Intel Coffee Lake (LGA1151 Z370) kellotukset & kokemukset

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
ff804389_Spi32M_556.jpeg

Overclock.net:stä bongattu. On kyllä niin jäätävä superPi aika että ihan hirvittää...
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
@Luumi mikä tuohon superPi aikaan eniten vaikuttaa, kun esim omat 4000-17-17-17-37-2T kellot pyörii siellä 8-9min välissä.

Hämää ku tuolla OCN.net hepulla oli 6min ja CAS 16 joka ei oo yhtään tuon leaderboardin kanssa linjassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 239
@Luumi mikä tuohon superPi aikaan eniten vaikuttaa, kun esim omat 4000-17-17-17-37-2T kellot pyörii siellä 8-9min välissä.

Hämää ku tuolla OCN.net hepulla oli 6min ja CAS 16 joka ei oo yhtään tuon leaderboardin kanssa linjassa.
XP:llä ja server 2003:lla on edelleen selvä etu tuossa testissä, mutta muutoin siihen vaikuttaa juuri yhden prosessori ytimen teho + välimuisti + keskusmuisti. Tuossa mun ajossa oli 4170 12-11-11-28 1T vaikka tuossa lukee 4138.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
435
@Luumi mikä tuohon superPi aikaan eniten vaikuttaa, kun esim omat 4000-17-17-17-37-2T kellot pyörii siellä 8-9min välissä.

Hämää ku tuolla OCN.net hepulla oli 6min ja CAS 16 joka ei oo yhtään tuon leaderboardin kanssa linjassa.
Itellä menee 4.7ghz kelloilla 6min55s tuossa testissä. Muistit 4200mhz cl17.
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Itellä menee 4.7ghz kelloilla 6min55s tuossa testissä. Muistit 4200mhz cl17.
No nyt on niin iso ero että pakko pistää omat asetukset uusiksi. Josko löytyy joku jarruttava tekijä. :hammer::kippis:

Oma HyperPi on versiota 0.99b (liekköhän tolla vaikutusta?)
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Nojoo Nyt lähti pelittää ku adminina pisti. Tuo SuperPi ajaa vaan yhtä corea kerrallaan. Oon koko aika testaillut tolla HyperPi 0.99:llä muistien kiristelyjä kun se ajaa kaikkia coreja kerralla 24 literaatiota. Sillä näkee tosi nopee jos muistiasetukset on ketuillaan.

Tuolla SuperPi:llä sain ittekin tonne 6-7 minuutin väliin 5Ghz 4000c17. :)

Superpi1.9.jpg
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
Enpä ole ikinä käyttänyt ku vakio asetuksia ja jos ei niissä ole tullut virheitä 10000% ei oo muistit ikinä kipannukkaan.
En kyllä itse pysty luottamaan näihin windowsin muistitestereihin yhtään. Ajelin tuolla kyseisellä testillä vanhalla setillä muistetestejä ja jouduin odottelemaan yli 2h että ensimmäinen virhe löytyi. Tämän jälkeen pistin memtest86:n looppaamaan testiä 6 (block move) ja siinähän menikin aika lailla 10 sekuntia kun ensimmäinen virhe löytyi ja parin esimmäisen minuutin aikana virheitä löytyi kymmeniä.

On kuitenkin otettava huomioon se, että memtest86:n vakiotesti, joka käy läpi kaikki testit ja toistaa sen 4 kertaa, ei ole mielestäni myöskään kovin luotettava. Tämä johtuu siitä, että yksittäinen testi tuossa sarjassa saattaa olla liian lyhyt, eikä mahdollisesti löydä virhettä sellaisenaan. Olenkin huomannut sen, että tuo testi #6 (block move) on ylivoimaisesti paras löytämään noita virheitä.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
En kyllä itse pysty luottamaan näihin windowsin muistitestereihin yhtään. Ajelin tuolla kyseisellä testillä vanhalla setillä muistetestejä ja jouduin odottelemaan yli 2h että ensimmäinen virhe löytyi. Tämän jälkeen pistin memtest86:n looppaamaan testiä 6 (block move) ja siinähän menikin aika lailla 10 sekuntia kun ensimmäinen virhe löytyi ja parin esimmäisen minuutin aikana virheitä löytyi kymmeniä.

On kuitenkin otettava huomioon se, että memtest86:n vakiotesti, joka käy läpi kaikki testit ja toistaa sen 4 kertaa, ei ole mielestäni myöskään kovin luotettava. Tämä johtuu siitä, että yksittäinen testi tuossa sarjassa saattaa olla liian lyhyt, eikä mahdollisesti löydä virhettä sellaisenaan. Olenkin huomannut sen, että tuo testi #6 (block move) on ylivoimaisesti paras löytämään noita virheitä.
Jos kerran molemmat testerit löytää virheet, mikäs siinä sitten. Varmaan muu kuin mustiksen testi ollut käytössä, kun se on yleensä huomattavasti nopeampi virheiden löytämisessä kuin mainitsemasi 2h. Itsellä kokemus on päinvastoin: memtest86 menee läpi, kun memtest windowsissa ei pääse päälle 200%. Jokainen tavallaan.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Yli Ddr4-4000 nopeuksilla kusee muistin write-nopeus, täällä taisi olla tätä selvitelty? @Kapteeni_kuolio
Juu havainnoin ton ongelman omissa kellotuksissa.



tCKE ja sitten toi neljänneksi alin _sg oli muistaakseni oikeita vipuja. Nosta tCKE 8-9-10-11 ja tuunaa noi neljä alinta ympyröityä, niistä toi _sg hiplaaminen nosti lukuja. Kysymysmerkki myös huomionarvoinen, mutta en muista enää miksi. En pääse lunttaa mun muistiinpanoja, kun on tehty kynällä ja paperilla.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
263
Volttia vaan lisää, itellä esim 1.45. B die tikkuja myydään 1.5v asti speksattuna, eli sinne asti ainakin voi huoletta nostaa. Ja sitten kun on vakaa niin kiristät ne secondaryt, täällä on postattu Heron arvoja (mm minä ) , joista voi ottaa mallia.

edit. nosta siis dram volttia. io voit laskea 1.2., sen pitäisi riittää siihen
Ei vaan näytä edelleenkään kulkevan. 1.5V ja IO 1.25 SA 1.27 asti kokeiltu ja erroria tulee :(

Ei vissiin auta ku lähteä hakemaan jotain 3600 CL15 settiä.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Juu havainnoin ton ongelman omissa kellotuksissa.

tCKE ja sitten toi neljänneksi alin _sg oli muistaakseni oikeita vipuja. Nosta tCKE 8-9-10-11 ja tuunaa noi neljä alinta ympyröityä, niistä toi _sg hiplaaminen nosti lukuja. Kysymysmerkki myös huomionarvoinen, mutta en muista enää miksi. En pääse lunttaa mun muistiinpanoja, kun on tehty kynällä ja paperilla.
Tulee vähän mieleen et Taichin ja K6 biokset ovat eri kehitys vaiheessa. Täällä tCKE 4 antaa jopa vähän paremman tuloksen muistaakseni. Varmistan vielä iltapäivällä.
Saahan tuosta Aidan ilmaisversiosta mem write kun valitsee ensin suorituskyky ja sen jälkeen muistin kirjoitus. Kokeile antaako samat tulokset kuin valinnalla välimuistin ja muistin suoritustesti.

Käytän K6:ssa 1.30a versiota vaikka 1.30 olisi tarjolla. Päivitetään kun 1.4 tulee saataville.
Juu, parhaimmat muisti konfiguroinnit saa kun itse testaa ajan kanssa... myös peliä kannattaa käyttää mukana säädettäessä. Esim ilmainen TmNationsForever 1024x768 minimi grafiikka / ääni asetuksilla -> isot framet jolloin muistiajoituksien muutokset näkyvät frameissa. Nopeimmat Aida tulokset eivät ole samat kuin nopein peli tulos yllä mainitussa pelissä.

Edit: kokeilkaa muutkin tuota TmNationsForever peliä säätö työkaluna.

Edit: täällä ja romahti aidassa muistin kirjoitus kun päivitin bioksen 1.30A -> 1.30
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Lykkäs mulle aikamoisen yllärin tossa aikasemmin, vieläkään en oo oikeen selvittäny mikä on ongelman syy, mutta näyttiksen ajurit meni vissiin kohtalaisen solmuun ainakin siinä rytäkässä. Käynnistin siis koneen ihan normaalisti, ihmettelin windowsiin päästessä et miks helvetissä vaan kakkosnäytöllä näkyy kuva jollain 800x600 resolla. Noh, boottia (heitti jotain virheilmotusta shut downia painettaessa, en älynny ottaa kuvaa mutta cmd.exe mainittiin siinä ainakin) vaan joka ei myöskään sekään onnistunu vaan napista kylmästi. BIOSista asetukset defaulttiin ja käyttikseen päästessä kaikki vaikutti taas suht normaalilta. Kellot takas samoille asetuksille ja ongelma ei ainakaan toistaseks oo toistunu.

Noh, sitten aattelin päivittää näyttiksen ajurit ja siellähän se ylläri vasta olikin, nimittäin: Gyazo - 5e4882119ead6c6e2699bf0573a9e1ab.png

Tarkkasilmäsimmät huomaa et tossa tosiaan on jotain lievästi pielessä, en tosin vieläkään tarkalleen tiedä mikä sieltä on mennyt vinoon, voipi olla ne muutamat koneen kaatumiset oikeita kellotusasetuksia ettiessä, mutta toivottavasti tuostakin sitten selvittiin sillä että DDU:lla safe modessa kaikki ajurit pois ja uudestaan asennus. Noh, aikahan sen näyttää mut on tää uus alusta kyl pistänyt sellasia yllätyksiä välistä että on taas päässyt räpeltelemään konetta ihan kunnolla :D

Voi olla ehkä väärä ketju näitä ruveta pohtimaan, mutta en mä toisaalta muutakaan syytä tuolle toiminnalle keksi kun epävakaat kellotukset joitten myötä kaatuessa on mennyt ajurit pahemmin solmuun
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
504
Elikkäs prossu ei kulje edes 4.8ghz 1.35v.. :rofl: CPU VID on 1.51v tässä yksilössä ja lämmöt noin 70'c Prime95 Small FFT.

Kone ei kuitenkaan kaadu, mutta tulee hardware failure. :mad:

(8700k siis kyseessä.)
 
Viimeksi muokattu:

Diffe

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
138
Taichin omistajille tyhmä kysymys:

Mihin m.2 slottiin on paras laittaa ssd? Käyttöön tulee myös 2 kpl normaalia sataliittimellä olevaa asemaa. En nyt ota oikein selvää, että mikä on paras tapa nuo asentaa kun jokin m.2 blokkaa vissiin jotain sata-linjoja jne...? :confused:
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Täältä kans ääni Linxille avx testaukseen.Mut ajakaa maximi muistin määrällä.Prime small fft.llä 1h ja 10 kierrosta Linxiäki 4096mb muistiasetuksella testattu profiili kippas tolla toisella kierroksella.Lisää jännitettä corelle ja muisteille ni taas pelaa.
20171208_162949.jpg
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
275
Taichin omistajille tyhmä kysymys:

Mihin m.2 slottiin on paras laittaa ssd? Käyttöön tulee myös 2 kpl normaalia sataliittimellä olevaa asemaa. En nyt ota oikein selvää, että mikä on paras tapa nuo asentaa kun jokin m.2 blokkaa vissiin jotain sata-linjoja jne...? :confused:
Laitat siihen yöimpään slottiin. Mä en muista mitkä sata-linjat se käyttää, mutta katson manuskasta.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
275
Taichin omistajille tyhmä kysymys:

Mihin m.2 slottiin on paras laittaa ssd? Käyttöön tulee myös 2 kpl normaalia sataliittimellä olevaa asemaa. En nyt ota oikein selvää, että mikä on paras tapa nuo asentaa kun jokin m.2 blokkaa vissiin jotain sata-linjoja jne...? :confused:
Siellä manuaalin sivulla 24 se luki. Pistät tuohon m2_3 liittimeen m.2 levyn ja se jakaa saman kanavan sata 3_3, eli siihen ei sitten enää levyä, muut ok.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
263
En tiiä onko sattunu huonot muistit/emo/prossu mulle. Millään yli 4000mhz jos kokeilee millä tahansa volteilla tai latensseilla niin ei boottaa ollenkaan, kuitenkin sitten tuo 4000mhz boottaa 1.35v ja IO/SA 1.15v. CL18 vakaus löyty 1.4v ja 1.2 IO/SA. CL17 vakauteen oon kokeillu kaikkea yhdistelmiä aina 1.4>1.5v ja IO/SA tuosta 1.2>1.3v eikä mistään löydy vakautta mustanaamion testeriin, tosin kaikki muut rasitustestit menee läpi ja myös pelivakaat ollu jo monta päivää. Harmittaa vaan kun tietää että ne ei silti 100% vakaat ole :itku:
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
En tiiä onko sattunu huonot muistit/emo/prossu mulle. Millään yli 4000mhz jos kokeilee millä tahansa volteilla tai latensseilla niin ei boottaa ollenkaan, kuitenkin sitten tuo 4000mhz boottaa 1.35v ja IO/SA 1.15v. CL18 vakaus löyty 1.4v ja 1.2 IO/SA. CL17 vakauteen oon kokeillu kaikkea yhdistelmiä aina 1.4>1.5v ja IO/SA tuosta 1.2>1.3v eikä mistään löydy vakautta mustanaamion testeriin, tosin kaikki muut rasitustestit menee läpi ja myös pelivakaat ollu jo monta päivää. Harmittaa vaan kun tietää että ne ei silti 100% vakaat ole :itku:
Jos ei mustiksella saa 19000% niin ei ole vakaa :tdown:. :D vitsi vitsi, n. 2000% pakko saada, muuten ei niillä asetuksilla mennä :tup:.
Ja tosiaan, voi johtua mistä tahansa noista kolmesta, että onko IMC/emon tsydeemit/itse muisteissa heikompaa silikonia. 4000mhz on jo aika paljon, itselle ainakin kelpaisi se ihan hyvin:hungry:.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
17
Jos ei mustiksella saa 19000% niin ei ole vakaa :tdown:. :D vitsi vitsi, n. 2000% pakko saada, muuten ei niillä asetuksilla mennä :tup:.
Ja tosiaan, voi johtua mistä tahansa noista kolmesta, että onko IMC/emon tsydeemit/itse muisteissa heikompaa silikonia. 4000mhz on jo aika paljon, itselle ainakin kelpaisi se ihan hyvin:hungry:.
Tämä :D menisi nuo 4000 minullakin mukisematta. itsellä tosiaan mennään vielä sillä 3333mhz(15-15-15-28) setillä kun ei tunnu korkeammalle boottaavan. tietääpähän että ei enää hynixiin koske...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
504
Väärä hälytys. Päivitin uusimman biossin ja nyt tuntuu siltä, että löytyy kulku haluja. :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Ei onnistu 4400mhz vakauttaminen oikein millään latensseilla. 1.53v DRAM, 1.35v VCCSA ja 1.3v VCCIO kokeiltu. Olkoon sitten.

Jos ei yksi lukema nouse, niin saa muut laskea. :tup:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Pikaista kokeilua win7. Tavoitteena oli 19-19-19, no go. Mitä nyt vähän netissä surffailua. Ei mitään vakaus testejä. Huomenna sitten lisää kelloja :)
 

Liitteet

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 585
Yli Ddr4-4000 nopeuksilla kusee muistin write-nopeus, täällä taisi olla tätä selvitelty? @Kapteeni_kuolio
Juu havainnoin ton ongelman omissa kellotuksissa.



tCKE ja sitten toi neljänneksi alin _sg oli muistaakseni oikeita vipuja. Nosta tCKE 8-9-10-11 ja tuunaa noi neljä alinta ympyröityä, niistä toi _sg hiplaaminen nosti lukuja. Kysymysmerkki myös huomionarvoinen, mutta en muista enää miksi. En pääse lunttaa mun muistiinpanoja, kun on tehty kynällä ja paperilla.
Noniin, muistin kirjoitus- ja kopiointinopeuden ongelmat selätetty, kiitos @Kapteeni_kuolio

Tässä lähtötilanne Asuksen ROG Maximus X Apexilla DDR4-4000, muistiasetuksista laitettu 19-19-39 ja loput Auto:

ddr4-4400-cl19-aida.png


Lukunopeus ok, mutta write ja copy aivan liian alhaiset 32879 ja 34076.

Tärkein yksittäinen asetus, joka korjaa asian on tWRWR_dg, joka on DDR4-4000+ nopeuksilla Auto-asennossa 8 -> 4. Tämän lisäksi tCKE 7 -> 8 paransi vielä tulosta hieman lisää:

ddr4-4400-cl19-aida2.png



Lukunopeus parani 1000 Mt/s, kirjoitusnopeus 29000 Mt/s ja kopiointinopeus 14400 Mt/s

:tup:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
2000% nastamuumiota on semmonen 'vakaahko' millä mä yleensä lähden sit pelata paukuttelemaan ja käyttämään konetta normaalisti. Tai oikeastaan mun benchaus-rutiini on seuraava:
  • pääsee windowsiin, jes jes jes!
  • mustanaamiota semmonen 200%
  • LINX ja siinä tsekkaan että flopsit on kohdillaan, ja että residue ym. pitää kutinsa, kymmenen rundia
  • mustanaamion testerillä 2000%
  • prime-blend / tai pelikäyttöä 2-3h, PUBG on hyvä muistikranttuilija, epävakailla muisteilla harvoin pääsee yhtä rundia loppuun. Muutamassa pelissä selviää kyllä onko muistit kunnossa vai ei

Jos noi toimii niin sitten vaan jatkan käyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Saa paritkin kahvit juoda kun yleensä tuohon 2000% menee aikaa ~50min :kahvi::kahvi:
Kahvittelulla viittasin virallisen epäviralliseen memtestin ikonipakettiin, jossa 20min kohdalla ikoni rupeaa kahvittelemaan = epävirallisen virallinen vakaus saavutettu. :kahvi:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Kahvittelulla viittasin virallisen epäviralliseen ikonipakettiin, jossa 20min kohdalla ikoni rupeaa kahvittelemaan = epävirallisen virallinen vakaus saavutettu. :kahvi:
Mulla on kyllä todella usein käynyt niin että esim. 1700% kohdalla tulee virhe naamiotesterillä. Piruuttani sit vielä ajellu vähän peliä, ja on kyllä tahtonu muutaman rundin sisään pubgissa kaatuilla.

Yli 2000% 'naamiovakaudella' oon vaan kerran törmänny sit peleissä epävakauteen, enkä saanut sitäkään kaatumista toistettua kuin vasta useamman tunnin pelaamisen jälkeen uudelleen.

Se oli se "niin lähellä, silti niin kaukana" 4266CL17 :(
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Noniin, muistin kirjoitus- ja kopiointinopeuden ongelmat selätetty, kiitos @Kapteeni_kuolio

Tässä lähtötilanne Asuksen ROG Maximus X Apexilla DDR4-4000, muistiasetuksista laitettu 19-19-39 ja loput Auto:



Lukunopeus ok, mutta write ja copy aivan liian alhaiset 32879 ja 34076.

Tärkein yksittäinen asetus, joka korjaa asian on tWRWR_dg, joka on DDR4-4000+ nopeuksilla Auto-asennossa 8 -> 4. Tämän lisäksi tCKE 7 -> 8 paransi vielä tulosta hieman lisää:




Lukunopeus parani 1000 Mt/s, kirjoitusnopeus 29000 Mt/s ja kopiointinopeus 14400 Mt/s

:tup:
Onko Cache (NB) 3700MHz vai onko vain idle kellot? En ole testannut miten tuo Cache / prossun kellot vaikuttaa, mutta itsellä 4200C18 vastaavat lukemat tiukoilla subeilla 63.3k, 64.4k, 55.7k. Laitatkos huviksi prossun ja cachen kellot niin voin huviksi ajella vartailutuloksia tiukoilla subeilla.:tup:

Edit: Näkyihin tuossa AIDA:ssa kellot, eli vakiona prossu.:) Eipä ole tullu vielä vakiona prossulla Windowsissa käytyäkään, mutta kokeillaas.:vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 120
Viestejä
4 192 183
Jäsenet
70 866
Uusin jäsen
Konetaituri11

Hinta.fi

Ylös Bottom