Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jyssillä on gigabyten mobo, ei sen tarvitse huolehtia tämmösistä "in search of incredible"-huolistaEnsinnäkin GFlopsit kaukana siitä mitä pitäisi olla, itsellä tulee noin 130flopsia. Onko sulla asetettuna powerlimitit käsin 4095W? Entäs maksimi virrananto 255.50? Jossain nyt vika.![]()
Mistä toi virrananto pitää syöttää? Onko sekin joku onkkelma?Ensinnäkin GFlopsit kaukana siitä mitä pitäisi olla, itsellä tulee noin 130flopsia. Onko sulla asetettuna powerlimitit käsin 4095W? Entäs maksimi virrananto 255.50? Jossain nyt vika.![]()
On, tai ainakin Strixillä 0419 biosilla täytyy asettaa manuaalisesti Long ja short power limit 4095 ettei throthlaa, ainakin Sysopin mukaan, itse laittanut nuo aina automaattisesti maksimiin kun aloitan kellottelun.Mistä toi virrananto pitää syöttää? Onko sekin joku onkkelma?

Aaa, juu kyl mää noi laitoin, mut puhuit jostai 255,0 arvosta siinä? Sitä vaan ihmettelin.On, tai ainakin Strixillä 0419 biosilla täytyy asettaa manuaalisesti Long ja short power limit 4095 ettei throthlaa, ainakin Sysopin mukaan, itse laittanut nuo aina automaattisesti maksimiin kun aloitan kellottelun.![]()
Toi näyttää jo paremmalta, jos nyt ei ongelma ratkea, niin ei se ton vika oo.Noniin räpellettiin hieman lisää ja laitettiin puolitippaa nestemetallia joukkoon. Näyttääkö miltä?
Sitten lisää IBT ajoa, päivitän vaikka tähän postaukseen kunhan saa rullailla hieman.
Ennen
![]()
Jälkeen
![]()
Onko windowsin FCU asennettu? Itse huomasin päivityksen jälkeen fps droppia käpyjärvellä. Karkkimarkkia en vielä ole kerennyt ajaa.Te joila tämä Strix emolevy ja 0419 bios testatkaapas onko 3D-suorituskyky laskenut teillä? Itsellä hävinnyt noin 10% 3D-suorituskyvystä eikä löydy selitystä miksi. Voi toki olla UE, mutta korjausta en löydä. Testiohjelmana 3DMark Firestrike.
Result
Noniin räpellettiin hieman lisää ja laitettiin puolitippaa nestemetallia joukkoon. Näyttääkö miltä?
Sitten lisää IBT ajoa, päivitän vaikka tähän postaukseen kunhan saa rullailla hieman.
Ennen
![]()
Jälkeen
![]()
Pumpulipuikolla tuo nestemetalli levitetään ja "maalataan" sirun alalle tasaisesti.


Juu, varo vaaraa, uus bios onnistuu LLC:n kohalla, muu sit menee vähän mönkään.Ite korkkasin tiistaina 8700k:n. Lämmöt tippuu 76-85:sta 60 asteeseen kyllä kannatti. Ihs:n alla conductonauttia ja päällä kyronauttia. Pari asteen eroja coreilla. @5.0 1.34V, @5.1 1.38V ja @5.2 1.44v cinerbench vakaat ja pelit pyörinyt ilman kaatumista 5.0:lla. Biossia ei vielä oo päivitelty Strix I Gamingiin.
Juu, varo vaaraa, uus bios onnistuu LLC:n kohalla, muu sit menee vähän mönkään.![]()
Kunnollista biosia odotellessa...Tuossa uudemmassa Strix-biosissa 0419 on jotain vikaa 3D-suorituskyvyssä. Ajelin testejä ja tulokset on seuraavat: 3DMark Firestrike 3D-tulokset: 0419: 29 267 0410: 32 080. Ainoa mitä muutin testien välillä on bios. Tässä vertailuatulokset: Result
Ittellä maximus x hero alkuperäsellä biossilla, eikä oo vdroopin, LLC:n tai minkää muunkaa kanssa ongelmia vielä ilmennyt.Onkos kellään käytössä maximus X heroa? Mikä tilanne maximusien biosien kanssa?
Veto takas, päivitin takaisin 0419 biosiin ja nyt suorituskyky ok, eli jokin UE (user-error) kyseessä.Tuossa uudemmassa Strix-biosissa 0419 on jotain vikaa 3D-suorituskyvyssä. Ajelin testejä ja tulokset on seuraavat: 3DMark Firestrike 3D-tulokset: 0419: 29 267 0410: 32 080. Ainoa mitä muutin testien välillä on bios. Tässä vertailuatulokset: Result
Sama pätee Ghost Recon: Wildlands pelissä.![]()

Mitä ihmettä tuossa ekassa kuvassa oikein on tapahtunut?Pumpulipuikolla tuo nestemetalli levitetään ja "maalataan" sirun alalle tasaisesti.
Sori laiska kysymys, mutta paljonko CFL:ssä IGPU vie pinta-alaa?
"Nestemetallia joukkoon"? Ei kai tuossa ole nyt tahnaa ja nestemetallia sekaisin? Ekassa kuvassa ainakin on jotain kökkäreitä seassa.Noniin räpellettiin hieman lisää ja laitettiin puolitippaa nestemetallia joukkoon. Näyttääkö miltä?
Sitten lisää IBT ajoa, päivitän vaikka tähän postaukseen kunhan saa rullailla hieman.
Ennen
![]()
Jälkeen
![]()
Jep, eka kuva on hieman epäilyttävän näköinen, onko sit vaan liian vähän ollu ettei oo kunnon kontaktia päässy syntyy? Kiiltävä tasainen pinta pitäisi olla."Nestemetallia joukkoon"? Ei kai tuossa ole nyt tahnaa ja nestemetallia sekaisin? Ekassa kuvassa ainakin on jotain kökkäreitä seassa.
Ihan turhaa pelätä nestemetallia, ei se sieltä mihinkään lähde kävelemään, kerros IHS pohjaan niin se ”liimautuu” ja pysyy kiinni, ainakin minulla. Pari vuotta nyt ollu nestemetallit Haswellissa eikä koostumus ole muuttunut eikä ne nestemetallit ole liikkunut yhtään siitä mihin ne silloin alussa laitoin vaikka konetta on siirrelty, vaihdettu koteloa ja käytetty prossua irti jne.Saisi tulla se 8700K, niin pääsisi ihmettelemään. Jos lämmöt pysyvät 4,7ghz allcore rasituksessa alle 70C ilmalla, niin tuskin tarvii korkata.
Ainakin 135W tdp intelillä tää onnistu, niin kai sit tollasilla sub 100w prossuillakin. Jos ei, niin cccp partaterällä tai vuokraa delid työkalun. Jotain nestemäistä sähköteippiä suosittelivat laittamaan seitinohuen kerroksen corea lähinnä oleville komponenteille.
Jotenkin ei vaan vakuuta noi liquid metal -jutut, kun on niin paljon foorumijuttuja lukenut, että ne eivät ole stabiileja. Pysyykö ne paikoillaan riippumatta siitä, miten monilla LANeilla konettaan raahaa.. toimiiko samat metallit 10v kuluttua kuten perus arctic silver toimii? Jotenkin ei yhtään houkuttele idea siitä, että metallit valuu pitkin prossua jonnekin konetta roudatessa, eikä etenkään se, että vuoden parin välein pitäis vaihtaa uudet. 10€ laaki tulee helposti 50-100€+ tahnoille hintaa koneen käyttöiän aikana. Sitä vitutuksen määrää ei voi rahassa laskea, mikä tulee siitä, kun jatkuvasti pitää kaapia vanhoja töhniä coresta irti ja laittaa uusia..
Nestemetallista sähköteippiä?
7600K korkkaus ja sirun nestemetallilla kuorruttaminen kesti ehkä 2min.
(pois tästä se aika joka meni prossun ja IHS:n liimojen raapimiseen)
Enpäs ole kuulut että nestemetalli lähtisi valumaan mihinkään, kun ei sitä saa poiskaan ilman liuotinta, eikä prosessorissa ole noita pintaliitoskomponenttejakaan yhtään, päällä ainoastaan muutama kontaktipiste, ilmeisesti Intelin omia testauksia varten.Tarkoitin pintaliitoskomponenttien suojaamista siis jollain nestemäisellä sähkö"teipillä" tyyliin https://www.amazon.com/Gardner-Bender-LTB-400-Electrical-Waterproof/dp/B000FPAN2
Normaali teippi ei välttämättä mahdu väliin niin hyvin? En tiedä miten tarkka mitoitus on. Korkkaaminen menisi siis jotenkin näin?:
1. Ihs korkkaustyökalun avulla irti
2. Putsaa pois jollain isopropanolilla/kynnellä rapsuttamalla tms. ihs-liimat prossusta, ihs:n putsauksessa ei tarvitse olla niin varovainen
3. suojaa pintaliitoskomponentit tollasella liquid electrical tapella varmuuden vuoksi?
4. Rajaa pesus scotch teipillä pelkän coren näkyviin prossusta, levittää conductonautit siihen hyvin ohuelti
5. Ihs päälle ja cooleri kiinni emoon.
Kannattaako prossu olla jo valmiiksi emossa kiinni liquid metallia laittaessa? Pitääkö scotch tapet ottaa coren ympäriltä pois metallien levittelyn jälkeen? Ihs ilmeisesti pysyy paikallaan jäähyn painaessa sitä, eli ihs:ää ei tarvi liimata enää takaisin..
Voisivat helvetti juottaa sen ihs:n kiiinni, ei tarvisi olla kyselemässä tyhmiä täällä.
Pitääkö scotch tapet ottaa coren ympäriltä pois metallien levittelyn jälkeen? Ihs ilmeisesti pysyy paikallaan jäähyn painaessa sitä, eli ihs:ää ei tarvi liimata enää takaisin..
Tarkoitin pintaliitoskomponenttien suojaamista siis jollain nestemäisellä sähkö"teipillä" tyyliin https://www.amazon.com/Gardner-Bender-LTB-400-Electrical-Waterproof/dp/B000FPAN2
Normaali teippi ei välttämättä mahdu väliin niin hyvin? En tiedä miten tarkka mitoitus on. Korkkaaminen menisi siis jotenkin näin?:
1. Ihs korkkaustyökalun avulla irti
2. Putsaa pois jollain isopropanolilla/kynnellä rapsuttamalla tms. ihs-liimat prossusta, ihs:n putsauksessa ei tarvitse olla niin varovainen
3. suojaa pintaliitoskomponentit tollasella liquid electrical tapella varmuuden vuoksi?
4. Rajaa pesus scotch teipillä pelkän coren näkyviin prossusta, levittää conductonautit siihen hyvin ohuelti
5. Ihs päälle ja cooleri kiinni emoon.
Kannattaako prossu olla jo valmiiksi emossa kiinni liquid metallia laittaessa? Pitääkö scotch tapet ottaa coren ympäriltä pois metallien levittelyn jälkeen? Ihs ilmeisesti pysyy paikallaan jäähyn painaessa sitä, eli ihs:ää ei tarvi liimata enää takaisin..
Voisivat helvetti juottaa sen ihs:n kiiinni, ei tarvisi olla kyselemässä tyhmiä täällä.
Tuohon vielä valinnaisena yksi kohta:Enpäs ole kuulut että nestemetalli lähtisi valumaan mihinkään, kun ei sitä saa poiskaan ilman liuotinta, eikä prosessorissa ole noita pintaliitoskomponenttejakaan yhtään, päällä ainoastaan muutama kontaktipiste, ilmeisesti Intelin omia testauksia varten.
Eli lyhykäisyydessään:
1. IHS irti työkalulla tai jollain terävällä veitsellä (suosittelen työkalua).
2. Putsaa vanhat tahnat ja liimat pois esim. kynnellä tai bonuskortilla hartsialustasta ja IHS:tä ja puhdista prossu/IHS esim. isopropanolilla tai nestemetallin mukana tulevalla puhdistuspyyhkeellä.
3. Laita prosessori sokettiin (jos emolevyn mukana toimitetaan prosessorin asennustyökalu (ainakin ASUS), käytä sitä, sillä se ohjaa IHS:n oikeaan asentoon/kohtaan).
4. Levitä nestemetalli ytimen päälle ja varmuuden vuoksi myös IHS:ään ytimen päälle osuvalle alueelle.
5. Laita IHS prosessorin päälle ja lukitse se.
![]()
Tuohon vielä valinnaisena yksi kohta:
4.5 Laita tippa pikaliimaa (tai vastaavaa) IHS:n kulmiin jos haluat että se jää kiinteästi paikalleen.
Itse en tuota liimausta suosittele, sillä IHS:n irrotus liimauksen jälkeen voi repiä hartsialustaa.Mitenhän ihs irroitus sen jälkeen? Viekö pikaliima piirilevystä osan mukanaan? Haluisin laittaa ihs paremmin kiinni, mutta kuumottaa liikaa pikaliimalla pelleily.![]()
Ellei sitten käytä jotain kumimaista liimaa.Itse en tuota liimausta suosittele, sillä IHS:n irrotus liimauksen jälkeen voi repiä hartsialustaa.Ellei sitten käytä jotain kumimaista liimaa.
Tämä on ihan totta, mutta ei sitä liimaa tarvitse laittaa edes niin paljoa kuin tuossa videossa. Ja tosiaan voihan siinä käyttää pienen tipan jotain sellaista kumimaista liimaa mitä dien ja IHS:n välissä on alunperinkin.Itse en tuota liimausta suosittele, sillä IHS:n irrotus liimauksen jälkeen voi repiä hartsialustaa.Ellei sitten käytä jotain kumimaista liimaa.
Tuota ei sitten missään nimessä kannata tehdä, jos joskus haluaa vaihtaa nestemmäisen metallin/sen asennus menee pieleen. Lämpöä kestävä silikoniliima on reilusti järkevämpi vaihtoehto.Tuohon vielä valinnaisena yksi kohta:
4.5 Laita tippa pikaliimaa (tai vastaavaa) IHS:n kulmiin jos haluat että se jää kiinteästi paikalleen.
Niin, tämähän tuossa jo käytiin läpi. Järkeä saa ja pitää käyttää asennuksessa omien tarpeiden mukaan.Tuota ei sitten missään nimessä kannata tehdä, jos joskus haluaa vaihtaa nestemmäisen metallin/sen asennus menee pieleen. Lämpöä kestävä silikoniliima on reilusti järkevämpi vaihtoehto.
No onhan se nyt aika paljon helpompi käsitellä prossua myöhemmin, kun ei tarvitse pelätä että IHS irtoaa tai kääntyy vinoon tms. Helpottaa myös mahdollista myyntiä.Mutta tuo reliddaus myös ihme juttu... miksi? Nestemetallia dien ja IHS väliin, kivi paikalleen ja ajelee kuten ennenkin?
Ihan mielenkiintoinen uutinen. Asrockhan ei antanut vieläkään suoraa vastausta Z170 MOCF toiminnalle coffee laken kanssaPostaan silti vaikka vain huhu.
ASUS Confirms Z270 Platform Could be Compatible with Intel Coffee Lake CPUs

Voihan se yksittäinenkin tippa pikaliimaa saada pysyvän vahingon prossun PCB:hen, siksi silikoni on yhä järkevämpi valinta. Luonnollisesti mitään ainetta ei kannata lorottaa.Niin, tämähän tuossa jo käytiin läpi. Järkeä saa ja pitää käyttää asennuksessa omien tarpeiden mukaan.
Ei se pieni tippa pikaliimaakaan estä uudelleen avaamista, kun ei sitä ole tarkoitus tuubikaupalla sinne lorottaa, mutta varovainen toki pitää olla. Silikoniliima on helpompi ja turvallisempi avata, mutta siinä on oltava pykälää huolellisempi sen suhteen että laittaa vain niin ohuen kerroksen ettei IHS nouse irti diestä. Maltti on valttia tässäkin.
Joissakin videoissa liima/silikoni vedetään koko IHS:n ympäri ja siinä on se hyvä puoli että paketista tulee ilmatiivis, mutta vastaavasti avaaminen vaikeutuu.
No onhan se nyt aika paljon helpompi käsitellä prossua myöhemmin, kun ei tarvitse pelätä että IHS irtoaa tai kääntyy vinoon tms. Helpottaa myös mahdollista myyntiä.
Ensi vuoden alkupuolella tais olla leakatussa road mapissa, voi tulla aikaisemmin täi myöhemmin, jossain siinä.Onko mitään tietoa, milloin kahvijärven B- ja H-sarjan itx-emoja alkaa tulla markkinoille? Ajatuksena on päivittää i5 6500 -> i5 8400 ja Z370:n hankkiminen olisi vähän haaskausta, kun en ylikellottele.
Saa tuolla Z370:llä sen hyödyn, että muistit toimii nopeammin.Onko mitään tietoa, milloin kahvijärven B- ja H-sarjan itx-emoja alkaa tulla markkinoille? Ajatuksena on päivittää i5 6500 -> i5 8400 ja Z370:n hankkiminen olisi vähän haaskausta, kun en ylikellottele.
Jokainen tavallaan. Ihan hyvät hinnat porukka maksaa Casekingille Der8auerin delid/relid -prossuista. Ei niissä ole mitään sen ihmeellisempää verrattuna siihen että tekee saman prosessin itse.Ainakin Asuksen emojen mukana tulleella asennusjeesivehkeellä ei tarvi huolehtia IHS:n asennosta, vaikka tokko koko värkkiä edes sitä varten on tarkotettu.
Ja itse maksaisin ainakin enemmän takuuttomasta prossusta joka korkattu jossa IHS irti ja hyvin pakattu johon saan itse ruikata nestemetallit kuin relidatusta.
Mutta minä olenkin minä..
Ymmärtääkseni 2666 MHz on varmaan se katto noilla kerroinlukituilla, joten juueiSaa tuolla Z370:llä sen hyödyn, että muistit toimii nopeammin.![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.