Taidan päätyä Toshiban jäähdyttävään Seiya 13. Tämä oli myyjän suositus.
Kellään ei ole vielä taloyhtiössä ilmalämpöpumppua/jäähdystä, joten urakka päätyy yhtiökokoukseen puitavaksi Saa nähdä joutuuko asiasta tappelemaan.
Minä laitatin omaan saman kokoiseen kerrostalokaksioon viilentävän ilpin viime keväänä ja olin taloyhtiössäni tosiaan ensimmäinen. Hieman enemmän paperitöitä tiedossa ensikertalaiselle.
Minulla huomiota kiinnitettiin seuraaviin asioihin:
1) Ulkoyksikön äänenpaine. Meidän yhtiössä ulkoyksikön äänenpaine ei saanut ylittää 45dB. Tästä syystä Green ja Mitsun aiotut mallit menivät hylkyyn ja oli pakko ottaa markkinoiden tuona hetkenä hiljaisin (Samsung Windfree Standard 09). Toisaalta tässä on wifisäädöt ja vedoton windfree-toiminto, jolloin viileää ilma tulee melko vedottomasti pienireiällisen siivilärakenteen läpi (https://files.finqu.com/merchant/21742/samsung-windfree-standard-nobleeds-pieni.pdf)
Koirien ja pienen lapsen kanssa tämä ominaisuus on itseasiassa ollut todella hyvä.
2) Asennustapa. Tämä piti olla erityisen tarkasti suunniteltu & se oli hyväksytettävä taloyhtiön hallituksella & isännöitsijällä. Sähkönsyöttö & kondenssivesien poisjohtaminen hoidettiin timanttiporatulla läpiviennillä ja höyrysulkuputkella ja päiden tiivistyksellä, sekä putken sisäosa irrallisella täytemateriaalilla (ei uretaanilla!).
Asentajan luvat kyseltiin tässä yhteydessä myös tarkasti. Ulkoyksikkö oli sijoitettava parvekkeen sisälle (julkisivuasennuskin sinällään olisi tullut mahdollisesti kyseeseen, mutta ainakin Vantaalla se vaatii kaupungilta jonkin julkisivulautakunnan puollon mikäli yksikkö näkyy kadulle sisäpihan asemesta, näin minulle kerrottiin).
Parvekeasennus oli tietysti myös halvempi ja parvekkeelle tuli mukava sivupöytä siinä sivussa
3) Meillä asian käsitteli taloyhtiön hallitus (yhtiöjärjestyksen mukaisesti) ja minua vaadittiin allekirjoittamaan sopimus taloyhtiön kanssa, jossa ilpin huolto ja mahdolliset ongelmat kuuluvat täysimääräisesti vastuulleni (=osakkaalle). Sopimuksessa määriteltiin rajoituksia käytölle (mm. melurajat ja kondenssivesien poisjohtaminen). Lämmityskäyttö kiellettiin kokonaan (kaukolämmön vuoksi)
4) Asennuspöytäkirjat ja muut asennuksen tapahtumien tiedot oli toimitettava isännöitsijälle.
5) Seuraava osakas voi tehdä ilpin asennuksen ilmoitusluonteisesti, mutta sopimus on identtinen omani kanssa.
Joissain taloyhtiöissä asian käsittelyjärjestys riippuu yhtiöjärjestyksestä. Yleisesti vaaditaan yhtiökokouksen käsittely ja siellä voi joku huopahattupäinen vanha jarru alkaa hankalaksi, sillä sellaiset tyypit yleensä eivät käsitä asioista yhtään mitään.
Itse olin varautunut myös näihin hankkeeni aikana ja evästin asian käsittelyn etenemisessä hallitusta ja isännöitsijää saatesanoilla, että yhtiön on osoitettava vaihtoehtoinen jäähdytystapa asunnolle ja jos sitä ei esitetä asiaa tullaan mahdollisen estelyn jälkeen edistämään yhdessä terveysviranomaisten kanssa.
Toissakesänä kämppäni oli 2kk asumiskelvoton 24/7 sisällä olevan 33-34C lämpötilan vuoksi. (ylin kerros, bitumikatto, ei ristivedon mahdollisuuta)
Maaliskuussa alkoi olla asennusfirmoista tosi kova pula ja alkuperäisellä olisi ensimmäinen vapaa aika ollut sitten heinäkuussa. 400€ kalliimmalla otin toisesta firmasta asennuksen jonka sain 2kk päähän.
Laita viestiä jos tulee kyseltävää aiheesta. Aika seikkaperäisesti tuli koukerot kerrostaloasennuksen osalta selvitettyä! Oma prosessini lähti vireille heti tammikuussa 2019 ja ilppi oli paikallaan toukokuun lopulla, kreivin aikaan..
Äänenpaineasia lienee kerrostaloasennuksissa kondensiovesien johtamisen ja läpivientiasennuksen ohella kaikista kiistanalaisin, mutta tuo sinun kandisi on aivan riittävän hiljainen kerrostaloasennukseen speksiensä mukaisesti. Tärkeintä on ulkoyksikön asentaminen kumitallojen varaan ja kokonaan irti seinistä. Kaupunkialueilla parvekkeen ulkopuolella on kovempi meteli kuin ulkoyksikön käydessä sisäpuolella.
+ bonarina. Asennustöistä saa kotitalousvähennyksen työn osuudesta
Viimeksi muokattu: