Ilmalämpöpumput eli ILPit

Se olis sitten ensi tiistaina asennus. Päädyin kuitenkin tuohon LN25-malliin, katotaan nyt miten jaksaa. Tätä ku lukenu niin kuinka tärkeä tuommosen laastipaljun tmv. virittely on? Tässä ku naapureiden ulkoyksikköjä kattellu niin kenelläkään ei ole mitään allasta tms. ulkoyksikön alla :hmm:

Myyjän kanssa ku juttelin tuosta niin sano ettei semmosta tarvita jos on sokkeliperustus?
No jos itseä tai taloa ei haittaa, että pumppu lorottelee vedet sokkelin juureen. Jos pumppu on alas asennettu, jääpatsas saattaa kasvaa pohjaan kiinni ja sitten se on rautakankihommia. Itse olen kyllä paljumiehiä.

Paljon tosiaan näkyy niitäkin kenellä ei ole mitään. Kaikki eivät tosin pyöritä pumppuja talvella ollenkaan.
 
Itse käytän vain kesällä mutta silti on tuollainen taitaa olla 5 litran ämpäri alla. Varsinkin ensimmäisen kerran kun tuon pistää päälle sen saa käydä tyhjentämässä parikin kertaa päivän mittaan. Sen verran paljon kosteutta sisäilmassa (kesällä). Myöhemmin menee useampi päivä että tuo täytyy.

Mutta suosittelen kyllä jotain sinne alle laittamaan, ei tuollainen paljoa maksa ja kun katselee ihmisiä Suomessa sekä kauppojen ulkopuolille syntyviä jonoja kun tarjolla on ämpäriä niin uskoisin että tässä on ainakin yksi hyvä (teko)syy miksi niitä hankitaan...
 
tai jääpatsasta ei tule ollenkaan vaikka se päälämmönlähde onkin.

Jos joku vanha pulkka löytyy, niin lähde alkuun sen kanssa ihmettelemään paljon sitä tavaraa tulee. Helppo nykäistä aina alta pois ja kaataa vedet/jäät pois.

Taivaalta tulee kuitenkin vetenä ja lumena sen verran paljon vettä sinne sokkelin viereen muutenkin, niin sillä ilpin tuottamalla määrällä ei välttämättä ole mitään merkitystä.
 
Oletko seurannut nyt?
Mielestäni on hieman "hullunkiertoa" tuossa menossa, vaikka tämä "uusi sulatuslogiikka" on päällä.
Screenshot_20230122_145603_Ruuvi Station.jpg
Screenshot_20230122_145636_Ruuvi Station.jpg

En ole mitenkään asiaa tarkemmin loggaillut tai seurannut, mutta perstuntuma on kyllä, että täälläkin ovat pumput alkaneet taas sulattelemaan tiheämmin. Toki viime aikoina on ollut usein noita kosteita nollakellejä, jolloin sulatuksia toki voi odottaakin tulevan enemmän. Sen olen kanssa ollut huomaavinani, että jos puhallusta pitää automaatilla, sulatuksia tuntuisi tulevan hieman harvemmin. Toisaalta silloin pumppu puhaltaa tosi lämmintä lähinnä siihen ihan viereensä, mutta isompi tila jääv viileämmäksi. Siksi olen nyt pitänyt molempia pumppuja manuaalipuhalluksella nelosteholla, kun sillä saa lämmön oikeasti leviämään koko asuntoon. Hyvin huomaa, että kun alakerran pumppu on automaattiasetuksella, "putken päässä" vastakkaisella puolen taloa olevan kodinhoitohuoneen lämpötila on samalla pyynnillä 1-2 astetta alhaisempi kuin manuaalipuhalluksella.
 
12m2 varasto 3m sisäkorkeutta ja eristeitä seinässä 150mm katolla taitaa olla 50-60cm villaa/puhallusvillaa. Vanha Toshiba vie n.2000kwh/vuosi lämmityksellä 1 puhallus. 19-20c lämpötila. Varasto on autotallin jatkeena mitä lämmitetään silloin tällöin diesel infrapunalämmittimellä. Sielläkin on ilppi mutta.vie sen 1500kwh/kk jos koko ajan päällä kylminä kuukausina.
Miksi varastossa tarvii olla 20C? Jos riittää mielenkiintoa niin kokeile paljon suora sähkölämmitys vie vaikka +5C lämmöllä.

Mulla on 70m2 tallissa/harrastetilassa myös vanha ILP, minimilämpö pumpussa 10C. Laitoin kaikki jäätymisherkät tavarat n. 14m2 "eteiseen" ja sinne raksalämmitin minimiteholle n. +5C, kulutus tippui aika reilusti. En nyt muista mitä kun kulutukset pappamaisesti jossain paperilapulla tallessa.
 
tai jääpatsasta ei tule ollenkaan vaikka se päälämmönlähde onkin.

Jos joku vanha pulkka löytyy, niin lähde alkuun sen kanssa ihmettelemään paljon sitä tavaraa tulee. Helppo nykäistä aina alta pois ja kaataa vedet/jäät pois.

Taivaalta tulee kuitenkin vetenä ja lumena sen verran paljon vettä sinne sokkelin viereen muutenkin, niin sillä ilpin tuottamalla määrällä ei välttämättä ole mitään merkitystä.
Vettä tulee vähemmän jos pumpulla on vähän kuormaa.
 
Onko pikkupakkasilla +-20kWh päivässä vähän kuormaa?

Kuulostaa lähinnä siltä, että pumpussa on jotain vialla, jos vettä ei tule mutta kuormaa on kuitenkin noin paljon. Mulla vie kaksi pumppua -15 asteen pakkasilla yhteensä tuon verran ja ovat n. 160 neliön ainoat lämmönlähteet.
 
Oletko seurannut nyt?
Mielestäni on hieman "hullunkiertoa" tuossa menossa, vaikka tämä "uusi sulatuslogiikka" on päällä.
Aika tiheältä sulatusväli kyllä näyttää. Itsellä on Daikin sulattanut tänään pari kertaa, väli n. neljä tuntia. Ennen jälkimmäistä sulatusta, oli kenno aivan kuurassa. Kuorma tasainen 300W ja -5..-6C ollut tänään ulkolämpötila. Kosteaa on ilma kyllä kun kaikki pinnat on ihan valkeana.
 
Kuulostaa lähinnä siltä, että pumpussa on jotain vialla, jos vettä ei tule mutta kuormaa on kuitenkin noin paljon. Mulla vie kaksi pumppua -15 asteen pakkasilla yhteensä tuon verran ja ovat n. 160 neliön ainoat lämmönlähteet.

Tuo pumppu hoitaa ~125m2 alueen ainoana lämmönlähteenä.

Okei, 300l varaaja on toinen lämmittäjä, mikä varmasti hoitaa osansa ja kylpyhuoneen lattia on erikseen, jonka lämmitys haukkaa 2-4kWh päivässä.

Edit: todellakin haluan tietää, että mikä on vialla :) Ikää tuolla on vasta ~12 vuotta.
 
Aika tiheältä sulatusväli kyllä näyttää. Itsellä on Daikin sulattanut tänään pari kertaa, väli n. neljä tuntia. Ennen jälkimmäistä sulatusta, oli kenno aivan kuurassa. Kuorma tasainen 300W ja -5..-6C ollut tänään ulkolämpötila. Kosteaa on ilma kyllä kun kaikki pinnat on ihan valkeana.
Mielenkiinnosta kysyn, missä tilanteessa kuorma on tasaiset 300 wattia?
 
Mielenkiinnosta kysyn, missä tilanteessa kuorma on tasaiset 300 wattia?
Uudella Daikinilla meillä oli ottoteho tuon 300W/h kun ulkolämpötila oli nollassa ja vähän alle, tarveohjaus päällä. Nyt kun pakkanen laski -6:en niin piti ottaa tarveohjaus pois kun tuntui, että alkaa viilenemään huoneet. Nyt on pitänyt hyvin lämmön 21-22 ja ottoteho 550-600W/h. 1,5krs 140m2. Yläkerran vanha pumppu avittanut vähän, puuta ei poltettu tänään ollenkaan, Daikinin kulutus tänään tähän mennessä 11kWh, eilen 13kWh. Vettä tulee ulkoyksiköstä, mutta ei ”kuutiokaupalla”.
 
Voiskos olla että vanha pumppu, pikkupakkasillakin kulutus 20kwh/d => ulkokenno ei vaan vedä niin kylmäksi että siihen pääse kovin kuuraa syntymään?
 
Uudella Daikinilla meillä oli ottoteho tuon 300W/h kun ulkolämpötila oli nollassa ja vähän alle, tarveohjaus päällä. Nyt kun pakkanen laski -6:en niin piti ottaa tarveohjaus pois kun tuntui, että alkaa viilenemään huoneet. Nyt on pitänyt hyvin lämmön 21-22 ja ottoteho 550-600W/h. 1,5krs 140m2. Yläkerran vanha pumppu avittanut vähän, puuta ei poltettu tänään ollenkaan, Daikinin kulutus tänään tähän mennessä 11kWh, eilen 13kWh. Vettä tulee ulkoyksiköstä, mutta ei ”kuutiokaupalla”.
Vanhaksi ja hitaaksi kun tulee niin ei mennyt heti jakeluun, nyt vasta.
100 neliöinen, purueristeinen, 1 1/2 kerroksinen imaisee noissa -5° lämpötiloissa yhteensä 15 kWh vuorokauteen. Taitaisi olla pientä puhdetyötä itsellä talon eristeiden osalta.
Jäät lähtee pumpun alta kerta potkaisulla kerran talveen.
 
Voiskos olla että vanha pumppu, pikkupakkasillakin kulutus 20kwh/d => ulkokenno ei vaan vedä niin kylmäksi että siihen pääse kovin kuuraa syntymään?

Ei kyllä mitään hajua. En vain pääse jyvälle edes Io-techin johtavan ILP-asiantuntijan one-linereilllä.

Jos laitan pyynnin (31C) ja puhalluksen täysille, niin imuilma on sen 30C ja puhallus 52-55C, jolloin tehoa ottaa 1,5kW. Pumppu on ”modattu” (lämpötila-anturi siirretty 3m päähän kulman taakse) Mitsun FD25.
 
Voiskos olla että vanha pumppu, pikkupakkasillakin kulutus 20kwh/d => ulkokenno ei vaan vedä niin kylmäksi että siihen pääse kovin kuuraa syntymään?
Paljon mahdollista että kylmäaineet vähissä tai kompurassa hiukan väljää. Pitäisi kuitenkin näkyä myös huonona ulkoyksikön sulamisena, yleensä alkaa myös silloin kerryttämään jäätä. Nythän ei siitä ollut kysymys, joskin pieni kylmäaineen vajaus voi lämmitystehoa hiukan laskea tai likainen kennosto. Jos sisä- ja ulkoyksiköiden kennoja ei ole kunnolla pesty, aloittaisin niistä.
Kulutusta on niin vaikea arvioida kun on niin monenlaista taloa ja keliä, tuuli ja kosteustekijöilläkin oma osansa.
 
Jos joku miettii noita sulatus ääniä, niin omalla kokemuksella Mitsubishin kohdalla RW on paljon hiljaisempi ulkoyksikön sulatuksessa kuin FT. Ihmettelin vähän noita perunan keitto kommetteja kun aiemmin oli vain RW mutta nyt ymmärrän. FT todellakin keittää perunoita.
 
Ei kyllä mitään hajua. En vain pääse jyvälle edes Io-techin johtavan ILP-asiantuntijan one-linereilllä.

Jos laitan pyynnin (31C) ja puhalluksen täysille, niin imuilma on sen 30C ja puhallus 52-55C, jolloin tehoa ottaa 1,5kW. Pumppu on ”modattu” (lämpötila-anturi siirretty 3m päähän kulman taakse) Mitsun FD25.
Jos siitä ei silti tule vettä ulkoyksikön kenno ei alita kastepistettä. Pakkasella vettä tulee yleensä muutenkin vähemmän.
 
Mielenkiinnosta kysyn, missä tilanteessa kuorma on tasaiset 300 wattia?
Tarveohjaus manuaali 40% ja pyynti 23C, puhallus 4/5 ja puhaltaa arviolta kolmosella kaiken aikaa. Katkokäynnille menee käytännössä vasta myöhään iltapäivällä jos ja kun hukkalämpöä on tarpeeksi.
 
Tarveohjaus manuaali 40% ja pyynti 23C, puhallus 4/5 ja puhaltaa arviolta kolmosella kaiken aikaa. Katkokäynnille menee käytännössä vasta myöhään iltapäivällä jos ja kun hukkalämpöä on tarpeeksi.
Eikö puhallus tunnu aika viileältä? Kokeilin ensin myös noita tarveohjauksia ja manuaalipuhallusta, mutta en tykkää siitä. Mulla puhallus aina automaatilla, puhkuu lämpimämpää vaikkakin varmaan coppi huonompi. Lähellä nollaa pidän tarveohjauksen automaatilla. Tottunu kun on/off koneet lykkäsi aina täydellä teholla lämmintä eikä puhaltanut jos ei tarvinnut lämpöä.
 
Eikö puhallus tunnu aika viileältä? Kokeilin ensin myös noita tarveohjauksia ja manuaalipuhallusta, mutta en tykkää siitä. Mulla puhallus aina automaatilla, puhkuu lämpimämpää vaikkakin varmaan coppi huonompi. Lähellä nollaa pidän tarveohjauksen automaatilla. Tottunu kun on/off koneet lykkäsi aina täydellä teholla lämmintä eikä puhaltanut jos ei tarvinnut lämpöä.
En ole itse huomannut vetoisuutta, mikä johtuu ehkä siitä, että puhallussuunta on niin ylös kuin mahdollista. Tuolla tavalla saa lämmön leviämään paremmin kun se ei törmäile huonekaluihin ja automaatti todennäköisesti puhaltaisi liian hiljaa kauimpia huoneita ajatellen. Loggausten perusteella ilman lämpötila on 29 asteen paikkeilla tuossa tasaisen kuorman aikaan.
 
En ole itse huomannut vetoisuutta, mikä johtuu ehkä siitä, että puhallussuunta on niin ylös kuin mahdollista. Tuolla tavalla saa lämmön leviämään paremmin kun se ei törmäile huonekaluihin ja automaatti todennäköisesti puhaltaisi liian hiljaa kauimpia huoneita ajatellen. Loggausten perusteella ilman lämpötila on 29 asteen paikkeilla tuossa tasaisen kuorman aikaan.
Okei, pitääpä kokeilla tuota vielä.
Onko sulla riittänyt pakkasillakin tuo 40% tarveohjaus? Onko muuta lämmitystä samalla?
 
Viimeksi muokattu:
Okei, pitääpä kokeilla tuota vielä.
Suunnan säätämisen vaikutus tuli itsellekin yllätyksenä. Olin ajatellut loogisesti niin, että pitää puhaltaa jonkun verran alemmas, jolloin lämmin ilma sekoittuu ja koko massa nousee itsestään ylemmäs ja tasoittaa lämpötilaa koko tilassa. Ilmeisesti nyt saa ilman kiertämään eri tiloihin sen verran tehokkaammin, että sekoittumista tapahtuu jo sen avulla.
 
Miksi varastossa tarvii olla 20C? Jos riittää mielenkiintoa niin kokeile paljon suora sähkölämmitys vie vaikka +5C lämmöllä.

Mulla on 70m2 tallissa/harrastetilassa myös vanha ILP, minimilämpö pumpussa 10C. Laitoin kaikki jäätymisherkät tavarat n. 14m2 "eteiseen" ja sinne raksalämmitin minimiteholle n. +5C, kulutus tippui aika reilusti. En nyt muista mitä kun kulutukset pappamaisesti jossain paperilapulla tallessa.

Toi mooseksen aikainen toshiba ei toimi kunnolla jos on 16-19 välillä pyynti ainoa missä toimii on 20c. Nukun siellä aina yövuorojen jälkeen. Karussa muksujen ääntä ja meteliä.

Enkä ole murheissani enää tämän kiinteistön sähkönkulutuksesta saatu sen verran optimoitua Vuosi 2021 joulukuussa meni 2700kwh ja nyt 2022 joulukuussa meni 1214kwh.
 
Olin ajatellut loogisesti niin, että pitää puhaltaa jonkun verran alemmas, jolloin lämmin ilma sekoittuu ja koko massa nousee itsestään ylemmäs ja tasoittaa lämpötilaa koko tilassa.
Näin minäkin olen näiltä foorumeilta lukenut, että lämmin alas ja kylmä ylös. Tuo ylös puhallus voi omassa tapauksessa olla hyväkin, kun sisäyksikön paras paikka on olohuoneen sohvan päällä ja jos istuu nojatuolissa niin puhallus tuntuisi nyt menevän yli eikä päin istujaa. Muuten avointa kylläkin 8m keittiöön asti.
 
Onko sulla riittänyt pakkasillakin tuo 40% tarveohjaus? Onko muuta lämmitystä samalla?
Meillä on kaukolämpö, eli sikäli poikkeava tilanne. Yritän lämmittää avoimia tiloja mahdollisimman paljon ILPillä kun se on tällä hetkellä kustannustehokkaampaa, mutta muista tiloista tulee ovien kautta tietysti sitä kaukolämmön tekemää lämpöä kiertoon. 40% oli meillä ihan passeli kun lämpötila oli alle -10C. Se tekee jo tosi paljon, että Daikin sulattelee harvoin ja katkokäynti on aika minimissä. Muistaakseni kovemmilla pakkasilla kävi lähes tauotta.
 
Jos sen tekee hyvin , niin ei se paljoa eroa siitä kun sisäyksikkö kytketään kylmäaineputkiin
Samaa mieltä mutta maksaako jatkaminen vaivan? Uutta eristettyä pariputkea saa n. 10€ / m. Harvemmin sitä putkea niin paljoa tarvitaan että on kustannuskysymys, tulee jo putkien maksimipituus laitteelle vastaan.
 
Samaa mieltä mutta maksaako jatkaminen vaivan? Uutta eristettyä pariputkea saa n. 10€ / m. Harvemmin sitä putkea niin paljoa tarvitaan että on kustannuskysymys, tulee jo putkien maksimipituus laitteelle vastaan.
Eihän se yleensä ole se materiaali mikä maksaa. Kyllähän sen parissa, kolmessa tunnissa tukusta piipahtaa uuden putken ja vaihtaa sen.
 
Hep!

Panasonicin ulkoyksikön takana oikealla puolella on musta ohut letku joka loppuu noin puoleenväliin kennoa, onko mitään havaintoa mikä se on ?
 
Ite tuli laitettua tallin sähköpattereiden ohjaukseen Shelly 1pm Plussa. Ei tarvitse mennä talliin napsauttamaan pattereita päälle ja ennenkaikkea näkee sähkönkulutuksen.

Mietin nyt, että pitäisiköhän sitä ILP:iin laittaa myös 1pm... Nyt on ABB:n 1-din energiamittari, mutta olisihan tuo kätevä, kun näkisi suoraan luurista sekä jäisi data talteen. Tuon näköjään saa konffattuakin sillein, että on aina päällä kun on virrat päällä. Täytyy melkein hakea tuollainen.

Itse meinasin asentaa tuon suoraan sähkökeskukseen, mistä lähtee syöttö ilpille. Tässä tosin voi tulla wlanin kuuluvuus varastoon ongelmaksi. Tämä on kyllä ratkaistavissa oleva ongelma.

Itse just hommasin Shelly plus 1PM laitteen, eikä vain sen energian käytön seurannan vuoksi, vaan ajattelin helpottaa omaa arkea.
Seiya kun ei ole suotavaa käyttää -15C' ja kylmemmässä, niin saan samalla pihan lämpötilatiedolla automatisoitua sähköt pois pumpulta, jo -13C' kohdalla. Jää varmuus varaa.
Pumppu on kuitenkin hommattu ensisijaisesti jäähdyttämiseen ja haluan siitä mahdollisimman pitkäikäisen viilentimen.
 
Hep!

Panasonicin ulkoyksikön takana oikealla puolella on musta ohut letku joka loppuu noin puoleenväliin kennoa, onko mitään havaintoa mikä se on ?

Mä olen päätellyt että siellä on paine-eromittari jolla se tutkii kennon jäätämistä.

Itse miettisin kaksi kertaa, että onko viisasta katkoa ILP:in syöttöä kesken kaiken ns. ei-hallitusti.

Mä olen miettynyt tuota samaa, mutta en ole keksinyt miksi kone ei tuota kestäisi. Tai ainoa ongelma minkä keksin on sisäkennon lämmön nousu kun puhallin pysähtyy äkillisesti vaikka kenno jatkaa vielä lämmöntuottoa kunnes paneet tasaantuu.
 
Laitteen syöttöä ei koskaan suositella katkaisemaan kuorma päällä. Nythän virrat saatetaan katkaista kesken sulatussyklin tai todennäköisemmin kesken lämmityksen. Todennäköisesti tuolla tavalla saa ILP:stä jotain elektroniikkaa rikki ennemmin tai myöhemmin. Toki se joskus hajoaa anyway, mutta suurella todennäköisyydellä tuolla saa ennenaikaistettua sitä.

Tiedä sitten onko kuluttajamallin ILP:eissä minkäänlaista tukea ulkoiselle ohjaukselle, että saisiko sitä kautta sammutettua tuolla Shellyllä. Veikkaan, että ei ole.

E: B170 kommentti alempana kuulostaa juuri siltä oikealta toimintatavalta.
 
Mä olen päätellyt että siellä on paine-eromittari jolla se tutkii kennon jäätämistä.



Mä olen miettynyt tuota samaa, mutta en ole keksinyt miksi kone ei tuota kestäisi. Tai ainoa ongelma minkä keksin on sisäkennon lämmön nousu kun puhallin pysähtyy äkillisesti vaikka kenno jatkaa vielä lämmöntuottoa kunnes paneet tasaantuu.
Sit tarvis odottaa plussakelejä ennenkuin laittaa takas päälle, muuten on öljyt jähmeenä.
Ja elektroniikka-vermeet nyt ei yleensäkään tykkää virtojen pätkimisestä.
 
Tiedä sitten onko kuluttajamallin ILP:eissä minkäänlaista tukea ulkoiselle ohjaukselle, että saisiko sitä kautta sammutettua tuolla Shellyllä. Veikkaan, että ei ole.
Jos on sisäyksikkö pistotulpalla niin Älypistorasia esim Nedis seuraa säätietoja ja kun pakkasraja saavutetaan niin käskyttää wifi ir-ohjainta. Voi ohjelmoida ihan ittt- periaatteella. Ehdoissa voi olla myös laitteen ottoteho niin ei katkaise käynnissä ollessaan.
17v vanhasta pumpusta tuli näin aika älykäs versio.
 
Aivan loistavia jatkokehittelyjä tuolle ohjaukselle! Täytyykin tutkia toi WiFi IR kauko-ohjain, jotta saa sen homeassistantin suuntaan jne.
 
Sit tarvis odottaa plussakelejä ennenkuin laittaa takas päälle, muuten on öljyt jähmeenä.
Ja elektroniikka-vermeet nyt ei yleensäkään tykkää virtojen pätkimisestä.
Koskee ehkä yli parinkympin pakkasia, mutta ei muuten. Luulen muutenkin, että ulkoyksikkö ei hyvin kylmällä ala vetää alkukiukkua saman tien vaan laittaa rauhassa nesteet kunnolla kiertoon, ennen kuin lämpöä aletaan tuottamaan.
 
Koskee ehkä yli parinkympin pakkasia, mutta ei muuten. Luulen muutenkin, että ulkoyksikkö ei hyvin kylmällä ala vetää alkukiukkua saman tien vaan laittaa rauhassa nesteet kunnolla kiertoon, ennen kuin lämpöä aletaan tuottamaan.
Ainakaan midea ei jaksanut edes lähteä pyörittämään kompuraa jossain -10 - 15c välissä, vaan antoi vikakoodin että kompura ottaa liikaa virtaa.
Ja pahempihan se on, jos kompura yrittää hitaasti käynnistyä, silloin ei niin helpolla voita öljyn muodostamaa kitkaa vaan polttaa käämit. Ite kylmä-aine nyt ei miksikään mene vaikka on pakkasta.

Ja elektroniikka-vermeet nyt ei yleensäkään tykkää virtojen pätkimisestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 891
Viestejä
4 749 942
Jäsenet
77 409
Uusin jäsen
notquitemad

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom