Ilmalämpöpumput eli ILPit

Panasoniccin LZ25 toimintaa, hyvin toimii, pisimmät sulatusvälit reilu 3h, lyhyimmät n. 1h

1704383660403.png
 
Pitäisi ottaa virrat joksikin aikaa kokonaan pois ja sitten takaisin päälle. Virrat pois töpselistä/katkaisijasta kokonaan, silloin kun se on käynnissä. Ns. IVO-boot. Eli ei ensin kaukosäätimestä.
Samaa paskaa se on seuraavana päivänä, ja näitä ei näillä pakkasilla sammutella.
 
2013 asennettu Mitsu EF35 -30 pihalla ja puhallus ilma 30c ulko yksikössä ei käytännössä jäätää ollenkaan päällä eikä koneen allakaan.
 
Mulla on näillä pakkasilla panan pyynti 30c ja puhallus täysillä. Leivinuunilla, takakalla ja puuhellalla loput. On toi pumppu kuitenkin edullisempi tapa lämmittää kuin suorasähkö, vaikka olisi kuinka pakkasta.

Miksi pyynti noin paljon? Mulla kanssa panat ja pyynti on kesät talvet sama. Kyllähän se pumppu nyt osaa puhaltaa kuumempaa ilmaa mikäli ei pysy pyynnissä?
Tuntuu jotenkin järjettömältä nostaa pyyntiä, eihän se käytännössä vaikuta kämpän lämpimänä pitämiseen mitään?
Olen aina kuvitellut että pyynniksi laitetaan lämpötila mitä haluaa pumpun tavoittelevan, jolloin lämpötilan laskiessa pumppu alkaa puhaltaa kuumempaa.
 
Kuinka paljon tuo pyynnin asteluku vaikuttaa kulutukseen?
Itse painanut 21c mutta täällä esiintyy tuota 30c lukemaa.
 
Itse koitin Toshiba Optimum 25:sella, niin ei ollut ottotehossa, eikä pihalluslämmössä eroa oliko pyynti 21c vai 30c. Hakkaa varmaan limittiä vasten kun jatkuvasti ottaa sen 1,3kw tuolla 21c pyynnillä. Kyllä se osaa itsensä säätää täysille tuolla maltillisemmalla pyynnilläkin.
 
Miksi pyynti noin paljon? Mulla kanssa panat ja pyynti on kesät talvet sama. Kyllähän se pumppu nyt osaa puhaltaa kuumempaa ilmaa mikäli ei pysy pyynnissä?
Tuntuu jotenkin järjettömältä nostaa pyyntiä, eihän se käytännössä vaikuta kämpän lämpimänä pitämiseen mitään?
Olen aina kuvitellut että pyynniksi laitetaan lämpötila mitä haluaa pumpun tavoittelevan, jolloin lämpötilan laskiessa pumppu alkaa puhaltaa kuumempaa.
Tämä. +21c pyynti riittää hyvin.
 
Miksi pyynti noin paljon? Mulla kanssa panat ja pyynti on kesät talvet sama. Kyllähän se pumppu nyt osaa puhaltaa kuumempaa ilmaa mikäli ei pysy pyynnissä?
Tuntuu jotenkin järjettömältä nostaa pyyntiä, eihän se käytännössä vaikuta kämpän lämpimänä pitämiseen mitään?
Olen aina kuvitellut että pyynniksi laitetaan lämpötila mitä haluaa pumpun tavoittelevan, jolloin lämpötilan laskiessa pumppu alkaa puhaltaa kuumempaa.
Pumppu ei ole optimipaikassa, kun on laitettu niin, että saa kesällä yläkerran viilennettyä, Tuo rappu äkkiä lämpenee enemmän, mutta muu talo jää kylmäksi. Kannattaa se muutenkin laittaa pumppuun lisää pyyntiä ennen kuin alkaa käynnistellä suoraa sähköä, pumppu näkee vain sen ympäröivän ilman lämmön, ei koko talon lämpöä.

Tuo viilennys kun on ollut aika isona prioriteettinä, kun puulla saa lämmitettyä, viilennys sillä on vaikeaa.

Kaksi ilppiä pitäisi juu olla, mutta vielä kympin pakkasilla tuo yksi yksinään pitää kämpän lämpöisenä.

Sähköpattereiden sulakkeet olen kääntänyt alas, tulee muuten pian laiskaksi, eikä muista työntää puuta uuniin, kun kämppä ei jäähdykkään.
 
Sulatusvesi on jäätynyt puikoksi poistoaukon alle niin paksulti etten saa käsin sitä puikkoa katkaistua. Millähän sen sulattaisi?
 
Mutta ei kai tuo nyt oikeasti ihan tuulesta ole temmattu, että noita ei pitäisi kovilla pakkasilla käynnistellä? Ainakin meillä sanoi asentajakin, että jos menee kovilla pakkasilla sammuttamaan, niin pitää odotella, että lauhtuu, ennenkuin käynnistää uudelleen. Tällä hetkellä mittari näyttää -30.
Itsellä Toshiba laitettu kiinni JOKA YÖKSI 10 VUODEN AJAN ja hyvin toimii. Turhaa varovaisuutta mielestäni.
 
Näyttävästi mitsun RW35 rajat tulloo tässä -25 -> ja enemmän vastaan, kun koko ajan viikkotolkulla tuollasta pakkasta. Yksin ei riitä ennään pitämään lämpösenä (vaikka takka + sauna lämpiääkin myös). Aamulla takan + saunan lämmittää ennen töihin menoa, niin lämpötila on sitten n. 20,5 -21. Yöllä sitten kun töistä pääsee, niin on tippunut siihen 19,8 kieppeille ja yön pysyykin siinä lähettyvillä.

Pitääpi tuonne yläkertaan jossai vaiheessa toinen pumppu hankkia, kun ei tämä alakerran pumppu riitä sinne mitenkää.
 
Näyttävästi mitsun RW35 rajat tulloo tässä -25 -> ja enemmän vastaan, kun koko ajan viikkotolkulla tuollasta pakkasta. Yksin ei riitä ennään pitämään lämpösenä (vaikka takka + sauna lämpiääkin myös). Aamulla takan + saunan lämmittää ennen töihin menoa, niin lämpötila on sitten n. 20,5 -21. Yöllä sitten kun töistä pääsee, niin on tippunut siihen 19,8 kieppeille ja yön pysyykin siinä lähettyvillä.

Pitääpi tuonne yläkertaan jossai vaiheessa toinen pumppu hankkia, kun ei tämä alakerran pumppu riitä sinne mitenkää.
Saman huomasin omalla RW35, -25 asteeseen asti riittää yksikseen lämmittämään, mutta ei kylmemmässä. Nyt -35 asteessa kuitenkin ulos tulee 28 asteista ilmaa kun sisäilma on 16 asteista muuten, eli jonkin verran kuitenkin lämmittää.
 
Mites tuo takkatoiminta pelaa? Eli laitteesta kys toiminto päälle kun takkaa lämmitetään ja pidetään päällä kunnes takka sammuu, sitten toiminto pois? Tässä pitäisi ostaa uusi pumppu olkkariin, jossa on myös takka ja pohdin noiden yhteiskäyttöä. Mitsun LN 25 pohdinassa
 
EI tässä "oikeaa" takkatoimintoa mitsussa edelleenkään ole, mutta kyllä tuo circulator kannattaa päällä kokoajan pitää että ilma kiertää paremmin
 
Täällä Panasonic NE9PKE, ei tuosta hirveästi ole raportoitavaa. Seinällä suhissut kohta kahdeksan vuotta. Tänä kesänä putsasin sisäkennon ensimmäistä kertaa perusteellisesti.
Täälläkin alkoi Panasta teho loppumaan -25 asteen jälkeen. Piti napsautella lisää pattereita päälle ja nostaa lämpöjä jo päällä olleista pattereista. Lämmitettäviä neliöitä suunnilleen 60 kappaletta, pesuhuone ym lämpenevät lattialämmöllä.
 
Takan ollessa päällä vai ns aina? Mikä on sitten oikea takkatoiminto ja mistä malleista löytyy?

Itselläni on aina päällä, mutta mitä näitä keskusteluja kattelee ja kokemuksia niin sanovat ettei kuulemma ole oikea takkatila tämä :hmm: En itse mikään expertti ole
 
Takan ollessa päällä vai ns aina? Mikä on sitten oikea takkatoiminto ja mistä malleista löytyy?

Siis niin kauan, kun halutaan sen sitä takan tuottamaa lämpöä kierrättävän. Jos on varaava takka, niin pitää päällä niin kauan, kun se lämpöä hohkaa. Mutta tosiaan tuosta Circulaattorista on monenlaista juttua. Osa ainakin sitä mieltä, että se kierrättää ilmaa vain, kun on tarpeeksi lämmintä (olikohan yli 23 astetta). Nykyisin kun suositellaan pidettävän energiansäästön takia huonelämmöt kurissa, niin harvalla varmaan talviaikaan huonelämpötila on yli 23 käytti takkaa tai ei.
 
Mulla mitsubishi ge25, reilu 10v vanha.

Millaista lämpöä teidän laitteet puhaltaa sisään?

Ulkona -15 ja 33c saan kennolt infrapunalla.
Onko kunnossa vai kylmäaineet vähissä?
 
Takan ollessa päällä vai ns aina? Mikä on sitten oikea takkatoiminto ja mistä malleista löytyy?

Toshiboista löytyy. Puhaltaa halutulla nopeudella maailman tappiin ja lämmittää, kun tarvetta on.

Panasoniceissa ja Fujitsuissa myös, ainakin tietyissä malleissa huoltovalikon kautta säätäen.
 
Voisikohan LN25 sulatteluongelma mennä virhevastuuseen vaikka kohta 5v vanha laite, luvattu SCOP ei toteudu näissä lämpötiloissa? Kohta lauhtuu ja helpottaa mutta ei tota pumppua ole näille keleille suunniteltu vaikka VTT sanois mitä.
 
Voisikohan LN25 sulatteluongelma mennä virhevastuuseen vaikka kohta 5v vanha laite, luvattu SCOP ei toteudu näissä lämpötiloissa? Kohta lauhtuu ja helpottaa mutta ei tota pumppua ole näille keleille suunniteltu vaikka VTT sanois mitä.
Se Scanofficen teettämä VTT testi on täyttä soopaa, semmoisetki pumput mitkä toimii näillä keleillä vielä moitteettomasti olivat testin mukaan paljon huonompia kuin Scanofficen päämerkki Mitsu. Nykypäivänä vaan ei ole puolueettomia testilaitoksia olemassakaan, kuka ne rahoittaisi?
 
Se joka harkitsee lämpöpumpun ostamista oli se sitten ilma, vesi tai maa niin lämpöpumppufoorumilta saa käyttäjien kokemusperäistä tietoa eri laitteista, tottakai pieni suodatin pitää olla päällä, kun jokainen omaa hankintaansa saattaa pitää ainoana oikeana, mutta on siellä paljon niitäkin jotka aidosti kertovat hyvät ja huonot asiat ja pettymykset.
 
Onko jollain omakohtaista kokemusta Toshiban Haori mallista? Ulkonäkönsä puolesta sopisi meille sisustukseen. Kauhean vähän kokemuksia tuosta mallista tuntui olevan myös lämpöpumppufoorumilla. 25 ja 35 nordic versio ilm tulee ulkoyksikön sulanapidolla. Tuo 25malli varmaan riittäisi 130m2 asuntoon? Keittiö ja olkkari nyt tärkeimpänä (yhtä isoa tilaa). Olkkarissa takka ja näköjään toshiboissa tosiaan kehutaan tuota takkaominaisuutta.
Mites jaksaa tälläiset pakkaset, onko kokemuksia?
 
Viikon nyt ollut tätä keliä ja talon rakenteet jäähtyneet läpikotaisin, niin kyllä se alkaa olla 2x LN25 puhti pikkuhiljaa pois. Ei noista ole monen päivän -30 keleillä enää kovia tehoja. -20 on vielä ihan suht okei, mutta pumppu kuin pumppu alkaa tehot tippua sen jälkeen ja lämmöntarve samalla kasvaa. Ei ole toimiva yhtälö äärikeleissä. Pumppu pyörii täysillä, eikä silti jaksa pitää pyydettyä lämpötilaa. Ainakin Mitsu alkaa lyhentää sulatusväliä silloin kun teho loppuu.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain omakohtaista kokemusta Toshiban Haori mallista? Ulkonäkönsä puolesta sopisi meille sisustukseen. Kauhean vähän kokemuksia tuosta mallista tuntui olevan myös lämpöpumppufoorumilla. 25 ja 35 nordic versio ilm tulee ulkoyksikön sulanapidolla. Tuo 25malli varmaan riittäisi 130m2 asuntoon? Keittiö ja olkkari nyt tärkeimpänä (yhtä isoa tilaa). Olkkarissa takka ja näköjään toshiboissa tosiaan kehutaan tuota takkaominaisuutta.
Mites jaksaa tälläiset pakkaset, onko kokemuksia?

Toshiban Haorista ei ole kokemuksia, mutta itsellä on ajossa Toshiba Polar Black 35. Polarissa ja Haorissa on normaalitoimituksessa sama ulkoyksikkö (käsitääkseni). Polar 35:n toiminut etelä-suomessa moitteetta ks. pakkasjaksolla. Pienempi 25:n olisi varmaankin jo hyytynyt.

Hintaero 25 vs 35 hankinnassa taisi olla jotain 100€:n luokkaa, eli kannattaa harkita suoraan isompaa (oma mielipide).
 
Viimeksi muokattu:
2 x Toshiba Premium+ 25 ovat jaksaneet lämmitellä -25c asti ihan OK omaa kämppää (2005 rakennettu OKT, 2. kerrosratkaisu, 157 kem2/135 htm2).

Olen tosin pari viime päivää pitänyt varaavassa takassa aamulla ja illalla pienet tulet lisäksi. Lähinnä tunnelman vuoksi. Ja ehkä pieni sähkönssäästön toivekin mielessä.

ETA:

Sulatusvälejä ei ole tullut tarkkailtua. Olisiko kiinteä 90 min näissä keleissä?

Haori lienee ihan pätevä peli. Jos yksi pumppu, niin laittaisin 35-koon.
 
Viimeksi muokattu:
Viikon nyt ollut tätä keliä ja talon rakenteet jäähtyneet läpikotaisin, niin kyllä se alkaa olla 2x LN25 puhti pikkuhiljaa pois. Ei noista ole monen päivän -30 keleillä enää kovia tehoja. -20 on vielä ihan suht okei, mutta pumppu kuin pumppu alkaa tehot tippua sen jälkeen ja lämmöntarve samalla kasvaa. Ei ole toimiva yhtälö äärikeleissä. Pumppu pyörii täysillä, eikä silti jaksa pitää pyydettyä lämpötilaa. Ainakin Mitsu alkaa lyhentää sulatusväliä silloin kun teho loppuu.
Ryhmäkanne? Vai onko joku saanut uuden fm? Tehohan noista ei lopu ainakaan vtt.
 
Se Scanofficen teettämä VTT testi on täyttä soopaa, semmoisetki pumput mitkä toimii näillä keleillä vielä moitteettomasti olivat testin mukaan paljon huonompia kuin Scanofficen päämerkki Mitsu. Nykypäivänä vaan ei ole puolueettomia testilaitoksia olemassakaan, kuka ne rahoittaisi?
Jep, noissahan lukee että tilaaja asensi pumpun. Varmaan toimistolla testattu etukäteen miten saa ryssittyä parhaiten kilpailijan pumpun asennuksen. Aikoinaanhan Toshiba tilasi itse VTT:ltä testin, silloin tulokset oli muistaakseni tasaväkisempiä. Jotenkin Hankala uskoa että Tossun Premium+:lla on sama COP -30:ssä kuin minun Arcticissa, jossa R410 kylmäaineet. Premiumin testautti Scanoffice, Arcticin Toshiba itse.

Sit jos kukin maahantuoja ite tilais testinsä noihin vois luottaa. VTT varmaan testaa ihan oikein ja puolueettomasti sen puitteissa mitä raportissa lukee.
 
Voisikohan LN25 sulatteluongelma mennä virhevastuuseen vaikka kohta 5v vanha laite, luvattu SCOP ei toteudu näissä lämpötiloissa? Kohta lauhtuu ja helpottaa mutta ei tota pumppua ole näille keleille suunniteltu vaikka VTT sanois mitä.
No kyllä se -30 cop on n. 2 testin mukaan ja tehoa ottaa n 1kW, eli maksimissaan antaa 2kW ulos. Ei se riitä -30 yhtään mihinkään.

Olen mittaillut lämpötilaeroja ja kyllä tesin lukemat pitävät paikkansa, mutta pitkillä pakkasilla sulatusväli alkaa lyhentyä ja se suo kyllä käytännön tehoja. Eli se VTT testi ei ole ajettu viikkoa -30 asteessa todellakaan.
 
Toshiban Haorista ei ole kokemuksia, mutta itsellä on ajossa Toshiba Polar Black 35. Polarissa ja Haorissa on normaalitoimituksessa sama ulkoyksikkö (käsitääkseni). Polar 35:n toiminut etelä-suomessa moitteetta ks. pakkasjaksolla. Pienempi 25:n olisi varmaankin jo hyytynyt.

Hintaero 25 vs 35 hankinnassa taisi olla jotain 100€:n luokkaa, eli kannattaa harkita suoraan isompaa (oma mielipide).
35 antaa 100w enemmän @-20c.
 
Se Scanofficen teettämä VTT testi on täyttä soopaa, semmoisetki pumput mitkä toimii näillä keleillä vielä moitteettomasti olivat testin mukaan paljon huonompia kuin Scanofficen päämerkki Mitsu. Nykypäivänä vaan ei ole puolueettomia testilaitoksia olemassakaan, kuka ne rahoittaisi?

Minulla ei ole fanaattisuutta minkään merkin tai maahantuojan suhteen suuntaan tai toiseen, mutta eikö tällaiset viestit voisi perustella jotenkin?

Se joka harkitsee lämpöpumpun ostamista oli se sitten ilma, vesi tai maa niin lämpöpumppufoorumilta saa käyttäjien kokemusperäistä tietoa eri laitteista, tottakai pieni suodatin pitää olla päällä, kun jokainen omaa hankintaansa saattaa pitää ainoana oikeana, mutta on siellä paljon niitäkin jotka aidosti kertovat hyvät ja huonot asiat ja pettymykset.

En ymmärrä miksi joku piilottelisi laitteen huonoja puolia, ei kuulosta ihan terveeltä. Itse ainakin kuvittelen täällä keskusteltavan käyttökokemuksista ilman mitään oman valinnan kehumislisää. Jääkiekko- tai jalkapallojoukkuetta varmaankin voi fanittaa mutta ei kai nyt lämmityslaitteen valmistajaa?

Toki tänne voisi jokin oikein innokas maahantuojan työntekijä pesiytyä kehumaan omia tuotteitaan, mutta en siihenkään oikein jaksa uskoa.
 
En ymmärrä miksi joku piilottelisi laitteen huonoja puolia, ei kuulosta ihan terveeltä.

Ihmiset nyt vaan toimivat noin. Ovat merkkiuskollisia varsinkin jos itse ovat ostaneet sitä tuotetta ja ehkä pidempäänkin (vanhemmat, kaverit) sitä "kannattavat".
Oli kyse jääkiekosta, automerkistä, tietokoneen osista, jalkapallosta, ruuasta tai vaikka sitten ilmalämpöpumpuista.

Eihän se järkevää ole, mutta niin vain on. Löytyy jopa ihmisiä jotka ovat valmiita tappelemaan noiden asioiden puolesta tai väittelevät kiivaasti eri konsolien / tietokone mallien jne. eroista ja "paremmuudesta".

Puhumattakaan kielestä, etnisyydestä, pukeutumisesta, musiikista, seksuaalisesta suuntatumisesta, valtioista jne... monesti kyseessä on ihan "ei terve" fiilis / mutu tuntuma. Ei siis perustu mitenkään tieteellisiin faktoihin.

Siinä olet kyllä 100% oikeassa että eihän se "tervettä" ole. Väitellään suu vaahdossa jossain internetin foorumeilla esim. näytönohjain tai prosessorin valmistajien hyvyydestä sekä paremmuudesta tai ollaan valmiita maksamaan suuria summia että päästään tappelemaan vaikka jalkapallon nimissä vieraalla maalla (miettien vaikkapa englantilaisia jalkapallohuligaaneja). Unohtamatta sitten skinhead, perussuomalaiset ja muita outoja "vannoutuneita" kannattajia sekä jäseniä.
 
Ihmiset nyt vaan toimivat noin. Ovat merkkiuskollisia varsinkin jos itse ovat ostaneet sitä tuotetta ja ehkä pidempäänkin (vanhemmat, kaverit) sitä "kannattavat".
Oli kyse jääkiekosta, automerkistä, tietokoneen osista, jalkapallosta, ruuasta tai vaikka sitten ilmalämpöpumpuista.

Eihän se järkevää ole, mutta niin vain on. Löytyy jopa ihmisiä jotka ovat valmiita tappelemaan noiden asioiden puolesta tai väittelevät kiivaasti eri konsolien / tietokone mallien jne. eroista ja "paremmuudesta".

Puhumattakaan kielestä, etnisyydestä, pukeutumisesta, musiikista, valtioista jne... monesti kyseessä on ihan "ei terve" fiilis / mutu tuntuma. Ei siis perustu mitenkään tieteellisiin faktoihin.

Jotenkin vaan olen aiemmin ajatellut että tällä foorumilla keskustelu on edes astetta tasokkaampaa eikä mukana ole samat mielenterveyspotilaat kuin Suomi24:llä :)

Ilppien sulatusvälit ovat nyt vasta hankintapäätöksen jälkeen alkaneet itseä kiinnostaa. RW25 näyttäisi reilummilla pakkasilla sulattelevan keskimäärin 2 tunnin välein, välillä on mennyt 1,5 h ja välillä 2,5 h. Ja riittää siis lämmittämään sata asuinneliötä 20 asteenkin pakkasilla ilman takkaa poislukien kylpyhuoneen + kodinhoitohuoneen lattialämmitys.

Osaisiko joku sanoa mihin väleihin muiden valmistajien parhaat laitteet sitten pystyvät näissä lämpötiloissa? Tilanne siis pitäisi olla sellainen, että muiden talon lämmönlähteiden termostaatit on pienemmällä ja ilmalämpöpumppu oikeasti lämmittää käytännössä koko asunnon, eikä vaan höngi lisälämpöä tukena kun lämmitystä tulee muualtakin.

Tuo sulatus vaan on väistämätön toimenpide laitteen toimintaperiaatteesta johtuen, niin joku seitsemän tuntia tässä säässä kuulostaa jo fysiikan lakien rikkomiselta.
 
Tuon laskurin mukaan LN 25 antaa tällä hetkellä 3kW lämpöä ja cop on 2,3. Pakkasta -25. Puhallus toiseksi isoimmalla.
Vtt testin mukaan antaisi keskimäärin 2500W joten voi olla sinnepäin jos ei liikaa sulattele.


RW pitäisi kyllä olla tehokas pumppu. Lämmitysteholtaan , kompuraltaan ja tehontarpeeltaan 25 vastaa 35 pumppua, koska kokoluokka ilmoitetaan jäähdytystehon mukaan ja rw optimoitu lämmitukselle. Rw 25 on siis 35 sarjan pumppu pienemmällä mallimerkinnällä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ei kannata takertua 25 tai 35 luokkiin, vaan tsekata speksit. Toshiballa erot ovat hyvin pieniä esimerkiksi, joillakin muilla isompia.

Ja sitten esim. Daikin luokittelee pumppunsa 40- ja 30-sarjaan. Etc.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 962
Viestejä
4 764 774
Jäsenet
77 564
Uusin jäsen
Müller74

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom