Voi olla siis, että omalla kohdalla perusasennus ei riitä vaan pitää maksaa vähän extraa ylimääräisistä läpivienneistä / putkista. Tämä tosin sopii itselleni, koska kerran kun tuo hankittu niin laitetaan se sitten optimaaliseen paikkaan.
Kävin aamusta hakemassa Gigantista tuon Samsung Nordic Home Premium 35 ilmalämpöpumpun hintaa 888€ ja siihen perusasennuksen hitaan 595€. Laitteen sain heti matkaan, mutta itse asennuksessa 6-8 vk jono, joka ei haittaa koska pumppu tulee uuteen asuntoon, johon pääsen muuttamaan vastan 1.9. Laiteelle tulee
Perusasennukseen kuuluu siis:
-Asennus 20 km säteellä Gigantin myymälästä ilman kilometriveloitusta (kunhan asennus saatavilla paikkakunnalla)
-Sisä- ja ulkoyksikön asennuksen, sisältää seinätelineen kiinnikkeineen.
-Yhden läpiviennin tekemisen max 30cm paksuun puuseinään.
-Eristetyt kylmäaineputket, max 4m
-Laitteistojen välinen sähköistys sekä kondensivesiputki.
-Laitteiston sähkönsyöttö maadoitetulta pistorasialta, etäisyys max 4m
-Asennuspöytäkirja
-Käyttöönotto ja käyttöopastus
Lisätyön hinnasto tässä eli varmaan pari sataa voi tulla lisää hintaa
Itse olin ajatellut, että pumppu voitaisiin laittaa noihin punaisiin kohtiin, jolloin ilma saataisiin jaettua ylä- ja alakertaan ja ulkoyksikkö keltaisiin. Yläkerrassa olohuone + työhuone ja alhaalla makuuhuone, joten molempiin tarvittaisiin viilennystä. Asunto siis 82m2 rivari, jossa molemmilla puolilla asunnot eli asunto on keskimmäinen. Alekerta pysyy ihan suhteellisen hyvin kesälläkin viileänä, koska on rakennettu rinteeseen ja on siten osittain "maan sisällä" mutta näillä monsteri helteillä sekin lämpenee. Näin ovat nykyiset asukkaat kertoneet ja todettiin sama kun siellä käytiin kuukausi sitten.
Perusasennukseen kuuluu ulkoyksikön seinätelineen kiinnikkeineen, mutta muistan lukeneeni, että se kannattaa laittaa mieluummin suoraan maahan, jos vain mahdollista (liityin jotenkin värinään / mahdolliseen kolinaan). Onko jotain muuta extraa mitä kannattaa perusasennuksen lisäksi harkita kun pumpulla tarkoitus kesäin viilentää ja talvisin lämmittää eli pumppu 24/7/365 päällä.