En ostaisi kämppää, missä asennettu ties mitä ilman mitään pätevyyksiä ja ilman paperitöitä asennuksista.
Ei olisi merkitystä vaikka kuinka hyvin kaveri hehkuttaisi asennustaitojaan ja jälki näyttäisi hyvältä.
Niin, suo siellä, vetelä täällä. Itsehän en ole yhteenkään omaan kämppään asentanut edes astianpesukonetta itse, vaikka osaan homman kyllä aivan maniosti. Vastuukysymysten takia haluan tuon homman kuitenkin kuitille, ettei tarvitse sitten alkaa vakuutusyhtiön kanssa vääntämään jos kone ikinä mistään syystä vuotaa. Sama myös kaikissa muissa mahdollisesti isompia vastuu- ja korvausaspekteja sisältävissä hommissa, luvanvaraisista puhumattakaan. Samaten olen nykyisessä asunnossa kironnut edellisen omistajan aivan käsittämättömiä, haitallisia ja osittain jopa vaarallisia "tee-se-itse"-remppailuja. Jos ei osaa, eikä kiinnosta opetella ja selvittää, niin ei todellakaan kannata tehdä. Toisaalta taas hirveästi löytyy myös kohtuullisen simppeleitä kodin remppoja, jotka pystyy aivan mainiosti suorittamaan itse ja saamaan aikaan laadukasta jälkeä ja samalla säästää satoja tai tuhansia euroja ja just johonkin autotalliin tai muuhun vastaavaan ei-asuintilaan voisin ihan hyvin kuvitella asentavani jonkun halpis-ILPin itse.
Toisaalta eipä se uudisrakentaminenkaan mitään auvoa takaa (mihin käytännössä mennään, jos ei oikein mitään saisi olla kämpässä itse tehtynä). Siinä ei paljon luvat ja leimat paina, jos työn jälki on kuitenkin loppupeleissä päin vittua. Aivan käsittämättömän paljon nykyään menee aivan uusiakin rakennuksia saman tien remppaan sen takia, että rakennustyön laatu on ollut täysin ala-arvoista. Yhdellä kaverilla on alle 10 vuotta vanhassa kämpässä tulossa mittava putkiremontti sen takia, että taloyhtiön kaikkiin asuntoihin oli asennettu täysin vääränlaiset putket. Rakennusfirman vastuut eivät noin pitkälle kanna ja noinkohan on ylipäätään koko pulju enää pystyssä...
Kodin korjaukset ja asennukset ovat keskimäärin hyvin yksinkertaisia, mutta niissäkin voi toheloida ja saada aikaan mittavia aineellisia ja henkilövahinkoja. Tee itse-henkisyys vähenee vuosi vuodelta ja osaaminen ja ymmärrys samassa tahdissa. Harvalla on enää kiinnostusta opetella kuinka laitteet toimivat saatikka alkaa ropaamaan niiden kanssa. Se suotakoon heille, mutta rahaa siihen menee. Jos se ei ole ongelma henkisesti, eikä taloudellisesti, niin silloin ongelmaa ei ole.
Näinhän se menee. Yhtään ammattilaisia väheksymättä, niin aika yksinkertaisiahan suurin osa noista hommista on. Yleensä ongelmia tulee lähinnä jos on huonot tai hommaan täysin soveltumattomat työkalut ja/tai huono esivalmistelu. Itselläkin isoimmat toheloinnit on liittyneet lähinnä just tommosiin juttuihin, että tekee jotain hommaa ekaa kertaa ilman kunnollista etukäteisperehtymistä ja valmistelua, mieluiten vielä kiireessä. Sitten huomaakin kesken homman, että olisi kannattanut olla asia x siinä käsillä tai, että ei tullut ajatelleeksi seikkaa y.
Toisaalta elämme siinä mielessä tee-se-itse-henkilöiden kulta-aikaa, että niin obskuuria juttua ei varmaan olekaan, etteikö siihen löytyisi vähintään tusinaa youtube-opasvideota. Olen oikeasti säästänyt varmaan tuhansia euroja tekemällä auton, kodin tai muun välineistön remppoja itse katsomalla ensin aiheesta vain muutaman youtube-videon ja/tai muun nettiohjeen ja muodostamalla näistä jonkinlaisen keskiarvoisen kuvan työnkulusta. Paras on tietty jos pääsee ensin tekemään homman jonkun osaavan kanssa, esim. tuossa vaihdettiin isäukon kanssa (rakennusalan ammattilainen) mun kämppään ulko-ovi, mikä varmaan kuulostaa asiaan vihkitytymättömälle aika isolta rempalta, mutta nyt kun sen on kerran ihan kädestä pitäen tehnyt, niin uskaltaisin kyllä ihan helposti lähteä tekemään homman yksinkin jatkossa (tosin en kirjaimellisesti yksin, koska homma on huomattavasti vähemmän vittumainen jos on toinen käsipari apuna) ja tuntuisi ihan älyttömältä maksaa joku vähintään 600€ parin tunnin suhteellisen simppelistä hommasta.
Tuokin on kyllä varmasti iso osatekijä nykyihmisten kädettömyydessä, että ei vaan ole vanhemmat opettaneet mitään noita hommia. Varmaan siksi kun eivät itsekään ole osanneet.