Intel Alder Lake (LGA1700, Z690) kokemukset & emolevyt

Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
222
Miten olette testannut vakauden nyt näille AlderLake, AVX vai non AVX? Prime, Realbench, Cinebench R23 30min/Looppina?

Kun 10900K itse ajoin aina Linpack Extreme, mikä ei ollut edes koskaan välttämätöntä. Tullut vähän siihen tulokseen että tarviiko se ajaa niin järeäksi vakauden puolesta, kun omassa käytössä lähestulkoon Benchmarkkeja/Pelaamista pääsääntöisesti vaan.
Itsellä tuo kone kanssa nykyään lähestulkoon vain pelikäytössä, niin jo hetken tyytynyt vain looppaamaan cinebench ja tämän jälkeen pitkä pelisessio battlefield/cyberpunk. Eihän tuo nyt täydellinen tyyli ole mutta omaa käyttöä hyvin vastaava.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
En o ite ainakaa miesmuistii ajellu muutaku Cinebench / 3dmark vakauden testaamisessa, jos ne on pysyny pidemmän päälle pystyssä ni loput testannu peleissä, muisteja toki testannu sit eriksee jos kellotellu niitä.

EDIT:
Joskus noita tuli hierottua tuntitolkulla testiohjelmilla vakaaks ja sen ekan kerran ku menit pelailemaa ni kone kaatu 2 minuutissa vaikka oli testiohjelma vakaa, ni en o jaksan nähä vaivaa et pyörittäs kymmeniä tunteja jotaa ohjelmaa, kun ei o peleissä kumminka vakaa.
Bäfä varsinki oli jossaa välissä paras vakauden testaamisee, bf3 ja 4, tää uus bäfä tuntu aika hyvin kans ottavan esii prossun epävakaudet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
En o ite ainakaa miesmuistii ajellu muutaku Cinebench / 3dmark vakauden testaamisessa, jos ne on pysyny pidemmän päälle pystyssä ni loput testannu peleissä, muisteja toki testannu sit eriksee jos kellotellu niitä.
Joo muistit HCI Memtest tai Tm5 Extreme

Edit: @n0ppa juuri näin, toi vakaus jännä välillä. Testiohjelmat ym ajetaan ihan loppuun asti ja todettu että toimii ja eka peli niin nurin koko systeemi. Näin kävi monta kertaa vaikka oli Linpack Extreme+Tm5 Extreme vakaa. Sentakia ajaa juuri noilla perus ohjelmilla ja pelaa niin jos toimii niin riittää omassa käytössä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
599
Olen ahkera testaamaan vakautta ja ainakin nämä käytössä:
- Prime95 v30.8b9 AVX small, 1h-> loadline säätö
- Testmem5, yönyli -> muistit (vähän huono löytämään rajoilla olevia ongelmia Intelillä)
- OCCT Large extreme-> muistit/IMC/ring
- y-cruncher täys setti -> yleistestaus
- OCCT Small SSE extreme->cpu
- corecycler, yönyli -> jos yksittäisille coreille korkeampia kertoimia. Ei tällä hetkellä käytössä, koska en halua all-corelle ylimääräistä jännitettä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Olen ahkera testaamaan vakautta ja ainakin nämä käytössä:
- Prime95 v30.8b9 AVX small, 1h-> loadline säätö
- Testmem5, yönyli -> muistit (vähän huono löytämään rajoilla olevia ongelmia Intelillä)
- OCCT Large extreme-> muistit/IMC/ring
- y-cruncher täys setti -> yleistestaus
- OCCT Small SSE extreme->cpu
- corecycler, yönyli -> jos yksittäisille coreille korkeampia kertoimia. Ei tällä hetkellä käytössä, koska en halua all-corelle ylimääräistä jännitettä.
Itsekki ajoin ennen kaikista kovimpia testejä 10900K mitä vaan löytyi, no muisteille tänä päivänä vieläkin sama linja koska vaikea tosiaan löytää Intel se raja. tuo Prossu tosiaan hyvä testaa kyllä laajasti, en sitä.. mutta missä tilanteessa se pääsee nykypäivän edes ottaa niin paljon rasitusta samanlailla kun AVX? Kun en tiedä miten paljon nykyään tuota AVX on missäkin.

Omassa käytössä koko kone Pelaamista/Benchmarkkeja vain.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 994
Minä ajelen aina Prime95 blendiä ilman AVX, kun sillä tuntuu lopullinen vakaus löytyvän muistien, cachen ja corejen osalta. Tietysti lopulliseen vakauteen sitten Karhu-testit, Cinepelit, yms. Mutta Prime95 kyllä aina pohjilla, ei ole tällä metodilla pelit kaatuilleet, jokaisella tuntuu olevan oma settinsä vakauden testaamiseen. Saattanut jäädä kellot vähän alhaisemmiksi mutta ei ole tarvinnut yleensä ihmetellä jos Prime95 pysyy ensin vakaana 8-12h.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Minä ajelen aina Prime95 blendiä ilman AVX, kun sillä tuntuu lopullinen vakaus löytyvän muistien, cachen ja corejen osalta. Tietysti lopulliseen vakauteen sitten Karhu-testit, Cinepelit, yms. Mutta Prime95 kyllä aina pohjilla, ei ole tällä metodilla pelit kaatuilleet, jokaisella tuntuu olevan oma settinsä vakauden testaamiseen. Saattanut jäädä kellot vähän alhaisemmiksi mutta ei ole tarvinnut yleensä ihmetellä jos Prime95 pysyy ensin vakaana 8-12h.
Tuo on kyllä hyvä toimintatapa. Tolla periaatteella menee kyllä varmasti maaliin nätisti. Lähestulkoon sama kuin minulla. :)
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Yrittänyt hakea noita voltteja tähän DDR4 strix-a d4 alustaan, alkaa olla aika hyvät tulokset tulossa. Niin mitkä on 24/7 voltit? VDDQ, Vcore, VCCSA? Muistaakseni muita ei ollut. Osaako porukka sanoa?
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
828
Yrittänyt hakea noita voltteja tähän DDR4 strix-a d4 alustaan, alkaa olla aika hyvät tulokset tulossa. Niin mitkä on 24/7 voltit? VDDQ, Vcore, VCCSA? Muistaakseni muita ei ollut. Osaako porukka sanoa?
Vcore on mulla muistaakseni 1.30.Muut voltit pitäisi käydä katselemassa biosista.Täytyy yrittää katsella myöhempään kun nyt ei oikein ehdi kun pitää viedä koiran perkele lenkille(virtaa riittää pojalla)
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Jep vcore itelläki 1.3v, muistiohjaimelle joutuu antaa 1.35v et sai noi 4133 cl16 asetukset toimimaa gear 1., sit toi ykshän oli ihan omista muisteista kiinni(eikö?)
(omalla vastuulla, en sano et nää on oikeet 24/7 voltit, mut näillä ite meen)
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Joo itselläni ollut kanssa max 1.3vcore, offsetillä ajan sitä ja llc6. VDDQ/Vccsa lähinnä kiinnostaa mitkä on maksimit 24/7 ettei ala keulii niiden kanssa. 10900K vccsa tais olla 1.4v max 24/7.

Oliko muuta uutta tässä AlderLake kun tuo VDDQ voltti?
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
849
Jep vcore itelläki 1.3v, muistiohjaimelle joutuu antaa 1.35v et sai noi 4133 cl16 asetukset toimimaa gear 1., sit toi ykshän oli ihan omista muisteista kiinni(eikö?)
(omalla vastuulla, en sano et nää on oikeet 24/7 voltit, mut näillä ite meen)
Itselläni Strix Z690-A D4 emolla en saanut "vakio Biosilla" millään gear1:stä XMP 4000mhz Cl16-19-19-39 toimimaan. Päivitin uusimman Bios version ja annoin 1.3V VCSSA:lle, nyt boottaa XMP:lläkin ja cinebenkitkin pyörii läpi.
Itsekkin AMD:stä tulin nyt Intelin pariin, eikös näissä tuo SP meinannut jotain "kellottuvuuden" suhteen? Omalla 12900k:lla Yhdistetty SP 94, Big coret 104 ja small coret 80. Ilmeisesti 5.2ghz ja joku 1.25V vois olla realistinen kokeilla?
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Itselläni Strix Z690-A D4 emolla en saanut "vakio Biosilla" millään gear1:stä XMP 4000mhz Cl16-19-19-39 toimimaan. Päivitin uusimman Bios version ja annoin 1.3V VCSSA:lle, nyt boottaa XMP:lläkin ja cinebenkitkin pyörii läpi.
Itsekkin AMD:stä tulin nyt Intelin pariin, eikös näissä tuo SP meinannut jotain "kellottuvuuden" suhteen? Omalla 12900k:lla Yhdistetty SP 94, Big coret 104 ja small coret 80. Ilmeisesti 5.2ghz ja joku 1.25V vois olla realistinen kokeilla?
Niinkun luumi sanoi aikanaan, ei ole enää SP juurikaan mitään väliä vaan VID. 10900K kanssa oli vielä, mutta ei AlderLake. Kannattaa vaan opiskella, sillä parhaiten oppii niinkuin täällä muutkin tehnyt, kokeilemalla se selviää...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
599
1,72V on Intel specsin max Vcore.

Strix-A:n virransyöttöä kukaan on tuskin mitannut oskilliskoopilla, mutta yleisesti tuskin kannattaa mennä yli LLC4. Vdroop ei haittaa mitään (eli korkeammat voltit kevyessä kuormassa), mutta korkealla LLC:llä saa vain aikaiseksi isompia näkymättömiä under/overshootteja, joiden vuoksi joutuu sen tehollisen Vcoren pitämään korkeammalla tasolla että on stabiili kuormien muuttuesssa. Ei sinällään, että normijäähyllä overshootit tuota 1.72V menisi lähellekään. Itse suosin Strix-A:lla LLC1-4. Pääosin LLC3 ollut käytössä, mutta LLC2 olisi yhtä hyvä kokemuksien mukaan.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
1,72V on Intel specsin max Vcore.

Strix-A:n virransyöttöä kukaan on tuskin mitannut oskilliskoopilla, mutta yleisesti tuskin kannattaa mennä yli LLC4. Vdroop ei haittaa mitään (eli korkeammat voltit kevyessä kuormassa), mutta korkealla LLC:llä saa vain aikaiseksi isompia näkymättömiä under/overshootteja, joiden vuoksi joutuu sen tehollisen Vcoren pitämään korkeammalla tasolla että on stabiili kuormien muuttuesssa. Ei sinällään, että normijäähyllä overshootit tuota 1.72V menisi lähellekään. Itse suosin Strix-A:lla LLC1-4. Pääosin LLC3 ollut käytössä, mutta LLC2 olisi yhtä hyvä kokemuksien mukaan.
Juuri näin. Itse ole vielä kahden vaiheilla että pysyykö tämä Strix kauan itselläni vai joutuuko sitä hyppään sittenkin Extreme + 6400 CL32 DDR5.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Mä meinaan venailla et DDR5 tikkujen hinta laskee edes vähän.
Joo, ei mua niin koskaan noi hinnat ole haitannut. Koska itselläni tämä on puhdas harrastus ja ne maksaa aina. Oikeastaan nyt oon Emolevyn kanssa kahden vaiheilla, varmaan mahdollisesti tilaan lähiaikoina tavarat.

Muistit on tässä mitkä olen valinnut jo:

Emolevy vaihtoehdot, Apex olisi parempi kulkemaan Muistien kanssa kellotuksessa sitten:

EDIT: Apex + Muistit tilattu. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 994
Tänne tulossa Extreme Z690, hallussa jo G.Skill 6000 CL36 muistit ja 12900KS tulee kunhan julkaistaan. Ei jaksa satsata muisteihin enää enempää kun jatkossa tulee kumminkin parempia. Saa nähdä toimiiko XMP tuon emon kanssa.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Tänne tulossa Extreme Z690, hallussa jo G.Skill 6000 CL36 muistit ja 12900KS tulee kunhan julkaistaan. Ei jaksa satsata muisteihin enää enempää kun jatkossa tulee kumminkin parempia. Saa nähdä toimiiko XMP tuon emon kanssa.
Joo olin itse alunperin ottamassa kanssa Extreme, mutta APEX on vaan parempi kellotukseen muistien kanssa niin päädyin siihen. :)
Oma 12900K kulkee mukavasti, niin en meinannut ostaa 12900KS.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Täällä varmaan uskaltaa kysäistä noista 1700 emolevyistä. Koneen päivitystä miettinyt pelikäyttöön matx kokoluokassa. 3080 kaveriksi miettinyt 12700k kiveä mutta lankuissa näyttäisi olevan ainakin tällähetkellä aika surkea valikoima varsinkin kun pitäisi emolevyn olla valkoinen. Miettinyt myös että kannattaako vielä hankkia dd5 vaiko dd4 (nopeus ero)? Vaikka dd5 on vähän suolaisen hintaista tällä hetkellä niin ei se ihan älytön ole kun 32gb 5200mhz saa hiukan päälle 300€. Mitäs mieltä jo roinia hankkinnet ovat?
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
828
Mä päädyin ddr4 lankkuun kun oli hyvät muistit jo hankittuna edelliseen kokoonpanoon.Kunhan hinnat alkaa tippumaan niin sitten ddr5 emo ja muistit.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Täällä varmaan uskaltaa kysäistä noista 1700 emolevyistä. Koneen päivitystä miettinyt pelikäyttöön matx kokoluokassa. 3080 kaveriksi miettinyt 12700k kiveä mutta lankuissa näyttäisi olevan ainakin tällähetkellä aika surkea valikoima varsinkin kun pitäisi emolevyn olla valkoinen. Miettinyt myös että kannattaako vielä hankkia dd5 vaiko dd4 (nopeus ero)? Vaikka dd5 on vähän suolaisen hintaista tällä hetkellä niin ei se ihan älytön ole kun 32gb 5200mhz saa hiukan päälle 300€. Mitäs mieltä jo roinia hankkinnet ovat?
Fakta taitaa olla se että joku 3600-3800 CL14-16 DDR4 vie hidasta DDR5 pelikäytössä ja jopa osassa hyötyohjelmassa.

Multa on tulossa lähiaikoina myyntiin n. kuukauden vanha Asus ROG Strix Z690-A Gaming Wifi D4 (VALKOINEN) Emolevy ja G.Skill Trident Z Royal Elite Silver 32GB 3600MHz CL14-14-14-34 (2x16GB) Muistit.
Näillä pyöritän tuota omaa 12900K ja kyllä kulkee hyvin. :)
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 874
Hitto vie menin lyömään tilauksen sisään i3-12100F:stä kun "halvalla sai" ja arvio toimitusajasta oli 28.2., nyt sitten tuskaillut että eihän se niin halpaa olekaan kun pitää emo (katsellut Asus B660M-K D4) ja muistitkin (2x4GB 3200MHz) hankkia, sekä vielä jäähy kun ei sitä vakiosirkkeliä jaksa päivää pitempään kuunnella (Arctic Freezer 34 suosikki tällä hetkellä). Varmaan jaksaa tuo emo ja jäähy kerroinlukitun neliytimen ihan mennen tullen?
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
31
Perhana, kun on viimeiset pari viikkoa ollut kova raudanhimo päällä. Tällä hetkellä kokoonpanona 7700k, 16gb 2666mhz DDR4 ja RTX 3080 TUF OC. Kone on pääasiassa pelikäytössä ja 4k-tarkkuudella on tullut pelattua (näyttö 4k€ 120hz). Jos tässä vaiheessa päivitän Alder lakeen (Joko 12600K tai 12700K), niin tyydytänkö siinä lähinnä raudanhimoa, vai onko tuossa oletettavissa mitään gaineja peleihin? Olen myös miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että odottelisin Raptor lakea ja sitä ennen päivittelisin jäähdytyksen (CPU+GPU) custom vesijäähyyn.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Jos korkkaus kiinnostaa, niin täältä löytyy nyt Supercool Computerin työkalu tohon hommaan.



Omasta tuli jo nyppäistyä ihs irti. Katellaan lämpöjä sitten saman valmistajan direct diellä kunhan saan loput puuttuvat osat käsiini looppiin.
Tämä saattaa joitakin foorumilaisia kiinnostaa jopa. Kirjoita ihmeessä sinun "allekirjoitukseen" tuo että omistat tommoisen työkalun ja joutaa lainailla. :)
Mielenkiinnolla odotan että minkälaisia tuloksia saat itse tuolla korkkauksella. Joskus jopa kävi hetken itselläkin mielessä, mutta katsotaan mihin päästään eka Apexilla + DDR5 muisteilla kun saapuvat lähipäivinä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Perhana, kun on viimeiset pari viikkoa ollut kova raudanhimo päällä. Tällä hetkellä kokoonpanona 7700k, 16gb 2666mhz DDR4 ja RTX 3080 TUF OC. Kone on pääasiassa pelikäytössä ja 4k-tarkkuudella on tullut pelattua (näyttö 4k€ 120hz). Jos tässä vaiheessa päivitän Alder lakeen (Joko 12600K tai 12700K), niin tyydytänkö siinä lähinnä raudanhimoa, vai onko tuossa oletettavissa mitään gaineja peleihin? Olen myös miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että odottelisin Raptor lakea ja sitä ennen päivittelisin jäähdytyksen (CPU+GPU) custom vesijäähyyn.
Joo no periaatteessa kyllä toimii hyvin tuo prossu, koska pelaat 4K niin silloin käyttöaste/rasitus on pienempi % ja kuormitus muutenkin on kokonaan melkein GPU niskassa.
Toki ei olisi ollenkaan huono päivitys joku 12600K tai 12700K niinkuin sanoit. Ennenkaikkea tuo sinun 16GB muistia ja vielä siihen päälle että on 2666mhz alkaa olla aika hidasta.

Jos omat veikkaukset pitää paikkaansa, 10900K (Comet Lake) oli hyvä -> 11900K (Rocket Lake) oli surkea -> 12900K (Alder Lake) on hyvä -> 13900K (Raptor Lake) on salee huono, toki voi olla että olen väärässä.. Mut jotenkin tuntunut että joka toinen on hyvä ja toinen ei. :D
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
Jos omat veikkaukset pitää paikkaansa, 10900K (Comet Lake) oli hyvä -> 11900K (Rocket Lake) oli surkea -> 12900K (Alder Lake) on hyvä -> 13900K (Raptor Lake) on salee huono, toki voi olla että olen väärässä.. Mut jotenkin tuntunut että joka toinen on hyvä ja toinen ei. :D
Miksi Raptor Lake olisi huono?

On aika hyvin tiedossa mitä sieltä on tulossa = 8+16 core prossu, IPC parannus luokkaa 10-15% ja sen kylkijäisenä uusi piirisarja. Toki jos AMD lyö grand slam home runin Zen 4:lla ja on huomattavasti nopeampi niin kai sitä Raptor Lakea sitten voi pitää huonona, mutta Alder Lakeen verrattuna luvassa on ihan kelpo parannus.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Miksi Raptor Lake olisi huono?

On aika hyvin tiedossa mitä sieltä on tulossa = 8+16 core prossu, IPC parannus luokkaa 10-15% ja sen kylkijäisenä uusi piirisarja. Toki jos AMD lyö grand slam home runin Zen 4:lla ja on huomattavasti nopeampi niin kai sitä Raptor Lakea sitten voi pitää huonona, mutta Alder Lakeen verrattuna luvassa on ihan kelpo parannus.
Joo siis en ole edes vielä perehtynyt koko Prosessori, mutta toivottavasti asia on näin että Intel jatkaa kulkuaan eikä tule mitään välifloppia. Se oli mun pointti.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
725
Perhana, kun on viimeiset pari viikkoa ollut kova raudanhimo päällä. Tällä hetkellä kokoonpanona 7700k, 16gb 2666mhz DDR4 ja RTX 3080 TUF OC. Kone on pääasiassa pelikäytössä ja 4k-tarkkuudella on tullut pelattua (näyttö 4k€ 120hz). Jos tässä vaiheessa päivitän Alder lakeen (Joko 12600K tai 12700K), niin tyydytänkö siinä lähinnä raudanhimoa, vai onko tuossa oletettavissa mitään gaineja peleihin? Olen myös miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että odottelisin Raptor lakea ja sitä ennen päivittelisin jäähdytyksen (CPU+GPU) custom vesijäähyyn.
Riippuu tietenkin myös jonkin verran pelattavista peleistä, mutta kyllähän tuollainen 4 ydintä ja 2666 MHz alkaa olla liian vähän, vaikka pelaa 4K-tarkkuudella. Itselläni on kanssa 3080-kortti 3440 x 1440 tarkkuudella ja prosuna oli 8700K, niin kyllä 8 ydintä ja nopeammat muistit toivat selkeän parannuksen pelikokemukseen droppien osalta.

Lompakon paksuudestahan tämä vain on kiinni ja siitä, että jaksaako odottaa Raptor Lakea. Se on kuitenkin luvattu jo Q3 ja myös AMD:ltä voi olla tulossa kovaa parannusta, mutta odottaminen on loputonta. Tonnin siinä köyhtyy, kun ostaa hyvän emon, 12700K prosun ja mielellään 32 GB 3600 MHz CL16 muistia.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
31
Riippuu tietenkin myös jonkin verran pelattavista peleistä, mutta kyllähän tuollainen 4 ydintä ja 2666 MHz alkaa olla liian vähän, vaikka pelaa 4K-tarkkuudella. Itselläni on kanssa 3080-kortti 3440 x 1440 tarkkuudella ja prosuna oli 8700K, niin kyllä 8 ydintä ja nopeammat muistit toivat selkeän parannuksen pelikokemukseen droppien osalta.

Lompakon paksuudestahan tämä vain on kiinni ja siitä, että jaksaako odottaa Raptor Lakea. Se on kuitenkin luvattu jo Q3 ja myös AMD:ltä voi olla tulossa kovaa parannusta, mutta odottaminen on loputonta. Tonnin siinä köyhtyy, kun ostaa hyvän emon, 12700K prosun ja mielellään 32 GB 3600 MHz CL16 muistia.
Päädyin nyt hankkimaan 12700kf:n ja harmittelen sitten myöhemmin, mikäli AMD:n näillä näkymin heinäkuussa saatavilla oleva zen 4 on killeri. Uskon kuitenkin, että tuolla 12700k:lla pullonkaulaksi palautuu tuo minun RTX 3080 (Jos se ikinä mikään muu edes on ollutkaan). En usko, että Zen4 tai Raptor lake tarjoaisi mitään erityisiä hyötyjä pelikäytössä vs Alder lake. Löysin myös verkkokauppa.com outletista g.skill trindent z5 32gb 5600mhz cl36 hintaan 295€. Oikeutin tällä siirtymisen DDR5 leiriin, mutta voi perkele kun nuo emolevyt ovat kalliita :| Nyt sitten vain sopivaa etsimään.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 538
Jos Raptor Lake on kovasti nopeampi, niin voihan siihen sitten halutessaan päivittää. Alder Lakesta saanee rahaa myydessä, ja samat DDR4-muistit toimivat myös.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
880
Onhan Raptor Lakeen povailtu suurempia välimuisteja, mikä auttaa pelikäytössä vaikka IPC ei paljoa kasvaisikaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
497
LISÄTTY: Aidan uusin beta-versio antaa oikeat arvot. Nothing to see here.


Nyt kun kone on viimeinkin kasassa ja toimivaksi todettu, niin ajattelin jossain vaiheessa alkaa kiristelemään asetuksia. AIDA64:n testi antaa omituisia tuloksia, jollaisia en ole edes netistä löytänyt. BIOS-asetukset lähes stokkina.

Alla TeamGroup xTreem ARGB 3600cl14 (dual rank). CPU FSB 275MHz (175% oc) ja muisti olevinaan DDR4-9907.

i5-1200 DDR4-3600cl14.png


Seuraava testi ajettu pari päivä sitten Patriot Viper Steel DDR4-4400cl19 @4233cl19 ja tuolloin muisti oli olevinaan DDR4-11742.

i5- 12600, ASRock H670M-ITX, PSV4400cl19@4266cl19.png


AIDA64 Extreme on uusin ja emolla on uusin BIOS. Mikähän tässä on vialla, jos mikään?


Kaikki ASRock gurut huomio!

Kaikki vinkit optimaalisista BIOS-asetuksista otetaan kiitollisena vastaan! Suurin osa asetuksista ei sano minulle yhtään mitään, vaikka nokan edessä on netistä löytynyt ASRockin manuaali ja takataskussa kaksi yliopistotutkintoa.

Emo antaa mm. mahdollisuuden nostaa tehorajaa, mutta onko siitä edes mitään hyötyä kun kyseessä on i5-12600 (65w - 117w max turbo power)? Hjälp?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Vihdoin tullut Jimmsille muistit, tänään tai huomenna viimeistään pitäisi tulla noudettavaksi Asus Apex Z690 + G.Skill Trident Z5 RGB 32GB 6400MHz CL32 . Saa nähdä minkälaisia tuloksia tulee vs tuohon DDR4. Toki pitää kellottaa prossu alusta lähtien ja sitten alkaa perehtyä siihen DDR5 kellotukseen kun ei hirveästi vielä ole tietoa siitä.

Pääsee tyhjentää taas vaihteeksi Custom Loop ja vaihtaa emolevyn, kerkisi tuo Asus Strix Z690 D4 + G.Skill Royal Elite Silver 32GB 3600MHz CL14 olemaan vissiin kuukauden.. Täytyy laittaa sitten myyntiin kun saanut koneen kasaan taas. :) Koskahan sitä rauhottuisi näiden osien kanssa.. :D
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 265

Tarkkana sitten niitä halvimpia emolevyjä ostellessa ja prosessoria valittaessa. Vähemmän yllättäen osassa malleista virransyöttö silkkaa paskaa.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480

Tarkkana sitten niitä halvimpia emolevyjä ostellessa ja prosessoria valittaessa. Vähemmän yllättäen osassa malleista virransyöttö silkkaa paskaa.
Tämä on hyvä huomio, lähtökohtaisesti en ikinä ole jotenkin edes luottanut AsRock emolevyihin. Ovat vissiin joskus olleet todella kovia kellotus levyjä, mutta ei ainakaan Z490 lähtien tietääkseni?
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 874
ASRock on päätynyt takaisin omallekin "bännilistalle" juuri em. syistä. B450 Pro 4 -emot AMD-puolella taitaa olla viimeisiä mitä olen mihinkään suositellut.

Itse tilasin i3-12100F:n alle Asus Prime B660M-K D4:n ja uskoisin tuolla pärjääväni :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 994
Onkos täällä muut koittaneet kellotella BCLK:lla lukittuja prosessoreita?

Tässä koittanut illan vääntää i5-12500 + Maximus Z690 Extreme, en saanut millään asetuksella edes boottaamaan varmaan tunnin yritys-erehdys aikana kunnes kokeilin huvikseen muuttaa seuraavat asetukset muuksi kuin AUTO:ksi:

BCLK Frequency: DRAM Frequency Ratio
Memory Controller: DRAM Frequency Ratio

Ei ainakaan der8auerin eikä pcgh:n videoilla näy että olisi tehnyt noille mitään. Nyt boottaa iloisesti 5125 MHz Windowsiin Intelin heppoisella vakiocoolerilla ja tällä kirjoitellaan. Noin muuten BCLK:lla kellottaminen tuo vahvasti mieleen X99 alkuajat, aikamoista tuskaa oli, että sai CPU-, cache- ja muistikertoimet säädettyä sopivaan kuun asentoon. Cinepeliä yms tässä vähän keväämmällä vedellä kunhan ensin jatkuviin 12h työpäiviin saa jotain tolkkua. :cigarbeye: Sekä tietysti 12900KS kunhan sellaisia tulee saataville.

Positiivinen yllätys, että Z690 Extremellä boottasi G.Skillin DDR5-6000 CL36 kitti suorilta XMP:llä vaikka foorumeilla paljon ongelmia.

1646518137459.png
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 480
Positiivinen yllätys, että Z690 Extremellä boottasi G.Skillin DDR5-6000 CL36 kitti suorilta XMP:llä vaikka foorumeilla paljon ongelmia.
Extreme en niin ole perehtynyt, Apexilla ainakin XMP I boottasi suorilta 6400 CL32 ongelmitta ja hyvin pelasi silloin.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 265

Tarkkana sitten niitä halvimpia emolevyjä ostellessa ja prosessoria valittaessa. Vähemmän yllättäen osassa malleista virransyöttö silkkaa paskaa.

Tässä lopullinen TechSpotin testi aiheesta. Huonolta näyttää pois lukien MSI Pro B660M-A joka maksaakin Suomessa jo sitten sen verran että 35 € lisää irtoaa Z690-A sekä kiinakaksikko jonka saatavuus ja tuki mitä sattuu. Testiprossut tosiaan 12900K, 12700 ja 12600K jois varmaankin viimeksi mainittu on kaikista realistisin pari testattujen emolevyjen kanssa. En kyllä uskaltaisi noihin muihin emolevyihin VRM-lämpötilamittausten perusteella työntää mitään 12600 ei-K:ta hurjempaa prossua.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
46
Pakkohan se on nyt kysäistä kerta en jaksa kahlata koko ketjua läpi. Onko pelikäytössä mahdottomasti eroja 12700K verrattaen 12900K? Kaverina RTX 3070, resoluutio 1440p.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
828
Pakkohan se on nyt kysäistä kerta en jaksa kahlata koko ketjua läpi. Onko pelikäytössä mahdottomasti eroja 12700K verrattaen 12900K? Kaverina RTX 3070, resoluutio 1440p.
Ei ole.
edit:Tuolla on jotain testiä 12600k ja 12900k suorituskyvystä.Eiköhän se 12700k sinne väliin mahdu.12700k on kuitenkin pari ydintä lisää vs 12600k.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 113
Viestejä
4 299 833
Jäsenet
71 780
Uusin jäsen
Riksa82

Hinta.fi

Ylös Bottom