Intel Kaby Lake (LGA 1151 Z270) kellotukset & kokemukset

Chalyps

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
152
Täytyypäs tavoitella 5ghz uudestaan jossain välissä. Kesästä lähtien ollut 7700k 4.7ghz ja voltit adaptivella max 1.28v ja muistaakseni jossain vaiheessa kun ajoin Prime95 26.6, oli lämmöt heti 80c luokkaa.

Nyt kun vaihdoin powerin sekä asentelin uudet tuulettimet niin samalla vaihoin nestemetallit prossulle. Tällä kertaa laiton kerroksen myös IHS:ään, ennen laitoin vain siruun. Mitään en muuttanut biossista. Primessa about 10min ajolla lämmöt vain 60c. Johtunekko nestemetalleista vai jostain muusta et noi hurjat erot?

Maximit ennen kesää 4,9ghz 1.35v ja n.80-90c tais olla.

Edit. Siis sirun puolelle IHS:ää, ei cooleria vasten :D
 
Viimeksi muokattu:

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Täytyypäs tavoitella 5ghz uudestaan jossain välissä. Kesästä lähtien ollut 7700k 4.7ghz ja voltit adaptivella max 1.28v ja muistaakseni jossain vaiheessa kun ajoin Prime95 26.6, oli lämmöt heti 80c luokkaa.

Nyt kun vaihdoin powerin sekä asentelin uudet tuulettimet niin samalla vaihoin nestemetallit prossulle. Tällä kertaa laiton kerroksen myös IHS:ään, ennen laitoin vain siruun. Mitään en muuttanut biossista. Primessa about 10min ajolla lämmöt vain 60c. Johtunekko nestemetalleista vai jostain muusta et noi hurjat erot?

Maximit ennen kesää 4,9ghz 1.35v ja n.80-90c tais olla.

Edit. Siis sirun puolelle IHS:ää, ei cooleria vasten :D
Kuulemani mukaan nestemetallin laittaminen myös IHS:n puolelle on erittäin tärkeää, koska nestemetalli ei tartu kunnolla pintaan, jolla ei ole nestemetallia. Kun nestemetallia on molemmin puolin, syntyy parempi kontakti. Kai myös nestemetalleissa on eroja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Kuulemani mukaan nestemetallin laittaminen myös IHS:n puolelle on erittäin tärkeää, koska nestemetalli ei tartu kunnolla pintaan, jolla ei ole nestemetallia. Kun nestemetallia on molemmin puolin, syntyy parempi kontakti. Kai myös nestemetalleissa on eroja.
Mutta ei kannata kuitenkaan laittaa sinne IHS:n yläpuolelle eli jäähyä vasten. Mutta kuten lainaamassasi viestissä sanottiin niin kannattaa laittaa sirun päälle ja IHS:n sisäpinnalle.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Mutta ei kannata kuitenkaan laittaa sinne IHS:n yläpuolelle eli jäähyä vasten. Mutta kuten lainaamassasi viestissä sanottiin niin kannattaa laittaa sirun päälle ja IHS:n sisäpinnalle.
Joo hyvä että tarkensit vielä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
646
Palasi taas kellotus into oman i7 7700K:n kanssa :)

Nyt viime päivinä pyrkinyt saamaan 5.2GHz vakaana ja viimeksi kaatui 2h Prime95 26.6 jälkeen, kun voltteina oli 1.370V. Aamulla jätin koneen jauhamaan Primeä, nostin voltit 1.385V ja LLC on auto asetuksella, tuntuu pitävän mukavan vakaana voltit 1.392V tienoilla. Cache on 48 kertoimella, 49 kertoimella kaatuu lähes välittömästi.

Lämmöt oli eilen maksimissaan 78 astetta ja siinä 72-75 asteen tienoilla pysyi, eli jäähdytys pelaa ;)
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
104
Tässä nuub kellottaja ja miettisin voinko laittaa suoraan vaan jotain numeroita mitä täällä on esiintynyt omaan korkattuun i7-7700k. Miettisin tätä 1.28 ja 4.8, jäähynä ois drp3.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 602
Tässä nuub kellottaja ja miettisin voinko laittaa suoraan vaan jotain numeroita mitä täällä on esiintynyt omaan korkattuun i7-7700k. Miettisin tätä 1.28 ja 4.8, jäähynä ois drp3.
Prossut on yksilöitä eli lopputulos voi olla jotain muuta. Hyvä lähtökohta tuo varmaan on. Sitten vaan tarkempaa voltti/kellotaajuus testailua. 4,8 all core ei pitäisi näille olla kovin paha kun boosti kellotkin on niin isot.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 602
Joo no uskon et toi kyll riittää mulle.
No mutta entäs jos ei oo vakaa noilla? Entäs jos voltit jää turhaan liian ylös? Mun mielestä kellottelu kannattaa jättää välistä jos ei kiinnosta tehdä vakaustestausta. Joudut jokatapauksessa ajamaan vakaustestit niin sulla ei mitenkään järkyttävästi enempää aikaa mene jos koitat ne vakaat kellot hakea siitä suoraan. Jos esim noi kellot riittää niin koitat vaan minimi voltit, joilla suostuu kulkemaan.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
104
Joo siis kyllä varmasti teen vakaustestauksen, mietin vaan että voinko suoraan heittää noin paljon ylöspäin alkuun ja lähtee siitä trimmaa vaiko alotanko kellottamisen heti alkuun pienellä ja trimmaan siitä ylöspäin. Ja mitä haittaa on jos voltit jää liian korkeelle?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 602
Joo siis kyllä varmasti teen vakaustestauksen, mietin vaan että voinko suoraan heittää noin paljon ylöspäin alkuun ja lähtee siitä trimmaa vaiko alotanko kellottamisen heti alkuun pienellä ja trimmaan siitä ylöspäin. Ja mitä haittaa on jos voltit jää liian korkeelle?
No siis tottakai kannattaa alottaa jostain sellasista lukemista mitä täällä näkee, käytännössä siis lyödä halutut kellot, riittävästi volttia, testata nopeasti kaatuuko kone tyyliin winukan työpöytään tai nettiselaimen avaamiseen, jos ei niin vakaustesti hetkeksi päälle, jos ei välittömästi kaadu niin voltteja pois. Sitten kun voltit sellasilla leveleillä että vakaustesti kaatuu samantien niin sit vähän lisää. Joka tapauksessa tollasta pientä haarukointia on käytännössä tarpeen tehdä ja se kannattaa tehdä niin, että etsii karkeat rajat nopeasti ja sitten siitä tarkentaa. Jos sulla vaikka 4,8GHz kaatuu 1,2v primessä heti ja 1,3v ei niin voit kokeilla vaikka 1,25. Ei sillä lopulta niin väliä oo jääkö voltteja snadisti lisää, mutta näillä on korkkaamattomana lämmöt sen verran raa-at, että kannattaa ottaa kaikki ylimääräset voltit pois. Joku 0,01v nyt ei mitään merkkaa.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
365
7700k ja custom vedet
ASUS Maximus IX Code

Siellä olis nytten asetettu 1.375V biosista adaptive modella, HWmonitor VCORE sanoo 1.376V (onko tämä se oikea arvo?). Myös virransyöttöasetuket laitettu "maksimiin". Kellot 5.0GHz ja ilman AVX offsettia.

Ajelin reilun tunnin Prime95 (V27.9), jätin yöksi päälle. Aamulla kaikki oli muutoin OK mutta prime ei ollut enää päällä. Lämmöt oli ollut 69-71C noilla coreilla eli lienee ihan OK. Ennen ei ole käynyt niin että Prime olis "sammunut" kun kaikki muu OK. Eli en päässyt tarkistamaan missäkohtaa mennyt nurin.

Kone on siis 100% pelikäytössä.
- Kannattaako tuota AVX offset käyttää? Jotain kommentteja oli että ei, jos kellot seilaa ja saattaa stutteroida. Mulla on ennen korkkausta ollut AVX2 ja mitään ihmeellsitä en ole mielestäni havainnut. Esim AVX2 5.1GHz kelloille luulisin menevän noilla about samoilla jännitteillä (kokeilin lyhyesti eilen ja näytti olevan sen hetken OK).
- Olisiko realbench tai vastaava parempi testiohjelma tähän tarkoitukseen?

EDIT: Nyt on jo 3h taas Prime95 pyöriny ongelmitta noilla samoilla mainituilla asetuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
7700k ja custom vedet
ASUS Maximus IX Code

Siellä olis nytten asetettu 1.375V biosista adaptive modella, HWmonitor VCORE sanoo 1.376V (onko tämä se oikea arvo?). Myös virransyöttöasetuket laitettu "maksimiin". Kellot 5.0GHz ja ilman AVX offsettia.

Ajelin reilun tunnin Prime95 (V27.9), jätin yöksi päälle. Aamulla kaikki oli muutoin OK mutta prime ei ollut enää päällä. Lämmöt oli ollut 69-71C noilla coreilla eli lienee ihan OK. Ennen ei ole käynyt niin että Prime olis "sammunut" kun kaikki muu OK. Eli en päässyt tarkistamaan missäkohtaa mennyt nurin.

Kone on siis 100% pelikäytössä.
- Kannattaako tuota AVX offset käyttää? Jotain kommentteja oli että ei, jos kellot seilaa ja saattaa stutteroida. Mulla on ennen korkkausta ollut AVX2 ja mitään ihmeellsitä en ole mielestäni havainnut. Esim AVX2 5.1GHz kelloille luulisin menevän noilla about samoilla jännitteillä (kokeilin lyhyesti eilen ja näytti olevan sen hetken OK).
- Olisiko realbench tai vastaava parempi testiohjelma tähän tarkoitukseen?

EDIT: Nyt on jo 3h taas Prime95 pyöriny ongelmitta noilla samoilla mainituilla asetuksilla.
Melko korkea Vcore arvo. Itsellä on samoilla kelloilla 1.260V asetettu biossiin. Lämmöt Prime95 kanssa max 75C 120mm AIO kanssa Node 202 (pieni itx koppa).
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Melko korkea Vcore arvo. Itsellä on samoilla kelloilla 1.260V asetettu biossiin. Lämmöt Prime95 kanssa max 75C 120mm AIO kanssa Node 202 (pieni itx koppa).
Sulla taitaa olla sattunu parempi prossuyksilö. Itellä korkattu 7700k, NH-D15 ja ajelen 1.34v 4.9Ghz ilman AVX offsettiä. Huvikseni kokeilin 1.34v 5 Ghz Prime95, niin eka error tuli noin 15 sekunnin kohdalla. Itellä ainakin ihan persiistä tämä yksilö mutta pärjään tällä.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Sulla taitaa olla sattunu parempi prossuyksilö. Itellä korkattu 7700k, NH-D15 ja ajelen 1.34v 4.9Ghz ilman AVX offsettiä. Huvikseni kokeilin 1.34v 5 Ghz Prime95, niin eka error tuli noin 15 sekunnin kohdalla. Itellä ainakin ihan persiistä tämä yksilö mutta pärjään tällä.
Ostettu täältä foorumilta korkattuna. Tämä yksilö oli Prime95 vakaa vielä 5.2Ghz jollain 1.370V nopeasti kokeiltuna AIO pöydällä. Nestemetallit välissä.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Kuulemani mukaan nestemetallin laittaminen myös IHS:n puolelle on erittäin tärkeää, koska nestemetalli ei tartu kunnolla pintaan, jolla ei ole nestemetallia. Kun nestemetallia on molemmin puolin, syntyy parempi kontakti. Kai myös nestemetalleissa on eroja.
Voiko olla mahdollista 10 asteen ero kun laitoin ainoastaan sirun päälle liquid ultraa ?
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Voiko olla mahdollista 10 asteen ero kun laitoin ainoastaan sirun päälle liquid ultraa ?
Joo kyllähän ne lämmöt voivat olla huomattavan korkeat, jos nestemetalli ei saa hyvää kontaktia IHS:ään.
 

Karvapallo

Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
316
Ite oon lopettanu kokonaan nestemetallin käytön, tai ainakin liquid pro:n ja ultran, koska ne kuivahtaa ja lämpötilat raketoi. Piti vaihtaa GTX 1080 Ti:n nestematallit vanhaan kunnon arctic silver 5 tahnaan 1,5 vuoden käytön jälkeen, mikä on aivan liian vähän :itku:
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Ite oon lopettanu kokonaan nestemetallin käytön, tai ainakin liquid pro:n ja ultran, koska ne kuivahtaa ja lämpötilat raketoi. Piti vaihtaa GTX 1080 Ti:n nestematallit vanhaan kunnon arctic silver 5 tahnaan 1,5 vuoden käytön jälkeen, mikä on aivan liian vähän :itku:
Mulla oli CLU:t kolmatta vuotta eikä tullut mitään kuivumisia. :eek: Ootko kokeillu Conductonauttia?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
167
Onko kenelläkään tietoa miten tuo CPU cache ratio toimii ja onko sillä merkitystä avx offsettiin? Minulla siis ongelma, 5Ghz ja avx -2. Peleissä ja testeissä tuo vaihtelee kokoajan 4.8-5.0ghz. Ennen bios päivitystä tuo toimi normaalisti, eli kellot tipahtu vain ja ainoastaan silloin kun käytin ohjelmaa joka käytti avx käskyjä. Olenko ihan hakuteillä, että tuo cpu cache ratio vois olla vastaus minu ongelmaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 342
Helkatti kun säikäytti eilen. Vaihdoin aikani kuluksi aamulla i7-7700K ja Kraken X62 väliin uudet tahnat. Illalla sitten ajelin stressitestejä ja jossain vaiheessa konetta buutatessa kävikin niin, että ei enää päästykään Windowsiin ja tuli kehotus mennä biosiin varmistamaan CPU Fan asetukset. Kävi ilmi, että emo (tai bios) ei enää tunnistanut Krakenia (näkyi vain No Fan), joten matka Windowsiin tyssäsi siihen. Pumppu kuitenkin selvästi toimi, koska bios kertoi prossun lämpötilaksi +30 jotakin celsiusta. Jos pumppu olisi ollut pimeänä, niin lukemathan olisivat olleet varsin rumat.

Tänä aamuna vetäisin Krakenista USB piuhan irti ja laitoin takaisin paikalleen, niin tokeni sillä. Nyt en ole uskaltanut mennä biosiin säätämään mitään eli prossu käy automaattiasetuksilla. Onko kukaan törmännyt samaan, mistähän tämä johtuu? Lieneekö jotain menossa rikki? Kun tuo ilmestyi, niin olin saanut sitä ennen Prime 95 heittämään useampaan kertaa erroria. Varsin outoa on, että Prime heittää näköjään nyt erroria samoilla biosin CPU-asetuksilla kun ennen, tosin en ole varma, että millä versiolla olen ennen ajellut. Eilen ajelin 28.10. Mitähän kannattaisi käyttää?

Olisi taas kannattanut malttaa mielensä ja jättää tahnanvaihdot väliin. Ei tainneet tökötit olla vielä edes paria vuotta vanhat. Lämmötkin on ihan samat, jollei huonommat, kuin ennen. :(
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Emolevyjen valikoimat on aika vähissä, mutta z270 taichi näyttäisi olevan 108,10€:a kaupassa ja MSI Tomahawk 126,30€. Prossun virransyöttö kestää varmasti, mutta kestääkö muistien? Kaksi Asusta lahosi ja kolmatta ei enää löytynyt, toinen ei kestänyt 6700k:ta 1,4V:lla ja toinen lahosi, kun ei kestänyt muisteilla 1,45V:a. Oli muuten viimeinen Asus ja Gigabyte meni jo aikasemmin boikottiin, joten Asrock vai MSI?
 

Zuprlazeh

#premium
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
41
Itse voin ainakin suositella Taichia, kaksi vuotta takana, eikä ole ollut ongelmia. En tosin noin kovilla volteilla ajele, mutta 7700K sekä muistit on kestänyt 1.35V ongelmitta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
198
Liqiud pro / Kryonaut yhdistelmä on aika hyvä. Pystyy PHTC12DX jäähyllä pitämään 5ghz 1.340 volteilla. Tai sitten poikkeukselisen hyvä yksilö sattunut kohdalle :eek:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 236
Kertoo VID-arvokin hyvin jo, tällä kivellä VID 1.072v, 5Ghz 1.3v kivi 1.120v...
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
104
Miksiköhän mun i7-7700k coret kaatuu prime95? Lämmöt oli esim 5ghz 1.38V 70°c mutta yhtäkkiä 3corea kaatui siinä "stage2" vaiheessa. Kokeilin laskea volttei niin meni bsodiin ja koitin nostaa ni toi corejen kaatuminen jatkui. Tiputin 4.9ghz ja sama homma... Voisiko kyseessä olla että mun psu ei anna tasaisesti virtaa tai ei anna tarpeeksi virtaa, onhan toi psu jo 7vuotta vanha kohta.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Miksiköhän mun i7-7700k coret kaatuu prime95? Lämmöt oli esim 5ghz 1.38V 70°c mutta yhtäkkiä 3corea kaatui siinä "stage2" vaiheessa. Kokeilin laskea volttei niin meni bsodiin ja koitin nostaa ni toi corejen kaatuminen jatkui. Tiputin 4.9ghz ja sama homma... Voisiko kyseessä olla että mun psu ei anna tasaisesti virtaa tai ei anna tarpeeksi virtaa, onhan toi psu jo 7vuotta vanha kohta.
Yleensähän corejen kaatuminen taitaa johtua liian korkeista kelloista/pienistä volteista. Mitä versiota Primestä käytät? Koneen specsit?

Itselläni on delidattu 7700k. AVX Primellä oma kivi ei kulje yli 4.9Ghx 1.34v eli voi olla sulle käynyt myös paska tuuri piilotossa.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
104
I7-7700k delidattu
X62 kraken
16gb 3000mhz @3066
Z270h
2080ti
Ikivanha nexus rx-7000

Prime versio oli in-place large FFT. Tänään kokeilen jos muistien kelloitus haittaa tuota.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
I7-7700k delidattu
X62 kraken
16gb 3000mhz @3066
Z270h
2080ti
Ikivanha nexus rx-7000

Prime versio oli in-place large FFT. Tänään kokeilen jos muistien kelloitus haittaa tuota.
Primen versiona tarkoitan onko se v26.6 (Eli non-AVX) vai joku suurempi? Itselläni on v29.4 eli AVX on käytössä.

Eikö myöskin prosessorin vakautta testata tuolla Small FFTs-testillä? Näin olen ainakin itse käsittänyt.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
104
Ok tä on mun eka kerta ku kellotan niin voi olla et oon tehnyt sen iha väärin. Mutta oli avx versio.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Ok tä on mun eka kerta ku kellotan niin voi olla et oon tehnyt sen iha väärin. Mutta oli avx versio.
Kokeile tuolla 4.9Ghz sitä small FFTs-moodia. Pyörittelet sitä vaikka puoli tuntia ja seuraat lämpöjä ja jos ytimiä kaatuu.

E: Voi toki olla, että virtalähdekin alkaa olemaan vanha.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 064
Kaatuu jos kellotukset ei ole vakaat?
Ei esim. tuo 5ghz ole mikään itsestään selvä että se kaikilla kivillä toimii. Lisää testiä ja säätöä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Ok tä on mun eka kerta ku kellotan niin voi olla et oon tehnyt sen iha väärin. Mutta oli avx versio.
Tuossa nyt on melko monta tekijää mitkä voivat vaikuttaa. Emosi ei ole mikään master OC -lankku ja sen virransyöttö voi throtlata/kyykätä kovassa rasituksessa. Virtalähteen saat testattua kätevästi, vaikka jollain PSU testerillä.
Tuo 5GHz ylitys ei tosiaan mikään varma asia ole. Jos se ei järkevästi kulje niin lasket taajuuksia ja myönnät tappiosi sen suhteen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 236
Mielenkiintoisin lopputulos oli Kingpincooling T-REX vs direct die modattu SF3D Inflection point. Vaikka normaalilla kulholla onkin kaksi kerrosta lämpötahnaa, niin siitä huolimatta T-REX sai noin 15mhz paremman taajuuden prosessorille, ja mountti oli varmasti hyvä molemmissa skenaarioissa. @Kaotik @B3MMi @Hessu

IMG_1561.JPG

IMG_1564.JPG


IMG_1576.JPG
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 960
Oletko kokeillut paljon yhden ytimen CB testissä irtoaa? Vaikka 6Ghz tjsp..
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 328
Onko todellakin niin että BCLK:ta ei saa millään toimimaan yli 102.5MHz?
Prossuna Celeron G3930 ja kyllä kovasti kaipaisi lisää kelloja :D

Tämä ei suostu postaamaan jos laittaa yhtään yli tuon 102.5MHz.

Kuitenkin joitain juttuja kuitenkin löyty G3900 kellotuksesta, että on saaneet toimimaan 155MHz BCLK:lla...
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 328
Itse itselleni vastaan että ei onnistu, koska Intel on laittanut Kaby Lake prossuihin mikrokoodin joka estää käynnistymisen jos bclk on enemän kuin 102.75MHz...
Typerää...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 015
Viestejä
4 192 240
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
Package

Hinta.fi

Ylös Bottom