Ilmalämpöpumput eli ILPit

Totta puhut. Kun näitä urakalla asennetaan ei sillä tunnu olevan asentajalle mitään merkitystä tuliko tyhjiöityä oikeasti vai ei. Kun sama kaveri asentaa omaan mökkiin niin homma tehdään lämpimällä säällä ja kunnolla.

Ne ovat juurikin ne huoltomittarilla tyhjiöinnin tarkastavat niitä hälläväliä tyyppejä.

Vaikka se huoltomittari alipaineen näyttääkin ei sitä ole tyhjiön toteamiseen tarkoitettu, eikä siinä riitä siihen tarkkuus, vaan ne ovat tarkoitettu perinteisen kylmälaitteiston huolto/asennus/korjaustyöhön, jossa voidaan laitteen toimintaa seurata ja säätää käyttöpaineen perusteella.

Ei missään edes suunnilleeen nykyaikaisessa ilmalämpöpumpussa noin voi tehdä, ei niissä ole enää edes huoltomittariliittimiä, (ellei puhuta jostain liikekeskuksiin tms isoihin tiloihin tarkoitettuja järjestelmista).

Juuh ulkoyksikön pesu on vähän sama kun pihan omenapuiden pesu, yhtä hyödyllinen.
Pelkässä jäähdytyskäytössä se ulkoyksikkö kyllä kerää kohtuulisesti paskaa, joka kannattaa putsata.
 
Kyllä, huoltomittarilla ei tyhjiötä mitata. Tämä keskustelu alkoi kuvasta, jossa oli lumi maassa ja parissa tunnissa oli ilppi asennettu. Eikä siinä varmasti kaikki meni oikein mallikkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Juuh ulkoyksikön pesu on vähän sama kun pihan omenapuiden pesu, yhtä hyödyllinen.

Ei se nyt ihan noin ole, nimittäin jo tehtaalla lamellipintaan tulee fouling factoria lamellia valmistaessa, lamellipakkaa valmistaessa ts. putkia pakan läpi vetäessä ja sen jälkeen siihen rasvaiseen lamelliin kertyy likaa ja ilmapuolen fouling factor eli likaantumiskerroin (m2K/W) kasvaa. Likaantumiskertoimia lämmönsiirrossa huomioidaan ihan liian vähän, varsinkin kun ei se lamellin pesu niin hirveän vaikeaa ole ja puhtaaseen lamelliin ei huurrekaan kerry niin hyvin. Ei muutaku Teho Coil Ex:ää vaan sumutukseen ja letkua perään. Yllättävän mustan vesilammikon saa vaikka vaan sisäkäytössä olleesta ilmankuivaimestakin, ILPin ulkoyksiköstä puhumattakaan. Se on sit eri asia, kannattaako tommosesta maksaa 299 € tjsp. :D (no ei, varsinkaan vielä x vuoden välein :D). Muistan vielä ajan, kun ILP-huolto maksoi 99 € sis. imuroinnit, pesut, about päreiksi purkamiset jne. mut pientä inflaatioo+pelottelua kyl tuon suhteen ilmassa liikkunut... Mut eipä siinä, vuosituhannen alussa kun myin työkseni (siis ihan myyjänä, että asiakkaat tuli tiskille valkkaamaan mallin ja masinoin sit asennukset jne. käymättä koskaan niiden himassa) Panasoniccia, niin silloin maksoi asennus sen sama 500 € ihan sama missä ja miten ja kauanko meni ja pumppuja kyllä myytiin tarjouksessa aika halvallakin hyviäkin malleja. Et siinä mielessä asennustyö ei ole juurikaan muuttunut, sen todellinen kate on vaan pienentynyt ihan **tusti :D

JOS noita pumppuja haluais asentaa oikein vimpan päälle, niin asennuksen jälkeen lamellipakkojen pesu/rasvanpoisto käyntiajan x tuntia jälkeen. Kun varsinkin ulkoyksikössä puhallinsiipikin sitten nakkelee niitä rasvoja ympäriinsä aikansa - jos joku ihmettelee vaikka ulkoyksikköään miks siinä on vaikka heti uutena täpliä lamelleissa kun oikein tarkkaan kattoo... Ja myöhemmin mustia pisteitä, kun ne rasvat kerää tietysti likaa vs. puhdas eri kitkakertoimen lamelli. Onhan noita lukuisia tapauksia, missä ihmetellään, että mitä sieltä lentää/vuotaa vai onko ulkoyksikkö heti homehtunut uutena kun siinä on mustia pisteitä. Siihe tarttuu ilmasta hirveen hyvin vaikka noki, jos alueella poltellaan puita ja savupiipuista tulee savua.

Omenapuita(kin) voi olla hyödyllistäkin "pestä" esim. Tolu-liuoksella kirvojen/murkkujen/yms. takia, jos haluaa että tulee omenoitakin.
 
Pistokkeen? Pistokkaan? Jos ilpun syöttää pistorasiasta, on se aika venäläinen asennus. Tonnin tai parin urakkaan olisi syytä sisältyä asiallinen kiinteä asennus.
Ei ainakaan itseä haitannut pistorasia-asennus kun autotalliin tuli mitsun FT25 ja sisäyksikön vieressä oli useampi vapaa pistorasia. Sai amatöörikin helposti älypistorasian siihen väliin niin voi seurailla kulutuksia, Melcloud appi kun näyttää välillä kulutukseksi mitä sattuu.
 
Pistokkeen? Pistokkaan? Jos ilpun syöttää pistorasiasta, on se aika venäläinen asennus. Tonnin tai parin urakkaan olisi syytä sisältyä asiallinen kiinteä asennus.
Millä tavalla se on "venäläinen asennus"? Ja millä perusteella vain kiinteä asennus on asiallinen? Jos ulkoyksikön lähettyvillä on pistorasia, niin en näe syytä olla tätä hyödyntämättä. Tähän päätyi myös oman laitteeni asennusfirma, ja ilman mitään ongelmia on toiminut.
 
Meillä vaihdettiin tuossa vuoden vaihteessa uusi pumppu ja asentaja kertoili että se pistorasia piti olla muistaakseni alle 5 m etäisyydellä niin sitten käy sillä. Vanha oli pistotulpalla mutta uusi on sähköistetty jakorasialta turvakytkimellä.

Uutta tietoa oli myös se että joku uusi EU:n asetus sallii vanhan 10 A kierrettävän sulakkeen korvaamisen 13 A sulakkeella.
 
Ei ainakaan itseä haitannut pistorasia-asennus kun autotalliin tuli mitsun FT25 ja sisäyksikön vieressä oli useampi vapaa pistorasia. Sai amatöörikin helposti älypistorasian siihen väliin niin voi seurailla kulutuksia, Melcloud appi kun näyttää välillä kulutukseksi mitä sattuu.
Onneksi Melcloud näyttää yläkanttiin, mulla on shelly naruissa kiinni, niin olen verrannut kulutuksia. Esim. eilinen, shelly 6.92kwh vs. mellu 10.9kwh.....
 
Onneksi Melcloud näyttää yläkanttiin, mulla on shelly naruissa kiinni, niin olen verrannut kulutuksia. Esim. eilinen, shelly 6.92kwh vs. mellu 10.9kwh.....
Kyllä tuo näköjään välillä näyttää suht oikeinkin, ainakin kuukausitasolla. Tämä kuukausi Melcloud 99,7 kWh vs Tapo P110 pistorasia 102,1 kWh. Viime kuukausi Melcloud 182,4 kWh vs Tapo 186 kWh.

Luotto Melcloudin energianseurantaan meni tosin siinä kun joskus tammikuussa näytti alle 1 kWh päiväkulutuksia usean päivän ajan, IVO bootin jälkeen näytti taas päiväkulutukseksi 10 kWh luokkaa joka lienee oikein. Ilmeisesti monilla muillakin ollut tuota samaa vikaa.
 
Millä tavalla se on "venäläinen asennus"? Ja millä perusteella vain kiinteä asennus on asiallinen?
Näyttää itse tehdyltä. Pysyvästi löysänä seinällä roikkuvat piuhat kuuluvat Afrikkaan ja Intiaan. Pistotulpallisen johdon ripustaminen kiinnikkeillä se vasta rumaa onkin.

Jos on oleellisen talotekniikan kojeen laiton takia asentaja paikalla, niin on ääretöntä laiskuutta ettei yhtä kytkintä saa samoilla vauhdilla paikalleen. Menee 3 minuuttia.
Jos ulkoyksikön lähettyvillä on pistorasia, niin en näe syytä olla tätä hyödyntämättä.
Hyödyntää voi myös siten, että olemassa olevasta kaapelista otetaan sähkö siihen turvakytkimelle. Sekään ei välttämättä ole aivan ihanteellista, koska ilpun ja painepesurin/sisätilalämmittimen/pölynimurin yhteinen kuorma on herkästi liikaa.
 
Ihme valitusta taas. Itsellä kaikki kolme pumppua pistotulpalla, vituttaako naminami? :-D

Kahdessa on älyrasiat välissä, jotka kertoilee että Pansun oma energiamittari näyttää 10-15% liian vähän.
 
Ihme valitusta taas. Itsellä kaikki kolme pumppua pistotulpalla, vituttaako naminami? :-D
Ei. Omalla tontilla vituttaisi katsella.

Tietenkin tässä on kyseessä makuasia, ja toinenkin tapa on aivan laillinen. Kunhan mainitsin, kun luulen että meitä on pari muutakin joita alkaisi jälkeenpäin ärsyttää vaikka asennuspäivänä juosten kusemisen hyväksyisikin.
 
Itselläni mökillä 3 vuotta ollut Mitsubishi FT-25VGK. Alkoi muutaman kuukauden kuluttua naputtamaan vaihtelevan jatkuvasti rumpu ja häiritsee nukkumista ja vie hermot sillä varsinkin hitailla kierroksilla alkaa resonoiden naputusääni joka kuuluu kyllä koko huoneessa selvästi. Ja tässähän ei tosiaan edes manuaalisäätö toimi vaan, vaikka olisi manuaalisesti pyöritysnopeus täysillä niin lämpötilan saavuttaessa menee idlelle ja kääntelee siivekkeitä aina keskiasentoon.

Tä'hän on nyt pariin otteeseen vaihdettu sitä akselin vapaanpään "laakeria" joka siis vain muovia. Nyt Scanoffice vihdoin haluaisi vielä vaihtaa koko sisäyksikön takuuseen tai sitten kaupan purku. Tästä nakutuksesta on kyllä netistä löytänyt juttua samasta ongelmasta ja jotkut ovat sitä korjanneet vaihtamalla tuonne oikeaa laakeria mutta se on kyllä aika hankala löytää sopivan kokoista.

1000002588.jpg

"laakeri"

Täällä varmaan paljon tätä mallia niin onko tämä ihan tyyppivika näissä vai onko toivoa saada sisäyksikkö ilman tuota nakutusta? Vai täytyykö alkaa katsella suosiolla toista mallia. Tämä tuli hommattua tyyliin "parhaana" eikä nyt siis haeta halvinta. Kotona Panasonic eikä se mitään nakuta, vaikka rumpu käsin paljon löysempi. Enkä kyllä tuollaista ole missään muuallakaan aiemmin kuullut korvaani. Ohessa video jossa tuo kyllä kuuluu aika heikosti mutta livenä siis selvän häiritsevänä.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni mökillä 3 vuotta ollut Mitsubishi FT-25VGK. Alkoi muutaman kuukauden kuluttua naputtamaan vaihtelevan jatkuvasti rumpu ja häiritsee nukkumista ja vie hermot sillä varsinkin hitailla kierroksilla alkaa resonoiden naputusääni joka kuuluu kyllä koko huoneessa selvästi. Ja tässähän ei tosiaan edes manuaalisäätö toimi vaan, vaikka olisi manuaalisesti pyöritysnopeus täysillä niin lämpötilan saavuttaessa menee idlelle ja kääntelee siivekkeitä aina keskiasentoon.

Tä'hän on nyt pariin otteeseen vaihdettu sitä akselin vapaanpään "laakeria" joka siis vain muovia. Nyt Scanoffice vihdoin haluaisi vielä vaihtaa koko sisäyksikön takuuseen tai sitten kaupan purku. Tästä nakutuksesta on kyllä netistä löytänyt juttua samasta ongelmasta ja jotkut ovat sitä korjanneet vaihtamalla tuonne oikeaa laakeria mutta se on kyllä aika hankala löytää sopivan kokoista.

1000002588.jpg

"laakeri"

Täällä varmaan paljon tätä mallia niin onko tämä ihan tyyppivika näissä vai onko toivoa saada sisäyksikkö ilman tuota nakutusta? Vai täytyykö alkaa katsella suosiolla toista mallia. Tämä tuli hommattua tyyliin "parhaana" eikä nyt siis haeta halvinta. Kotona Panasonic eikä se mitään nakuta, vaikka rumpu käsin paljon löysempi. Enkä kyllä tuollaista ole missään muuallakaan aiemmin kuullut korvaani. Ohessa video jossa tuo kyllä kuuluu aika heikosti mutta livenä siis selvän häiritsevänä.

No minkä kokoinen se on? Ei kai sitä laakeria nyt niin vaikea voi olla löytää mitoilla.

Omassa mitsussa nakuttaa välillä ne suulakkeet, jos on heilutus päällä.
 
Ihme valitusta taas. Itsellä kaikki kolme pumppua pistotulpalla, vituttaako naminami? :-D

Kahdessa on älyrasiat välissä, jotka kertoilee että Pansun oma energiamittari näyttää 10-15% liian vähän.
Täälläkin on kaksi pumppua tulpalla ja yksi kiinteällä kaapeloinnilla. Asentajat kyllä lyhensi tulppien johdon täsmälleen sopivan mittaisiksi ja kiinnitti johdot seinään/kaapelikouruun. Mitään roikkuvaa tuohon ei jäänyt. Ja oli kätevää lisätä vaan mittausta varten smart plugi väliin. Kiinteän asennuksen kanssa taas joutui soittamaan sähkärin paikalle asentaan shellyn mittauksen sinne väliin.

Tulpalla pyytäisin, jos uudestaankin tilaisi asennukset.
 
Itselläni mökillä 3 vuotta ollut Mitsubishi FT-25VGK. Alkoi muutaman kuukauden kuluttua naputtamaan vaihtelevan jatkuvasti rumpu ja häiritsee nukkumista ja vie hermot sillä varsinkin hitailla kierroksilla alkaa resonoiden naputusääni joka kuuluu kyllä koko huoneessa selvästi. Ja tässähän ei tosiaan edes manuaalisäätö toimi vaan, vaikka olisi manuaalisesti pyöritysnopeus täysillä niin lämpötilan saavuttaessa menee idlelle ja kääntelee siivekkeitä aina keskiasentoon.

Tä'hän on nyt pariin otteeseen vaihdettu sitä akselin vapaanpään "laakeria" joka siis vain muovia. Nyt Scanoffice vihdoin haluaisi vielä vaihtaa koko sisäyksikön takuuseen tai sitten kaupan purku. Tästä nakutuksesta on kyllä netistä löytänyt juttua samasta ongelmasta ja jotkut ovat sitä korjanneet vaihtamalla tuonne oikeaa laakeria mutta se on kyllä aika hankala löytää sopivan kokoista.

1000002588.jpg

"laakeri"

Täällä varmaan paljon tätä mallia niin onko tämä ihan tyyppivika näissä vai onko toivoa saada sisäyksikkö ilman tuota nakutusta? Vai täytyykö alkaa katsella suosiolla toista mallia. Tämä tuli hommattua tyyliin "parhaana" eikä nyt siis haeta halvinta. Kotona Panasonic eikä se mitään nakuta, vaikka rumpu käsin paljon löysempi. Enkä kyllä tuollaista ole missään muuallakaan aiemmin kuullut korvaani. Ohessa video jossa tuo kyllä kuuluu aika heikosti mutta livenä siis selvän häiritsevänä.


Oma FT25 on ollut nyt marraskuusta asti ja ei tämä ainakaan vielä ole alkanut naksttaa. Käyntiääni on ollut todella hiljainen, sulatusääni sen sijaan keskimääräistä kovempi.
 
Kellariin asennetaan kohta FT25, ja asentajan kanssa juttelin sähköistä. Vetästään 2.5mm² mmj koneelle ja aluksi 10a vikavirran taakse. Ja shelly pinta-askiin. Kaiken järjen mukaan pitäisi riittää, mutta vaihdetaan sitten tarvittaessa 16a nallille. (vaatii enemmän työtä sähkökaappiin, kun ei ole yhtään vapaata jäljellä....)
 
Riittäähän tuo ja pahimmassa tapauksessa menee johtimen suhteen alimitoitettu sulake jokanei haittaa mitään.
 
Kellariin asennetaan kohta FT25, ja asentajan kanssa juttelin sähköistä. Vetästään 2.5mm² mmj koneelle ja aluksi 10a vikavirran taakse. Ja shelly pinta-askiin. Kaiken järjen mukaan pitäisi riittää, mutta vaihdetaan sitten tarvittaessa 16a nallille. (vaatii enemmän työtä sähkökaappiin, kun ei ole yhtään vapaata jäljellä....)
Skenaarion kokonaisuutta en täysin saa tästä kiinni, mutta ei sillä niin väliä koska en ole sähköasentaja.

Tulin kuitenkin kertomaan, että minulla on nyt ollut saman teholuokan Samsung-ilpu käytössä yhden lämmityskauden, ja kytkettiin jakamaan 10 A tulppasulake 800W sähköpatterille aiemmin dedikoidusta syötöstä. Talvi oli toki lauha, mutta ILP kävi välillä pitkiä aikoja käsitykseni mukaan täysillä. On vaikea sanoa, missä määrin tuo sähköpatteri on kytkeytynyt päälle. Palaneita sulakkeita 0 kpl. Ongelmien ilmetessä voin toki sulakkeen(plus mahdollisesti kaapelin) korotuksen sijaan myös tehdä luovan suunnitteluratkaisun ja vaihtaa lähiaikoina uusittavaksi aiotun patterin hieman pienitehoisempaan. Jonkinlainen merkitys lienee myös sillä, että modernimpi termostaatti antaa lyhyempiä käyttöjaksoja.
 
No minkä kokoinen se on? Ei kai sitä laakeria nyt niin vaikea voi olla löytää mitoilla.

Omassa mitsussa nakuttaa välillä ne suulakkeet, jos on heilutus päällä.
Olen luopunut tuosta laakerinvaihtoajatuksesta, kun ei näistä ole tarkoitus tehdä itselleen mitään harrastusta vaan vain laittaa päälle/pois ja nauttia lämmöstä/viileydestä.

Tässä minulla tuo ääni tulee tuosta resonoivasta rummun heilumisesta ja muuttuu, jos painaa ulkokuoresta. Vaihtelee kierroksien mukaan välillä pois ja taas takaisin eli mahdollisimman ärsyttävä.


Varmaan tulee purettua tuo kauppa kerran antavat sen mahdollisuuden, kun ei viitsi enää miettiä koska uudessa sisäyksikössä alkaa vastaava naputus.

Onko kellään tätä (Tai muuten kokemusta näistä Toshiban paremman pään pumpuista) Toshiba Arctic Wood - Ilmalämpöpumppu | Toshiban lämpöpumppu sopii Suomen olosuhteisiin ,jos sellaista kokeilisi seuraavaksi. Lähinnä itseä etoo nuo kaikki hehkutetut automaattitoiminnot ja älykkäät käyttäytymiset. Eli haen sellaista missä saa myös täysin manuuliseksi jossa puhaltaa juuri siten miten käyttäjä haluaa eikä tee omiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, 13 vuotta vanha autotallin Ivt luovutti. Ei enää jaksa pitää lämpötilaa kuin reilussa kymmenessä asteessa. Taidan laittaa tilaukseen tuollaisen. Midean pumppu ilmeisesti. Pitää kesän aikana asennella paikoilleen.

 
Nyt viimein tänä kesänä/syksyllä tulee ajankohtaiseksi kerrostaloon hankkia jäähdytystä varten ilppi. Läpivienti seinään sekä pistorasia parvekkeelle ja vedenpoisto tulossa taloyhtiön remontissa ja itse pitäisi sitten keksiä mikä olisi hyvä pumppu ja viritellä mahdollisesti jonkinlaista yhteishankintaa kymmenille pumpuille.

Onko suosituksia firmoista jotka näitä asentaa ja joka voisi hoitaa useiden kymmenien pumppujen asennuksen? Ja suosituksia itse laitteista? Onko mitään 2025 uutuuksia esim. Plussaa pienestä koosta ja tosiaan pelkkä viilennys riittää. Ja onko kokemuksia saako jonkinlaisia määräalennuksia jos tilaa kerralla paljon pumppuja?
 
Taisi IVT Nordic Inverter 12 KHR-N kuolla kun oli vain sammunut eikä reagoi kaukosäätimeen enää, säätimeen kyllä valot syttyy jne niin ei patterit ainakaan ole loppu. Olihan tuo jo sitten 18v vanhakin jo.. 134neliön okt, pitäisi lämmittää ja kesällä viilentää, onko asennushinnat näissä ”kiinteät” luulisi olevan nopea asentaa kun vanha pois ja uusi vaan tilalle? Suosituksia siinä 1500€ hinnoissa? Pörssisähköä ei ole, eikä mitkään shellyt jne juurikaan kiinnosta. Takka on vastapäätä ilppiä.

Turun seudulla asutaan niin myös suostituksia tekijästä otetaan vastaam
 
Jahas, 13 vuotta vanha autotallin Ivt luovutti. Ei enää jaksa pitää lämpötilaa kuin reilussa kymmenessä asteessa. Taidan laittaa tilaukseen tuollaisen. Midean pumppu ilmeisesti. Pitää kesän aikana asennella paikoilleen.

Kärkkäisellä myös 499 € jos satut asumaan liki.
 
Ihan toimiva se pistorasiastakin on.
Tosin nykysäädökset taitavat turvakytkimen vaatia?

Millaiset nykysäädökset tarkaan ottaen ovat? Kiinnostaisi, kun olemme hankkimassa vaimon mökille ilmalämpöpumppua ja vaimo otti yhteyttä erääseen aktiivisesti itseään mainostavaan firmaan. Itselläni on nyt noussut tuntokarvat pystyyn kun alkaa olla maallikon mielestä ihan turhan monta varoitusmerkkiä ja ehkä sain jo vaimon puhuttua, että ei hyväksy tuota firmaa. Ehkä. Kun minusta on asennusfirmassa epäilyttävää se, että
  • Myyntimies soittelee aktiivisesti ja yrittää puskea kauppaa, ei odota että tutustuttaisiin tarjoukseen (joka ei ollut tarjous, koska toisesta vaihtoehdosta puuttui kokonaishinta)
  • Suunnittelu asennukseen tapahtuisi vasta kun tekee sopimuksen (???)
  • Kysyivät olisiko ulkoyksikön lähellä ulkopistorasiaa, sitten kun kuulivat että ei, niin kysyivät olisiko lähellä sisällä sopivaa pistorasiaa. Eikös nyt pitäisi olla vähintään vikavirtasuojattu rasia, mitä siellä ei ole. Ja mieluiten oma sulake? Ja veto sisältä pistorasiasta ulos? Ja näin maallikkona tuntuu, että eikös se kannattaisi vetää mieluummin suoraan sähkökaapista, joka olisi metrin päässä asennuspaikasta?
Kuulostaa ihan helvatin epäilyttävältä firmalta vaikka/koska onkin kovasti itseään mainostanut mediaa myöten.
 
Millaiset nykysäädökset tarkaan ottaen ovat? Kiinnostaisi, kun olemme hankkimassa vaimon mökille ilmalämpöpumppua ja vaimo otti yhteyttä erääseen aktiivisesti itseään mainostavaan firmaan. Itselläni on nyt noussut tuntokarvat pystyyn kun alkaa olla maallikon mielestä ihan turhan monta varoitusmerkkiä ja ehkä sain jo vaimon puhuttua, että ei hyväksy tuota firmaa. Ehkä. Kun minusta on asennusfirmassa epäilyttävää se, että
  • Myyntimies soittelee aktiivisesti ja yrittää puskea kauppaa, ei odota että tutustuttaisiin tarjoukseen (joka ei ollut tarjous, koska toisesta vaihtoehdosta puuttui kokonaishinta)
  • Suunnittelu asennukseen tapahtuisi vasta kun tekee sopimuksen (???)
  • Kysyivät olisiko ulkoyksikön lähellä ulkopistorasiaa, sitten kun kuulivat että ei, niin kysyivät olisiko lähellä sisällä sopivaa pistorasiaa. Eikös nyt pitäisi olla vähintään vikavirtasuojattu rasia, mitä siellä ei ole. Ja mieluiten oma sulake? Ja veto sisältä pistorasiasta ulos? Ja näin maallikkona tuntuu, että eikös se kannattaisi vetää mieluummin suoraan sähkökaapista, joka olisi metrin päässä asennuspaikasta?
Kuulostaa ihan helvatin epäilyttävältä firmalta vaikka/koska onkin kovasti itseään mainostanut mediaa myöten.
Paras on tietenkin jos on oma sulake, mutta ei se taida pakollista olla. Meille tehtiin asennus ulkopistorasiasta kiinteällä (nätisti vedetyllä) johdolla ja siihen väliin vielä turvakytkin. Meillä on itsellä noi ulkopistorasiat väihäisellä käytöllä ja niissä on sulake 16A kun laitse itsessään vaatii vain 10A niin itse en ole murehtinut tuota sähköä laisinkaan.

Voihan sitä aina kysyä tarjousta toisesta firmasta ja samalla kysellä mikä heidän mielestä olisi paras tapa saada sähköä laitteelle.

Firmathan tunnetusti haluaa tehdä asennuksen niin nopeasti kuin mahdollista niin harvoin ne ajattelee asiakkaan näkökulmasta mikä on se paras vaihtoehto jos se ei ole se nopein. Paras on jos itse päättää mihin sisä ja ulkoyksiköt tulee. Ja jos kiinnitys on seinään, sokkeliin tai maavaraiseen telineeseen.
 
Kysyivät olisiko ulkoyksikön lähellä ulkopistorasiaa, sitten kun kuulivat että ei, niin kysyivät olisiko lähellä sisällä sopivaa pistorasiaa. Eikös nyt pitäisi olla vähintään vikavirtasuojattu rasia
Veikkaan että tällä tarkoitettiin sitä, että sieltä sisäpistorasialta(tai lisäämällä rasia kaapeliin sopivaan kohtaan) jaettaisiin läpiviennin kautta turvakytkimelle, jolloin päästään huomattavan pienillä sähkötöillä vs. vetämällä keskukselta asti. Ei siis asenneta ulkopistorasiaa ilman vikavirtasuojaa, eikä varsinkaan itämaiseen tapaan vedetä pistotulpallista liitäntäjohtoa seinän läpi. Toivottavasti.

Tai ehkä firmassa on vain lyhyitä jatkojohtoja ja varmistelevat että asennuksen aikainen sähkö järjestyy. :lol:

Suunnittelu asennukseen tapahtuisi vasta kun tekee sopimuksen (???)
Mökin ilmalämpöpumpun asennuksessa "suunnittelu" on aika iso sana jos ainakin tiedetään että puuseinästä ollaan menossa läpi. Tietysti mahdollinen maateline vähän lisää päätösten määrää ja työn laajuuden arviota.
Ja näin maallikkona tuntuu, että eikös se kannattaisi vetää mieluummin suoraan sähkökaapista, joka olisi metrin päässä asennuspaikasta?
Jos se on metrin päässä niin kyllä, tai meillä ainakin tehtäisiin ihan maallikon päätöksellä. Ehkä pumppuja asentamassa kiertää kesähessu, jota sähkötyönjohtaja ei uskalla päästää tekemään oikeita sähköasennuksia.

Omalla työmaallani asennus tehtiin seinän läpi sähköpatteriryhmän kaapelin vähiten kuormitetusta johtimesta, jolloin ei tarvinnut vetää parin huoneen läpi uutta kaapelia. Pistorasian kaapelista ei voinut vetää - huoneessa ei edes ollut maadoitettuja pistorasioita eikä varsinkaan suojamaajohdinta siinä kaapelissa. Lisäksi pitäisin muutenkin hiukan ongelmallisena jos pakkasella ei voi tai kannata esimerkiksi imuroida olohuoneessa.
 
Itse olen sitä mieltä että jos ottaa Ilp:in sähköt töpselistä, niin se on väärä paikka säästää.
Maksaa hieman enemmän, ja syöttö suoraan sulaketaululta, omalta sulakkeelta.
Toki jos ei ole tosiaan mahdollista, menee sitten töpseliasennuksella.
 
Talon ilpeille vedin kesällä oman maakaapelin kun ed. asennus oli niin perseelleen tehty. Yhdestä ulkopistorasiasta oli otettu okt:n ylä- ja alakerran pumppujen sähköt. Tästä aika roima vinokuorma mikä haittasi sähköauton latausta ja muutenkin paskaa työtä kuormittaa pistorasian johtoa noin. Nyt ovat omilla sulakkeillaan eri vaiheilla.

Autotallissa en näe tarvetta vetää täysin omaa kaapelia pumpulle kun saman sulakkeen päässä on vain tallin valot ja nosto-ovi ja muutamia sisäpistorasioita, eikä sähköä ole edes tarvinnut ottaa pistorasiasta vaan tallin jakorasiasta. Talliin sähköt tulee omaa maakaapeliaan pitkin.
 
Tästä näkee miten automaatio säätää pyyntilämpöä ja mikä on vaikutus kauempana asunnossa. Pyynnin nosto buustaa puhallusta ja tuntuu, että lämpö leviää paremmin kuin vakiopyynnillä (lämmön kerrostuminen).
Tuntuu, että toimii vähän samalla tavalla kuin vanha on/off kone, sehän antoi lämpöä myös jaksottain ja siinä vedontunne oli lähes olematon, koska puhallus lähti päälle vasta, kun kenno oli riittävän lämmin.
Alan olla melko tyytyväinen tähän pyyntilämmön automaatioon.

Mulla on HomeAssistantissa Daikin HACS:in kautta. Miten määritellään Daikin käynnistymään ja sammumaan etäluettavan lämpömittarin mukaan? Eli käynnistyy kun lämpötila putoaa 21,3°C ja sammuu kun lämpötila nousee 22°C. Näyttää tää kevät olevan daikinillekin vaikea.

Edit. Taisinkin osata määritellä
 
Viimeksi muokattu:
Mä vaihdoin FD25 --> Stylish 30N viime syksynä. Kun vertailen kuukauden keskilämpöjä ja kulutusta, että saattaa jopa maksaa itsensä takaisin 5-7 vuodessa. Täällä toki ilppiä avustaa varaava takka, joten mahdollisesti takaisinmaksu saattaisi olla jopa nopeampaa ilman sitä. Lämpöpmppufoorumin perusteella FD25 oli ilmeisesti aika susi-malli verrattuna FD35:een.
Minkä hinnan ja kulutuksen mukaan laskit takaisinmaksuaikaa? Täällä edelleen käytössä 2009 asennettu FD25 (ollut hyvin pitkälti lähes ainoana lämmönlähteenä), mutta vaatisi puhallinmoottorin (laakereiden) vaihdon. Miettinyt kannattaako enää laittaa penniäkään tuohon vai pitäisikö vaihtaa jo uuteen.
 
Nykyään kaikissa näyttäisi olevan wifi joten varmaankin aika hyvin pystyy HA:n kautta seuraamaan toimintaa.
Se, että pumpussa "on wifi" ei sitten vielä tarkoita että pystyy helposti ja näppärästi integroimaan Home Assistantiin sen enempää kuin minkä tahansa muun IR-blasterilla tai jollain väylävirityksellä. En osaa sanoa onko jonkin tietyn valmistajan systeemi vailla mitään toimivaa integraatiota, mutta kuhunkin tarvitaan omansa. Esimerkiksi Samsungissa toimii mutta ei järin kiitettävästi ja vaatii huomiota. Vain pilvi-integraatio siinä missä joissain valmistajan vanhemmissa laitteissa oli lokaali mahdollisuus.
Minkä hinnan ja kulutuksen mukaan laskit takaisinmaksuaikaa? Täällä edelleen käytössä 2009 asennettu FD25 (ollut hyvin pitkälti lähes ainoana lämmönlähteenä), mutta vaatisi puhallinmoottorin (laakereiden) vaihdon. Miettinyt kannattaako enää laittaa penniäkään tuohon vai pitäisikö vaihtaa jo uuteen.
Itsehän en edes laskisi jos vanha laite alkaa hajota ja tuntuu ennakoiva vaihto tarpeelliselta. Joka tapauksessa lämmitysmuoto(ja sen mukana seuraava kesän ylellisyys) on kokonaisedullinen jos laite kestää 16 vuotta. On silkkaa bonusta, että 16 vuotta uudempi laite on todennäköisesti myös energiataloudellisempi, etenkin jos on arvelu että edellinen on ollut aikalaisiinsa verraten vähän kakka.

Vaikka pumpusta toiseen on eri juttu kuin ihan vaan pumpun takaisinmaksuaika vs. muu kehnompi yksinomainen lämmönlähde, voisin tuota jälkimmäistä nyt mutuilla alkavasti yhden vuoden Samsung Geon kulutushistoriasta. Lämmitystarve on jo vähäinen ja näyttäisi kohta päättyvän(tänään kone piti 10 tuntia taukoa), ja kesän viilennyssähköä meni muistaakseni noin 200 kWh. Jos oletetaan Samsungin pilven ja täten myös HA:n ilmoittama mittarilukema oikeaksi, lämmityskaudelle tuli/tulee kulutusta vain noin 2500 kWh. Paljonko säästyi vs. vastussähkö? Heitetään rohkeasti 5000 tai ehkä sittenkin maltillisesti 4000. Tämähän tarkoittaisi ilmaisella sähköllä ja pelkkä Suomen ja Carunan verotusoikeus laskien 400 tai 320 euroa vuodessa, siis tällä hetkellä. Jos energia maksaisi päälle saman kuin siirto, 800 tai 640. Carunan hinta noussee vielä rutkasti laitteen elinkaaren aikana, vaikka toisaalta energian keskihinnan olettaisi pysyvän alle nykyisen siirtolaskun ainakin lähitulevaisuudessa. Toisaalta huipputehot pumpussakin painottuvat huippuhintoihin. Investoinnin kuoletusajan järjellinen vaihteluväli voisi täten olla 4-7 vuotta. Tämä vasemman käden päässälasku ei ota huomioon korkoa. Nyt jos erehtyy ottamaan tulisijoja käyttöön ja polttamaan Ilmaista Puuta, aika venyy. Joka tapauksessa edellä esitetty arvelu huonon pumpun vaihtamisesta hyvään on aika optimistinen. Silti pakkohan se on jossain vaiheessa vaihtaa.
 
Minkä hinnan ja kulutuksen mukaan laskit takaisinmaksuaikaa? Täällä edelleen käytössä 2009 asennettu FD25 (ollut hyvin pitkälti lähes ainoana lämmönlähteenä), mutta vaatisi puhallinmoottorin (laakereiden) vaihdon. Miettinyt kannattaako enää laittaa penniäkään tuohon vai pitäisikö vaihtaa jo uuteen.

En omaani päässyt laakereita vaihtamaan, mutta itse tehden kustannus muutamia euroja, ei pitäisin olla rakettitiedettä. Purettua tuli muutamia kertoja puhdistusta varten kyllä.

Enkä kyllä tiedä miksi FD25 on/oli ”susi-malli” verrattuna FD35. Rauta sama, softassa eroa. Olisiko ollut FD35 parempi isompaan tilaan, kun softan puolelta enemmän tehoja. FD25:n voi vaihtaa FD35:ksi piirilevyn vaihtamalla, jos sellaisen jostain torista ostaa. Aikansa kustannustehokas malli, eikä tässä vuosien saatossa tekniikka/fysiikka ole niin paljon muuttunut.
 
Minkä hinnan ja kulutuksen mukaan laskit takaisinmaksuaikaa? Täällä edelleen käytössä 2009 asennettu FD25 (ollut hyvin pitkälti lähes ainoana lämmönlähteenä), mutta vaatisi puhallinmoottorin (laakereiden) vaihdon. Miettinyt kannattaako enää laittaa penniäkään tuohon vai pitäisikö vaihtaa jo uuteen.
15c / kWh käytin laskelmissa. Niin kuin tuossa ylempänä kerrotaan, niin itse tehtynä laakerien vaihto ei ole kustannus eikä mikään, mutta ostopalveluita tuon ikäiseen en enää käyttäisi.
 
Onkos täällä ketään jolla on ilppi asennettu kerrostaloon niin että ulkoyksikkö on parvekkeella? Ajattelin omaan asuntooni viilentävän ilpin hommata, eilen soittelin isännöitsijälle ja puheeksi tuli kondenssivesi että miten olen sen ajatellut hoitaa.

Parvekkeessa on se vedenpoistoreikä mutta sitä ei kyllä voi käyttää, se tiputtaa suoraan alakerran asukkaan terassille siitä.

Käykö siihen joku astia alle jonka sitten tyhjentää, kuinka paljon vettä ulkoyksiköstä tulee suurinpiirtein kun ilppi jäähdyttää ?
 
Onko taloyhtiössä jo olemassa asennettuja ILPeja?
Koska jos on saat kyllä siihen sitten muutosluvan mutta jos ei ole niin sitten se pitää hyväksyttää hallituksella.

Veden voit ottaa talteen johonkin isoon astiaan mutta siinä on riskinsä että jos täyttyy ja tulee yli niin menee minne menee. Toinen vaihtoehto on pumppu joka pumppaa ne viemäriin.

Taloyhtiöillä on yleensä valmiina kyllä ohjeistus miten asennus jne. tulisi toteuttaa.
 
Onkos täällä ketään jolla on ilppi asennettu kerrostaloon niin että ulkoyksikkö on parvekkeella? Ajattelin omaan asuntooni viilentävän ilpin hommata, eilen soittelin isännöitsijälle ja puheeksi tuli kondenssivesi että miten olen sen ajatellut hoitaa.

Parvekkeessa on se vedenpoistoreikä mutta sitä ei kyllä voi käyttää, se tiputtaa suoraan alakerran asukkaan terassille siitä.

Käykö siihen joku astia alle jonka sitten tyhjentää, kuinka paljon vettä ulkoyksiköstä tulee suurinpiirtein kun ilppi jäähdyttää ?
Maajalusta joka nostaa ilpin sen ~puol metriä irti, ja alla 60L "sementtivati". Kovilla helteillä tarttee tyhjentää n. kerran viikossa.
 
Onkos täällä ketään jolla on ilppi asennettu kerrostaloon niin että ulkoyksikkö on parvekkeella? Ajattelin omaan asuntooni viilentävän ilpin hommata, eilen soittelin isännöitsijälle ja puheeksi tuli kondenssivesi että miten olen sen ajatellut hoitaa.

Parvekkeessa on se vedenpoistoreikä mutta sitä ei kyllä voi käyttää, se tiputtaa suoraan alakerran asukkaan terassille siitä.

Käykö siihen joku astia alle jonka sitten tyhjentää, kuinka paljon vettä ulkoyksiköstä tulee suurinpiirtein kun ilppi jäähdyttää ?
Minulla kävi niinkin hyvä tuuri että on kulmakämppä ja parvekkeen vieressä on ränni johon asentaja vei kondenssiletkun. Isännöitsijältä vielä varmisti, että on lupa tehdä reikä.
 
Onko taloyhtiössä jo olemassa asennettuja ILPeja?
Koska jos on saat kyllä siihen sitten muutosluvan mutta jos ei ole niin sitten se pitää hyväksyttää hallituksella.

Veden voit ottaa talteen johonkin isoon astiaan mutta siinä on riskinsä että jos täyttyy ja tulee yli niin menee minne menee. Toinen vaihtoehto on pumppu joka pumppaa ne viemäriin.

Taloyhtiöillä on yleensä valmiina kyllä ohjeistus miten asennus jne. tulisi toteuttaa.

Ei ole vielä tässä taloyhtiössä ilppiä kenelläkään, olen ensimmäinen.

Maajalusta joka nostaa ilpin sen ~puol metriä irti, ja alla 60L "sementtivati". Kovilla helteillä tarttee tyhjentää n. kerran viikossa.

Joku tuollainen vois toimia, ei vaan voi olla noin suuri astia koska joudun sen tyhjentämään asunnon sisälle viemäriin.

Minulla kävi niinkin hyvä tuuri että on kulmakämppä ja parvekkeen vieressä on ränni johon asentaja vei kondenssiletkun. Isännöitsijältä vielä varmisti, että on lupa tehdä reikä.

Minunkin asuntoni vieressä menee ränni, isännöitsijä sanoi että taloyhtiön hallitus päättää saako sitä käyttää vai ei. Juurikin se reiän poraaminen sadevesiränniin on se juttu siinä.

Kiitos ideoista, ilmoittelen tänne kun pumpun asennus on ajankohtainen että mihin ratkaisuun kondenssiveden suhteen päädyttiin.
 
Joku tuollainen vois toimia, ei vaan voi olla noin suuri astia koska joudun sen tyhjentämään asunnon sisälle viemäriin.
10L ämpäri ja 2L kauha, saa mukavan liikuntatuokion kun menee se 5 minuuttia tyhjentää se vati :) Eihän sitä koskaan ihan tyhjäksi saa, yleensä tulee otettua 5 ämpärillistä ja pohjalle jää sentin verran vettä.
 
Pari lämmintä päivää tässä ollut ja nousi asunnon lämpötila sen verran, että pidin ilppiä päällä. Nyt taas viileämpää ja ei nouse yli 21c asteen sisällä. Jos ilppiä nyt hetkellisesti muutaman päivän pitää pois päältä niin eihän tuosta nyt ongelmia kuivumisen kanssa tule? Eikös tuo koske ns pidempiaikaista sammutusta (viikkoja)?
Ilppinä Daikin Perfera 30.
 
Pari lämmintä päivää tässä ollut ja nousi asunnon lämpötila sen verran, että pidin ilppiä päällä. Nyt taas viileämpää ja ei nouse yli 21c asteen sisällä. Jos ilppiä nyt hetkellisesti muutaman päivän pitää pois päältä niin eihän tuosta nyt ongelmia kuivumisen kanssa tule? Eikös tuo koske ns pidempiaikaista sammutusta (viikkoja)?
Ilppinä Daikin Perfera 30.
Itse varmuudeks kuivattaisin sen. Eli ajaisin vaikka pelkälllä puhalluksella tunnin pari.. Tai jos nopeammin haluaa, niin lämmityksellä.
Hmm. nyt tuli mieleen, että Perferassa taisi olla joku kuivanapito asetuskin ?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 039
Viestejä
4 740 565
Jäsenet
77 260
Uusin jäsen
Stupa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom