Intel Kaby Lake (LGA 1151 Z270) kellotukset & kokemukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Omasta mielestäni topsulla sai siistimmän ja ohuemman kalvon. Se tuli huomattua noista tahnoista, että aika minimaalisia eroja niitten kanssa ja vähän kuun asennosta kiinni, kuinka osuu kohdalleen. Nyt on MX2:t Kryonautin sijaan ja lämmöt taitaa olla noin 5c matalammalla kuin aikaisemmin. Tosin voihan se olla, että nestemetallit ja lämmönlevittäjäkin osuivat paremmin kohdilleen. Tippa lämpötahnaa keskelle prossua aiemman sotkemisen sijasta näköjään toimii hyvin. Aiemmin en tuohon oikein luottanut, mutta oppia ikä kaikki. Sen verran paksuja nuo molemmat tahnat, ettei ne oikein hyvin sormella levinneetkään. :D
Juu coolerin ja IHS:n välissä turhaa edes käyttää metalleja. Ero on todella pieni ja helpompaa normi tahanan kanssa. :tup:
 
Tulipahan eilen säädettyä oikein urakalla pitkästä aikaa. Lopputuloksena 7700K@5,1GHz (1,344V/ei AVX), 5GHz (1,36V/AVX). Ei tahtonut löytyä millään sopivaa yhdistelmää, jolla voltit ei olleet liian korkealla AVX-kuormalla ja liian matalalla ilman. Tähän asti aina käytellyt offsettiä, mutta nyt adaptivella löytyi hyvä sweetspot. Primen blendillä lämmöt n. 75C@5,1GHz ja 80 pintaan AVX-kuormalla @5GHz.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan eilen säädettyä oikein urakalla pitkästä aikaa. Lopputuloksena 7700K@5,1GHz (1,344V/ei AVX), 5GHz (1,36V/AVX). Ei tahtonut löytyä millään sopivaa yhdistelmää, jolla voltit ei olleet liian korkealla AVX-kuormalla ja liian matalalla ilman. Tähän asti aina käytellyt offsettiä, mutta nyt adaptivella löytyi hyvä sweetspot. Primen blendillä lämmöt n. 75C@5,1GHz ja 80 pintaan AVX-kuormalla @5GHz.
Niin jos siis et liimaa sitä kiveä kokoon tai vaikka liimaisitkin niin sitä nestemetallia laadusta tai merkistä riippumatta pitää levittää sekä IHS että siihen siruun. Topsilla se sekä pro että ultra tuntuu leviävän ihan hyvin ja jossain kiteissä tulee musta topsi mukana sen sudin sijaan ts. maku asia. Nestemetalli ei ota siihen IHS kiinni kunnolla suuren pintajännityksen takia jos sitä on vain sirun päällä, vähän niin kuin vesi istuisi vettä hylkivän materiaalin päällä. Joskus se saattaa ottaa siihen IHS kiinni, mutta monesti käy niin, varsinkin kun liimaat sen takaisin kokoon, kun se väli on aavistuksen suurempi ettei se nestemetalli ota kunnolla tai ollenkaan IHS kiinni.
Samanlaista ilmiötä näkyy tinattaessa jos et käytä fluxia ja tina ei vaan tartu ja sen takia niissä kiteissä tulee se karhun villa että se nestemetalli tarttuu.

Nestemetallia on turha laittaa jäähdyttimen ja IHS väliin, kun se ero ei ole kuin pari astetta maksimissaan. Suurin syypää on se sirun ja IHS välinen paska. Kunnon Noctuan tahnaa tai jotain muuta brädättyä coolerin alle ja kaikki pitäisi olla ok.
 
Nestemetallia on turha laittaa jäähdyttimen ja IHS väliin, kun se ero ei ole kuin pari astetta maksimissaan. Suurin syypää on se sirun ja IHS välinen paska. Kunnon Noctuan tahnaa tai jotain muuta brädättyä coolerin alle ja kaikki pitäisi olla ok.
Jep. Tosin en kyllä nestemetallia tuohon IHS:n ja tuulettimen väliin koskaan koittanut laittaakaan. Kryonaut on paksua tahnaa.

Nestemetalli ei ota siihen IHS kiinni kunnolla suuren pintajännityksen takia jos sitä on vain sirun päällä, vähän niin kuin vesi istuisi vettä hylkivän materiaalin päällä.
Voipi olla. Tuo viimeinen ja parhaiten toimiva viritys tulikin niin, että levitin sitä nestemetallia sekä piirin päälle että ihs:n pohjaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta taas tuolla pikku sudilla oli huomattavasti helpompi mitä topsulla levitellä.

Ja muutenkin fiksumpaa...

En koskaan käyttäisi topsipuikkoa jähhdytystahnojen levittämiseen. Olen putsannut kyllä isopropanolilla kostutetulla topsilla vanhoja tahnoja pois coren ympäriltä ja silloinkin lähes joka kerta saa nyppiä puuvillakuidun karvoja pois ennen lämpötahnan levittämistä.

Noillahan kielletään putsaamasta korviakin juuri siksi että lääkärit ovät löytäneet tulehtuneista korvista puuvillakuitu möykkyjä.

Monesti blokkienkin ohjeistuksessa pyydetään käyttämään nukkaamatonta liinaa pintojen puhdistuksessa.
 
Ja muutenkin fiksumpaa...

En koskaan käyttäisi topsipuikkoa jähhdytystahnojen levittämiseen. Olen putsannut kyllä isopropanolilla kostutetulla topsilla vanhoja tahnoja pois coren ympäriltä ja silloinkin lähes joka kerta saa nyppiä puuvillakuidun karvoja pois ennen lämpötahnan levittämistä.

Noillahan kielletään putsaamasta korviakin juuri siksi että lääkärit ovät löytäneet tulehtuneista korvista puuvillakuitu möykkyjä.

Monesti blokkienkin ohjeistuksessa pyydetään käyttämään nukkaamatonta liinaa pintojen puhdistuksessa.
Ei tuosta "kovapäisestä" topsista kyllä mitään irronnut, mutta nestemetalli levisi paljon siistimmin kun sillä pullasudilla ja ainakin itsellä paras lopputuloskin tuli sillä. Ja sai IHS:n väärälle puolellekin laitettua ohuenohuen kerroksen paljon paremmin kuin sudilla (muistutti enemmän kynällä piirrettyä kerrosta). Mutta kai näissä on niin monta laittotapaa kuin tekijääkin. :)
 
Ei mulla ollut mitään ongelmia sen sudinkaan kanssa ja mielestani sen kerroksen pitää olla vähän paksumpi(~0,1mm) kuin pelkkä väriä pintaan.
Lisäksi täplä IHS:ssäan.
Kun vedän vesiblockin kiinnitysruuvit kireälle se tahna kyllä asettuu sinne väkisin.

Terävillä saksilla voi muuten lyhentää sen sudin karvoja jos tuntuu liian taipuisalta.
 
Noniin, nyt on omakin 7600k vihdoin ja viimein päässyt nestemetallin syleilyyn :) Ihmetystä aiheuttaa ainoastaan se, että rasituksessa lämpötilaerot ytimien välillä kasvoivat moninkertaisiksi korkkauksen jälkeen. Ennen korkkausta dT oli noin 4 astetta ja nyt korkkauksen jälkeen pahimmillaan noin 13 astetta. Onko tämä normaalia, vai mahtoiko mulla mennä jotain metsään esim nestemetallin asennuksessa? Rasituslämmöt kuitenkin tippuivat noin 25 astetta, mikä indikoisi nestemetallipuolen olevan kunnossa... :confused:
 
Noniin, nyt on omakin 7600k vihdoin ja viimein päässyt nestemetallin syleilyyn :) Ihmetystä aiheuttaa ainoastaan se, että rasituksessa lämpötilaerot ytimien välillä kasvoivat moninkertaisiksi korkkauksen jälkeen. Ennen korkkausta dT oli noin 4 astetta ja nyt korkkauksen jälkeen pahimmillaan noin 13 astetta. Onko tämä normaalia, vai mahtoiko mulla mennä jotain metsään esim nestemetallin asennuksessa? Rasituslämmöt kuitenkin tippuivat noin 25 astetta, mikä indikoisi nestemetallipuolen olevan kunnossa... :confused:
Kannattaa koittaa laittaa uusiksi metallit. Kannattaa lisäksi voidella IHS:sään myös tuota nestemetallia-
 
Noniin, nyt on omakin 7600k vihdoin ja viimein päässyt nestemetallin syleilyyn :) Ihmetystä aiheuttaa ainoastaan se, että rasituksessa lämpötilaerot ytimien välillä kasvoivat moninkertaisiksi korkkauksen jälkeen. Ennen korkkausta dT oli noin 4 astetta ja nyt korkkauksen jälkeen pahimmillaan noin 13 astetta. Onko tämä normaalia, vai mahtoiko mulla mennä jotain metsään esim nestemetallin asennuksessa? Rasituslämmöt kuitenkin tippuivat noin 25 astetta, mikä indikoisi nestemetallipuolen olevan kunnossa... :confused:

Vaikuttaisi että kontakti ei ole yhtä hyvä coren joka reunassa, eli nestemetalli ei ole koko alaltaan kunnon kontaktissa IHS:sän kanssa.
 
Kiitokset vastauksista! Pitänee huomenna kokeilla tuota nestemetallien uudelleenlaittoa.
 
Mä hinkkaan aina ihan pientä tippaa nestemetallia niin kauan kunnes sen koostumus antaa jotenki periks ja näyttää melkee siltä että se imeytyis pintaan, sitte levitän päälle toisen pienen pienen pisaran joka jää vähän kosteen näköseks.
 
No nyt uudelleensähläämisen jälkeen ytimien välinen maksimilämpötilaero putosi 7-8 asteeseen, eli askel parempaan otettu, mutta edelleen lienee parannettavaa. Tällä yrittämällä oli ongelmana se, etten otsalampun valkoisessa ja kirkkaassa valossa meinannut erottee dien ja nestemetallin värejä toisistaan, niin en ollut missään vaiheessa varma, missä kohtaa on mitenkin paljon nestemetallia :btooth: Toinen (kesto)-ongelma on lämmönlevittäjän asettelu dien päälle, missä käytännössä aina lämmönlevittäjän asentoa joutuu korjaamaan sen jälkeen, kun se on jo pudotettu ytimien päälle.

Olisko tähän lämmönlevittäjän asentamiseen jotain nokkelaa vinkkiä, esimerkiksi liittyen työjärjestykseen? Nyt olen asentanut prosessorin ensin emolevyn kantaan ja tämän jälkeen vasta lämmönlevittäjän prosessorin päälle.
 
No nyt uudelleensähläämisen jälkeen ytimien välinen maksimilämpötilaero putosi 7-8 asteeseen, eli askel parempaan otettu, mutta edelleen lienee parannettavaa. Tällä yrittämällä oli ongelmana se, etten otsalampun valkoisessa ja kirkkaassa valossa meinannut erottee dien ja nestemetallin värejä toisistaan, niin en ollut missään vaiheessa varma, missä kohtaa on mitenkin paljon nestemetallia :btooth: Toinen (kesto)-ongelma on lämmönlevittäjän asettelu dien päälle, missä käytännössä aina lämmönlevittäjän asentoa joutuu korjaamaan sen jälkeen, kun se on jo pudotettu ytimien päälle.

Olisko tähän lämmönlevittäjän asentamiseen jotain nokkelaa vinkkiä, esimerkiksi liittyen työjärjestykseen? Nyt olen asentanut prosessorin ensin emolevyn kantaan ja tämän jälkeen vasta lämmönlevittäjän prosessorin päälle.
Noin se mielestäni helpoin onkin. Muistat vaan levitellä sekä IHS:n puolelle sekä dien päälle tuota metallia, että tuo kontakti osuu varmasti mahdollisimman laajalle alalle hyvin.
 
Noin se mielestäni helpoin onkin. Muistat vaan levitellä sekä IHS:n puolelle sekä dien päälle tuota metallia, että tuo kontakti osuu varmasti mahdollisimman laajalle alalle hyvin.

Tällä kertaa tosiaan levitin kummallekin puolelle, mutta seuraavaksi herääkin kysymys, että onko tuossa riskiä, että metallin kanssa läträilee liian kanssa, mikä johtaa oikoseen?
 
Tällä kertaa tosiaan levitin kummallekin puolelle, mutta seuraavaksi herääkin kysymys, että onko tuossa riskiä, että metallin kanssa läträilee liian kanssa, mikä johtaa oikoseen?
Kunhan se nestemetalli pysyy siinä dien ja ihsn välillä niin vaaraa ei ole
 
Ei tää vaan perkele pysy vakaana 5GHz vaikka mitä tekis. Tuttu ja turvallinen 4.7GHz siis taas taulussa.

Tosiaan i5-7600K joka korkattu ja Liquid Pro:t välissä, coolerina Alphacool Eisbaer 240 jossa 4kpl Corsair ML120:ia, eli ei pitäis olla jäähystä kiinni. :D
Ikäväähän se on, mutta rajat kun tulee vastaan niin ne tulee vastaan. Hyvähän tuo 4.7GHz on :btooth:
 
Sama homma kuin Pkuitusella. Ultran kanssa läträily alkaa illalla. Onneksi en käyttänyt liimaa. Yks core huitelee 89 kun toiset on 76-80 :(
 
Ei tää vaan perkele pysy vakaana 5GHz vaikka mitä tekis. Tuttu ja turvallinen 4.7GHz siis taas taulussa.

Tosiaan i5-7600K joka korkattu ja Liquid Pro:t välissä, coolerina Alphacool Eisbaer 240 jossa 4kpl Corsair ML120:ia, eli ei pitäis olla jäähystä kiinni. :D

Ootko jo kaikkia temppuja kokeillut? Noh käytännöllinen ero 4,7 ja 5,0 välillä on olematon, mutta periaatteet ovat periaatteita.
Kokeile laittaa vielä VRM switching frequency täysille tai korota asteittain ja muistitkin voivat olla syypää, ts löysää latensseja ja muistikontrollerille +50mV. Katso saatko 100MHz lisää tai anna olla.'
Kyllä se itselläkin kun 4770k ei mennyt kun 4,4GHz 1,368v korkkaamalla vaikka input voltage käytettiin 2,1v. Joskus pitää vain tappiot hyväksyä.

Niin ja kellotitko AVX offsetillä?
 
No niin. Uudelleen korkkaus onnistui. Eli mitä parannuksia : AVX vakaa 5ghz @ 1,4v . Ennen toimenpidettä ei onnistunut. Ytimien väliset erot tippui 15 asteesta 6 asteeseen. Menin ekan kerran tyhmyyksissäni käyttämään liimaa kulmiin joten olipahan puuha raaputtaa ne pois. Hieman kuvia . Osa otettu mobiili mikroskoopilla (keeploop) .
Näkyy naarmut ja liimat piirilevyssä hienosti.

Ekalla kerralla tuli hieman liikaa ultraa

IMG_20171229_200530.jpg

Putsattu

IMG_20171229_210820.jpg


Ei tunnu plussakortilla eikä sormella, mutta kyllä sitä liimaa siellä on ja naarmuja!

IMG-20171229-WA0002.jpg IMG-20171229-WA0004.jpgIMG-20171229-WA0006.jpg
 
No niin. Uudelleen korkkaus onnistui. Eli mitä parannuksia : AVX vakaa 5ghz @ 1,4v . Ennen toimenpidettä ei onnistunut. Ytimien väliset erot tippui 15 asteesta 6 asteeseen. Menin ekan kerran tyhmyyksissäni käyttämään liimaa kulmiin joten olipahan puuha raaputtaa ne pois. Hieman kuvia . Osa otettu mobiili mikroskoopilla (keeploop) .
Näkyy naarmut ja liimat piirilevyssä hienosti.

Ekalla kerralla tuli hieman liikaa ultraa

IMG_20171229_200530.jpg

Putsattu

IMG_20171229_210820.jpg


Ei tunnu plussakortilla eikä sormella, mutta kyllä sitä liimaa siellä on ja naarmuja!

IMG-20171229-WA0002.jpg IMG-20171229-WA0004.jpgIMG-20171229-WA0006.jpg
Tässäpä se syy miksi sitä liimausta täälläkin vastustetaan. Silikooni on paras liima tuohon, jos aivan pakko. Onneksi ei kuitenkaan hajottanut (?) mitään.
 
Tässäpä se syy miksi sitä liimausta täälläkin vastustetaan. Silikooni on paras liima tuohon, jos aivan pakko. Onneksi ei kuitenkaan hajottanut (?) mitään.

Sitä pelkäsinkin.. Nitkutin aika voimalla niitä nöölejä pois mutta nyt tais olla vähä säkääkin mukana. Hyvin toimii. Ainakin toistaiseksi.
 
Minkälaista tehonlisäystä tuo uncore/llc multiplier tuo? Vakiona kerroin -3 eli 7700k:lla 44 - 3 = 41 . Oma asetus 50 - 3 = 47 . Vai menikö ihan mettään laskelmat?
 
Minkälaista tehonlisäystä tuo uncore/llc multiplier tuo? Vakiona kerroin -3 eli 7700k:lla 44 - 3 = 41 . Oma asetus 50 - 3 = 47 . Vai menikö ihan mettään laskelmat?
Liimaan tai pikaliimaan ainoa kunnon konsti eli ole kuin kapillariefektiä hyväksi käyttäen dimetyyliformamidilla tai asetonilla vuorata kaikki reunat ja lisätä koko ajan ettei kaikki haihdu pois, siitä se pikkuhiljaa syöpyy.

Kuumentaminen auttaa myös
Kaikki liimat pehmenee viimeistään 160-200c kohdalla, mikä vastaa siis jo periaatteessa tinatun prossun korkkaamiseen verrattavia lämpötiloja, mutta ei pitäisi kumminkaan prossua hajottaa.
Tuuria sulla oli kun väkisin sen sait irti. Seuraavan kerran vaan kansitiivisteellä kokoon.
 
Minkälaista tehonlisäystä tuo uncore/llc multiplier tuo? Vakiona kerroin -3 eli 7700k:lla 44 - 3 = 41 . Oma asetus 50 - 3 = 47 . Vai menikö ihan mettään laskelmat?
Uncoren kellottaminen esim. 3,8GHz -> 4,6GHz tuo noin 1% lisää tehoa CineBench, mutta hyödyt rajoittuu muisti-intensiivisiin tehtäviin.
 
En tiedä jääkö omat kellot nyt vaan korkkauksesta kiinni. Vaihtelin l9i:n tilalle arcticin i11 jäähyn joka ei nyt mikään huima parannus noctuaan, mutta ajattelin että saisin hieman enemmän ruuvailtua irti 7600k:sta. Yritin 4,4ghz kelloja pistää sisään mutta en saanut millään vakaaksi. 1,3V jännitteillä koitin eri llc asetuksilla. Llc2 tuottaa rasituksessa corelle 1,316V jännitteen ja tällöin lämmöt lähtee aika rajusti nousemaan. Paukutellaan 85 asteen rajoja noilla. Prime95 ei suostu kaikilla coreilla ajamaan vaan heittää hardware erroria jossain vaihessa jollekin ytimelle, johtunee kenties lämmöistä. Llc3 asetuksella tai auto asetuksella coren jännitteet pysyys lähellä tuota 1,3V rajaa tai aavistuksen alle mutta silti ei vakaa vaikka lämmöt jää alle 75 asteen. En jaksanut koko iltaa ruuvailla vaan jätin entiset kellot eli 4,2ghz 1,295V jännitteillä llc2 asetuksella. Kai se pitäisi jo korkkailla niin ei jää ainakaan siitä kiinni ja sitten panostaa oikeasti hyvään jäähyyn. Emona siis asrockin z270 fatality itx.
 
En tiedä jääkö omat kellot nyt vaan korkkauksesta kiinni. Vaihtelin l9i:n tilalle arcticin i11 jäähyn joka ei nyt mikään huima parannus noctuaan, mutta ajattelin että saisin hieman enemmän ruuvailtua irti 7600k:sta. Yritin 4,4ghz kelloja pistää sisään mutta en saanut millään vakaaksi. 1,3V jännitteillä koitin eri llc asetuksilla. Llc2 tuottaa rasituksessa corelle 1,316V jännitteen ja tällöin lämmöt lähtee aika rajusti nousemaan. Paukutellaan 85 asteen rajoja noilla. Prime95 ei suostu kaikilla coreilla ajamaan vaan heittää hardware erroria jossain vaihessa jollekin ytimelle, johtunee kenties lämmöistä. Llc3 asetuksella tai auto asetuksella coren jännitteet pysyys lähellä tuota 1,3V rajaa tai aavistuksen alle mutta silti ei vakaa vaikka lämmöt jää alle 75 asteen. En jaksanut koko iltaa ruuvailla vaan jätin entiset kellot eli 4,2ghz 1,295V jännitteillä llc2 asetuksella. Kai se pitäisi jo korkkailla niin ei jää ainakaan siitä kiinni ja sitten panostaa oikeasti hyvään jäähyyn. Emona siis asrockin z270 fatality itx.
Lämmöistä näkyisi olevan vähän kiinni + ei yksilönä mikään paras mahdollinen. :btooth:
 
En tiedä jääkö omat kellot nyt vaan korkkauksesta kiinni. Vaihtelin l9i:n tilalle arcticin i11 jäähyn joka ei nyt mikään huima parannus noctuaan, mutta ajattelin että saisin hieman enemmän ruuvailtua irti 7600k:sta. Yritin 4,4ghz kelloja pistää sisään mutta en saanut millään vakaaksi. 1,3V jännitteillä koitin eri llc asetuksilla. Llc2 tuottaa rasituksessa corelle 1,316V jännitteen ja tällöin lämmöt lähtee aika rajusti nousemaan. Paukutellaan 85 asteen rajoja noilla. Prime95 ei suostu kaikilla coreilla ajamaan vaan heittää hardware erroria jossain vaihessa jollekin ytimelle, johtunee kenties lämmöistä. Llc3 asetuksella tai auto asetuksella coren jännitteet pysyys lähellä tuota 1,3V rajaa tai aavistuksen alle mutta silti ei vakaa vaikka lämmöt jää alle 75 asteen. En jaksanut koko iltaa ruuvailla vaan jätin entiset kellot eli 4,2ghz 1,295V jännitteillä llc2 asetuksella. Kai se pitäisi jo korkkailla niin ei jää ainakaan siitä kiinni ja sitten panostaa oikeasti hyvään jäähyyn. Emona siis asrockin z270 fatality itx.

Monesti aina tuolta haswelleista kabylakeen asti mitä omaa kokemusta on niin 80c jälkeen prossut eivät pysy vakaana vaikka olisi mitkä asetukset. 7600k pitäisi kyllä saavuttaa 4,5GHz 99% tapauksista, mutta voi olla että sulla on todella huono yksilö. Suosittelen korkkausta, lämmöt sinne <70C ja sitten ylistämään sitä totuutta siitä kivestä. Emolevykään ei pitäsi olla mitenkään huono virranlaadultaan.
 
Tänään vähän lisää säätöä, biosin päivitys ja uefin nollaus ennen aloitusta. Sitten f-streamillä hain asetuksia suoraan winukasta. Nyt tuntuu pyörivän hyvin 4,5ghz ja vcore 1,296V. Saattoi muistien xmp asetukset kaataa eiliset yritykset. Lämmöt tässä tulee silti vastaan eli pyörii näillä asetuksilla intel burn testillä 87 asteessa. Eli korkkausta peliin ja sitten kipuamaan taas ylemmäs. Ei tämä varmastikaan ihan timantti yksilö ole mutta korkkauksella varmaan aika paljon saa lämpöjä kuitenkin alas.
 
Tänään vähän lisää säätöä, biosin päivitys ja uefin nollaus ennen aloitusta. Sitten f-streamillä hain asetuksia suoraan winukasta. Nyt tuntuu pyörivän hyvin 4,5ghz ja vcore 1,296V. Saattoi muistien xmp asetukset kaataa eiliset yritykset. Lämmöt tässä tulee silti vastaan eli pyörii näillä asetuksilla intel burn testillä 87 asteessa. Eli korkkausta peliin ja sitten kipuamaan taas ylemmäs. Ei tämä varmastikaan ihan timantti yksilö ole mutta korkkauksella varmaan aika paljon saa lämpöjä kuitenkin alas.
4,6GHz tai seuraav 100MHz vaatii tuossa tapauksessa "YLEENSÄ" 50-60mV lisää, mutta toki volttimuuri tulla ensin vastaan. 1,45v on maks mitä kannattaa yrittää kun on korkattu jä jäähy on kunnossa, mutta tuo kivi ei kyllä 4,7GHz yli kulje ja sekin on jo vähän niin ja näin kanattaako yrittää.
 
Mikä kellotusemo kannattaisi ostaa jos pitäisi WIFI löytyä ja ~200e tuntumaan?
 
Ei varmaan mitään normaalista poikkeavaa, mutta laitanpa silti :

7700k
-1,425v 5ghz (avx offset 0) vakaa.
-1,28v 4,8ghz (avx offset 0) vakaa.

Aivan käsittämätöntä, että 200mhz hyppy vaatii aivan poskettomat voltit. Mutta näin sen varmaan kaikilla on, kun aletaan viimesiä herzejä ottaan irti.
 
Ei varmaan mitään normaalista poikkeavaa, mutta laitanpa silti :

7700k
-1,425v 5ghz (avx offset 0) vakaa.
-1,28v 4,8ghz (avx offset 0) vakaa.

Aivan käsittämätöntä, että 200mhz hyppy vaatii aivan poskettomat voltit. Mutta näin sen varmaan kaikilla on, kun aletaan viimesiä herzejä ottaan irti.
Täysin normaalia ja ihan hyvät voltit sulla on
 
Asuksen Maximus IX Herolle tullut uusi bios 1203. Update CPU MicroCode. Ilmeisesti korjaa meltdown haavoittuvuuden vai tietääkö joku tarkemmin?
 
E: eipäs mitään
 
Viimeksi muokattu:
Gigabyten GA-Z270X-Gaming 8 lankullekkin tullut tuo microcode update tänään, vahvistan että cinebench r15.0 antaa 7700k 5GHz prossulle täysin samat pisteet kuin aiemmin. Tiedä sitten näkyykö jossain muussa käytössä heikentyneenä suorituskykynä.
 
Gigabyten GA-Z270X-Gaming 8 lankullekkin tullut tuo microcode update tänään, vahvistan että cinebench r15.0 antaa 7700k 5GHz prossulle täysin samat pisteet kuin aiemmin. Tiedä sitten näkyykö jossain muussa käytössä heikentyneenä suorituskykynä.
Coffee lake ketjussa voit käydä tsekkaamassa miten vaikutti kahvijärveen.
 
Uus bios tullu myös Asuksen Prime Z270-A:lle. Oli tuolla sivulla myös uus ME, Chipset-, Audio- ja LAN driver.
Minkä takia muuten, kun device managerista kahtoo l219-V verkkoadapterin ajurin versiota niin se näyttää näin: Driver version 12.17.8.7, vaikka asensin uusimman joka on 22.9?

BIOS
Version 1203
2018/01/09

PRIME Z270-A BIOS 1203
Improved DRAM compatibility.
Fixed SAMSUNG M.2 device issue.
Fixed SanDisk M.2 device issue.
Fixed AMD SSD device issue.
Fixed SteelSeries Keyboard issue.
Update CPU MicroCode.
PRIME Z270-A Driver & Tools | Motherboards | ASUS Global
 
Korkkasin prossun(7700K). Lämmöt laski jonkun verran. IBT:n aikana kuitenkin core 0 käy noin 10-15 astetta kuumempana, kuin muut. Em. corelle maksimit oli 83 astetta, kun muissa max 69. 4,6ghz ja 1,296V. Onko normaalia vai pitäiskö harkita uusien metallien levittämistä coren ja IHS:n väliin?

Edit: Tuolla ylempänä näköjään samaa ongelmaa ollutkin. Eli jossain kohtaa uusiksi metallit, jos jaksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Korkkasin prossun(7700K). Lämmöt laski jonkun verran. IBT:n aikana kuitenkin core 0 käy noin 10-15 astetta kuumempana, kuin muut. Em. corelle maksimit oli 83 astetta, kun muissa max 69. 4,6ghz ja 1,296V. Onko normaalia vai pitäiskö harkita uusien metallien levittämistä coren ja IHS:n väliin?

Edit: Tuolla ylempänä näköjään samaa ongelmaa ollutkin. Eli jossain kohtaa uusiksi metallit, jos jaksaa.
Uudestaan levittää tai vähän lisäät niin kontakti paranee, sitä ei pidä laittaa paljon. Sama homma kuin lämpötahnojen kanssa niin liian vähän on pahasta, "liikaa" on taas parempi, mutta kannattaa se prossun sirun ympärystä suojata esim sähköteipillä niin ei tarvitse miettiä että minne se nestemetalli leveää. En ole koskaan nähnyt yli 6-7c eroa ydinten välillä kun se tavara on tasaiseseti ja tarpeeksi.
 
Uudestaan levittää tai vähän lisäät niin kontakti paranee, sitä ei pidä laittaa paljon. Sama homma kuin lämpötahnojen kanssa niin liian vähän on pahasta, "liikaa" on taas parempi, mutta kannattaa se prossun sirun ympärystä suojata esim sähköteipillä niin ei tarvitse miettiä että minne se nestemetalli leveää. En ole koskaan nähnyt yli 6-7c eroa ydinten välillä kun se tavara on tasaiseseti ja tarpeeksi.

Näin pitänee tehdä. Tuli tosiaan levitettyä vähän kiireellä. Pelatessa kyllä kaikki coret 63 max.
 
Näin pitänee tehdä. Tuli tosiaan levitettyä vähän kiireellä. Pelatessa kyllä kaikki coret 63 max.
Niin kuin on sanottu niin levittää kummallekkin puolelle siis IHS ja die niin ainakin se kontakti syntyy. Nestemetalli käyttäytyy hylkivästi eli se ei välttämättä ota tarttuakseen niin sillä topsilla tai sudilla kannattaa vähän painaa että syntyy se peilipinta niin tiedät että metalli otti kiinni ja lisäät tarpeen mukaan.
Muutenkaan ei kannata prossua korkatessa ja metallia levittäessä hosua, käy pian niin että metallia on jossain missä sitä ei pitäisi olla ja käräytät kivesi.
 
mites meni adaptive?kovo hajos samalla meni kuvat asetuksista,ja paperii en löydä missä oli,asetukset nyt
 

Liitteet

  • win.PNG
    win.PNG
    198 KB · Luettu: 35
Ongelmana useasti esiintyvät POSTausongelmat. BIOSista ladattu optimized asetukset ja päälle muistien XMP profiili. Voiko olla ettei noi muistit toimi kunnolla noilla XMPeillä? Koneen speksit profiilissa...
 
Ok, koitan tota. Ajatteliln itse noita VCCIO ja system agent jännitteitä, eikä tuo edes tullu mieleen. VCCIO ja SA tällä hetkellä Autolla, niinkuin optimized settings ne asettaa...
Älä jätä autolle. Laita kummatkin vaikka 1,1v ja älä mee 1.25v yli. Sitten jos sulla on reippaasti yli 3200MHz jonka jälkeen (Intelin datapaperin mukaan) alkaa olemaan prosessorista kiinni. Alle 3200MHz pitäisi mennä vakio volteilla ja kummatkin VCCIO ja SA muistaakseni on 1,0V ja SA saattoi olla jopa 1,05V

Eli sitten vaan DRAM voltagea nostaa tuonne 1,4v tienoille ja jos ei auta niin sitten koskea noihin muihin voltteihin.

Mulla itsellä nosti AUTO asetuksella XMP rofiili tuon sytemagent voltit 1,325v tienoilla mikä on aivan liikaa 3200MHz cl16 kitille.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom