Intel Coffee Lake (LGA1151 Z370) kellotukset & kokemukset

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Trial versio: Gyazo - dcf30c5ead3f760b42c60ab35c04cf0d.png

E: Kattelin vähän googlella yms muiden tuloksia Aidalla 3600Mhz muisteista ja ainakin read vaikuttaisi olevan suhteellisen linjassa muihin? En kyllä tiedä selittyykö tuo ero pelkällä AVX Offsetilläkään, se kun on mulla asetettuna neljään (eli AVX käskyillä ajetaan vain 4.4GHz sen 4.8GHz sijasta). Toisaalta onhan täälläkin moneen kertaan sumplittu ongelmaa joka aiheutuu tuosta AVX Offsetistä joka aiheuttaa kellojen tippumisen AVX Offsetin mukaisesti, vaikkei AVX loadia olisikaan. En tosin mene sanomaan että tuo alle 300 score sillä selittyisi. Joku siellä varmaan on vähän viturallaan (Cache ratio?), Cinebench kuitenkin näillä asetuksilla antaa karvan alle 1600 (1596). Muistejahan tuo cinebench ei tosin testaa tietääkseni. Pitänee ostaa mustanaamion memtest ja ajella sitä tsekkailla kusiko XMP-profiili mun muroihin kellotuksen suhteen :btooth:

Mut helvetin kova juttu jos kehtaat sen verran rassata et pyöräyttelet samoilla asetuksilla läpi :tup:
48-44-Linx3600.jpg

Tossa tulokset noilla kelloilla. 48x core ,-4 AVX Offset, 44x Cache, 3600-16-16-16-2T muistit.

Näyttää kyllä aika erilaisilta tulokset. Ehkä joku muu voisi vielä ajella samoilla asetuksilla vertailuksi. Muisteista lähtisin ensin tuota selvittämään. ne XMP asetukset saattaa jättää paljon kiristyksen varaa.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 799
Omat ekat virheet alemmilla kelloilla sain vasta päälle 4000 ajon jälkeen.
Joku järki kannattaa pitää noiden tuhansien ja tuhansien prosenttien testien kanssa. Näähän ei ole ECC muisteja millä leikitään, joten se on ihan todennäköistä että jos ajat riittävän kauan vaikka vakiokellotaajuudella niin saat virheen, jonkun flipanneen bitin. Yhdestä virheestä jollain vaikka 10000% coveragella en vielä repis pelihousuja, ajaisin pari uutta parin tonnin testiä ja jos ei virheitä niin riittäis mulle.

Itse pidän riittävänä että menee mustanaamiotesterissä 2000% virheettä, sitten prime-blendiä päälle joku 2-3h setti ja sen jälkeen alan vaan pelaamaan ja ropaamaan. Jos ei kaatuile niin toimii. Blendin oon joskus jättäny päälle päiväksi jauhamaan, aamusella jos lähtee töihin/salille/muualle niin blendi vaan rullaamaan ja sit myöhemmin näkee miten on pysyny pystyssä.

Jos haluaa virheetöntä muistia niin XMP-kiihotetut ylikellotushommelit ei oo se paikka mistä niitä pitää ettiä, vaan ne löytyy sit sieltä muistikaupan ECC osastolta :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 025
Joku järki kannattaa pitää noiden tuhansien ja tuhansien prosenttien testien kanssa. Näähän ei ole ECC muisteja millä leikitään, joten se on ihan todennäköistä että jos ajat riittävän kauan vaikka vakiokellotaajuudella niin saat virheen, jonkun flipanneen bitin. Yhdestä virheestä jollain vaikka 10000% coveragella en vielä repis pelihousuja, ajaisin pari uutta parin tonnin testiä ja jos ei virheitä niin riittäis mulle.

Itse pidän riittävänä että menee mustanaamiotesterissä 2000% virheettä, sitten prime-blendiä päälle joku 2-3h setti ja sen jälkeen alan vaan pelaamaan ja ropaamaan. Jos ei kaatuile niin toimii. Blendin oon joskus jättäny päälle päiväksi jauhamaan, aamusella jos lähtee töihin/salille/muualle niin blendi vaan rullaamaan ja sit myöhemmin näkee miten on pysyny pystyssä.

Jos haluaa virheetöntä muistia niin XMP-kiihotetut ylikellotushommelit ei oo se paikka mistä niitä pitää ettiä, vaan ne löytyy sit sieltä muistikaupan ECC osastolta :)
Tuokin ilmeni kun jätin rullaamaan kun olin liikenteessä.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Joku järki kannattaa pitää noiden tuhansien ja tuhansien prosenttien testien kanssa. Näähän ei ole ECC muisteja millä leikitään, joten se on ihan todennäköistä että jos ajat riittävän kauan vaikka vakiokellotaajuudella niin saat virheen, jonkun flipanneen bitin. Yhdestä virheestä jollain vaikka 10000% coveragella en vielä repis pelihousuja, ajaisin pari uutta parin tonnin testiä ja jos ei virheitä niin riittäis mulle.

Itse pidän riittävänä että menee mustanaamiotesterissä 2000% virheettä, sitten prime-blendiä päälle joku 2-3h setti ja sen jälkeen alan vaan pelaamaan ja ropaamaan. Jos ei kaatuile niin toimii. Blendin oon joskus jättäny päälle päiväksi jauhamaan, aamusella jos lähtee töihin/salille/muualle niin blendi vaan rullaamaan ja sit myöhemmin näkee miten on pysyny pystyssä.

Jos haluaa virheetöntä muistia niin XMP-kiihotetut ylikellotushommelit ei oo se paikka mistä niitä pitää ettiä, vaan ne löytyy sit sieltä muistikaupan ECC osastolta :)
Siis itsehän ajelin n. 19000% omiani, kun jätin yöksi päälle :tup:. Tämä ei ole tarpeellista, mutta oman mielen hyvinvoinnin kannalta voi sanoa, että on ajeltu mustiksen testiä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Siis itsehän ajelin n. 19000% omiani, kun jätin yöksi päälle :tup:. Tämä ei ole tarpeellista, mutta oman mielen hyvinvoinnin kannalta voi sanoa, että on ajeltu mustiksen testiä.
Miten saat noin nopee 19000%?:confused2: Mulla yön aikana kerkesi reiluun 2000% kivuta tuo :rofl: Jos ei 7,5h memtestiä kaada sitä niin ei se kyllä käytössäkään kippaa.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 799
HCI:n testistä itse puhuin. Siinäpä se syy varmaan onkin. :lol:
Joo siinäpä se. HCI:n memtesti on todella hidas, kannattaa pistää mustikselle eurot ja poistuu voittajana :) Jelppaa ajankäyttöä muistienkanssa ropeltaessa todella paljon, kun 'vakausbenchi' ei enää vie tolkuttomasti aikaa!
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Joo siinäpä se. HCI:n memtesti on todella hidas, kannattaa pistää mustikselle eurot ja poistuu voittajana :) Jelppaa ajankäyttöä muistienkanssa ropeltaessa todella paljon, kun 'vakausbenchi' ei enää vie tolkuttomasti aikaa!
Jep, tarkoituksena on ostaa tässä. Eilen en jaksanut rueta enää muuta säätämään niin iskin tuon HCI memtestin pyörimään kun tuli se ostettua joskus aikanaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
504
Tällä viikolla itsekkin pääsee räpeltämään 8700k:n kanssa, kun vesikamojen ja kotelon pitäisi saapua perjantaihin mennessä. :tup: Kompletilta tulossa myös näyttö, mutta ei hajua millon tulee. :tdown:
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
222
Jaahas elikkä 5Ghz avx 1.36V miltei 80 asteessa 29.3 primellä small fft ei taida ollakkaan niin huolestuttavaa. Luulin että tuli katto vastaan tuossa, mutta pitääpä väkertää vielä hiukan lisää ja testata noilla custom asetuksilla.:eek: Mukava lukea tätä foorumia, kun oikeasti osaavaa porukkaa löytyy vaikka muille jakaa.:tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673


Tossa tulokset noilla kelloilla. 48x core ,-4 AVX Offset, 44x Cache, 3600-16-16-16-2T muistit.

Näyttää kyllä aika erilaisilta tulokset. Ehkä joku muu voisi vielä ajella samoilla asetuksilla vertailuksi. Muisteista lähtisin ensin tuota selvittämään. ne XMP asetukset saattaa jättää paljon kiristyksen varaa.
Gyazo - c7ce1ef02786769288833ab8e502b0b6.png

Voiko johtua tuosta tRFC:stä?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Kokeilu -> cpu pll auto (1,20V). F-Stream Tuningilla 1,20V -> 1,13V kolme astetta vähemmän Prime blendissä no avx. On tuo tyhjää parempi.
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
180
Miten saat noin nopee 19000%?:confused2: Mulla yön aikana kerkesi reiluun 2000% kivuta tuo :rofl: Jos ei 7,5h memtestiä kaada sitä niin ei se kyllä käytössäkään kippaa.

Kuis sulla on ihan eri ajat kuin mulla. 1000% hci memtestiä rouskutti 5,5 tai 6,5 tuntia. Ehkä eri versio ohjelmasta, ite latasin mielestäni viimesen...en nyt vaan pääse tarkistamaan.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Kuis sulla on ihan eri ajat kuin mulla. 1000% hci memtestiä rouskutti 5,5 tai 6,5 tuntia. Ehkä eri versio ohjelmasta, ite latasin mielestäni viimesen...en nyt vaan pääse tarkistamaan.
En tiedä kyllä, miten ja miksi tuo välillä rouskuttaa nopeammin ja välillä hitaammin. Tuskin merkityksellistä edes. Pitää ostaa tuo mustanaamion softa ja testata sillä. :tup:
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
180
En tiedä kyllä, miten ja miksi tuo välillä rouskuttaa nopeammin ja välillä hitaammin. Tuskin merkityksellistä edes. Pitää ostaa tuo mustanaamion softa ja testata sillä. :tup:
Jees, saattaa riippua siitäkin kuin paljon on vapaata muistia. itellä oli 14,5gb/16 varattu testiin ja surffailin vielä samaan aikaan chromella, niin se taisi siitä hidastua.

En usko että sillä on juurikaan väliä millä testaa. Eiköhän ne päteviä ole molemmat.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Jees, saattaa riippua siitäkin kuin paljon on vapaata muistia. itellä oli 14,5gb/16 varattu testiin ja surffailin vielä samaan aikaan chromella, niin se taisi siitä hidastua.

En usko että sillä on juurikaan väliä millä testaa. Eiköhän ne päteviä ole molemmat.
Mulla oli koko 16gt kerralla käytössä. Windowsilla ei voinut siis toisinsanoen mitään muuta suorittaa samaan aikaan :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Jaa, cinebenchit ja LinXit meni läpi 4.9GHz, -4AVX, Off-set -50mV, LLC1 seteillä. Voltage 1.248. 5GHz unelma niin lähellä mutta silti niin kaukana :btooth:

Niin ja onhan toi LLC1 ihan turvallinen ajaa offsetillä? Oman käsityksen mukaan on, mutta osaavammat saa ojentaa :kahvi:
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
598
Mistä johtuu kun yksi core käy selvästi kuumempana kuin kaikki muut? n. 10 astetta eroa.
Onko korkkauksen jäljeltä nestemetallit epätasaisesti vai onko tuo ihan normaalia vaihtelua?

core.JPG
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Mistä johtuu kun yksi core käy selvästi kuumempana kuin kaikki muut? n. 10 astetta eroa.
Onko korkkauksen jäljeltä nestemetallit epätasaisesti vai onko tuo ihan normaalia vaihtelua?

Kontakti on todennäköisesti huono. Pitäis niiden pysyä +/- 5 asteessa
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 270
Mistä johtuu kun yksi core käy selvästi kuumempana kuin kaikki muut? n. 10 astetta eroa.
Onko korkkauksen jäljeltä nestemetallit epätasaisesti vai onko tuo ihan normaalia vaihtelua?

Kontakti on todennäköisesti huono. Pitäis niiden pysyä +/- 5 asteessa
Kuten Hopo tuossa mainitsi, kokeile laittaa nestemetallit uusiksi, tällä kertaa ytimeen ia IHS:ään (suunnilleen siihen kohtaan mihin ydin osuu) erikseen.:tup:
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
180
Mistä johtuu kun yksi core käy selvästi kuumempana kuin kaikki muut? n. 10 astetta eroa.
Onko korkkauksen jäljeltä nestemetallit epätasaisesti vai onko tuo ihan normaalia vaihtelua?

Mitä screenshotteja oon nähnyt niin tuo #2 Core käy kaikilla kuumempana kuin muut coret, mutta ero on yleensä 1-2 astetta seuraavaksi kuumimpaan.

Eikös jollain ollu sama ongelma ja uudet metallit huolellisesti levitettynä oli fixannut sen?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 270
Mitä screenshotteja oon nähnyt niin tuo #2 Core käy kaikilla kuumempana kuin muut coret, mutta ero on yleensä 1-2 astetta seuraavaksi kuumimpaan.

Eikös jollain ollu sama ongelma ja uudet metallit huolellisesti levitettynä oli fixannut sen?
Allekirjoittaneella. Ongelma poistui kun levitin nestemetallit ytimeen ja IHS:ään.:tup:
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 009
Z170 motherboard modded to support Intel Core i3-8350K | VideoCardz.com

Hehe. Mitäs sanoin @Hessu @Sampsa @Kaotik . Asrockin johto ei vaan tunnu haluavan julkaista modia z170m oc formulalle, muutoin olisin napannut 8700k:n jo.

Odotellaan pieni hetki niin tämäkin vedetään Intelin toimesta alas kun on pakko saada uusia emoja/piirisarjoja myytyä.
Jos formuloista niin tykätään, niin mikä asrockia estää tekemästä z370 formulaa? Ei tarvitsisi painia edes intellin kanssa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 252
Jos formuloista niin tykätään, niin mikä asrockia estää tekemästä z370 formulaa? Ei tarvitsisi painia edes intellin kanssa.
Säästö, tämä julkaisutahti tarkoittaa sitä että myynneillä ei saada katettua suunnittelun kuluja jos uusi versio pitää olla pihalla 7kk välein. Jos olisi haswell eli sama prossu gen olisi kategoriansa nopein yli 2 vuotta niin ei ongelmaa. Tämän takia ei tullut Z270 OC Formulaakaan kun Z170-versiot nähtiin riittäviksi.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 009
Säästö, tämä julkaisutahti tarkoittaa sitä että myynneillä ei saada katettua suunnittelun kuluja jos uusi versio pitää olla pihalla 7kk välein. Jos olisi haswell eli sama prossu gen olisi kategoriansa nopein yli 2 vuotta niin ei ongelmaa. Tämän takia ei tullut Z270 OC Formulaakaan kun Z170-versiot nähtiin riittäviksi.
Ja koska edelleenkään muutostarve z170->z370 ei ole valtava (minkä modikin vain todistaa), niin eikö tämä ole asrockilta vain ihan puhdasta tyhmyyttä?

Tämä olisi kyllä enemmän emoketju-asiaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 252
Ja koska edelleenkään muutostarve z170->z370 ei ole valtava (minkä modikin vain todistaa), niin eikö tämä ole asrockilta vain ihan puhdasta tyhmyyttä?

Tämä olisi kyllä enemmän emoketju-asiaa.
Vaikea sanoa jos Z390 on pihalla jo keväällä niin ehkä fiksua pistää all-in siihen? Jos cannon lake on kutistus nanometreissä ja 8 core.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 252
Ja koska edelleenkään muutostarve z170->z370 ei ole valtava (minkä modikin vain todistaa), niin eikö tämä ole asrockilta vain ihan puhdasta tyhmyyttä?

Tämä olisi kyllä enemmän emoketju-asiaa.
No odotahan kun Kim Jong-un tajuaa että osti Z370-emolevyn turhaan niin saadaan parkkipaikkoja Intelin pääkonttorin alueelle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Mistä johtuu kun yksi core käy selvästi kuumempana kuin kaikki muut? n. 10 astetta eroa.
Onko korkkauksen jäljeltä nestemetallit epätasaisesti vai onko tuo ihan normaalia vaihtelua?

Itsellänikin on tuo #2 core kuumempi kuin muut. Nestemetallit vaihdettu pariin kertaan ja sivelty ihs:n sisäpinnalle ja itse coren päälle. Voi olla tarvis vielä pari kertaa uusia ne vaikka omasta mielestä mennyt tasaisesti jokapuolelle.
Nuo ovat ilmeisesti B-Die kammat? Jos ovat niin testaileppa näitä arvoja:
tRFC 631 -> 330

tREFI 11430 -> 55000 tai suoraan 65000
tCKE 8 -> 6
tRDRD_sg 7 -> 6
tRDRD_dg 4
tRDRD_dr 6 -> 5
tRDRD_dd 7 -> 6

tWRRD_dr 8 -> 5
tWRRD_dd 8 -> 5

tWRWR_dr 15 -> 8
tWRWR_dd 15 -> 8
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Nuo ovat ilmeisesti B-Die kammat? Jos ovat niin testaileppa näitä arvoja:
tRFC 631 -> 330

tREFI 11430 -> 55000 tai suoraan 65000
tCKE 8 -> 6
tRDRD_sg 7 -> 6
tRDRD_dg 4
tRDRD_dr 6 -> 5
tRDRD_dd 7 -> 6

tWRRD_dr 8 -> 5
tWRRD_dd 8 -> 5

tWRWR_dr 15 -> 8
tWRWR_dd 15 -> 8
Kyl, G.Skillin Ripjaws V:t. Laittelen testiin kohtapuoliin ja katotaan sitten.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
431
Onkos kukaan kellotellut Hynixin halpis muisteja?

Itellä: Corsair Vengeance DDR4 16 GB keskusmuisti - Muisti

Olen ihan turisti muistien kellottamisessa, mutta uuden Taichin omistajana piruuttani kokeilin pikaisesti. Nyt vakaa 1,4V 3600Mhz 17 18 18 36. 16 17 17 36 pukkas hulluna virhettä (mustanaamio). Aida64 read 51000 Mbit/s ja latenssi 47ns. Siis nämä ihan pikaisesti, pitäis varmaan alkaa hinkkaa ajan kanssa. Onko siis kellään kokemuksia muistakin kun b-die ökykammoista?:)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
125
Onkos kukaan kellotellut Hynixin halpis muisteja?

Itellä: Corsair Vengeance DDR4 16 GB keskusmuisti - Muisti

Olen ihan turisti muistien kellottamisessa, mutta uuden Taichin omistajana piruuttani kokeilin pikaisesti. Nyt vakaa 1,4V 3600Mhz 17 18 18 36. 16 17 17 36 pukkas hulluna virhettä (mustanaamio). Aida64 read 51000 Mbit/s ja latenssi 47ns. Siis nämä ihan pikaisesti, pitäis varmaan alkaa hinkkaa ajan kanssa. Onko siis kellään kokemuksia muistakin kun b-die ökykammoista?:)
Noita pilipalimuisteja mitkä tuli Jimmsin combo-paketin mukana
https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c16d-16gvkb

Mustanaamion testerillä naksuttelin sen 2000% 3200MHz 16 17 17 38 latensseilla, alkuperäiset 16 18 18 18 38. Hynixiä kai nuokin on.

Sen enempää ei kerennyt vielä kun posti ilmoitti että uusi kotelo ois haettavissa ja piti romut lempata kotelosta toiseen.
Jos sitä huomenna jatkais askartelua noiden muistien kanssa.

Edit; 45087 MB/s 47.8ns
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
598
ongelma hävisi täälläkin. Ennen oli laitettu pelkästään coren päälle. nyt putsaus ja molemmille pinnoille niin näyttää paljon paremmalta!
+100MHz korjauksen jälkeen ja lämmöt edellen kaukana siitä mitä oli ennen nestemetallin korjausta. Olikin aika huonosti laitettu ekalla kerralla. No, siitä ei voi kuin katsoa peiliin.
LinX 5.1ghz, -2AVX 1.36v max. core 81c.

AVX 5.0GHz kippaa näillä volteilla. Ilmeisesti tarvisi paljon enemmän...
 
Liittynyt
03.11.2017
Viestejä
20
Onko täällä testattu millä volteilla prosessori 8700k on toiminut stock taajuuksilla? Onko ollut jännitteiden laskemiselle tilaa? Muutkin alikellotuskokemukset lukisin mielelläni.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Tässä omat LinX & muut muistitestit etc. Muisteja ajettu se 18946% Mustiksen memtestissä 0 erroria. CPU 5.0 AVX -2 Cache 4.4 1.375V.
upload_2017-12-4_19-12-11.png
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
96
Itselläni kanssa samankaltaiset asetukset kuin yllä, mutta muistit ovat 3200mhz cl14 XMP-profiililla. Siltikin LinX Gflopsit huomattavasti alhaisemmat, vaikka muissa benchmarkeissa tulokset ovat sellaisia kuin pitääkin. Mistähän mahtaa johtua?
Gyazo - b59b6c0bb0123129cd8a9dcd2a3ce4f6.png

5.0 GHz -2 avx offset, 1.23V manual vcore LLC6.
Prime 26.6 ja 2000% mustiksen memtest vakaa.

Edit: Gyazo - 59790be91d494fec21c2eba45d33ad85.png muistien timingit
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Itselläni kanssa samankaltaiset asetukset kuin yllä, mutta muistit ovat 3200mhz cl14 XMP-profiililla. Siltikin LinX Gflopsit huomattavasti alhaisemmat, vaikka muissa benchmarkeissa tulokset ovat sellaisia kuin pitääkin. Mistähän mahtaa johtua?
Gyazo - b59b6c0bb0123129cd8a9dcd2a3ce4f6.png

5.0 GHz -2 avx offset, 1.23V manual vcore LLC6.
Prime 26.6 ja 2000% mustiksen memtest vakaa.
Sulla samaa ongelmaa kun mulla siis, erona se että mulla on 3600MHz CL16. Kelaa vähän ylöspäin ja lataa toi AsRock Timing Configurator ja postaa kuva niin eiköhän joku osaa siitä sanoa jo jotain.

E: Joo-oo, vaikken muisteista kauheasti mitään tajuakkaan, alkaa olemaan pieni epäilys mikä tässä nyt kusee ja se on nimenomaan noissa XMP profiileissa. Joku asiantuntevampi voi vertailla näitä kahta kuvaa:

Gyazo - 7369742cc3913f1886431173a9aaf852.png
Gyazo - 59790be91d494fec21c2eba45d33ad85.png

Ylempi Taichi on mun ja alempi sit sylvixxin. Molemmilla suht korkee toi tRFC ja matala tREFI, ainakin jos vertaa muitten postaamiin ajoituksiin. Toki tää on vaan mutuilua, eikä perustu mihinkään tietotaitoon tai faktaan, mutta joku enempi muistien kanssa räpeltänyt vois tulla vähän heittämään kommenttia? En noita asiantuntijan ohjeistamia arvoja kerinnyt vielä biosista lyömään tulille

Eikä ole vissiinkään ensimmäinen kerta kun menee jollakkin XMP profiili vähän pieleen, jos tätä yhen G.Skillin Trident kapulan datasheettiä kattoo (tässä on 2x XMP profiilia), niin voi huomata että tossa miedommassa profiilissa näyttäs olevan joku summa silleen vähän pielessä :think:

http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=174803&d=1455183024

E: Ei kauheasti auttanut @Asiantuntija nuo asetukset, 10GFlops lisää :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Sulla samaa ongelmaa kun mulla siis, erona se että mulla on 3600MHz CL16. Kelaa vähän ylöspäin ja lataa toi AsRock Timing Configurator ja postaa kuva niin eiköhän joku osaa siitä sanoa jo jotain.

E: Joo-oo, vaikken muisteista kauheasti mitään tajuakkaan, alkaa olemaan pieni epäilys mikä tässä nyt kusee ja se on nimenomaan noissa XMP profiileissa. Joku asiantuntevampi voi vertailla näitä kahta kuvaa:

Gyazo - 7369742cc3913f1886431173a9aaf852.png
Gyazo - 59790be91d494fec21c2eba45d33ad85.png

Ylempi Taichi on mun ja alempi sit sylvixxin. Molemmilla suht korkee toi tRFC ja matala tREFI, ainakin jos vertaa muitten postaamiin ajoituksiin. Toki tää on vaan mutuilua, eikä perustu mihinkään tietotaitoon tai faktaan, mutta joku enempi muistien kanssa räpeltänyt vois tulla vähän heittämään kommenttia? En noita asiantuntijan ohjeistamia arvoja kerinnyt vielä biosista lyömään tulille

Eikä ole vissiinkään ensimmäinen kerta kun menee jollakkin XMP profiili vähän pieleen, jos tätä yhen G.Skillin Trident kapulan datasheettiä kattoo (tässä on 2x XMP profiilia), niin voi huomata että tossa miedommassa profiilissa näyttäs olevan joku summa silleen vähän pielessä :think:

http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=174803&d=1455183024

E: Ei kauheasti auttanut @Asiantuntija nuo asetukset, 10GFlops lisää :btooth:
Testaappa seuraavaksi viilata alemmas näitä:
tWR 24 -> 20 -> 16
tRRD_L 9 -> 7
tRRD_S 7 -> 6 -> 5
tWTR_L 14 -> 10 -> 7
tWTR_S 5
tRTP 10 -> 8
tFAW 44 -> 30 -> 25
tCWL 17 -> 12 -> 9
Arvot heitetty hatusta ja omista asetuksista. Testaile yhtä kerrallaan alaspäin ja tallenna biosprofiili aina sen jälkeen kun toteat vakaaksi. Liian tiukalle ruuvaamalla joutuu nollaamaan biossin ja lataamaan profiilista asetukset uudelleen niin on mukavampaa kun on jo valmis pohja tallennettu ja ei joudu täysin alusta asti säätämään. Onko sulla muuten muistien jännite tällä hetkellä 1.35V? Sitä voisi myös nostaa hieman.
e: Ja yleensä jos asetusta ruuvaamalla boottaa windowssiin asti, niin silloin se luultavimmin toimii vakaasti. Sitten ajelee vaikka linxiä 8Gt muistimäärällä muutaman kierroksen ja toteaa vaikuttiko suorituskykyyn. Sen jälkeen taas hieman arvoa alaspäin ja uutta ajoa tai seuraavan arvon kimppuun.
e: Ja tosiaan viimeksi sitten HClmemtestiä tai mustanaamion testiä, jolla testaa lopullisen vakauden.
 
Viimeksi muokattu:

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 009
Pikanen kysymys, kattelen tässä muisteja Heron kaveriks, G.Skill Trident Z RGB 16GB DDR4, 291€ | Hinta.fi vai G.Skill Trident Z RGB 16GB DDR4, 306€ | Hinta.fi.

Vai onko parempi vaihtoehto ottaa pienemillä kelloilla/latensseilla esim. 3600mhz cl16.
Piirien valikointi noudattelee esim tätä wikipedian ajoitustaulukkoa.
CAS latency - Wikipedia

Mitä pienempi viive sitä paremmat piirit on jouduttu valkkaamaan.
Eli sinun tapauksessa tuo kalliimpi 3600 muisti on tod. näk. parempaa

Vielä parempaa olisi 3600 cl15 tridenttinä tai ripjawssina.

Linkaamaasi hintaan saisi proshopista noita:
G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB | Edullinen

Edit: Olikohan ripjawssia edes cl15? No anyways.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
96
Sulla samaa ongelmaa kun mulla siis, erona se että mulla on 3600MHz CL16. Kelaa vähän ylöspäin ja lataa toi AsRock Timing Configurator ja postaa kuva niin eiköhän joku osaa siitä sanoa jo jotain.

E: Joo-oo, vaikken muisteista kauheasti mitään tajuakkaan, alkaa olemaan pieni epäilys mikä tässä nyt kusee ja se on nimenomaan noissa XMP profiileissa. Joku asiantuntevampi voi vertailla näitä kahta kuvaa:

Gyazo - 7369742cc3913f1886431173a9aaf852.png
Gyazo - 59790be91d494fec21c2eba45d33ad85.png

Ylempi Taichi on mun ja alempi sit sylvixxin. Molemmilla suht korkee toi tRFC ja matala tREFI, ainakin jos vertaa muitten postaamiin ajoituksiin. Toki tää on vaan mutuilua, eikä perustu mihinkään tietotaitoon tai faktaan, mutta joku enempi muistien kanssa räpeltänyt vois tulla vähän heittämään kommenttia? En noita asiantuntijan ohjeistamia arvoja kerinnyt vielä biosista lyömään tulille

Eikä ole vissiinkään ensimmäinen kerta kun menee jollakkin XMP profiili vähän pieleen, jos tätä yhen G.Skillin Trident kapulan datasheettiä kattoo (tässä on 2x XMP profiilia), niin voi huomata että tossa miedommassa profiilissa näyttäs olevan joku summa silleen vähän pielessä :think:

http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=174803&d=1455183024

E: Ei kauheasti auttanut @Asiantuntija nuo asetukset, 10GFlops lisää :btooth:
Ajelin omia muisteja 4000MHz 17-17-17-36 ajoituksilla eikä muutosta linx tulokseen. Lienee secondaryissa nyt jotain pielessä? Ne ovat tällä hetkellä AUTO:lla.
Aida64:n tulos Memory Readin osalta nousi n. 8k verrattuna 3200 MHz CL14 XMP-profiiliin.
Gyazo - 40f21674f5ee14e71cbef937d8e3e8c0.jpg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 528
Viestejä
4 240 452
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom