Iltapäivä/roskalehdeltä uusi pohjanoteeraus

Joissain autoissa automaatti-ilmastoiti kytkee kuumana päivänä aluksi kierron päälle joksikin aikaa ja sitten pois, mutta tämähän liittyy ilmastoinnin automatiikkaan eikä tuommoiseen erilliskytkimeen, joka ilmeisesti toimii ilmastoinnista riippumatta(?). Suoraan sanottuna aika typerä keksintö tämmöinen A/M -valinnalla toimiva pierunkiertokytkin.

Mun 2011 autossa on tällainen helvetinkone:

The air quality system consists of a multi-filter
and a sensor. The filter separates gases and
particles to reduce the levels of odours and
pollution in the passenger compartment. When
the sensor detects polluted outside air, the air
intakes are closed and the air in the passenger
compartment is recirculated. A green light (A)
illuminates in the button when the air quality
sensor is active.
Activating the air quality sensor:

Press AUTO (1) to activate the air qualitysensor (normal setting).

Or:

Switch between three functions by pressing repeatedly the recirculation button.

• Air quality sensor engaged – the light (A)
illuminates.
• No recirculation engaged, provided it is not
required for cooling in hot weather – light
not illuminated.
• Recirculation engaged – the light (M) illu-
minates.

Keep the following in mind:

• As a rule, the air quality sensor should
always be engaged.
• Recirculation is limited in cold weather to
avoid misting.
• The defroster functions for the front, side
and rear windows can be used to demist
the windows.
 
En sitten tiedä kuinka uusissa autoissa tuo A/M -namiska on yleinen, mutta ainakin omassa 2021 autossa on ihan "perinteinen" on/off, ja hyvä niin.

Joissain autoissa automaatti-ilmastoiti kytkee kuumana päivänä aluksi kierron päälle joksikin aikaa ja sitten pois, mutta tämähän liittyy ilmastoinnin automatiikkaan eikä tuommoiseen erilliskytkimeen, joka ilmeisesti toimii ilmastoinnista riippumatta(?). Suoraan sanottuna aika typerä keksintö tämmöinen A/M -valinnalla toimiva pierunkiertokytkin.
Jo vanhassa Saabissa (2001 malli) oli tällainen ominaisuus:

"Air recirculation This function is selected automatically when the vehicle speed is below 10 km/h and disengages when the vehicle speed exceeds 30 km/h."


Mutta sille ei ollut kätevää nappia, vaan piti opetella joku näppäinyhdistelmä jolla automatiikan sai päälle/pois. Joku "ruuhkamoodi" siis.
 
Itselleni taasen ei ole tullut muistaakaeni koskaan vastaan autoa, jossa olisi tällainen "automaattiversio":
1732617944892.png

Väittisin kyllä, että paljon yleisempi on se on/off -tyylinen, joten tässäkin mielessä artikkelin esimerkki on huono.

En sitten tiedä kuinka uusissa autoissa tuo A/M -namiska on yleinen, mutta ainakin omassa 2021 autossa on ihan "perinteinen" on/off, ja hyvä niin.

Joissain autoissa automaatti-ilmastoiti kytkee kuumana päivänä aluksi kierron päälle joksikin aikaa ja sitten pois, mutta tämähän liittyy ilmastoinnin automatiikkaan eikä tuommoiseen erilliskytkimeen, joka ilmeisesti toimii ilmastoinnista riippumatta(?). Suoraan sanottuna aika typerä keksintö tämmöinen A/M -valinnalla toimiva pierunkiertokytkin.
Automaatti-ilmastointi ohjaa myös tuota sisäkiertoa eli se on joko automaattinen tai päällä. Sen kyllä välillä kuulee.
 
Automaatti-ilmastointi ohjaa myös tuota sisäkiertoa eli se on joko automaattinen tai päällä. Sen kyllä välillä kuulee.
Tuokin riippuu autosta. Itsellä ei mene kierto päälle kuumimmillakaan helteillä automaatti-ilmastoidussa autossa, josbei tuota erikseen kytke päälle ja pois. (jota en koskaan käytännössä kytke, koska en ole sen vaikuttavan auton viilenemisnopeuteen)
 
Tuokin riippuu autosta. Itsellä ei mene kierto päälle kuumimmillakaan helteillä automaatti-ilmastoidussa autossa, josbei tuota erikseen kytke päälle ja pois. (jota en koskaan käytännössä kytke, koska en ole sen vaikuttavan auton viilenemisnopeuteen)

Jep, näistä näkee että otsikko sinänsä sisälsi ihan aiheellisen kysymyksen, jutun sisältö vaan oli hyvin heppoinen. :lol:

Näistä olisi oikeasti saanut sellaisen TM -artikkelin, jossa oltaisiin testailtu jollain pakokaasuilla tms. noita automaattisisäkiertojen laukaisuja yms. Noissa voi olla osassa aika jännää automatiikkaa takana.

Se tuossa Volvon automaattisessa sisäkierrossa on hämmentävää, että toisin kuin monet tuollaiset fiinit automatiikat, toi oikeasti toimii. Joskus kun ajelee vaikkapa matalapaineella jonkun saunanlämmityssavujen läpi niin kuuluu vaan vaimea klonksahdus ja sisäkierto menee päälle, ja hetken päästä taas pois. Joskus kans ihmettelin kun kabiiniin tuli pieni pöllähdys jotain paperitehtaan hajua, mutta sitten se vaan katosi, ja sitten kun pääsin perille ja avasin ovet niin ulkona oli hirveä döfis. :lol:
 

Ehkä lievää klikkihuorauksen makua otsikossa, kerta Meloni on eroamassa Europarlamentti puolueen PJ:n pestistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 829
Viestejä
4 548 515
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom