- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 715
Ei se polttomoottoriauto siellä tallissa miksikään mene jos sitä nyt edes vaikka muutaman kuukauden välein lyö käyntiin ja vähän liikuttelee.Totta, eihän se polttis siellä tallissa saastuta.
Ympäristömielessä joku <5000km vuodessa ajeleva saa makuuttaa tallissa sitä polttista aika monta vuotta että ne sähkärin valmistuspäästöt saatais ylitettyä. Mutta toisaalta polttis menee siellä tallissa paskaksi (veikkaan että tuo harvahko pätkäajo sen minunkin dieselin tappoi), kun taas sähkäri voi jopa viihtyä siellä, kunhan ei makuuta akkua piripinnassa.
Mä en oikein tiedä mitä tuolla ylimääräisellä best-before -päivämäärällä tarkoitat, akkutakuun päättymistä? Koska polttiksen voimalinjallehan ei yleensä anneta mitään poikkeavia takuita, ja niinkuin tuossa sanoin niin +10v ja >100k niin noiden laukeamiset tarkoittavat monessa tapauksessa hajottamoa, samoin kuin akun paskoontuminen sähkärissä. Ja tämä on vielä vähän mutuilua, mutta luulen että akku useimmiten hajoaa takuun aikana jos on hajotakseen (valmistusvirhe paketissa tai jossain kennossa), ja jos se ei ole takuun aikana hajonnut niin sitten sen loppuelämä on vain hidasta hiipumista kunnes joltain omistajista loppuu kärsivällisyys latailuun (tai joku muu kallis osa hajoaa vanhassa halvassa autossa). Tai no, onhan sielläkin jonkin verran "kuluvaa" osaa, jäähdytyskiertoa ja hemmetinmoinen määrä liitoksia jotka voi ajan kuluessa pettää. Saa nähdä.
Tavallaan tuossa ihmisten epäluulo on hyväksi, koska käytännössä kaikkien sähkärivalmistajien on ollut pakko survoa akuilleen aika pitkät takuuajat niin onpahan kannustetta tehdä niistä akuista kestäviä ja huollettavia. Tuskinpa se jonkun Mersunkaan talousosastolla paljon hymyilyttää jos jotain +50k€ akkupaketteja joudutaan kovin usein takuuseen vaihtelemaan . Siinä taitaa muutaman auton katteet palaa kerralla.
Tietenkin noin ympäristömielessä sähkäri tai plugari on valitettavasti paljon heikompi ekoteko monessa muussa maassa kuin Suomessa. Täällä sähköntuotanto on hemmetin ympäristöystävällistä ja latausmahdollisuuksia on paljon. Keski-euroopassa monessa maassa esm. plugari on lähinnä uusi päästöhuijaus, koska ei niitä ladata. Monet autot on täysliisureita, joissa kuski ei saa mitään hyötyä latailusta, ja muutenkin jos kotilatausta on tarjolla nihkeästi niin sitä ei tule tehtyä. Ja jos ladataan, niin sähkö on tehty kivihiilellä. Ja tämä on tietenkin siinäkin mielessä surullista, että koska täällä talouskasvu on seisonut vuosikymmeniä, niin jengillä ei ole varaa ostaa ja ylläpitää niitä uusia sähkäreitä ja plugareita (kuten ei tietenkään olis bensoja tai dieseleitäkään, jos niitä vielä jostain saisi).
Samat muovi ja kumiosat siellä puslissa hapertuu sähköautoissakin. Moottorin tiivisteet ja laakerit nyt ei heti paskaksi mene.