Intel Coffee Lake R + Z390 kellotukset ja kokemukset

Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
VCore on z370 100+ suuremp kuin z390. Ei tuolla ole mitään tekemistä LCC kanssa. Omenat ja appelsiinit.
Joopa joo... Edelleenkin mä mittasin tuon ihan mittarilla. Ja kyllä LLC6 nimenomaan toi vajaa 30mV lisää asetettuun. Ei tule mitään +100mV.
 

pau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2018
Viestejä
360
Joopa joo... Edelleenkin mä mittasin tuon ihan mittarilla. Ja kyllä LLC6 nimenomaan toi vajaa 30mV lisää asetettuun. Ei tule mitään +100mV.
Tottakai. LLC6 boostaa hieman yli asetetun Adaptivella. Saman boostin saat z370 ja z390 emoilla. z390 emolla VID vaan on 100mV pienempi kuin mitä z370 näyttää.

Vakaiden rasituslämpötilojen mittauksissa on saksalaisilla ollut tälläisiä tuloksia. Tiedä sitten mikä on se todellisuus, mutta jotain eroa emolevyjen mittauksissa joka tapauksessa on. Prime AVX / Linx vakaat rasitusvoltit on ollut järjestään pienemmät z390 emolevyillä. = eroa mittaustavassa.

Ei ole itsellä z390 emolevyä testata eroa , mutta esim. foorumilla @Sampsa :lla on resurssit testata, mutta viittasi kintaalla eikä ole tähän internet huhuun saatu varmuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Ikinä en ole prossua kellotellut ja tarkoitus oli hommata lukittu i7 8700, mutta Jimms päätti myydä i5 9600K:n liian halvalla ja sorruin siihen.

Missä olisi hyvä opastus kellottamiseen ja kaikkiin asetuksiin, mitä kannattaa käydä läpi? Millä jännitteellä ja kelloilla kannattaa lähteä kokeilemaan aluksi ja mitä ohjelmaa käytän vakauden ja lämpöjen testaukseen?

Tarkoitus on vain ottaa löysät pois, eli mitään ennätyksiä en hae ja en jaksa käyttää päiviä jokaisen asetuksen koluamiseen. Johonkin 4,8-4,9Ghz olisin jo todella tyytyväinen. Emolevyksi oli vähän pakko ottaa saatavuuden, mATX kotelon ja lahjakortin takia MSI MAG Z390M Mortar, eli silläkään tuskin äärimmäisyyksiin pääsee.

Jäähynä on Thermalright Macho 120 Rev.A ja sillä pitäisi ainakin jonnekin asti pärjätä, kun ei mikään pieni jäähy kyseessä. Eikö näissä 9xxx-sarjan prossuissa ole parempi lämmönlevittäjä kuin vanhemmissa?
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Lauantain kunniaksi on aikaa taas viritellä. Viimeviikolla huristelin niitä 5.4Ghz cinepeliä ja timespy:ta. Nyt sitten tavotteena kattella että miten korkealle sais AVX-vakaasti kulkemaan. Nyt testissä 5.2Ghz AVX-megablast.



Eli ajoin LINXin läpi, ja seuraavaksi ois tarkotus antaa tän primen juosta pari tuntia. Lähden kohta käymään kaverilla saunomassa, jätän koneen päälle siksi aikaa ja toivon parasta :)

Sen jälkeen sit jos sais 5.3Ghz kulkemaan alle 100'C niin se ois paketissaan sit. Pikaisesti jo kokeilin, sain LINXin pysymään pystyssä mutta tuli eriparin residualeja, 5.3Ghz ja vcore offsettia joku +0.155

Nojoo, 3h ajettu ja tämmönen siitä tuli:

 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 966
Ajelin äsken 5400Mhz ja AVX 0 eli sekin samalla kellolla LinX (saman versio kuin kuoliolla) maksimi problem sizella (=täydellä muistinkäytöllä) x10 läpi. Eroja tuli juuri noissa vikoissa lukemissa ~0.2 verran, sitäkö ne teidän residual errorit meinaa?
Prossun lämmöt maksimissaan +30C. Emolta mittasin jännitteeksi kuorman aikana (koska laskentojen välillähän se laskee) 1.391V.

Emon mosfetit (MOS) +55C tjsp... tuolla 54x AVX@1.391V kuormalla. ;)

Edit. Mitään screenshottia en ottanut koska ei ollut vakaa kun tuli noita res.erroreita.
Sentään oli eist ja ne c-stated disabled. About kaikki muut
virransyötön asetukset autolla eikä millään optimized tai extreme asetuksilla eli mentiin raa´lla voimalla eli jännitteellä.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Korkkasin ja hion toisen omista QS prossuista, enkä sen kokemuksen perusteella kyllä suosittele operaatiota kenellekkään.
Otin ytimestä 0.3mm pois ja vaihdoin heatspreaderin samalla Rockitin kustomiin.

Lämmöt tippuivat 8-12°C aiempaan verrattuna, mutta eivät riittävästi jotta sillä olisi ollut mitään merkittävää vaikutusta mihinkään.

Hommaa on paljon ja prosessoriytimen hiominen on erittäin hidasta.
Itse kävin 40 / 30 / 15 ja 5µm paperit läpi ja aikaa itse hiontaan ja spreaderin muokkaamiseen matalammalle ytimelle sopivaksi meni reilu 5 tuntia.
Sen jälkeen olen asentanut spreaderin uudelleen kolmesti, hienosäätäen heatspreaderin kontaktia.

Prosessorin jännitetarve samalla kellotaajuudella laski, mutta kellotaajuudet ei parantuneet kuin noin 100MHz koska ne on edelleen täysin lämpöjen rajoittamat.

En myöskään tiedä onko muiden tässä threadissä käyttämät P95 versiot ja niiden asetukset miten vertailukelpoisia omien kanssa, koska asetuksilla joita tässä threadissä näkyy ei pitäisi pelkän lämmöntuoton puolesta olla mitään asiaa ajella FMA3 Primeä ilman pakkasasteita. Itse käytän 28.10 versiota ja 96-96 in-place FFT asetusta.

 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 213
Korkkasin ja hion toisen omista QS prossuista, enkä sen kokemuksen perusteella kyllä suosittele operaatiota kenellekkään.
Otin ytimestä 0.3mm pois ja vaihdoin heatspreaderin samalla Rockitin kustomiin.

Lämmöt tippuivat 8-12°C aiempaan verrattuna, mutta eivät riittävästi jotta sillä olisi ollut mitään merkittävää vaikutusta mihinkään.

Hommaa on paljon ja prosessoriytimen hiominen on erittäin hidasta.
Itse kävin 40 / 30 / 15 ja 5µm paperit läpi ja aikaa itse hiontaan ja spreaderin muokkaamiseen matalammalle ytimelle sopivaksi meni reilu 5 tuntia.
Sen jälkeen olen asentanut spreaderin uudelleen kolmesti, hienosäätäen heatspreaderin kontaktia.

Prosessorin jännitetarve samalla kellotaajuudella laski, mutta kellotaajuudet ei parantuneet kuin noin 100MHz koska ne on edelleen täysin lämpöjen rajoittamat.

En myöskään tiedä onko muiden tässä threadissä käyttämät P95 versiot ja niiden asetukset miten vertailukelpoisia omien kanssa, koska asetuksilla joita tässä threadissä näkyy ei pitäisi pelkän lämmöntuoton puolesta olla mitään asiaa ajella FMA3 Primeä ilman pakkasasteita. Itse käytän 28.10 versiota ja 96-96 in-place FFT asetusta.

Itse vertaillut 28.10, 29.3 ja 29.4 versioita eikä noissa ole merkittäviä eroja, kaikilla paukkuu lämmöt 5GHz 1.32v noin 90-95 asteessa max. Voiko olla että sun QS-prossut on normaalia kuumempia (tai meillä keskivertoa viileämpiä)? Onhan toki yksilöissäkin paljon eroja, osa ei näemmä mene 5GHz AVX-vakaasti millään ilman pakkasia.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Vuotovirrassa on varmasti eroja yksilöiden välillä, muttei kyllä niin isoja jolla selitettäisiin < 75W eroja tehonkulutuksessa.

Eri Prime95 versiot varmasti toimivat ihan ok, mutta toinen asia miten niiden käyttämät laskut rasittavat prossua.
Osa laskuista on väärän kokoisia, kunnollisen rasituksen tuottamiseksi. Sen takia itse käytän kiinteää 96-96 kokoa, koska olen tehonkulutuksen kautta mitannut sen
tuottavan maksirasituksen.

Törmäsin Z390 artikkelia kirjoittaessa myös yhteen ongelmaan, mikä voisi tietyissä tapauksissa vaikuttaa: Gigabyten emolevyllä esiintyi haamuthrottlausta 256-bit kuormien aikana, jota ei ollut havaittavissa
muusta kuin prosessorin tehonkulutuksesta, lämpötiloista ja suorituskyvystä. Mikään monitorointiohjelma ei näyttänyt kelloissa mitään normaalista poikkeavaa, mutta prosessorin tehonkulutus
oli yli 15% liian alhainen ja lämmöt 10-15°C liian matalat. Ongelma korjaantui päivittämällä ikivanha, elokuulle päivätty debug mikrokoodi ja ME-firmis (tai uusi bios, joka tuli myöhemmin saataville).
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 966
Pitäisi aina käyttää uusinta p95 versiota koska uudemmissa on bugikorjauksia sekä virheiden havaitseminen on tarkempaa.

Eli uusin versio myös modattuna sitten non-avx ja non-fma3 ajoihin.

v26.6 on vuodelta 2011. :facepalm:

GIMPS - Free Prime95 software downloads - PrimeNet

AVX ja FMA pois päältä:
open local.txt file, add in at the top

CPUSupportsAVX=0
CPUSupportsFMA3=0
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
271
Toivottavasti ei mene liian off topiciksi, mutta minusta tämä hauska jakaa. :) Tänään tuli Jimm'sin 9600K Tray pelkässä muovikotelossa. Jotenkin hassua kun sain prossun näin pakattuna nettikaupasta. Ovatkohan miten ostaneet noi Tray prossut? Ei kai niitä yleensä kuluttajille myydä?

Toivottavasti tulee loput kamat ens viikolla, niin pääsee näkemään meneekö itsellä 5 GHz ensimmäistä kertaa rikki.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 113
Toivottavasti ei mene liian off topiciksi, mutta minusta tämä hauska jakaa. :) Tänään tuli Jimm'sin 9600K Tray pelkässä muovikotelossa. Jotenkin hassua kun sain prossun näin pakattuna nettikaupasta. Ovatkohan miten ostaneet noi Tray prossut? Ei kai niitä yleensä kuluttajille myydä?

Toivottavasti tulee loput kamat ens viikolla, niin pääsee näkemään meneekö itsellä 5 GHz ensimmäistä kertaa rikki.
Ainahan tray mallit tulee vain noin pakattuna.
 

KtK

Liittynyt
12.03.2017
Viestejä
424
Jaahas ,se on viimistä iltaa erittäin hyvin palvellut Sandy 2600K + Asroc p67 extreme 4 pääkoneena. Suht kattavat benchmarkit otettu talteen ja huomenna 9600K+Asus Strix gaming-F ja Gskill Ripjaws V 3200Mhz cl14 Samsung b-die (toivottavasti) palikat lähtee asentumaan koppaan.

Saa nähdä ,huomaako muista kuin benchmarkkien lukemista mitään eroa pelaamisessa ymm.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
Ai että, nyt ois noudettu 9900k odottaa jahka se emo joskus saapuis. Emoks valitsin msi meg z390 ace:n.
 

KtK

Liittynyt
12.03.2017
Viestejä
424
Mulle tulle kaikki tray mallit pelkästään tossa muovissa ja boxed mallit sitten laatikossa.
Jees ,boxedit jäähyllä tai ilman näköjään. Tray on sitten ihan "paljaana".

Oli mielikuvana TRAY:sta vain ilman jäähyä.
 

KtK

Liittynyt
12.03.2017
Viestejä
424
HeHehh ,uudella koneella jo netissä. Eka vaikutelmalla 9th generationalla on M.2 kovalevyllä windowsin boottaus ,ei ehdi kusella käymään odotellessa :)
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Mitä softaa käytän i5 9600K:n vakauden ja lämpöjen testaukseen? Entä muistien ylikellotuksen testaukseen? Ja millaisia lämpöjä uskaltaa tuon kiven kohdalla kovimmillaan katsoa? Tarkoitus hakea 24/7 kellot, eli kesähelteitä varten pitää olla lämmöissä varaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 498
Mitä softaa käytän i5 9600K:n vakauden ja lämpöjen testaukseen? Entä muistien ylikellotuksen testaukseen? Ja millaisia lämpöjä uskaltaa tuon kiven kohdalla kovimmillaan katsoa? Tarkoitus hakea 24/7 kellot, eli kesähelteitä varten pitää olla lämmöissä varaa.
LinX ja Prime95 26.6 versio ovat hyvä vakauden testaukseen.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
Hei. minkälaisilla volteilla olette ajeneet 9900k:ta +5Ghz kelloilla? Testailen tässä omaa uutta yksilöä ja vaikuttaa aika pätevältä yksilöltä, tai sitten mä en vaan jotain tajua:O Pika testejä ajelin intel burnilla niin voltit:Hwinfosta katellen rasituksessa 1.274. Kellot biosin turposta laitettuna kohtaan 6: 5.123mhz-max5.426mhz. Ajelen kolmatta kertaa Very highillä testiä, pari kertaa mennyt läpi koitan vielä tän. Pitää paremmat testit ajaa kuhan vapaalla taas loppuvkosta. Mut kulkeeko toi kivi oikeesti noin hyvin suhteessa noinkin pienellä voltilla. 8700k:kin vaati jo enemmän volttia 5ghz kelloilla :O
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Nyt on vihdoin i5 9600K koneessa. 5,0Ghz tuntuu olevan tuolle omalle kivelle aika haastava, kun 1,33 voltillakin kaatui todella pian Realbenchissä. Nyt rullailin rasitustestejä 4,9Ghz ja 1,28V ja tuntuisi olevan vakaa. Pitää vielä viilailla vähän voltteja alas. Realbenchin stressitestissä yksi core kävi 80 asteessa ja Aida64 FPU:ssa lämmöt pyörivät 70 asteen tuntumassa. Emolevyn virransyöttö käväisi hetkellisesti 71 asteessa. Pelit vielä kokeilematta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Huomenna näyttäis 9900K vihdoin Jimmsiltä saapuvan. Mikä se ois sellainen realistinen kellotaajuus mihin tuolla kannattais pyrkiä MSI:n ACE z390-emolla, tai mihin vois olla tyytyväinen.

Custom-loopilla pistän jäähtymään (360+240 radit) ja samaan kiertoon 2080ti.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
No testit vielä vaiheessa isommalta osin, Mut kyllä se intel burn testin maximit pari kertaa suoritti onnistuneesti ainaskiin. Lämmöt oli max 93 (kotelon kylki auki)joten kyllähän nekin aika isot oli mut ei jäähykään mikään kroisos vrt. Custom looppiin. Kannattaa kokeilla.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
17
No testit vielä vaiheessa isommalta osin, Mut kyllä se intel burn testin maximit pari kertaa suoritti onnistuneesti ainaskiin. Lämmöt oli max 93 (kotelon kylki auki)joten kyllähän nekin aika isot oli mut ei jäähykään mikään kroisos vrt. Custom looppiin. Kannattaa kokeilla.
Prime95:lla kun testaa, ei pääse lähellekään noita lukuja, varsinkaan sitten ko iskee AVX-käskyt päälle. (Oon postaillu tuloksia tähän ketjuun aiemmin, samalla jäähyllä ja 1.3V jännitteellä, jos kiinnostaa.) En tosin tiedä, onko se sitten se paras tapa testata vakautta. Sitä moni tuntuu täällä käyttävän.

Paremmin tietäville: Jos härpäke on vakaa tuossa Intelin burn testissa, voiko sen olettaa olevan vakaa normi-/pelikäytössä?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
384
Kyl se bf1 parin tunnin session kesti eilen, mutta tosiaan ajelen tstejä paremmin. Primeä ja muuta kivaa ni katsoo hyytyykö
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 213
Prime95:lla kun testaa, ei pääse lähellekään noita lukuja, varsinkaan sitten ko iskee AVX-käskyt päälle. (Oon postaillu tuloksia tähän ketjuun aiemmin, samalla jäähyllä ja 1.3V jännitteellä, jos kiinnostaa.) En tosin tiedä, onko se sitten se paras tapa testata vakautta. Sitä moni tuntuu täällä käyttävän.

Paremmin tietäville: Jos härpäke on vakaa tuossa Intelin burn testissa, voiko sen olettaa olevan vakaa normi-/pelikäytössä?
Intel Burn Test on niin kevyt että sen kertomaan "vakauteen" en menisi luottamaan.:btooth: Ajele ennemmin vaikka LinXiä.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Onko uusin Prime95 aivan överi vakauden testaukseen? Jossain vaiheessa AVX päällä tehonkulutus nousi järkyttävään 165 wattiin ja lämmöt 90 asteeseen, kun muilla rasitusohjelmilla esim. AIDA64:lla ja Realbenchillä ei mene 100W ja 70C rikki ja nekin käyttävät myös AVX:ää. Prime95:ssä yksi ydin kaatuu myös lämpöjen noustessa äkkiä, kun muut testit ja pelit pyörivät ongelmitta matalemmillakin jännitteillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Onko uusin Prime95 aivan överi vakauden testaukseen? Jossain vaiheessa AVX päällä tehonkulutus nousi järkyttävään 165 wattiin ja lämmöt 90 asteeseen, kun muilla rasitusohjelmilla esim. AIDA64:lla ja Realbenchillä ei mene 100W ja 70C rikki ja nekin käyttävät myös AVX:ää. Prime95:ssä yksi ydin kaatuu myös lämpöjen noustessa äkkiä, kun muut testit ja pelit pyörivät ongelmitta matalemmillakin jännitteillä.
Riippuu ihan itestäs. Kyllähän se aika jytkyn lastin kippaa prossulle, ja on todennäkösesti tän hetken raskain vakaustesti, mutta ei se sun prossus oo 100% vakaa jos se ei Primeä kestä. Eihän mikään estä jättämästä prossua kelloille jotka on vakaat missä tahansa muussa ohjelmassa kun Primessä, mutta tosiaan mahdollisuutena se, ettei se sitten harvoissa ja tietyissä ohjelmissa ookkaan sitten vakaa. Joku on muistaakseni joskus puhunu täällä siitä, ettei Adoben Premiere ole täysin vakaa ellei Primellä oo AVX-vakaus käyty hakemassa.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Riippuu ihan itestäs. Kyllähän se aika jytkyn lastin kippaa prossulle, ja on todennäkösesti tän hetken raskain vakaustesti, mutta ei se sun prossus oo 100% vakaa jos se ei Primeä kestä. Eihän mikään estä jättämästä prossua kelloille jotka on vakaat missä tahansa muussa ohjelmassa kun Primessä, mutta tosiaan mahdollisuutena se, ettei se sitten harvoissa ja tietyissä ohjelmissa ookkaan sitten vakaa. Joku on muistaakseni joskus puhunu täällä siitä, ettei Adoben Premiere ole täysin vakaa ellei Primellä oo AVX-vakaus käyty hakemassa.
Pyöritin yön yli Realbenchia ja siihen perään vielä kolme tuntia Aida64 FPU:ta. Molemmat käyttävät myös AVX:ää ja maksimilämmöt olivat käyneet 75 asteessa. Nostin 0.01V jännitettä siitä, missä yksi ydin kaatui Primessä, mutta epäilen, että Prime95 nostaisi lämmöt taas yli 90 asteeseen ja kaataisi koneen. Poistan koko Primen ja luotan siihen, että kone on tuon 11 tunnin AVX-rasituksen perusteella täysin vakaa omaan käyttöön. Lueskelin netistä, että moni muukin hylännyt Primen, kun se on aivan epärealistisen raskas testi tuolla uusimmalla versiolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
275
Pyöritin yön yli Realbenchia ja siihen perään vielä kolme tuntia Aida64 FPU:ta. Molemmat käyttävät myös AVX:ää ja maksimilämmöt olivat käyneet 75 asteessa. Nostin 0.01V jännitettä siitä, missä yksi ydin kaatui Primessä, mutta epäilen, että Prime95 nostaisi lämmöt taas yli 90 asteeseen ja kaataisi koneen. Poistan koko Primen ja luotan siihen, että kone on tuon 11 tunnin AVX-rasituksen perusteella täysin vakaa omaan käyttöön. Lueskelin netistä, että moni muukin hylännyt Primen, kun se on aivan epärealistisen raskas testi tuolla uusimmalla versiolla.
Voihan sen testin tehdä vaikka notepadilla, mutta ei se siitä silti vakaata tee. :btooth:
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 997
Voihan sen testin tehdä vaikka notepadilla, mutta ei se siitä silti vakaata tee. :btooth:
Toisaalta silti kone ei välttämättä kaadu koskaan.

Hylkäsin itsekin prime95 vakauden. Avx-offset on isompi ongelma minulle kuin se että en voi ajaa primeä fma3:lla.

Nolla kaatumista vielä.

Asennemuutoksen jälkeen minulle on se ja sama kaatuuko fma3 primessä tai onko jonkun mielestä vakaa vai ei. Tiedän mitä itse tarvin ja haluan.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
275
Toisaalta silti kone ei välttämättä kaadu koskaan.

Hylkäsin itsekin prime95 vakauden. Avx-offset on isompi ongelma minulle kuin se että en voi ajaa primeä fma3:lla.

Nolla kaatumista vielä.

Asennemuutoksen jälkeen minulle on se ja sama kaatuuko fma3 primessä tai onko jonkun mielestä vakaa vai ei. Tiedän mitä itse tarvin ja haluan.
Toisaalta, toisaalta takaraivo. Muistien kellotus opettanut sen, miten paljon se vakaana pidetty setti vituttaa kun se kaatuu yhdestä pelistä sadasta kerran päivässä. :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Ei se tosiaan väärin oo vaikkei sitä Prime95 AVX-vakautta haekkaan, mutta ite kanssa kuulun nykysin tähän koulukuntaan että sen prossun on pakko myös kestää sekin rasitus. Jää itelläkin muuten takaraivoon ajatus ettei se ookkaan ihan täysin vakaa, ja edellisellä 8700k kivellä tosiaan LinX ja Realbench vakaudet haettiin, mutta saattoi se silti harvoin kaataa joitain valittuja pelejä. Toki vaikea sitten sanoa, johtuuko kaatuminen epävakaista kelloista vai kippaako peli ihan muuten vaan. Jos ei sillä Prime vakaudella muuta saa, niin ainakin mielenrauhan täysin vakaasta koneesta.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Jos avx-vakaus kiinnostaa niin premiere auki, iso video auki, siihen vähän musaraitoja, leikkauksia, siirtymiä ja tehosteita ja sit vaan vetelee timelinella markkerii edestakaisin. 8700k:llä toi kaato mulla koneen jossa cpu oli avx-prime95 vakaa, tokeni jännitettä lisäämällä.

Eli ei se primekään mikään maailmanlopun vakaustesti ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Nonii. Uus kone saatu kasattua ja yrittäny puristaa tuosta 9900K:sta mehut irti. Nihkeää tuntuu olevan ja 5 Ghz maaginen rajapyykki jää ilmeisesti saavuttamatta.
Saan toimimaan vakaasti n. 4830 Mhz kelloilla (CPU Ratio 48), joka vaatii jänöä sen 1.26v toimiakseen.



Ohjeina kellotukseen oon käyttäny näitä kyseisiä Redditistä löytämiäni:

OC Explore Mode: Expert
CPU Ratio: 50 (depends on your overclock, of course)
CPU Ratio Mode: Fixed Mode
CPU Ratio Offset when Running AVX: -3 if going for a high overclock like 5ghz, if not, leave on Auto or 0
Game Boost Function Control: By Onboard Button
Ring Ratio: 44
UNDER DigitALL Power >>> CPU Loadline Calibration Control: Mode 4 (ALWAYS CHOOSE MODE 4, VERY IMPORTANT)
CPU Core Voltage Mode: Override Mode (Always go for Override Mode when overclocking, the rest don't work properly)
CPU Core Voltage: 1.300 (again, depends on your overclock BUT DON'T GO OVER 1.35v)
CPU PLL OC Voltage: 1.200 (Make sure you manually set to 1.200)
DRAM Voltage: If using XMP, use your rated voltage, if not, leave on Auto
UNDER CPU Features >>> Intel C-State: Disabled

Ensinnäkin prossu käy järettömän kuumana vaikka jäähtyy custom loopilla, tämä ilmeisesti Intelin suunnittelun vikaa. Tuntuu tuo alle 1.3v jänö olevan melko pakollinen, jos ei taho ytimien lämmön nousevan yli 100 asteen. Tämän hetkisellä 1.26voltin käyttöjännitteellä ja 4.8 jotain kelloilla lämmöt Cinebenchissä 90 +-1 astetta max.

Oisko jollain jotain vinkkiä tähän heittää. Ite oon pudonnut kärryiltä näissä kellotushommista jo vuonna 2005 ku tuli kymmenen vuoden tauko näistä hommista :btooth:
Koneen speksit löytyy profiilista.

cpuidi.jpg
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Onkohan sulla nyt kontakti sitten ihan kunnossa blokin ja CPU:n välissä? Ei kai pitäis noin lämpimäksi mennä millään, noi cinepeli-lämmöt kuullostaa melko rajuilta noilla volteilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Onkohan sulla nyt kontakti sitten ihan kunnossa blokin ja CPU:n välissä? Ei kai pitäis noin lämpimäksi mennä millään, noi cinepeli-lämmöt kuullostaa melko rajuilta noilla volteilla.
Hyvä pointti. Mielestäni laitoin blokin kiinni huolellisesti, mutta voishan tuo yks selittävä tekijä olla. Pitää illalla tarkistaa asia.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 966
Kyllä custom loopilla pitäisi saada prossu kuin prossu ainakin 5.0Ghz non-avx vakaaksi. Sopivasti vain tahnaa ja blocki tiukalle.

Kannattaa aloitella laittamalla prossun välimuistit/ring/uncore kiinteästi vaikka 43x ja avx vaikka 46x etteivät ole sotkemassa pelkän coren vakaustestejä ja kellotettavuutta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 548
Viestejä
4 203 682
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom