Intel Haswell (LGA1150 Z87/Z97) kellotukset & kokemukset!

Chloe

Mestari
Team AMD
Team NVIDIA
Team Apple
Viileähän tuo on. Stokkijäähyllä huitelisi varmaan lähes throttlauslämmöissä, joten korkkaamattomalle tuo ei ole ollenkaan huono. Itse pidän 95 astetta sellaisena rajana jolloinka jotain tarvis tehdä.

Mikäs on turvallinen lämpötila pelatessa I7-4790k prossulle? Vakiokelloilla mennään ja ilmajäähyllä (silentium fera3), pelatessa lämmöt 60-70 astetta, aikalailla tuo 70 on maximi.

E: jossain prossun rasitustestissä lämmöt olivat 75 astetta. Korkkaamaton, ja tuskin kauheesti varaa kellotella tällä jäähyllä..
Yleensä suurin syy lämpöjen nousuun kellojen sijaan on voltit. Jos on kiinnostusta, voisi kokeilla kellottaa ja alivoltittaa.

Kiitoksia molemmille vastauksista!
Hyvä kuulla ettei tarvi huolestua noista lämpötiloista..

Toistaseks ei tarvetta kellottaa, kun pelaamani pelit (csgo, joskus pubg) pyörii jo mukavasti. Ehkä jossain kohtaa voisi tulla ajankotaiseksi.

Viimeksi muokattu:
Ei tarvitse minusta lämmöistä olla huolissaan niin kauan kun prosessori ei ala throttlaamaan, eli puhutaan 90 asteen lämmöistä. Nuo lämmöt on vielä siis sopivia.

Ok.

Muuten, oletteko käyttäneet cpu:n tuulettimelle jotain ohjelmaa jolla säätää nopeutta? Esim. näyttikselle käytän msi:n afterburnerissa fancurvea.

Pohdin vain, kun biossista kävin katsomassa, niin sieltä sai prossutuulettimelle valittua: silent, manual, full tai normal. Tosiaan jos jollain ohjelmalla saisi itselle mieluisan käyrän tehtyä.

Requiem

For You
Hyvin tuo oma 4790K on kestänyt vaikka monta kertaa on koneesta katkennut virrat lämpöjen takia. Esim. kun käynnistää koneen ilman prossujäähyä tai käynnistää benchmarkin ilman vesikiertoa. En tiedä tarkkaa lämpotilaa missä emo katkaisee virrat mutta yli sadan se taitaa olla. Noin sadan asteen lukemia olen nähnyt windowsissa ja silloin vain throttlaa.

Chloe

Mestari
Team AMD
Team NVIDIA
Team Apple
Ok.

Muuten, oletteko käyttäneet cpu:n tuulettimelle jotain ohjelmaa jolla säätää nopeutta? Esim. näyttikselle käytän msi:n afterburnerissa fancurvea.

Pohdin vain, kun biossista kävin katsomassa, niin sieltä sai prossutuulettimelle valittua: silent, manual, full tai normal. Tosiaan jos jollain ohjelmalla saisi itselle mieluisan käyrän tehtyä.
Manualilla saa yleensä ihan mieluisat tuuletinkäyrät tehtyä jos pientä vaivaa jaksaa nähdä. Mikä emolevy? Myös Asuksen AI Suite on ollut ihan toimiva tuossa käytössä (jos on Asuksen emolevy).

Ei tarvitse minusta lämmöistä olla huolissaan niin kauan kun prosessori ei ala throttlaamaan, eli puhutaan 90 asteen lämmöistä. Nuo lämmöt on vielä siis sopivia.
Tjmax on noissa 100C eli siinä alkaa throttlaamaan.

Manualilla saa yleensä ihan mieluisat tuuletinkäyrät tehtyä jos pientä vaivaa jaksaa nähdä. Mikä emolevy? Myös Asuksen AI Suite on ollut ihan toimiva tuossa käytössä (jos on Asuksen emolevy).
Emolevynä Gigabyten Z97X gaming 7.

Tosiaan jos laitan biossista manuaalin, niin siinä on kerroinvaihtoehtoja: esim. 1,5pwm / C value. Ymmärtääkseni esim jos prosessorin lämpötila on 50 astetta, prosessorintuulettimen pitäisi pyöriä 75% teholla tuolla 1.5 kertoimella? Korjaa jos olen väärässä.

Muuta manuaalivaihtoehtoja en nähnyt siinä kuin nuo kertoimet. Tuota voisi kokeilla.

Chloe

Mestari
Team AMD
Team NVIDIA
Team Apple
Joku paremmin tietävä osanee neuvoa paremmin, Gigabyten lankkua mulla ei hetkeen ole ollut ja viimeksi ollut Gigabyteltä H81-emolevy & G3258 @ 4.7GHz jota pystyi surutta ajamaan silentillä perustason 120mm AIO:n kanssa. Asuksia ja Asrockeja kun tullut enimmikseen harrastettua.

Lisään sen verran, että nyt katsoin tarkemmin lämpötiloja pelatessa. Cs go:ssa ne pyöri 55-65 astetta, ja pubgissa sitten 60-70. Annetaan toistaseks tuulettimen asetusten olla. :)

Minä oon havainnut Argus Monitor nimisen ohjelman ihan päteväksi noiden tuulettimien säätämiseen. Näkee hyvin lämpöjäkin.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 813
Jäsenet
39 091
Uusin jäsen
Jessejooo

Hinta.fi

Ylös Bottom