Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5
Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.
Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.
3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.
Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.
Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.
Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.
Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…
Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.
Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.