Intel Skylake (LGA1151 Z170) kellotukset & kokemukset

P0rtier

Merssu
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
451
Ajattelin, että olen kutakuinkin lähellä vakaata 4.7ghz kelloja, mutta ilmeisesti näin ei ollukkaan.

Cinebenchit ja firestriket meni heittämällä läpi ja jokunen tunti aida64extremen rasitus testiä.


Mutta kun laitoin tuon LinX:in kokeiluun, niin helvetti pääs valloilleen. :D

Aidassa ja benchmarkkeja lämmöt pysyy kurissa tuolla 60-65c alueella, mutta linx:issä mennään parin minuutin ajelulla jo 90c paikkeille. Voltit heittelee miten sattuu ja samoten kellot. (thortlaa?)


Varmaankin pitää rakennella järeemmät jäähyt ja kokeilla uudemman kerran sitten. :)



Tämä varmaan selvittää vähän, Aida ei rasita läheskään yhtä paljoa kuin esm. Linpack / Prime
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
377



Tämä varmaan selvittää vähän, Aida ei rasita läheskään yhtä paljoa kuin esm. Linpack / Prime


Kysymys tietämättömältä. Onko tuossa linpack:illä testaamisessa mitään järkeä sitten? Onko sillä todellisuuden kanssa mitään tekemistä, että kuinka vakaana kestää/vai kestääkö linpack:in rasitusta, jos normaali käyttö (pelaaminen jne) ei rasita puoltakaan yhtä paljon? o_O
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Kysymys tietämättömältä. Onko tuossa linpack:illä testaamisessa mitään järkeä sitten? Onko sillä todellisuuden kanssa mitään tekemistä, että kuinka vakaana kestää/vai kestääkö linpack:in rasitusta, jos normaali käyttö (pelaaminen jne) ei rasita puoltakaan yhtä paljon? o_O
On ja ei. Vähempikin monesti riittää, mutta ainakin itse olen huomannut, että 500min linxissä niin ei ole sen läpäistyään kaatunut kertaakaan missään käytössä millään käyttämälläni alustalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
On ja ei. Vähempikin monesti riittää, mutta ainakin itse olen huomannut, että 500min linxissä niin ei ole sen läpäistyään kaatunut kertaakaan missään käytössä millään käyttämälläni alustalla.
Tuntikin(60min) yleensä riittää "täydellisen" vakauden testaamiseen. Ennemmin ajan Linxiä 10min ja totean epävakaaksi kuin 5h realbenchiä/cinebenchiä/aida64:ää. Lopuksi pidempi testi ja vaikka varmistus vakaudesta jollain toisella ohjelmalla, joka rasittaa eri tavalla sekä normaalia käyttöä. Viikon peruskäytön jälkeen voi kai todeta koneen olevan vakaa. Ja senkin jälkeen voi laittaa varmuudeksi vaikka 0.01V lisää VCorea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Kysymys tietämättömältä. Onko tuossa linpack:illä testaamisessa mitään järkeä sitten? Onko sillä todellisuuden kanssa mitään tekemistä, että kuinka vakaana kestää/vai kestääkö linpack:in rasitusta, jos normaali käyttö (pelaaminen jne) ei rasita puoltakaan yhtä paljon? o_O
Lämpöjen osalta sillä saa sen worst case tapauksen, mikä ei suurimmalle osalle käyttäjistä ole relevanttia. Mutta kun siihen testaukseen kuuluu muutakin kuin vain sen testaus että prossu pysyy alle throttlauslämpöjen. Testaamatta et voi tietää saako AVX(2)-käskyt kipattua sun koneesi, eli vakauden takia on ihan relevanttia testata myös niitä jollain tavalla ja IBT tai Prime on ihan hyviä siihen tarkoitukseen.

Loppuenlopuksi on ihan sama millä testaa koneensa vakauden. Se todellinen vakaus selviää vasta sitten viikkojen ja kuukausien peruskäytössä. Siihen kuitenkin auttaa, jos jo kellotusvaiheessa käyttää mahdollisimman erilaisia testejä, painottuen sellaisiin mitkä vastaa eniten omaa käyttöä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Lämpöjen osalta sillä saa sen worst case tapauksen, mikä ei suurimmalle osalle käyttäjistä ole relevanttia. Mutta kun siihen testaukseen kuuluu muutakin kuin vain sen testaus että prossu pysyy alle throttlauslämpöjen. Testaamatta et voi tietää saako AVX(2)-käskyt kipattua sun koneesi, eli vakauden takia on ihan relevanttia testata myös niitä jollain tavalla ja IBT tai Prime on ihan hyviä siihen tarkoitukseen.
Näinpä. Prime etenkin. IBT käyttää pääosin linpackiä ja vain joitain AVX:n osia. Uusin prime tukee vielä AVX2.

Paras on testata kone aina yläkanttiin. Sama homma on esimerkiksi palokunnan käyttämissä letkuissa. Työjohdot koeponnistetaan 20-22bariin, vaikka monestikaan niille ei anneta tositilanteessa kuin 8-12 baria. Toki poikkeuksia löytyy.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
339
Sulla on likimain samanlainen kivi kuin mulla. Mä saan ton 4,7 rikki alle 1,45vcore volteilla mutta mikään siitä yli menee jo liiallisiin voltteihin. Ootko vielä korkannu tota kiveä? Sillä saisi lämmöt sen verta alemmas että tuota uskaltaisi ehkä ajaa siinä 4,6Ghz kieppeillä.
Taitaa olla et kokeilen vielä 4.8 jos lähtis 1.45 mut hyvin pyörii nyt stable 4.7 1.395v max temp73
ps ei korkattu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Aika kovat voltit ja screenshotin mukaan ainakin 1 core on throttlannut lämpöjen takia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Porukka tuntuu aika huoletta ajelevan 6700k ja 7700k yli 90 asteen. Tekee pahaa katsoa. Ei tuo tee hyvää prosessorille. Korkeiden volttien ja yli 90 asteen lämpöjen yhdistelmä vielä huonompi. En ikinä ostaisi käytettynä kiveä, jota on käytetty noin, edes hetkellisesti.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
165
Olisko jollain lainata korkkaustyökalua postin välityksellä? Voisin kirjepostit ja vähän ekstraa maksaa. Ei viitsisi omaa ostaa, kun mielestäni sen verran kova hinta periaatteessa "kertakäyttöisestä" laitteesta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
253
Olisko jollain lainata korkkaustyökalua postin välityksellä? Voisin kirjepostit ja vähän ekstraa maksaa. Ei viitsisi omaa ostaa, kun mielestäni sen verran kova hinta periaatteessa "kertakäyttöisestä" laitteesta.
@Tege Täällä on postikulujen hinnalla lainaillut ainakin :)
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Minä voin myös liittyä tuohon kerhoon. Eli täältä löytyy myös joutava Skylake korkkaustyökalu jota voin posteja vastaan lainata. RockitCoolin semmoinen. Pistäkää yv:tä jos on tarvetta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Porukka tuntuu aika huoletta ajelevan 6700k ja 7700k yli 90 asteen. Tekee pahaa katsoa. Ei tuo tee hyvää prosessorille. Korkeiden volttien ja yli 90 asteen lämpöjen yhdistelmä vielä huonompi. En ikinä ostaisi käytettynä kiveä, jota on käytetty noin, edes hetkellisesti.
Kyllähän se testeissä väkisin tuolla käy, kun kokeilee kulkuja, mutta ei se mitään kivelle tee tai tarkoita että pidempiä aikoja noin ajeltaisiin. Throttlaus on ominaisuus joka vakiojäähyllä saattaa olla tarpeenkin
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
339
Juu tosiaan nyt 4.7 pyörii vakaana max 73,tähän joutu tyytymään tällä kivellä.Mutta pitää se kulut testata ennen ku alkaa vinkuu=)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Onko moni täällä kuinka paljon tuota cachea koittanut saada ulospäin? Vai 1:1?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Onko moni täällä kuinka paljon tuota cachea koittanut saada ulospäin? Vai 1:1?
Itse en ole edes viitsinyt sen yhden prosentin takia rueta säätämään tuntitolkulla asetuksia. Vaikuttais vielä skylakessa imevän volttia hirmusesti cachen kasvaessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Itse en ole edes viitsinyt sen yhden prosentin takia rueta säätämään tuntitolkulla asetuksia. Vaikuttais vielä skylakessa imevän volttia hirmusesti cachen kasvaessa.
Niinhän se tekee. Mietin vain onko joku nostanut ja saanut siitä jotain hyötyä. olen nyt itse vain todennut, että se ei paljoa tuo boostia.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
165
Ensi viikolla olis korkkaus edessä, mutta olis pari kyssäriä toimenpiteestä. Ilmeisesti liimojen rapsuttelu onnistuu parhaiten jollain pankkikortilla? Mites vanhojen tahnojen poisto, voiko siinä käyttää esim. kynsilakanpoistoainetta tai jotain muuta mitä löytyy suoraan kotoa vai lähteekö ihan jollain kostealla paperilla? Vai onko vesi täysi "no no" tässä tilanteessa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Onko ok korkatulta prossulta?
cece:n prossun kaltainen oli ennen korkkausta, ainakin vaadittujen volttien osalta.
Edit. 4.8ghz taulussa, kerkesi just cpu-z tiputtaa.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Non-K i5 6500 ajossa, korkkaamaton.

145MHz BCLK ja muistit sen jotain 3300MHz.

4640MHz SmallFFT primeä nyt, CPU-Z mukaan 1.408V kun asetuksena LLC level 7 ja 1.400V. Aiemmin oli jotain suurempaa ongelmaa, kun ei oikein tahtonut mennä yli 4.5GHz winukkaan. Laitoin BIOSsissa "Load Optimized" defaults ja kattelin uusiks läpi pykälät. Säätö jatkuu. :kippis:


Lämmöistä: HWiNFO sanoo "Package 63'C max"


 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
165
Ainakin Haswellin (G3258) korkattuani pyyhin vanhat tahnat ihan paskapaperilla sen kummemmin hifistelemättä.
Jees, eiköhän ne sillä lähde. Jossain neuvoivat, että voi vielä viimeistelyksi hinkata suodatinpussilla, kun siitä ei jää mitään paperipölyä/höttöä :D
 

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
@mäggäri Sulla siis tuo Z170 Maximus Gene emo? Onko virallisessa biosissa tuki BCLK:n nostolle vai täytyykö laittaa modibios?
Nimim. i5 6400 koneessa ja halpaa tehoa tekis mieli ... :vihellys:
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
@mäggäri Sulla siis tuo Z170 Maximus Gene emo? Onko virallisessa biosissa tuki BCLK:n nostolle vai täytyykö laittaa modibios?
Nimim. i5 6400 koneessa ja halpaa tehoa tekis mieli ... :vihellys:
6400 kiven kerroin on sitten 27, joten saa olla ihan hyvin väylää jo ja miten sitten jakajat osuukaan, että riittääkö muistit? :D

Gene on joo, se joku non-k biossi 0002 versiomerkinnällä.
 

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
6400 kiven kerroin on sitten 27, joten saa olla ihan hyvin väylää jo ja miten sitten jakajat osuukaan, että riittääkö muistit? :D

Gene on joo, se joku non-k biossi 0002 versiomerkinnällä.
Jep, 27x100 on vakiosetit. Vissiin Turboa ei voi/kannata käyttää ollenkaan väylää nostaessa?
Muistitkin on perus 2133:set, että pitäiskö pistää vaan koko pakka uusiks, 7600K ja Z270...
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Jep, 27x100 on vakiosetit. Vissiin Turboa ei voi/kannata käyttää ollenkaan väylää nostaessa?
Muistitkin on perus 2133:set, että pitäiskö pistää vaan koko pakka uusiks, 7600K ja Z270...
Niin tai miksi ei vain 7600K siihen nykyseen settiis?

Asettamalla BCLK ja kattelemalla muistin nopeudet, selviää että riittäisköhän nuo. Kyllä nekin kuitenkin jonkun 2500MHz++ ottanee.
 

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Niin tai miksi ei vain 7600K siihen nykyseen settiis?

Asettamalla BCLK ja kattelemalla muistin nopeudet, selviää että riittäisköhän nuo. Kyllä nekin kuitenkin jonkun 2500MHz++ ottanee.
No kun on H170 emo :( Uuden emon osto ainakin edessä siis, jos kellotella meinaa.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
No kun on H170 emo :( Uuden emon osto ainakin edessä siis, jos kellotella meinaa.
Jaa jaa, oletin jotenkin että sullakin Gene. Oli ihan edulliset aikanaan kun ostin (mindfactory), vissiin 2015 marraskuulla. Emo 160e ja prossu 185e.

Ite tuossa tilanteessa kattelisin Ryzenin tulosten yli, että mitä sitten ostaakaan.
 

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Jaa jaa, oletin jotenkin että sullakin Gene. Oli ihan edulliset aikanaan kun ostin (mindfactory), vissiin 2015 marraskuulla. Emo 160e ja prossu 185e.

Ite tuossa tilanteessa kattelisin Ryzenin tulosten yli, että mitä sitten ostaakaan.
Joop, täytynee mennä nykyisellä setillä ainakin Ryzenin julkaisuun asti ja katsoa sitten, mitä tehdä.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
377
Perskeles. Laitoin tuossa viikonloppuna customlooppia varten osat tilaukseen, että pääsee rakentelemaan.

Meneeköhän satasia maksavan loopin tarkotus ihan hukille, jos jättää i7 6700k:n korkkaamatta? :D

Tarkotus olis tulevaisuudessa kytkeä näyttis osaksi looppia, kun 1080ti/Vega julkaistaan. Korkkaamaton prossu siirtää varmaankin lämpökuormaa mukavasti myös näyttikselle.

Korkkaamisesta johtuva takuun menetys ei niinkään huoleta, mutta samalla taitaa mennä jälleenmyyntiarvo. Tosin tuskin tarvetta tulee hetkeen vaihtaa parempaan.:tdown:
 

P0rtier

Merssu
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
451
Perskeles. Laitoin tuossa viikonloppuna customlooppia varten osat tilaukseen, että pääsee rakentelemaan.

Meneeköhän satasia maksavan loopin tarkotus ihan hukille, jos jättää i7 6700k:n korkkaamatta? :D

Tarkotus olis tulevaisuudessa kytkeä näyttis osaksi looppia, kun 1080ti/Vega julkaistaan. Korkkaamaton prossu siirtää varmaankin lämpökuormaa mukavasti myös näyttikselle.

Korkkaamisesta johtuva takuun menetys ei niinkään huoleta, mutta samalla taitaa mennä jälleenmyyntiarvo. Tosin tuskin tarvetta tulee hetkeen vaihtaa parempaan.:tdown:
Itsehän näen korkkauksen enemmänkin arvoa nostattavana, jonka vuoksi kehtasin omankin korkata. Kyllä sille ostaja ja sitä arvostava henkilö tarpeen tullen löytyy.
 

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Itsehän näen korkkauksen enemmänkin arvoa nostattavana, jonka vuoksi kehtasin omankin korkata. Kyllä sille ostaja ja sitä arvostava henkilö tarpeen tullen löytyy.
+1, jos samaan hintaan olis tarjolla korkattu ja korkkaamaton prossu, ottaisin korkatun. Jopa siinä tapauksessa, että se olisi vähän kalliimpi. Joku toinen saattaa tietysti ajatella eri tavalla. Mutta harvemminpa näitä jälleenmyyntiarvon takia ostetaan :rolleyes:
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
377
Itsehän näen korkkauksen enemmänkin arvoa nostattavana, jonka vuoksi kehtasin omankin korkata. Kyllä sille ostaja ja sitä arvostava henkilö tarpeen tullen löytyy.
Niin. Moni vain tuppaa arvostamaan pitkiä takuuaikoja ylitse muun. :think:
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
377
Pari kysymystä vielä. Mitä tahnaa korkatun prossun kannen alle? Thermal grizzly conductonaut, CLP, CLU, Phobya liquid metal vai jotain muuta? Ensimmäistä aika huonosti saativilla suomesta.

Laitatteko nestemetallia myös jäähyn ja prossun väliin? Onko siitä jotain haittaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Pari kysymystä vielä. Mitä tahnaa korkatun prossun kannen alle? Thermal grizzly conductonaut, CLP, CLU, Phobya liquid metal vai jotain muuta? Ensimmäistä aika huonosti saativilla suomesta.

Laitatteko nestemetallia myös jäähyn ja prossun väliin? Onko siitä jotain haittaa?
CLU on hyvää tavaraa IHS:n alle. Itselläni ei oo IHS:n ja prossucoolerin välissä nestemetallia, oikeastaan ihan sen pelon takia, että nestemetallia voi siitä päätyä herkemmin vääriin paikkoihin kuin IHS:n alta. (HR-22 ja mATX-koppa, niin tuota cooleria on joutunut pariinkin kertaan irrottelemaan että pääsee esim. tuuletinliitäntöihin emolla käsiksi.) Nestemetalli ei saa missään nimessä olla kosketuksissa alumiinin kanssa, sillä se haperruttaa alumiinin hyvin tehokkaasti.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
377
Noh tulipa korkattua nyt sit tuo prossu.

Jumalauta kuinka tiukkaan se IHS on kiinni. Korkkaamiseen käytin hyvin pientä ruuvipenkkiä, jonka kiristyskahva vääntyin 90 asteenkulmaan toimenpidettä suorittaessa :D

Aluksi tuntui että ei riitä voimat vääntää pikkuruuvipenkillä sitä auki, mutta antoi periksi kun lämmittelin föönillä prossua kevyesti.

Sydämmen lyönnit tapissaan koko korkkauksen ja tahnojen levittämisen ajan, mutta ihan hyvin se loppujen lopuksi meni. Lämmönlievittäjän väliin CLP:tä ja päälle väliaikaisesti Mx-4:sta. Thermal grizzly kryonaut tilauksessa.

Idle lämpötilat pyörii n. 21-25c ja n.10min linx ajelun aikana max temp 53c ( aikaisemmin idle n.30c ja max temp 72). Prossucoolerina toimii maelstrom 240T, mutta custom loop tavarat on tilauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Noh tulipa korkattua nyt sit tuo prossu.

Jumalauta kuinka tiukkaan se IHS on kiinni. Korkkaamiseen käytin hyvin pientä ruuvipenkkiä, jonka kiristyskahva vääntyin 90 asteenkulmaan toimenpidettä suorittaessa :D

Aluksi tuntui että ei riitä voimat vääntää pikkuruuvipenkillä sitä auki, mutta antoi periksi kun lämmittelin föönillä prossua kevyesti.

Sydämmen lyönnit tapissaan koko korkkauksen ja tahnojen levittämisen ajan, mutta ihan hyvin se loppujen lopuksi meni. Lämmönlievittäjän väliin CLP:tä ja päälle väliaikaisesti Mx-4:sta. Thermal grizzly kryonaut tilauksessa.

Idle lämpötilat pyörii n. 21-25c ja n.10min linx ajelun aikana max temp 53c ( aikaisemmin idle n.30c ja max temp 72). Prossucoolerina toimii maelstrom 240T, mutta custom loop tavarat on tilauksessa.
En suosittele korkkaamaan Skylakea ruuvipenkissä. Olen korkannut Ivyjä ja Sandyjä - ja niissä on paljon paksumpi piirilevy. Tuo pcb on todella ohut ja ihan suoraan sanottuna, minua pelottaa ajatuskin. En itse uskalla. Hankin korkkaustyökalun tai otan taas terän käyttöön.

Lämmönlevittäjän ja prosessorin väliin kunnon tavaraa. CLP on ok, itse käytän ultraa. Lämmönlevittäjän päälle olen laittanut Noctuan tahnoja, HeGreasea tai MX-4:ää. Ero on ollut korkeintaan pari astetta ja se voi olla minun mittauksissakin. Ei sitä kannata optimoida.. En vaihtaisi MX-4:stä pois.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
377
En suosittele korkkaamaan Skylakea ruuvipenkissä. Olen korkannut Ivyjä ja Sandyjä - ja niissä on paljon paksumpi piirilevy. Tuo pcb on todella ohut ja ihan suoraan sanottuna, minua pelottaa ajatuskin. En itse uskalla. Hankin korkkaustyökalun tai otan taas terän käyttöön.

Lämmönlevittäjän ja prosessorin väliin kunnon tavaraa. CLP on ok, itse käytän ultraa. Lämmönlevittäjän päälle olen laittanut Noctuan tahnoja, HeGreasea tai MX-4:ää. Ero on ollut korkeintaan pari astetta ja se voi olla minun mittauksissakin. Ei sitä kannata optimoida.. En vaihtaisi MX-4:stä pois.
Mietin pitkään Ultran ja Pron välillä, mutta lopuksi kallistuin pron puolelle. Monien testien/arvosteluiden perusteella molempien suoritus näyttäisi olevan aika identtinen.

Riippuen mitä forumia sitten lukee, niin toiset haukkuu ultraa ja toiset pro:ta. Tuskin ne kauheasti eroavat toisistaan käytännössä.

Thermal Grizzlyn conductonauttia olisin ostanut, mutta kun suomesta sitä saa vain Jimmss:iltä ja niiltäkin loppu.

Pitkään mietin terän ja ruuvipenkin välillä. Valitsin ruuvipenkin, koska näytti videolla turvallisemmalta mitä todellisuudessa oli. :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 168
Korkkaus vielä odottaa mutta pitihän se jotain säätää. Tuli hiottua 6600k prossun heat spreader youtube videoiden innoittamana. En ole ennen kyseistä toimenpidettä tehnyt.

Lasin päällä, vesihiomapaperilla hieman vettä käyttäen: järjestyksessä 600-800-1000-1500-2000-kiillotus meguiars merkkisellä auton umpioiden kiillotusaineella (sattui löytymään kun en ollut tyytyväinen tuohon 2000 hiomapaperin jättämään jälkeen, ja tuntui toimivan). Suosittelen vastaavaan toimenpiteeseen aloittamaan karkeammalla paperilla, tuolla 600 karkeudella sai hioa melkoisen aikaa. Oma hs oli kupera. Samalla kiillotin Noctua NH-D15:n pohjan, mutten hionut sitä. Oli suoran oloinen. Kierroksia säädin noctuan tuulettimiin 1000rpm. Huoneen lämpötila kummallakin kerralla n. 23c. Koppana Fractal R5, tuulettimia kotelossa 2 edessä, 1 alhaalla, 1 takana.

Testinä Prime95 28.4 SmallFFTs 7 minuuttia, ensin lämmittäen kone kolmanteen testiin asti jonka jälkeen mittaukset (keskiarvot, HWiNFO64 v.5.40). Prosessorin kellotaajuus oli 4.5GHz ja voltit 1.31v. Kummallakin erralla tahnoina Gelid solutions GC-Extremet, ruksi keskellä metodilla. Tahnojen ja hiontajätteen putsaamiseen käytettiin isopropyylialkoholia apteekista.

Onhan tuossa hieman eroa, ja ihan hyvä pohjatyö korkkaamiselle.



Spoilerissa kuvat.

Otettu perunalla, pahoittelut siitä:




Jatkoa tälle. Saapui Rockit Cool deliddaus työkalu jenkeistä, ja hommiin oli alettava vaikka nestemetallikaan ei ole vielä saapunut. Operaatio oli todella helppo tuolla työkalulla, ja tahnoiksi laitoin Gelid gc-extremeä sirun ja hs:n väliin, sekä hs:n ja jäähyn väliin Thermal Grizzly Kryonauttia. Lämmöt tippuivat tälläkin kombolla pyöreästi 20c täysrasituksessa. Olen alustavasti tyytyväinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 168
Kuinka paljon tuossa on edes eroa korkatussa prosessorissa onko siellä sirun ja lämmönlevittäjän välissä nestemetallia vai laadukasta lämpötahnaa?

Tässä vertailu ennen ja jälkeen deliddauksen:

 
Viimeksi muokattu:

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Kaverilla 6600K 4,5Ghz @1,28V :eek::eek::eek: 4,5Ghz pyrin itsekin, mutta ei tunnu millään onnistuvan, joten nyt tyydyin 4,3Ghz @1,35V :confused2::grumpy::( 1,4V:kin vielä bsod:ia (???)

#siliconelottery?
EDIT: 4,4Ghz @~1,32V :happy: vähän sentään parani...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Kaverilla 6600K 4,5Ghz @1,28V :eek::eek::eek: 4,5Ghz pyrin itsekin, mutta ei tunnu millään onnistuvan, joten nyt tyydyin 4,3Ghz @1,35V :confused2::grumpy::( 1,4V:kin vielä bsod:ia (???)

#siliconelottery?
Toki myös kellotukseen käytetty lankku, muistien asetukset jne sekä jäähdytys/lämpötila vaikuttaa asiaan, mutta toki voi olla kyseessä myös surullisen kuuluisa lottery.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
59
Uusi täällä ja samoin kellottelussakin. Netin tiedoilla menty...



6600k IBT 4.4GHz

6600k kulun kokeilua... 4.4 GHz @ 1.230 V (adaptive) ja LLC level 3.
IBT ja Prime95 (small FFT) rasituksessa jännite suurimman osan ajasta 1.232V ja satunnaisesti pompahtaa 1.248V.
Jäähynä EKWB predator 360 (pelkkä prossu).
Lämmöt kuumin ydin 61C ja kylmin 55C. Ei ole korkattu.


Tuo 1.230 V on hatusta tempastu ja ei ole kokeiltu rajoja.
4.2 GHz oli IBT vakaa (20 rounds @ very high) sekä Prime95 small FFT (~30min kokeilu vain) vielä 1.190 V.

Tuo 4.4 GHz riittää itselle mut varmaan pitäis testata kuinka kaukana tuo 1.230 V on epävakaasta jännitteestä. Edit: pari tuntia primeä ja tuli rounding erroria... Nyt 1.250V.
 
Viimeksi muokattu:

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Tulipas vaihdettua Z170-A-> Maximus VIII Heroon ja ihan positiivinen yllätys. Prossun voltin tarve tippui ihan reilusti, esimerkiksi 4.6ghz ajettaessa 1.44V->1.41V. Enempää en ole kerennyt vielä ajaa, mutta hieman parantaa mieltä tämäkin. Paska yksilö tuo prossu silti on. Ei siitä mihinkään pääse. Ihmettelen vain, että miten lämmöt tippui linxissä 70->60. :confused:
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
248
Tulipas vaihdettua Z170-A-> Maximus VIII Heroon ja ihan positiivinen yllätys. Prossun voltin tarve tippui ihan reilusti, esimerkiksi 4.6ghz ajettaessa 1.44V->1.41V. Enempää en ole kerennyt vielä ajaa, mutta hieman parantaa mieltä tämäkin. Paska yksilö tuo prossu silti on. Ei siitä mihinkään pääse. Ihmettelen vain, että miten lämmöt tippui linxissä 70->60. :confused:
Mielenkiintoista... Itsekin omistan Z170-A:n ja tällä hetkellä on 4,5Ghz@1,31V. Haluja olisi kellottaa vähän lisää, mutta tuntuu, että lämmöt tulee vastaan AVX-koodia käyttävillä ohjelmilla todella herkästi. Menee helposti Prime95:ssä ja IBT:ssä 80-90 asteen tuntumaan. Korkkausta olen mietiskellyt, mutta en ole vielä uskalautunut. Kulkujahan tässä kivessä vielä varmasti olisi. Jos jostain vaikka käytettynä katselisi parempaa emoa ja korkkaisi sitten samassa asennushärdellissä.

Edit: Tuolla Kaby Lake-ketjussa oli juttua tuosta CPU PLL-voltagen vaikutuksista lämpöön. Onko kukaan Asuksen lankuilla säätänyt tätä volttia ja mistä se mahdollisesti löytyy? Tuntuu vaan hölmöltä tälläkin Vcorella noin korkeat lämmöt, vaikka käytössä on kuitenkin Macho rev.b ja muutenkin kopan ilmanvaihto vähintäänkin hyvä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 662
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom