmoitetaan työnantajalle
Suojelupoliisi arvioi kaikkea turvallisuusselvityksessä esiin tullutta tietoa aina tapauskohtaisesti suhteessa haettuun työtehtävään.

Turvallisuusselvityksen tilaajalle eli useimmiten työnantajalle ilmoitetaan vain sellaiset tiedot, joilla voi olla merkitystä tehtävän hoitamisen kannalta.
Valtaosassa turvallisuusselvityksistä ei ole huomautettavaa. Vain noin kahdessa prosentissa selvityksistä löytyy ilmoitettavaa tietoa. Suojelupoliisi antaa tiedot työnantajalle kirjallisena lausuntona.
Jos tietoa ei löydy tai se ei ole riittävän merkittävää, Suojelupoliisi ilmoittaa työnantajalle, ettei henkilöstä tullut esiin selvityksen kannalta merkityksellistä tietoa. Näitä tapauksia on selvityksen laajuudesta riippuen 96-99 prosenttia.

Työnantaja päättää tulosten vaikutuksista rekrytointiin
Suojelupoliisi ei koskaan ota kantaa siihen, pitääkö työnantajan ottaa selvityksen tulokset huomioon rekrytoinnissa eli onko henkilö sopiva hakemaansa tehtävään. Päätöksen työntekijän palkkaamisesta tekee aina työnantaja.
Tehdyt turvallisuusselvitykset kirjataan turvallisuusselvitysrekisteriin, jossa on käytössä automaattinen nuhteettomuusseuranta. Jos turvallisuusselvitetyn henkilön esimerkiksi epäillään syyllistyneen rikokseen, Suojelupoliisi arvioi tapauskohtaisesti henkilön kuulemisen jälkeen, pitääkö asiasta ilmoittaa selvityksen tilanneelle työnantajalle.
ja täältä vielä vähän lisää Usein kysyttyä turvallisuusselvityksistä - Suojelupoliisi

Jos selvityksessä ei ole tullut esiin ilmoitettavaa tietoa, tieto selvityksen lopputuloksesta voidaan kertoa sinulle suullisesti. Selvityksen hakijalla (eli esimerkiksi työnantajalla) on velvollisuus kertoa sinulle selvityksen tuloksesta.

Jos sinusta on annettu kirjallinen lausunto, sinulla on oikeus nähdä se ja saada siitä jäljennös. Työnantaja tai muu lausunnon antaja voi näyttää lausunnon sinulle.
ja edelleen UKK:ta lukemalla selviää, että esim. maksuhäiriötietoja tai huumeiden käyttöä ei automaattisesti ilmoiteta työnantajalle selvityksen yhteydessä, vaan SUPO arvio onko näillä merkitystä. Eli luottotiedoton, kannabiksen polttelusta kiinni jäänyt henkilö voinee periaatteessa saada SUPOlta turvaselvityksen jossa sanotaan "Ei huomioitavaa"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Koskaan ei ole perusmuotoisessa turvallisuusselvityksessä kysytty minulta kotimaisia asuinpaikkoja. Näitä on kuitenkin tosiaan täytelty useita kymmeniä. Ainoastaan ulkomailla asumista ja ulkomailla työskentelystä on kysytty liitteellä.

Edit. Tosiaan piti lisätä vielä, että kotimaiset asuinpaikka tiedot Suojepoliisi saa väestötietojärjestelmästä, mikä on yhtenä lähteenä selvityksessä. Voidaanhan niitä tietysti kysyä, mutta ei sillä tiedolla sinänsä kyllä tehdä mitään kun ne on jo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En nyt ihan ymmärrä mikä @Psycho :lla on ongelmana tuon selvityksen kanssa. Varsinkin IT-alalla suppea sekä perusmuotoinen turvallisuusselvitys ovat ihan perus kauraa. Itsestänikin niitä on teetetty kymmeniä. Työnantaja on niitä teettänyt ja uusien asiakkuuksien myötäkin niitä teetetään ihan erikseenkin, jos asiakkuus niin vaatii. Tämä silloinkin, vaikka turvallisuusselvitys tehty juuri viikko sitten toisen asiakkuuden pynnöstä. Tuo ei ole siis mikään julkinen paperi mikä lyödään CV:n jatkoksi, vaan tieto tuloksesta päätyy vain ja ainoastaan selvityksen teettäjälle... ja toki SUPO:lle joka sen selvitstyön tekee. Jos asiakas tuon teettää, niin mielestäni tieto selvityksen lopputulemasta menee vain asiakkaalle, ei edes työnantajalle.

100% tietoa minulla ei ole, mutta tuskin teettäjälle lähetetään mitään listaa selvitettävän henkilön edesotamuksista tyyliin "varasti tikkarin vuonna 2018". Eiköhän sieltä tule vain lausunto, onko jotain hämärää vaiko ei. Jos hakee työtä mikä edellyttää tuota selvitystä, niin moisen selvityksen ei pitäisi olla henkilölle kynnyskysymys. Tai jos on, niin siitä tulee heti mieleen että on jotain peiteltävää ja selvityksessä paljastuisikin jotain ikävää. Ja sehän tuon selvityksen tehtävä onkin, karsia mahdolliset turvallisuusriskit. Se on siis reilu peli molemmin puolin. Rikoksien vanhenemisia rekistereistä en ole koskaan oikein ymmärtänyt. Jos olet syyllistynyt rikokseen, olet syyllistynyt rikokseen, sitä ei aika poista. Toki ymmärrän sen, että sillä koitetaan "antaa anteeksi", ettei joku nuorena hölmöily varjostaisi loppuelämää. Eri asia on sitten se, mitkä rikkeet ovat selaisia mitä aika saisi pois pyyhkiä. Itse en kuitenkaan usko että mikään tehty rike pyyhkiytyy rekistereistä. Ihan sama mitä virallisesti sanotaan, jossain se lukee ja on selvitettävissä maailman tappiin.

Paperiaikaan lomakkeessa oli kohta, mihin rastin laittamalla tutkittava henkilö pyysi saada selvityksen tuloksen myös itselleen. Duunikaveri ja itsekin laitoin siihen kohtaa aina rastin. Koskaan en saanut tietoja :hmm:
Tulee lista hämäristä asioista, mutta vain niistä mitkä supo näkee oleelliseksi. Työnantaja tekee sitten päätöksen haittaako se.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Kaipa toi on jo selvä, ku useampaan kertaan sama asia viimeisen vuorokauden aikana selitetty :D
No näin luulisi, vaan eiköhän tuohon palata taas parin kuukauden päästä kun unohtuu

2 kk aiemmin:->

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Yrittäjänä IT tuki minulla on ollut tuon luokan palkat mutta en halua jatkaa yrittäjänä muuten potkaistaan uloos minut KOKO kassasta.
Ymmärsinköhän jotain väärin? Ei kai kukaan lopeta yrittäjyttä jonkun kassajäsenyyden takia?
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Ymmärsinköhän jotain väärin? Ei kai kukaan lopeta yrittäjyttä jonkun kassajäsenyyden takia?
Mahdollisesti niin jos on todella menestyvä yritys tai ovat yritys kassan jäseniä. Minulla on Intialainen toimeksiantaja joka ei edes ymmärrä jos haluan ottaa lomaa. Ei mitään lomarahaa makseta ja hirveä riita jos pyytää lomaa.

Minä haluan sen 400 päivän kassa suoja työttömyys päivät voimassa tarvitse hieman employee työtä jonkun aikaa niin se reboottaa.

Minusta on mukavaa olla 5+viikoa lomaa +pyhät/vuosi ja ei 1-2 viikkoa palkatonta lomaa yrittäjänä.
 
Viimeksi muokattu:

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Miksi et yksinkertaisesti vaihda yrittäjäkassaan?
Jos liittyisin yrittäjä kassaan esim nyt minun pitää olla yli vuoden heidän maksava jäsen ja yritystoiminta pitää jatkua ja saisin heidän suojan.

Jos taas sen jälkeen lopettaisin yrittäjä tominan ja mensin tavallisen kassaan taas sama asia ole ainakin yli vuosi maksava jäsen että saat suojan.

Yrittäjä kassa on enemmän niile jotka aikovat olla yrittäjiä eläkeikään asti.

Ei minulla ole mitään super yritystä... ja tuo elemän laatu 1-2 viikkoa palkatonta lomaa /vuosi niin ei kiitos.

Tulehan toki yrittäjistä myös miljonäärejä mutta minulla ei ole sen luokan menestys yritystoiminta.

Voitko nyt lopettaa nämä kysymykset kiitos.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Mahdollisesti niin jos on todella menestyvä yritys tai ovat yritys kassan jäseniä. Minulla on Intialainen toimeksiantaja joka ei edes ymmärrä jos haluan ottaa lomaa. Ei mitään lomarahaa makseta ja hirveä riita jos pyytää lomaa.
No ei tietenkään asiakas (intialainen toimeksiantaja) anna lomaa tai maksa lomarahoja yrittäjälle, ne kuuluu työsuhteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
603
No ei tietenkään asiakas (intialainen toimeksiantaja) anna lomaa tai maksa lomarahoja yrittäjälle, ne kuuluu työsuhteeseen.
Eiköhän tässä psycho paina Tatalle yksinyrittäjä konsulttina jotain lähitukea ja inkkari apinat ei ymmärrä että se yksinyrittäjäkin haluis pitää lomaa.. Noh ei kai siinä auta muutaku ku hakeutua johki muuhun firmaan ihan firman kirjoille töihin nii pääsee tosta paskasta irti jos se kerta niin risoo..
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Eiköhän tässä psycho paina Tatalle yksinyrittäjä konsulttina jotain lähitukea ja inkkari apinat ei ymmärrä että se yksinyrittäjäkin haluis pitää lomaa.. Noh ei kai siinä auta muutaku ku hakeutua johki muuhun firmaan ihan firman kirjoille töihin nii pääsee tosta paskasta irti jos se kerta niin risoo..
Joo, näinhän se taitaa olla mutta ihan turha siitä valittaa kun itse on nimen soppariin kirjoittanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
603
Joo, näinhän se taitaa olla mutta ihan turha siitä valittaa kun itse on nimen soppariin kirjoittanut.
Veikkaan että ei ole "suosiolla" vedetty nimmaria paperiin vaan ei ole muita duuneja ollut tarjolla ja sitten otettu se mitä saatu.. Parempihan toi toki kuin ei mitään..
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Veikkaan että ei ole "suosiolla" vedetty nimmaria paperiin vaan ei ole muita duuneja ollut tarjolla ja sitten otettu se mitä saatu.. Parempihan toi toki kuin ei mitään..
Nyt on uusi työnantaja joka haluaa supotuksen,viimeksi kaksi kuukautta sitten on ollut uusi työnantaja, ja samaa valitusta lomien puutteesta on kuultu pitkin viime vuotta. Ei tästä nyt oikein selvää saa mikä on tilanne (työsuhteessa vs. contractor) mutta kyllähän tässä samaa juttua toistetaan kyllästymiseen asti
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Nyt pitäisi olla IT-alalla pulaa työntekijöistä joten kytkintähän siinä kannattanee nostaa.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Heitetäänpäs tämmöinen kysymys tänne.

Kuinkahan pahalta IT-alan (Tietojärjestelmätiede) maisteriopiskelijan CV:ssä näyttää, jos on kolme kesää peräkkäin kesätöissä operaattorin teknisessä asiakaspalvelussa? Periaatteessa IT-alan hommia nämäkin, mutta helpommasta päästä.

Periaatteessa olisi rahkeita hakea vaativampiakin työpaikkoja ja edetä uralla, mutta tuolla työpaikassa voi tehdä joustavasti 30h viikossa, niin ehtii nauttimaan kesästäkin. Itsellä on myös yksi hyväpalkkainen keikkatyö koulun ohella ja jos yhdistän sen tuohon lyhyempään työviikkoon, niin tienaan helposti yhtä paljon kuin 40h työviikolla, mutta paljon runsaammalla vapaa-ajalla. Mietin vain, näytänkö laiskalta tuolla tavalla, kun tyydyn helppoihin ja rentoihin hommiin. Osa taas painaa jo tässä vaiheessa ties missä ohjelmistoalan firmoissa. Tulevan kesän jälkeen vielä ainakin yhdet kesätyöt edessä, eli ehkä silloin voi vihdoin hakeutua oikeisiin hommiin. Ja aina voi yrittää vedota haastattelussa, että koronan myötä kesätyöpaikkoja oli vähemmän vapaana.

Oma ala tuntuu vähän väliinputoajalta, kun nyt maisterissa ei ole enää yhtään mitään tietoteknisiä kursseja edessä ja ihan en teknisten taitojen puolesta koe olevani valmis työtehtäviin. Pakolliset kurssit tuntuu lähinnä yleissivistäviltä ja moni kutsuukin niitä käsien heiluttelun kursseiksi. Onneksi tietotekniikan puolelta on löytynyt oikeasti hyviä (ja työläitä) kursseja ja nyt aloitan MOOC:n web-ohjelmointikurssin. Noiden luulisi avaavan uusia ovia työpaikoissa ja lisäksi harrastuneisuutta löytyy. Periaatteessa myös markkinointihommat kiinnostaa ja itsestähän tuleekin KTM ja maisterissa vielä sivuaineena markkinointi. Tuohonkin varmaan helppo yhdistää IT-taidot ja etenkin 3D-mallinnusta treenannut itse viime aikoina, minkä avulla saa ainakin näyttävää markkinointimateriaalia aikaan. Tuskin tätä menoa ainakaan työttömäksi valmistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Ei näytä pahalta. Ei niitä react, deeplearning , datascience paikkoja ole kaikille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Kai se tärkein on löytää se ns. oma juttu alalta. Jos ei ole selviä kiinnostuksen aineita ja kohteita johon panostanut ja hommannut aitoa substanssiosaamista, homma tietysti vaikeutuu. Helpoin tie hyviin hommiin on tietysti ohjelmistotuotannon tietämys sekä edes auttavat koodaustaidot.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 418
Meikäläisen kesätyöt olivat puimuritehtaan kokoonpanolinjalta ja Inssin papereiden jälkeen en saanut töitä puimuritehtaalta, mutta onneksi Stadissa oli ihan homona koodaripaikkoja avoinna jonnekka pääsi kävelemään ovesta sisään eikä siellä katseltu työkokemusta vastavalmistuneelta.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Heitetäänpäs tämmöinen kysymys tänne.

Kuinkahan pahalta IT-alan (Tietojärjestelmätiede) maisteriopiskelijan CV:ssä näyttää, jos on kolme kesää peräkkäin kesätöissä operaattorin teknisessä asiakaspalvelussa? Periaatteessa IT-alan hommia nämäkin, mutta helpommasta päästä....
Kesätyö on aina parempi kuin ei kesätyötä, jos kesätyö on vieläpä IT-alalta niin oikein hyvä. Uraa ei ratkaista noilla kesätöillä tippaakaan, ensimmäisiä "kunnon paikkoja" hakiessa vaikuttaa enemmän muut asiat kuten vaikuttaako siltä että on innokas oppimaan uutta jne..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 418
Ja jos työnantaja soittaa vanhaan kesätyöpaikkaan ja vanha esimies sanoo että työnsä hoisi hyvin ja ei tullut kännissä töihin niin se on jo kava meriitti ensimmäistä työpaikkaa hakiessa valmistumisen jälkeen-
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Kuinkahan pahalta IT-alan (Tietojärjestelmätiede) maisteriopiskelijan CV:ssä näyttää, jos on kolme kesää peräkkäin kesätöissä operaattorin teknisessä asiakaspalvelussa? Periaatteessa IT-alan hommia nämäkin, mutta helpommasta päästä.
Kolmen kesän kokemus operaattorin teknisestä aspasta myös osoittaa sen, että tulet toimeen asiakkaiden kanssa ja sun polla kestää kuunnella ihmisten narinaa. Nämä on ihan toivottavia ominaisuuksia monissa työpaikoissa. Kolmen vuoden putki samassa paikassa myös osoittaa sen, että sut on haluttu palkata sinne töihin useammin kuin kerran, eli olet hoitanut hommasi hyvin.

Kuten edellä mainittu, kesätyöt opiskelun ohessa ei ole vielä työelämän kannalta sillä tavalla ratkaisevia, saat plussaa siitä mitä "paremmassa" paikassa olet ollut, mutta jo tuo operaattoriaspa on IT-alan duunia ja siten relevanttia työkokemusta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Eikä vain kestää asiakkaita, vaan ehkä myös puhua teknisistä asioista tavalla jota maallikot ymmärtävät. Olen itse tullut alalle teknisen tuen kautta (tosin opiskelut vasta sen jälkeen), ja aina olettanut että tuo on auttanut kommunikoinnissa eri roolien kanssa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Esiintyminen työhaastattelutilanteessa on ehkä yksi tärkeimmistä vaikuttimista työpaikan saamisessa. Voit olla paperilla pätevä tehtävään mutta jos menet lukkoon jännityksestä etkä pysty vastailemaan kysymyksiin luonnollisesti, et tule saamaan paikkaa. Se on kuin pikadeittausta missä pitää päästä samalle aallonpituudelle haastattelijan kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Esiintyminen työhaastattelutilanteessa on ehkä yksi tärkeimmistä vaikuttimista työpaikan saamisessa. Voit olla paperilla pätevä tehtävään mutta jos menet lukkoon jännityksestä etkä pysty vastailemaan kysymyksiin luonnollisesti, et tule saamaan paikkaa. Se on kuin pikadeittausta missä pitää päästä samalle aallonpituudelle haastattelijan kanssa.
Jos on pätevä rekrytoija, ei jätä osaavaa kaveria palkkaamatta siksi, että haastattelussa jännittää. (Tai toisinpäin) Tietenkin on aina parempi esiintyä edukseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Jos on pätevä rekrytoija, ei jätä osaavaa kaveria palkkaamatta siksi, että haastattelussa jännittää. (Tai toisinpäin) Tietenkin on aina parempi esiintyä edukseen.
Useat IT-työtehtävät ovat sellaisia että hakijan täytyy pystyä esiintymään sujuvasti ja itsevarmasti jos tapaa esimerkiksi yhteistyökumppaneita tai asiakkaita. IT-uraa aloittelevana tulee ensimmäisenä mieleen lähituki tai myynti. Työhaastattelu ei varmasti ole jännittävin tilanne mihin voisi joutua ja jos sekin menee ihan penkin alle, niin... Ei anna hyvää kuvaa työnantajastakaan kun asialle on laitettu joku häsläri.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Jos on pätevä rekrytoija, ei jätä osaavaa kaveria palkkaamatta siksi, että haastattelussa jännittää. (Tai toisinpäin) Tietenkin on aina parempi esiintyä edukseen.
Olen nähnyt noinkin käyvän. Siis ex-kolleega jonka tiedän vuosien kokemuksella olevan todella hyvä, oli antanut haastattelussa epävarman kuvan itsestään. Tässä tapauksessa haastattelijat olivat siis nykyisiä kolleegoja, ja myös todella päteviä. Jotenkin kemiat eivät vain kohdanneet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Useat IT-työtehtävät ovat sellaisia että hakijan täytyy pystyä esiintymään sujuvasti ja itsevarmasti jos tapaa esimerkiksi yhteistyökumppaneita tai asiakkaita. IT-uraa aloittelevana tulee ensimmäisenä mieleen lähituki tai myynti. Työhaastattelu ei varmasti ole jännittävin tilanne mihin voisi joutua ja jos sekin menee ihan penkin alle, niin... Ei anna hyvää kuvaa työnantajastakaan kun asialle on laitettu joku häsläri.
Asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa paljon töitä tekevänä koodarina voin sanoa, että tähän mennessä työhaastattelu on ollut se jännittävin tilanne :)
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Harvoinpa se rekrytilanne on että jännitti => ei tarjousta, ei jännittänyt => tarjous. Kokonaisuus ratkaisee.

Jos haastatteluun tulee juuri koulunpenkiltä päässyt henkilö niin olisin enemmän yllättynyt jos tyyppiä ei jännittäisi kuin toisin päin. Jos taas 40v senior dev jäätyy aivan täysin haastattelussa niin sitä pitäisin jo aika pahana, mutta silloinkin kokonaisuus ratkaisee.

Itse olen ottanut työhaastetteluihin sellaisen strategian että suhtaudun niihin rentona uusien ihmisten tapaamisena enkä odota liikoja, mutta kuitenkin yritän parhaani. Jos homma menee penkin alle niin sitten menee. Ihan turha sitä on stressata kunhan vain yrittää parhaansa. Haastattelun jälkeen sitten voi kriittisesti arvioida omaa suoriutumista ja ei muuta kuin uutta matoa koukkuun ja elämässä eteenpäin. Ainoa todellinen epäonnistuminen on luovuttaminen ei se että yksi haastattelu menee vituiksi.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Muuten jos puhutaan yrityksestä head hunter firm joka vaikuttaa oudolta ja hämärältä se on Gazelle Global UK. Gazelle Global muiden maiden osastoista minulla ei ole kokemusta.
Kuulemani mukaan yksi ystäväni (IT ala työntekijä) on hakenut noin 15 kertaa Gazelle Global UK kautta ja ei sitä mitään tule.

Minun kanssa taas kokemus oli erittäin outoa olen vain kerran hakenut heidän kautta ja ainoa merkitsevä live haastattelu heidän kanssa oli ilman videota he sanoivat että ei käytetä videota vaikka oli ollut siihen mahdollisuus koska se ei ollut puhelin haastattelu.

Työpaikat mitä Gazelle Global myös välittää niin se työpaikka mitä he välittävät en löytänyt mitään sellaista google.com kautta tai sen Client firman sivuilla jonka Gazelle kertoi että se on se asiakas firma tässä työpaikassa mitä he välittävät. Client firmaa en nyt enää edes muista tässä on jo jonkin verran aikaa. Client firma ei vaikuttanut hämärätä se oli iso kansanvälinen yritys.

Gazelle Global kyllä osaavat puhua UK englantia selvästi.

Ei tässä kaikki vähän aikaan sen jälkeen kun annoin yhteystietoni Gazelle Global UK niin alkoi spammiä tulemaan roskapostiin aika runsaasti sitä sun tätä ja pahimmasta päästä esim. huijaus viestiejä.

Tässä on minun oma teoria. Voi olla että Gazelle Global UK halua todella ison maksun rahassa asiakas yritykseltä joka ottaa heidän kautta työntekijän mikä tekee sen että ei taida mennä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Huokaus. Tänään allekirjoitin työsopimuksen etänä sähköisesti. SUPO turvallisuus selvitys ei ole vieläkään tullut mitään vastausta vasta maanantaina tällä viikolla lähetettiin.

Muuten en tiennyt että KOEAIKA jos on 6 kk työsopimus määräaikainen niin on 3 kuukautta?
Jos on taas esim 8 kuukauden määräaikainen sopimus koeaika on 4 kuukautta. Toki sitten voi olla vielä lyhyempi koeika jos moleammat osapuolet työnantaja ja työntekijä suostuu siihen.
Jos on toistaiseksi tai vuosi tai pitempi määräaikainen sopimus koeaika on 6 kuukautta jos ei toisin sovita.

Taas joku näsä viisas sanoo kohta että minä en halua koeaikaa. Mikä huono idea minusta ja minä en halua olla koeajalla vaan koeaika ohitse.

Jos ei halua koeaikaa sillä logiikalla että haluaa vaihtaa työpaikkaa niin jos se uusi työnantaja on kiinnostunut ja kyse on IT ala eikä esim Hesburger myyjä niin kyllä se työnantaja voi odottaa sen irtisanomisajan.

Ei minulla ole ajatusta vaihtaa työpaikkaa kerroin vain että kuinka toimii ja minun asenne on että ei miellellä olla koeajalla. Monet työpaikat antaa myös enemmän työpaikka etuja tietyn ajan jälkeen mutta ei kaikki edut heti alussa koeajalla.
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Huokaus. Tänään allekirjoitin työsopimuksen etänä sähköisesti. SUPO turvallisuus selvitys ei ole vieläkään tullut mitään vastausta vasta maanantaina tällä viikolla lähetettiin.

Muuten en tiennyt että KOEAIKA jos on 6 kk työsopimus määräaikainen niin on 3 kuukautta?
Jos on taas esim 8 kuukauden määräaikainen sopimus koeaika on 4 kuukautta. Toki sitten voi olla vielä lyhyempi koeika jos moleammat osapuolet työnantaja ja työntekijä suostuu siihen.
Jos on toistaiseksi tai vuosi tai pitempi määräaikainen sopimus koeaika on 6 kuukautta jos ei toisin sovita.

Taas joku näsä viisas sanoo kohta että minä en halua koeaikaa. Mikä huono idea minusta ja minä en halua olla koeajalla vaan koeaika ohitse.
Itsellä meni perusmuotoisessa turvallisuusselvityksessä 3 kuukautta, ei kannata pidätellä hengitystä sen suhteen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Turvallisuusselvityksessä menee kuukausi. Kesällä pahimmillaan helposti kaksi.
 

nbzero

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Itsellä meni perusmuotoisessa turvallisuusselvityksessä 3 kuukautta, ei kannata pidätellä hengitystä sen suhteen.
Loppuvuodesta 2020 oli hiljaista vissiin jonojen suhteen. Tuli viikossa. Voihan se tietty olla, että vuoden alkuun on just joku suma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 589
Viestejä
4 205 332
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom