Intel Coffee Lake (LGA1151 Z370) kellotukset & kokemukset

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 231
Onko mitään tietoa, milloin kahvijärven B- ja H-sarjan itx-emoja alkaa tulla markkinoille? Ajatuksena on päivittää i5 6500 -> i5 8400 ja Z370:n hankkiminen olisi vähän haaskausta, kun en ylikellottele.
Saa tuolla Z370:llä sen hyödyn, että muistit toimii nopeammin.:vihellys:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Ainakin Asuksen emojen mukana tulleella asennusjeesivehkeellä ei tarvi huolehtia IHS:n asennosta, vaikka tokko koko värkkiä edes sitä varten on tarkotettu.

Ja itse maksaisin ainakin enemmän takuuttomasta prossusta joka korkattu jossa IHS irti ja hyvin pakattu johon saan itse ruikata nestemetallit kuin relidatusta.

Mutta minä olenkin minä..
Jokainen tavallaan. Ihan hyvät hinnat porukka maksaa Casekingille Der8auerin delid/relid -prossuista. Ei niissä ole mitään sen ihmeellisempää verrattuna siihen että tekee saman prosessin itse.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 231
Jokainen tavallaan. Ihan hyvät hinnat porukka maksaa Casekingille Der8auerin delid/relid -prossuista. Ei niissä ole mitään sen ihmeellisempää verrattuna siihen että tekee saman prosessin itse.
Noissa Casekingin prossuissa toki se etu, että saa prosessorille korkkauksen ja 2 vuoden takuun 50€ lisähinnalla.:geek:
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 122
Kyllä se hyvin pysyy ilman mitään extra-special liimauksia :):tup:
Jokusen prossun korkkaneena, en käyttänyt mitään liimoja. Myyntikään ei tuota vaikeuksia kun myy emon+prossun pakettina, siten että prossu on emon kannassa kiinnitettynä. :)
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Jokusen prossun korkkaneena, en käyttänyt mitään liimoja. Myyntikään ei tuota vaikeuksia kun myy emon+prossun pakettina, siten että prossu on emon kannassa kiinnitettynä. :)
Olen myös todennut, että pystyy lähettämään ilman emoakin. Pari kertaa olen vain ottanut nestemetallit pois ja ostaja on laittanut uudet ja pari olen noutokaupoilla laittanut tuohon intelin omaan muovirasiaan ja tiukka puriste-teippaus ympäri eikä IHS liikkunut koko siirron aikana
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Vähän tulee sellainen fiilis tuohon relid-keskusteluun liittyen, että anteeksi että edes ehdotin vaihtoehdoksi sitä liimausta, kun ei se selvästikään ole tarpeellinen toimenpide. :D

Henkilökohtaisesti haluan kuitenkin että IHS pysyy paikoillaan ja kiinni PCB:ssä myös ilman emoa, joten jatkan valitsemallani tiellä ja jatkan silikoni/liimatippojen kanssa.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Vähän tulee sellainen fiilis tuohon relid-keskusteluun liittyen, että anteeksi että edes ehdotin vaihtoehdoksi sitä liimausta, kun ei se selvästikään ole tarpeellinen toimenpide. :D

Henkilökohtaisesti haluan kuitenkin että IHS pysyy paikoillaan ja kiinni PCB:ssä myös ilman emoa, joten jatkan valitsemallani tiellä ja jatkan silikoni/liimatippojen kanssa.
Suosittelisin käyttämään tuota silikoonia pieniä määriä. Tuo pikaliima on uudestaan irroitettaessa melko ongelmallinen ja saattaa aiheuttaa damagea. Tuota hartsialustaa se ei ilmeisesti syövytä kuitenkaan
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Mitäköhän toi SVID behavior tekee? Oon vähän ymmälläni sen tarkoituksesta ja toiminnasta. Kannattaiskohan laittaa se tohon "best case scenario" ja ajaa testit uusiks toivossa, että jotai hyvää tapahtuu:think:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Huom, ne on binnattuja. ;)
Jos korkkaat oman prossun, reliddaat ja kellotat sen minkä se kulkee ja myyt sitten edelleen kertomalla ostajalle, että prossua on käytetty kellotaajuudella x jännitteellä/asetuksilla y ja z, niin eikö se ole silloin "binnattu" ihan samalla tavalla?

Casekingin prossuissa ero tuohon on siinä, että niissä on Casekingin myöntämä takuu ja Der8auerin logo IHS:ssä.

Suosittelisin käyttämään tuota silikoonia pieniä määriä. Tuo pikaliima on uudestaan irroitettaessa melko ongelmallinen ja saattaa aiheuttaa damagea. Tuota hartsialustaa se ei ilmeisesti syövytä kuitenkaan
Yhden prossun olen korkannut ja siinä käytin muistaakseni jotain Cascon silikoniliimaa mitä nyt kaapista löytyi valmiiksi. Pikaliima tuli alunperin mainittua siksi, koska sitä käytettiin mm. siinä aiemmin linkitetyssä videossa.

Silikoniliima on helpompi avata, mutta mitään syöpymistä ei se pikaliimakaan tosiaan aiheuta (kannattaa silti lukea tuoteseloste aina ensin ja käyttää järkeä). Ja koska oikein tehdyn korkkauksen lopputuotetta ei ole käytännössä koskaan tarvetta avata, niin en henkilökohtaisesti koe hirveän olennaiseksi asiaksi sitä avattavuutta. Joku voi olla tästä toista mieltä ja hyvä niin.

Joku kierrelukite voisi olla hyvä aine tällaiseen, mutta niissä taitaa olla jotain kieltoja eri materiaalien kanssa käyttämiselle, joten kannattaa lukea taas ne tuoteselosteet ensin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Jos on hätä, niin Saksan Amazonissa on Next Spa -niminen firma, jossa on muutama 8700K hyllyssä (aamupäivällä varastotilanne näytti 4kpl, nyt 6kpl):

https://www.amazon.de/gp/product/B07598VZR8/

Hinta on 449,90€ + 18,30€ toimituskuluja.



Edit.
Jännästi pomppii tuo saldo. Hetki sitten oli neljä jäljellä, sitten taas 6 ja nyt neljä. Joko se ei pidä paikkaansa, tai sitten saavat noita koko ajan lisää jostakin vähän kerrassaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
533
En ole varma mutta näyttää siltä että nimesi näkyy tossa kuvassa, siinä kun kehotetaan koittaa prime.. jos haluat poistaa tai et niin oma asia..

E: Poistin kuvan koska muuten nimi näkyy siinä myös, vaikka editoit oma kuvaa, kai :confused:
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Joo tota myönnän, olen idiootti :D.
Mulla ollut koko ajan "CPU Power Phase Control" asetettu Standardille, vaikka senhän pitäisi olla "Extreme" ylikellottaessa. :facepalm::facepalm::facepalm:
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 986
No siis.. koko AVX-vakaus on tavallaan melkolailla turha, koska tosielämässä sitä ei käytetä juurikaan missään. Koska 99,999 % käytettävistä sovelluksista EI KÄYTÄ AVX-käskyjä
UE4 engine tukee, riippuu vaan pelin kehittäjältä käyttääkö peli sitä.

Paljon vouhkattu SQUAD käyttää AVX:ää, ytimet loikkii koko ajan normi/Avx kellojen kesken.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 596
UE4 engine tukee, riippuu vaan pelin kehittäjältä käyttääkö peli sitä.

Paljon vouhkattu SQUAD käyttää AVX:ää, ytimet loikkii koko ajan normi/Avx kellojen kesken.
Joo, kyllä näitä yksittäisiä ohjelmia ja sovelluksia on ja varmaan tulevaisuudessa lisääntyy, mutta edelleen arvio 99,999 % lienee vähintäänkin kohdillaan :)
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
UE4 engine tukee, riippuu vaan pelin kehittäjältä käyttääkö peli sitä.

Paljon vouhkattu SQUAD käyttää AVX:ää, ytimet loikkii koko ajan normi/Avx kellojen kesken.
BF1 vaikuttaa myös käyttävän AVX. Mulla ainakin sahaa AVX kellolle vähänväliä. Peleissä ilmeisesti yleistymään päin.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
@Sampsa siit SVID-asetuksesta: Ei näköjään vaikuta sitten mitenkään mihinkään, kun on omat voltit etc. laitettuna. Kokeilin prime95 15min autolla ja best scenariolla, ei minkäänlaista eroa. Ihan turha näköjään. Johtuukohan mun emosta, en tiedä :think:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ehkä näillä ohjeilla saa heivattua intelin tim:t kuuseen rikkomatta mitään, kiitos kaikille. Lähinnä olen vuosien varrella seuraillut, että ei edellenkään nappaa päivittää. Jotenkin tää 8700K tuntuu vihdoin riittävältä, että jaksaa heittää taas tonnin tietokoneeseen. Seuraavaksi varmaan Volta ja 3840x1600 gsync monitorit, jos/kun ne joskus tulevat
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
@Asmola oletko kerennyt kokeilla RealBenchin stresstestiä? Itellä Luxmark kaatuu sekunneissa, millä tahansa volteilla.:confused::confused::confused:
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Minulla on ollut tuo tilauksessa jo jonkin aikaa. Saatavuus huono. Jimmsin ketjussa joku kyseli ja vastaus oli ei tietoa. Caseking Saksassa ja der8sauerin työpaikka on varmaan noiden lähde, mutta sielläkin lukee vain että tilauksessa ja ei mitään aika-arviota.
Jatkan tähän, että täältä foorumilta saa lainaan työkaluja paljon nopeammin. Oma työkaluni palaamassa takaisin ja ensi viikon alusta lähtee todennäköisesti seuraavalle, mutta @Asmola lainailee ilmeisesti omaansa ja taisi jokunen muukin olla. Toki jos jaksaa odotella niin omaani lainaan myös 10€.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Prime95 26.6 1h, IBT Very High ja XTU 1h kaikki suoriutuvat ongelmitta 1.355V, RealBenchissä Luxmark kaatuu heti testiä aloittaessa.:confused::confused::confused:
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Prime95 26.6 1h, IBT Very High ja XTU 1h kaikki suoriutuvat ongelmitta 1.355V, RealBenchissä Luxmark kaatuu heti testiä aloittaessa.:confused::confused::confused:
Turhaa noita on loppusalta edes ajella. Saattaa olla ongelmia ihan softapuolellakin.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
215
"Nestemetallia joukkoon"? Ei kai tuossa ole nyt tahnaa ja nestemetallia sekaisin? Ekassa kuvassa ainakin on jotain kökkäreitä seassa.
Ihan pelkkää liquid ultraa. Ensimmäinen kuva on IHS irrotuksen jälkeen, toinen heti levittämisen jälkeen.

Siis suojataan lakalla/liimalla pintaliitoskomponentit coren vierestä, olikohan jossain haswellissa sellasia. Jos sitä nestemetallia lipsahtaa niille niin entinen prosessori.

Ei noissa @Jyssi kuvissa nyt mitään kauhean erikoista näy olevan. Tuolta CPU&IHS näyttää kun on nestemetallit välissä ja ottaa sit kompon erilleen; siinä kohtaa missä pintajännitys on nesteessä ollut suurin niin se 'vetää' irrotettaessa tommosen pisaran/klimpin. Vähän jäi sellanen mielikuvat että oot vaan sitten sutinu nesteen tasaseksi, lisänny ehkä lisää ja läntänny uudestaan kiinni. En ole itse koskaan tehnyt noin, vaan aina pyyhkässy vanhat nesteet pois ja 'putsannu' vielä viinalla perään, joten en osaa sanoa voiko näitä nestemetalleja tolleen uusiokäyttää. Ehkä? Miksipä ei?

Jos ongelma ei ratkennu niin kannattaa ottaa uusiksi ihan kokonaan, pyyhkäse metallit pois ja annostele coren päälle pisara jonka levität tasaiseksi kelmuksi, ja sitten samaan kohtaan IHS:lle sama käsittely. Ei ole kauhean hyvä jos sitä nestemetallia turaa liikaa, joten ei kannata käyttää "reilusti". Kunhan levittyy nätiksi kelmuksi aiotulle pinta-alalle, niin on hyvä eikä yhtään enempää.
Joo laitoin ekalla kerralla pienen tipan, joka ei ollut riittävästi. Toisella kerralla lisäsin noin puolet siitä lisää ja levittelin ne tasaisesti. Enpä tullut ajatelleeksi, että uusisi koko setin kun vika oli ilmeisesti liian pienessä määrässä :p
No ainakin toimii paremmin kuin ekalla kerralla :D

Pitää näköjään asettaa ne IA AC ja IA DC arvot 0.1, kos haluaa esim. Adaptive Voltagen toimimaan.
Gigabyten biosista löysin vastaavat, mutta vaihtoehdot ovat vain kokonaislukuja? Mitäs toi tarkalleen tekee?
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Ihan pelkkää liquid ultraa. Ensimmäinen kuva on IHS irrotuksen jälkeen, toinen heti levittämisen jälkeen.



Joo laitoin ekalla kerralla pienen tipan, joka ei ollut riittävästi. Toisella kerralla lisäsin noin puolet siitä lisää ja levittelin ne tasaisesti. Enpä tullut ajatelleeksi, että uusisi koko setin kun vika oli ilmeisesti liian pienessä määrässä :p
No ainakin toimii paremmin kuin ekalla kerralla :D



Gigabyten biosista löysin vastaavat, mutta vaihtoehdot ovat vain kokonaislukuja? Mitäs toi tarkalleen tekee?
Se määrittää sen, kuinka paljon eroavaisuutta on asettamallasi maksimi turbojännitteellä ja mitä todellisuudessa laitetaan. Näin ainakin itse tulkitsin. Kokeile ekaksi vaan autolla, nää asusten emot kusee vaan silmään, niin siks pitää säätää näin paljon :D.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
215
Tässä päivän päätä seinään hakattuani totesin, että tietokone ei starttaa jos RAMit menevät yli 2666mhz JA vcore offset on alle -0.110v. Jotta offset toimisi alkuunkaan, minun piti enabloida prossun C statet erikseen.
Tämä siis tarkoittaa, että jos haluan ottaa hyödyn muisteistani vcoren peakki on abouttiarallaa 1.45v tuntumassa. Muuten toimii kivasti. Onko ehdotuksia mitä biosin asetuksia voisin kokeilla, että saisin madallettua tuota offsettia lisää?
Tokihan vaihtoehtona on myös ajella pelkällä manual voltagella, mutta mieluummin offsettia käyttäisin 247 profiilissa.

Edit: Tuntuu lisäksi hassulta ajella 5ghz, kun tuolla jännitteellä 5.2ghz on varmasti stabiili.. :vihellys:
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Tässä päivän päätä seinään hakattuani totesin, että tietokone ei starttaa jos RAMit menevät yli 2666mhz JA vcore offset on alle -0.110v. Jotta offset toimisi alkuunkaan, minun piti enabloida prossun C statet erikseen.
Tämä siis tarkoittaa, että jos haluan ottaa hyödyn muisteistani vcoren peakki on abouttiarallaa 1.45v tuntumassa. Muuten toimii kivasti. Onko ehdotuksia mitä biosin asetuksia voisin kokeilla, että saisin madallettua tuota offsettia lisää?
Tokihan vaihtoehtona on myös ajella pelkällä manual voltagella, mutta mieluummin offsettia käyttäisin 247 profiilissa.
Eiks Adaptive Voltage kelpaa? Ite ajellu adaptivella aina:tup:
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
215
@Jyssi onko enää yllättävää lämpötilannousua?
Toistaiseksi sellanen vastaava piikki on tapahtunut ainoastaan prime95:ssa kun avx on ollut käytössä. Poistin ne käskyt ohjelmasta kokonaan ja laitoin 2 avx offsettiin niin toistaiseksi en ole tähän enää törmännyt. Kuitenkin nopea edestakaisin pomppiminen tapahtui jälleen kyseisessä skenaariossa välillä 95c ja 50c :bored:
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Joo ei se realbenchin paska edes täysin stock biossillakaan (optimized defaults paitsi mce disabled) toimi :D. Ei saatana mikä ohjelma. No, tästä eteenpäin en koske pitkällä tikullakaan siihen.:tup::rage:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Core i5-8400 -artikkeli julkaistaan io-techissä vkl aikana :tup:
Saatteko siihen vähän ympättyä muistien vaikutusta suorituskykyyn? Siis vaikka ihan DDR4-2400 vs DDR4-3200..

Lähinnä nyt siksi, että tällä hetkellä on pakko ostaa se emolevy, jolla muisteja voi kellottaa... Tuosta tiedosta voisi jo nyt vetää johtopäätökset, kannattaako odotella sitä halpaa H/B-emolevyä ja unohtaa ne nopeammat muistit.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Tässä päivän päätä seinään hakattuani totesin, että tietokone ei starttaa jos RAMit menevät yli 2666mhz JA vcore offset on alle -0.110v. Jotta offset toimisi alkuunkaan, minun piti enabloida prossun C statet erikseen.
Tämä siis tarkoittaa, että jos haluan ottaa hyödyn muisteistani vcoren peakki on abouttiarallaa 1.45v tuntumassa. Muuten toimii kivasti. Onko ehdotuksia mitä biosin asetuksia voisin kokeilla, että saisin madallettua tuota offsettia lisää?
Tokihan vaihtoehtona on myös ajella pelkällä manual voltagella, mutta mieluummin offsettia käyttäisin 247 profiilissa.

Edit: Tuntuu lisäksi hassulta ajella 5ghz, kun tuolla jännitteellä 5.2ghz on varmasti stabiili.. :vihellys:
En nyt ihan hirveän hyvin ole kartalla näistä, mutta eikö sulla nyt joku asetus (asuksella esim multicore enhancement) nosta tuota jännitettä mistä offset lasketaan. Ei sulla voi olla muuten 1.45 jos ofsetti on miinusta.

Toisekseen onko sulla nyt muistijännitteet vccddr, vccsa ja vccio autolla ja tuo miinusofsetti nyt heittelee niitäkin? Kaikki nuo autolta pois ja samassa järjestyksessä esim arvot 1.35, 1.1 ja 1.15

Edit: Tai onko sulla SVID support vielä päällä että prossa itse kyselee hirveät jännitteet?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
215
Tököttien uudelleen laittamisen ja avx käskyjen poistamisen jälkeiset lämpötilat


upload_2017-10-20_22-49-48.png
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Saatteko siihen vähän ympättyä muistien vaikutusta suorituskykyyn? Siis vaikka ihan DDR4-2400 vs DDR4-3200..

Lähinnä nyt siksi, että tällä hetkellä on pakko ostaa se emolevy, jolla muisteja voi kellottaa... Tuosta tiedosta voisi jo nyt vetää johtopäätökset, kannattaako odotella sitä halpaa H/B-emolevyä ja unohtaa ne nopeammat muistit.
No eikös näistä muisteista juuri tehty artikkeli. Vai mitä? [emoji15]
Itellä 120€ msi pro-a z370 emo ja ihan hyvin onnaa muistien kellotus. Varmaan 2x hinnalla voi saada aavistuksen enemmän irti mut niinhän se aina menee että rahalla saa ja runkatenkin tulee.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
No eikös näistä muisteista juuri tehty artikkeli. Vai mitä? [emoji15]
Itellä 120€ msi pro-a z370 emo ja ihan hyvin onnaa muistien kellotus. Varmaan 2x hinnalla voi saada aavistuksen enemmän irti mut niinhän se aina menee että rahalla saa ja runkatenkin tulee.
Hän varmaa meinaa tarkalleen tuota suoritinta, pohtien Z-sarjan emolevyn kannattavuutta.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 596
Saatteko siihen vähän ympättyä muistien vaikutusta suorituskykyyn? Siis vaikka ihan DDR4-2400 vs DDR4-3200..

Lähinnä nyt siksi, että tällä hetkellä on pakko ostaa se emolevy, jolla muisteja voi kellottaa... Tuosta tiedosta voisi jo nyt vetää johtopäätökset, kannattaako odotella sitä halpaa H/B-emolevyä ja unohtaa ne nopeammat muistit.
Eiköhän nämä testit ole ihan validit myös Core i5-8400:n kohdalla:

DDR4-muistinopeus & Coffee Laken suorituskyky - io-tech.fi
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 967
Viestejä
4 215 752
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom