3-vuotias ILP kaipaisi puhdistusta, alkaa olemaan pölyä kertynyt reippaasti sisuksiin. Perus huoltopaketeista tuntuu järjestään puuttuvan puhallinrummun puhdistus, ja tästä ilosta saa maksaa liikkeestä riippuen 50-100e ekstraa, jolloin huollon hinta menee johonkin 300e paremmalle puolelle.
Parin youtubevideon perusteella noissa huolloissa on kuitenkin paljon kohtia, jotka pystyisi tekemään hyvin itse, kunhan ruuvimeisseli pysyy kädessä. Kylmäaineiden tarkastus ei toki yksi tämmöinen ole, mutta käsittääkseni kondessivesiputket voi itse testata, suodattimet pestä ja tuo puhallinrullakin näyttäisi irtoavan aika helposti. Muutama kohta, minkä itse tekemisen onnistumisesta en ole varma:
Sisäyksikölle:
- Imu- ja puhalluslämpötilojen tarkastus
- Puhaltimien toiminnan tarkastus
- Kennoston puhdistus desinfioivalla puhdistusaineella
Ulkoyksikölle:
- Puhallinmoottorin toiminnan tarkastus
- Kennoston puhtauden tarkastus ja puhdistus tarvittaessa
- Imu- ja paineputkien silmämääräinen tarkastus
En tiedä mitä välineitä noi kennostojen puhdistukset esim tarvitsee, mutta loput kohdat oikeastaan on kiinni siitä, että mitä niissä tarkistetaan. Onko kyse ihan valohoidosta, eli katsotaan pyöriikö puhallin? Tai onko putkien kunto ulkopuolisesti ok? Lämpötilojen mittaamisessa kysymys on oikeastaan siitä, että en tiedä mitä lukemia sieltä pitäisi saada. Tai mistä mitataan imulämpötila.
Onko tämmöisestä ILP puhdistuksesta mielekästä maksaa noin 250e-300e, vai oletteko tehneet itse? Onko jotain syytä, miksi perus puhdistushuoltoa, puhallinrummun irroitus mukaanlukien, ei pitäisi itse tehdä? Tarviiko kylmäaineita edes tarkastaa, jos laite selvästi puhaltaa kylmää?