Ilmalämpöpumput eli ILPit

Löytyykö kokemuksia tällaisesta Midean pumpusta? Pääasiallinen käyttö olisi 1-kerroksien omakotitalon viilennnys kun maalämpö hoitaa lämmityksen. Onniselta saatavilla 740 eur verojen kanssa. Asennus täytyy tietysti hankkia erikseen.

 
Löytyykö kokemuksia tällaisesta Midean pumpusta? Pääasiallinen käyttö olisi 1-kerroksien omakotitalon viilennnys kun maalämpö hoitaa lämmityksen. Onniselta saatavilla 740 eur verojen kanssa. Asennus täytyy tietysti hankkia erikseen.

Tuo on ihan ok kone, ja tuolla hinnalla todella hyvä.

Suurin puute mideoissa on mielestäni se että niistä ei ilmoiteta mitään suoritusarvoja, vain se keskieuroopan scop, joka voi suomessa toimia täysin harhaanjohtavasti.
 
Niissä missä noita paremmin ilmoitetaan scop 5 on luokkaa 4 helsingin korkeudella. Eiköhän tuo midea ole ok kun ei ole sentään kapillaarikone.
 
Päivää,

Edellisen asukkaan Hitachi tullut tiensä päähän 9 vuoden jälkeen (viilennys toimii, mutta ei lämmitä enää). Nyt olis hakusessa uus pumppu. Alusta alkaen mietitty Toshibaa / Mitsubishiä (ilmeisesti alan kärkihevosia? Daikinista kuullut myös, mutta se vähän jäi, kun suurin osa yrityksistä ei sitä suositellut / puhui mitsusta ja toshibasta). Mitsubishi Electric LN-25 vaikutti hyvältä (esitteen ja paikallisten ilmalämpöpumppufirmojen mukaan) ja sitä mietittiin ja kuunneltiin tarjouksia. Nyt kuitenkin lukenut paljon huonoja kokemuksia Mitsusta, ainakin tosta LN-mallista, joten alkanut epäröimään sen hankintaa.

Olen myös saanut yrityksiltä ristiriitaista tietoa siitä, että minkäkokoinen pumppu tähän kannattaisi laittaa. Osa väittää, että nykyinen Hitachin (35) pumppu on ollut liian iso ja sen vuoksi jäänyt käyttöikä lyhyeksi. Osa taas sanoo, että 25 riittää aivan hyvin, eikä kannata edes 35 laittaa. Osan mukaan 25 ei joudu ikinä puhaltamaan täysillä tämän kokoisessa, osan mukaan joutuu ja siksi käyttöikä lyhenee. Ota siitä sitten selvää..

Kyseessä 99 vuoden rivitalo, pinta-alaa 75 neliötä. Käyttötarkoitus sekä viilennys että lämmitys (kustannusten pienentäminen ja asuinmukavuuden parantaminen).

Aikamoinen savotta ettiä kokemuksia ym. satojen tai tuhansien sivujen joukosta, joten kaipailis jotain konkreettisia kokemuksia tai valistuneita mielipiteitä/tietoja; minkä pumpun valitsisit minun tilanteessani?

TL;DR
Mitä pumppua suosittelet ja mitä et. Miksi?
 
Päivää,

Edellisen asukkaan Hitachi tullut tiensä päähän 9 vuoden jälkeen (viilennys toimii, mutta ei lämmitä enää). Nyt olis hakusessa uus pumppu. Alusta alkaen mietitty Toshibaa / Mitsubishiä (ilmeisesti alan kärkihevosia? Daikinista kuullut myös, mutta se vähän jäi, kun suurin osa yrityksistä ei sitä suositellut / puhui mitsusta ja toshibasta). Mitsubishi Electric LN-25 vaikutti hyvältä (esitteen ja paikallisten ilmalämpöpumppufirmojen mukaan) ja sitä mietittiin ja kuunneltiin tarjouksia. Nyt kuitenkin lukenut paljon huonoja kokemuksia Mitsusta, ainakin tosta LN-mallista, joten alkanut epäröimään sen hankintaa.

Olen myös saanut yrityksiltä ristiriitaista tietoa siitä, että minkäkokoinen pumppu tähän kannattaisi laittaa. Osa väittää, että nykyinen Hitachin (35) pumppu on ollut liian iso ja sen vuoksi jäänyt käyttöikä lyhyeksi. Osa taas sanoo, että 25 riittää aivan hyvin, eikä kannata edes 35 laittaa. Osan mukaan 25 ei joudu ikinä puhaltamaan täysillä tämän kokoisessa, osan mukaan joutuu ja siksi käyttöikä lyhenee. Ota siitä sitten selvää..

Kyseessä 99 vuoden rivitalo, pinta-alaa 75 neliötä. Käyttötarkoitus sekä viilennys että lämmitys (kustannusten pienentäminen ja asuinmukavuuden parantaminen).

Aikamoinen savotta ettiä kokemuksia ym. satojen tai tuhansien sivujen joukosta, joten kaipailis jotain konkreettisia kokemuksia tai valistuneita mielipiteitä/tietoja; minkä pumpun valitsisit minun tilanteessani?

TL;DR
Mitä pumppua suosittelet ja mitä et. Miksi?

Itellä on tuo Mitsun LN25 ja about 120m², kokemusta viime tammikuusta lähtien eikä mitään moitittavaa. Tammikuun lopulla muistaakseni asennettiin ja helmikuuta kun vertaa 2022 kulutukseen oli tänä tän vuoden helmikuussa 700kWh pienempi kulutus.

Ehkä ainoa moitteen sana on tuohon sovellukseen liittyen jonka käyttöliittymä on sen 20 vuotta vanha.

Tänä vuonna vasta kunnolla näkee miten tuo jaksaa lämmittää koko asunnon, kyllä täälläkin suositeltiin LN35:sta mutta jäärä ja pihi ukko niin päädyin tuohon pienempään. Olikohan noilla joku 700€ hintaero, en tarkalleen muista.
 
En maksaisi ilpin pesusta 269e vaikka olisi miljoona tilillä. Minun mielestä tuo on älytön hinta tuosta työstä.
Jokainen tyylillään. Itse pesin vuosi sitten 2 omaa pumppua. Aikaa menee tunnin-1,5/pumppu ja suojakaukalo Aliexpressiltä oli jotain vitosen tms. Painepullot ja pesuaineet löytyy muutenkin. paljousalennuksella olisi ehkä saanut 500€ könttähintaan vieraan tekemään. 3h vapaa-aikaa vs 500€ ei ollut vaikea valinta, vaikka 500€ ei konkurssiin veisikään. Mielummin käytän sen rahan johonkin muuhun, kuin maksan jollekin parista tunnista helppoa työtä. Ihan sama kuin leikkaanko nurmikon itse 45min, vai maksaisiko jollekin 150€ siitä vaativasta hommasta.

Siskon autosta laahasi takajarru ja marmorilla lasku oli 910€, kun laittoivat kaikki uutta. Minulla laahasi myös ja lasku oli 25€ ja pari tuntia vapaa-aikaa. Molemmat satulat rempattu ja jarrunesteet vaihdettu silla rahalla.
 
Itellä on tuo Mitsun LN25 ja about 120m², kokemusta viime tammikuusta lähtien eikä mitään moitittavaa. Tammikuun lopulla muistaakseni asennettiin ja helmikuuta kun vertaa 2022 kulutukseen oli tänä tän vuoden helmikuussa 700kWh pienempi kulutus.

Ehkä ainoa moitteen sana on tuohon sovellukseen liittyen jonka käyttöliittymä on sen 20 vuotta vanha.

Tänä vuonna vasta kunnolla näkee miten tuo jaksaa lämmittää koko asunnon, kyllä täälläkin suositeltiin LN35:sta mutta jäärä ja pihi ukko niin päädyin tuohon pienempään. Olikohan noilla joku 700€ hintaero, en tarkalleen muista.

Kiitos vastauksesta!
Noniin, tääkin puoltaa tota 25 aika hyvin. Liekö 35 suosittelijoilla sitten ollut vain 35:sta varastossa tai kovemmalla katteella..

Ok, kiva kuulla positiivistakin kokemusta LN25:sta. Ei oo ainakaan enää hintaeroa kuin parhaimmilaan 100€, joten sen puolesta en päätöstä tekis.
 
Ehkä ainoa moitteen sana on tuohon sovellukseen liittyen jonka käyttöliittymä on sen 20 vuotta vanha.

Tietääkö kukaan saako tuohon jotain vähän nykyaikaisempaa sovellusta? Oli täällä vissiin kerran puhetta, mutta unohin koko asian enkä nyt löydä sitä keskustelua.
 
Eipä taida olla. Melcloud on kyllä häpeä koko Mitsulle. Toimiihan se ja ajastimet ym voi tehdä, mutta on tosiaan 20v vanha look ja toiminnallisuus. Toisaalta kyllähän sitä elettiin silloinkin.
 
Mitsubishi Electric LN-25 vaikutti hyvältä (esitteen ja paikallisten ilmalämpöpumppufirmojen mukaan) ja sitä mietittiin ja kuunneltiin tarjouksia. Nyt kuitenkin lukenut paljon huonoja kokemuksia Mitsusta, ainakin tosta LN-mallista, joten alkanut epäröimään sen hankintaa.

Unohdin tämän kohdan ottaa matkaan. Minkälaisia huonoja kokemuksia tuosta pumpusta olet kuullu/lukenu? Mun mielestä ainaki tässä ketjussa on ollu melkeinpä pelkästään positiivisia kokemuksia :hmm: Toki en ole nyt hetkeen tätä ketjua seuraillu niin on voinu mennä myös ohi :lol:
 
Unohdin tämän kohdan ottaa matkaan. Minkälaisia huonoja kokemuksia tuosta pumpusta olet kuullu/lukenu? Mun mielestä ainaki tässä ketjussa on ollu melkeinpä pelkästään positiivisia kokemuksia :hmm: Toki en ole nyt hetkeen tätä ketjua seuraillu niin on voinu mennä myös ohi :lol:

En oo varma, oliko täällä, mutta lampopumput.info on täynnä sitä, kuinka tuo malli sulattelee itseään jatkuvasti. Esim puolen tunnin välein lämmityksen aikana. Olisko ollut joillain kennojen jäätymisiäkin tms. noissa(?). Mutta ainakin tota sulattelua käyttäjät manaavat tosi laajalla rintamalla ja osa ainakin väittää katuvansa hankkimista ja valitsis Toshiban sen sijaan, jos nyt tekis päätöksen.
 
En oo varma, oliko täällä, mutta lampopumput.info on täynnä sitä, kuinka tuo malli sulattelee itseään jatkuvasti. Esim puolen tunnin välein lämmityksen aikana. Olisko ollut joillain kennojen jäätymisiäkin tms. noissa(?). Mutta ainakin tota sulattelua käyttäjät manaavat tosi laajalla rintamalla ja osa ainakin väittää katuvansa hankkimista ja valitsis Toshiban sen sijaan, jos nyt tekis päätöksen.

Oliko tässä kyseessä nyt siis se "hullunkierto"?
 
En oo varma, oliko täällä, mutta lampopumput.info on täynnä sitä, kuinka tuo malli sulattelee itseään jatkuvasti. Esim puolen tunnin välein lämmityksen aikana. Olisko ollut joillain kennojen jäätymisiäkin tms. noissa(?). Mutta ainakin tota sulattelua käyttäjät manaavat tosi laajalla rintamalla ja osa ainakin väittää katuvansa hankkimista ja valitsis Toshiban sen sijaan, jos nyt tekis päätöksen.
Eikö tuota ollut vaan niissä mitkä oli maahantuonnin ohi tilattuja ilman niitä sulatusvastuksia?
 
Tiedä sanoa mut meillä LN35 mitsu pelannu hienosti. 36 asteen pakkasilla jne. Kuusamossa asutaan. Talon ainut lämmönlähde leivinuunin lisäksi. (Pois lukien märkätilat)
 
Meillä ollut LN35 nyt parivuotta ja RW25 keväästä ei valittamista kummastakaan, jos nyt pumpun ostaisin olisi se RW25 tai 35 kun uusinta tekniikkaa, todella hiljainen ja hyötysuhde hyvä
 
Eikö tuota ollut vaan niissä mitkä oli maahantuonnin ohi tilattuja ilman niitä sulatusvastuksia?
Ei, vaan siellä oli jossain kohtaa erä jossa oli jokin bugi firmiksessä tms. Firmistä ei kai ollut mahdollista kovin helposti päivittää koska niitä ei päivitetty, vaan valtavalla taistelulla sai sitkeimmät uuden toimivan koneen.

Virallisesti niissä hullunkiertoa tekevissä ei mitään vikaa ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
RW25 oli kuivatuksella muutaman tunnin eilen illalla. Jonkin ajan päästä sammutuksen jälkeen ihmettelin mistä kuuluu ropinaa.

Sisäyksikkö tiputteli (pienen) määrän vettä parketille ilmanohjaimista ilpin vasemmalta puolelta.

Onko ihan normaalia? En ole muissa tilanteissa huomannut sisäyksikön tiputtavan vettä. Ulkoyksiköstä tulee kondenssivettä kuitenkin hyvin.
 
RW25 oli kuivatuksella muutaman tunnin eilen illalla. Jonkin ajan päästä sammutuksen jälkeen ihmettelin mistä kuuluu ropinaa.

Sisäyksikkö tiputteli (pienen) määrän vettä parketille ilmanohjaimista ilpin vasemmalta puolelta.

Onko ihan normaalia? En ole muissa tilanteissa huomannut sisäyksikön tiputtavan vettä. Ulkoyksiköstä tulee kondenssivettä kuitenkin hyvin.
Ilmankosteus on todella korkea ja vettä saattaa kyllä tiivistyä ilmanohjaimiin kun ne jäähtyy aika reilusti jos puhallusteho on pieni (kuten kuivauksessa yleensä on).
 
Moi.

Nyt kun on kylmempi ilma ulkona olen vaihtanut Electrolux epn12c38hw ilmalämpöpumppu lämmitysmoodiin. Lämmitysksessä ongelmia että kone menee koko ajan katkolla niin että se lämmittää muutama minuutti ja sitten lepotila ja taas muutama minuutin kuluttua lämmittää muutama minuutti. Viilennys tilassa tätä ongelmaa ei ollut.

Muovi kuoret naksuttaa jatkuvasti kun lämpö jatkuvasti muuttuu ja tulee aina lyhyt ärsyttävä kovempi puhallus kun laite menee lepotilaan.

Kone on huoneen nurkassa ja lämpösensori on lähellä nurkkaa.

Olen siirtäny lämpösensori kuoreen ulkopuolelle mutta tämä ei auttanut. Nyt mietin voiko näitä lämpösensoreita ostaa jostain pidemmällä johdolla jotta saisi sen siiretty pois huoneen nurkasta. Onkohan tätä vaikeaa vaihtaa?

Olen katsonut Electrolux apissa että kun lämmitys alkaa niin laitteen mittaama lämpötila nousee nopeasti.

Toinen ärsyttävä piire on että kun vaihtaa lämmityksestä viilennyksee tai toisinpäin apissa mittaava lämpötila muuttuu heti 3 astetta joten lämmön auto asetus on käytännössä mahdotonta käyttää.

Minulla on myös lämpömittari joka mittaa laitteen puhaltava ilma joten on helppoa seurata mitä se laite tekee.

Ostettu keväällä 799 euro.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230913_174559_Home Comfort.jpg
    Screenshot_20230913_174559_Home Comfort.jpg
    73,3 KB · Luettu: 34
  • Screenshot_20230913_174534_Home Comfort.jpg
    Screenshot_20230913_174534_Home Comfort.jpg
    72,8 KB · Luettu: 52
  • 20230913_173909.jpg
    20230913_173909.jpg
    87,5 KB · Luettu: 55
  • 20230913_173940.jpg
    20230913_173940.jpg
    152,9 KB · Luettu: 51
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän saisi taloyhtiön hallitukselle selitettyä, että heidän vaatimus ulkoyksikön äänitason maksimiksi 45 dB(A) on kohtuuton. Ilmalämpöpumppu olisi tulossa kerrostalokämppään vain viilennyskäyttöön ja ulkoyksikkö parvekkeelle, mutta tuollainen rajoitus rajaa käytännössä kaikki vaihtoehdo ainakin vain viilennystarkoitukseen olevista pumpuista pois. Esim. Toshiban SEYIA+ ei käy, kun spekseissä maksimi äänenpainetaso on 47 dB(A).

Heidän 'suositus' on 40 dB(A) ja tuo 45 ehdoton yläraja, eivätkä tunnu millään ymmärtävän, ettei ole kohtuullista.

Kivaa joutua tälläisestäkin kiistelemään. :facepalm:
 
Mitenköhän saisi taloyhtiön hallitukselle selitettyä, että heidän vaatimus ulkoyksikön äänitason maksimiksi 45 dB(A) on kohtuuton. Ilmalämpöpumppu olisi tulossa kerrostalokämppään vain viilennyskäyttöön ja ulkoyksikkö parvekkeelle, mutta tuollainen rajoitus rajaa käytännössä kaikki vaihtoehdo ainakin vain viilennystarkoitukseen olevista pumpuista pois. Esim. Toshiban SEYIA+ ei käy, kun spekseissä maksimi äänenpainetaso on 47 dB(A).

Heidän 'suositus' on 40 dB(A) ja tuo 45 ehdoton yläraja, eivätkä tunnu millään ymmärtävän, ettei ole kohtuullista.

Kivaa joutua tälläisestäkin kiistelemään. :facepalm:

Meisiköhän läpi, jos osoitat Seiya Plussan esitteestä "Äänenpainetaso (hilj. CDU#2)"-rivillä olevaa 43 dB(A) -lukemaa ja lupaat pitäväsi ulkoyksikön aina hiljaisessa tilassa... tämä vain ideana yksi mahdollinen lähestymistapa.
 
Meisiköhän läpi, jos osoitat Seiya Plussan esitteestä "Äänenpainetaso (hilj. CDU#2)"-rivillä olevaa 43 dB(A) -lukemaa ja lupaat pitäväsi ulkoyksikön aina hiljaisessa tilassa... tämä vain ideana yksi mahdollinen lähestymistapa.

Tuostakin ominaisuudesta kerkesin kyllä jo mainita, mutten mitenkään lupautunut sitä aina käyttämään. Vastaus oli joka tapauksessa, ettei laitteen maksimi saa ylittää 45 dB.
 
Moi.

Nyt kun on kylmempi ilma ulkona olen vaihtanut Electrolux epn12c38hw ilmalämpöpumppu lämmitysmoodiin. Lämmitysksessä ongelmia että kone menee koko ajan katkolla niin että se lämmittää muutama minuutti ja sitten lepotila ja taas muutama minuutin kuluttua lämmittää muutama minuutti. Viilennys tilassa tätä ongelmaa ei ollut.

Muovi kuoret naksuttaa jatkuvasti kun lämpö jatkuvasti muuttuu ja tulee aina lyhyt ärsyttävä kovempi puhallus kun laite menee lepotilaan.

Kone on huoneen nurkassa ja lämpösensori on lähellä nurkkaa.

Olen siirtäny lämpösensori kuoreen ulkopuolelle mutta tämä ei auttanut. Nyt mietin voiko näitä lämpösensoreita ostaa jostain pidemmällä johdolla jotta saisi sen siiretty pois huoneen nurkasta. Onkohan tätä vaikeaa vaihtaa?

Olen katsonut Electrolux apissa että niin lämmitys alkaa niin laitteen mittaama lämpötila nousee nopeasti.

Toinen ärsyttävä piire on että kun vaihtaa lämmityksestä viilennyksee tai toisinpäin apissa mittaava lämpötila muuttuu heti 3 astetta joten lämmön auto asetus on käytännössä mahdotonta käyttää.

Minulla on myös lämpömittari joka mittaa laitteen puhaltava ilma joten on helppoa seurata mitä se laite tekee.

Ostettu keväällä 799 euro.

En tiedä miten tuossa mallissa on, jos olet sen siirtänyt jo ulkopuolelle, niin ilmeisesti piuhojen päässä se on nytkin ja vielä liittimellä?

Lienee ihan lämpövastus. Niksnaks ja vaikka ihan sokeripaloilla pidempää jatkojohtoa siihen väliin. Toki mahdollisen takuun kanssa saattaa tulla ongelmaa…

Tai etsit vastaavan liittimen ja vastaavan lämpövastuksen ja teet pidemmän johdon. Huoltomanuaalista voi sen tyyppi selvitä, jos ei ihan siitä kyljestä lue tai itse sitä mittaa.
 
Mitenköhän saisi taloyhtiön hallitukselle selitettyä, että heidän vaatimus ulkoyksikön äänitason maksimiksi 45 dB(A) on kohtuuton. Ilmalämpöpumppu olisi tulossa kerrostalokämppään vain viilennyskäyttöön ja ulkoyksikkö parvekkeelle, mutta tuollainen rajoitus rajaa käytännössä kaikki vaihtoehdo ainakin vain viilennystarkoitukseen olevista pumpuista pois. Esim. Toshiban SEYIA+ ei käy, kun spekseissä maksimi äänenpainetaso on 47 dB(A).

Heidän 'suositus' on 40 dB(A) ja tuo 45 ehdoton yläraja, eivätkä tunnu millään ymmärtävän, ettei ole kohtuullista.

Kivaa joutua tälläisestäkin kiistelemään. :facepalm:
Voiko tuollaista vaatia jos sellaista ei ole myynnissä? Itse tulostaisin speksilapun 45db lukemalla...
 
Mitenköhän saisi taloyhtiön hallitukselle selitettyä, että heidän vaatimus ulkoyksikön äänitason maksimiksi 45 dB(A) on kohtuuton. Ilmalämpöpumppu olisi tulossa kerrostalokämppään vain viilennyskäyttöön ja ulkoyksikkö parvekkeelle, mutta tuollainen rajoitus rajaa käytännössä kaikki vaihtoehdo ainakin vain viilennystarkoitukseen olevista pumpuista pois. Esim. Toshiban SEYIA+ ei käy, kun spekseissä maksimi äänenpainetaso on 47 dB(A).

Heidän 'suositus' on 40 dB(A) ja tuo 45 ehdoton yläraja, eivätkä tunnu millään ymmärtävän, ettei ole kohtuullista.

Kivaa joutua tälläisestäkin kiistelemään. :facepalm:

Itse katsoisin vain sopivan sivuston ja ottaisin siitä suoraan tietoa luokkaa: " ÄÄNITASO ALK. dB(A) 28-42 "
Ja olisin sitten hyvin hämmästynyt jos joku huomaisi että tuossa ei puhutakaan ulkoyksikön "maksimissaan 51dB 1m päästä mitattuna" tiedoista...

Toki sekin auttaa jos ei ihan kiinnitä parvekkeelle seinän betoniin sitä vaan laittaa esim. kumia alle ja irti seinästä.

EDIT: ja kyllä, itselläni on tuo gree bora 35-a/2/w, hyvin hiljainen myös ulkoyksikkö mutta jos vie esim. kännykän desibelimittaus apilla kiinni tuohon niin saahan siinä jotain tulosta. Harva kuitenkaan istuu korva kiinni sisä tai ulkoyksikössä (tai jos istuu lienee oma vika jos saa korvatulehdusta aikaan vedosta).
 
Itse katsoisin vain sopivan sivuston ja ottaisin siitä suoraan tietoa luokkaa: " ÄÄNITASO ALK. dB(A) 28-42 "
Ja olisin sitten hyvin hämmästynyt jos joku huomaisi että tuossa ei puhutakaan ulkoyksikön "maksimissaan 51dB 1m päästä mitattuna" tiedoista...

Toki sekin auttaa jos ei ihan kiinnitä parvekkeelle seinän betoniin sitä vaan laittaa esim. kumia alle ja irti seinästä.

EDIT: ja kyllä, itselläni on tuo gree bora 35-a/2/w, hyvin hiljainen myös ulkoyksikkö mutta jos vie esim. kännykän desibelimittaus apilla kiinni tuohon niin saahan siinä jotain tulosta. Harva kuitenkaan istuu korva kiinni sisä tai ulkoyksikössä (tai jos istuu lienee oma vika jos saa korvatulehdusta aikaan vedosta).

Näin kanssa oletin sen menevän kun tuon Seiyankin sivuilla lukee "Ulkoyksikön äänitaso vain 42 dB (A)", mutta vaativat muutostyöilmoitukseen mukaan laitteen teknisen esitteen, josta sitten tarkastavat nuo arvot.
Yrittänyt selittää, että heillä on varmaan mennyt täysin sekaisin tuo rakennusmääräyksissä vaadittava 45 dB(A) keskiäänitaso vaikka viereisellä parvekkeella ja itse laitteen maksimi, mutta kun eivät suostu (halua?) muuttamaan alkuperäistä linjaustaan.
"Osakkaan on syytä huomioida äänitasot hankkiessaan ilmalämpöpumppua. Taloyhtiö ei hyväksy pumppuja, joiden maksimi arvo tai arvovälin ylätaso ylittävät 45 dB. "
 
En tiedä miten tuossa mallissa on, jos olet sen siirtänyt jo ulkopuolelle, niin ilmeisesti piuhojen päässä se on nytkin ja vielä liittimellä?

Lienee ihan lämpövastus. Niksnaks ja vaikka ihan sokeripaloilla pidempää jatkojohtoa siihen väliin. Toki mahdollisen takuun kanssa saattaa tulla ongelmaa…

Tai etsit vastaavan liittimen ja vastaavan lämpövastuksen ja teet pidemmän johdon. Huoltomanuaalista voi sen tyyppi selvitä, jos ei ihan siitä kyljestä lue tai itse sitä mittaa.
Lämpövastuus oli alunperin luukun takana ja se pystyi siirtämään ehkä 15 cm sinne laitteen yläpuolelle. En näe johdon liitintä ilman että koneen muovit pitää purkaa ja en tiedä jos uskallan tehdä sitä. Oletan että siellä on joku liitin sillä myös wifi moduuli on usb kaapelissa kiinni.

Onkohan tämä muovin purkaus vaikeata?

Toimiiko tämä lämpövastuus takuuvarmasti jos lisään siihen pari sokeripalaa ja toisen lämpömittarin jatkojohto? Laite on muuten käyttökelvoton jos tämä ei toimi.

Muovin purku ja lämpövastuus pitkällä johdolla taitaa olla järkevämpi vaihtoehto jos vaan uskallan ja osaan purkaa laitteen muovit ja läydän jostain oikeantyyppinen lämpövastuus. Eiköhän löytyy Vaasan Starelec liikkeessä.
 
Näin kanssa oletin sen menevän kun tuon Seiyankin sivuilla lukee "Ulkoyksikön äänitaso vain 42 dB (A)", mutta vaativat muutostyöilmoitukseen mukaan laitteen teknisen esitteen, josta sitten tarkastavat nuo arvot.
Yrittänyt selittää, että heillä on varmaan mennyt täysin sekaisin tuo rakennusmääräyksissä vaadittava 45 dB(A) keskiäänitaso vaikka viereisellä parvekkeella ja itse laitteen maksimi, mutta kun eivät suostu (halua?) muuttamaan alkuperäistä linjaustaan.
"Osakkaan on syytä huomioida äänitasot hankkiessaan ilmalämpöpumppua. Taloyhtiö ei hyväksy pumppuja, joiden maksimi arvo tai arvovälin ylätaso ylittävät 45 dB. "

Onko taloyhtiössä yhtään ilmanlämpöpumppua? Otaksun että jos ei ole niin tahtovat ettei niitä tulekaan ja siksi ovat tuon säännön laittaneet. Jos taas löytyy yksikin niin yhtenäisyyden nimissä heidän täytyy sallia 100% samanlaisten ilmanlämpöpumppujen asennus vähintäänkin koska "jos yhdellä jo sellainen on hyväksytty".

Mutta juu, en tiedä miten lakivoimainen tuollainen sääntö sitten on, tosin eipä se sitten olisi kovin mukavaa asua tuolla jos saisi kaikkien vihat päälleen jollain oikeusjutulla uhkailemalla.

EDIT: toki se on laillista että mitä tahansa ei saa asentaa ja tietyt määreet täytyy olla ettei muiden unta tai rauhaa saa häiritä. Mutta jos sitä ääntä ei tahdo edes omalla parvekkeella kuulla niin ei siitä varmasti naapuritkaan silloin häiriinny.
 
Lämpövastuus oli alunperin luukun takana ja se pystyi siirtämään ehkä 15 cm sinne laitteen yläpuolelle. En näe johdon liitintä ilman että koneen muovit pitää purkaa ja en tiedä jos uskallan tehdä sitä. Oletan että siellä on joku liitin sillä myös wifi moduuli on usb kaapelissa kiinni.

Onkohan tämä muovin purkaus vaikeata?

Toimiiko tämä lämpövastuus takuuvarmasti jos lisään siihen pari sokeripalaa ja toisen lämpömittarin jatkojohto? Laite on muuten käyttökelvoton jos tämä ei toimi.

Muovin purku ja lämpövastuus pitkällä johdolla taitaa olla järkevämpi vaihtoehto jos vaan uskallan ja osaan purkaa laitteen muovit ja läydän jostain oikeantyyppinen lämpövastuus. Eiköhän löytyy Vaasan Starelec liikkeessä.

Ensin se osittainen disclaimer, kun sulla on siinä vielä takuut olemassa… ja en tiedä tuon koneen rakenteesta :)

Kuitenkin ihan yleisesti. Muovit on erittäin todennäköisesti kiinni ihan vain parilla ruuvilla ja lähtenevät helposti ja siististi pois, kunhan muistaa että ei käytä väkivaltaa. Sähköt pois. Etukansi, suodattimet, ilmanohjaimet irti ensin, sen jälkeen etsit ne ruuvit. Varmaan vain alaosassa siellä ilmanohjaimien alapuolella pienten muovisuojien alla, mitkä nyppäät ruuvarilla pois. Nostat/vedät alhaalta ne muovit irti ja sitten vain nostat pois, jos ei lähde niin pohdit hetken ja katsot onko vielä jossain joku ruuvi kiinni.

Kannaaa yrittää googlailla, jos löytyy huoltomanuaali se auttaa. Jos ei suoraan tuolla mallinumerolla, niin sitten vaihdat mallikoodista 12, joko 09 tai 18. Voi olla, että tuon pumpun valmistaja on joku aivan eri, kuten varmasti onkin, mutta se pitää vain tonkia, että millä muulla merkillä/brändillä samaa konetta myydään.

Jos sulta edes vähän sitä DIY henkeä löytyy, kuten uskon, että joo koska olit sen anturin jo siirtänyt, niin homma on helppo. Ei voimaa, ei väkivaltaa vaan järkeä siihen purkamiseen :)
Bonuksenaa, että seuraavaksi tiedät mitä teet kun sen joskus puhdistat kunnolla.

Lämpövastus on varmaan ihan standardia kamaa, voi olla että vastaus myös löytyy sieltä huoltomanuaalista ja uskoisin, että Starelecistä saat vastaavan, jos sitä olemassa olevaa ei pysty käyttämään jatkojohdolla.

Itse olen Mitsusta siirtänyt anturin ihan vaan monisäikeisellä 0,75mm2 lamppujohdolla nurkan taakse. Takuu oli loppu, enkä jaksanut hienostella, niin sivuleikkurit ja sokeripala oli oma ratkaisuni..
 
Sen verran olen googlannut että taitaa olla alunperin Haier Tundra Green AS35TABHRA/1U35BEFFRA
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran olen googlannit että taitaa olla alunperin Haier Thundra Green 1U35BEFFRA

Puhelimen kanssa vähän hankalaa.

näyttääkö tämä tutulta?

Sivu ~47 eteenpäin purkamisesta ja sitä ennen siinä jossain pitkää, pitkää taulukkoa. tietoja termistorista ja niiden mukaan, joku osaa varmasti kertoa oikean tyypin. Voi olla, että oli siinä suoraan mainittukin. Etsi thermistor sanalla tuosta pdf:stä.

edit: se toinen disclaimer, kun en enää muista sitä alkuperäistä vikaasi tai en edes pohtinut, että olisiko jotain muuta vialla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei aivan sama sillä minulla on "näyttö" joka loistaa kuoreen läpi lämpötila, wifi ja mikä mode on käytössä.

Tämä taitaa olla se oikea:

Alkuperäinen ongelma:
 

Liitteet

  • 20230913_173909.jpg
    20230913_173909.jpg
    87,5 KB · Luettu: 70
Viimeksi muokattu:
Taitaa vissiin olla 2 eri sensoria yhdistetty samaan liittimeen....
 

Liitteet

  • Screenshot_20230913_231837_PDF Extra.jpg
    Screenshot_20230913_231837_PDF Extra.jpg
    86,1 KB · Luettu: 34
  • Screenshot_20230913_231918_PDF Extra.jpg
    Screenshot_20230913_231918_PDF Extra.jpg
    151,9 KB · Luettu: 36
Näin kanssa oletin sen menevän kun tuon Seiyankin sivuilla lukee "Ulkoyksikön äänitaso vain 42 dB (A)", mutta vaativat muutostyöilmoitukseen mukaan laitteen teknisen esitteen, josta sitten tarkastavat nuo arvot.
Yrittänyt selittää, että heillä on varmaan mennyt täysin sekaisin tuo rakennusmääräyksissä vaadittava 45 dB(A) keskiäänitaso vaikka viereisellä parvekkeella ja itse laitteen maksimi, mutta kun eivät suostu (halua?) muuttamaan alkuperäistä linjaustaan.
"Osakkaan on syytä huomioida äänitasot hankkiessaan ilmalämpöpumppua. Taloyhtiö ei hyväksy pumppuja, joiden maksimi arvo tai arvovälin ylätaso ylittävät 45 dB. "

Jos saa olla lämmittävä pumppu, niin Panasonic CZ25WKE menee alle tuon tonnin hintaluokassa, tai ainakin jossain esitteessä oli alle 45 db lukemat.
 
Muovi kuoret naksuttaa jatkuvasti kun lämpö jatkuvasti muuttuu ja tulee aina lyhyt ärsyttävä kovempi puhallus kun laite menee lepotilaan.

Kone on huoneen nurkassa ja lämpösensori on lähellä nurkkaa.

Olen siirtäny lämpösensori kuoreen ulkopuolelle mutta tämä ei auttanut. Nyt mietin voiko näitä lämpösensoreita ostaa jostain pidemmällä johdolla jotta saisi sen siiretty pois huoneen nurkasta. Onkohan tätä vaikeaa vaihtaa?

Olen katsonut Electrolux apissa että kun lämmitys alkaa niin laitteen mittaama lämpötila nousee nopeasti.

Toinen ärsyttävä piire on että kun vaihtaa lämmityksestä viilennyksee tai toisinpäin apissa mittaava lämpötila muuttuu heti 3 astetta joten lämmön auto asetus on käytännössä mahdotonta käyttää.

Suuntaus käsin pystysuunnassa maksimiylös ja sitten käsin lisää puhallusta. Muuten pumput jää ihan järjestään pyörittelemään sellaisella vanhan mummon kuolevalla henkäyksellä sitä lähialueen ilmaa pelkästään.
 
Suuntaus käsin pystysuunnassa maksimiylös ja sitten käsin lisää puhallusta. Muuten pumput jää ihan järjestään pyörittelemään sellaisella vanhan mummon kuolevalla henkäyksellä sitä lähialueen ilmaa pelkästään.
Eikös lämmittäessä suuntaus pitäisi kohdistaa nimenomaan alaspäin (lämmin ilma nousee ylöspäin)? Viilennyksessä taas ylös.
 
Eikös lämmittäessä suuntaus pitäisi kohdistaa nimenomaan alaspäin (lämmin ilma nousee ylöspäin)? Viilennyksessä taas ylös.

Ei se lämmin ilma puhaltamalla siellä alhaalla pysy vaan sitä lämpöä pitää joka tapauksessa pumpata "ylhäältä alaspäin" (eli käytännössä vaan lämmittää tilaa niin kauan, että se on kokonaan lämmin). Pointtina siinä eteenpäin puhalluksessa on lähinnä se, että silloin ilma leviää parhaiten koko tilaan ja kiertää sinne pumpulle järkevästi.

Riippuu toki vähän tilasta, mutta ainakin itsellä huomaa, että ihan ylivoimaisesti parhaiten saa vältettyä katkokäyntiä ja levitettyä lämpöä juurikin noilla antamillani neuvoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Kokelin laittaa sensori koteloon ja nyt sensori reagoi paljon hitaammin ja nyt se oli päällä lähess tunnin aikaisemmin noin 5 min.

Eihän se ole hieno ole mutta testaus tämä on.

 

Liitteet

  • Screenshot_20230915_090439_Gallery.jpg
    Screenshot_20230915_090439_Gallery.jpg
    60,1 KB · Luettu: 101
Suuntaus käsin pystysuunnassa maksimiylös ja sitten käsin lisää puhallusta. Muuten pumput jää ihan järjestään pyörittelemään sellaisella vanhan mummon kuolevalla henkäyksellä sitä lähialueen ilmaa pelkästään.
Melkein pitää testailla tilakohtaisesti, että mikä suuntaus kierrättää parhaiten lämpimän ilman mahdollisimman pitkän kierroksen. Meillä on otettava pari-kolme pykälää maksimista alemmas, jotta menee toisessa päädyssä oleville makkareille asti (tutkiskeltu Ruuvitagien avulla). Johonkin se ilmamassa tuossa lähellä kattoa törmää. Jäähdyttäessä sama: vaikka luulisi, että katon rajaa puhaltaen ilma sekoittuisi lämpimän ilman kanssa ja vähitellen tasaisi lämpötilat, on tehokkain tapa levittää laittaa puhallus noin yhden pykälän alas maksimista. Valuttamalla ei onnistu mitenkään, silloin viileä jää vain avoimeen tilaan.
 
Mielestäni ei ole puhaltimen ääni. Voin toki olla väärässäkin :) On siis käyttökokemuksia toisista pumpuista (Mitsuista LN, FH sekä muista merkeistä) eivätkä tuollaista ääntä pidä.
Jos siinä on i-see anturi, niin se ääni kuuluu siitä, jos sitä ei ole ohjelmoitu pois käytöstä. Se kun kääntelee sitä anturia, vaikka ei puhallakaan.
 
Jos saa olla lämmittävä pumppu, niin Panasonic CZ25WKE menee alle tuon tonnin hintaluokassa, tai ainakin jossain esitteessä oli alle 45 db lukemat.

Tuossakin teknisessä esitteessä näyttäisi olevan 46 dB, eli eipä vissiin sitten kävisi.

Mutta kyllähän noista lämmittävistä laitteista löytyy yksittäisiä malleja, jotka tuon 45 dB:n rajan juuri ja juuri täyttäisi. Ainakin Toshiban Polar ja Haori. Ovat kuitenkin tietysti huomattavasti kalliimpia, mutta myös suurempikokoisia (vrt. seiya). Haorissa isompi sisäyksikkö, mille ei kämpästä järkevää paikkaa löytyisi ja polarissa taas suurempi ulkoyksikkö, mikä olisi huono siinä kohdassa parveketta, mihin hallitus on asennuksen määrännyt (ei saa olla sivuseinän vieressä, vaan täytyy olla keskellä parveketta, koska voi kuulua naapuriin).

Enpä nyt oikein tiedä mitä tässä voi tehdä. Ehkä se on helpointa sitten kuitenkin laittaa vain tuo Polar, vaikka paljon parempiakin vaihtoehtoja olisi olemassa ilman järjettömiä rajoituksia.
 
Suuntaus käsin pystysuunnassa maksimiylös ja sitten käsin lisää puhallusta. Muuten pumput jää ihan järjestään pyörittelemään sellaisella vanhan mummon kuolevalla henkäyksellä sitä lähialueen ilmaa pelkästään.
Tää oli meillä kans hyvä ohje.

nyt LN35 puhaltaa järkevästi koko ajan eikä ala vähän väliä laiskottelee.

siive manuaalisesti yläasennossa niin tuntuu et nyt paremmin koko kämppä lämpenee eikä vaan eteistä lämmitä tavoitteeseen hetken.
 
Tää oli meillä kans hyvä ohje.

nyt LN35 puhaltaa järkevästi koko ajan eikä ala vähän väliä laiskottelee.

siive manuaalisesti yläasennossa niin tuntuu et nyt paremmin koko kämppä lämpenee eikä vaan eteistä lämmitä tavoitteeseen hetken.
Yksi huono puoli tuossa säädössä on. Ainakin vedon tunnetta se lisää, kun puhallus kattoa myöten. Viileä ilma virtaa lattiaa pitkin sinne missä ilmalämpöpumppu on. Itse laskin suuntausta pykälän alemmaksi, niin takkahuoneessa oleva ILP pitää olohuoneen puolella vedon tunteen poissa. Toki hiukan saatoin energiatehokkuudessa menettää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 086
Viestejä
4 772 824
Jäsenet
77 555
Uusin jäsen
wilh0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom