Ilmalämpöpumput eli ILPit

Kokemus jäähdytykseen käytettävästä pumpusta. Hommattiin Gree Bora 35 ilppi jäähdytykseen kaksi viikkoa sitten, tilaus ja asennus paikalliselta yritykseltä. Täytyy todeta, että toimiva vehje! Viilentää tehokkaasti 144 asuinneliötä (1½ kerroksinen 1980 valmistunut talo). Ulkoyksikkö asennettiin yläkerran parvekkeelle, sisäyksikkö puhaltaa viileän ilman talon päädystä yläkerran aulaan, josta viileys laskeutuu myös alakertaan melko hyvin (yläkerran aulassa katossa myös kattotuuletin). Koko tupa jäähtynyt mukavasti, vaikka odotin ja olisin ollut tyytyväinenkin jo pelkästään yläkerran ja varsinkin makuukamareiden viilennykseen. Lämpötila ennen asennusta yläkerrassa 28-29'c ja alakerrassa 25-26'c, asennuksen jälkeen yläkerrassa 23'c ja alakerrassa 22'c kun pumppuun asetettu 23 tavoitteeksi. Hiljainen myös, ääntä ei huomaa edes yöllä, tosin makkari on toisessa päässä yläkertaa eikä aivan vieressä. Tämän hetkisen kokemuksen mukaan antaisin arvioksi 5/5.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Itsehän kärsin suunnattomasti jos sisällä on liian kuuma, varsinkaan nukkumisesta ei tule mitään. Oma Mitsuni on erillisen sähkömittarin takana ja olen vuosittain seurannut kulutusta. Alkuun asennuksen jälkeen käytin pumppua jonkin aikaa niin, että sammuttelin töihin lähtiessä ja päälle kotiin tullessa. Melko pian päädyin sitten pitämään 24/7 päällä, pyynti 23 asteessa ja puhallus automaatilla. Sähkönkulutuksessa tämä ei juurikaan näkynyt. Mutta asumismukavuudessa sitäkin enemmän. Katkokäytettäessä pumppu huusi helvetilisellä teholla pari-kolme tuntia käynnistämisen jälkeen. Nyt kun on käynnissä 24/7 niin puhaltelee hiljaksiin, eikä kovimmillakaan helteillä pidä pahaa meteliä. Ja kämppä on tasaisen viileä aina ja kaikkialta.

Kämppänä 1980 valmistunut 90m² rivaripääty, joka ilman jäähdytystä muistuttaa kesäisin helvetin esikartanoa ja talvisinkin pidän osaa pattereista nollilla.
Sähkönkulutus aiemmilta vuosilta:
1625516047757.png

Edit: Kuten huomaat, kulutus 10-15 kertainen @iltanen kulutukseen nähden. Talon eristeillä yms. on merkittävä vaikutus.

Itsellä myös vastaava kirjanpito (ei ihan noin tarkka) ja tänä vuonna on jo nyt heinäkuun puoleen väliin mennessä mennyt lähes saman verran sähköä kämpän viilentämiseen kuin viime vuonna koko toukokuun alku-syyskuun loppu käyttöjaksolla eli huomaa kyllä lämpimän kesän ja varsinkin sen AURINGON vaikutuksen.

3.5. laitettu pörisemään ja 408kWh näyttää kulutusmittari tänään, viime vuonna koko kesän lukema 502kWh. Asetus lähes poikkeuksetta viilennys, 23 astetta ja puhallin automoodilla.

Kaverilla varjoisella paikalla olevassa omakotitalossa oli mennyt viime viikkoon mennessä tyyliin 100kWh kun siellä ilman ILPpiäkään ole mikään hirveä helle.

Neukkukuutiossa (3h+k 85m2, 1970 rakennettu talo, johon vaihdettu tosin eristeet ja ikkunat lähivuosina), jossa isot ikkunat kolmeen suuntaan ja aurinko paistaa rajattomasti lähes aamusta iltaan kun sitä lämpökuormaakin on varmaan samaan tapaan kuin sinullakin ja ilman ILPpiä on myös helvetin esikartano.

Nytkin kun yksi päivä sammutin illalla pumpun pariksi tunniksi huoltoa varten, nousi lämpötila tuona aikana 3,2 astetta vaikka klo oli 21 illalla..
 
Mihin sijoittaisitte ilmalämpöpumpun? Sinällään luontevaa olisi asentaa sisäyksikkö tuonne terasiin puoleiselle seinällä, mutta ikkunoiden ja ulko-ovien päälllä on tilaa noin 21cm. Lisäksi nuo ikkunoiden välit ovat enimmillään 59cm leveitä, joten taitaa olla hieman ahdas paikka asennukselle? Keittiön päädyssä kyseisellä seinällä olisi varmaankin tilaa, mutta siinä tapauksessa blokkaa kaapin ja se ei tunnu hyvältä idealta. Omasta mielestäni hyvä kohta voisi olla WC:n oven yläpuolella, mutta joutuisi varmaankin vetämään putket sekä WC:n, että vaatehuoneen lävitse. Jotain muita ideoita?
 

Liitteet

  • Pohja.jpg
    Pohja.jpg
    360,5 KB · Luettu: 118
Mihin sijoittaisitte ilmalämpöpumpun? Sinällään luontevaa olisi asentaa sisäyksikkö tuonne terasiin puoleiselle seinällä, mutta ikkunoiden ja ulko-ovien päälllä on tilaa noin 21cm. Lisäksi nuo ikkunoiden välit ovat enimmillään 59cm leveitä, joten taitaa olla hieman ahdas paikka asennukselle? Keittiön päädyssä kyseisellä seinällä olisi varmaankin tilaa, mutta siinä tapauksessa blokkaa kaapin ja se ei tunnu hyvältä idealta. Omasta mielestäni hyvä kohta voisi olla WC:n oven yläpuolella, mutta joutuisi varmaankin vetämään putket sekä WC:n, että vaatehuoneen lävitse. Jotain muita ideoita?
Mulla aikalailla vastaava ongelma sijoittelun suhteen. Onko sulla keittiön kaapit kattoon asti? Laittaisin sisäyksikön wc-oven yläpuolelle ja vetäisin kourun pintavetona keittiön seinää pitkin ulkoseinään.
Tai mahdollisesti pienimmän mh ja oh väliseen seinään ja kouru pintavetona eteiseen ja ulkoyksikkö etuoven viereen.
Ongelmana on tarve kaadolle että vesi valuu ulos ja pitkissä vedoissa se näyttää tökeröltä.
 
Korota huonekorkeutta tai madalla ikkunaa... Tai hommaa pumppu jossa alas lattiatasoon tuleva sisäyksikkö.
 
Onko kenelläkään tiedossa vaihtoehtoa Panasonicin LZ mallille? Ilpin valinta aiheuttaa päänvaivaa kerrostalolämpässä. Ainoa järkevä asennuspaikka olisi parvekkeen oven yläpuolella, mutta tilaa sisäyksikölle on vain noin 32-33 senttiä korkeussuunnassa. Tämäkin mitta on oven reunalistan alareunaan. LZ sarjan sisäyksikö on vain about 25cm korkea joten tuo menisi ko. paikkaan heittämällä, mutta muutkin vaihtoehdot olisi tervetulleita. Pumppu on tulossa pelkästään viilennyskäyttöön. Hiljainen tottakai pitäisi olla ja neliöitä on kokonaisuudessaan noin 100 huonestossa.
Läpivienti voi ottaa jo osittain karmiin tuolla mitalla. Tänään asennettu Panasonicin TZ35WKE oven yläpuolelle. 37 cm katosta sisäpuolen smyygin alareunaan ja smyygin alareuna lienee karmin puolivälin kohdilla. Sisäyksikön yläpuolelle jäi arviolta n. 3-4 cm tilaa. Meillä jouduttiin hieman työstämään karmia, jotta 75 mm läpivienti meni läpi.
 
Omasta mielestäni hyvä kohta voisi olla WC:n oven yläpuolella, mutta joutuisi varmaankin vetämään putket sekä WC:n, että vaatehuoneen lävitse. Jotain muita ideoita?
Laittaisin sisäyksikön wc-oven yläpuolelle ja vetäisin kourun pintavetona keittiön seinää pitkin ulkoseinään.
Tai mahdollisesti pienimmän mh ja oh väliseen seinään ja kouru pintavetona eteiseen ja ulkoyksikkö etuoven viereen.
Ongelmana on tarve kaadolle että vesi valuu ulos ja pitkissä vedoissa se näyttää tökeröltä.
WC:n oven yläpuolelle. Kondenssivesi seinänä läpi WC:n puolelle ja haarotus suoraan viemäriin. Ulkoyksikkö etuoven viereen ja putket koteloituna eteisen ja makkarin välisellä seinällä. Ei tarvitse välittää kaadoista kun ei kuljeteta kondenssivesiä ulos asti. Jos paraatipuoli halutaan pitää nättinä, niin putket suoraan WC:n puolelle ja siitä koteloituna makkarin läpi pihalle.
 
  • Tykkää
Reactions: JMJ
3.5. laitettu pörisemään ja 408kWh näyttää kulutusmittari tänään, viime vuonna koko kesän lukema 502kWh. Asetus lähes poikkeuksetta viilennys, 23 astetta ja puhallin automoodilla.
Joo, selkeesti näkyy minullakin kulutuksessa kuumempi kesä. 12.5. lähtien kulutus 440 kWh, viime kesän 650 kWh menee varmasti rikki tänävuonna, nyt ollaan vasta noin puolessa välissä jäähdytyskautta. Noh, en valita, maksan riemumielin tuon sähkönkulutuksen inhimillisistä asumisoloista.
 
Kumpaahan fan modea sitä kannattaisi käyttää yöllä?
Quiet - nimensä mukaisesti taitaa laskea tuulettimet ykköselle ja vielä hiukan laskea desibelelejä. Tuuletimet pyörii koko ajan hiljaisella sammumatta (kompressori toki sammuu)

Auto- tämä toki äänekkäämpi kun saattaa lähteä kovemmallakin kierroksella yöllä menemään, mutta mode osaa sammuttaa tuulettimet kun haluttu aste on saavutettu.

Annatteko pumpun kierrättää ilmaa läpi yön? :)
 
Kumpaahan fan modea sitä kannattaisi käyttää yöllä?
Quiet - nimensä mukaisesti taitaa laskea tuulettimet ykköselle ja vielä hiukan laskea desibelelejä. Tuuletimet pyörii koko ajan hiljaisella sammumatta (kompressori toki sammuu)

Auto- tämä toki äänekkäämpi kun saattaa lähteä kovemmallakin kierroksella yöllä menemään, mutta mode osaa sammuttaa tuulettimet kun haluttu aste on saavutettu.

Annatteko pumpun kierrättää ilmaa läpi yön? :)
Meillä on päällä 24/7 jäähdytystilassa puhallin automaatilla, ei tuota sisäyksikköä kuule, vaikka on makkarin ja olohuoneen väliseinässä oh:n puolella.
 
Annatteko pumpun kierrättää ilmaa läpi yön?

Kyllä, koska tällöin se myös sekoittaa ilmaa talon sisällä jolloin lämpötila tasaantuu paremmin ympäri asuntoa.
Yleensä mulla on muutenkin puhallus jollain vakioteholla kesällä, etenkin nyt kuumemmilla keleillä aika isollakin, yöksi sitten pienennellään joko ykköselle tai kakkoselle vähän sen mukaan kuinka lämmintä on nukkumaan mennessä.
 
@Richard Gecko läpi yön? Tuotaniin, se pumppu kannattaa kyllä pitää päällä ihan 24/7. Ei sitä mikään järkeä ole sammutella yöksi tai muutenkaan. Se himmailee kyllä ihan itekseen kun on pyyntiin päässyt.
 
Yön aikana kyllä saa lämpötilan sisällä varsin tehokkaasti pyyntiin, eilen oli ulkona lähemmäs 32 astetta, niin sisälläkin reiluun 24 asteeseen mentiin, kun ei päivästä viitsi pitää puhallusta kovin kovalla.

Vähän kuulostaa heikko tehoiselta pumpulta. Itellä mitsun ap25 helposti tiputti 22:een kun pyynti 22. Ja ei kyllä kuullut jos oli vähänkin muuta ääntä.
 
Kuinka viileää puhallusilmaa näistä laitteista pitäisi tulla? Oma Mitsubishin HR35 työntää alimmillaan 14 asteista ilmaa. Laite ilmoittaa tällöin omaksi lämpötilakseen 24-25 astetta ja olohuoneen lämpötila on tästä asteen enemmän. Pyynti on 23 astetta, mutta tuota alemmalla pyynnillä ei ole mitään vaikutusta.

Kyseessä kerrostalokaksio neljännessä kerroksessa, pumppu parvekkeella ja putkiston pituus 7m. Onhan tuo ollut tähän kesään mahtava hankinta, mutta mitä olen näitä muiden kertomuksia lukenut niin ei vastaa teho odotuksia. Olohuoneen lämpötila tippuu 25 asteeseen pumpun ja puhaltimen käydessä täysillä ja meteli on luonnollisesti kova. Automaatti-modella puhallusteho pienenee yöllä jaksottaisesti, mutta päivisin tuo käy täysillä. Tottakai ulkolämpötilat on nyt kovia, mutta niin kai se on kaikilla muillakin. Jos pumpun laittaa pois päältä niin kämpän lämpötila nousee 30 asteeseen, jossa se näyttää pysyvän läpi vuorokauden.

Viilennys ei näytä myöskään kovin hyvin leviävän muihin huoneisiin. Makuuhuone, joka on kaukaisin huone eteiskäytävän takana, pysyy 27-28 asteessa pumpusta huolimatta. Tämä oli odotettavissakin, mutta yllätyin kuitenkin että lämpö ei tasaannu kämpässä tuota enempää.


Screenshot 2021-07-16 113507.png


Kuvassa aikajanan loppupäässä on puhallusteho vaihdettu manuaalille 2/4 ja lämpötila on sen takia noussut.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko jotain nyrkkisääntöä tuolle vaaditulle vapaalle tilalle ilpin sisäyksikön yläpuolelle, 38cm olisi tilaa karmista kattoon, voiko laskea sillä periaatteella että kaikki alle 300mm korkeat ilpit menevät kivutta tuohon eikä tarvitse ressata?
 
Kuinka viileää puhallusilmaa näistä laitteista pitäisi tulla? Oma Mitsubishin HR35 työntää alimmillaan 14 asteista ilmaa. Laite ilmoittaa tällöin omaksi lämpötilakseen 24-25 astetta ja olohuoneen lämpötila on tästä asteen enemmän. Pyynti on 23 astetta, mutta tuota alemmalla pyynnillä ei ole mitään vaikutusta.

Kyseessä kerrostalokaksio neljännessä kerroksessa, pumppu parvekkeella ja putkiston pituus 7m. Onhan tuo ollut tähän kesään mahtava hankinta, mutta mitä olen näitä muiden kertomuksia lukenut niin ei vastaa teho odotuksia. Olohuoneen lämpötila tippuu 25 asteeseen pumpun ja puhaltimen käydessä täysillä ja meteli on luonnollisesti kova. Automaatti-modella puhallusteho pienenee yöllä jaksottaisesti, mutta päivisin tuo käy täysillä. Tottakai ulkolämpötilat on nyt kovia, mutta niin kai se on kaikilla muillakin. Jos pumpun laittaa pois päältä niin kämpän lämpötila nousee 30 asteeseen, jossa se näyttää pysyvän läpi vuorokauden.

Viilennys ei näytä myöskään kovin hyvin leviävän muihin huoneisiin. Makuuhuone, joka on kaukaisin huone eteiskäytävän takana, pysyy 27-28 asteessa pumpusta huolimatta. Tämä oli odotettavissakin, mutta yllätyin kuitenkin että lämpö ei tasaannu kämpässä tuota enempää.

5XQa460.png


Kuvassa aikajanan loppupäässä on puhallusteho vaihdettu manuaalille 2/4 ja lämpötila on sen takia noussut.
Kannattaa kurkata onko sisäyksikkö likainen ja puhdistaa se kunnolla. Kyllä tuollaisen 3,5kW ( 12 000 btu ) pitäisi jaksaa puhaltaa ihan jääkylmää ilmaa jos kaikki on kunnossa. Toisaalta jos se on vasta vuoden vanha, niin ei sen pitäisi olla kovin likainen. Miten kuuma parvekkeella on kun pumppu on päällä?
 
Kannattaa kurkata onko sisäyksikkö likainen ja puhdistaa se kunnolla. Kyllä tuollaisen 3,5kW ( 12 000 btu ) pitäisi jaksaa puhaltaa ihan jääkylmää ilmaa jos kaikki on kunnossa. Toisaalta jos se on vasta vuoden vanha, niin ei sen pitäisi olla kovin likainen. Miten kuuma parvekkeella on kun pumppu on päällä?
Jos näkyisi nyt kuva paremmin aiemmassa viestissä (imgur ei ollut hyvä valinta).

Pumppu on pari kuukautta vanha ja toiminut samoin alusta alkaen (tosin toukokuussa nyt oli vielä ulkonakin viileätä). Tuossa kuvassa näkyy parvekkeen lämpötila joka pysyy pääasiassa 35 asteen alapuolella.
 
Asennuksesta jäi tämmönen. Tietääkö joku mihin tämä tulee? Asentaja vaan totes et mikähän tää on :D
 

Liitteet

  • DSC_0223.JPG
    DSC_0223.JPG
    1,5 MB · Luettu: 131
Oliko jotain nyrkkisääntöä tuolle vaaditulle vapaalle tilalle ilpin sisäyksikön yläpuolelle, 38cm olisi tilaa karmista kattoon, voiko laskea sillä periaatteella että kaikki alle 300mm korkeat ilpit menevät kivutta tuohon eikä tarvitse ressata?
Meille asentaja sanoi että minimissään 5cm olisi hyvä jäädä, mutta tuokin tietysti riippuu ihan pumpusta. Melkein se on varminta tarkistaa pumpun tiedoista, että paljonko valmistaja suosittelee tilaa jätettäväksi yläpuolelle.
 
Kyllä, koska tällöin se myös sekoittaa ilmaa talon sisällä jolloin lämpötila tasaantuu paremmin ympäri asuntoa.
Yleensä mulla on muutenkin puhallus jollain vakioteholla kesällä, etenkin nyt kuumemmilla keleillä aika isollakin, yöksi sitten pienennellään joko ykköselle tai kakkoselle vähän sen mukaan kuinka lämmintä on nukkumaan mennessä.

Mulla vaan mitsubishi tekee jotain todella käsittämätöntä, jos se on esim kiinteällä puhalluksella 2-teholla ja yöllä on viileämpää. Eli pyynti on 23 ja viileämpi yö laskee lämmön johonkin 22,5:een, niin mulla toi LN25 alkaa silloin tehdä semmosta luuppia, että se on 10 sekuntia päällä ja 20 sekuntia pois päältä. Luulis, että menee aika nopeasti paskaksi, jos tekee tota tunteja joka yönä. En ole varma mitä sitten käy, jos laskee lämpötila vielä lisää. Siksi olen pitänyt autolla aina kesällä puhallusta. Talvella taas en käytä autoa.
 
mulla toi LN25 alkaa silloin tehdä semmosta luuppia, että se on 10 sekuntia päällä ja 20 sekuntia pois päältä. Luulis, että menee aika nopeasti paskaksi, jos tekee tota tunteja joka yönä.

Kuulostaapa melko oudolta...
Tosin on tossa oma hämärä logiikkansa tossa Panasonicissakin, kesällä viilentäessä asetettu puhallusnopeus toimii kuten voisi olettaakin, se pyörittää koko ajan vakionopeudella, joko vain "tuulettaen" tai kylmää puskien.
Talvella se taas säätääkin itse aina puhallusnopeutta automaattisesti, mutta asetettu puhallusnopeus on se maksiminopeus mitä se automatiikassaan käyttää.

Sinänsä sopii omaan käyttöön tuo talvilogiikkakin, mutta olihan se vähän yllättävää että tekee noin... :btooth:
 
Ei hitto että oli kyllä just oikea investointi viilentävä ilmalämpöpumppu. Pari pahempaa hellepäivää oli ennen kuin sain seinälle tuon ja sillon jo vitutti kun hiki valui, nyt kun +30 ulkona niin muuttaisin varmaan johonkin hotelliin asumaan jos ei ois ilp:tä.

Ainoa ongelma että kun kämppä on niin pieni että vaikka miten suuntaisi puhaltamaan niin jaloilla on kylmä. Onneksi villasukat auttaa, naurattaa välillä kun pitää pitää villasukkia ja pitkiä housuja +30 keleillä :D
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Äidilläni on ilp kerrostaloasunnon lasitetulla parvekkeella, ja parvekelasit usein kiinni. Onko tuossa jotain riskiä tai tehonmenetystä sen suhteen että ilma ei pääse kunnolla kiertämään? Parvekelasien välistä varmaan vähän ilma vaihtuu mutta ei paljoa
 
Äidilläni on ilp kerrostaloasunnon lasitetulla parvekkeella, ja parvekelasit usein kiinni. Onko tuossa jotain riskiä tai tehonmenetystä sen suhteen että ilma ei pääse kunnolla kiertämään? Parvekelasien välistä varmaan vähän ilma vaihtuu mutta ei paljoa
Ehdottomasti kannattaisi pitää parvekelasit auki. Parvekkeen lämpötila vaikuttaa sekä jäähdytystehoon, että hyötysuhteeseen. Toki jos kämppä kuitenkin pysyy sopivan viileänä, niin ainoa haitta on hieman suurempi sähkölasku.
 
Ehdottomasti kannattaisi pitää parvekelasit auki. Parvekkeen lämpötila vaikuttaa sekä jäähdytystehoon, että hyötysuhteeseen. Toki jos kämppä kuitenkin pysyy sopivan viileänä, niin ainoa haitta on hieman suurempi sähkölasku.

Olin tuolla kesällä pari yötä ja kyllähän siellä ihan siedettävä lämpötila oli. Luulen että jos tätä äidilleni yritän selittää niin vastauksena tulee "ei se muutama euro haittaa" kun se jostain syystä haluaa noita laseja kiinni pitää. Jos ei mitenkään merkittävästi lisää riskiä että laite hajoaa ennenaikaisesti niin antaa olla, minähän sitä sähkölaskua en maksa :D
 
Kuinka viileää puhallusilmaa näistä laitteista pitäisi tulla? Oma Mitsubishin HR35 työntää alimmillaan 14 asteista ilmaa. Laite ilmoittaa tällöin omaksi lämpötilakseen 24-25 astetta ja olohuoneen lämpötila on tästä asteen enemmän. Pyynti on 23 astetta, mutta tuota alemmalla pyynnillä ei ole mitään vaikutusta.
Puhallusilman lämpötila on suoraan verrannollinen puhallusvoimakkuuteen. HR35 jäähdytysteho näyttäisi olevan 0,9kW -3,4kW sisäyksikön huoltomanuskan puhallusvoimakkuuksista laskien ilman pitäisi viilentyä vähän tähän tapaan (ilmankosteus vaikuttaa myös jonkin verran):
1626441386546.png

Tosin pumppu itsessään rajoittelee jäähdytystehoa puhallusvoimakkuuden mukaan, low asetuksella ja 3,4kW jäähdytyksellä mentäisiin jo reilusti pakkasen puolelle :)
Viilennys ei näytä myöskään kovin hyvin leviävän muihin huoneisiin. Makuuhuone, joka on kaukaisin huone eteiskäytävän takana, pysyy 27-28 asteessa pumpusta huolimatta.
Vaikuttaa kyllä kovin heikolta jäähdytysteholta. Millaiset olosuhteet kämpässä muuten on ? Koneellinen ilmanvaihto ? Pääseekö itse säätämään pienemmälle ? Ikkunoissa kaihtimet ? Kaihtimet kiinni ? Parvekkeella lasitukset ? Parvekkeen lämpötila ?

Koska viileä ilma painuu lattianrajaan, leviää se yleensä paremmin kulman takana oleviinkin huoneisiin, kunhan ovet on auki.

Sinulla vissiinkin on tuosta kuvasta päätellen jonkinlaista kotiautomaatiota rakenneltuna, saatko pistettyä lämpöantureita ulkoyksikön etu- ja takapuolelle ? Jos kuuma ilma jää huonosti pyörimään parvekkeelle ja ulkoyksikkö imee jotain 45 asteista ilmaa lävitseen, niin huonontaa jäähdytystehoa.

Huoltomanuaalista (sivulta 21 lähtien):

1626441946860.png

Sisälämpötilan ollessa 27/26 astetta (DB = Dry Bulb, WB = Wet Bulb), 35 asteen ulkolämpötilassa jäähdytysteho (SHC) on 1,48 kW, kun samassa sisälämmössä ja 46 asteen ulkolämmössä teho on 1,31 kW. Eihän tuo suuri ero ole, mutta tuota taulukkoa kun silmäilee, niin näyttäisi tuo jäähdytysteho laskevan sisälämpötilan noustessa, eli kun kämppä on päässyt johonkin 30 asteeseen, niin pumppu jauhaa pitkään huonommalla jäähdytysteholla, kunnes sisälämpötila on pysyvästi saatu alemmas, niin sitten sisälämpötilan ylläpitäminen onnistuu tehokkaammin ja paremmalla hyötysuhteella.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Jos näkyisi nyt kuva paremmin aiemmassa viestissä (imgur ei ollut hyvä valinta).

Pumppu on pari kuukautta vanha ja toiminut samoin alusta alkaen (tosin toukokuussa nyt oli vielä ulkonakin viileätä). Tuossa kuvassa näkyy parvekkeen lämpötila joka pysyy pääasiassa 35 asteen alapuolella.
Nyt näkyy. Vähän outo että sisätilan puhalluslämpötila nousee samalla kun parvekkeen lämpötila nousee. Näin ei pitäisi käydä. Eli arvelisin että parvekkeella on liian kuuma eikä ulkoyksikkö toimi siksi optimaalisesti.
 
Nyt näkyy. Vähän outo että sisätilan puhalluslämpötila nousee samalla kun parvekkeen lämpötila nousee. Näin ei pitäisi käydä. Eli arvelisin että parvekkeella on liian kuuma eikä ulkoyksikkö toimi siksi optimaalisesti.
Toisaalta taas ulkolämpötila nousee, niin parvekkeen lämpötila nousee. Tästä voisi ehkä vetää sellaisen johtopäätöksen, että kämppään virtaa ilmanvaihdon mukana lämmintä ilmaa ulkoa ja tämä tietysti suoraan heijastuu sisäilmaan ja sitä kautta pumpun puhalluslämpötilaan.
 
Toisaalta taas ulkolämpötila nousee, niin parvekkeen lämpötila nousee. Tästä voisi ehkä vetää sellaisen johtopäätöksen, että kämppään virtaa ilmanvaihdon mukana lämmintä ilmaa ulkoa ja tämä tietysti suoraan heijastuu sisäilmaan ja sitä kautta pumpun puhalluslämpötilaan.
Itse ymmärrän sisäyksikön toiminnan niin, että siellä höyrystimessä on jatkuvasti kylmäainetta höyrystymässä. Sen lämpötilaa tai periaatteessa höyrystimen painetta tarkkailemalla sisäyksikkö tietää säädellä venttiiliä joka syöttää lisää kylmäainetta. Puhalluslämpötilan ei pitäisi juuri muuttua sisälämpötilan mukaan kun se vaan höyrystää enemmän kylmäainetta jonka pitäisi riittää viilentämään ilma tavoiteltuun lämpötilaan. Kun näin ei tapahdu ja sisäyksikkö puhaltaa aina liian kuumaa, epäilen muutamaa asiaa. Pöly ja lika se ei ollut, eli mikään ei eristä kylmäainetta huoneilmasta. Voisiko sitten olla, että ulkoyksikössä on liian iso paine-ero lämpötilan vuoksi ja siksi se ei pysty puristamaan riittävää määrää kylmäainetta nestemäiseksi ja sieltä tuleva nestemäinen kylmäaine on liian lämmintä? Tai sitten kylmäainetta on liian vähän tai laite on jotenkin rikki eikä ohjaa itseään oikein.
 
Vaikuttaa kyllä kovin heikolta jäähdytysteholta. Millaiset olosuhteet kämpässä muuten on ? Koneellinen ilmanvaihto ? Pääseekö itse säätämään pienemmälle ? Ikkunoissa kaihtimet ? Kaihtimet kiinni ? Parvekkeella lasitukset ? Parvekkeen lämpötila ?

Koska viileä ilma painuu lattianrajaan, leviää se yleensä paremmin kulman takana oleviinkin huoneisiin, kunhan ovet on auki.

Sinulla vissiinkin on tuosta kuvasta päätellen jonkinlaista kotiautomaatiota rakenneltuna, saatko pistettyä lämpöantureita ulkoyksikön etu- ja takapuolelle ? Jos kuuma ilma jää huonosti pyörimään parvekkeelle ja ulkoyksikkö imee jotain 45 asteista ilmaa lävitseen, niin huonontaa jäähdytystehoa.

Talossa on koneellinen poistoilmanvaihto, jota ei voi/saa säätää. Idän puoleisissa ikkunoissa on sälekaihtimet kiinni, mutta länsipuolella olevassa olohuoneessa on iso ikkuna vekkikaihtimella parvekkeelle. Lasitetun parvekkeen kaihtimista taas ei ole oikein kunnolla apua nyt kun laseja pitää pitää auki ulkoyksikön takia. Lämpökuorma kämpässä on korkea mm elektroniikan takia, jonka huomaa talvellakin asteen parin lämmönnousuna kotona ollessa. Mutta suurin lämmittäjä on kyllä aurinko joka pääsee porottamaan iltapäivästä iltaan suoraan olohuoneeseen.

Tuota ei tullutkaan ajateltua että se ilma voisi jäädä kiertämään tuon ulkoyksikön kohdalla. Pitääpä hommata pari anturia lisää ja seurata miten käyttäytyy. Yhden ruuvitagin lisäsin nyt tuonne sisäyksikön ilmanohjaimen päälle mittaamaan puhalluslämpötilaa. Aiemmin olin ottanut vain pistomittauksia sellaisella analogisella mittarilla. Saapahan vähän vertailtua tuota eroa puhallusvoimakkuuden suhteen.

Tuossa vielä kuva pikkaisen pidemmältä ajalta. Poissaollessa jouduin tuon pumpun laittamaan pois päältä koska kondensiovesi pitää itse tyhjentää ja säiliö olisi täyttynyt tuossa ajassa. Nopeasti se kuitenkin viileni tuohon vakioon päällekytkemisen jälkeen.

Screenshot 2021-07-16 191443.png
 
Itse ymmärrän sisäyksikön toiminnan niin, että siellä höyrystimessä on jatkuvasti kylmäainetta höyrystymässä. Sen lämpötilaa tai periaatteessa höyrystimen painetta tarkkailemalla sisäyksikkö tietää säädellä venttiiliä joka syöttää lisää kylmäainetta. Puhalluslämpötilan ei pitäisi juuri muuttua sisälämpötilan mukaan kun se vaan höyrystää enemmän kylmäainetta jonka pitäisi riittää viilentämään ilma tavoiteltuun lämpötilaan. Kun näin ei tapahdu ja sisäyksikkö puhaltaa aina liian kuumaa, epäilen muutamaa asiaa. Pöly ja lika se ei ollut, eli mikään ei eristä kylmäainetta huoneilmasta. Voisiko sitten olla, että ulkoyksikössä on liian iso paine-ero lämpötilan vuoksi ja siksi se ei pysty puristamaan riittävää määrää kylmäainetta nestemäiseksi ja sieltä tuleva nestemäinen kylmäaine on liian lämmintä? Tai sitten kylmäainetta on liian vähän tai laite on jotenkin rikki eikä ohjaa itseään oikein.
Sisäyksikössä ei ole mitään älyä tai paineventtiileitä, kaikki äly on ulkoyksikössä. Ulkoyksikkö säätää pumpun toimintaa puhtaasti lämpötilojen perusteella, paineita ei missään mittailla ja tehon säätö tapahtuu kompressorin kierrosnopeutta säätämällä. Toki ulkoyksikössä on myös paineen kuristusventtiili, mutta ymmärtääkseni tällä vain hienosäädetään jäähdytys/lämmitysprosessia ja sekin tapahtuu vain lämpötilojen perusteella. Kylmäaine ei sen kummemmin odottele missään, vaan se virtaa jatkuvalla syötöllä.

Kuten noista @saigon kuvista näkee, käy pumppu jo täysillä siinä vaiheessa kun ulko- ja parvekelämpötila nousevat, joten on luonnollista, että myös sisälämpötila nousee, kun pumppu ei enää voi tehoa nostaa.

@saigon kirjoitit, että putkiston pituus on 7m, oliko tuo noin- mitta vai tasan ? huoltomanuaalin mukaan tuo 7 metriä on maksimi, jonka voi vetää ilman, että systeemiin lisätään kylmäainetta. Tosin lisäysmäärä on vain 20g per metri, mutta saattaahan tuokin hieman vaikuttaa saavutettuun jäähdytystehoon. Ja tietysti pitkillä vedoilla putkien eristys on syytä olla kunnossa.
 
Tuossa vielä kuva pikkaisen pidemmältä ajalta. Poissaollessa jouduin tuon pumpun laittamaan pois päältä koska kondensiovesi pitää itse tyhjentää ja säiliö olisi täyttynyt tuossa ajassa. Nopeasti se kuitenkin viileni tuohon vakioon päällekytkemisen jälkeen.
Tulkitsenko nyt oikein, että nyt 11.7. lähtien sinulla on pyyntilämpötila ollut 23 astetta ja sisäyksikön imuilma on seilannut pääosin 24 ja 25 asteen välillä, paikoitellen käynyt korkeammallakin. Tuohan on suurinpiirtein normaali toiminta, pumppu taitaa lopettaa jäähdytyksen siinä vaiheessa kun imuilma on pyyntilämpötila +1 astetta.

Talossa on koneellinen poistoilmanvaihto, jota ei voi/saa säätää.
Olisikin ollut liian helppoa, jos olisi päässyt huoneistokohtaisesti säätämään.

Mutta suurin lämmittäjä on kyllä aurinko joka pääsee porottamaan iltapäivästä iltaan suoraan olohuoneeseen.
Onko olohuoneen ikkuna siis parvekkeen ja olohuoneen välisellä seinällä ?
Asenna ikkunaan parvekkeen puolelle tälläinen:
Vähentää ihan reippaasti lämpökuormaa. Mikään kaunis ratkaisuhan tuo ei ole, mutta mitäpä sitä ei tekisi mukavan sisäilmaston eteen :D
 
Tulkitsenko nyt oikein, että nyt 11.7. lähtien sinulla on pyyntilämpötila ollut 23 astetta ja sisäyksikön imuilma on seilannut pääosin 24 ja 25 asteen välillä, paikoitellen käynyt korkeammallakin. Tuohan on suurinpiirtein normaali toiminta, pumppu taitaa lopettaa jäähdytyksen siinä vaiheessa kun imuilma on pyyntilämpötila +1 astetta.
Ongelma on lähinnä siinä että pyynnin tiputtaminen 16 ei vaikuta lainkaan vaan pysyy samassa kuin jos pyynti on 23. Eli kämppää ei tuota viileämmäksi saa. Noissa kuvissa ei tuota ajanjaksoa ole jolloin testasin alempaa pyyntiä. Nyt kun on jatkuva puhalluslämpötilankin mittaus niin täytyy kokeilla uudelleen näkyykö lämpötiloissa mitään eroa pyynnin tiputtamisella.

Ja yksi syy minkä takia kaipailen enemmän viilennystehoa on että voisin kämpästä ulkona ollessa laittaa automaatiolla puhalluksen ja viilennyksen täysille ja sisällä ollessa taas puhalluksen pienemmälle. Jos laite puhaltaisi kylmempää saisin olohuoneen ja makuuhuoneen välille tällöin isomman lämpötilaeron ja sitä kautta tehostettua makuuhuoneen viilennystä. Nykyisellään tuo olohuone on sopiva, enkä sitä tarvitse varsinaisesti kylmemmäksi. Sisäyksikkö puhaltaa suoraan työpisteelleni, joten jos lämpötilan saisi pysymään alempana pienemmällä puhalluksella niin se olisi optimi.

Ja tosiaan olohuoneen ikkuna (200x150) on siis lasitetulle ja sisennetylle parvekkeelle. Lasitettu ovi mukaanlukien oikeastaan koko parvekkeen puoleinen seinä on lasia. Tällä hetkellä verho on kämpän puolella ja helpottaa kyllä porotukseen, mutta kyllähän se säteilyenergia silloin sisäpuolelle jää. Yksi korvausilmaventtiileistä on myös tälle parvekkeelle, joten kyllä sieltä lämmintä ilmaa sisään virtaa. Tiedä sitten kuinka paljon tuolla on merkitystä.

Tosiaan aiempaa kokemusta ilmalämpöpumpusta ei ole, joten vielä tässä haetaan parhaita käytäntöjä ja totutellaan toimintaan.
 
Ongelma on lähinnä siinä että pyynnin tiputtaminen 16 ei vaikuta lainkaan vaan pysyy samassa kuin jos pyynti on 23. Eli kämppää ei tuota viileämmäksi saa. Noissa kuvissa ei tuota ajanjaksoa ole jolloin testasin alempaa pyyntiä. Nyt kun on jatkuva puhalluslämpötilankin mittaus niin täytyy kokeilla uudelleen näkyykö lämpötiloissa mitään eroa pyynnin tiputtamisella.
Eipä tuo pyyntilämpötilan tiputtaminen tosiaan siihen puhalluslämpötilaan vaikuta muuta kun sitä kautta, että sisälämpötila oikeasti laskee ja se taas laskee sisäyksikön imuilmankin lämpötilaa. Oletko mittaillut ruuvitagilla sisäyksikön imuilman lämpötilaa ?

Ehkä tuossa mennään niin tehorajoilla, että pitäisi antaa pumpun huutaa muutama vuorokausi täydellä teholla, jotta seinät ja kaikki rakenteetkin viilenisivät riittävästi ja sen jälkeen viileyden ylläpito olisi helpompaa. Kyllä itsellänikin, vaikka on vain tiiliverhoiltu rivarikämppä, niin tänä keväänä kun pistin pumpun käyntiin hieman myöhässä, niin helposti pari ensimmäistä päivää pumppu kävi kovemmilla kierroksilla.

Ja yksi syy minkä takia kaipailen enemmän viilennystehoa on että voisin kämpästä ulkona ollessa laittaa automaatiolla puhalluksen ja viilennyksen täysille ja sisällä ollessa taas puhalluksen pienemmälle. Jos laite puhaltaisi kylmempää saisin olohuoneen ja makuuhuoneen välille tällöin isomman lämpötilaeron ja sitä kautta tehostettua makuuhuoneen viilennystä. Nykyisellään tuo olohuone on sopiva, enkä sitä tarvitse varsinaisesti kylmemmäksi. Sisäyksikkö puhaltaa suoraan työpisteelleni, joten jos lämpötilan saisi pysymään alempana pienemmällä puhalluksella niin se olisi optimi.
Onko puhallus suunnattu ylimpään mahdolliseen asentoon ? Riippuu tietysti asennuspaikasta ja kämpän pohjasta, mutta usein tuo kattoa pitkin puhallus toimii parhaiten.

Ja jos puhallusilman lämpötila ei kasva pistettäessä puhallus maksimille, niin kyllähän tuossa jo efektiivinen jäähdytysteho kasvaa. Joten kyllähän tuota automaattista poissaoloajan max- puhallusta kannattaa kokeilla.

Sellaisenkin empiirisen kokeen voit vielä tehdä, että sammutat pumpun ja painat sen sisäyksiköstä löytyvästä emergency- mode napista päälle. Tällöin pumppu ja kompressori käy seuraavat 30 minuuttia täydellä teholla. Tämän ajan jos vielä mittaa imu- ja puhallusilman lämpötilat, niin selvinnee aika hyvin maksimiviilennys.
 
Ongelma on lähinnä siinä että pyynnin tiputtaminen 16 ei vaikuta lainkaan vaan pysyy samassa kuin jos pyynti on 23. Eli kämppää ei tuota viileämmäksi saa. Noissa kuvissa ei tuota ajanjaksoa ole jolloin testasin alempaa pyyntiä. Nyt kun on jatkuva puhalluslämpötilankin mittaus niin täytyy kokeilla uudelleen näkyykö lämpötiloissa mitään eroa pyynnin tiputtamisella.

Ja yksi syy minkä takia kaipailen enemmän viilennystehoa on että voisin kämpästä ulkona ollessa laittaa automaatiolla puhalluksen ja viilennyksen täysille ja sisällä ollessa taas puhalluksen pienemmälle. Jos laite puhaltaisi kylmempää saisin olohuoneen ja makuuhuoneen välille tällöin isomman lämpötilaeron ja sitä kautta tehostettua makuuhuoneen viilennystä. Nykyisellään tuo olohuone on sopiva, enkä sitä tarvitse varsinaisesti kylmemmäksi. Sisäyksikkö puhaltaa suoraan työpisteelleni, joten jos lämpötilan saisi pysymään alempana pienemmällä puhalluksella niin se olisi optimi.

Ja tosiaan olohuoneen ikkuna (200x150) on siis lasitetulle ja sisennetylle parvekkeelle. Lasitettu ovi mukaanlukien oikeastaan koko parvekkeen puoleinen seinä on lasia. Tällä hetkellä verho on kämpän puolella ja helpottaa kyllä porotukseen, mutta kyllähän se säteilyenergia silloin sisäpuolelle jää. Yksi korvausilmaventtiileistä on myös tälle parvekkeelle, joten kyllä sieltä lämmintä ilmaa sisään virtaa. Tiedä sitten kuinka paljon tuolla on merkitystä.

Tosiaan aiempaa kokemusta ilmalämpöpumpusta ei ole, joten vielä tässä haetaan parhaita käytäntöjä ja totutellaan toimintaan.
Laskepa paljonko sulla on sitä lämpökuormaa tuottavaa elektroniikkaa sisällä ja kuinka paljon aurinko porottaa ikkunoista sisään. aurinko tuottaa n.kw/m2, joten on aikamoinen rasite ilpille. Jos parvekeelle saa vaikka rullaverhon ikkunoiden eteen, niin vaikutus on oikeasti kuin yö/päivä. Ja jos sulla jotain mainausrigejä sisällä, niin äkkiä tulee ilpin kapasiteetti täyteen.
edit: Se verho pitää tosiaan olla ikkunan ulkopuolella, jotta se lämpö ei pääse asunnon sisään.
edit2: tuo 14 asteen puhallus vaikuttaa aika korkealta. Kysy asentaneelta liikkeeltä, onko oikea lukema. Tosin nykyisien asentajien ammattitaito rajoittuu tyhjiöintiin ja putkien kiinni ruuvaamiseen, joten en paljon odottaisi siltä suunnalta...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun vihdoin sain ILP:n sähkömittarin tarkempaan seurantaan, niin hieman herättää ihmetystä, että mitähän helkkaria tuo pumppu on taas viime yönä tehnyt. Kaiken järjen mukaan tuon olisi pitänyt pysyä koko yön tuolla 100W paikkeilla.

1626521632431.png
 
Nyt kun vihdoin sain ILP:n sähkömittarin tarkempaan seurantaan, niin hieman herättää ihmetystä, että mitähän helkkaria tuo pumppu on taas viime yönä tehnyt. Kaiken järjen mukaan tuon olisi pitänyt pysyä koko yön tuolla 100W paikkeilla.

1626521632431.png
Lämittänyt ?
 
Onko ollut automaattiasetuksella ja alkanut lämmittää? Tuota automodea ei tästä syystä tulisi koskaan käyttää vaan aina joko lämmitys- tai jäähdytyskäytöllä (tai kuivauksella).
 
Onko ollut automaattiasetuksella ja alkanut lämmittää? Tuota automodea ei tästä syystä tulisi koskaan käyttää vaan aina joko lämmitys- tai jäähdytyskäytöllä (tai kuivauksella).
Ei ole pumppu ikinä ollut automaatilla, eikä ole nytkään. Ja jos tuo olisi lämmittänyt, niin luulisi sisälämpötilan nousseen sen sijaan, että on koko tuon yökäynnin ajan aavistuksen laskenut. Nuo alhaalla käyvät piikitkin ovat aika tarkkaan tunnin välein, lieneekö jotain softaihmeellisyyksiä meneillään.
 
Ja jos tuo olisi lämmittänyt, niin luulisi sisälämpötilan nousseen sen sijaan, että on koko tuon yökäynnin ajan aavistuksen laskenut.
Ulkolämpötila 15c astetta ja siita laski 13, jos IVssä yöviilennys / alempi lämpötila, niin onko ihan poissuljettu ettei lämittäisi. Tuo kulutus loppu sitten kun lämpötila aamulla vähän nousi.

En siis tässä väitä että olisi tieten automaatilla.
 
Ulkolämpötila 15c astetta ja siita laski 13, jos IVssä yöviilennys / alempi lämpötila, niin onko ihan poissuljettu ettei lämittäisi. Tuo kulutus loppu sitten kun lämpötila aamulla vähän nousi.

En siis tässä väitä että olisi tieten automaatilla.
Kaukosäätimeen ei tosiaan ole koskettu sitten toukokuun puolivälin. Ja nyt kun kävin kurkkimassa, niin jäähdytysmoodia näytti. Varmuuden vuoksi nakuttelin kaikki modet läpi ja takaisin jäähylle.

Kämpässä on painovoimainen ilmanvaihto, joten IV ei tätä pääse sotkemaan, mutta kun nyt selasin dataa taaksepäin, niin yhtenä toisena yönä käynyt samoin ja silloin ulkolämpötila oli käynyt alimmillaan 18 asteessa. Ja pumpun isommalla teholla käyntiaika oli vain 3 tuntia viimeöisen 6 tunnin sijasta. Eli näyttäisi olevan kytköksissä ulkolämpötilaan.
 
Kuinka viileää puhallusilmaa näistä laitteista pitäisi tulla? Oma Mitsubishin HR35 työntää alimmillaan 14 asteista ilmaa. Laite ilmoittaa tällöin omaksi lämpötilakseen 24-25 astetta ja olohuoneen lämpötila on tästä asteen enemmän. Pyynti on 23 astetta, mutta tuota alemmalla pyynnillä ei ole mitään vaikutusta.

Appivanhemilla oletettavasti sama laite (MSZ-HR35VF) ja vähän samaa ollaan ihmetelty, kun ei tunnu kovin kylmää työntävän, oli pyynti mitä tahansa. Jossain muualla ilpit tuntuvat työntävän hyvinkin kylmää. Noilla ainakin ongelma on erittäin kuuma parveke, johon aurinko porottaa iltapäivästä iltaan asti kuumimpaan aikaan. En ole mitannut, mutta varmasti 40-50 astetta helposti. Olen arvellut, että ehkä kyseinen laite ei vaan ole niin hyvä ja parveke liian kuuma.

Vähän noilla tuntui tilanne paranevan, kun ilppi oli pitkään päällä ja asunto kokonaisuudessaan jäähtyi. Nyt alkaa olla makkareissakin vähän viileämpää, kun aiemmin tuntui että vain olohuone, jossa sisäyksikkö on, jäähtyi eikä sekään kunnolla. Aiemmin ei ilppi tainnut kerralla olla pidempiä aikoja päällä, kun olivat paljon mökillä.
 
MSZ-LN25VGW yksikössä kohtuu ärsyttävä ominaisuus ainakin itselläni. Siipien asennon, kun asettaa tiettyyn asentoon, niin jossain kohti aina menee keskiasentoon eikä pysy asetetussa asennossa.
 
Millaisia sivuääniä pitäis teidän mielestä sisäyksiköstä sietää? Gree Amber alkoi lämmityskauden jälkeen nakuttamaan kun puhaltimen kierrokset olivat riittävän matalat ja moottori vaihdetiin takuuseen myyjän toimesta. Nyt tuuletin kuitenkin pitä sellaista "sirisevää" ääntä jatkuvasti. Ääni ei ole kova, mutta on häiritsevä. Myyjä yrittää pestä kätensä sillä että tuollainen ääni menee vielä Green laatutoleransseihin, mutta ei kai takuunalaisen laitteen kuuluisi tuollaista ääntä pitää. Varsinkaan kun ääni nimenomaan alkoi moottorinvaihdon jälkeen eli tässä on hyvin selkeä syy-seuraus suhdekin.

Jos en reklamoimalla saa myyjään vauhtia niin liekö tässä paukkuja jos yrittäisi apuja kuluttajaneuvonnasta?
 
Millaisia sivuääniä pitäis teidän mielestä sisäyksiköstä sietää? Gree Amber alkoi lämmityskauden jälkeen nakuttamaan kun puhaltimen kierrokset olivat riittävän matalat ja moottori vaihdetiin takuuseen myyjän toimesta. Nyt tuuletin kuitenkin pitä sellaista "sirisevää" ääntä jatkuvasti. Ääni ei ole kova, mutta on häiritsevä. Myyjä yrittää pestä kätensä sillä että tuollainen ääni menee vielä Green laatutoleransseihin, mutta ei kai takuunalaisen laitteen kuuluisi tuollaista ääntä pitää. Varsinkaan kun ääni nimenomaan alkoi moottorinvaihdon jälkeen eli tässä on hyvin selkeä syy-seuraus suhdekin.

Jos en reklamoimalla saa myyjään vauhtia niin liekö tässä paukkuja jos yrittäisi apuja kuluttajaneuvonnasta?
Ilmavirran suhinaa, ei muuta.
 
MSZ-LN25VGW yksikössä kohtuu ärsyttävä ominaisuus ainakin itselläni. Siipien asennon, kun asettaa tiettyyn asentoon, niin jossain kohti aina menee keskiasentoon eikä pysy asetetussa asennossa.
Itsellä tekee samaa kun saavuttaa halutun lämpötilan ja lopettaa hetkeksi viilentämisen. Kun taas jatkaa viilennystä siivet ei palaudu pyydettyyn asentoon vaan jää yläasentoon. Tätä tekee vain viilennyksellä, lämmityksellä osaa palata valittuun asentoon.

Siipien "pyöritys" mode on ainut mikä "toimii", joten olen nyt käyttänyy sitä, jotta pumpun takana oleva huone pysyy viileänä.
 
Millaisia sivuääniä pitäis teidän mielestä sisäyksiköstä sietää? Gree Amber alkoi lämmityskauden jälkeen nakuttamaan kun puhaltimen kierrokset olivat riittävän matalat ja moottori vaihdetiin takuuseen myyjän toimesta. Nyt tuuletin kuitenkin pitä sellaista "sirisevää" ääntä jatkuvasti. Ääni ei ole kova, mutta on häiritsevä. Myyjä yrittää pestä kätensä sillä että tuollainen ääni menee vielä Green laatutoleransseihin, mutta ei kai takuunalaisen laitteen kuuluisi tuollaista ääntä pitää. Varsinkaan kun ääni nimenomaan alkoi moottorinvaihdon jälkeen eli tässä on hyvin selkeä syy-seuraus suhdekin.

Jos en reklamoimalla saa myyjään vauhtia niin liekö tässä paukkuja jos yrittäisi apuja kuluttajaneuvonnasta?
Itsellä oli panasonicissa jokin muovin resonoiva ääni. Kun sormella vähän painoi avattaa kantta niin tuo loppui. Ratkaisin asian ostamalla pienet tuolien alla käytettävät tarralliset muovitassut, jotka laitoin kannen alle. Loppui resonointi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom