Mistäs tämä? Kannattaa mainita tämä aika olennainen tieto.Mukava yllätys tuli tänään kun tilaus sai päivityksen ja kivi lähtee tänään postiin! Tästähän se odotus vasta alkaakin..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mistäs tämä? Kannattaa mainita tämä aika olennainen tieto.Mukava yllätys tuli tänään kun tilaus sai päivityksen ja kivi lähtee tänään postiin! Tästähän se odotus vasta alkaakin..
Jimmsiltä, vaihtui boxed malli tray malliin aspan avustuksella.Mistäs tämä? Kannattaa mainita tämä aika olennainen tieto.
Erikoista, 9900K Tray-mallia ei ole edes listoilla. @Jimm's mikäs 9900K Tray-mallien tilanne on?Jimmsiltä, vaihtui boxed malli tray malliin aspan avustuksella.
Vaikuttaisi yleisestikin tuota Tray-mallia olevan tarjolla, mutta Boxedia ei. Mutta harva liike tuota Tray-mallia edes listaa, miksiköhän näin? Proshopiltakaan ei löydy suoraan tuotehaulla.Proshopissa on kanssa 9900K Tray varastossa vihreellä ja sanoo toimitusajaksi 2-5 arkipäivää. Hinta vaan on 629e, suhteessa siihen että muualla toi tray on n. 550e. Otetaan raudanhimoisilta taas löysät pois
Mulla on kahdessa pienemmässä putiikissa ennakko sisässä 550e hintaan ja verkkokaupasta "kiire lisällä" eli 599e. Ton verkkiksen 50e lisähinnan vielä jotenkin sulatan koska niillä tuppaa kaikki olemaan 20-30e kalliimpaa kun muualla ja pääsen sieltä noutamaan tavarat nopeasti (toimitusaika siis: nolla), mutta 80e lisää hintaa menee jo vähän röyhkeäksi viiden päivän postisekoilulla
*edit*
Linkki unohtui: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3.6 GHz - Intel LGA1151 - 8 ytimet - Bulk (Ilman jäähdytintä)
Vaikuttaisi yleisestikin tuota Tray-mallia olevan tarjolla, mutta Boxedia ei. Mutta harva liike tuota Tray-mallia edes listaa, miksiköhän näin? Proshopiltakaan ei löydy suoraan tuotehaulla.
Jep, sama tuli mieleen. Ilmeisesti tuo nyt tulee Jimm'sin listoille, ainakin chatin ASPA näin tuumaili. Mutta laitoin jo tulemaan Proshopilta, pieni säästö siinäkin silti.Tarkotettu varmaan pakettikoneisiin. Kyselin eilen ton tray:n perään kun kuulin kanssa että niitä on tänään/huomenna tulossa useampaan kauppaan (also oli laittanu eilen liikkeelle erän), ja yhdeltä kauppiaalta sain vastauksen että träyssä on myös boxedia lyhyempi takuu.
Jep, sama tuli mieleen. Ilmeisesti tuo nyt tulee Jimm'sin listoille, ainakin chatin ASPA näin tuumaili. Mutta laitoin jo tulemaan Proshopilta, pieni säästö siinäkin silti.
Tarkotettu varmaan pakettikoneisiin. Kyselin eilen ton tray:n perään kun kuulin kanssa että niitä on tänään/huomenna tulossa useampaan kauppaan (also oli laittanu eilen liikkeelle erän), ja yhdeltä kauppiaalta sain vastauksen että träyssä on myös boxedia lyhyempi takuu.
Mistä hait?Kävin just hakemassa 550€ 9900k:n, kohta säädetään!
Mistä hait?
Mikromarketista
Erikoista, 9900K Tray-mallia ei ole edes listoilla. @Jimm's mikäs 9900K Tray-mallien tilanne on?
Nyt on pakkasta. Mutta pääasia että sait menemään.No niin meneehän se 5.4Hhz
No niin meneehän se 5.4Hhz
Sitten Formulan BIOS ei suostunu kellottumaan vaan kaatu Q-code 00:lla, koska CPU-Fan paikassa ei ollu oikee tuuletin vaan tuuletinhubi. Ei vissiin saanu kierroslukemia tahikka jotain -> jumitti 00-koodilla.
Dokumentoin tähän jos joku joskus pähkäilee saman kanssa.
Oli aikamoinen tappelu saada luuppi kasattua uusiksi + kiristin blokkia liikaa jollonka toinen muistikanava ei toiminu. Sitä setviessä meni semmonen vartti, huoh. Sitten Formulan BIOS ei suostunu kellottumaan vaan kaatu Q-code 00:lla, koska CPU-Fan paikassa ei ollu oikee tuuletin vaan tuuletinhubi. Ei vissiin saanu kierroslukemia tahikka jotain -> jumitti 00-koodilla.
Dokumentoin tähän jos joku joskus pähkäilee saman kanssa.
Vaihdoin siihen kotelotuulettimen niin johan alko toimimaan.
1.163V kaikki coret 5Ghz, lämmöt piirun alle 70'C ja cinepeli rullaa kun unelma:
*edit* sormet verillä, kädet kyynärpäitä myöten biocidessä, kryonautissa, akkuvedessä. Ei hemmetti tätä touhua kyllä. Nyt ajelen vähän primeä ja sit nukkumaan.
Huomenna sit kunnollista penkittelyä, että voi ihmistä väsyttää
Jos hubi on oikein toteutettu, niin tota ongelmaa ei pitäisi olla.
Oikein toteutettu == kierroslukusignaali vain yhdestä headeristä.
Siis miten kiristit blokkia liikaa ja eikö kannattaisi hommata joku pro commander tuulettimille?
Ei lainkaan pahat jänöt 5ghz:lla. Sanot vaan että noi testit ja sitte nukkumaan. Kukut kuitenki viel pitkälle yöhön ajamassa vähän markkeja tms testejä
Ajakaa joku 9900K:lla cinepeli läpi 4.1 tai 4.2 ghz. Kiinnostaa paljonka tässä on ryzeniä parempi IPC.
Lueppa tuosta viestistäni eteenpäin:Isompi ongelma on että Asuksen LLC on taas aika keturallaan? Eikö arvon 7 pitäis olla tiukka, ainakin BIOSsin tooltippi näin sanoo.
Noh, tässä kuva LLC7 ja 1.35v 5.1Ghz testeistä. Ei nyt ihan "tiukasti" pidä taas mitään.
Ajakaa joku 9900K:lla cinepeli läpi 4.1 tai 4.2 ghz. Kiinnostaa paljonka tässä on ryzeniä parempi IPC.
Cinebench on huono kuorma IPC erojen testaamiseen, koska se on Ryzeneille paras mahdollinen skenaario.
CFL on Pinnacle Ridgeä ~5.6% edellä IPC:ssä Cinebench 15:ssa.
Keskiarvon on kuitenkin 14%, jos otetaan myös Ryzenille ei ideaaliset kuormat mukaan.
Jännä ois kanssa nähdä miten alhaisilla volteilla menis, 0.8v?
Itsellä 2080 Ti ja 8700K tappikelloilla haukkoo COD Black Ops 4:ssä noin 530W joten eiköhän tuon 9900K:n kanssa mennä 600W tienoilla.Pystykkö kattomaan mitä toi sun setuppi haukkaa seinästä?
Itsellä 2080 Ti ja 8700K tappikelloilla haukkoo COD Black Ops 4:ssä noin 530W joten eiköhän tuon 9900K:n kanssa mennä 600W tienoilla.
Corsair HX850i virtalähteen omaa mittausta.Vähän enempi ku mun ryzen setuppi. Mitä mittaria käytät?
Eli siis 9900k ei 2700x verrattuna clock to clock ole yhtään nopeampi cinepelissä. Itellä 2700x vakiona (boostit CB15 aikana 4-3.97ghz) score 1823. XFR enhance päällä (4.2-.4.15ghz) score about 1900.Tuli luvattua niin suoritetaan silti.
Cinebench on huono kuorma IPC erojen testaamiseen, koska se on Ryzeneille paras mahdollinen skenaario.
CFL on Pinnacle Ridgeä ~5.6% edellä IPC:ssä Cinebench 15:ssa.
Keskiarvon on kuitenkin 14%, jos otetaan myös Ryzenille ei ideaaliset kuormat mukaan.
Tuossahan Stilt toteaa että ero on keskimäärin noin 14% clock vs clock. Ei siis pelkästä kellotaajuuserosta kyse. Mutta hyvä että AMD kirii.Eli siis 9900k ei 2700x verrattuna clock to clock ole yhtään nopeampi cinepelissä. Itellä 2700x vakiona (boostit CB15 aikana 4-3.97ghz) score 1823. XFR enhance päällä (4.2-.4.15ghz) score about 1900.
Ei sillä että tuolla juurikaan väliä olisi kun intelillä niin iso etu kellotaajuuksissa Mutta kyllähän nykyään AMD on sentään pelissä mukana, toisin kun vielä bulldozer aikakaudella.
Kyllä cinepeli ihan hyvä IPC mittari on, jos käytetään yhden säikeen mittausta. Multicore mittauksessa AMD:n parempi/erilaisempi SMT toteutus nostaa pisteitä. Lisäksi ei oteta huomioon Intelin leveämpiä AVX-käskyjä, mutta niitä ei mielestäni pidäkään ottaa huomioon. IPC-vertailut keskenään vain samoja käskyjä käyttäen.Tuossahan Stilt toteaa että ero on keskimäärin noin 14% clock vs clock. Ei siis pelkästä kellotaajuuserosta kyse. Mutta hyvä että AMD kirii.
Vaihda nyt ensialkuun testiohjelma vaikka LinX:iin niin voidaan sanoa vakaudesta jotain. Mistä tuon OCCT:n keksit?Tartteis vähän jelppinkiä Asuksen Adaptive kellotukseen.
Lähtötilanne on se että mulla taitaa olla aika hyvä kivi nyt käsissä. Tämä on 1.25v (ja vissiin vähän alemmallakin) 5Ghz all-core vakaa. Ja joo, 5.1 ja 5.2 toimii myös aika matalilla volteilla.
Fanitan aika paljon Asuksen Adaptive kellotusta, ja tykkään pitää balanced powerplania windowsissa. Laskee idle-kellot ja jännitteet alas -> kone on äänetön.
Mutta eipä ole ennen ollu tällasta ongelmaa että haluaisin adaptivella sörkkiä volttia aika paljon alemmas kuin mitä vakiona tarjotaan.
Oon nyt kokeillu adaptivea asetettuna 1.2v turbolle, offset on nollassa (auto). Etumerkkeinä oon käyttäny sekä + ja -. Vidit on enablessa, best case scenario. . Ne IA AC LOADLINE 0.01 arvot oon käyny heittämässä cpu:n virranhallinta-lehdykältä. LLC on tasolla 7.
Oon nyt tavannu Asuksen oppaan aiheesta läpi, mutta lopputulema on tämä:
Eli jännitteet seilailee siellä 1.329:ssä rasituksessa, tossa on OCCT:n linpack-testi AVX-käskyillä menossa. Lämmöt pysyy toki varsin hyvinä kokoajan tuossakin, ei tahdo mennä 70'C rikki pitkässäkään ajossa
Asetetulla SET VOLTAGE:lla toki päästään haluttuun arvoon, ja sillä oon myös testejä nyt ajellu. Mutta onko mulla nyt jääny adaptivesta joku vipu vääntämättä vai eikö tämä vaan toimi "alaspäin" mentäessä (eli kun halutaan vakiota vähemmän jännitettä turbolla CPU:lle?).
Toivottavasti ei nyt kauheen vaikeasti tullu selitettyä.
Vaihda nyt ensialkuun testiohjelma vaikka LinX:iin niin voidaan sanoa vakaudesta jotain. Mistä tuon OCCT:n keksit?
Käytin tuota joskus Phenom II aikoina hetken, sen jälkeen en ole nähnyt käytettävän niin ihmettelin. Eikös ne suosittele OCN:ssä myös AIDA:n vakaustestiä? Mutta hyvä että kulkee, Kumpa itsellekin osuisi kohtalainen yksilö.Overclockedi suosittelee? En oo tienny että tässä ois jotain vikaa? Käyttäny tätä jonkun aikaa jo, tässähän on linpack+avx ja piirtää kivat käppyräiset, voi asettaa mm. thermal-limitit jollon testi sulkee ittensä eli ei tarvi paskajäykkänä päivystää stop-nappulalla ja tuijottaa hwinfosta ettei mee rajat rikki.
Tottakai 'vakaudesta' ei tartte vielä puhua, ja sitä varten ajetaan sitten "muutamaa" muutakin testiä. Mutta mä oon nyt ehtiny tätä leikkiä tekemään 2h joten eiköhän jätetä vielä "vakaus" rallatukset ihan suosiolla myöhemmäksi.
OCCT on tavallaan mun eka benchi, jolla rupeen tihrustamaan niitä suuntaviivoja millä mennään. Nyt jäin vähän jumiin tähän että toi vcore ei tottele adaptivea, ellen sitten säädä sitä reilusti ylöspäin "vakiosta".
Käytin tuota joskus Phenom II aikoina hetken, sen jälkeen en ole nähnyt käytettävän niin ihmettelin. Eikös ne suosittele OCN:ssä myös AIDA:n vakaustestiä? Mutta hyvä että kulkee, Kumpa itsellekin osuisi kohtalainen yksilö.
Kyllä cinepeli ihan hyvä IPC mittari on, jos käytetään yhden säikeen mittausta. Multicore mittauksessa AMD:n parempi/erilaisempi SMT toteutus nostaa pisteitä. Lisäksi ei oteta huomioon Intelin leveämpiä AVX-käskyjä, mutta niitä ei mielestäni pidäkään ottaa huomioon. IPC-vertailut keskenään vain samoja käskyjä käyttäen.
Keskiarvotkin on vain joku kokoelma ohjelmia. Se kokoelmakin voi olla vääristynyt, varsinkin jos siinä joidenkin ohjelmien kohdalla käytetään käskyjä, joita toisessa prosessorissa ei ole. Mulle toi Cinepelin single thread testi on näyttänyt olevan kutakuinkin tuon keskiarvon suuruinen.Jos äärilaidat olisi hyvä IPC mittari, niin silloin voitaisiin vaihtoehtoisesti käyttää X265 (+46% vrt. Ryzen) tai Linpackiä (+96% vrt. Ryzen) mittarina?
Keskiarvo on ainoa järkevä lukema, koska se on puolueeton.
Tartteis vähän jelppinkiä Asuksen Adaptive kellotukseen.
Lähtötilanne on se että mulla taitaa olla aika hyvä kivi nyt käsissä. Tämä on 1.25v (ja vissiin vähän alemmallakin) 5Ghz all-core vakaa. Ja joo, 5.1 ja 5.2 toimii myös aika matalilla volteilla.
Fanitan aika paljon Asuksen Adaptive kellotusta, ja tykkään pitää balanced powerplania windowsissa. Laskee idle-kellot ja jännitteet alas -> kone on äänetön.
Mutta eipä ole ennen ollu tällasta ongelmaa että haluaisin adaptivella sörkkiä volttia aika paljon alemmas kuin mitä vakiona tarjotaan.
Oon nyt kokeillu adaptivea asetettuna 1.2v turbolle, offset on nollassa (auto). Etumerkkeinä oon käyttäny sekä + ja -. Vidit on enablessa, best case scenario. . Ne IA AC LOADLINE 0.01 arvot oon käyny heittämässä cpu:n virranhallinta-lehdykältä. LLC on tasolla 7.
Oon nyt tavannu Asuksen oppaan aiheesta läpi, mutta lopputulema on tämä:
Eli jännitteet seilailee siellä 1.329:ssä rasituksessa, tossa on OCCT:n linpack-testi AVX-käskyillä menossa. Lämmöt pysyy toki varsin hyvinä kokoajan tuossakin, ei tahdo mennä 70'C rikki pitkässäkään ajossa
Asetetulla SET VOLTAGE:lla toki päästään haluttuun arvoon, ja sillä oon myös testejä nyt ajellu. Mutta onko mulla nyt jääny adaptivesta joku vipu vääntämättä vai eikö tämä vaan toimi "alaspäin" mentäessä (eli kun halutaan vakiota vähemmän jännitettä turbolla CPU:lle?).
Toivottavasti ei nyt kauheen vaikeasti tullu selitettyä.