Ilmalämpöpumput eli ILPit

Joku 11 astetta ylöllä ja 8 astetta päivällä tms lämmityssykli olis varmaan aika hyvä, jos haluaa hyödyntää edullisempaa yösähköä.
 
Kuinkas katastrofi olisi sijoittaa sisäyksikkö makuuhuoneeseen melkein sängyn päälle? Se olisi lähimpänä parveketta, sen saisi helpoimmin kiinni, läpiviennille olisi tilaa ja puhallussuunta olisi suoraan asunnon poikki. Plussana makkari viilentyisi ovi kiinnikin mutta haittana pitäisi sitten pitää makkarin ovea auki jos haluaa kämpän viileäksi. Toisena vaihtoehtona olisi makkarin oven päälle keittiön puolella mutten oikein tiedä miten saan siitä järkevästi läpiviennit parvekkeelle vedettyä.
Väitän, että kukaan ei ole tyytyväinen sängyn päällä olevaan pumppuun. Lämmityskäytössä täysi katastrofi ja viilennyskäyttöönkin pitäisi olla iso makkari ja saada pumppu toiseen päähän kuin missä sänky on. Sisäyksikkö ei juuri ääntele viilennyksellä, mutta helposti siltikin pitää sen verran ääntä, että häiritsee makkarissa ja kylmä tulee voimalla. Sitäkin näkee, että ulkomailla ollessa vedetään joku +22 ilmastointilaitteeseen hotellihuoneessa ja ihmetellään, kun lunssaa pukkaa. Lämmityskäytössä työtä tekevä pumppu vetää sellaista showta, että se kuuluu kyllä helposti toisesta huoneestakin. Toinen virhe on laittaa ulkoyksikkö liian lähelle makkaria ja seinätelineelle. Kairausäänet menevät sieluun asti.
 
Mökille tuli hommattua ilp ja määräaikainen soppari menee tän kuun lopussa umpeen. Onko kukaan laskeskellut hintavaikutuksia, jos ottaisi pörssisähkön ja huudattaisi öisin / silloin kun sähkö on halvempaa pumppua täysillä ja sitten kalliina aikana pitää lämmityksen pois vs. että pitää jatkuvasti 10 asteen ylläpitolämmön. Onko tuollaisessa ylipäätään järkeä? Vai antaa olla tuon 10 astetta ylläpitolämpöä vaan jatkuvasti päällä ja patterit varmistamassa 5 asteessa, ettei pakkaselle mene kuitenkaan ja putket jäädy.

Rahansäästömielessä tuossa on järkeä, ja toki myös sähköverkon kuormantasauksen kannalta suositeltavaa, jos paikalla ei oleskella niin varmaan kokonaisuudessaan ihan fiksu ratkaisu tehdä näin. Rakenteet kuitenkin varaa lämpöä jonkin verran niin kannattaa yöllä huudattaa enemmän lämpöä sisään ja antaa sitten päivän mittaan lämmön vähän laskea.

Kun ulkolämpötila on -20 astetta, puurakenteinen pientalo kylmenee 20 asteesta 15 asteeseen 12 tunnissa, 10 asteeseen 18 tunnissa ja nollaan 30 tunnissa. Kivirakenteinen pientalo kylmenee 15 asteeseen 18 tunnissa, 10 asteeseen 30 tunnissa ja nollaan 2,5 vuorokaudessa.


Itsellä on näillä keleillä kun lämmöt pyörii päivisin 10-15 asteessa ja öisin 5-10 astetta alempana, ollut lämmitys pois päältä päivisin ja ilppi lämmittämässä noin 22-07 välisenä aikana, kämppä ei juurikaan kerkeä edes jäähtymään päivällä. Toki täällä on aika paljon laitteita tuottamassa hukkalämpöä ja poistoilman lämmöntalteenotto jne niin ei ihan vastaa kylmillään olevaa mökkiä...

Mutta patterit/pakkasvahti joka tapauksessa backupiksi jos ilppi meneekin perätilaan.
 
Väitän, että kukaan ei ole tyytyväinen sängyn päällä olevaan pumppuun. Lämmityskäytössä täysi katastrofi ja viilennyskäyttöönkin pitäisi olla iso makkari ja saada pumppu toiseen päähän kuin missä sänky on. Sisäyksikkö ei juuri ääntele viilennyksellä, mutta helposti siltikin pitää sen verran ääntä, että häiritsee makkarissa ja kylmä tulee voimalla. Sitäkin näkee, että ulkomailla ollessa vedetään joku +22 ilmastointilaitteeseen hotellihuoneessa ja ihmetellään, kun lunssaa pukkaa. Lämmityskäytössä työtä tekevä pumppu vetää sellaista showta, että se kuuluu kyllä helposti toisesta huoneestakin. Toinen virhe on laittaa ulkoyksikkö liian lähelle makkaria ja seinätelineelle. Kairausäänet menevät sieluun asti.
Ei siihen äänen silti välttämättä herää jos on edes muutaman metrin päässä, sulatukseen siis.
 
Sulatukseen ei herää kun on oikeanlainen pumppu, joka ei pidä ääntä sulatuksen aikana.
Tämä kiinnostaa itseäkin. Tarina kertoo, että R32 pumput, eli kaikki nykyisin myytävät suhisevat ja porisevat enemmän tai vähemmän sulattaessaan. Alkuperäiseen aiheeseen, niin monessa paikassa ei suositella sisäyksikköä makkariin ja omia pumppujakaan (mitsu LN) en sinne kyllä laittaisi.
 
Tämä kiinnostaa itseäkin. Tarina kertoo, että R32 pumput, eli kaikki nykyisin myytävät suhisevat ja porisevat enemmän tai vähemmän sulattaessaan. Alkuperäiseen aiheeseen, niin monessa paikassa ei suositella sisäyksikköä makkariin ja omia pumppujakaan (mitsu LN) en sinne kyllä laittaisi.
Mulla olisi vaihtoehtona laittaa rappusiin, oven pitäisi olla auki, ja kylmä varmaan valuu suurimmaksi osaksi alakertaan ellei puhallin pyöri lujaa.
 
Tämä kiinnostaa itseäkin. Tarina kertoo, että R32 pumput, eli kaikki nykyisin myytävät suhisevat ja porisevat enemmän tai vähemmän sulattaessaan. Alkuperäiseen aiheeseen, niin monessa paikassa ei suositella sisäyksikköä makkariin ja omia pumppujakaan (mitsu LN) en sinne kyllä laittaisi.

Panasonic HEATCHARGE, VZ9SKE Käytössä itsellä, sulatus kompuran ympärillä olevalla "lämpöakulla".
 
Toshiba premium+ 25 (a+++) kokemuksia kenelläkään? Meinattiin rintamamiestalon alakertaan (65m2). Suora sähkö / ei takkaa.
 
Hintaakin on melkein tuplat, ja panasonic merkkinä...

Se on sellaista jos merkkejä tuijottaa ja kuvittelee, että jollain on jotain ylimaallista pumpuissaan.
Näissä on se hyvä puoli, että kukin saa ostaa sellaisen pumpun kuin haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se on sellaista jos merkkejä tuijottaa ja kuvittelee, että jollain on jotain ylimaallista pumpuissaan.
Näissä on se hyvä puoli, että kukin saa ostaa sellaisen pumpun kuin haluaa.
Aika huonoja kokemuksia löytyy takuukorjauksista, siksi ei merkkinä innosta.
 
Aika huonoja kokemuksia löytyy takuukorjauksista, siksi ei merkkinä innosta.
Varmasti löytyy, tuntuu kuitenkin siltä, että ensimmäisenä esteenä on se asennusliike josta ei meinaa saada kaveria paikalle tutkimaan oikeasti mikä vikana.
Ja jos joutuu taistelemaan maahantuojan kanssa selvistä asioista niin se ärsyttää kummasti. Eipä se ole tainnut herkkua olla mitsujenkaan kanssa erään suomalaisen toimittajan kanssa taistelu.

Onneksi, kop kop, onneksi ei ole tarvinnut takuuaikana alkaa taistelemaan.

Tuohon valintaan vaikutti juurikin se, että ei tarvita ulkoisia lämmityskaapeleita ja pumppu on sulatusten aikana (joita aika harvoin) täysin hiljainen. Myös sulatusten lyhyt aika plussaa.
Vanha talo ja se, että ei ole pitkiä katkoja lämmityksessä pitää lämpötilan tasaisena.
 
Varmasti löytyy, tuntuu kuitenkin siltä, että ensimmäisenä esteenä on se asennusliike josta ei meinaa saada kaveria paikalle tutkimaan oikeasti mikä vikana.
Ja jos joutuu taistelemaan maahantuojan kanssa selvistä asioista niin se ärsyttää kummasti. Eipä se ole tainnut herkkua olla mitsujenkaan kanssa erään suomalaisen toimittajan kanssa taistelu.

Onneksi, kop kop, onneksi ei ole tarvinnut takuuaikana alkaa taistelemaan.

Tuohon valintaan vaikutti juurikin se, että ei tarvita ulkoisia lämmityskaapeleita ja pumppu on sulatusten aikana (joita aika harvoin) täysin hiljainen. Myös sulatusten lyhyt aika plussaa.
Vanha talo ja se, että ei ole pitkiä katkoja lämmityksessä pitää lämpötilan tasaisena.
Sulatukset on kyllä aina aika nopeita eikä ne mitenkään ehdi vaikuttamaan sisälämpötilaan. Jos saa etua siitä, että sulatus hoituu jollain ulkokennon sähkölämmityksellä sen sijaan, että lämpöä otettaisiin sisäkennolta sulatuksen vaatima määrä, eikä siitä tule ääntä, niin sittenhän se homma on selkeästi hyödyllinen. Kyllä ainakin omasta mitsusta kuulee sulatuksen, mutta eipä se nyt häiriöksi asti ole ollut, kun öisinkin pumppu on kuitenkin eri huoneessa.
 
Toshiba premium+ 25 (a+++) kokemuksia kenelläkään? Meinattiin rintamamiestalon alakertaan (65m2). Suora sähkö / ei takkaa.
Mulla on tuon edeltäjä Arctic vuodelta 2014. Tänä vuonna puhdistutin sen, ei mitään vikaa ja nyt taas puhaltaa ku uutena. Tuon kaveriksi hankin nyt syksyllä tuon premiumin. Laadukas vehje. Jos jostain pitäisi valittaa niin wifillä ohjaus olisi jo tuossa hintaluokassa saanut kuulua ominaisuuksiiin
 
Hankin ILP:n asuntooni, muutama kyssäri. Voiko sitä pitää jatkuvasti päällä näin syksyllä/talvella? Yöksi laskee lämpötilaa muutaman asteen. Jos lähden pois kotoa muutamaksi päiväksi niin uskaltaako jättää ylläpitolämmittämään? Kesällä sitten ei ole tarvetta jäähdyttää jos ketään ei ole kotona ja turvakytkimestä sammuksiin varmuudeksi ukkosen takia.
 
Hankin ILP:n asuntooni, muutama kyssäri. Voiko sitä pitää jatkuvasti päällä näin syksyllä/talvella? Yöksi laskee lämpötilaa muutaman asteen. Jos lähden pois kotoa muutamaksi päiväksi niin uskaltaako jättää ylläpitolämmittämään? Kesällä sitten ei ole tarvetta jäähdyttää jos ketään ei ole kotona ja turvakytkimestä sammuksiin varmuudeksi ukkosen takia.
Jäähdyttää? Eikö näillä keleillä pikemminkin lämmitetä ja pelkäät että kämppä viilenee liikaa vai miksi pitää olla ylläpitolämpö..?
 
Jäähdyttää? Eikö näillä keleillä pikemminkin lämmitetä ja pelkäät että kämppä viilenee liikaa vai miksi pitää olla ylläpitolämpö..?
Nyt viileällä/kylmällä kelillä siis lämmitän, mutta voiko pumppua pitää päällä jatkuvasti vain lämpötilaa vaihdellen? Asun sähkölämmitteisessä talossa ja pumpulla pystyy korvaamaan lämpöpatterit lähes kokonaan. Eli jos sammutan pumpun niin pitää patterit laittaa päälle. Niin mietin, että uskaltaako pumpun jättää päälle valvomatta vaikka pariksi päiväksi, ettei tarvisi lämpöpattereilla lämmittää? Säätää silloin lämpötilan johonkin esim. 18 asteeseen ("ylläpitolämpö")

Kesällä kun pumppua ei tarvitse kuin jäähdytykseen, niin silloin tietty sammutan jos lähden pidemmäksi aikaa pois kotoa. Laitan myös turvakytkimestä silloin kiinni ettei mahdollinen ukkonen aiheuta ongelmia.
 
Ongelma on tällainen; mökin ylläpitolämpötilan saa säädettyä alimmillaan +10C asteeseen, mutta todellinen lämpötila mökissä on tällöin +14C astetta. Onko jollain helpolla ja yksinkertaisella tavalla todellinen lämpötila saatavissa säädettyyn +10C asteeseen?

Laite on Daikin Perfera H 30. Puhallus on automaattiasennossa ja Econo päällä. Tarveohjaus aiemmin automaatilla, nyt 50%.
 
Nyt viileällä/kylmällä kelillä siis lämmitän, mutta voiko pumppua pitää päällä jatkuvasti vain lämpötilaa vaihdellen? Asun sähkölämmitteisessä talossa ja pumpulla pystyy korvaamaan lämpöpatterit lähes kokonaan. Eli jos sammutan pumpun niin pitää patterit laittaa päälle. Niin mietin, että uskaltaako pumpun jättää päälle valvomatta vaikka pariksi päiväksi, ettei tarvisi lämpöpattereilla lämmittää? Säätää silloin lämpötilan johonkin esim. 18 asteeseen ("ylläpitolämpö")

Kesällä kun pumppua ei tarvitse kuin jäähdytykseen, niin silloin tietty sammutan jos lähden pidemmäksi aikaa pois kotoa. Laitan myös turvakytkimestä silloin kiinni ettei mahdollinen ukkonen aiheuta ongelmia.

Voi pitää päällä, kun ollaan tavoitelämmössä pumppu lakkaa lämmittämästä.
Voit jättää pumpun yksinään päälle, mutta siellä pitää olla patterit backupina jos pumppu menee perätilaan. Laita pumppuun se lämpö minkä haluat ja pattereihin sitten joku selvästi alempi ”varmuuslämpö” etteivät lämmitä kuin pumpun mahdollisesti vikaantuessa.

edit: itsellä näin siis koko talven läpi, patterit n.15 asteen säädössä ja pumppu sekä takka ja kosteatilojen lattialämmitys hoitaa kämpän lämmityksen. Patterit napsuu päälle vain jos on todella kylmä ja seinänvierustat alkaa viilenemään, tai jos pumppu poksahtaa.
 
Nyt viileällä/kylmällä kelillä siis lämmitän, mutta voiko pumppua pitää päällä jatkuvasti vain lämpötilaa vaihdellen? Asun sähkölämmitteisessä talossa ja pumpulla pystyy korvaamaan lämpöpatterit lähes kokonaan. Eli jos sammutan pumpun niin pitää patterit laittaa päälle. Niin mietin, että uskaltaako pumpun jättää päälle valvomatta vaikka pariksi päiväksi, ettei tarvisi lämpöpattereilla lämmittää? Säätää silloin lämpötilan johonkin esim. 18 asteeseen ("ylläpitolämpö")

Kesällä kun pumppua ei tarvitse kuin jäähdytykseen, niin silloin tietty sammutan jos lähden pidemmäksi aikaa pois kotoa. Laitan myös turvakytkimestä silloin kiinni ettei mahdollinen ukkonen aiheuta ongelmia.
Säädä pumppu lämmitykselle, joku 22 astetta, riippuu missä lämpötilassa haluat olla ja käytäntö kertoo mikä on sopiva. Puhallus ja viuhka semmoiseksi ettei häiritse. Unohda pumppu, paitsi kerran kuukaudessa puhdistat suodattimet. Samaan aikaan patterit voivat olla päällä, säädä niiden termostaatti vaikka n.16 asteeseen.
 
Ongelma on tällainen; mökin ylläpitolämpötilan saa säädettyä alimmillaan +10C asteeseen, mutta todellinen lämpötila mökissä on tällöin +14C astetta. Onko jollain helpolla ja yksinkertaisella tavalla todellinen lämpötila saatavissa säädettyyn +10C asteeseen?

Laite on Daikin Perfera H 30. Puhallus on automaattiasennossa ja Econo päällä. Tarveohjaus aiemmin automaatilla, nyt 50%.


Sen enempää Daikinin sielunelämää tuntematta, tuolta voisi löytyä apua:

 
Panasonicin ILPeistä saa jatkuvan puhalluksen päälle huolto menusta jos katkokäynnin haluaa pois.
 
Sen enempää Daikinin sielunelämää tuntematta, tuolta voisi löytyä apua:

Yritän kokeilla noilla ohjeilla, jos vain osaan. Kun tuon joutuu tekemään kaukosäätimellä, niin kokeilu jää seuraavaan mökkireissuun.
 
Mistähän mahtaa johtua sisäyksiköstä kuuluva kohtuullisen voimakas tasainen nakutus, joka on selvästi puhaltimen kierrosnopeudesta kiinni? Pumppuna siis Panasonic HZ-25XKE, joita löytyy talosta kaksi kappaletta. Ainoastaan yläkerran pumppu pitää tuollaista meteliä, mutta muuten tuntuu pelaavan ihan hyvin.
 
Mistähän mahtaa johtua sisäyksiköstä kuuluva kohtuullisen voimakas tasainen nakutus, joka on selvästi puhaltimen kierrosnopeudesta kiinni? Pumppuna siis Panasonic HZ-25XKE, joita löytyy talosta kaksi kappaletta. Ainoastaan yläkerran pumppu pitää tuollaista meteliä, mutta muuten tuntuu pelaavan ihan hyvin.

Ittellä pakkaa välillä kuoret elämään kun lämpötilat muuttuu ja alkaa kuulumaan sellaista nakutusta. Korjaantuu ainakin omassa kun vähän nitkuttelee/työntää koteloa seinään päin.

Ikävämpi mahdollisuus on että laakeri sökö, tai toinen ikävä että flektin tasapainotukset jotenkin persiillään, kertyneen lian takia tai muusta syystä.
 
Ittellä pakkaa välillä kuoret elämään kun lämpötilat muuttuu ja alkaa kuulumaan sellaista nakutusta. Korjaantuu ainakin omassa kun vähän nitkuttelee/työntää koteloa seinään päin.

Ikävämpi mahdollisuus on että laakeri sökö, tai toinen ikävä että flektin tasapainotukset jotenkin persiillään, kertyneen lian takia tai muusta syystä.

Ei ole mistään lämpölaajenemisesta tms. johtuvaa naksuntaa, vaan sellainen tasainen rytmikäs nakutus joka muuttuu puhaltimen pyörimisnopeuden mukana. Liastakaan ei varmaan luulisi olevan kyse, koska pumppu on alle kuukauden vanha ja tehnyt tuota alusta asti. Ajattelin aluksi, että ehkä se tuosta vielä asettuu, mutta nyt tosiaan kuukauden päivät tuota nakutusta kuunnellut, joten eipä varmaan auta kun asentajalle/zavelle pistää viestiä ja kysellä että mikä homma.
 
Ei ole mistään lämpölaajenemisesta tms. johtuvaa naksuntaa, vaan sellainen tasainen rytmikäs nakutus joka muuttuu puhaltimen pyörimisnopeuden mukana. Liastakaan ei varmaan luulisi olevan kyse, koska pumppu on alle kuukauden vanha ja tehnyt tuota alusta asti. Ajattelin aluksi, että ehkä se tuosta vielä asettuu, mutta nyt tosiaan kuukauden päivät tuota nakutusta kuunnellut, joten eipä varmaan auta kun asentajalle/zavelle pistää viestiä ja kysellä että mikä homma.

Juu, oma pumppu alkaa nimenomaan nakuttamaan ja se nakutuksen nopeus riippuu flektin nopeudesta. Jos uusi laite kyseessä niin asentajaan/myyjään vaan yhteyttä:thumbsup:

Itsellä vanhempi pana ja se nakutteli tosi herkästi uutena, asentaja kävi laittamassa pari ekstra kiinnitysruuvia alustaan jotka auttoi, ja nykyään tuota esiintyy vain silloin tällöin kun lämpötilat vaihtelee. Toi koppa on ihan ohutta rimpulamuovia, veikkaan johtuvan siitä että menee jotenkin ”vinoon” ja flekti alkaa sen takia nakuttamaan…
 
Tarkoitus oli uusia kaksikerroksisen omakotitalon pumput molemmista kerroksista. Pumppufirman myyjä kävi katsomassa, että hyvin onnistuu ja vanhat kylmäaineputket kannattaa uusiokäyttää. Myöhemmin vastaus muuttuikin, ettei yläkerran pumppua voi asentaa vanhoihin putkiin, koska liitos tulee seinän sisään. Kyseisessä paikassa on siis seinän takana kuilu, jossa menee sähköjä, putkia ja muuta mukavaa. Tässä kuilussa kylmäaineputket menevät osan matkasta alaspäin. Asiassa ei kuulemma auta, vaikka putkissa olisi niin paljon löysää, että liitoksen voisi tehdä seinän ulkopuolella ja työntää putket takaisin paikoilleen.

Perustelu ei suoraan sisällä tietoa, että mikä se oikea ongelma liitoksen sijainnissa on. Kieltääkö joku sääntö suoraan liitosten sijoittamisen rakenteiden sisään? Vai halutaanko tässä välttää riskiä siitä, että liitosten vuotaessa on uudelleen liittäminen mahdollisesti työläämpi? Vai halutaanko tässä vain välttää keskimääräistä haastavammalta kuulostava asennus?
 
Sisäyksikön vikinän kuulee jopa kovimman puhallinnopeuden läpi. Toivottavasti valmistaja ei väitä ominaisuudeksi.
 
Paljonko tuollainen Mitsun LN-35 tai RW-35 sarjalainen asennuksineen kustantaa pääkaupunkiseudulla nykyään? Tulisi näillä näkymin vanhan, kuolon korahduksia vastaavasti ääntelevän, LG:n tilalle portaikkoon.

Ja olisiko suosituksia firmasta joka voisi tuon tehdä täällä? Jos haluaa jakaa ja jollakin on kokemuksia, niin kuulisin mielelläni vaikka yksityisviestillä yksityiskohtaisemmin detaileja.

Kyseessä 2 kerroksinen paritalo 105m2.
 
Paljonko tuollainen Mitsun LN-35 tai RW-35 sarjalainen asennuksineen kustantaa pääkaupunkiseudulla nykyään? Tulisi näillä näkymin vanhan, kuolon korahduksia vastaavasti ääntelevän, LG:n tilalle portaikkoon.

Ja olisiko suosituksia firmasta joka voisi tuon tehdä täällä? Jos haluaa jakaa ja jollakin on kokemuksia, niin kuulisin mielelläni vaikka yksityisviestillä yksityiskohtaisemmin detaileja.

Kyseessä 2 kerroksinen paritalo 105m2.
Kannattaa varmaan ihan vaan kysellä hintoja firmoilta. Mitä nyt pikagoogletuksella katselin niin esim ln35 hintataso ilman asennusta on n. 1700€ ja asennukseen menee yleensä se n. 500€. Enemmänkin taitaa olla kyse siitä, että millä aikataululla uuden pumpun saa. Painottaisin tuossa yhtälössä mieluiten suhteellisen nopeaa asennusaikataulua, vaikka hinta olisikin pari satkua sinne tänne, koska uudessa pumpussa hyötysuhde on sen verran paljon parempi kuin vanhassasi, että jos saat sellasen jo talvipakkasille pöhisemään lämpöä, niin aiemmin sovitulla edullisellakin määräaikasella sähkösopparilla, tollanen hintaero kuroutuu säästetyssä sähkössä takaisin verrattuna siihen, että uuden pumpun asennus menisi pari satkua halvemmalla keväälle pakkaskelien jälkeiseen aikaan. Jos maksat jotain pörssisähköä tms kalliimpaa pakettia, niin erotus kuittautuu entistä isommin.
 
miten tällaiset toimii verrattuna normaaliin ilppiin: https://www.tuontitukku.fi/rakentam...-ilmalampopumppu/p/6438168108865/#description

Ovat tietenkin pääasiassa tarkoitettu varmaan viilennykseen, ja suomen oloissa kiinnostaa lähinnä lämmityksen teho ja hyötysuhde. Luonnollisesti eivät ole yhtä hiljaisia, mutta tuollainen sopisi ikkunan alle normaalin lämpöpatterin alle jolloin se voisi toimia sijoituksen puolesta hyvin lämmönlähteenä. Ilmeisesti kondenssivesi puhalletaan ulos kun ei näy muuta ratkaisua..
 
Ilmeisesti kondenssivesi puhalletaan ulos kun ei näy muuta ratkaisua..

Asennusohjetta kun lueskelin (löytyy linkittämältäsi sivulta) niin kyllä siinä kondenssiputkellekin porataan läpivienti ulos kahden 180mm puhallusläpiviennin lisäksi.

Ei oikein omaa luottamusta herätä tuollainen vehje ns. "normaalin" split-pumpun tilalle.

Eikö tuossa ole oikeastaan kaikki siirrettävän ilmastointilaitteen huonot puolet ilman mitään hyviä puolia, poislukien läpiviennit jotka nekin porataan seinän läpi.
 
Asennusohjetta kun lueskelin (löytyy linkittämältäsi sivulta) niin kyllä siinä kondenssiputkellekin porataan läpivienti ulos kahden 180mm puhallusläpiviennin lisäksi.

Ei oikein omaa luottamusta herätä tuollainen vehje ns. "normaalin" split-pumpun tilalle.
parvekeasennukseen tuo olisi kätevä koska ei mene tilaa hukkaan ja varmaan viilennykseen ainakin pelaa hyvin. Mutta lämmitys kiinnostaisi, kunpa joku tekniikan alan julkaisu vertailisi vähän näitä ilppien kanssa.
 
parvekeasennukseen tuo olisi kätevä koska ei mene tilaa hukkaan ja varmaan viilennykseen ainakin pelaa hyvin. Mutta lämmitys kiinnostaisi, kunpa joku tekniikan alan julkaisu vertailisi vähän näitä ilppien kanssa.
Surkea hyötysuhde jäähdytyksessä, todennäköisesti myös lämmityksessä.
 
Kannattaa varmaan ihan vaan kysellä hintoja firmoilta. Mitä nyt pikagoogletuksella katselin niin esim ln35 hintataso ilman asennusta on n. 1700€ ja asennukseen menee yleensä se n. 500€. Enemmänkin taitaa olla kyse siitä, että millä aikataululla uuden pumpun saa. Painottaisin tuossa yhtälössä mieluiten suhteellisen nopeaa asennusaikataulua, vaikka hinta olisikin pari satkua sinne tänne, koska uudessa pumpussa hyötysuhde on sen verran paljon parempi kuin vanhassasi, että jos saat sellasen jo talvipakkasille pöhisemään lämpöä, niin aiemmin sovitulla edullisellakin määräaikasella sähkösopparilla, tollanen hintaero kuroutuu säästetyssä sähkössä takaisin verrattuna siihen, että uuden pumpun asennus menisi pari satkua halvemmalla keväälle pakkaskelien jälkeiseen aikaan. Jos maksat jotain pörssisähköä tms kalliimpaa pakettia, niin erotus kuittautuu entistä isommin.
Joo yhdeltä "tutulta" asentajalta sainkin sähköpostilla (asensi LN-35 sukulaisen mökille), 2500-2900e haarukan, riippuen onko 25 vai 35 malli kyseessä. Olettaen että tuo 2900e on juurikin 35 mallin asennushintoja. Mietin vain että voisiko tuosta vielä nipistää hintaa kyselemällä muualta. Valitettavasti asennuksen saisi noin 6kk päähän, mutta vanhakin pumppu toistaiseksi vielä toimii (järkyttävällä äänellä tosin), sekä sopimuksen kohtuu halpaa sähköä jäljellä ensi syksyyn asti. Että sinällään ei ole mikään paniikki.

Olikos noilla LN ja RW malleilla jokin perustavanlaatuinen ero käytännössä?
 
Olikos noilla LN ja RW malleilla jokin perustavanlaatuinen ero käytännössä?

RW on vain päivitetty versio LN:stä. Oikeat erot lienee aika minimaalisia, mutta varmaan tuli osittain senkin takia tarvetta päivittää mallinumero, että LN-sarjalla oli vähän huono maine hullunkiertonsa ansiosta.

1664788674302.png


TL;DR: hyötysuhde aikalailla sama molemmissa, mutta RW antoi kokonaisuudessaan enemmän lämpöä pihalle.
 
Joo yhdeltä "tutulta" asentajalta sainkin sähköpostilla (asensi LN-35 sukulaisen mökille), 2500-2900e haarukan, riippuen onko 25 vai 35 malli kyseessä. Olettaen että tuo 2900e on juurikin 35 mallin asennushintoja. Mietin vain että voisiko tuosta vielä nipistää hintaa kyselemällä muualta. Valitettavasti asennuksen saisi noin 6kk päähän, mutta vanhakin pumppu toistaiseksi vielä toimii (järkyttävällä äänellä tosin), sekä sopimuksen kohtuu halpaa sähköä jäljellä ensi syksyyn asti. Että sinällään ei ole mikään paniikki.

Olikos noilla LN ja RW malleilla jokin perustavanlaatuinen ero käytännössä?
Aika kova hinta. Esim. 35-sarjaa vastaavan Daikin Perfera 40:n saisi tällä hetkellä Landenilta 1749 eurolla ja perusasennuksen hinta on heillä n. 600 euroa.
 
TL;DR: hyötysuhde aikalailla sama molemmissa, mutta RW antoi kokonaisuudessaan enemmän lämpöä pihalle.
COPit ja muut mopit ovat aika samaa luokkaa (LN ehkä inan parempi), mutta RW on isompi pumppu ja tehokkaampi. Isompi ottoteho ja antoteho+ koko/paino. LN35 ehkä lähellä RW25.
 
Itselle asennettiin pari viikkoa sitten vanhan ilpin tilalle huhtikuussa tilattu RW35. Hinta itse laitteella 2050e ja asennus 780e. Tämän lisäksi piti tilata erikseen sähkömies vetämään maadoitettu johto sulaketaulusta, sillä vanha oli nollatussa pistorasiassa, eikä asentajan mukaan siihen saa nykyään enää asentaa. Silloin huhtikuussa ainakin LN->RW hintaero oli 200e. Mitä ilmapumppufoorumilta olen seurannut, niin käytännössä RW-malleihin on tullut isommat kompurat, 25 malliin edellismallin 35 vastaavan kokoinen, 35 malliin edellisen mallin 50 mukainen jne. Varmasti muitakin eroja on, niinkuin tuosta VTT testiraportista näkee, niin COP on itseasiassa vähän pienempi pakkasilla, mutta toisaalta lämpöä tulee enemmän. Ja se että lämpöä tulee enemmän on itsellä tärkeämpi, koska se vähentää sitten lämpöpatterien kulutusta.
 
Mitä ilmapumppufoorumilta olen seurannut, niin käytännössä RW-malleihin on tullut isommat kompurat, 25 malliin edellismallin 35 vastaavan kokoinen, 35 malliin edellisen mallin 50 mukainen jne. Varmasti muitakin eroja on, niinkuin tuosta VTT testiraportista näkee, niin COP on itseasiassa vähän pienempi pakkasilla, mutta toisaalta lämpöä tulee enemmän. Ja se että lämpöä tulee enemmän on itsellä tärkeämpi, koska se vähentää sitten lämpöpatterien kulutusta.
Tuo on ihan yleinen havainto, että pumpun cop laskee hiukan kun siirrytään isompiin malleihin. Ei hajuakaan mistä johtuu. RW nyt vain tehty isommaksi ja tehokkaammaksi kuin LN. Itse laitoin 2018 2xLN 25 ihan sillä ajatuksella, että saan koko talon lämpenemään käytännössä pelkillä pumpuilla. Hönkä riittää jonnekin -20 asti. Yhdellä en millään saisi lämpöä leviämään joka huoneeseen ja teho loppuisi jo pikkupakkasella.
 
Onko tuossa Mitsun nimeämispolitiikassa käynyt jonkinlainen lapsus, kun tehokkaampaa pumppua myydään pienemmällä mallinumerolla? Tai tuskin se myyjän etu ainakaan on, että lämmitystehon määrä ei välity nimestä.
 
Eikös nuo yleensä mene max. jäähdytystehon mukaan? 25 = 2,5kW, 35 = 3,5kW jne. Sitä en tiedä, mitä 9 ja 12 jne tarkoittavat joillakin muilla merkeillä.

LN25 jäähdyttää 2,5kW ja lämmittää 3,5kW, RW25 jäähdyttää 2,5kW ja lämmittää 4+kW? Ilpillä lämmitys ei ole yhtä yleistä kuin jäähdytys. Jäähdytyskoneeksi ne ja lämpöpumput yleensäkin on alunperin tehty. Jääkaapit, pakastimet, ilmastoinnit jne.
 
Onko tuossa Mitsun nimeämispolitiikassa käynyt jonkinlainen lapsus, kun tehokkaampaa pumppua myydään pienemmällä mallinumerolla? Tai tuskin se myyjän etu ainakaan on, että lämmitystehon määrä ei välity nimestä.
Ilmeisesti ilmaisin itseäni epäselvästi. Tarkoitin siis lämpöpumppufoorumilla oli juttua, että RW25-mallissa olisi yhtä iso kompura kuin LN35 ja RW35-mallissa yhtä iso kuin LN50 jne. Että koko RW-mallisarjassa olisi laitettu isommat kompurat mitä edellisessä LN-mallisarjassa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 074
Viestejä
4 772 083
Jäsenet
77 555
Uusin jäsen
wilh0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom