Ilmalämpöpumput eli ILPit

Varmasti löytyy, tuntuu kuitenkin siltä, että ensimmäisenä esteenä on se asennusliike josta ei meinaa saada kaveria paikalle tutkimaan oikeasti mikä vikana.
Ja jos joutuu taistelemaan maahantuojan kanssa selvistä asioista niin se ärsyttää kummasti. Eipä se ole tainnut herkkua olla mitsujenkaan kanssa erään suomalaisen toimittajan kanssa taistelu.

Onneksi, kop kop, onneksi ei ole tarvinnut takuuaikana alkaa taistelemaan.

Tuohon valintaan vaikutti juurikin se, että ei tarvita ulkoisia lämmityskaapeleita ja pumppu on sulatusten aikana (joita aika harvoin) täysin hiljainen. Myös sulatusten lyhyt aika plussaa.
Vanha talo ja se, että ei ole pitkiä katkoja lämmityksessä pitää lämpötilan tasaisena.
Sulatukset on kyllä aina aika nopeita eikä ne mitenkään ehdi vaikuttamaan sisälämpötilaan. Jos saa etua siitä, että sulatus hoituu jollain ulkokennon sähkölämmityksellä sen sijaan, että lämpöä otettaisiin sisäkennolta sulatuksen vaatima määrä, eikä siitä tule ääntä, niin sittenhän se homma on selkeästi hyödyllinen. Kyllä ainakin omasta mitsusta kuulee sulatuksen, mutta eipä se nyt häiriöksi asti ole ollut, kun öisinkin pumppu on kuitenkin eri huoneessa.
 
Toshiba premium+ 25 (a+++) kokemuksia kenelläkään? Meinattiin rintamamiestalon alakertaan (65m2). Suora sähkö / ei takkaa.
Mulla on tuon edeltäjä Arctic vuodelta 2014. Tänä vuonna puhdistutin sen, ei mitään vikaa ja nyt taas puhaltaa ku uutena. Tuon kaveriksi hankin nyt syksyllä tuon premiumin. Laadukas vehje. Jos jostain pitäisi valittaa niin wifillä ohjaus olisi jo tuossa hintaluokassa saanut kuulua ominaisuuksiiin
 
Hankin ILP:n asuntooni, muutama kyssäri. Voiko sitä pitää jatkuvasti päällä näin syksyllä/talvella? Yöksi laskee lämpötilaa muutaman asteen. Jos lähden pois kotoa muutamaksi päiväksi niin uskaltaako jättää ylläpitolämmittämään? Kesällä sitten ei ole tarvetta jäähdyttää jos ketään ei ole kotona ja turvakytkimestä sammuksiin varmuudeksi ukkosen takia.
 
Hankin ILP:n asuntooni, muutama kyssäri. Voiko sitä pitää jatkuvasti päällä näin syksyllä/talvella? Yöksi laskee lämpötilaa muutaman asteen. Jos lähden pois kotoa muutamaksi päiväksi niin uskaltaako jättää ylläpitolämmittämään? Kesällä sitten ei ole tarvetta jäähdyttää jos ketään ei ole kotona ja turvakytkimestä sammuksiin varmuudeksi ukkosen takia.
Jäähdyttää? Eikö näillä keleillä pikemminkin lämmitetä ja pelkäät että kämppä viilenee liikaa vai miksi pitää olla ylläpitolämpö..?
 
Jäähdyttää? Eikö näillä keleillä pikemminkin lämmitetä ja pelkäät että kämppä viilenee liikaa vai miksi pitää olla ylläpitolämpö..?
Nyt viileällä/kylmällä kelillä siis lämmitän, mutta voiko pumppua pitää päällä jatkuvasti vain lämpötilaa vaihdellen? Asun sähkölämmitteisessä talossa ja pumpulla pystyy korvaamaan lämpöpatterit lähes kokonaan. Eli jos sammutan pumpun niin pitää patterit laittaa päälle. Niin mietin, että uskaltaako pumpun jättää päälle valvomatta vaikka pariksi päiväksi, ettei tarvisi lämpöpattereilla lämmittää? Säätää silloin lämpötilan johonkin esim. 18 asteeseen ("ylläpitolämpö")

Kesällä kun pumppua ei tarvitse kuin jäähdytykseen, niin silloin tietty sammutan jos lähden pidemmäksi aikaa pois kotoa. Laitan myös turvakytkimestä silloin kiinni ettei mahdollinen ukkonen aiheuta ongelmia.
 
Ongelma on tällainen; mökin ylläpitolämpötilan saa säädettyä alimmillaan +10C asteeseen, mutta todellinen lämpötila mökissä on tällöin +14C astetta. Onko jollain helpolla ja yksinkertaisella tavalla todellinen lämpötila saatavissa säädettyyn +10C asteeseen?

Laite on Daikin Perfera H 30. Puhallus on automaattiasennossa ja Econo päällä. Tarveohjaus aiemmin automaatilla, nyt 50%.
 
Nyt viileällä/kylmällä kelillä siis lämmitän, mutta voiko pumppua pitää päällä jatkuvasti vain lämpötilaa vaihdellen? Asun sähkölämmitteisessä talossa ja pumpulla pystyy korvaamaan lämpöpatterit lähes kokonaan. Eli jos sammutan pumpun niin pitää patterit laittaa päälle. Niin mietin, että uskaltaako pumpun jättää päälle valvomatta vaikka pariksi päiväksi, ettei tarvisi lämpöpattereilla lämmittää? Säätää silloin lämpötilan johonkin esim. 18 asteeseen ("ylläpitolämpö")

Kesällä kun pumppua ei tarvitse kuin jäähdytykseen, niin silloin tietty sammutan jos lähden pidemmäksi aikaa pois kotoa. Laitan myös turvakytkimestä silloin kiinni ettei mahdollinen ukkonen aiheuta ongelmia.

Voi pitää päällä, kun ollaan tavoitelämmössä pumppu lakkaa lämmittämästä.
Voit jättää pumpun yksinään päälle, mutta siellä pitää olla patterit backupina jos pumppu menee perätilaan. Laita pumppuun se lämpö minkä haluat ja pattereihin sitten joku selvästi alempi ”varmuuslämpö” etteivät lämmitä kuin pumpun mahdollisesti vikaantuessa.

edit: itsellä näin siis koko talven läpi, patterit n.15 asteen säädössä ja pumppu sekä takka ja kosteatilojen lattialämmitys hoitaa kämpän lämmityksen. Patterit napsuu päälle vain jos on todella kylmä ja seinänvierustat alkaa viilenemään, tai jos pumppu poksahtaa.
 
Nyt viileällä/kylmällä kelillä siis lämmitän, mutta voiko pumppua pitää päällä jatkuvasti vain lämpötilaa vaihdellen? Asun sähkölämmitteisessä talossa ja pumpulla pystyy korvaamaan lämpöpatterit lähes kokonaan. Eli jos sammutan pumpun niin pitää patterit laittaa päälle. Niin mietin, että uskaltaako pumpun jättää päälle valvomatta vaikka pariksi päiväksi, ettei tarvisi lämpöpattereilla lämmittää? Säätää silloin lämpötilan johonkin esim. 18 asteeseen ("ylläpitolämpö")

Kesällä kun pumppua ei tarvitse kuin jäähdytykseen, niin silloin tietty sammutan jos lähden pidemmäksi aikaa pois kotoa. Laitan myös turvakytkimestä silloin kiinni ettei mahdollinen ukkonen aiheuta ongelmia.
Säädä pumppu lämmitykselle, joku 22 astetta, riippuu missä lämpötilassa haluat olla ja käytäntö kertoo mikä on sopiva. Puhallus ja viuhka semmoiseksi ettei häiritse. Unohda pumppu, paitsi kerran kuukaudessa puhdistat suodattimet. Samaan aikaan patterit voivat olla päällä, säädä niiden termostaatti vaikka n.16 asteeseen.
 
Ongelma on tällainen; mökin ylläpitolämpötilan saa säädettyä alimmillaan +10C asteeseen, mutta todellinen lämpötila mökissä on tällöin +14C astetta. Onko jollain helpolla ja yksinkertaisella tavalla todellinen lämpötila saatavissa säädettyyn +10C asteeseen?

Laite on Daikin Perfera H 30. Puhallus on automaattiasennossa ja Econo päällä. Tarveohjaus aiemmin automaatilla, nyt 50%.


Sen enempää Daikinin sielunelämää tuntematta, tuolta voisi löytyä apua:

 
Panasonicin ILPeistä saa jatkuvan puhalluksen päälle huolto menusta jos katkokäynnin haluaa pois.
 
Sen enempää Daikinin sielunelämää tuntematta, tuolta voisi löytyä apua:

Yritän kokeilla noilla ohjeilla, jos vain osaan. Kun tuon joutuu tekemään kaukosäätimellä, niin kokeilu jää seuraavaan mökkireissuun.
 
Mistähän mahtaa johtua sisäyksiköstä kuuluva kohtuullisen voimakas tasainen nakutus, joka on selvästi puhaltimen kierrosnopeudesta kiinni? Pumppuna siis Panasonic HZ-25XKE, joita löytyy talosta kaksi kappaletta. Ainoastaan yläkerran pumppu pitää tuollaista meteliä, mutta muuten tuntuu pelaavan ihan hyvin.
 
Mistähän mahtaa johtua sisäyksiköstä kuuluva kohtuullisen voimakas tasainen nakutus, joka on selvästi puhaltimen kierrosnopeudesta kiinni? Pumppuna siis Panasonic HZ-25XKE, joita löytyy talosta kaksi kappaletta. Ainoastaan yläkerran pumppu pitää tuollaista meteliä, mutta muuten tuntuu pelaavan ihan hyvin.

Ittellä pakkaa välillä kuoret elämään kun lämpötilat muuttuu ja alkaa kuulumaan sellaista nakutusta. Korjaantuu ainakin omassa kun vähän nitkuttelee/työntää koteloa seinään päin.

Ikävämpi mahdollisuus on että laakeri sökö, tai toinen ikävä että flektin tasapainotukset jotenkin persiillään, kertyneen lian takia tai muusta syystä.
 
Ittellä pakkaa välillä kuoret elämään kun lämpötilat muuttuu ja alkaa kuulumaan sellaista nakutusta. Korjaantuu ainakin omassa kun vähän nitkuttelee/työntää koteloa seinään päin.

Ikävämpi mahdollisuus on että laakeri sökö, tai toinen ikävä että flektin tasapainotukset jotenkin persiillään, kertyneen lian takia tai muusta syystä.

Ei ole mistään lämpölaajenemisesta tms. johtuvaa naksuntaa, vaan sellainen tasainen rytmikäs nakutus joka muuttuu puhaltimen pyörimisnopeuden mukana. Liastakaan ei varmaan luulisi olevan kyse, koska pumppu on alle kuukauden vanha ja tehnyt tuota alusta asti. Ajattelin aluksi, että ehkä se tuosta vielä asettuu, mutta nyt tosiaan kuukauden päivät tuota nakutusta kuunnellut, joten eipä varmaan auta kun asentajalle/zavelle pistää viestiä ja kysellä että mikä homma.
 
Ei ole mistään lämpölaajenemisesta tms. johtuvaa naksuntaa, vaan sellainen tasainen rytmikäs nakutus joka muuttuu puhaltimen pyörimisnopeuden mukana. Liastakaan ei varmaan luulisi olevan kyse, koska pumppu on alle kuukauden vanha ja tehnyt tuota alusta asti. Ajattelin aluksi, että ehkä se tuosta vielä asettuu, mutta nyt tosiaan kuukauden päivät tuota nakutusta kuunnellut, joten eipä varmaan auta kun asentajalle/zavelle pistää viestiä ja kysellä että mikä homma.

Juu, oma pumppu alkaa nimenomaan nakuttamaan ja se nakutuksen nopeus riippuu flektin nopeudesta. Jos uusi laite kyseessä niin asentajaan/myyjään vaan yhteyttä:thumbsup:

Itsellä vanhempi pana ja se nakutteli tosi herkästi uutena, asentaja kävi laittamassa pari ekstra kiinnitysruuvia alustaan jotka auttoi, ja nykyään tuota esiintyy vain silloin tällöin kun lämpötilat vaihtelee. Toi koppa on ihan ohutta rimpulamuovia, veikkaan johtuvan siitä että menee jotenkin ”vinoon” ja flekti alkaa sen takia nakuttamaan…
 
Tarkoitus oli uusia kaksikerroksisen omakotitalon pumput molemmista kerroksista. Pumppufirman myyjä kävi katsomassa, että hyvin onnistuu ja vanhat kylmäaineputket kannattaa uusiokäyttää. Myöhemmin vastaus muuttuikin, ettei yläkerran pumppua voi asentaa vanhoihin putkiin, koska liitos tulee seinän sisään. Kyseisessä paikassa on siis seinän takana kuilu, jossa menee sähköjä, putkia ja muuta mukavaa. Tässä kuilussa kylmäaineputket menevät osan matkasta alaspäin. Asiassa ei kuulemma auta, vaikka putkissa olisi niin paljon löysää, että liitoksen voisi tehdä seinän ulkopuolella ja työntää putket takaisin paikoilleen.

Perustelu ei suoraan sisällä tietoa, että mikä se oikea ongelma liitoksen sijainnissa on. Kieltääkö joku sääntö suoraan liitosten sijoittamisen rakenteiden sisään? Vai halutaanko tässä välttää riskiä siitä, että liitosten vuotaessa on uudelleen liittäminen mahdollisesti työläämpi? Vai halutaanko tässä vain välttää keskimääräistä haastavammalta kuulostava asennus?
 
Sisäyksikön vikinän kuulee jopa kovimman puhallinnopeuden läpi. Toivottavasti valmistaja ei väitä ominaisuudeksi.
 
Paljonko tuollainen Mitsun LN-35 tai RW-35 sarjalainen asennuksineen kustantaa pääkaupunkiseudulla nykyään? Tulisi näillä näkymin vanhan, kuolon korahduksia vastaavasti ääntelevän, LG:n tilalle portaikkoon.

Ja olisiko suosituksia firmasta joka voisi tuon tehdä täällä? Jos haluaa jakaa ja jollakin on kokemuksia, niin kuulisin mielelläni vaikka yksityisviestillä yksityiskohtaisemmin detaileja.

Kyseessä 2 kerroksinen paritalo 105m2.
 
Paljonko tuollainen Mitsun LN-35 tai RW-35 sarjalainen asennuksineen kustantaa pääkaupunkiseudulla nykyään? Tulisi näillä näkymin vanhan, kuolon korahduksia vastaavasti ääntelevän, LG:n tilalle portaikkoon.

Ja olisiko suosituksia firmasta joka voisi tuon tehdä täällä? Jos haluaa jakaa ja jollakin on kokemuksia, niin kuulisin mielelläni vaikka yksityisviestillä yksityiskohtaisemmin detaileja.

Kyseessä 2 kerroksinen paritalo 105m2.
Kannattaa varmaan ihan vaan kysellä hintoja firmoilta. Mitä nyt pikagoogletuksella katselin niin esim ln35 hintataso ilman asennusta on n. 1700€ ja asennukseen menee yleensä se n. 500€. Enemmänkin taitaa olla kyse siitä, että millä aikataululla uuden pumpun saa. Painottaisin tuossa yhtälössä mieluiten suhteellisen nopeaa asennusaikataulua, vaikka hinta olisikin pari satkua sinne tänne, koska uudessa pumpussa hyötysuhde on sen verran paljon parempi kuin vanhassasi, että jos saat sellasen jo talvipakkasille pöhisemään lämpöä, niin aiemmin sovitulla edullisellakin määräaikasella sähkösopparilla, tollanen hintaero kuroutuu säästetyssä sähkössä takaisin verrattuna siihen, että uuden pumpun asennus menisi pari satkua halvemmalla keväälle pakkaskelien jälkeiseen aikaan. Jos maksat jotain pörssisähköä tms kalliimpaa pakettia, niin erotus kuittautuu entistä isommin.
 
miten tällaiset toimii verrattuna normaaliin ilppiin: https://www.tuontitukku.fi/rakentam...-ilmalampopumppu/p/6438168108865/#description

Ovat tietenkin pääasiassa tarkoitettu varmaan viilennykseen, ja suomen oloissa kiinnostaa lähinnä lämmityksen teho ja hyötysuhde. Luonnollisesti eivät ole yhtä hiljaisia, mutta tuollainen sopisi ikkunan alle normaalin lämpöpatterin alle jolloin se voisi toimia sijoituksen puolesta hyvin lämmönlähteenä. Ilmeisesti kondenssivesi puhalletaan ulos kun ei näy muuta ratkaisua..
 
Ilmeisesti kondenssivesi puhalletaan ulos kun ei näy muuta ratkaisua..

Asennusohjetta kun lueskelin (löytyy linkittämältäsi sivulta) niin kyllä siinä kondenssiputkellekin porataan läpivienti ulos kahden 180mm puhallusläpiviennin lisäksi.

Ei oikein omaa luottamusta herätä tuollainen vehje ns. "normaalin" split-pumpun tilalle.

Eikö tuossa ole oikeastaan kaikki siirrettävän ilmastointilaitteen huonot puolet ilman mitään hyviä puolia, poislukien läpiviennit jotka nekin porataan seinän läpi.
 
Asennusohjetta kun lueskelin (löytyy linkittämältäsi sivulta) niin kyllä siinä kondenssiputkellekin porataan läpivienti ulos kahden 180mm puhallusläpiviennin lisäksi.

Ei oikein omaa luottamusta herätä tuollainen vehje ns. "normaalin" split-pumpun tilalle.
parvekeasennukseen tuo olisi kätevä koska ei mene tilaa hukkaan ja varmaan viilennykseen ainakin pelaa hyvin. Mutta lämmitys kiinnostaisi, kunpa joku tekniikan alan julkaisu vertailisi vähän näitä ilppien kanssa.
 
parvekeasennukseen tuo olisi kätevä koska ei mene tilaa hukkaan ja varmaan viilennykseen ainakin pelaa hyvin. Mutta lämmitys kiinnostaisi, kunpa joku tekniikan alan julkaisu vertailisi vähän näitä ilppien kanssa.
Surkea hyötysuhde jäähdytyksessä, todennäköisesti myös lämmityksessä.
 
Kannattaa varmaan ihan vaan kysellä hintoja firmoilta. Mitä nyt pikagoogletuksella katselin niin esim ln35 hintataso ilman asennusta on n. 1700€ ja asennukseen menee yleensä se n. 500€. Enemmänkin taitaa olla kyse siitä, että millä aikataululla uuden pumpun saa. Painottaisin tuossa yhtälössä mieluiten suhteellisen nopeaa asennusaikataulua, vaikka hinta olisikin pari satkua sinne tänne, koska uudessa pumpussa hyötysuhde on sen verran paljon parempi kuin vanhassasi, että jos saat sellasen jo talvipakkasille pöhisemään lämpöä, niin aiemmin sovitulla edullisellakin määräaikasella sähkösopparilla, tollanen hintaero kuroutuu säästetyssä sähkössä takaisin verrattuna siihen, että uuden pumpun asennus menisi pari satkua halvemmalla keväälle pakkaskelien jälkeiseen aikaan. Jos maksat jotain pörssisähköä tms kalliimpaa pakettia, niin erotus kuittautuu entistä isommin.
Joo yhdeltä "tutulta" asentajalta sainkin sähköpostilla (asensi LN-35 sukulaisen mökille), 2500-2900e haarukan, riippuen onko 25 vai 35 malli kyseessä. Olettaen että tuo 2900e on juurikin 35 mallin asennushintoja. Mietin vain että voisiko tuosta vielä nipistää hintaa kyselemällä muualta. Valitettavasti asennuksen saisi noin 6kk päähän, mutta vanhakin pumppu toistaiseksi vielä toimii (järkyttävällä äänellä tosin), sekä sopimuksen kohtuu halpaa sähköä jäljellä ensi syksyyn asti. Että sinällään ei ole mikään paniikki.

Olikos noilla LN ja RW malleilla jokin perustavanlaatuinen ero käytännössä?
 
Olikos noilla LN ja RW malleilla jokin perustavanlaatuinen ero käytännössä?

RW on vain päivitetty versio LN:stä. Oikeat erot lienee aika minimaalisia, mutta varmaan tuli osittain senkin takia tarvetta päivittää mallinumero, että LN-sarjalla oli vähän huono maine hullunkiertonsa ansiosta.

1664788674302.png


TL;DR: hyötysuhde aikalailla sama molemmissa, mutta RW antoi kokonaisuudessaan enemmän lämpöä pihalle.
 
Joo yhdeltä "tutulta" asentajalta sainkin sähköpostilla (asensi LN-35 sukulaisen mökille), 2500-2900e haarukan, riippuen onko 25 vai 35 malli kyseessä. Olettaen että tuo 2900e on juurikin 35 mallin asennushintoja. Mietin vain että voisiko tuosta vielä nipistää hintaa kyselemällä muualta. Valitettavasti asennuksen saisi noin 6kk päähän, mutta vanhakin pumppu toistaiseksi vielä toimii (järkyttävällä äänellä tosin), sekä sopimuksen kohtuu halpaa sähköä jäljellä ensi syksyyn asti. Että sinällään ei ole mikään paniikki.

Olikos noilla LN ja RW malleilla jokin perustavanlaatuinen ero käytännössä?
Aika kova hinta. Esim. 35-sarjaa vastaavan Daikin Perfera 40:n saisi tällä hetkellä Landenilta 1749 eurolla ja perusasennuksen hinta on heillä n. 600 euroa.
 
TL;DR: hyötysuhde aikalailla sama molemmissa, mutta RW antoi kokonaisuudessaan enemmän lämpöä pihalle.
COPit ja muut mopit ovat aika samaa luokkaa (LN ehkä inan parempi), mutta RW on isompi pumppu ja tehokkaampi. Isompi ottoteho ja antoteho+ koko/paino. LN35 ehkä lähellä RW25.
 
Itselle asennettiin pari viikkoa sitten vanhan ilpin tilalle huhtikuussa tilattu RW35. Hinta itse laitteella 2050e ja asennus 780e. Tämän lisäksi piti tilata erikseen sähkömies vetämään maadoitettu johto sulaketaulusta, sillä vanha oli nollatussa pistorasiassa, eikä asentajan mukaan siihen saa nykyään enää asentaa. Silloin huhtikuussa ainakin LN->RW hintaero oli 200e. Mitä ilmapumppufoorumilta olen seurannut, niin käytännössä RW-malleihin on tullut isommat kompurat, 25 malliin edellismallin 35 vastaavan kokoinen, 35 malliin edellisen mallin 50 mukainen jne. Varmasti muitakin eroja on, niinkuin tuosta VTT testiraportista näkee, niin COP on itseasiassa vähän pienempi pakkasilla, mutta toisaalta lämpöä tulee enemmän. Ja se että lämpöä tulee enemmän on itsellä tärkeämpi, koska se vähentää sitten lämpöpatterien kulutusta.
 
Mitä ilmapumppufoorumilta olen seurannut, niin käytännössä RW-malleihin on tullut isommat kompurat, 25 malliin edellismallin 35 vastaavan kokoinen, 35 malliin edellisen mallin 50 mukainen jne. Varmasti muitakin eroja on, niinkuin tuosta VTT testiraportista näkee, niin COP on itseasiassa vähän pienempi pakkasilla, mutta toisaalta lämpöä tulee enemmän. Ja se että lämpöä tulee enemmän on itsellä tärkeämpi, koska se vähentää sitten lämpöpatterien kulutusta.
Tuo on ihan yleinen havainto, että pumpun cop laskee hiukan kun siirrytään isompiin malleihin. Ei hajuakaan mistä johtuu. RW nyt vain tehty isommaksi ja tehokkaammaksi kuin LN. Itse laitoin 2018 2xLN 25 ihan sillä ajatuksella, että saan koko talon lämpenemään käytännössä pelkillä pumpuilla. Hönkä riittää jonnekin -20 asti. Yhdellä en millään saisi lämpöä leviämään joka huoneeseen ja teho loppuisi jo pikkupakkasella.
 
Onko tuossa Mitsun nimeämispolitiikassa käynyt jonkinlainen lapsus, kun tehokkaampaa pumppua myydään pienemmällä mallinumerolla? Tai tuskin se myyjän etu ainakaan on, että lämmitystehon määrä ei välity nimestä.
 
Eikös nuo yleensä mene max. jäähdytystehon mukaan? 25 = 2,5kW, 35 = 3,5kW jne. Sitä en tiedä, mitä 9 ja 12 jne tarkoittavat joillakin muilla merkeillä.

LN25 jäähdyttää 2,5kW ja lämmittää 3,5kW, RW25 jäähdyttää 2,5kW ja lämmittää 4+kW? Ilpillä lämmitys ei ole yhtä yleistä kuin jäähdytys. Jäähdytyskoneeksi ne ja lämpöpumput yleensäkin on alunperin tehty. Jääkaapit, pakastimet, ilmastoinnit jne.
 
Onko tuossa Mitsun nimeämispolitiikassa käynyt jonkinlainen lapsus, kun tehokkaampaa pumppua myydään pienemmällä mallinumerolla? Tai tuskin se myyjän etu ainakaan on, että lämmitystehon määrä ei välity nimestä.
Ilmeisesti ilmaisin itseäni epäselvästi. Tarkoitin siis lämpöpumppufoorumilla oli juttua, että RW25-mallissa olisi yhtä iso kompura kuin LN35 ja RW35-mallissa yhtä iso kuin LN50 jne. Että koko RW-mallisarjassa olisi laitettu isommat kompurat mitä edellisessä LN-mallisarjassa
 
Tuo on ihan yleinen havainto, että pumpun cop laskee hiukan kun siirrytään isompiin malleihin.
Daikin Perferassa tämä on mielenkiintoisesti toisinpäin. Eli isomman pumpun COP on parempi kauttaaltaan. Liittyy varmaan siihen, että ulkoyksikkö on sama mallien kesken, mutta isommassa mallissa on isompi sisäyksikkö.

Aika kova hinta. Esim. 35-sarjaa vastaavan Daikin Perfera 40:n saisi tällä hetkellä Landenilta 1749 eurolla ja perusasennuksen hinta on heillä n. 600 euroa.
Perfera 30 vastaa paremmin 35-sarjalaisia kuin Perfera 40, ainakin LN-Mitsun tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida olla mitään järkevää patenttiratkaisua jos tallissa on ILP minkä alin pyynti on 16 astetta, mutta haluaisi laskea lämpötilaa? Taitaa mennä kulutuksen suhteen +-0 jos sähköpatterilla lämmittää johonkin +5:een vs. pumpun tuottama +16.
 
Ei taida olla mitään järkevää patenttiratkaisua jos tallissa on ILP minkä alin pyynti on 16 astetta, mutta haluaisi laskea lämpötilaa? Taitaa mennä kulutuksen suhteen +-0 jos sähköpatterilla lämmittää johonkin +5:een vs. pumpun tuottama +16.
Käytännössä tarvisi jonkun huijauskeinon, jolla kertoa pumpulle valheellista tietoa sisälämpötilasta. En tiedä, onko mihinkään pumppuun mahdollista tehdä tuollaista modausta.
 
Käytännössä tarvisi jonkun huijauskeinon, jolla kertoa pumpulle valheellista tietoa sisälämpötilasta. En tiedä, onko mihinkään pumppuun mahdollista tehdä tuollaista modausta.

Massavaraajassa oli termostaatin lähellä sellainen vastusmötikkä jolla saatiin se lämmönohjausläppä sulkeutumaan, kun yösähköllä lähti varaus päällä. Ilmeisesti tuo vastus lämpeni ja huijasi termostaatin vetämään läpän kiinni. Aamulla kun varaus loppui niin läppä aukeni jos huonelämpötila vaati lämmitystä. Jollain tämäntapaisella varmaan voisi jotenkin huijata ilppiäkin, elektroniikasta jotain tietävät varmaan osaavat kertoa tarkemmin.
 
Onhan tuo 2900e jo kyllä kova hintan pumpusta asennuksineen... 2 vuotta sitten sai Mitsun LN-35, 2450e hintaan asennettuna.

Mitäs eroja tuossa Daikin:issa on Mitsuun verrattuna, ja onko ne erot tosiaan tuon melkein 500e arvoisia?

Itsellä ei tosiaan ole kokemusta kuin Mitsusta, niin tuntuu enemmän tai vähemmän sika säkissä ostokselta kun miettii muita valmistajia.
 
Nuo ovat peräisin yksiköstä BTU (British thermal unit). Kun laitteen jäähdytysteho on noin 9000 BTU niin mallimerkintään tulee tuo ysi ja 12000 -> 12. Nämä ovat aika lähellä kilowatteja 2,5 ja 3,5.
Jotain tämäntyylistä ajattelinkin. Eli ilmalämpöpumppujen kokomerkintä kertoo aina jäähdytystehon. Lämmitysteho on kaivettava muualta. Ja toki riippuu siitä, miten mikäkin malli on optimoitu lämmitys vs jäähdytys. Mitsun osalta näyttää siltä, että LN hyötysuhde on parempi, mutta RW:ssä on enemmän raakaa voimaa lämmityskäyttöön.

4v sitten LN25 oli 1800€/kpl asennettuna. Mitsu nyt ei ole sen enempää sika säkissä, kun taitaa olla Suomen ylivoimaisesti eniten myyty merkki. Voi olla aika lähelle yhtä paljon kuin muita yhteensä.
 
Ei taida olla mitään järkevää patenttiratkaisua jos tallissa on ILP minkä alin pyynti on 16 astetta, mutta haluaisi laskea lämpötilaa? Taitaa mennä kulutuksen suhteen +-0 jos sähköpatterilla lämmittää johonkin +5:een vs. pumpun tuottama +16.
Kyllä kai se jollain konstilla on mahdollista huijata mutta siinä saattaa käydä sillain että ulkoyksikkö on kohta umpijäässä kun ei lämpö riitä sulatukseen.
 
Ei taida olla mitään järkevää patenttiratkaisua jos tallissa on ILP minkä alin pyynti on 16 astetta, mutta haluaisi laskea lämpötilaa? Taitaa mennä kulutuksen suhteen +-0 jos sähköpatterilla lämmittää johonkin +5:een vs. pumpun tuottama +16.
Eikö löydy ylläpitolämmitystä esim 8-12 astetta? Jos näin niin mikä ILP?
 
Kertaisiko joku ystävällinen yhteenvetona: Top3 ilmalämpöpumput ao. käyttöön

-Hyvä energiatehokkuus ja hyvä investointina
-Jäähdytystehoa ~50+ neliön makuuhuonekerrokseen
-Tehoa lämmitykseen samaan tilaan, erityisesti PILPiä tukemaan kovemmilla pakkasilla eteläsuomessa, ettei tarvitsisi PILPin sähkövastusta käyttää
Kiitoksia jo etukäteen!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom