Intel Coffee Lake R + Z390 kellotukset ja kokemukset

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Mukava yllätys tuli tänään kun tilaus sai päivityksen ja kivi lähtee tänään postiin! Tästähän se odotus vasta alkaakin.. :D
Mistäs tämä?:confused: Kannattaa mainita tämä aika olennainen tieto.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Proshopissa on kanssa 9900K Tray varastossa vihreellä ja sanoo toimitusajaksi 2-5 arkipäivää. Hinta vaan on 629e, suhteessa siihen että muualla toi tray on n. 550e. Otetaan raudanhimoisilta taas löysät pois :D

Mulla on kahdessa pienemmässä putiikissa ennakko sisässä 550e hintaan ja verkkokaupasta "kiire lisällä" eli 599e. Ton verkkiksen 50e lisähinnan vielä jotenkin sulatan koska niillä tuppaa kaikki olemaan 20-30e kalliimpaa kun muualla ja pääsen sieltä noutamaan tavarat nopeasti (toimitusaika siis: nolla), mutta 80e lisää hintaa menee jo vähän röyhkeäksi viiden päivän postisekoilulla :D

*edit*

Linkki unohtui: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3.6 GHz - Intel LGA1151 - 8 ytimet - Bulk (Ilman jäähdytintä)
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Proshopissa on kanssa 9900K Tray varastossa vihreellä ja sanoo toimitusajaksi 2-5 arkipäivää. Hinta vaan on 629e, suhteessa siihen että muualla toi tray on n. 550e. Otetaan raudanhimoisilta taas löysät pois :D

Mulla on kahdessa pienemmässä putiikissa ennakko sisässä 550e hintaan ja verkkokaupasta "kiire lisällä" eli 599e. Ton verkkiksen 50e lisähinnan vielä jotenkin sulatan koska niillä tuppaa kaikki olemaan 20-30e kalliimpaa kun muualla ja pääsen sieltä noutamaan tavarat nopeasti (toimitusaika siis: nolla), mutta 80e lisää hintaa menee jo vähän röyhkeäksi viiden päivän postisekoilulla :D

*edit*

Linkki unohtui: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3.6 GHz - Intel LGA1151 - 8 ytimet - Bulk (Ilman jäähdytintä)
Vaikuttaisi yleisestikin tuota Tray-mallia olevan tarjolla, mutta Boxedia ei. Mutta harva liike tuota Tray-mallia edes listaa, miksiköhän näin?:confused: Proshopiltakaan ei löydy suoraan tuotehaulla.

Edit: Jimm'sillä kuulemma myös 9900K:n Tray-mallia varastossa, mutta ei vielä ole tuotteistettu. Hinta 669€, eli laitoin tilaten Proshopilta.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Vaikuttaisi yleisestikin tuota Tray-mallia olevan tarjolla, mutta Boxedia ei. Mutta harva liike tuota Tray-mallia edes listaa, miksiköhän näin?:confused: Proshopiltakaan ei löydy suoraan tuotehaulla.
Tarkotettu varmaan pakettikoneisiin. Kyselin eilen ton tray:n perään kun kuulin kanssa että niitä on tänään/huomenna tulossa useampaan kauppaan (also oli laittanu eilen liikkeelle erän), ja yhdeltä kauppiaalta sain vastauksen että träyssä on myös boxedia lyhyempi takuu.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Tarkotettu varmaan pakettikoneisiin. Kyselin eilen ton tray:n perään kun kuulin kanssa että niitä on tänään/huomenna tulossa useampaan kauppaan (also oli laittanu eilen liikkeelle erän), ja yhdeltä kauppiaalta sain vastauksen että träyssä on myös boxedia lyhyempi takuu.
Jep, sama tuli mieleen. Ilmeisesti tuo nyt tulee Jimm'sin listoille, ainakin chatin ASPA näin tuumaili. Mutta laitoin jo tulemaan Proshopilta, pieni säästö siinäkin silti.:tup:
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Tarkotettu varmaan pakettikoneisiin. Kyselin eilen ton tray:n perään kun kuulin kanssa että niitä on tänään/huomenna tulossa useampaan kauppaan (also oli laittanu eilen liikkeelle erän), ja yhdeltä kauppiaalta sain vastauksen että träyssä on myös boxedia lyhyempi takuu.
Jep aikalailla tämä. On noissa semmoinen yksityiskohta vielä ettei tray prossuihin ole saanut ostettua intel tuning planiä, jos noita nyt joku on muutenkaan ostellut.
 
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
237
Joutu vaihtaan 9900K:n 9700K prossuun, kun saatavuus meinas mennä mennä tammikuulle..
 

Jimm's

Jimm's PC-Store
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 983
Erikoista, 9900K Tray-mallia ei ole edes listoilla. @Jimm's mikäs 9900K Tray-mallien tilanne on?:confused:
Tervetuloa keskustelemaan tuonne Jimmyn ketjuun ;) Vastaamme nyt kuitenkin tänne kerta keskustelua on syntynyt... Saimme rajatun erän 9900K trayta paikkaamaan boxed-mallin huonoa saatavuutta. Kyseistä erää tarjotaan asiakaspalvelumme toimesta niille, joilla on ollut pidempään tilaus sisällä boxed -mallista. Tilaukset käydään läpi saapumisjärjestyksessä vanhimmasta alkaen!
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Joo eilen tuli korvanappiin tieto että also heittää pienen erän tray-prossuja pitkin Suomen-niemeä. Soitin Mikromarkettiin ja kyselin sieltä että onko heillä mahdollisesti 9900Koota tulossa, sain tietää että Traytä on. Siitä sitten puhelimessa tilaus sisään, ja nyt kävin hakemassa. Erittäin 5/5 palvelu.

En ruennu eilen huutelemaan ettei kärkkyvät kärmekset vie prossuja nenän alta :oops::mad::rage:


Noh, Mikromarketista sain ihan alson seurantakoodin postiin (hehe hehe), että näin missä se heille tuleva toimitus menee. Tossa se puolenpäivän aikaan pingas ittensä saapuneeksi, soitin liikkeeseen ja varmistin että mulle on siellä prossu :love:

47/5 palvelua, tätä ei isoilta liikkeiltä saa.

Paketointi aiheutti pieniä tykytyksiä:




Mutta lopussa kiitos seisoo:

 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 113
9900k odottelis tossa pöydällä, mutta matkahuolto petti ja saan emon toivottavasti huomenna.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Oli aikamoinen tappelu saada luuppi kasattua uusiksi + kiristin blokkia liikaa jollonka toinen muistikanava ei toiminu. Sitä setviessä meni semmonen vartti, huoh. Sitten Formulan BIOS ei suostunu kellottumaan vaan kaatu Q-code 00:lla, koska CPU-Fan paikassa ei ollu oikee tuuletin vaan tuuletinhubi. Ei vissiin saanu kierroslukemia tahikka jotain -> jumitti 00-koodilla.

Dokumentoin tähän jos joku joskus pähkäilee saman kanssa.

Vaihdoin siihen kotelotuulettimen niin johan alko toimimaan.

1.163V kaikki coret 5Ghz, lämmöt piirun alle 70'C ja cinepeli rullaa kun unelma:

5Ghz_alle_1_2v.png


*edit* sormet verillä, kädet kyynärpäitä myöten biocidessä, kryonautissa, akkuvedessä. Ei hemmetti tätä touhua kyllä. Nyt ajelen vähän primeä ja sit nukkumaan.

Huomenna sit kunnollista penkittelyä, että voi ihmistä väsyttää :D
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Sitten Formulan BIOS ei suostunu kellottumaan vaan kaatu Q-code 00:lla, koska CPU-Fan paikassa ei ollu oikee tuuletin vaan tuuletinhubi. Ei vissiin saanu kierroslukemia tahikka jotain -> jumitti 00-koodilla.

Dokumentoin tähän jos joku joskus pähkäilee saman kanssa.
Jos hubi on oikein toteutettu, niin tota ongelmaa ei pitäisi olla.
Oikein toteutettu == kierroslukusignaali vain yhdestä headeristä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Oli aikamoinen tappelu saada luuppi kasattua uusiksi + kiristin blokkia liikaa jollonka toinen muistikanava ei toiminu. Sitä setviessä meni semmonen vartti, huoh. Sitten Formulan BIOS ei suostunu kellottumaan vaan kaatu Q-code 00:lla, koska CPU-Fan paikassa ei ollu oikee tuuletin vaan tuuletinhubi. Ei vissiin saanu kierroslukemia tahikka jotain -> jumitti 00-koodilla.

Dokumentoin tähän jos joku joskus pähkäilee saman kanssa.

Vaihdoin siihen kotelotuulettimen niin johan alko toimimaan.

1.163V kaikki coret 5Ghz, lämmöt piirun alle 70'C ja cinepeli rullaa kun unelma:



*edit* sormet verillä, kädet kyynärpäitä myöten biocidessä, kryonautissa, akkuvedessä. Ei hemmetti tätä touhua kyllä. Nyt ajelen vähän primeä ja sit nukkumaan.

Huomenna sit kunnollista penkittelyä, että voi ihmistä väsyttää :D
Siis miten kiristit blokkia liikaa ja eikö kannattaisi hommata joku pro commander tuulettimille? :)

Ei lainkaan pahat jänöt 5ghz:lla. Sanot vaan että noi testit ja sitte nukkumaan. Kukut kuitenki viel pitkälle yöhön ajamassa vähän markkeja tms testejä :D
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Jos hubi on oikein toteutettu, niin tota ongelmaa ei pitäisi olla.
Oikein toteutettu == kierroslukusignaali vain yhdestä headeristä.
Kyllä siinä on. Z370 Taichi osas jopa näyttää ton hubin ensimmäisen tuulettimen RPM-lukeman. Formula ei nähnyt mitään. Thermaltaken Commander.

Noh, se oli ongelma ja se on ratkaistu, ei siinä mitään.

Isompi ongelma on että Asuksen LLC on taas aika keturallaan? Eikö arvon 7 pitäis olla tiukka, ainakin BIOSsin tooltippi näin sanoo.

Noh, tässä kuva LLC7 ja 1.35v 5.1Ghz testeistä. Ei nyt ihan "tiukasti" pidä taas mitään.

Asus_ja_LLC.png
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Siis miten kiristit blokkia liikaa ja eikö kannattaisi hommata joku pro commander tuulettimille? :)

Ei lainkaan pahat jänöt 5ghz:lla. Sanot vaan että noi testit ja sitte nukkumaan. Kukut kuitenki viel pitkälle yöhön ajamassa vähän markkeja tms testejä :D
Mulla on barrowin blokki läpipulteilla, ei siinä sen ihmeellisempää. Kiristin jämptisti, ja se oli vähän liikaa. Ruuveja puolikierrosta auki, kone postaa. Käynyt muutaman kerran ennenkin :tup: Siltikin piti tietty ensin repiä muistikammat yks kerrallaan irti ja koittaa bootata, kunnes muistu että "niinjoo".
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Ajakaa joku 9900K:lla cinepeli läpi 4.1 tai 4.2 ghz. Kiinnostaa paljonka tässä on ryzeniä parempi IPC.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Ajakaa joku 9900K:lla cinepeli läpi 4.1 tai 4.2 ghz. Kiinnostaa paljonka tässä on ryzeniä parempi IPC.
Cinebench on huono kuorma IPC erojen testaamiseen, koska se on Ryzeneille paras mahdollinen skenaario.

CFL on Pinnacle Ridgeä ~5.6% edellä IPC:ssä Cinebench 15:ssa.
Keskiarvon on kuitenkin 14%, jos otetaan myös Ryzenille ei ideaaliset kuormat mukaan.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Cinebench on huono kuorma IPC erojen testaamiseen, koska se on Ryzeneille paras mahdollinen skenaario.

CFL on Pinnacle Ridgeä ~5.6% edellä IPC:ssä Cinebench 15:ssa.
Keskiarvon on kuitenkin 14%, jos otetaan myös Ryzenille ei ideaaliset kuormat mukaan.
Tuli luvattua niin suoritetaan silti.

upload_2018-10-26_8-36-57.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Tuli luvattua niin suoritetaan silti.

Eli siis 9900k ei 2700x verrattuna clock to clock ole yhtään nopeampi cinepelissä. Itellä 2700x vakiona (boostit CB15 aikana 4-3.97ghz) score 1823. XFR enhance päällä (4.2-.4.15ghz) score about 1900.

Ei sillä että tuolla juurikaan väliä olisi kun intelillä niin iso etu kellotaajuuksissa :) Mutta kyllähän nykyään AMD on sentään pelissä mukana, toisin kun vielä bulldozer aikakaudella.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Cinebench on huono kuorma IPC erojen testaamiseen, koska se on Ryzeneille paras mahdollinen skenaario.

CFL on Pinnacle Ridgeä ~5.6% edellä IPC:ssä Cinebench 15:ssa.
Keskiarvon on kuitenkin 14%, jos otetaan myös Ryzenille ei ideaaliset kuormat mukaan.
Eli siis 9900k ei 2700x verrattuna clock to clock ole yhtään nopeampi cinepelissä. Itellä 2700x vakiona (boostit CB15 aikana 4-3.97ghz) score 1823. XFR enhance päällä (4.2-.4.15ghz) score about 1900.

Ei sillä että tuolla juurikaan väliä olisi kun intelillä niin iso etu kellotaajuuksissa :) Mutta kyllähän nykyään AMD on sentään pelissä mukana, toisin kun vielä bulldozer aikakaudella.
Tuossahan Stilt toteaa että ero on keskimäärin noin 14% clock vs clock. Ei siis pelkästä kellotaajuuserosta kyse. Mutta hyvä että AMD kirii.:tup:
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
Tuossahan Stilt toteaa että ero on keskimäärin noin 14% clock vs clock. Ei siis pelkästä kellotaajuuserosta kyse. Mutta hyvä että AMD kirii.:tup:
Kyllä cinepeli ihan hyvä IPC mittari on, jos käytetään yhden säikeen mittausta. Multicore mittauksessa AMD:n parempi/erilaisempi SMT toteutus nostaa pisteitä. Lisäksi ei oteta huomioon Intelin leveämpiä AVX-käskyjä, mutta niitä ei mielestäni pidäkään ottaa huomioon. IPC-vertailut keskenään vain samoja käskyjä käyttäen.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Tartteis vähän jelppinkiä Asuksen Adaptive kellotukseen.


Lähtötilanne on se että mulla taitaa olla aika hyvä kivi nyt käsissä. Tämä on 1.25v (ja vissiin vähän alemmallakin) 5Ghz all-core vakaa. Ja joo, 5.1 ja 5.2 toimii myös aika matalilla volteilla.

Fanitan aika paljon Asuksen Adaptive kellotusta, ja tykkään pitää balanced powerplania windowsissa. Laskee idle-kellot ja jännitteet alas -> kone on äänetön.

Mutta eipä ole ennen ollu tällasta ongelmaa että haluaisin adaptivella sörkkiä volttia aika paljon alemmas kuin mitä vakiona tarjotaan.

Oon nyt kokeillu adaptivea asetettuna 1.2v turbolle, offset on nollassa (auto). Etumerkkeinä oon käyttäny sekä + ja -. Vidit on enablessa, best case scenario. . Ne IA AC LOADLINE 0.01 arvot oon käyny heittämässä cpu:n virranhallinta-lehdykältä. LLC on tasolla 7.

Oon nyt tavannu Asuksen oppaan aiheesta läpi, mutta lopputulema on tämä:

OCCT_korkeita_voltteja_huh_puuh.png


Eli jännitteet seilailee siellä 1.329:ssä rasituksessa, tossa on OCCT:n linpack-testi AVX-käskyillä menossa. Lämmöt pysyy toki varsin hyvinä kokoajan tuossakin, ei tahdo mennä 70'C rikki pitkässäkään ajossa :D

Asetetulla SET VOLTAGE:lla toki päästään haluttuun arvoon, ja sillä oon myös testejä nyt ajellu. Mutta onko mulla nyt jääny adaptivesta joku vipu vääntämättä vai eikö tämä vaan toimi "alaspäin" mentäessä (eli kun halutaan vakiota vähemmän jännitettä turbolla CPU:lle?).

Toivottavasti ei nyt kauheen vaikeasti tullu selitettyä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Tartteis vähän jelppinkiä Asuksen Adaptive kellotukseen.


Lähtötilanne on se että mulla taitaa olla aika hyvä kivi nyt käsissä. Tämä on 1.25v (ja vissiin vähän alemmallakin) 5Ghz all-core vakaa. Ja joo, 5.1 ja 5.2 toimii myös aika matalilla volteilla.

Fanitan aika paljon Asuksen Adaptive kellotusta, ja tykkään pitää balanced powerplania windowsissa. Laskee idle-kellot ja jännitteet alas -> kone on äänetön.

Mutta eipä ole ennen ollu tällasta ongelmaa että haluaisin adaptivella sörkkiä volttia aika paljon alemmas kuin mitä vakiona tarjotaan.

Oon nyt kokeillu adaptivea asetettuna 1.2v turbolle, offset on nollassa (auto). Etumerkkeinä oon käyttäny sekä + ja -. Vidit on enablessa, best case scenario. . Ne IA AC LOADLINE 0.01 arvot oon käyny heittämässä cpu:n virranhallinta-lehdykältä. LLC on tasolla 7.

Oon nyt tavannu Asuksen oppaan aiheesta läpi, mutta lopputulema on tämä:



Eli jännitteet seilailee siellä 1.329:ssä rasituksessa, tossa on OCCT:n linpack-testi AVX-käskyillä menossa. Lämmöt pysyy toki varsin hyvinä kokoajan tuossakin, ei tahdo mennä 70'C rikki pitkässäkään ajossa :D

Asetetulla SET VOLTAGE:lla toki päästään haluttuun arvoon, ja sillä oon myös testejä nyt ajellu. Mutta onko mulla nyt jääny adaptivesta joku vipu vääntämättä vai eikö tämä vaan toimi "alaspäin" mentäessä (eli kun halutaan vakiota vähemmän jännitettä turbolla CPU:lle?).

Toivottavasti ei nyt kauheen vaikeasti tullu selitettyä.
Vaihda nyt ensialkuun testiohjelma vaikka LinX:iin niin voidaan sanoa vakaudesta jotain.:tup: Mistä tuon OCCT:n keksit?:confused:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Vaihda nyt ensialkuun testiohjelma vaikka LinX:iin niin voidaan sanoa vakaudesta jotain.:tup: Mistä tuon OCCT:n keksit?:confused:
Overclockedi suosittelee? En oo tienny että tässä ois jotain vikaa? Käyttäny tätä jonkun aikaa jo, tässähän on linpack+avx ja piirtää kivat käppyräiset, voi asettaa mm. thermal-limitit jollon testi sulkee ittensä eli ei tarvi paskajäykkänä päivystää stop-nappulalla ja tuijottaa hwinfosta ettei mee rajat rikki.

Tottakai 'vakaudesta' ei tartte vielä puhua, ja sitä varten ajetaan sitten "muutamaa" muutakin testiä. Mutta mä oon nyt ehtiny tätä leikkiä tekemään 2h joten eiköhän jätetä vielä "vakaus" rallatukset ihan suosiolla myöhemmäksi.

OCCT on tavallaan mun eka benchi, jolla rupeen tihrustamaan niitä suuntaviivoja millä mennään. Nyt jäin vähän jumiin tähän että toi vcore ei tottele adaptivea, ellen sitten säädä sitä reilusti ylöspäin "vakiosta".
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Overclockedi suosittelee? En oo tienny että tässä ois jotain vikaa? Käyttäny tätä jonkun aikaa jo, tässähän on linpack+avx ja piirtää kivat käppyräiset, voi asettaa mm. thermal-limitit jollon testi sulkee ittensä eli ei tarvi paskajäykkänä päivystää stop-nappulalla ja tuijottaa hwinfosta ettei mee rajat rikki.

Tottakai 'vakaudesta' ei tartte vielä puhua, ja sitä varten ajetaan sitten "muutamaa" muutakin testiä. Mutta mä oon nyt ehtiny tätä leikkiä tekemään 2h joten eiköhän jätetä vielä "vakaus" rallatukset ihan suosiolla myöhemmäksi.

OCCT on tavallaan mun eka benchi, jolla rupeen tihrustamaan niitä suuntaviivoja millä mennään. Nyt jäin vähän jumiin tähän että toi vcore ei tottele adaptivea, ellen sitten säädä sitä reilusti ylöspäin "vakiosta".
Käytin tuota joskus Phenom II aikoina hetken, sen jälkeen en ole nähnyt käytettävän niin ihmettelin. Eikös ne suosittele OCN:ssä myös AIDA:n vakaustestiä?;) Mutta hyvä että kulkee, Kumpa itsellekin osuisi kohtalainen yksilö.:hungry:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Käytin tuota joskus Phenom II aikoina hetken, sen jälkeen en ole nähnyt käytettävän niin ihmettelin. Eikös ne suosittele OCN:ssä myös AIDA:n vakaustestiä?;) Mutta hyvä että kulkee, Kumpa itsellekin osuisi kohtalainen yksilö.:hungry:
Ettei nyt ryzeni aikana olis tullu käytettyy vai olisko i7 6700k aikaan ollut tuo occt "IN" Sen verran komppaan kyllä @Kapteeni_kuolio :)
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Kyllä cinepeli ihan hyvä IPC mittari on, jos käytetään yhden säikeen mittausta. Multicore mittauksessa AMD:n parempi/erilaisempi SMT toteutus nostaa pisteitä. Lisäksi ei oteta huomioon Intelin leveämpiä AVX-käskyjä, mutta niitä ei mielestäni pidäkään ottaa huomioon. IPC-vertailut keskenään vain samoja käskyjä käyttäen.
Jos äärilaidat olisi hyvä IPC mittari, niin silloin voitaisiin vaihtoehtoisesti käyttää X265 (+46% vrt. Ryzen) tai Linpackiä (+96% vrt. Ryzen) mittarina?
Keskiarvo on ainoa järkevä lukema, koska se on puolueeton.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
Jos äärilaidat olisi hyvä IPC mittari, niin silloin voitaisiin vaihtoehtoisesti käyttää X265 (+46% vrt. Ryzen) tai Linpackiä (+96% vrt. Ryzen) mittarina?
Keskiarvo on ainoa järkevä lukema, koska se on puolueeton.
Keskiarvotkin on vain joku kokoelma ohjelmia. Se kokoelmakin voi olla vääristynyt, varsinkin jos siinä joidenkin ohjelmien kohdalla käytetään käskyjä, joita toisessa prosessorissa ei ole. Mulle toi Cinepelin single thread testi on näyttänyt olevan kutakuinkin tuon keskiarvon suuruinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 958
Tartteis vähän jelppinkiä Asuksen Adaptive kellotukseen.


Lähtötilanne on se että mulla taitaa olla aika hyvä kivi nyt käsissä. Tämä on 1.25v (ja vissiin vähän alemmallakin) 5Ghz all-core vakaa. Ja joo, 5.1 ja 5.2 toimii myös aika matalilla volteilla.

Fanitan aika paljon Asuksen Adaptive kellotusta, ja tykkään pitää balanced powerplania windowsissa. Laskee idle-kellot ja jännitteet alas -> kone on äänetön.

Mutta eipä ole ennen ollu tällasta ongelmaa että haluaisin adaptivella sörkkiä volttia aika paljon alemmas kuin mitä vakiona tarjotaan.

Oon nyt kokeillu adaptivea asetettuna 1.2v turbolle, offset on nollassa (auto). Etumerkkeinä oon käyttäny sekä + ja -. Vidit on enablessa, best case scenario. . Ne IA AC LOADLINE 0.01 arvot oon käyny heittämässä cpu:n virranhallinta-lehdykältä. LLC on tasolla 7.

Oon nyt tavannu Asuksen oppaan aiheesta läpi, mutta lopputulema on tämä:



Eli jännitteet seilailee siellä 1.329:ssä rasituksessa, tossa on OCCT:n linpack-testi AVX-käskyillä menossa. Lämmöt pysyy toki varsin hyvinä kokoajan tuossakin, ei tahdo mennä 70'C rikki pitkässäkään ajossa :D

Asetetulla SET VOLTAGE:lla toki päästään haluttuun arvoon, ja sillä oon myös testejä nyt ajellu. Mutta onko mulla nyt jääny adaptivesta joku vipu vääntämättä vai eikö tämä vaan toimi "alaspäin" mentäessä (eli kun halutaan vakiota vähemmän jännitettä turbolla CPU:lle?).

Toivottavasti ei nyt kauheen vaikeasti tullu selitettyä.
Joka kertoimella ja corella on tietty VID. Adaptivella se mitä asetat ei voi olla alempi kuin tuo VID sille adaptiven ”kokonaisjännitteelle”. Saat sitä ainoastaan negatiivisella offsetilla alaspäin tai siirtymällä suoraan manual/offset asetukseen adaptivesta.

Edit. Omalla 7980XE:llä tästä syystä 1.125V manual :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 159
Viestejä
4 193 281
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom