Ilmalämpöpumput eli ILPit

Meillä on varaava takka ja ilp puhaltaa hyvin läpi talon. Levittää todella hyvin lämmön ympäri asuntoa. 22 pyynnillä ja puhallus 2-3 riittää oikein mainiosti. Kun pakkasta oli -18C hiukan alko olla vaikeuksia vaikeimmin saavutettavissa olevissa makkareissa. Sen olis kuitenki saanu "kiinni" lisäämällä pyyntiä.
Eikä tartte välttämättä pyyntiä lisätä, jos nostaa puhaltimen tehoa.
 
Joo mut se on meidän makkarin oven vieressä niin 3lla ollessa ei ole kiva kuunnella. Silent, 1&2 vielä menee. Päivällä 3 on ihan ok, menee taustahälynä vielä.
 
Mulla pyynti ollut välillä 21-23. Hyvin riittänyt kovemmillakin pakkasilla, tosin täällä Pirkanmaan seudulla.

Täällä Tampesterissa alakerran ILP pyynti +20c ja yläkerran +18c.
Molemmissa puhallus manuaalisesti 5/5. Ei takkatilaa päällä, joten todellinen puhallusnopeus vaihtelee jonkun verran.

En koske pumppujen säätöihin lämmityskaudella ollenkaan. Hyvin rokkaavat. Jäätä kertyy paljuihin, alakerran pumpulla paljon ja yläkerran pumpulla hyvin vähän.

Hyvin irtoaa iglunrakennuspalikat Motonetin löllökumipaljuista.

Screenshot_20231207_174757_Shelly Smart Control.jpg
Screenshot_20231207_174810_Shelly Smart Control.jpg
 
Täällä Tampesterissa alakerran ILP pyynti +20c ja yläkerran +18c.
Molemmissa puhallus manuaalisesti 5/5. Ei takkatilaa päällä, joten todellinen puhallusnopeus vaihtelee jonkun verran.

En koske pumppujen säätöihin lämmityskaudella ollenkaan. Hyvin rokkaavat. Jäätä kertyy paljuihin, alakerran pumpulla paljon ja yläkerran pumpulla hyvin vähän.

Hyvin irtoaa iglunrakennuspalikat Motonetin löllökumipaljuista.

Screenshot_20231207_174757_Shelly Smart Control.jpg
Screenshot_20231207_174810_Shelly Smart Control.jpg

Minkälaisilla shellyillä mittaat?
 
Näyttäis olevan plus 1 pm kuva :) Itellä samanlaiset tällä hetkellä, mutta laitan Plus PM mInit.
 
Mulla on shelly plugit, näyttää saman mut helpompi asennus. Lisäks siitä saa koneen kokonaan pois päältä ettei kuluta sähköä valmiustilassaan.
 
Noh ihan yhtäläiseen noita shellyjä siellä seinärasioissakin kosahtanut. Eikä ilppi ota tollasia tehoja. Max ottanut hiukan alle 1500W mutta eihän se ota sitä 24/7. Tänään maksimi 910W.
 
Minkälaisilla shellyillä mittaat?

Joo, Shelly Plus 1 PM:t kyseessä.

Mittaavat ryhmäkeskuksessa ILP:ejä, kylppärin lattialämmitystä ja autokatosrakennuksen varastojen lattialämmityksiä.

Kaikki kiinteistön aktiivikäytössä olevat lämmitykset siis mittaroitu.

IV-koneen jälkilämmityspatteri toki sitten vielä. Se on mittaroitu Nediksen älypistorasian kautta.
 
Ei. Eikä ilmavirta.

Kumpikin sisäyksikkö on sijoitettu fiksusti oleskelutilojen ulkopuolelle puhkumaan niitä kohti.

En kirjaimellisesti kiinnitä niihin mitään huomiota. Eikä kait kukaan muukaan perheen 4 muusta jäsenestä kiinnitä.

Lisäksi puhallus oikeasti vaihtelee ~2/5 ja 5/5 välillä tuolla manuaalisella pyynnillä riippuen lämmitystarpeesta.

Takkatilan, jos laittaisi päälle, niin sitten 5/5 saattaisi olla liikaa jatkuvana puhurina.
 
Pumput toimii käytännössä aina paremmalla hyötysuhteella, jos niitä ajaa osateholla vs kaasu pohjassa. Käyttämällä pumppua tasaiseen tahtiin osateholla säästät sähköä, kovemmalla pakkasella pumpusta riippuen on tietysti täysin normaalia ajaa täydellä teholla.

Testailut jatkukoot. Tässä esimerkki eiliseltä vs. tänään. En jaksa odotella puoleen yöhön :)

Eilen pakkasta keskiarvolla -8,1C
IMG_0241.jpeg

Tänään -5,5C
IMG_0240.jpeg

Pumpun kulutus viimeinen vuorokausi ja keltaisella näkyy eilinen käyrä, jolloin oli pakkasta enemmän.
IMG_0238.jpeg

Eilen pumppu oli täysillä, silloin kun lämpöä tarvittiin eli lämpötila sisällä laski arvoon X, jonka jälkeen mentiin puhallukselle ja tänään ollut kiinteänä pyyntinä 23C puhalluksen ollessa ihan reiluna. Sisälämpötila +-2 puolin toisin.

Kuten voimme ajatella, niin molemmissa tapauksissa pumppu on tehnyt töitä… Mitä kuulemma pitää tapahtua…
Eilisen saldo 21kWh ja tänään tässä vaiheessa 24kWh.

Kun niitä oikeata tieteellisempiä mittaustuloksia jostain vain löytyisi.
 

Liitteet

  • IMG_0240.jpeg
    IMG_0240.jpeg
    275 KB · Luettu: 30
Sillonku pumppu käy pelkällä puhalluksella, kulutus ei todellakaan ole lähellä kilowattia vaan jotain ihan muuta. Jos pyyntinä 30+ niin ei riitä 1,5kWh mitä se repii koko ajan.
 
Käytät pumppua päin helvettiä. Mitään "katkokäynti" -ajattelutapaa ylipäätään di tarvita. Luuletko tosiaan, että valmistajat suunnittelisivat laitteet siten, että niitä täytyisi jatkuvasti olla säätämässä manuaalisesti? Ilp:tä käytetään lämmitysmoodissa pääasiassa näin:
- aseta lämmitysmoodi päälle
- kiinteä pyyntö haluttuun todelliseen tavoitelämpötilaan (ei todellakaan täysille)
- manuaalisesti säädetty puhallinnopeus mahd isolle (äänitason kestämisestä riippuen)


Tämä on eriasia kuin Juhaa:n. Jos sulla ei ole takkamodea niin sitten voit laittaa pelkän puhalluksen. Illalla sitte laitat sen takas sihen lämmitysmodeen. Toinen tapa on olla tekemättä mitään.
Mut se että sitä räpelletään täysille lämmöille ja sit odotellaan että koska taas lähtee niin ei helvetti. Välillä sitä miettii miten tyhmiä ihmiset on kun eivät kysy neuvoa.


Niin se ottaa sen ajan kovempia tehoja kunnes alkaa saavuttaa tavoitelämpötilaa. No jos sä laitat sen yöksi maximille niin sehän vetää koko yön niin paljon ku vehkeestä lähtee. Ei taaskaan mitään järkeä.


Onko teillä osoittaa jotain faktaa?
Itse yritin tuossa yläpuolella epätieteellisillä menetelmillä simuloida tilannetta.

Näin vuonna 2023 ei sitä pumpun kaukosäädintä tarvitse (ollenkaan) tai ”räpeltämään täysille lämmöille koko yöksi” vaan se hoituu tekniikalla silloin kun on tarve. Tekniikka hoitaa sen, että talo on lämmin tai kesällä viileä, oli pakkasta -20C tai -1C, tai helleputkea puskee.
 
Sillonku pumppu käy pelkällä puhalluksella, kulutus ei todellakaan ole lähellä kilowattia vaan muutaman sadan watin luokkaa.

Sitäkään ei varmaan missään ole väitetty?
Kurkkaa vaikka tästä viestistä



Millä sä oot logannu noi kulutukset?

Nämä ovat Shellyn tuotteilla.
 
Niin ja tosiaan eilen meni vähemmän ku tänään..niin myös täällä. Johtuu siitä että ilmankosteus on eri. Ilmankosteus nousee kun lämpötila nousee vaikka pakkasta onkin...
Mutta joo en mä jaksa jankkaa. Käytä sä sitä sun ilppiä iha niinku huvittaa..
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-12-07-23-04-28-12_0ac2addf979993c0e494aa40c40dbf6e.jpg
    Screenshot_2023-12-07-23-04-28-12_0ac2addf979993c0e494aa40c40dbf6e.jpg
    105,4 KB · Luettu: 47
Sä voit ihastella tota mun ilpin kulutuskäyrää ja miettii miten sä pääset noin alhaiseen.. pyynti 22 puhallus 2.
 
Sä voit ihastella tota mun ilpin kulutuskäyrää ja miettii miten sä pääset noin alhaiseen.. pyynti 22 puhallus 2.

Jep. Nyt kun argumentit ovat tuota tasoa, jota ei, siis ole, niin voinemme sopia, että tämä on kanssasi nyt käsitelty.
 
Onko teillä osoittaa jotain faktaa?
Itse yritin tuossa yläpuolella epätieteellisillä menetelmillä simuloida tilannetta.

Näin vuonna 2023 ei sitä pumpun kaukosäädintä tarvitse (ollenkaan) tai ”räpeltämään täysille lämmöille koko yöksi” vaan se hoituu tekniikalla silloin kun on tarve. Tekniikka hoitaa sen, että talo on lämmin tai kesällä viileä, oli pakkasta -20C tai -1C, tai helleputkea puskee.
Jos joku on räpeltämistä niin pumpun ajaminen täydellä teholla ja katkomalla lämmitystä.
 
Jos joku on räpeltämistä niin pumpun ajaminen täydellä teholla ja katkomalla lämmitystä.
Alle kympin pakkasilla menee vielä hyvin osateholla ja cop parempi kuin täydellä teholla. Kyllä täydelle teholle käyttöä on, mutta pakkasta pitää olla sellanen 15-20 astetta.
 
Kuten tuosta yhdestä postauksesta käy ilmi niin aika paljon revitään seinästä virtaa jos ei ole edes -10c ja lähemmäs kilowattia joka tunti. Kun pienemmälläkin pääsis. Tietysti emme tiedä millaisessa asunnossa ja miten pumppu on sijoitettuna.
 
Kuten tuosta yhdestä postauksesta käy ilmi niin aika paljon revitään seinästä virtaa jos ei ole edes -10c ja lähemmäs kilowattia joka tunti. Kun pienemmälläkin pääsis. Tietysti emme tiedä millaisessa asunnossa ja miten pumppu on sijoitettuna.
Mulla on 2 ilpiä lämmönlähteinä ja kuluttivat eilen 32kWh ja 43kWh. Eli pumppujen keskitehot oli: 1,3kWh ja 1,8kWh. Molemmissa puhallukset täysillä ja pyynnit 21c sekä 20c. Keskilämpötila -12c. 1992 rakennettu kaksikerroksinen okt 220m2. Sanoisin, ettei isoissa taloissa mitenkään poikkeuksellista, että ottaa isoja tehoja pakkasilla.
 
Joo, kyllä meilläkin alakerran pumppu -15c kelissä vetelee vuorokauden n. 1,1 - 1,2 kW keskiteholla +20c pyynnillä ja 5/5 puhallusasetuksella. Tuon kylmempää ei ole vielä ollut.

Lämmitettävää alaa sillä 91,5 kem2 ja lattianeliöitä sitten jonnin verran vähemmän.

Yläkerran pumpulle samassa kelissä riittää < 0,5 kW keskiteho +18c pyynnillä ja 5/5 puhallusasetuksella. Lämmitettävää sillä 65,5 kem2.

Talo 2005 rakennettu puurakenteinen tötterö.

ETA:

Yläkerran pumpun COP:t ei välttämättä hääppöiset ottaen huomioon sen, että ulkoyksikön sulanapitovastus vie 100W aina, kun ollaan pakkasen puolella. Huono ratkaisu Toshibalta tuo vakiotehovastus, joka on ison osan ajasta turhaan lämpöisenä.

Alakerran pumpulla tuon suhteellinen osuus ottotehosta on vähäisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin se pumppu kuluttaa enemmän kun puhallus täysillä. Siks kannattaa kokeilla pääsetkö pienemmällä kulutuksella jos nostat pyyntiä 20-> 22 mutta lasket puhallusta.
Saako Toshiban sulanapitokaapelia säädettyä? Panasonicissa pystyy asettaa siten että pakkasella se on päällä sillon kun sulatus on käynnissä ja 10min sen jälkeen.
 
Tietenkin se pumppu kuluttaa enemmän kun puhallus täysillä. Siks kannattaa kokeilla pääsetkö pienemmällä kulutuksella jos nostat pyyntiä 20-> 22 mutta lasket puhallusta.
Saako Toshiban sulanapitokaapelia säädettyä? Panasonicissa pystyy asettaa siten että pakkasella se on päällä sillon kun sulatus on käynnissä ja 10min sen jälkeen.
Pumpun hyötysuhde on sitä parempi, mitä kovemmalla pidät puhallusta. Pienemmällä puhalluksella lämpö jää pyörimään pumpun läheisyyteen ja muu kämppä viilenee. Toshibassa ei voi säätää sulanapitokaapelia, on päällä aina pakkasilla
 
Joo, ei kauhean järkevä ehdotus.

Johtaisi siihen, että ilma ei liiku läheskään yhtä hyvin / kauas.
 
Ja puhaltimen kuluttamat watit siirtyvät kuitenkin lämpönä huoneeseen (joskin vain 1 copilla).
 
Sehän ihan riippuu siitä että mitenkä hyvin lämpö liikkuu ja paljonko laite kuluttaa. Jos 20 pyynnillä ja täydellä puhalluksella kulutus on 1kWh mutta 22 pyynnillä ja 2/5 puhalluksella kulutus putoaa 300W mutta asunnon lämpötila pysyy samana. Kumpi on silloin järkevämpi ?
 
Sehän ihan riippuu siitä että mitenkä hyvin lämpö liikkuu ja paljonko laite kuluttaa. Jos 20 pyynnillä ja täydellä puhalluksella kulutus on 1kWh mutta 22 pyynnillä ja 2/5 puhalluksella kulutus putoaa 300W mutta asunnon lämpötila pysyy samana. Kumpi on silloin järkevämpi ?
Jos asunnon lämpötila pysyy samana, niin silloin tuo lämpö tehdään jollain muulla kuin kyseisellä ilpillä. Tottahan se on, että ilp kuluttaa kaikkein vähiten jos sen laittaa kokonaan pois päältä.
 
Ei ole kuin takka ja ilp. Kylppärissä on toki lattialämpö mutta kyseinen ilp työntää lämpöä myös sinne. Asteen pudotus 22->21, puhalluksen nosto 2->3. Kulutus käytännössä sama. Se haluaako kuunnella sitä puhallusta on eri asia. Asunnon lämpötilan muutoksen näkee vasta useiden tuntien jälkeen, tai vasta huomenna.
 
Kumpi tilanne tuottaa mielestäsi enemmän lämpötehoa:

1. imuilma 23c, puhallusilma 35c, puhallusnopeus 475m3/h
2. imuilma 20c, puhallusilma 30c, puhallusnopeus 611m3/h
Puhallusnopeusarvot ovat Toshiba Premium+ 35 manuaalista tasot 3 ja 4

Kuvitellaan, että noilla arvoilla ottoteho olisi sama.
 
Kumpi tilanne tuottaa mielestäsi enemmän lämpötehoa:

1. imuilma 23c, puhallusilma 35c, puhallusnopeus 475m3/h
2. imuilma 20c, puhallusilma 30c, puhallusnopeus 611m3/h
Puhallusnopeusarvot ovat Toshiba Premium+ 35 manuaalista tasot 3 ja 4

Kuvitellaan, että noilla arvoilla ottoteho olisi sama.
Kakkosella taitaa tulla hiukka enemmän, mutta ei noissa suurta eroa pitäs olla. Jos on useampi huone niin todennäköisesti kakkosen valitsisin että saa ilmaa liikkeelle.
 
Jep, tässä tapauksessa ei ole iso ero. Pointtina oli vain se, että pienempi lämpötilapyynti sekä isompi puhallus antaa enemmän lämpötehoa kuin pieni puhallus ja isompi pyynti. Ja tästä johtuen myös hyötysuhde on parempi, koska ottoteho ei kasva ainakaan merkittävästi ja saattaa jopa laskea.
 
Jep, tässä tapauksessa ei ole iso ero. Pointtina oli vain se, että pienempi lämpötilapyynti sekä isompi puhallus antaa enemmän lämpötehoa kuin pieni puhallus ja isompi pyynti. Ja tästä johtuen myös hyötysuhde on parempi, koska ottoteho ei kasva ainakaan merkittävästi ja saattaa jopa laskea.
Varmasti 3 asteen erolla tuo 20 pyynti ja pykälän kovempi puhallus kuluttaa vähemmän mutta riittääkö se pitämään kämpän yhtä lämpimänä on se avaintekijä. Meillä pumppu meidän makkarin vieressä joten en yöllä pidä puhallusta kuin max 2. Jolloin se on itseasiassa 3 taso mutta silent tilaa en laske manuaalipuhallukseksi, joten siksi 2.
 
Vanha viisaus on laittaa puhallus niin isolle kuin mitä sietää ja lämpötilapyynti sellaiselle, että on sopivan lämpöistä.

Ja sitten unohtaa koko juttu kuukausiksi.
Helppoa.
Tämä. Mitä vähemmän joutuu säätää sen parempi. En silti näe mitää järkeä laittaa pyynniksi 30, koska kulutus nousee aivan varmasti.
 
Varmasti 3 asteen erolla tuo 20 pyynti ja pykälän kovempi puhallus kuluttaa vähemmän mutta riittääkö se pitämään kämpän yhtä lämpimänä on se avaintekijä. Meillä pumppu meidän makkarin vieressä joten en yöllä pidä puhallusta kuin max 2. Jolloin se on itseasiassa 3 taso mutta silent tilaa en laske manuaalipuhallukseksi, joten siksi 2.
No siis, tuossahan nimenomaan on suurempi lämpöteho eli pitää kämpän paremmin lämpimänä kuin 23 imulämpö ja pienempi puhallusteho
 
Tämä. Mitä vähemmän joutuu säätää sen parempi. En silti näe mitää järkeä laittaa pyynniksi 30, koska kulutus nousee aivan varmasti.

Joo, toki, mutta jos esim. +21c sisälämpötilan saavuttaminen vaatii sen, että kakesta valitaan pyynniksi +30c, niin sitten valitaan se.

Pyyntilämpötilan säätimen voi ajatella +-säätimenä. Paina plussaa, jos on kylmä ja miinusta, jos on kuuma.
 
No siis, tuossahan nimenomaan on suurempi lämpöteho eli pitää kämpän paremmin lämpimänä kuin 23 imulämpö ja pienempi puhallusteho

Ja lisäksi levittää ja sekoittaa lämpimän ilman paremmin ja kauemmaksi.

Ihmiset aristelevat liikaa kovempia puhalluksia IMO. Ihminen on sopeutuvainen eläin, ei sitä puhallusta kohta enää edes huomaa.
 
Vanha viisaus on laittaa puhallus niin isolle kuin mitä sietää ja lämpötilapyynti sellaiselle, että on sopivan lämpöistä.

Ja sitten unohtaa koko juttu kuukausiksi.
Helppoa.

Mulla on ensimmäinen talvi menossa RW25:lla joka lämmittää käytännössä koko sadan neliön asuintilan pois lukien kylpyhuoneen jossa pidän lattialämmityksen päällä ja oven kiinni. Pyyntiä joutuu säätämään 21-24 välillä riippuen siitä onko ulkona +5, -5 vai -15 ja lämmittääkö takkaa vai ei. Esim. 23 asteen pyynnillä pisimmällä puhalluksesta oleva huone alkoi tippua 15 asteen pakkasilla alle 20 asteen jos takkaa ei lämmitetty. Mutta melko vaivatonta kokonaisuudessaan. Suurin työ on sulatusveden/jään hallinta :D
 
Mulla on ensimmäinen talvi menossa RW25:lla joka lämmittää käytännössä koko sadan neliön asuintilan pois lukien kylpyhuoneen jossa pidän lattialämmityksen päällä ja oven kiinni. Pyyntiä joutuu säätämään 21-24 välillä riippuen siitä onko ulkona +5, -5 vai -15 ja lämmittääkö takkaa vai ei. Esim. 23 asteen pyynnillä pisimmällä puhalluksesta oleva huone alkoi tippua 15 asteen pakkasilla alle 20 asteen jos takkaa ei lämmitetty. Mutta melko vaivatonta kokonaisuudessaan. Suurin työ on sulatusveden/jään hallinta :D

Joo, siis toki säätämisen tarvetta voi olla paljonkin riippuen monesta eri tekijästä. Itsellä ei ole.

Oletko testaillut, että kumpi on parempi - pitää oletuksena kylppärin ovi kiinni vai auki?

Jos auki, niin lattialämmöt teoriassa karkaa, mutta toisaalta ILP:n lämmittämä ilma pääsee sisään ja lattiaa on tarvetta lämmittää vähemmän. Ite olen päätynyt pitämään auki. Kuivuukin sitten paremmin.
 
Oletko testaillut, että kumpi on parempi - pitää oletuksena kylppärin ovi kiinni vai auki?

En itse asiassa ole. Lattialämmityksen termostaatti on aivan pumpun puhalluksen kohdalla jos ovi on auki joka on omiaan sekoittamaan lämpötilan säätöä. Lisäksi haluan laatan olevan aina lämpimän tuntuinen jalalle, myös kuivumisen takia. Yhden huoneen sähköisen lattialämmityksen käyttäminen ei kovin paljoa ylimääräistä kuluta/maksa :)
 
Kyllä lattialämmitys vie äkkiä saman mitä pumppu, mutta sehän on siitä kiinni kuinka kuumana lattiaa pitää. Jos termari on 19-21 niin ei tuo suuria kuluta.
 
Testailut jatkukoot. Tässä esimerkki eiliseltä vs. tänään. En jaksa odotella puoleen yöhön :)

Eilen pakkasta keskiarvolla -8,1C
IMG_0241.jpeg

Tänään -5,5C
IMG_0240.jpeg

Pumpun kulutus viimeinen vuorokausi ja keltaisella näkyy eilinen käyrä, jolloin oli pakkasta enemmän.
IMG_0238.jpeg

Eilen pumppu oli täysillä, silloin kun lämpöä tarvittiin eli lämpötila sisällä laski arvoon X, jonka jälkeen mentiin puhallukselle ja tänään ollut kiinteänä pyyntinä 23C puhalluksen ollessa ihan reiluna. Sisälämpötila +-2 puolin toisin.

Kuten voimme ajatella, niin molemmissa tapauksissa pumppu on tehnyt töitä… Mitä kuulemma pitää tapahtua…
Eilisen saldo 21kWh ja tänään tässä vaiheessa 24kWh.

Kun niitä oikeata tieteellisempiä mittaustuloksia jostain vain löytyisi.

Mikäs Shelly mittailee ulkolämpötilaa/kosteutta?
 
En itse asiassa ole. Lattialämmityksen termostaatti on aivan pumpun puhalluksen kohdalla jos ovi on auki joka on omiaan sekoittamaan lämpötilan säätöä. Lisäksi haluan laatan olevan aina lämpimän tuntuinen jalalle, myös kuivumisen takia. Yhden huoneen sähköisen lattialämmityksen käyttäminen ei kovin paljoa ylimääräistä kuluta/maksa :)

Onko termarissa mahdollista käyttää lattian lämpötilaa ohjattavana asiana?

Näin itsellä on, eli ohjausperuste on puhtaasti lattia-anturi.

Alla viimeisen 30 vrk kulutus n. +22c pintalämpötilalla:

Screenshot_20231208_124033_Shelly Smart Control.jpg


Kulutus ei ole läheskään yhtä riippuvainen ulkolämpötilasta kuin ILP:ien, mutta on silti samaa luokkaa kuin yläkerran ILP:n joka lämmittää 65,5 neliötä (ml. kylppärin ilmatila, jos ja kun ovi on auki).

Kulutuksen saisi helposti tuplattua lisäämällä pyyntiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 927
Viestejä
4 767 459
Jäsenet
77 548
Uusin jäsen
muuli123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom