IT-alan työpaikat

Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 248
Itse olen ainakin huomannut, että kannattaa opetella sanomaan ei. Silloin tällöin sitä voi rehkiä pidempään jonkun asian eteen, mutta pääsääntöisesti nostan itse vaan kädet pystyyn ja sanon ettei tällä aikataululla tule valmista. Siitä voi työnantaja tai asiakas sitten tehdä johtopäätökset, mutta toistaiseksi ei ole kuulunut kuin pientä narinaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Onko kenelläkään kokemuksia Yhdysvaltoihin lähtemisestä töiden perässä?


Myös Kanada kiinnostaisi, jos Yhdysvallat ei onnistu.
Threadissa on jo paljon hyviä vastauksia. Lisään joitain omia mutuiluja. lähdin aikoinaan amerikkaan H1B:lla ja piilaaksossa teen edelleen koodiapinahommia.

Kannattaa laittaa vihreäkorttilottoon arpa vetämään. Säästät monet säädöt, jos sen kautta tärppää. https://dvlottery.state.gov/

H1B:lla, jos haluaa mennä niin pitää olla liikkeellä alkuvuodesta. Alkuvuosi on muutenkin hyvä aika hakea, kun sillon firmoilla on uudet täydet budjetit ja rekry hehkuaa punaisena.

Opiskelijaviisumin kautta on jonkinlainen optio olemassa, mutta en tiedä miten se systeemi toimii.

Kuten muut jo mainitsivat niin L1B eli sisäinen siirto on helpoin tapa. Isoin nega on, että et voi vaihtaa firmaa. Jos tulee kenkää/otat loparit niin et saa jäädä maahan neppaileen.

Kanadaan meni aikoinaan kavereita. Sinne on helpompi päästä. Siellä on läpinäkyvä pistesysteemi käytössä. Täältä voi tutkia lisää Six selection factors – Federal Skilled Worker Program (Express Entry) - Canada.ca

Jos vähänkään kiinnostaa, niin eikun matoa koukkuun ja matkalle. Täältä pääsee helposti pois, jos ei kiinnostakkaan ja toisaalta aika moni suomalainen viihtyy täällä hyvin. Täällä ei ole samanlaista turvaverkkoa kuin suomessa ja etuja pitää hoksata itse neuvotella. Elinkulut on korkeat, palkan tarvii olla paljon isompi kuin äkkiseltään kuvittelisi.

Tällä voi ihmetellä millaisia liksoja massat saa. Yksilötasolla voi olla himmeän isoja eroja: Compare salaries and career levels across companies | Levels.fyi
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Tuntiliksa alihankintahommissa pitää laskea niin, että kärsii pitää lomaa ja maksella kulut. Kun itse näitä laskin vrt vakituinen, tuntiliksa x 2.5-3 = alkaa olemaan hyötyä. Eezy yms kautta jää myös paitsi kaikista veroeduista. Jos on stressaava luonne, ei välttämättä paras vaihtoehto.
Annas kun selitän toisen edun.

KELA ei tomi näin minusta ovat niin sossuja että alkavat huutamaan jos on esim. vuokra tai osake tuloja.

KOKO kassa jota käytän ei välitä vaikka olisi miljonaa euroa osake tai vuokratulot. Minulle on selitetty että minulle maksetaan niin kauan täysi työttömyys raha kunne tulee sellainen päivä että eka palkka maksetaan tilille.

Arvaapas 3 kertaa kuka on viivytellyt ja koettanut hidastaa palkanmaksua? En ole köyhä hyvin voin odottaa yli 2 kuukautta eka palkkaa. Eezyn kanssa voi sopia raasti palkkapäivästä tosin vain tiettyjen rajojen sisällä.

Olin ainakin tilapäisesti täysin työtön ennen kun aloitin nämä hommat. Kyllä se on mukavaa kun 2 ekaa kuukaudet saa yli 1000++ euroa nettoa työttömyysrahaa ja sen lisäksi vuokratulot ja sen lisäksi palkka jälkikäteen niistä 2 eka kuukaudesta.

Haluan kuitenkin vaihtaa työn sellaiseksi josta saa 5 viikkoa maksettua lomaa niin kun pitääkin tosin tiedän ne viikot tulee jälkikäteen kun on ollut kauan töissä.

No onko tämä paratiisi? Ei todellakaan! Ensinnäkin jotta saisin 400 uutta ansiosidonnaista päivää KOKO kassasta minun pitää tehdä vähintäin 26 viikkoa 18+ tunnin työviikkoa jotka on tavalllinen työntekijä työtä ja ei kelpaa yrittäjä tai kevytyrittäjä työ siihen.

Kaiken lisäksi ärsyttää pomo joka on aivan kohtuuton. Otin 1 päivän lomaa Marraskuussa. Nyt joulukuussa kun otin erikseen yhden päivän lomaa 27.12.2019 sain kuulla että minkä takia otan niin paljon lomaa?! Tämä vaikka se on palkaton loma! Häh mitä?! Olisin ymmärtänyt tuon reaktion jos suhteellisen uutena pyydän kuukauden talviloman.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Threadissa on jo paljon hyviä vastauksia. Lisään joitain omia mutuiluja. lähdin aikoinaan amerikkaan H1B:lla ja piilaaksossa teen edelleen koodiapinahommia.

Kannattaa laittaa vihreäkorttilottoon arpa vetämään. Säästät monet säädöt, jos sen kautta tärppää. https://dvlottery.state.gov/

H1B:lla, jos haluaa mennä niin pitää olla liikkeellä alkuvuodesta. Alkuvuosi on muutenkin hyvä aika hakea, kun sillon firmoilla on uudet täydet budjetit ja rekry hehkuaa punaisena.

Opiskelijaviisumin kautta on jonkinlainen optio olemassa, mutta en tiedä miten se systeemi toimii.

Kuten muut jo mainitsivat niin L1B eli sisäinen siirto on helpoin tapa. Isoin nega on, että et voi vaihtaa firmaa. Jos tulee kenkää/otat loparit niin et saa jäädä maahan neppaileen.

Kanadaan meni aikoinaan kavereita. Sinne on helpompi päästä. Siellä on läpinäkyvä pistesysteemi käytössä. Täältä voi tutkia lisää Six selection factors – Federal Skilled Worker Program (Express Entry) - Canada.ca

Jos vähänkään kiinnostaa, niin eikun matoa koukkuun ja matkalle. Täältä pääsee helposti pois, jos ei kiinnostakkaan ja toisaalta aika moni suomalainen viihtyy täällä hyvin. Täällä ei ole samanlaista turvaverkkoa kuin suomessa ja etuja pitää hoksata itse neuvotella. Elinkulut on korkeat, palkan tarvii olla paljon isompi kuin äkkiseltään kuvittelisi.

Tällä voi ihmetellä millaisia liksoja massat saa. Yksilötasolla voi olla himmeän isoja eroja: Compare salaries and career levels across companies | Levels.fyi
Kiitos vinkeistä. Ilmeisesti tuo lotto-haku on mennyt tältä vuodelta jo kiinni, mutta laitan ensi vuonna menemään. Tuossa vaan ei taida kovin korkea todennäköisyys olla?

Mmillaista tulotasoa Suomessa tuollainen 100 000 dollarin vuosipalkka vastaisi, asuttaisiin jossain isossa (ja kalliissa) kaupungissa (esim. NYC, LA, SF) vs. Helsinki?

Katsoin tuon Kanadan pistesysteemin läpi, näköjään saisin aika useasta kohdasta hyvin pisteitä. Ei sekään huono vaihtoehto olisi, ilmasto ei vaan ihan yhtä mukava :D
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Kiitos vinkeistä. Ilmeisesti tuo lotto-haku on mennyt tältä vuodelta jo kiinni, mutta laitan ensi vuonna menemään. Tuossa vaan ei taida kovin korkea todennäköisyys olla?

Mmillaista tulotasoa Suomessa tuollainen 100 000 dollarin vuosipalkka vastaisi, asuttaisiin jossain isossa (ja kalliissa) kaupungissa (esim. NYC, LA, SF) vs. Helsinki?

Katsoin tuon Kanadan pistesysteemin läpi, näköjään saisin aika useasta kohdasta hyvin pisteitä. Ei sekään huono vaihtoehto olisi, ilmasto ei vaan ihan yhtä mukava :D
Mulla on tietoa vain kalifornian palkoista. Kokonaistulo on paljon kovempi kuin tuo 100k, jos on yhtään osaamista. Peruspalkan päälle yleensä tulee osakekannustimia, allekirjoituspalkkiota, 401k eläkesysteemiä jne. Sen levels.fyi:n kautta voi yrittää haarukoida minimiliksaa, minkä vois saada eri firmoissa.

Se mihin raha riittää riippuu elämäntilanteesta. Sinkku, joka on valmis tinkimään asunnon laadusta tai on valmis kimpppa-asumiseen voi jäädä
supervoitolle. Toisaalta perheellinen, joka haluaa talon ja maksaa muksujen päiväkodin/koulun on helposti liemessä suomeen verrattuna. Eli on tosi vaikea verrata suomeen.

Tuolta voi tsekkailla mitä erilaiset ratkaisut vuokralle maksavat: https://www.zillow.com

Asumisen kalleus lienee isoin ero helsinkiin. Autot/bensa on halpaa, ulkona syöminen voi olla halpaa tai tosi kallista. Auto on melkolailla pakollinen, helsingissä pärjää ilmankin.

Jos saisit vaikkapa 130k liksaa niin siitä jäis verojen jälkeen käteen 88k. Asunto vois olla 3kx12=36k. Tonni kuussa elossapysymiseen. Muutama tonni auton huoltoihin, vakuutuksiin jne. vuodessa. Ehkä tosta jäis joku 35 taskunpohjalle ei pakollisiin huvituksiin. Eläkesäästäminen voi karsia kulutettavissa olevaa pottia pienemmäksi. Toi lienee pienin liksa millä kannattaa edes harkita ja oikeasti toi 130k on tosi huono palkka, jos/kun on osaamista.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Exceljohtajan kannalta on parempi tarjota apinalle muutama banaani lisää eikä palkata lisää apinoita taloon. Sitten tosiaan ihmetellään kun vastuut ovat sekavat (=yksi yrittää tehdä liian montaa aihealuetta) ja kavereilla alkaa olemaan skitsofreenisiä piirteitä. Juuri kun päästiin kehumasta somessa, että meidän rokkistarat sai juuri palkankorotukset ja uudet hupparit firman logolla.
 

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
120
Onko kenelläkään kokemuksia Yhdysvaltoihin lähtemisestä töiden perässä?

Vielä toistaiseksi omalla kohdalla puhutaan lähinnä haaveesta / tavoitteesta, joka voisi realisoitua aikaisintaan parin vuoden päästä, mutta ihan konseptina kiinnostaa että voisi alkaa rakentaa uraa sitä kohti.

Ilmeisesti tuohon H1-B1 viisumiin tarvitaan vähintään kandi tai maisteri . Onko niiden lisäksi jotain erityisvaatimuksia? Kuinka halukkaita jenkkiyritykset ovat ylipäätään rekryämään porukkaa Suomesta tai muualta Euroopasta?
J-1 työharjoitteluviisumia ei tosiaan vielä taidettu kunnolla mainita. Se on erittäin helppo saada mikäli on korkeakoulussa tai jokin korkeakoulututkinto (tai vastaava työkokemus perusteluineen) jo löytyy: prosessiin menee n. 3kk ja ei ole mitään H-1B:n kaltaisia lotto- ja harkintaärsyttävyyksiä.

Etenkin Piilaaksossa on iso koodaripula, joten vaikka titteliin laitettaisiinkin "intern" sekaan (eikä tuo viisumi edes sellaista oikeasti vaadi) bruttopalkka softadevaajalle on tyypillisesti vähintään 5-6k$ luokkaa kuussa, vaikka työkokemusta olisi vaikkapa vain vuosi-pari. @finWeazel tuossa yllä valottikin mitä luokkaa seniorimpi kaveri tienaa siellä päin ja tuo(kaan) viisumi ei tietääkseni rajoita minkäänlaista maksimipalkkaa. Kuluista sen verran, että jos muutat San Franciscoon et tarvitse välttämättä autoakaan ja jos kimppakämpässä viitsit asustaa niin saa sen vuokrankin painettua alle pariin tonniin kuussa. Eli en todellakaan sanoisi, että ei kannata lähteä ellei saa väh. 130k vuodessa – 70-80k riittää mainiosti.

Tuolla viisumilla kerkeää maassa viettämään sen 1,5 vuotta, työntämään jalkaa ovien väliin ja hommaamaan myöhemmin sitä H-1B:tä tai green cardia jos sille tielle haluaa lähteä. Itse en pitäisi kovin helppona vaihtoehtona Suomesta käsin koittaa saada sitä ekaa duunia suoraan H-1B:llä, kun se prosessi on niin pitkäkestoinen ja epävarma – J-1 sen sijaan on hyvin ennustettava.

Viisumista lisätietoa: Työharjoitteluviisumi Yhdysvaltoihin - KILROY
Lisäjeesiä ja -infoa työnhakuun: Creating the next generation of builders | Home | Startuplifers (ei tarvitse olla Aallon opiskelija, voit etsiä duunin vaikka itse. Käyttävät myöskin Kilroyta viisumiprosessiin)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Se mihin raha riittää riippuu elämäntilanteesta. Sinkku, joka on valmis tinkimään asunnon laadusta tai on valmis kimpppa-asumiseen voi jäädä supervoitolle. Toisaalta perheellinen, joka haluaa talon ja maksaa muksujen päiväkodin/koulun on helposti liemessä suomeen verrattuna. Eli on tosi vaikea verrata suomeen.
Minusta vertailu on helppo. Erityisesti softa-alalla muutto usaan kannattaa rahallisesti lähes poikkeuksetta. Aiemmin tuossa jo mainittiinkin että pois pääsee helposti, mutta hyvällä osaamisella ja muutaman vuoden kokemuksella voi jo ihan perus koodarina vaurastua aivan eri tavalla kuin ikinä suomessa. Uran edetessä ero vain suurenee.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
915
Mitä turhia, aina voi lanseerata jonkun uuden työkalun millä tuottaa kivoja värikkäitä käppyröitä johtoportaalle. Exceliä on niin paljon kivempi johtaa kuin ottaa oikeasti selvää mitä firmassa tapahtuu.
Tämä on niin totta. Sanallinen palaute miten tuotannossa menee = merkitys lähellä nollaa. Käppyrä jossa lukee että tiimi on työllistetty 150% niin sitten vasta herätään että jaa niin pitäskö tehä jotain tai vaikka harkita rekryä.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
277
Mitenkäs paljon työnantajat arvostaa itse teknologioiden opettelua? Itsellä mahtunut "uralle" kaikenlaista, vaikka pääosin IT-alaa onkin. Nyt sitten erinäisten rakenne- ja rahoitusmuutosten yms. vuoksi vuoksi vanha työpolku näyttää loppuvan ja uutta täytyisi löytää. Oon opetellut itsekseni parisen kuukautta webbidevausta, tutkinut moderneja teknologioita ja väsännyt omia projekteja. Aiemmin en ole työssäni webbiin tehnyt oikeastaan mitään. Työnantajilta tuli palautetta, että tältä osin olisi syytä olla uudempia teknologioita hallussa. Hieman olen kysymysmerkkinä, kun työnantajat antavat ymmärtää että tärkeintä on asenne ja kyky oppia uutta, mutta käytännössä se tuntuu menevän niin että "jaa et osaa reactia, ei jatkoon". Aiemmissa töissä aina alkuun opeteltiin muutama viikko sitä uutta teknologiaa, millä työskennellään.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
185
Mulla on tietoa vain kalifornian palkoista. Kokonaistulo on paljon kovempi kuin tuo 100k, jos on yhtään osaamista. Peruspalkan päälle yleensä tulee osakekannustimia, allekirjoituspalkkiota, 401k eläkesysteemiä jne. Sen levels.fyi:n kautta voi yrittää haarukoida minimiliksaa, minkä vois saada eri firmoissa.

Se mihin raha riittää riippuu elämäntilanteesta. Sinkku, joka on valmis tinkimään asunnon laadusta tai on valmis kimpppa-asumiseen voi jäädä
supervoitolle. Toisaalta perheellinen, joka haluaa talon ja maksaa muksujen päiväkodin/koulun on helposti liemessä suomeen verrattuna. Eli on tosi vaikea verrata suomeen.

Tuolta voi tsekkailla mitä erilaiset ratkaisut vuokralle maksavat: https://www.zillow.com

Asumisen kalleus lienee isoin ero helsinkiin. Autot/bensa on halpaa, ulkona syöminen voi olla halpaa tai tosi kallista. Auto on melkolailla pakollinen, helsingissä pärjää ilmankin.

Jos saisit vaikkapa 130k liksaa niin siitä jäis verojen jälkeen käteen 88k. Asunto vois olla 3kx12=36k. Tonni kuussa elossapysymiseen. Muutama tonni auton huoltoihin, vakuutuksiin jne. vuodessa. Ehkä tosta jäis joku 35 taskunpohjalle ei pakollisiin huvituksiin. Eläkesäästäminen voi karsia kulutettavissa olevaa pottia pienemmäksi. Toi lienee pienin liksa millä kannattaa edes harkita ja oikeasti toi 130k on tosi huono palkka, jos/kun on osaamista.
Mites työpäivän/viikon pituus ja vuosilomat? Mitä voit näistä kertoa IT-alalla? Noi taitaa kuitenkin olla huonommin kuin Suomessa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Mitenkäs paljon työnantajat arvostaa itse teknologioiden opettelua? Itsellä mahtunut "uralle" kaikenlaista, vaikka pääosin IT-alaa onkin. Nyt sitten erinäisten rakenne- ja rahoitusmuutosten yms. vuoksi vuoksi vanha työpolku näyttää loppuvan ja uutta täytyisi löytää. Oon opetellut itsekseni parisen kuukautta webbidevausta, tutkinut moderneja teknologioita ja väsännyt omia projekteja. Aiemmin en ole työssäni webbiin tehnyt oikeastaan mitään. Työnantajilta tuli palautetta, että tältä osin olisi syytä olla uudempia teknologioita hallussa. Hieman olen kysymysmerkkinä, kun työnantajat antavat ymmärtää että tärkeintä on asenne ja kyky oppia uutta, mutta käytännössä se tuntuu menevän niin että "jaa et osaa reactia, ei jatkoon". Aiemmissa töissä aina alkuun opeteltiin muutama viikko sitä uutta teknologiaa, millä työskennellään.
Riippuu työnantajasta. Itsellä on pitkä työkokemus web-devaamisesta ja päivitän jatkuvasti osaamista, kuten tänä päivänä pitääkin. Vaikka nykyisessä pestissä tarvitsee vain osaa vanhasta osaamisesta ja omalla ajalla opetellusta uudesta, ei herunut lisää liksaa. Ei kannata hakea positioon mihin on liian hyvä match. Tai jos hakee, kannattaa pyytää reilua palkkaa. Jälkikäteen sitä ei saa. Mutta uuden oppiminen ja tietojen päivitys ei ainakaan hidasta työnhakua. Aina kannattaa opetella teknologioita joille on kysyntää.
.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Mites työpäivän/viikon pituus ja vuosilomat? Mitä voit näistä kertoa IT-alalla? Noi taitaa kuitenkin olla huonommin kuin Suomessa.
Komppaan vrds:aa. Riippuu työnantajasta. Mä oon pitänyt 3vk vuodessa lomaa ja firma antaa kaikille about 2vk edestä pyhäpäiviä vapaaksi. Työpäivien pituus on sen, mitä esimies pyytää ja työsopimus on at will. Tosin kalifornia säätelee niin at will ei ole isoissa firmoissa ihan niin paha kuin miltä se kuulostaa.

Mitään paperille kirjattua tuntimäärää ei ole. 1.5 vuotta tein 55h työviikkoa peräsuoli pitkällä, kun aloitin nykyhommat. Tarvi laittaa rip rap uusia asioita henkiin. Sen jälkeen helpotti. Nyt teen keskimäärin 9h päiviä ja viikonloppuina en mieti tai tee työjuttuja. Tuohon 9h sisälle mahtuu yks tauko ja jonkinlainen määrä sosialisointia. Sapuskat yritän ajoittaa niin, että kone jauhaa sen ajan ettei mene aikaa hukkaan. Firma arvostaa tehtyä tulosta eikä työpaikalla notkumista(onneksi).


Kaikista asioista voi neuvotella, jos on järkevä työnantaja kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Tuntuu että fronttiin on myös hankalampi päästä jos taustalta löytyy bäkkiä. Käytännössä aina kun olen edennyt fronttihakemuksella haastatteluun niin siellä ohjataan takapuoleen.
En nyt sanoisi noinkaan. Meillä ohjataan osaamisen mukaan sinne missä ehkä ne vahvuudet tällä hetkellä on, mutta toki otetaan huomioon hakijan oma motivaatio eri positioita kohden. Muutenkaan ei se pesti mihin haastattelussa osallistuu tarkoita sitä että ei voi muuta tehdä. Suurin osa tekijöistä on kuitenkin vahvimmillaan jossain osa-alueessa, ja koitetaan antaa haastattelussa mahdollisuus loistaa juuri siinä.

Meillä on muutama frontimpi kaveri siirtynyt tekemään rajapinta/integraatio/idm -hommia (allekirjoittanut) ja osa "bäkimmistä" tyypeistä taas enemmän UI-tunkkaukseen. Riippuu projektista, tahtotilasta ja ei siihen ole mitään muottiratkaisua ainakaan meidän talossa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Ja oikeasti kuinka monesta tarpeettomasta saikulta ja työpaikan vaihdosta oltaisiin vältytty, jos esimiehet tai muu johto kysyisivät "Mitä kuuluu?" ja oikeasti jäisivät kuuntelemaan.

Pelolla on varmasti osuutta asiaan, koska ei toivottu vastaus saattaisi tarkoittaa että ollaan itse epäonnistuttu.

Epäonnistumisen pelkääminen ja sellaisen kulttuurin viljely vasta syvältä onkin.
Ei esimiehilläkään välttämättä helppoa ole, ihan yhtä paljon asioita päällekkäin, tiukkoja aikatauluja ja järjettömiä tavoitteita.

Olishan se täydellistä että kun esimiehelle kertoisi että stressaa niin keskustelussa pääsis ongelmien juurelle ja ratkasis ne, on mulla joskus ollut semmoinenkin pomo.

Mut ehkä useammin on pitänyt itsekin pureksia ongelman syitä ja pyytää esimieheltä jotain konkreettista.

Mun nykyisessä hommassa aika moni edeltäjä paloi loppuun (käytännössä kaikki jotka halusivat hoitaa sen hyvin) ehkä mä erityisesti halunnut tähän. Nyt kun oon tässä ja päätin, etten halua samaan jamaan olen aktiivisesti ajanut muutoksia jotka vähentäisi todennäköisyyttä, esim:

- mun työ on pitkälti ajattelua, mutta päivän aikana tulee kymmeniä keskeytyksiä erinäisillä kysymyksillä, hankkiuduin suurimmasta osasta eroon
- isomman kaavan suunittelu tapahtuu kvartaaleittain, mutta työ keskittyy kvartaalin alkuun ja loppuun. Piirtämällä sitä auki sai kuormaa jaettua paljon tasaisemmin
- vaikka meillä on suunnitelma pitkälle ajalle niin ylemmälle johdolle ilmestyy aina outoja tavoitteita jotka on ristiriidassa tavoitteiden kanssa. Kun niiden kritisointi ei toiminut rupesin keskittymään siihen missä ne asetetaan, ja varmistamaan että päättäjillä on selvempi kuva käytännön tilanteesta ja suunnitelmista -> tavoitteista tuli järkevämpiä eivätkä sotke suunnitelmia (loppujen lopuksi kyse on kommunikaatiosta eikä typeryydestä)

Toki näitä on helpompi miettiä ennen burnouttia
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Ei esimiehilläkään välttämättä helppoa ole, ihan yhtä paljon asioita päällekkäin, tiukkoja aikatauluja ja järjettömiä tavoitteita.
Ei kukaan ole sanonutkaan tämän olevan helppoa. Esimiehen tehtävä on huolehtia, että homma pelaa niin fyysiesti kuin henkisestikin. Ongelmien vähättelyjen ja tyhjänpäiväisten "en ehdi, näin on aina ollut, ei ole mun vastuulla"-asenteiden sijasta, asian pitäisi hoitaa niiden kanssa jotka pystyvät vaikuttamaan siihen. Hyvä esimies huolehtisi että omien alaisten huono tilanne on tiedossa läpi johdon. Mikäli tämäkään ei riitä, silloin ongelma on itse johdossa ja siinä tapauksessa tehokkain keino "korjata" ongelman on vaihtaa työnantajaa. Vaihtoehoisesti johtokin voi taipua tarpeeksi ison paineen takia, mutta se saattaa viedä aikaa eikä lopputuloksesta ikinä voida olla varmoja.

Se että "ei ikinä ehdi" yleensä tarkoittaa joko puutteellista resurssihallintaa (liikaa töitä per työntekijä), tai puhdasta valehtelua oman laiskuuden vuoksi. Rahasta se ei voi olla kiinni, koska työn paljous pitäisi pitkällä tähtäimellä tarkoittaa myös jonkinlaista liikevoittoakin -> lisää rekryä.

Pahinta mitä esimies tuossa tilanteessa voi tehdä on olla tekemättä mitään. Niin kuin hyvä sanonta meneekin "Want a change? Be one."
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Harvassa firmassa taitaa olla esimiehillä tavoitteita jotka liittyvät alaisten hyvinvointiin. Toki mittauksia tehdään (yleensä HR’n toimesta) ja selkeisiin epäkohtiin puututaan, mutta mittarit liittyvät kuitenkin liiketoimintaan (tai parhaissa tapauksessa asioihin joiden oletetaan vaikuttavan liikevaihtoon).

En todellakaan sano, että olisit väärässä. Uskon kuitenkin ole välinpitämättömyydestä tai pahantahtoisuudesta. Usein ongelmien juurella voi olla vaikka tiukka budjetti (johon esimies saattaa yrittää vaikuttaa vaikket sitä tiedäkään), prosessit jotka menevät tiimien yli (eikä ole helppo saada muita muuttamaan tapojaan tai ottamaan sulta vastuita) tai yksinkertaisesti tarvittavan osaamisen puuttuminen.

On mulla ollut myös yksi pomo joka aina leikkasi arvioita 30% varmistaakseen että ”ihmiset yrittävät täysillä” ja aikamoista paskaa silloin syntyikin. Se on kuitenkin poikkeus eikä sääntö.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei esimiehilläkään välttämättä helppoa ole, ihan yhtä paljon asioita päällekkäin, tiukkoja aikatauluja ja järjettömiä tavoitteita.

Olishan se täydellistä että kun esimiehelle kertoisi että stressaa niin keskustelussa pääsis ongelmien juurelle ja ratkasis ne, on mulla joskus ollut semmoinenkin pomo.

Mut ehkä useammin on pitänyt itsekin pureksia ongelman syitä ja pyytää esimieheltä jotain konkreettista.

Mun nykyisessä hommassa aika moni edeltäjä paloi loppuun (käytännössä kaikki jotka halusivat hoitaa sen hyvin) ehkä mä erityisesti halunnut tähän. Nyt kun oon tässä ja päätin, etten halua samaan jamaan olen aktiivisesti ajanut muutoksia jotka vähentäisi todennäköisyyttä, esim:

- mun työ on pitkälti ajattelua, mutta päivän aikana tulee kymmeniä keskeytyksiä erinäisillä kysymyksillä, hankkiuduin suurimmasta osasta eroon
- isomman kaavan suunittelu tapahtuu kvartaaleittain, mutta työ keskittyy kvartaalin alkuun ja loppuun. Piirtämällä sitä auki sai kuormaa jaettua paljon tasaisemmin
- vaikka meillä on suunnitelma pitkälle ajalle niin ylemmälle johdolle ilmestyy aina outoja tavoitteita jotka on ristiriidassa tavoitteiden kanssa. Kun niiden kritisointi ei toiminut rupesin keskittymään siihen missä ne asetetaan, ja varmistamaan että päättäjillä on selvempi kuva käytännön tilanteesta ja suunnitelmista -> tavoitteista tuli järkevämpiä eivätkä sotke suunnitelmia (loppujen lopuksi kyse on kommunikaatiosta eikä typeryydestä)

Toki näitä on helpompi miettiä ennen burnouttia
Harvoin ne ongelmat isommassa organisaatiossa siitä lähiesimiehestä johtuvatkaan, paitsi ehkä korkeintaan siksi ettei esimiehet vie rehellistä tietoa eteenpäin tasolta toiselle. Mutta eipä niiltäkään välttämättä oikeasti kysellä vaan nimenomaan käsketään vaan tehdä niitä käppyröitä ja merkityksettömiä tunnuslukuja (mutta riittävän yksinkertaisia managerinkin ymmärtää :grin: yms.) Nähty on. Yritetään optimoida kovalla tarmolla jotain täysin yhdentekeviä asioita ja samalla ei kyetä korjaamaan edes perusongelmia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Se että "ei ikinä ehdi" yleensä tarkoittaa joko puutteellista resurssihallintaa (liikaa töitä per työntekijä), tai puhdasta valehtelua oman laiskuuden vuoksi. Rahasta se ei voi olla kiinni, koska työn paljous pitäisi pitkällä tähtäimellä tarkoittaa myös jonkinlaista liikevoittoakin -> lisää rekryä.
Tuotekehitykseen voi kyllä upottaa vallan mainiosti äärettömän määrän sekä rahaa, että työtä, ilman, että se tuottaa yhtään mitään tulosta. Jos ei usko, voi katsoa erään sinisen yrityksen entistä matkapuhelintuotantoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Harvassa firmassa taitaa olla esimiehillä tavoitteita jotka liittyvät alaisten hyvinvointiin. Toki mittauksia tehdään (yleensä HR’n toimesta) ja selkeisiin epäkohtiin puututaan, mutta mittarit liittyvät kuitenkin liiketoimintaan (tai parhaissa tapauksessa asioihin joiden oletetaan vaikuttavan liikevaihtoon).
Harvassa paikassa ei mitattaisi työntekijöiden turnoveria. Paskasta paikasta pois lähtö on oikeasti parasta mitä työntekijä itselleen ja kollegoilleen voi tehdä.

Pari parasta kun lähtee omasta aloitteestaan, niin on pakko uudelleenorganisoida ja miettiä, että miksi ne lähti.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Harvassa firmassa taitaa olla esimiehillä tavoitteita jotka liittyvät alaisten hyvinvointiin.
Tuo on varmasti ainakin yksi syy miksi masennus ja yleinen tyytymättömyys työpaikoilla ovat näinkin yleisiä. Hyvinvoinnilla kun on erittäin iso rooli työsuorituskyvyssä, etenkin pitkällä tähtäimellä. Jokainen meistä haluaa olla arvostettu, otettu huomioon ja autettu silloin kun tarvitsemme apua. Vähättelemällä näitä asioita lähinnä viljeillään aikapommia.

"Poimitaan hedelmät katkaisemalla puun."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 708
Parin kuukauden rekryprosessi harjoittelupaikkaan, ja lopulta kieltävä vastaus koska ei ole tarpeeksi aiempaa työkokemusta alalta. No, uskoo ken tahtoo. Sainpa ainakin uuden datapisteen palkkatasotaulukkoon.
Kuten noin vuosi sitten, muistutan taas sinua ja muita työpaikkaa hakevia, että kesätyöhaku on alkanut monessa paikassa ja hakemuksia käydään jo läpi. Esim. Reaktor, Futurice, Gofore, Vincit (tammikuussa kai) jne. ovat avanneet hakunsa ja moni muukin. Kannattaa saman tien aktivoitua ja laittaa hakemus menemään, jotta maksimoi mahdollisuutensa ehtiä vuoden 2020 hakuihin. Kesätyö antaa työnantajalle matalan kynnyksen ottaa kokematon ja kouluttamaton mutta potentiaalinen ja motivoitunut työntekijä töihin. Kesätyö ei ole vain alle 20-vuotiaille, vaan ihan kaiken ikäisille kokemattomille.

Ja kuten taisin sanoa aiemminkin, kannattaa hakea ihan erikseen sitä kesätyötä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
No asennoituu siihen miten vain, niin meille on näiden akatemioiden/erillishakujen kautta palkattu vuosittain juniorimpaa porukkaa sisään. Se nyt vain on niin että Reaktor, Solita, Futurice, Gofore, Vincit, Siili, ymvt tekevät enimmäkseen konsulointia. Kannattaa kuitenkin huomata se, että ei se "ulospäinsuuntautunein" automaattisesti ole parempi kuin joku muu. Tietysti ihmisten kanssa pitää tulle toimeen, mutta ei se ole sen jälkeen ainoa ratkaiseva tekijä. Vaikeampi on palkata tiimityöskentelyyn sellaisia henkilöitä joille se ajatus on vastenmielinen.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Nyt alkaa olla mitta täynnä nykyisessä työpaikassa. Kyllä tässä minun pitää saada tavallinen employee eikä mikään contractor/freelancer...

On muitakin syitä. Nyt sanoivat meidän osastolle että meillä on sellainen palkka että sama homma ulkoistetaan ulkomaille.... jaahas... enpäs täsmälleen tiedä milloin tapahtuu mutta jossain vaiheessa ainakin ymmärsin niin.

Onhan se tyypillistä. Jossain maassa niin saa IT työntekijä 1000 euroa brutto/kuukausi. Heh ei taida olla Norja.

No tässä on ironinen asia TE tomisto soitti minulle eilen. Puhelu oli sen mukainen että jos jatkan yrittäjänä niin kehnosti käy!

Te toimisto ei pidä freelanceria minkään arvoisena. Pitää olla normal employee ja silloin kassat myös huomioi mitä tienaa.

Joo taidanpa olla toisessa työpaikssa ennemmin tai myöhemmin.

Contractror /Freelancer työ ei nosta kassa ansiorahaa tai anna työllistämisviikoja vaikka tekisit 60h/viikko ja tienasit 10 000 euroa/kuukausi.

Contractor/Freelancer ei saa lomapäiviä, sairaslomaa, työpaikka etuja (paitsi mahdollisesti pakollista koulutusta).
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Katselin viime kuussa tuon Goforen kesätyöhaun, ja se ei valtavasti napannut. Hakuunhan kuuluu normaalin rekryprosessin lisäksi koko päivän kestävä, vain yhdessä kaupungissa järjestettävä ryhmähaastattelutilaisuus, josta valittaneen ulospäinsuuntautuneimmat konsulttilupaukset. Ei viitsi sykkiä turhaan tuollaisessa sentään.
En tarkoita tätä pahalla. Oletko miettinyt, että voisiko tarjousten puuttuminen johtua muista kuin teknisistä asioista? Mun kokemus rekrystä on, että teknisten asioiden lisäksi pitäisi olla myös mukava ja luotettava työkaveri. Koodia ei enää tehdä yksin kellarissa vaan tietty määrä sosiaalisia taitoja on pakko olla. Poikkeuksen sääntöön tekee ainakin maailmanluokan supergurut ja etätyöheput.

Mä oon melko introvertti, mutta osaan esittää extroverttiä. Työviikko ja ihmisten kanssa puuhaaminen vetää henkisen jaksamisen lähelle nollaa. Siitä huolimatta tsemppaan joka päivä ja yritän olla ihmisihminen, auttaa omaa ja muita tiimejä, sosialisoin jne. Lauantai on mulle oma päivä ja monesti menen yksin kalaan tai korkeintaan hyvän kaverin kanssa. Saa akut latautua niin jaksaa seuraavan viikon taas tsempata.

Se mielikuva mikä jää haastattelussa on tärkeää. Moni kuitenkin lopuksi kysyy että, haluanko tehdä töitä tuon tyypin kanssa. Lopullinen kyllä/ei mielipide voi tulla ihan fiiliksestäkin mikä jäi tyypistä. Paljon parempi sanoa ei kiitos, jos jäi haastateltavasta mitään epäilyttävää hampaankoloon.

Eli ehkä tuollainen ryhmätyö kannattaisi ottaa vastaan ja asennoitua siihen jännänä asiana mistä voi oppia jotain uutta.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Minun kokemukseni IT alasta on että on enemmän kuin yksi haastattelu aina. Markkinointi/Myynti voi olla tyylin yksi haastattelu ja työn taso on myös sitä sitten.

Työtoverini kertoi kauhu tarinan haki ulkomaille töihin IT ala ja 6nessa etä haastattalussa sanottiin sen jälkeen että valitettavasti et ole sopiva.

Se oli erittäin korkea palkka työ yli keskiverto suomalais palkan missä oli 6 haastattelua taisin olla jotain 6000 euroa /brutto tavallinen employee+työpaikkaedut+lomat jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 282
Mun kokemus rekrystä on, että teknisten asioiden lisäksi pitäisi olla myös mukava ja luotettava työkaveri. Koodia ei enää tehdä yksin kellarissa vaan tietty määrä sosiaalisia taitoja on pakko olla.
Se mielikuva mikä jää haastattelussa on tärkeää. Moni kuitenkin lopuksi kysyy että, haluanko tehdä töitä tuon tyypin kanssa. Lopullinen kyllä/ei mielipide voi tulla ihan fiiliksestäkin mikä jäi tyypistä.
Itsekin olin juuri asiakkaalla haastattelussa ja tarjouspyynnön arvosteluperusteissa viestintä, sosiaaliset taidot jne yli 50% kokonaispistemäärästä. Kaikesta muusta ripoteltuna loput pisteet.. eli lähinnä tekninen osaaminen/kokemus.

Tietty työhaastattelut on kattavampia ja eri painotuksilla kuin asiakkaan haastattelut.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Mulle mieluisin omalle kohdalle osunut rekryprosessi oli tällainen:

Puhelinhaastis firman oman värvääjän kanssa

Puhelinhaastis tulevan esimiehen kanssa

3x1h+ koodaushaastattelut netin yli eri päivinä. Interaktiivista koodaamista. Annetut tehtävät ja niiden suorittamisen arvostelu oli järkevää. Koodaushaastiksen kyljessä oli myös design/arkkitehtuuri/prosessi/ihmistaidot kysymyksiä. Jokainen näistä haastiksista oli kiinnostava ja erilainen. Oli sellainen fiilis kuin tekisi haastattelijoiden kanssa parikoodausta ja ongelmanratkontaa.

Noiden läpäisyn jälkeen tuli kutsu päivän haastikseen firman konttorille. Konttoripäivänä ei enää ollut juurikaan teknistä grillausta. Tulevien työkaverien tapaamista, ihmisjuttuja ja firma halusi myydä itseänsä näyttämällä nda:n alla mitä kaikkea hienoa pääsisi tekemään ja kuinka mukavia ja nohevia työkavereita saisi.

En siihen firmaan mennyt, kun toisaalta sai mielenkiintoisempia teknisiä haasteita. Mutta tuo prosessi oli tosi mieluisa mulle. Mankeli takasi sen, että palkasta ja eduista oli helppo neuvotella. Neuvottelut kääntyi toisinpäin, että miten saadaan nimi paperiin. Soittivat vielä vuoden päästä perään, että tarjous olisi edelleen voimassa, jos haluat vaihtaa työpaikkaa.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Kirjottelin pidemmät pätkät, mutta meni vähän paasauksen puolelle. Sanotaan näin, että jos ei ole yli vuoteen saanut duunia, niin kehoittaisin taas kerran hakemaan noihin koulutusohjelmiin ja kaikkeen missä työnantajan kynnys palkata on mahdollisimman pieni. Jos CV ei ole kilpailukykyinen ja siellä on pitkiä aukkoja, niin työnantajat harvoin haluavat ottaa riskiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Eiköhän kuka tahansa normaali ihminen pysty toimimaan tiimissä.
Mitä nyt käsitetään normaalina ihmisenä, yleensä joo, mutta on kyllä tullut kaikenlaisia tapauksia työelämässä vastaan ja välillä ihmeteltyä, että miten nuokin ovat työhönsä päässeet, eli ei tämä ole mikään aivan päivänselvä juttu.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että kemiat osuu tiimissä yksiin. Mun mielestä osa meidän tiimeistä pyrkii välillä menemään koko tiiminä haastatteluun jotta saavat fiiliksen miten joku sopii (ja koska kokevat että hyvä tiimihenki on yksi heidän valteistaan).
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että kemiat osuu tiimissä yksiin. Mun mielestä osa meidän tiimeistä pyrkii välillä menemään koko tiiminä haastatteluun jotta saavat fiiliksen miten joku sopii (ja koska kokevat että hyvä tiimihenki on yksi heidän valteistaan).
Yrityksen näkökulmasta mahdollisimman homogeenisten tiimien luominen on usein hyvin epätoivottavaa. Vaikka fiilis on hyvä, samanlaiset yksilöt tuottavat samanlaisia ratkaisuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Yrityksen näkökulmasta mahdollisimman homogeenisten tiimien luominen on usein hyvin epätoivottavaa. Vaikka fiilis on hyvä, samanlaiset yksilöt tuottavat samanlaisia ratkaisuja.
Ei välttämättä, jos ratkaisut ovat toimivia ja tiimin toiminta on hyvin ennustettavissa. Parastahan se on tiimi, joka tuottaa tasalaatua tasaisella tahdilla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Kirjottelin pidemmät pätkät, mutta meni vähän paasauksen puolelle. Sanotaan näin, että jos ei ole yli vuoteen saanut duunia, niin kehoittaisin taas kerran hakemaan noihin koulutusohjelmiin ja kaikkeen missä työnantajan kynnys palkata on mahdollisimman pieni. Jos CV ei ole kilpailukykyinen ja siellä on pitkiä aukkoja, niin työnantajat harvoin haluavat ottaa riskiä.
Kun ei ole alan työkokemusta eikä koulutusta niin veikkaan että tarvitsee jotakin extraa vrt. muihin hakijoihin. Pelkkä tekninen osaaminen ei välttämättä riitä (ellei se ole jotakin ihan gurutasoa).

Työpaikan vaihtajilla on tällä hetkellä todeliset kissanpäivät kyllä. Ei paljoa tarvitse niin voi firmaa vaihtaa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Kun ei ole alan työkokemusta eikä koulutusta niin veikkaan että tarvitsee jotakin extraa vrt. muihin hakijoihin. Pelkkä tekninen osaaminen ei välttämättä riitä (ellei se ole jotakin ihan gurutasoa).

Työpaikan vaihtajilla on tällä hetkellä todeliset kissanpäivät kyllä. Ei paljoa tarvitse niin voi firmaa vaihtaa.
Kyllä tämä hetki on myös paras sille jos on pyrkimässä alalle. Sitten kun ajat tiukkenevat niin oikeastaan isoin tarve on kuitenkin niille kokeneimmille osaajille ja kysyntä on aika vakio.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Veikkaisin että jos et jo ole haluttua ihmistyyppiä niin IT-alan entry-tasolla ainoa hyödyllinen ekstra on suhteet. Muun väkertelyn tarkoitus on kuluttaa aikaa kunnes työllistyt tuurilla tai vaihdat alaa.
Jep. Ilman suhteita voi olla haastavaa saada se ensimmäinen työpaikka, jossa voi sitten näyttää osaamisensa ja kykenevänsä työskentelyyn.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Veikkaisin että jos et jo ole haluttua ihmistyyppiä niin IT-alan (eli koodialan) entry-tasolla ainoa hyödyllinen ekstra on suhteet. Muun väkertelyn tarkoitus on kuluttaa aikaa kunnes työllistyt tuurilla tai vaihdat alaa.
Suosittelen että koitat osallistua OS-projekteihin. Niissä työskentelytavat ovat kuitenkin aika lähellä ns. oikeaa työympäristöä. Saat samalla sieltä kontakteja.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Yksi vaihtoehto voisi olla tehdä bugifiksejä/fiitsöreitä vaikka gitlabin tai mozillan projekteihin. Jos homma maistuu ja muutama hyvä committi on sisässä niin hakee töihin. Molemmilla noista firmoista on mun käsityksen mukaan hyvä etätyöpolitiikka. En osaa sanoa kuin realistinen mahdollisuus tuo on, mutta saisi ainakin tehdä oikeaa työtä ja tulee tutuksi isomman projektin kommervenkit mukaanlukien työtavat, review prosessi, testaus jne. Saattaisi myös olla vakuuttavampi referenssi muita töitä hakiessa, kun voi osoittaa osaavansa toimia osana isoa kokonaisuutta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Yrityksen näkökulmasta mahdollisimman homogeenisten tiimien luominen on usein hyvin epätoivottavaa. Vaikka fiilis on hyvä, samanlaiset yksilöt tuottavat samanlaisia ratkaisuja.
Siis ”hyvä tiimihenki” tarkoittaa homogeenista?

Ulkopuolisen näkökannasta tämä tiimi taas on yksi vähiten homogeenisista kun siitä 1/3 on naisia, 1/4 suomalaisia (useita kanalaisuuksia), jäseniä alottelijoista mestareihin ja kaikilla erilainen persoona.

Hyvä henki tulee siitä, että he arvostavat ja hyväksyvät toisiaan, tietävät vahvuutensa ja heikkoutensa ja tukevat toisiaan. Jos ryhmän hiljainen yrittää puhua ja joku ulkopuoleinen puhuu päälle niin toinen tiimiläinen ärähtää ja varmistaa että hiljainen saa puhua loppuun.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Varokaa Intialaisia IT firmoja. Ensivaikutelma voi olla ok. Sitten kun näette sopimuksen melkein alkaa pyöryttää kuinka epäoikeudenmukainen esim jos itse irtisanot sen 1 kuukauden iritisanomisaika mutta työnantaja voi purkaa sen välittömästi. Kun on kuullut riittävästi Intialaisten "englantia" saa melkein allergian siitä sen verran ärsyttävää. Jos pyydät 2 päivää lomaa yhteensä 2 kuukauden aikana saat kuulla että minkä ihmeen takia tarvitset lomaa. Sitten työtoverilleni soittivat sunnuntai aamuna vaikka ei todellakaan ollut työpäivä tai jokin kriisi. Ei mitään taloudellisista korvausta siitä puhelinsoitosta.

Minun pahin painajainen olisi mennä jonnekin ulkomaille Intialaiseen projektiin Freelancerina. Auttavatko he asunnon löytämisessä? Ei. Auttavatko he maan byråkratiassa valtion kanssa? Ei. Auttavatko he missään paitsi mahdollisesti koulutuksessa (joka on kehno) työpaikalla? Ei. Saatko matka kulukorvauksia tai muutto korvausta? Ei. Saatko maksettuja lomapäiviä tai lomakorvausta tai sairas lomaa? Ei. Jos verottaja vaatii veroa kuka maksaa kaiken veron? Sinä ja Intialainen yritys ei maksa mitään veroa.

Intialainen yritys suomessa? Kai käy jos muutokustannukset ei ole hirveät ja sietää kaiken epäoikeudenmukaisuuden.

Tiedätte sanonnan: If it walks lika a duck and if it talks like a duck then it is a duck==> haha Bollywood leffat!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
603
Varokaa Intialaisia IT firmoja. Ensivaikutelma voi olla ok. Sitten kun näette sopimuksen melkein alkaa pyöryttää kuinka epäoikeudenmukainen esim jos itse irtisanot sen 1 kuukauden iritisanomisaika mutta työnantaja voi purkaa sen välittömästi. Kun on kuullut riittävästi Intialaisten "englantia" saa melkein allergian siitä sen verran ärsyttävää. Jos pyydät 2 päivää lomaa yhteensä 2 kuukauden aikana saat kuulla että minkä ihmeen takia tarvitset lomaa. Sitten työtoverilleni soittivat sunnuntai aamuna vaikka ei todellakaan ollut työpäivä tai jokin kriisi. Ei mitään taloudellisista korvausta siitä puhelinsoitosta.

Minun pahin painajainen olisi mennä jonnekin ulkomaille Intialaiseen projektiin Freelancerina. Auttavatko he asunnon löytämisessä? Ei. Auttavatko he maan byråkratiassa valtion kanssa? Ei. Auttavatko he missään paitsi mahdollisesti koulutuksessa (joka on kehno) työpaikalla? Ei. Saatko matka kulukorvauksia tai muutto korvausta? Ei. Saatko maksettuja lomapäiviä tai lomakorvausta tai sairas lomaa? Ei. Jos verottaja vaatii veroa kuka maksaa kaiken veron? Sinä ja Intialainen yritys ei maksa mitään veroa.

Intialainen yritys suomessa? Kai käy jos muutokustannukset ei ole hirveät ja sietää kaiken epäoikeudenmukaisuuden.

Tiedätte sanonnan: If it walks lika a duck and if it talks like a duck then it is a duck==> haha Bollywood leffat!
Tata?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Veikkaisin että jos et jo ole haluttua ihmistyyppiä niin IT-alan (eli koodialan) entry-tasolla ainoa hyödyllinen ekstra on suhteet. Muun väkertelyn tarkoitus on kuluttaa aikaa kunnes työllistyt tuurilla tai vaihdat alaa.
Meillä ainakin oltaisiin otettu innolla tyyppi töihin jos jotakin näyttöä on osaamisesta. Liikaa ei tunnu markkinoilla olevan hakijoita joilla on kokemusta koodaamisesta. Nykyisillä työntekijöillä suhteet on auttanut vain siihen että on avoimesta paikasta kuullut, muuten sillä ei ole ollut merkitystä. Koeajalla kuitenkin tulee paremmin ilmi, että sopiiko persoona tiimiin.

Minkähänlainen ihmistyyppi on semmoinen joka ei IT-alalle kelpaa? Kaikesta valittava laiska narsisti?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
En kerro mikä Intialainen firma. Ei ole tulehtunut suhde vielä niin paljon. Jos tietäisit hieman enemmän niin tuo on yleisesti noin Contractor Intialiaisissa firmoissa. Jos on employee status niin sitten ehkä tilanne on toinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
En kerro mikä Intialainen firma. Ei ole tulehtunut suhde vielä niin paljon. Jos tietäisit hieman enemmän niin tuo on yleisesti noin Contractor Intialiaisissa firmoissa. Jos on employee status niin sitten ehkä tilanne on toinen.
Miten olet tälläisen firman listoille päätynyt? Suomessakin on n+1 firmaa ja osaava tekijä löytää paikkansa myös ihan työntekijänäkin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Taitaa olla trollausta tai muumit väärässä laaksossa. Suomessa kun ei voi lakeja kiertää, vaikka olisi minkä tahansa maalainen yritys. Sopimukseen voi painaa aina vaikka mitä, mutta ehto on mitätön, jos se on huonompi kuin mitä tämän maan laki sanoo.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 248
Taitaa olla trollausta tai muumit väärässä laaksossa. Suomessa kun ei voi lakeja kiertää, vaikka olisi minkä tahansa maalainen yritys. Sopimukseen voi painaa aina vaikka mitä, mutta ehto on mitätön, jos se on huonompi kuin mitä tämän maan laki sanoo.
Jos on suostunut asettumaan työntekijä-yrittäjän rooliin (niinkuin Stargate ilmeisesti on?), niin sitten Suomessakin kaikenlaiset polkuehdot on ihan mahdollista. Mutta eihän noihin kannata lähteä. Kaikki yrittäjyyden paskat puolet ilman ainuttakaan hyvää.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Pakko ihmetellä että miksi tosiaan lähtee helpparihommiin contractorina tms. ja vielä niin paskalla korvauksella ettei ole varaa pitää lomaa. Toisaalta jos tuo oli vaihtoehto mikä valittiin työttömyyden sijaan eikä muita mahdollisuuksia ollut niin arvostan tavallaan kyllä.

Jos Suomessa pk-seudulla olet ja helpparihommat sujuu niin varmasti löytyy töitä. Kirjallista ulosantia kannattaa kyllä vähän parantaa hakemuksiin
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Yritän ymmärtää, mutta en ymmärrä. Onhan Suomessa sopimusvapaus, mutta esim. tuo irtisanomisehto nyt kyllä hämmentää.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Netto 2,5-5K / kk on muuten Suomessa ihan helvetin hyvin helpparihommista jos painottuu keskiarvon paremmalle puolelle eli yli 3750€ ja välillä vähemmän jos on lomalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 324
Viestejä
4 194 371
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom