Ilmalämpöpumput eli ILPit

Eikös noista sisäyksiköistä sais ihan minkä värisiä vaan d-c fix kontaktimuoveilla? :)

Itsellä ollut käytössä mitsun ln 25 oikeastaan vain lämmmityskäyttöön. Säästöä tuli ensimmäisen puolen vuoden aikana n.2500kw/h ja huhtikuussa tuli järkyttävät 650kw/h vähemmän kulutusta kuin vuoden takaiseen vastaavaan aikaan. Tais jonkun verran olla lämpimämpi kuukausi, kuin viime vuoden huhtikuu.
 
Ongelma kai lähinnä se, että myös tuo ln25 sisäyksikön on sitä ämpärimuovia vaikka onkin jo tyylikkäämmin muotoiltu ja pinnoitettu.

Toisaalta, joku kun halusi lasisen(?) Sisäyksikön niin siitä vaan mitat sisäyksiköstä, 3mm mieluisen väristä lasia kaupasta ja liimailee ne siihen kylkeen. Ihan saman voi tehdä vaikka RST pellillä tai sillä kontaktimuovilla
 
Eikös noista sisäyksiköistä sais ihan minkä värisiä vaan d-c fix kontaktimuoveilla? :)

Itsellä ollut käytössä mitsun ln 25 oikeastaan vain lämmmityskäyttöön. Säästöä tuli ensimmäisen puolen vuoden aikana n.2500kw/h ja huhtikuussa tuli järkyttävät 650kw/h vähemmän kulutusta kuin vuoden takaiseen vastaavaan aikaan. Tais jonkun verran olla lämpimämpi kuukausi, kuin viime vuoden huhtikuu.

Perjaatteessa joo, ja voihan sitä vaikka spraymaalata, mutta pointtina olikin että joku myisi valmiina hienoja laitteita sen sijaan että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten joutuu vielä näkemään vaivaa ettei silmät vuoda verta ;).

Onko LN:n kanssa ollut mitään ongelmia? lämpöpumppufoorumeilla kitistään sulatusjaksoista, joko se ongelma on poistunut? Ja pitääkö se jotain ääntä tai muuta sekoilua?

Ongelma kai lähinnä se, että myös tuo ln25 sisäyksikön on sitä ämpärimuovia vaikka onkin jo tyylikkäämmin muotoiltu ja pinnoitettu.

Toisaalta, joku kun halusi lasisen(?) Sisäyksikön niin siitä vaan mitat sisäyksiköstä, 3mm mieluisen väristä lasia kaupasta ja liimailee ne siihen kylkeen. Ihan saman voi tehdä vaikka RST pellillä tai sillä kontaktimuovilla

Tämähän se ongelman ydin on. Kyllä tuo ihan hyvin on saatu feikattua harjateräksen näköiseksi ja kiiltävää muovia päällä imitoimassa lasia. Mutta kyllä sen näkee ja etenkin tuntee jos menee koskemaan että samaa halparäpellystä se on kuin muutkin.

Ja samat sanat tuohon omaan tuunailuun mitä tuossa ylempänä. Kyllähän sitä voisi vaikka komponentit kiinasta tilata ja alkaa juottamaan mokomaa kasaan alusta asti, mutta kyllä mä näkisin että olisi pieni businesrako valmiiksi tyylikkäiksi tehdyissä sisäyksiköissä. En minä autoakaan osta sillä perjaatteella että "saahan niitä peltejä sitten itse taivuteltua". Näppärät tekee ja osaamattomat itkee kunnei kaupasta saa ;)
 
En m
Perjaatteessa joo, ja voihan sitä vaikka spraymaalata, mutta pointtina olikin että joku myisi valmiina hienoja laitteita sen sijaan että ensin maksaa itsensä kipeäksi ja sitten joutuu vielä näkemään vaivaa ettei silmät vuoda verta ;).

Onko LN:n kanssa ollut mitään ongelmia? lämpöpumppufoorumeilla kitistään sulatusjaksoista, joko se ongelma on poistunut? Ja pitääkö se jotain ääntä tai muuta sekoilua?



Tämähän se ongelman ydin on. Kyllä tuo ihan hyvin on saatu feikattua harjateräksen näköiseksi ja kiiltävää muovia päällä imitoimassa lasia. Mutta kyllä sen näkee ja etenkin tuntee jos menee koskemaan että samaa halparäpellystä se on kuin muutkin.

Ja samat sanat tuohon omaan tuunailuun mitä tuossa ylempänä. Kyllähän sitä voisi vaikka komponentit kiinasta tilata ja alkaa juottamaan mokomaa kasaan alusta asti, mutta kyllä mä näkisin että olisi pieni businesrako valmiiksi tyylikkäiksi tehdyissä sisäyksiköissä. En minä autoakaan osta sillä perjaatteella että "saahan niitä peltejä sitten itse taivuteltua". Näppärät tekee ja osaamattomat itkee kunnei kaupasta saa ;)
Sulatusjakson aikanahan se pitää semmoista korinalta kuuluvaa ääntä, mutta ei ne minusta pitkiä aikoja olleet kovillakaan pakkasilla. Jossain vaiheessa ulkoyksiköstä kuului pientä resonointi ääntä siitä suojaritilästä.

Muuten toiminut, kuin junan vessa.
 
Tuo ln25 on hyvä peli, voin suositella. Kolmella tutulla käytössä ja ei ole ongelmia ollut.
Onko nämä olleet vain viilennyskäytössä, vai myös lämmityksessä ympäri talven.

ILP:n hankinta itsellä edessä ja arvon Toshiba Premiumin ja Mitsun LN-25:n välillä. Mitsu vaikuttaisi paperilla ominaisuuksiltaan ja lämpökertoimeltaan paremmalta (ja on vähemmän ruma), mutta vähän huolettaa kun tuo ilmalämpöpumppufoorumi on täynnä juttua siitä, että juuttuvat lyhyimmälle mahdolliselle sulatusvälille kylmällä ja lämpösuhde heikkenee + sulatuskorinat lisääntyy. (MSZ-LN)
Onkohan tuo fiksattu eli uskaltaako ostaa?

Toki kiinnostaa kommentit muiltakin ko. mallien kanssa peuhanneilta, jos on jotain valoa tähän tossu vs. mitsu vääntöön.
 
Toki kiinnostaa kommentit muiltakin ko. mallien kanssa peuhanneilta, jos on jotain valoa tähän tossu vs. mitsu vääntöön.

Mitsun FH25 on pöhissyt n. 2½ vuotta mukisematta. Tuo LN:n sulatusväli-ongelma pitäisi kaiketikin korjaantua firmispäivityksellä/kortin vaihdolla, nyt hankittavaan uuteen laitteeseen sen nyt olettaisi olevan jo muutenkin uusin - jossei ole niin kannattaa varmaankin varmistaa että se tehdään viimeistään käyttöönotossa. Sinänsä sekä Mitsu että Toshiba kumpikin hoitaa sen perustehtävänsä varmasti riittävän hyvin, eli lämmittää ja tarvittaessa viilentää. Jos fiksu takkatoiminto on tärkeä niin ehkä Toshiba voisi olla passeli, Mitsun LN:ssä taasen olisi wifi-ohjaus valmiina jos sitä arvostaa. Tuossa FH:ssa wifin saa lisäpalikalla ja laitteen omaan kaukosäätimeen en ole koskenutkaan sen asennuksen jälkeen, kaikki tarvittava säätö hoituu puhelimella mistä tahansa - arvostan tätä omassa käytössä paljon.
 
Omassa LN mitsussa ei kyllä mitään korinoita tms lisäääniä koskaan ollut sisäyksikössä. Myöskään sulatusvälit ovat olleet aika normaaleja 1-2h välein tapahtuvia eikä niitäkään oikeastaan huomaa ellei nyt vartavasten ala kyttäilemään. Ja itsellä nimenomaan lämmityskäytössä tuo kun jäähdytystä ei viimekesänä tarvinnut kertaakaan.

Ainakin syys-maaliskuun sähkönkulutus tippui 1700kwh mitsun hankinnan jälkeen (viime kausi vs
Edellinen) joten kyllä tuo sikäli on asiansa ajanut.
 
Mstähän tuon datan sais kaivettua omasta laitteesta. Mutulla tuntuu, että sulatusjaksot oli noin 2 tunnin välein korkeintaan.
 
Miten sisäyksikköä voisi puhdistaa?

Oli lämmityskauden jälkeen käyttämättä hetken, ja ilmojen lämmettyä laitoin viilennyksen, niin tuhautti jotain roskaa sisältä ja tuli tosi paha haju. Jollain tuo pitäisi ilmeisesti putsata, mutta millä uskaltaa?
 
Itse olen purkanut koko laitteen niin että rummun saa irti ja kaukalon pestyä helposti. Kennon puhdistanut siihen soveltuvalla aineella.

Tämä kyllä purkaa takuun jos sellainen on, ja jos epäilee omia taitoja niin tilaa ammattimies tekemään tämä ja katso vierestä kuinka se tehdään.
 
Mitsun FH25 on pöhissyt n. 2½ vuotta mukisematta. Tuo LN:n sulatusväli-ongelma pitäisi kaiketikin korjaantua firmispäivityksellä/kortin vaihdolla, nyt hankittavaan uuteen laitteeseen sen nyt olettaisi olevan jo muutenkin uusin - jossei ole niin kannattaa varmaankin varmistaa että se tehdään viimeistään käyttöönotossa. Sinänsä sekä Mitsu että Toshiba kumpikin hoitaa sen perustehtävänsä varmasti riittävän hyvin, eli lämmittää ja tarvittaessa viilentää. Jos fiksu takkatoiminto on tärkeä niin ehkä Toshiba voisi olla passeli, Mitsun LN:ssä taasen olisi wifi-ohjaus valmiina jos sitä arvostaa. Tuossa FH:ssa wifin saa lisäpalikalla ja laitteen omaan kaukosäätimeen en ole koskenutkaan sen asennuksen jälkeen, kaikki tarvittava säätö hoituu puhelimella mistä tahansa - arvostan tätä omassa käytössä paljon.
Jämy ei ole kuulemma kuullutkaan mistään sulatusongelmasta tai päivityksestä. Ja ilmeisesti Scanooficenkaan mukaan tälläistä ongelmaa ei ole ikinä ollutkaan... sehän tässä arveluttaakin. Eihän tuo iso probleeme takuulaitteessa muuten olisikaan, mutta jos se on valmistajan mielestä ominaisuus niin se auta. Mutta ilmeisesti kaikilla samaa ongelmaa ei ole ollut(?)
 
Jämy ei ole kuulemma kuullutkaan mistään sulatusongelmasta tai päivityksestä. Ja ilmeisesti Scanooficenkaan mukaan tälläistä ongelmaa ei ole ikinä ollutkaan... sehän tässä arveluttaakin. Eihän tuo iso probleeme takuulaitteessa muuten olisikaan, mutta jos se on valmistajan mielestä ominaisuus niin se auta. Mutta ilmeisesti kaikilla samaa ongelmaa ei ole ollut(?)

Eikös tuolla foorumilla ole mainintoja että kortteja on vaihdettu takuuna ja käytös on tästä rauhoittunut. Ja kun viralliset mittauksetkin osoittavat (https://www.scanoffice.fi/sites/default/files/u37/vtt-s-01716-18_0.pdf) että testitilanteessa sulatukset tapahtuvat keskimäärin parin tunnin välein (toki käytännössä olosuhteet ovat vaihtelevammat) niin aika paha maahantuojan/myyjän on pyristellä vastaan jos vastaavissa olosuhteissa sulatukset tulevatkin puolen tunnin viiva kolmen vartin välein säännöllisesti. Se kun on käytännössäkin selkeästi liian lyhyt väli, pumpulla kestää aina hetken päästä sulatuksesta tehokkaaseen lämmitykseen ja tuo auttamatta näkyy lämmöntuotossa kokonaisuutena. Jos tuota FH:ta käyttää verrokkina, niin harvoin alle tunnin välein on sulatuksia tullut, yleensä liikutaan siellä 1-2h välissä. Ihme venkoilua kyllä Scanofficelta... mutta toimiessaan kuten pitää pitäisi tuo LN olla ihan pätevä laite.
 
Miten sisäyksikköä voisi puhdistaa?

Oli lämmityskauden jälkeen käyttämättä hetken, ja ilmojen lämmettyä laitoin viilennyksen, niin tuhautti jotain roskaa sisältä ja tuli tosi paha haju. Jollain tuo pitäisi ilmeisesti putsata, mutta millä uskaltaa?

PUHDISTUSVAAHTO TEHO FOAMING COIL 400ML | K-rauta.fi

Tota ku laittelet sisäyksikön kennostoon parit kerrat ni auttaa kummasti. Kannattaa antaa kuivua tovi. Ja ihan mukavan tuoksuista vieläpä. Paljon tulee töissä käytettyä höyrystimien puhdistukseen joten suosittelut täältä.
 
Se wanha oli parempi. Tuo uudistunut ei puhdista kyllä juuri mitään likaa, mikä ei vedelläkin lähtisi. Ehkä juuri raikastaa hajun. Tuosta on toisen valmistajan tuote, joka on parempi, mutta enpä nyt muista nimeä.

Kyllä tolla ilpistä pölyt lähtee komeesti ja desinfio vielä päälle. Ihan hyvä tökötti pumppujen puhdistukseen. Rasvoja tolla vähä nihkeempi irrotella. Mutta harvemmin sitä ihmisillä lämpöpumppujen sisäyksiköissä pikku pölyy kummempaa löytyy.
 
Osaako joku suositella makuuhuoneeseen ilmastointilaitetta, joka ei tarvitsisi poisletkua ikkunaan? Onko sellaisia?
 
Se lämpö pitää siirtää jotenkin ulos huoneesta. Jos ei poistoletkulla, niin sitten laite jossa sisä- ja ulkoyksiköt ovat erikseen ja niiden välillä kulkevat kylmäaineputket. Niitä sanotaan ilmalämpöpumpuiksi. :)
 
Osaako joku suositella makuuhuoneeseen ilmastointilaitetta, joka ei tarvitsisi poisletkua ikkunaan? Onko sellaisia?
Tämä on ikuisuuskysymys, jossa tavoitellaan fysiikan lakeja vastaan taistelevaa laitetta. Lyhyesti sanottuna sellaista ei ole olemassa, kun jonnekin se lämpö pitää kuitenkin siirtää.

Edit. Hidas
 
Osaako joku suositella makuuhuoneeseen ilmastointilaitetta, joka ei tarvitsisi poisletkua ikkunaan? Onko sellaisia?

80 kg pala kuivajäätä á 15e ;) eikös menneinä vuosina joku sankari noita tilannut ja asetteli tuulettimen eteen :D

(Muokattakoon vielä sen verran että mahtaakohan noista lähteä niin reippaasti CO2 jo ilmaan että henki lähtee jos makkariin moisia pakkaa eikä ilma vaihdu...)
 
Siis mitä ihmeen laitteita noi on? Se kosteushan siitä kuumuudesta tekee vaan entistä ahdistavampaa, kuka ihme haluaisi lisätä ilmankosteutta kesähelteellä asunnossa :btooth:
 
Tämä on ikuisuuskysymys, jossa tavoitellaan fysiikan lakeja vastaan taistelevaa laitetta. Lyhyesti sanottuna sellaista ei ole olemassa, kun jonnekin se lämpö pitää kuitenkin siirtää.

Edit. Hidas

Nehän kaikki ilmastointihärvelit toimivat sähköllä. Aina kun sähköä käytetään asunnossa niin se sähköenergia muuttuu lämmöksi.

Sehän olisi Nobel palkinnon arvoinen keksintö kun keksisi tavan miten sähköllä voi jäähdyttää tilaa ilman että se sähköstä syntyvä lämpö johdetaan muualle. Sehän rikkoisi nimittäin termodynamiikan ensimmäistä pääsääntöä eli energian säilymistä: Energiaa ei voida luoda eikä hävittää. Ainoastaan muuttaa muodosta toiseen.

Ehkä se voisi onnistua kun E = mc2 kaavan mukaisesti sähköenergiaa voisi muuttaa jollakin tavalla aineeksi ja prosessi olisi vielä endoterminen. Tuonkin onnistuminen toisi kyllä Nobelin palkinnon. Toki tuokin pienessä mittakaavassa onnistuu labaratoriossa, mutta kaukaista scifiä on että sillä voisi rakentaa jonkun kilowattien teholla jäähdyttävän siirrettävän ilmastointilaitteen kotiin:

Parinmuodostus (fysiikka) – Wikipedia
 
Siis mitä ihmeen laitteita noi on? Se kosteushan siitä kuumuudesta tekee vaan entistä ahdistavampaa, kuka ihme haluaisi lisätä ilmankosteutta kesähelteellä asunnossa :btooth:
Kaikki ne, jotka ylipäätään uskovat tuollaisiin TV-shop -tuotteisiin?
 
Eikös vettä haihduttamalla saada sidottua lämpöä, eli se veden olomuodon muuttuminen viilentää? Toki kosteuden lisääntyminen on sitten ongelma.
 
Noi on jonnekin aavikolle ihan päteviä laitteita, mutta eivät sovellu Suomen kesään. Viilentävät joo, mutta ihmiselle tulee entistä tukalampi olo.
 
Eikös vettä haihduttamalla saada sidottua lämpöä, eli se veden olomuodon muuttuminen viilentää? Toki kosteuden lisääntyminen on sitten ongelma.
Niin, siihen se toiminta perustuu kun veden höyrystäminen vaatii energiaa ja se otetaan ilman lämpöenergiasta. Mutta koska ihmisen kehon viilennysmekanismi perustuu myös veden haihduttamiseen ihon pinnalta, niin ilman kosteuden lisääminen vaikeuttaa tätä prosessia, jolloin tuollaisen laitteen hyöty on aika lailla nolla.
 
60C (vai oliko 65) lämpöistä vettä saa laittaa käyttöpisteisiin.



Legionella ei pääse suljetusta piiristä joten silloin se ei voi olla ongelma. Legionella on ongelma nimenomaan talousveden kohdalla jos on ongelma ollenkaan. LVK piiri ei ole suljettu.



Suunnistat osoitteeseen lampopumput.info ja jatkat siellä aiheen parissa.

Varaajan minimi lämpötila talousvedelle on 55C. Hanoille max muistaakseni 60 tai oliko 65. Jos vesi on varaajassa tätä lämpimämpää niin sekoitusventiiliin termostaatti jolla asetetaan maksimilämpö. En näe mitään järkeä pitää lämminvesivaraajaa yli 60 asteisena koska lämpöhukka. Käyttöveden lämmittämiseen on useampia tapoja. LV ja LL-lämmitys erotetaan kolmitieventtiilillä. Muutenhan noi on aivan eri piirejä.
Mitä lämpöhukka haittaa jos varaaja on talossa sisällä?
 
Mitä lämpöhukka haittaa jos varaaja on talossa sisällä?

Mielestäni väärin ilmastu tämä lämpöhukka vaan ei sitä varaajan lämpötilaa ole järkeä pitää yli 60 asteessa. Nämä varaajat on kummiskin eristettyjä. Toki vaikka eristettyjä niin lämpöhukkaa tulee mutta aika minimaalisesti. Se että pidät varaajaa yli 60 asteen on energian tuhlaamista. Käyttää kilowatteja ihan eri tavalla kun nostat lämmöt 60 ---> 70 asteeseen.

Ja vaikka se varaaja on sisällä niin tuo ottotehon etotus 60 astetta vs 70 astetta ei juuri lämmitä sitä asuntoa.
 
Mielestäni väärin ilmastu tämä lämpöhukka vaan ei sitä varaajan lämpötilaa ole järkeä pitää yli 60 asteessa. Nämä varaajat on kummiskin eristettyjä. Toki vaikka eristettyjä niin lämpöhukkaa tulee mutta aika minimaalisesti. Se että pidät varaajaa yli 60 asteen on energian tuhlaamista. Käyttää kilowatteja ihan eri tavalla kun nostat lämmöt 60 ---> 70 asteeseen.

Ja vaikka se varaaja on sisällä niin tuo ottotehon etotus 60 astetta vs 70 astetta ei juuri lämmitä sitä asuntoa.

Korjataan nyt senverran, että se mitä tässä David ":DA" Imodium ilmeisesti haki niin pitää paikkansa. Ei, se ei haittaa periaatteessa yhtään mitään.

Jos varaaja sijaitsee asunnossa tilassa jota muutenkin lämmitetään, ei siinä tuhlata mitään energiaa vaikka se veden lämpö olisi 90-astetta.

Päinvastoin, jos varaaja lämpeää esim edullisemmalla yösähköllä, kannattaa sitä pitääkin korkeammalla. Esimerkiksi jos varaajan vesi on 80c vs. 55c, saa sieltä ulos melkein puolet enemmän lämmintä suihkuvettä päivän mittaan ilman että varaajaa tarvitsisi välillä lämmitellä "kalliilla" päiväsähköllä. Mutta ihan käyttäjästä, halusta ja osittain myös mielipiteestähän nämä asiat on kiinni.

Ja tuohon tv-shopin "ilmanviilentäjään".
Tuohan ei tosiasiassa tiputa huoneen lämpötilaa yhtään, eikä sitä itseasiassa sellaisena mainostetakkaan. Käytännössä kyseessä on siis kondensoiva kuivain joka tiputtaa ilman kosteutta kondensoimalla vettä säiliöön. Kuivempi ilma tuntuu ihmisestä viileämmältä.
Kaiken lisäksi kun nuo laitteet kuluttavat sähköä, joka muuttuu käytännössä lämmöksi niin totuus on että jos laitat tuollaisen pöhisemään vaikka kylmälaukkuun vuorokaudeksi, on siellä lämpömittarilla mitaten vuorokauden kuluttua kuumempi kuin aloitushetkellä.
 
Korjataan nyt senverran, että se mitä tässä David ":DA" Imodium ilmeisesti haki niin pitää paikkansa. Ei, se ei haittaa periaatteessa yhtään mitään.

Jos varaaja sijaitsee asunnossa tilassa jota muutenkin lämmitetään, ei siinä tuhlata mitään energiaa vaikka se veden lämpö olisi 90-astetta.

Päinvastoin, jos varaaja lämpeää esim edullisemmalla yösähköllä, kannattaa sitä pitääkin korkeammalla. Esimerkiksi jos varaajan vesi on 80c vs. 55c, saa sieltä ulos melkein puolet enemmän lämmintä suihkuvettä päivän mittaan ilman että varaajaa tarvitsisi välillä lämmitellä "kalliilla" päiväsähköllä. Mutta ihan käyttäjästä, halusta ja osittain myös mielipiteestähän nämä asiat on kiinni.

Ja tuohon tv-shopin "ilmanviilentäjään".
Tuohan ei tosiasiassa tiputa huoneen lämpötilaa yhtään, eikä sitä itseasiassa sellaisena mainostetakkaan. Käytännössä kyseessä on siis kondensoiva kuivain joka tiputtaa ilman kosteutta kondensoimalla vettä säiliöön. Kuivempi ilma tuntuu ihmisestä viileämmältä.
Kaiken lisäksi kun nuo laitteet kuluttavat sähköä, joka muuttuu käytännössä lämmöksi niin totuus on että jos laitat tuollaisen pöhisemään vaikka kylmälaukkuun vuorokaudeksi, on siellä lämpömittarilla mitaten vuorokauden kuluttua kuumempi kuin aloitushetkellä.

Tää on just käyttäjästä kiinni. Mutta, jos yö sähköllä lämmitetään vesi 80 asteeseen niin se vie enemmän sähköä kuin kuin 55 asteeseen lämmitettynä. Toki jos lämmin vesi loppuu kesken niin sit nostellaan boilerin lämpötilaa. Jos vähän viitsii asiaan perehtyä niin säästää kymppejä ellei satasia vuodessa pelkästään boilerin lämpötilaa säätämällä. Kuhan löytää itselle ne oikeat asetukset kulutuksen suhteen. Turha lämmittäminen syö rahaa ei muuta.
 
Jos olisin kysynyt mitä tahansa viilentäjää enkä ilmastointilaitetta, niin täällä olisi varmaan osattu kertoa ilmanviilentäjistä, jotka eivät tarvitse poistoputkea. Esim. tässä: Ekocooler parantaa huoneilmaa edullisesti. - Dexerstore.com.

Nämähän viilentää ilmaa tuolla vesitankilla mikä on on laitteen sisällä. Eli tuonne täytyy laittaa kylmää vettä x määrä ja laite jäähdyttää ilmaa tuolla. Eli jos tankki on vaikka 2l ja laitat kylmää vettä sinne sen 2l niin laite kierrättää tuota vettä puhallusilman läpi sen aikaa kunnes tankin veden lämpötila on noussut huoneilmaa vastaavaan lämpötilaan jolloin tuosta ei saa enään viilennystä. Jääpaloja ja kylmää vettä tankkiin niin saa hetken viileetä. Aika turhia vempeleitä etten sanois.
 
Ei vaan noi perustuu veden olomuodon muutoksen vaatimaan energiaan. On veden lämmölläkin merkitys, mutta se on tuossa yhteydessä lähes merkityksetön. Sama energia vapautuu siellä missä tuo höyrystynyt vesi joskus tiivistyy.

Höyrystymislämpö – Wikipedia

edit. laskinpa, että jos otetaan tuo isompi noista laitteista - siinä on 20 litran säiliö. Jos tuo 20 litraa täytetään 0-asteisella vedellä ja annetaan sen lämmetä 25 asteeseen. Tämän vaatima energia on 4,6 prosenttia tuon vesimäärän olomuodon muutokseen vaadittavasta energiasta.
Ominaislämpökapasiteetti – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Mitä lämpöhukka haittaa jos varaaja on talossa sisällä?

Ylilämmitys. Kodinhoitohuoneissa harvoin on termostaattia joten lämmitys ei reagoi ulkopuolisiin lämmönlähteisiin (vesikiertoinen lattialämmitys). Tarvitsee rukata lattialämmityksen virtaamaa mikä auttaa talvisin mutta kesällä sitä ylilämpöä tulee edelleenkin. Ei varaajissa eristeitä ole turhan takia. Lisäksi puhumme lämpöpumpuista jonka hyötysuhde laskee mitä lämpimämpää vettä tehdään. Yleinen neuvo on tehdä pumpulla esim 35-45 C vettä ja 'tulistaa' vesi pienemmässä varaajassa sähköllä haluttuun lämpötilaan. Mutta ei siitä isoa haittaa rahallisesti tule mutta aivan turhaa se ylilämmittäminen on.

Jos vesi on yli 60C tarvitaan sekoitusventiili joka on taas yksi rikkoutuva osa. Itse jättäisin sekoitusventiilin kauppaan ja tekisin ei-niin-lämmintä vettä.
 
Tää on just käyttäjästä kiinni. Mutta, jos yö sähköllä lämmitetään vesi 80 asteeseen niin se vie enemmän sähköä kuin kuin 55 asteeseen lämmitettynä. Toki jos lämmin vesi loppuu kesken niin sit nostellaan boilerin lämpötilaa. Jos vähän viitsii asiaan perehtyä niin säästää kymppejä ellei satasia vuodessa pelkästään boilerin lämpötilaa säätämällä. Kuhan löytää itselle ne oikeat asetukset kulutuksen suhteen. Turha lämmittäminen syö rahaa ei muuta.

Tottakai vie, onhan sulla sen jälkeen myös samanverran enemmän sitä kuumaa vettä ja suhteessa myös enemmän käyttölämmintä vettä...
Miten se syö enemmän rahaa jos se turha vesi seisoo siellä varaajassa ja hukkalämpö mitä varaaja tuottaa menee asunnon lämmitykseen? Kerrotko?

Aivan, menee taas mutuiluksi. "Koska jos on maalämpö, ja varaaja makuuhuoneessa, ja kesä, ja asukkaalla on vesiallergia jne".
 
Niin, siihen se toiminta perustuu kun veden höyrystäminen vaatii energiaa ja se otetaan ilman lämpöenergiasta. Mutta koska ihmisen kehon viilennysmekanismi perustuu myös veden haihduttamiseen ihon pinnalta, niin ilman kosteuden lisääminen vaikeuttaa tätä prosessia, jolloin tuollaisen laitteen hyöty on aika lailla nolla.
Juu, ja tämän vuoksi ihmisen viilentämiseen on tälläinen laite parempi: Sini suihkepullo

Toimintaperiaate tasan sama, mutta jäähdyttää suoraan sitä ihmistä eikä ilmaa ympärillä, ei tuota lisää lämpöä ja on huomattavasti halvempi.
 
Mitäs lämpöpumppua porukka suosittelisi tonnin hintaluokassa? FH35 välillä gigantissa tarjouksessa..?

2-kerroksinen rintsikka mihin olisi tulossa.
 
Tottakai vie, onhan sulla sen jälkeen myös samanverran enemmän sitä kuumaa vettä ja suhteessa myös enemmän käyttölämmintä vettä...
Miten se syö enemmän rahaa jos se turha vesi seisoo siellä varaajassa ja hukkalämpö mitä varaaja tuottaa menee asunnon lämmitykseen? Kerrotko?

Aivan, menee taas mutuiluksi. "Koska jos on maalämpö, ja varaaja makuuhuoneessa, ja kesä, ja asukkaalla on vesiallergia jne".

Suosittelen käymään muutamalla talotekniikan kurssilla niin ei tarvitse itsestäänselvyyksistä vääntää täällä. Menee keskustelu taas samalle tasolle kuin jossain toisessa ketjussa esillä ollut asia onko suorasähköllä toimiva lattialämmitys parempi kuin vesikiertoinen sähköllä lämpiävä lattialämmitys.
 
Mitäs lämpöpumppua porukka suosittelisi tonnin hintaluokassa? FH35 välillä gigantissa tarjouksessa..?

2-kerroksinen rintsikka mihin olisi tulossa.

Mitsut on aina perus varmoja. Combi cool myy mitsun heavy mallia niin nekin myös oikein hyviä ja jaksaa painaa lämpöä kovillakin pakkasilla. Toinen hyvä merkki on hitatchin summit mallisto. Oikein hyvä hintalaatusuhde ja jaksaa myös kovemmallakin pakkasella lämmittää mökkiä ja hiljainen sisäyksikkö tuossa uudemmassa mallissa. Noita hitatcheja oon "firabelina" asennellu toistakymmentä kymmenen vuoden sisään eikä yhdessäkään ollut mitään vikaa.
 
Tottakai vie, onhan sulla sen jälkeen myös samanverran enemmän sitä kuumaa vettä ja suhteessa myös enemmän käyttölämmintä vettä...
Miten se syö enemmän rahaa jos se turha vesi seisoo siellä varaajassa ja hukkalämpö mitä varaaja tuottaa menee asunnon lämmitykseen? Kerrotko?

Aivan, menee taas mutuiluksi. "Koska jos on maalämpö, ja varaaja makuuhuoneessa, ja kesä, ja asukkaalla on vesiallergia jne".
No ei se nyt mutuilua ole, kun puhuttiin nimenomaan vesi-ilma-lämpöpumpusta. VILP:in COP heikkenee kun lämpötilaa nostetaan korkealle ja lopulta loppulämmitys pitää tehdä perinteisellä varaajalla, mikä on tietysti vähemmän energiatehokasta kuin tuolla VILP:llä lämmittäminen. Toisin sanoen mitä kylmempää se varaajan vesi on sitä suurempi osa lämmityksestä on voitu tehdä VILP:llä ja hyvällä lämpösuhteella. Tuohon ei auta varaajan eristyskään (tai toki jossain määrin, mutta ongelma ei poistuisi, vaikka hukkalämpö olisi 0)

Pelkällä sähkövaraajalla lämmitettäessä tietysti tilanne on eri. Tosin silloinkin tietysti riippuu sitten talon lämmitystavasta ja sen reagoinnista.
Ja kesä on tietysti asia erikseen, silloin pahimmillaan se hukkalämpö tuottaa vielä oman kulutuksensa lisäksi lisäkulutusta ilmastoinnin tai ilmalämpöpumpun poistaessa sen lämmön. Tähän tietysti se eristys auttaa, joskaan täydellistä se eristys ikinä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään kokemusta poistoilmalämpöpupuista? Esim Nilan:n VPL 15 sarjasta?
 
Mutsin raksatyömaalla Niben F470 tällä hetkellä seisoo, ei tosin vielä täysin asennettu kun sisätöitä kesken eli ilmanvaihtoa ei olla vielä laitettu päälle, mutta myöhemmin on kokemuksia tuostakin.
 
Onkos kellään kokemusta poistoilmalämpöpupuista? Esim Nilan:n VPL 15 sarjasta?

Meillä on talossa 80-luvulla asennettu poistoilman lämpöpumppu Upovari, joka modernisoitu 2010. Tuo siis liitetty ilmakiertolämmitykseen.

Jaksaa pelkällä kompressorilla pitää talon lämpöisenä (170neliötä) noin 12-15 asteen pakkasille, sen jälkeen siellä menee sähkövastuksia päälle. Tuo puhaltaa ulos noin -8 asteista ilmaa.

Sähkönkulutus ollut noin 15 000kWh.
 
Joo lähinnä kiinnostais tommonen, LTO:n hyötysuhteen takia ja myös se, että toi saa sit myös viilennettyä tuloilmaa kesäsin.

Ainoa selkee miinus perinteiseen LTO IV koneeseen on, että tos suodattimet pitää laittaa ulkosiin kanavapitimiin...
 
Meillä on talossa 80-luvulla asennettu poistoilman lämpöpumppu Upovari, joka modernisoitu 2010. Tuo siis liitetty ilmakiertolämmitykseen.

Jaksaa pelkällä kompressorilla pitää talon lämpöisenä (170neliötä) noin 12-15 asteen pakkasille, sen jälkeen siellä menee sähkövastuksia päälle. Tuo puhaltaa ulos noin -8 asteista ilmaa.

Sähkönkulutus ollut noin 15 000kWh.

Tässä nyt on kyseessä käsittääkseni vähän erilainen kone. Tuo mainitsemani VPL on siis poistoilmalämpöpumppu iv koneessa, joka ottaa talon poistoilmasta lämmön tai viileyden ja siirtää sen tuloilmaan, ei siis kiertoilmakone.
 
Tässä nyt on kyseessä käsittääkseni vähän erilainen kone. Tuo mainitsemani VPL on siis poistoilmalämpöpumppu iv koneessa, joka ottaa talon poistoilmasta lämmön tai viileyden ja siirtää sen tuloilmaan, ei siis kiertoilmakone.

Upovari on poistoilmalämpöpumppu, jossa on myös kiertoilmakone samassa. Eli Upovari pumppaa ulos menevästä ilmasta lämmön kiertoilmaan tai tuloilmaan, tässä tapauksessa tuloilma on sotkettu kiertoilmaan jo ennen kompressorin kennoa.

Perjaatteessa sama kone, mutta Upovarilla ei pysty viilentämään, ei ainakaan omalla systeemilläni.
 
Mutsin raksatyömaalla Niben F470 tällä hetkellä seisoo, ei tosin vielä täysin asennettu kun sisätöitä kesken eli ilmanvaihtoa ei olla vielä laitettu päälle, mutta myöhemmin on kokemuksia tuostakin.

Hieno kone tää on muutaman kuukauden jakson perusteella. Vaatii kovilla pakkasilla takan tai muuten sähkölasku kertoo mistä se lämpö taloon tuleekaan. Mukavasti voi ohjailla kaikkea ja etähallinta onnistuu näppärästi omalla appsilla, myös kaikki toiminnot jne ohjelmoinnit onnistuu. Tässä on elintärkeää vaan vaihtaa suodattimet, koska muuten se nostaa tehoa kun suodattimet alkaa olla ihan täynnä skeidaa. Ja senkin kyllä huomaa sähkönkulutuksesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 492 654
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom