Intel Arrow Lake (LGA1851, Z890) kokemukset ja kellotukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xarot
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 098
* Z890
* LGA1851
* Core Ultra 9 285K
* Core Ultra 7 265K
* Core Ultra 5 245K
+ muita malleja, non-K/KF jne..

Jokin pre-launch ilmeisesti 7.10?
Julkaisu 10.10?
Arvostelut ja myynti 24.10

En tiedä olenko itse hommaamassa, riippuu siitä onko Intel oppinut kellottamaan suorittimiaan oikeaoppisesti, järkevillä jännitteillä ja onko tehonkulutusta saatu yhtään alas. :hmm:
 
Alustavien huhujen mukaan 285K on hitaampi kuin 14900K/7950X3D peleissä mutta samalla kuluttaa vähemmän sähköä.

https://videocardz.com/newz/intel-admits-core-ultra-9-285k-will-be-slower-than-i9-14900k-in-gaming
Pitäisköhän näiden puolijohdevalmistajienkin siirtyä Applen tapaan pidempään päivityssykliin, kun tehopomput edellisistä on näin olemattomia.. 285K vs 14900k tehonkulutuksen ero 80W käytännössä samoilla FPS-lukemilla, mutta rajoittamalla 14900K:n 125 wattiin saa alle vakiona ajetun 285K:n virrankulutuksen kuitenkin säilyttämällä 97% 14900K:n tehoista.

1728379516241.png
 
Pitäisköhän näiden puolijohdevalmistajienkin siirtyä Applen tapaan pidempään päivityssykliin, kun tehopomput edellisistä on näin olemattomia.. 285K vs 14900k tehonkulutuksen ero 80W käytännössä samoilla FPS-lukemilla, mutta rajoittamalla 14900K:n 125 wattiin saa alle vakiona ajetun 285K:n virrankulutuksen kuitenkin säilyttämällä 97% 14900K:n tehoista.

1728379516241.png
Hyvin ne menee kaupaksi vaikka eivät tekisivätkään yhtään mitään muutosta kuin nimen. Koska suurin osa ostajista ostaa vain koska ovat aina ostaneet.
 
Hyvin ne menee kaupaksi vaikka eivät tekisivätkään yhtään mitään muutosta kuin nimen. Koska suurin osa ostajista ostaa vain koska ovat aina ostaneet.

Tai vaihtaa merkkiä jos edelliset tuoreet kokemukset olivat huonoja. Voisin kuvitella että tuon 13000/14000 sarjan i7 i9 räpellyksen jälkeen moni voisi olla halutun hetken aikaa Intelin kamoja käyttää.


Vastaavasti itse törmäsin todella omituiseen ongelmaan AM4 emolla viime vuonna. Kun on kaksi nvme asemaa, hyvin tiettyjä pelejä pelatessa ne molemmat katoaa. Alunperin ajattelen ettei näistä vanhemmista osin käytettynä ostetuista vehkeistä nyt aina tiedä ja kiersin ongelman siirtämällä kyseisen pelin sata levylle, kunnes hiljattain törmäsin Tietokoneen epävakaus, jos käyttää kaikissa sloteissa m.2 levyä

Tuossa on luultavasti presiis sama vika. Tuli aika sellainen "AMD inside" fiilis. Mä pystyin helposti havaitsemaan että ne levyt vaan "katoaa" koska mulla käyttis oli kuitenkin sata levyllä joten se ei kaatunut, ja ainoastaan peli ensin alkoi hyvin epämääräisesti oireilemaan, ja sitten kaatui. Tuohon törmäsi vain yhdellä ehkä CPU vaativalla pelillä, ja myöhemmin toisella. Ei muilla. Erikoisesti ne nvme levyt feidasivat silloinkin kun peli oli sata levyllä; jotta pystyin pelaamaan jotain muuta peliä joka oli nvme levyillä, jouduin siis kylmäkäynnistämään koneen jos olin tuota vaativaa peliä pelannut.


Vähän tosiaan erikoista ettei suorikykyky juuri kasvanut ja joku hikinen alle 100W säästö pelatessa tuntuu aika olemattomalta, varsinkin huippumalleilla.
 
Vastaavasti itse törmäsin todella omituiseen ongelmaan AM4 emolla viime vuonna. Kun on kaksi nvme asemaa, hyvin tiettyjä pelejä pelatessa ne molemmat katoaa. Alunperin ajattelen ettei näistä vanhemmista osin käytettynä ostetuista vehkeistä nyt aina tiedä ja kiersin ongelman siirtämällä kyseisen pelin sata levylle, kunnes hiljattain törmäsin Tietokoneen epävakaus, jos käyttää kaikissa sloteissa m.2 levyä
Oho, itsellä reilu puoli vuotta tähän asti toiminut 2 m.2 asemaa kopkop
 
Pitäisköhän näiden puolijohdevalmistajienkin siirtyä Applen tapaan pidempään päivityssykliin, kun tehopomput edellisistä on näin olemattomia.. 285K vs 14900k tehonkulutuksen ero 80W käytännössä samoilla FPS-lukemilla, mutta rajoittamalla 14900K:n 125 wattiin saa alle vakiona ajetun 285K:n virrankulutuksen kuitenkin säilyttämällä 97% 14900K:n tehoista.

1728379516241.png
Ei tuo taulukko esitä tehonkulutusta. Vain asetuksia.
 
Siinä on 3 virrankulutus nopeutta 14900K:lle
Normaali 253W
Rajoitus 125W
Alivoltitus 95W
Tehon tarve laskee huomattavasti kun nopeus pysyy lähestulkoon samana
Mutta nuo ei ole ne todelliset tehonkullutukset. Vain asetetut maksimi tehoonkulutus rajat. Tuo 80 W on varmasti joku kirsikanpoiminta. Tuohan tarkottaisi luokaa pelikulutuksen puolittumista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 121
Viestejä
4 435 908
Jäsenet
73 485
Uusin jäsen
ramboaslak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom