Ei tietysti kaiken aikaa 100% ja kaikki coret samaan aikaan, mutta kyllä aina välillä kävi. Yksikään peli ei ole kyllä nykinyt, Dark souls 3 jostain syystä parin tunnin välein jokin parin sekunnin mikrostuttering, sama wither 3 kanssa jos pelasi kolme tuntia putkeen, niin fps tippui 30fps, siihen auttoi jostakin syystä se kun käynnisti windowsin uudestaan.
Kaikki tuulettimet (mukaan lukien noctuan cpu siilin) pyörii koneessa n. 800rpm ja näytönohjaimessa 0rpm jos alle 50c lämpöä. Kesällä Hard Westi nosti prossun lämmöt jopa 90 asteesen ja maksimikierrokset tuulettiimiin jos oli vsync oli pois päältä (fpst jossain 300), silloin vähän huolestuin. Voisi toki asentaa tuon noctuan uudestaan ja laittaa uudet tahnat, mutta aina pelottaa staattinen sähkö kun lähtee jotain irrottamaan kun on kissa huushollissa, tosin maadoitusranneke löytyy ja kissan voi sulkea vessaan.
Tekstistäsi päätellen et ole mikään alan ammattilainen, puuhailusta plussaa. Koita kuitenkin lukea seuraavat kirjoittamani kappaleet sisäistäen siinä olevat asiat, niin pysyy touhu riittävän yksinkertaisena:
Tahnat on jäähyn alla varmasti aivan hyvin. Prosessoriyksilöstä riippuen prosessorin sisällä oleva lämpötahna voi aiheuttaa prosessorin käymisen kuumana tai viileänä. Yleensä kuitenkin kuumana. Prosessorin metallisen lämmönlevittäjän (kiinni prosessorissa, siinä lukee prossun tiedot) alla on prosessoriytimen ja tuon metallisen lämmönlevittäjän välissä lämpötahnaa. Joskus aikoinaan oli yleinen tapa juottaa lämmönlevittäjä prosessoriytimeen, mutta intel luopui tuosta tavasta kustannussyistä. Tämä lämpötahnan käyttö aiheuttaa ongelmia, sillä metallinen lämmönlevittäjä liimataan prosessorin piirilevyyn ja tuo liimakerros aiheuttaa useimmissa tapauksissa sen, että tuon lämmönlevittäjän ja prosessoriytimen välinen kontakti on huono eli sinne jää pieni rako. Tuossa välissä on lämpötahnaa. Lämpötahnan lämmönjohtavuus on reippaasti huonompi, kuin metallilla itsellään ja tuosta syystä lämpötahna toimiikin "eristeen" tavoin. Ideaalitilanteessa esimerkiksi prosessorijäähyä asentaessa sekä prosessorin pinta, että jäähyn pohja ovat niin suoria, että kontakti on hyvä ilman lämpötahnaa. Koska näin ei ole, käytetään lämpötahnaa, jota välissä on minimaalinen määrä, kun jäähdytin kiristetään prosessoria vasten. Tuo prosessorisiru on kooltaan niin pieni verrattuna lämmönlevittäjään, että tuo lämpötahna sielä prosessorin sisällä epäoptimaalisesti ollessaan aiheuttaa huomattavaa haittaa. Prossujäähyn kontaktipinta lämmönlevittäjään on puolestaan niin iso, että lämpö johtuu jäähyyn hyvin vaikkei pinnat absoluuttisen suorat olekaan.
Nyt kun siis ymmärrät, että tuolla on 2 lämpötahnakerrosta, joista vakiotilanteessa vain toiseen voit vaikuttaa, ymmärrät varmaan tilannetta paremmin.
Mitä tulee prosessorin rasitukseen: Pelit eivät tavanomaisesti rasita prosessoria kuten prosessorille intensiiviset ohjelmat, kunten vaikkapa videoeditoinnin renderöintivaihe (videotiedoston prosessointi haluttuun tiedostomuotoon). Kun prosessoria kellotetaan, on äärimmäisen tärkeää testata prosessorin vakaus, jotta tuloksena ei ole kaatuileva kokoonpano. Samalla tavanomaisesti kiinnitetään huomiota prosessorin lämpöihin. Jos prosessori kuumenee liikaa, se pudottaa kellotaajuuksiaan eli "throtlaa". Nämä testit tehdään yleensä mahdollisimman prosessori-intensiivisellä kuormituksella, yleensä ns. testiohjelmilla. Nämä kuormittavat prosessoria äärimmilleen, jolloin epävakaa prosessori aiheuttaa kaatumisen ja prosessorin lämmöt nousevat mahdollisimman korkeiksi. Kun testiohjelmilla on todettu lämpöjen pysyvän aisoissa, voidaan todeta, että lämmöt eivät normaaleissa käyttötilanteissa, edes intensiivisessä käytössä nouse ainakaan korkeammalle, yleensä edes niin korkeiksi.
Noh, sinun tapauksessasi prosessoria ei ole kellotettu vaan sen sijaan hieman alivoltitettu. Jos prosessori pysyy vakaana, niin hyvä. Tämä vakaus kannattaa silti kokeilla testiohjelmilla. Jos lämmöt mietityttävät kannattaa jotain testiohjelmaa ajaa vakaallekin prosessorillekin, jotta näet missä lämmöt menevät. Tuo mainitsemasi stutterointi voi olla seurausta throttlaamisesta eli prosessori laskee kellotaajuutta alentaakseen lämpöjään. Tuota throttlausta ei pitäisi peleissä vakioprosessorilla tapahtua, mikäli näin on, voi prosessorin melkeimpä laittaa takuuseen, sillä tuo on indikaattori siitä, että sisäinen lämpötahna on todella heikosti toimiva tuossa kyseisessä yksilössä. Rasitustestit nostavat lämmöt tappiin, joten näet heti, mikäli prosessorissa on ongelmia.
Se, mitä tilanteessa voi itse tehdä on "korkata" prosessori. Se tarkoittaa metallisen lämmönlevittäjän irroittamista prosessorista, jotta lämpötahna voidaan uusia. Tämä on jo melko vaativa toimenpide, eikä ole kovin suositeltava aloittelijalle, tai jos omaan tekemiseen ei ole täyttä luottoa.
Aja parit rasitustestit ja katso lämmöt ja ilmoittele täälä. Intel burntest ei vaadi asennusta ja antaa kyllä indikaatiota, mikäli toimenpiteitä vaaditaan.