Ilmalämpöpumput eli ILPit

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
470
ILP-asentaja olisi mahdollisesti lähiviikkoina pääsemässä paikalle, mutta etukäteen sijoitteluun liittyen mietityttää pari asiaa. Te pumppuja asennuttaneet osaatte oletettavasti vastata näihin:

- Tarvitseeko sekä sisä- että ulkoyksikkö molemmat sähköä vai voinko sen ottaa jommalle kummalle? Jos voi valita jomman kumman, niin kumpi mielestänne parempi ja miksi?
- Riittääkö sähkön suhteen normaali pistorasia vai tuleeko aina lisäksi uusia sähkövetoja? Jos ulkoyksikkö olisi tulossa esim. terassille ja siellä on seinässä pistorasia, niin voiko sille ottaa yksinkertaisesti siitä sähköt?
- Jos ajatellaan, että kyseessä on tällä vuosituhannella rakennettu omakotitalo, jossa pistorasioita siellä täällä (sekä sisällä että ulkona), niin voiko sähköjen suhteen tulla silti rajoitteita vai onko ne vedettävissä periaatteessa vaikka minne ilman pelkoa, että sulake palaa?
Yleensä se on niin että ulkoyksikkö on se joka ottaa virran ja välittää sen sitten sisäyksiköllekin. Ja voidaan ottaa suoraan pistorasiasta. Ei nuo vehkeet mitään älyttömiä sähkösyöppöjä ole, oma Mitsu LN35 syö päällä ollessaan jäähdytyksellä sen 250-300W.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 220
Yleensä se on niin että ulkoyksikkö on se joka ottaa virran ja välittää sen sitten sisäyksiköllekin. Ja voidaan ottaa suoraan pistorasiasta. Ei nuo vehkeet mitään älyttömiä sähkösyöppöjä ole, oma Mitsu LN35 syö päällä ollessaan jäähdytyksellä sen 250-300W.
Eli ymmärsinkö oikein, että jos pihamaalta ulkoyksiköiden luota löytyy valmiiksi ihan "normaalit" pistorasiat, joiden takana esim. 10A sulake, niin niistä voi sähkön ottaa laitokselle huoletta? Ihmetyttää vaan, kun jossain näkee juurikin ulkoyksiköiden vieressä jotain erillisiä mötiköitä, joissa ilmeisesti vielä joku pääkytkin tms.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
470
Eli ymmärsinkö oikein, että jos pihamaalta ulkoyksiköiden luota löytyy valmiiksi ihan "normaalit" esim. 10 A sulakkeen takana olevat pistorasiat, niin niistä voi sähkön ottaa laitokselle huoletta? Ihmetyttää vaan, kun jossain näkee juurikin ulkoyksiköiden vieressä jotain erillisiä mötiköitä, joissa ilmeisesti vielä joku pääkytkin tms.
Tokihan jos sijoituspaikka ulkoyksikölle on sellainen että pistorasia on "säiden armoilla" niin monesti varmasti ehdottaa asentaja vähintään vikavirtasuojaa siihen tai suojattua rasiaa. Itsellä kun tuo on parvekkeella niin tarvinnut tehdä muuta kuin lyödä y-jakaja väliin että saa virtaa muullekin (grilli jne.) samasta rasiasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 220
Tokihan jos sijoituspaikka ulkoyksikölle on sellainen että pistorasia on "säiden armoilla" niin monesti varmasti ehdottaa asentaja vähintään vikavirtasuojaa siihen tai suojattua rasiaa. Itsellä kun tuo on parvekkeella niin tarvinnut tehdä muuta kuin lyödä y-jakaja väliin että saa virtaa muullekin (grilli jne.) samasta rasiasta.
Joo meille olisi tulossa todennäköisesti kaksi pumppua (yläkerta ja alakerta omansa). Mitä itse olen asiaa ajatellut, niin alahaalla ulkoyksikkö tulisi joko takapihan puolelle terassille tai etupihalle kuistille. Molemmat ovat katettuja ja seinissä pistorasiat. Näissä tuskin ongelmaa. Sitten ylhäällä en keksi ulkoyksikölle muuta sijoituspaikkaa kuin kattamattoman parvekkeen. Sielläkin on pistorasia, mutta juuri se vähän arveluttaa, että meneekö se jotenkin uusiksi. Talo 2010 rakennettu, joten luulisi, että kun sinne on kerran rasia laitettu, niin se olisi asiallinen. Mutta mistäs näistä tietää. Voihan sitä olla tämän ikäisissäkin taloissa arveluttavia virityksiä. Ei olla alkuperäisasukkaista tässä, joten ei tietoa töiden suorittajasta enkä itse sähkötöistä mitään ymmärrä.

EDIT: Yläparvekkeella näkyy olevan rasia, jossa joku testikytkin (vikavirtasuojattu?) ja päällä lukee IP44.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
273
Joo meille olisi tulossa todennäköisesti kaksi pumppua (yläkerta ja alakerta omansa). Mitä itse olen asiaa ajatellut, niin alahaalla ulkoyksikkö tulisi joko takapihan puolelle terassille tai etupihalle kuistille. Molemmat ovat katettuja ja seinissä pistorasiat. Näissä tuskin ongelmaa. Sitten ylhäällä en keksi ulkoyksikölle muuta sijoituspaikkaa kuin kattamattoman parvekkeen. Sielläkin on pistorasia, mutta juuri se vähän arveluttaa, että meneekö se jotenkin uusiksi. Talo 2010 rakennettu, joten luulisi, että kun sinne on kerran rasia laitettu, niin se olisi asiallinen. Mutta mistäs näistä tietää. Voihan sitä olla tämän ikäisissäkin taloissa arveluttavia virityksiä. Ei olla alkuperäisasukkaista tässä, joten ei tietoa töiden suorittajasta enkä itse sähkötöistä mitään ymmärrä.

EDIT: Yläparvekkeella näkyy olevan rasia, jossa joku testikytkin (vikavirtasuojattu?) ja päällä lukee IP44.
Itsellä kokemusta kahdesta pumpusta. Toinen oli katetulla terassilla, sähkö otettu terassin pistorasiasta. Toinen taas ulkoseinällä ilman mitään katosta ja pistorasiaa ei lähelläkään, tälle otettiin sähkö sisäyksikön kautta eteisen pistorasiasta. Molemmin päin siis onnistunee.

edit: molemmissa tapauksessa virrat otettu siis ihan pistotulpalla, ei mitenkään "ryöstämällä".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Meille kun asennettiin eteiseen niin sähkö kytkettiin suoraan pääkeskukseen oman sulakkeen taakse ja ulos pumpun viereen tuli ”mötikkä” erotuskytkin mistä kääntämällä molemmat yksiköt saa virrattomaksi. Vastustan ajatuksena sähkön ryöstämistä rasioista koska se menee ranettamisen puolelle ja mieluummin tekee asianmukaisesti uuden sähkövedon keskukselta pumpulle. Jos rasian jättää käyttöön niin voi joku kerta unohtua, voiko siinä käyttää samaan aikaan imuria, painepesuria tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 220
Hhm, vaikeuttaa ja tekee hommaa varmasti melkoisesti kalliimmaksi, jos pitää lähteä pääkeskukselta asti vetämään kaapelia ulkoyksiköille. No kai se pitää asentajan kanssa keskustella, että miten olisi paras.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
422
Hhm, vaikeuttaa ja tekee hommaa varmasti melkoisesti kalliimmaksi, jos pitää lähteä pääkeskukselta asti vetämään kaapelia ulkoyksiköille. No kai se pitää asentajan kanssa keskustella, että miten olisi paras.
Peruspumppuasentaja ottaa useimmiten sähkön pistorasialta. Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole, toimii täysin. 2010 rakennetussa talossa lisäpiuhojen vetäminenkään tuskin on iso ongelma, mutta meneehän siihen vähän aikaa ja tiskisaippuaa. :p Ihan huoletta joko ryöstö pistorasialta, tai vielä kivempi vaihtoehto olis pistotulpan asentaminen pumpun piuhaan. Tuo "mötikkä" eli turvakytkin kuuluu usein asennuksiin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 524
Meille kun asennettiin eteiseen niin sähkö kytkettiin suoraan pääkeskukseen oman sulakkeen taakse ja ulos pumpun viereen tuli ”mötikkä” erotuskytkin mistä kääntämällä molemmat yksiköt saa virrattomaksi. Vastustan ajatuksena sähkön ryöstämistä rasioista koska se menee ranettamisen puolelle ja mieluummin tekee asianmukaisesti uuden sähkövedon keskukselta pumpulle. Jos rasian jättää käyttöön niin voi joku kerta unohtua, voiko siinä käyttää samaan aikaan imuria, painepesuria tms.
Kyllä sähkön ottamisen ulkopistorasiasta (joko haaroittamalla siitä erilliseen turvakytkimeen tahi sitten vain pistotulpalla) on ihan määräysten mukainen homma, eikä mikään ranetus. Joskus, ehkä jopa usein uusi sähköveto keskukselta on käytännössä mahdotonta, tai ainakin poskettoman työlästä, eikä hommassa ole mitään järkeä.

Olisihan se kiva, jos ilppi olisi omassa ryhmässään, mutta kyllä harvemmin silloin kun ilppi vie täydet tehot (talvella) tulee käytettyä painepesuria tms. samasta rasiasta. Jos on vielä 16A nalli ulkopistorasialla, niin kyllä aika fakiiri saa olla, ett sen polttaa. Et en stressaisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 220
Kyllä sähkön ottamisen ulkopistorasiasta (joko haaroittamalla siitä erilliseen turvakytkimeen tahi sitten vain pistotulpalla) on ihan määräysten mukainen homma, eikä mikään ranetus. Joskus, ehkä jopa usein uusi sähköveto keskukselta on käytännössä mahdotonta, tai ainakin poskettoman työlästä, eikä hommassa ole mitään järkeä.

Olisihan se kiva, jos ilppi olisi omassa ryhmässään, mutta kyllä harvemmin silloin kun ilppi vie täydet tehot (talvella) tulee käytettyä painepesuria tms. samasta rasiasta. Jos on vielä 16A nalli ulkopistorasialla, niin kyllä aika fakiiri saa olla, ett sen polttaa. Et en stressaisi.
Sepä juuri, että varsinkin tuonne yläpartsille uusi veto tarkoittaisi ensinnäkin aika pitkää piuhaa ja toisekseen pitäisi puhkoa sille alhaaltapäin reitti tai vaihtohetoisesti vetää terassin tiilikaton kautta. Meillä noissa paikoissa oleviin pistorasioihin ei ole ollut koskaan tarve kytkeä jouluvaloja kummempaa aparaattia, joten se tuskin on ongelma, että siihen joku sähkörohmu kone laitettaisiin samaan aikaan. Voihan siihen käydä vaikka vitsikkäästi Puuilosta jonkun "ei käytössä" -kyltin tai laittaa rasiaan tulpan. Se nyt luulisi ainakin pysäyttävän miettimään.
 
Liittynyt
28.06.2018
Viestejä
11
Eli ymmärsinkö oikein, että jos pihamaalta ulkoyksiköiden luota löytyy valmiiksi ihan "normaalit" pistorasiat, joiden takana esim. 10A sulake, niin niistä voi sähkön ottaa laitokselle huoletta? Ihmetyttää vaan, kun jossain näkee juurikin ulkoyksiköiden vieressä jotain erillisiä mötiköitä, joissa ilmeisesti vielä joku pääkytkin tms.
Kaikille ei 10A riitä. Esim. Daikin H30 vaatii 16A kytkennän.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 400
Tietysti mitä isompi ilppi sen isompi on sen sähkönkulutus, mutta alkaa olla jo melkoinen mörkö jos ei 16A riitä. Tietysti vanhat on,off koneet vaati isomman sulakkeen kun köynnistysvirta on niin iso, mutta ei niitä enää mistään saa (jos ei nyt vartavasten sellaista jostain tilaa).

Tosin lisämausteita hommaan tuo se, että ainakin mitsun ohjeissa kielletään käyttämästä jäähdytystä mikäli ulkolämpötila on alle +10. Muuten saattaa sisäyksikkö jäätyä (en kyllä ymmärrä miksi kone jäähdyttäisi jos sisällä kuitenkin on pyyntiä viileämpi).
Kyllähän lämpöpumppuja käytetään jäähdytykseen vaikka ulkona olisi pakkasta. Jos on jokin tai jotain joka tuottaa reilisti lämpöä ilpillä se on kätevä siirtää pois.

Esim jokin komero täynnä tietokoneita.

Joo ei en ajatellut tarpeeksi selkeästi. Lämminvesivaraajaan ajattelin että lämmittäisi sitä käyttövettä mutta eihän tuo lämpötila tosiaan riitä.
Onkohan olemassa mitään vastaavia ratkaisuja pelkästään lämminvesivaraajan lämmittämiseen kun vilppiä tänne ei voi asentaa kun ei ole vesikiertoja
lattioissa ja vilppi tulee kohtuuttoman kalliiksi jos pelkästään käyttövettä lämmitellään.
Kyllähän vilpin voi kytkeä yksinomaan lämminvesivaraajalle, mutta esim multiheater eco nimellä myydään pientä pilppiä joka tekee lämmintä käyttövettä.

- Tarvitseeko sekä sisä- että ulkoyksikkö molemmat sähköä vai voinko sen ottaa jommalle kummalle? Jos voi valita jomman kumman, niin kumpi mielestänne parempi ja miksi?
Kumpikin tarvii sähköä mutta niiden yksiköiden välille on vedettävä jokatapauksessa sähkökaapeli, joten se syöttö on vaan toiseen.

Kannattaa valita se johon sähkön saa helpommin tuotua.

Ihmetyttää vaan, kun jossain näkee juurikin ulkoyksiköiden vieressä jotain erillisiä mötiköitä, joissa ilmeisesti vielä joku pääkytkin tms.
Jos käytetään huoltokytkintä pistorasian sijaan ilpin saa asentaa ilman vikavirtasuojaa, ainakin jos valmistaja ei sitä erityisesti vaadi. Lisäksi siitä kytkimestä ei kukaan lainaa sähköä ja sammuttele konetta turhan takia.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
324

Onko tuosta termostaattiominaisuudesta mitään järkeä maksaa moninkertaista hintaa? Säätöalue on -5C - +10C, eli 95% vuodesta se on joko kokonaan kiinni tai kokonaan auki -> ei ole kovin iso vaiva 20e manuaalista venttiiliä säätää pari kertaa vuodessa. eli perustuuko tuo posketon hinta vain siihen että joku ei halua miettiä ilmanvaihtoa ollenkaan ja siksi haluaa maksaa tuosta ominaisuudesta, vai missaanko tässä jotain olennaista?
Joku toinenkin jo vastasi mutta laitetaan nyt omakin näkemys. "Termostaatti" säätelee aukeamisen määrää, eli sillä on tietty vaihteluväli. Loppu säädetään kiertämällä itse venttiiliä. Itse olen säätänyt niin että tuon -5 jälkeen kun venttiili ei enää pienemmälle mene se on 2mm auki ja sieltä virtaa juuri sopivasti ilmaa pakkasella. Nyt kun lämpötila alkaa nousemaan niin se aukeaa itsestään juuri sopivasti aina sinne +10 jolloin se on täysin auki (siis niin auki kun vaihteluvälinsä takia uudelleen käsin säätämättä pystyy aukeamaan) eli noin 4cm.

Erittäin hyvä systeemi rintamiestaloon ja jo kahdella venttiilillä sai ilmaa raikkaammaksi. Harmittaa etten laittanut kolmatta, olisi ollut varmaankin optimi määrä 100mm kokoluokassa meidän alakertaan. Yläkerrassa ei ole koska vintin ovesta tulee riittävästi korvausilmaa :). Parhaiten käytetyt 200€ talossa, turha laittaa manuaaliventtiileitä kun tuohon hintaan sain kaksi täysin säätövapaata venttiiliä.
 
Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
264
ILP-asentaja olisi mahdollisesti lähiviikkoina pääsemässä paikalle, mutta etukäteen sijoitteluun liittyen mietityttää pari asiaa. Te pumppuja asennuttaneet osaatte oletettavasti vastata näihin:

- Tarvitseeko sekä sisä- että ulkoyksikkö molemmat sähköä vai voinko sen ottaa jommalle kummalle? Jos voi valita jomman kumman, niin kumpi mielestänne parempi ja miksi?
- Riittääkö sähkön suhteen normaali pistorasia vai tuleeko aina lisäksi uusia sähkövetoja? Jos ulkoyksikkö olisi tulossa esim. terassille ja siellä on seinässä pistorasia, niin voiko sille ottaa yksinkertaisesti siitä sähköt?
- Jos ajatellaan, että kyseessä on tällä vuosituhannella rakennettu omakotitalo, jossa pistorasioita siellä täällä (sekä sisällä että ulkona), niin voiko sähköjen suhteen tulla silti rajoitteita vai onko ne vedettävissä periaatteessa vaikka minne ilman pelkoa, että sulake palaa?
-Molemmat tarvii sähköä, yleensä syötön voi ottaa kumpaan tahansa sen helpommin saa, välikaapelilla sit siirtyy toiselle yksikölle. Ulkorasiat monesti valmiiksi vikavirtasuojan takana niin ehkä semmosen lisäämiseltä välttyy jos kytkee ulos. Lisäksi isommat tehot menee ulos eli sikälikin parenpi syöttää sinne eka.

-Käsittääkseni voi ottaa terassin pistorasialta sähkön ja sillon välttyy myös turvakytkimen asennukselta.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
146
- Tarvitseeko sekä sisä- että ulkoyksikkö molemmat sähköä vai voinko sen ottaa jommalle kummalle? Jos voi valita jomman kumman, niin kumpi mielestänne parempi ja miksi?
Nykyään vain ulkoyksikölle vedetään sähköt. Siitä sitten lähtee veto sisäyksikölle. Joitain harvinaisia poikeuksia hiukan tuntemattomilla merkeillä vielä voi löytyä.
- Riittääkö sähkön suhteen normaali pistorasia vai tuleeko aina lisäksi uusia sähkövetoja? Jos ulkoyksikkö olisi tulossa esim. terassille ja siellä on seinässä pistorasia, niin voiko sille ottaa yksinkertaisesti siitä sähköt?
Normaali 10A sulakkeen alla oleva ulkopistorasia (maadoitettu) riittää. Esitteissä voidaan mainita 16A, mutta valtaosa silti asennetaan 10A pistorasiaan.
- Jos ajatellaan, että kyseessä on tällä vuosituhannella rakennettu omakotitalo, jossa pistorasioita siellä täällä (sekä sisällä että ulkona), niin voiko sähköjen suhteen tulla silti rajoitteita vai onko ne vedettävissä periaatteessa vaikka minne ilman pelkoa, että sulake palaa?
Tuollaisen jo aika tehokkaan 35 sarjalaisen max. Power input on jotain 1,7kW = 4,3A riippuen hiukan valmistajasta. Hidas 10A sulake kestää helposti piikkejä 12-13A asti ja onhan tietenkin mahdollista, jos kytket saman sulakkeen alle joitain todella paljon kuormittavia kodinkoneita niin sulake palaa.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 155
Omaan otettiin sähköt sisäpistorasiasta vetona molemmille ja ulos laitettiin turvakytkin.
En halunnut partsin pistorasiasta, koska sitten olisi tullut helvetin ruma kaapeli veto ilpille ja koska siihen pistorasiaan on sisällä valokatkaisija.

Pari naapuria otti ulkopistorasiasta ja nyt olen vielä enemmän tyyväinen, etten tehnyt samanlaisesti, koska ruma.
Toki minulla on nyt sisällä veto pidempi, mutta sekin jää verhon taakse piiloon.

Todennäköisesti siis jommalle kummalle puolelle tulee rumaa suojakourua. Valintojen maailma.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 500
Tarvitseeko sekä sisä- että ulkoyksikkö molemmat sähköä vai voinko sen ottaa jommalle kummalle? Jos voi valita jomman kumman, niin kumpi mielestänne parempi ja miksi?
Itsellä ei ollut sähköä lähimainkaan pumpulla. No toin sitte keskukselta kaapelin putkessa jakorasiaan (selvyyden vuoksi; jakorasia on yläkerran ILP:in takana olevalla kylmällä ullakolla) ja putkitin tulon tarjolle sisäyksikön viereen. Virhe.
Asentajalla ei ollut keskuksiin tarvittuja lupia, joten ei olisi asennus onnistunut. Lisäksi ulkoyksikkö tarvistsee oman turvakytkimen ja se on siistein ulos asennettuna vs sisällä seinässä.

Joten sähköt kytkettiin
A ammattilaisen toimesta keskuksesta jakorasialle (5*2.5)
B Jakorasialta eteenpäin ulkoyksikölle (3*2.5)
C ilppiasentaja liipasi turvakytkimen seinään ja käsittääkseni myös sähköt siitä eteenpäin sisäyksikölle.
D on oma sulakkeensa nyt koko laitteelle keskuksessa.

Tämmöstä täällä.

@venalaine niin joo Toshiba pumppu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
427
Ainakin minulle asentajat ovat kertoneet että se vikavirtasuoja on pakollinen ilmalämpöpumppuasennuksissa.
Mulla ei ole vikavirtasuojaa eikä turvakytkintä :D Asennettu 2019, sähköt sisältä maadoitetusta pistorasiasta. En ole siis näihin vaatimuksiin perehtynyt yhtään, luotin että yrityksen toimesta tulee oikein asennettua.
 
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
297
Eräs asentaja totesi minulle, ettei tarvitse vikavirtasuojaa jos on maadoitettu rasia. Ei mitään tietoa pitääkö paikkansa.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 155
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
100
Näkyy Toshiba seiya ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö valuttavan viilennyskäytössä vettä pohjastaan tänä aamuna. Johtuukohan se siitä, että kastepiste on tänään aika korkea, 20 asteen tuntumassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
420
Näkyy Toshiba seiya ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö valuttavan viilennyskäytössä vettä pohjastaan tänä aamuna. Johtuukohan se siitä, että kastepiste on tänään aika korkea, 20 asteen tuntumassa?
Onko puhallus automaatilla vai jollain pienellä nopeudella? Itsellä oli sama ongelma kuumalla kelillä, kun olin valinnut pienen nopeuden. Nykyään aina automaattisena.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
100
Onko puhallus automaatilla vai jollain pienellä nopeudella? Itsellä oli sama ongelma kuumalla kelillä, kun olin valinnut pienen nopeuden. Nykyään aina automaattisena.
Hyvä huomio, nimittäin oli juuri toissa yönä valittuna se quiet mode sisäyksikköön mikä tiputtaa nopeutta.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
92
Siis mistä se vesi tulee, kondenssivesiputkesta vai muualta? Ei veden tulo kondenssivesiputkesta ole ongelma tai vika. Viilennyksellä sisäkenno on sisäilmaa viileämpi ja kennoon muodostuu kondenssivettä. Vesi valuu kennon pinnalta kondenssivesikaukaloon ja sieltä putkea pitkin ulos. Puhallinnopeus vaikuttaa korkeintaan siihen, että jos puhallus on pienellä, ei viilennetä paljoa ja näin ollen ei kennoon muodostu paljoa vettä, kun ei sen läpi virtaa myöskään paljoa sisäilman sisältämää kosteutta.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
100
Näkyy Toshiba seiya ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö valuttavan viilennyskäytössä vettä pohjastaan tänä aamuna. Johtuukohan se siitä, että kastepiste on tänään aika korkea, 20 asteen tuntumassa?
Noin kirjoitin alkuperäisessä viestissä. Eli tässä tapauksessa tuli vettä niin kondenssiputkesta kuin ulkoyksikön pohjasta. Tämä herätti mielenkiinnon, kun normaalisti ulkoyksikkö kondensoi lämmityskäytössä, mutta nyt varmaan syynä lienee ollut sisäyksikön pieni puhallusnopeus ja korkea kastepiste, joka on kondensoinut ulkoyksikön sisälle vettä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Noin kirjoitin alkuperäisessä viestissä. Eli tässä tapauksessa tuli vettä niin kondenssiputkesta kuin ulkoyksikön pohjasta. Tämä herätti mielenkiinnon, kun normaalisti ulkoyksikkö kondensoi lämmityskäytössä, mutta nyt varmaan syynä lienee ollut sisäyksikön pieni puhallusnopeus ja korkea kastepiste, joka on kondensoinut ulkoyksikön sisälle vettä.
Ei ulkoyksikkö voi mitenkään kondensoida jos ollaan viilennys- tai kuivaustilassa. Silloin se lämpenee kun sisäyksikkö viilenee eli ulkoyksikkö on ulkolämpötilaa kuumempi, eikä se voi silloin olla lähelläkään kastepistettä joka on ulkolämpötilaa matalampi.
Kyse on täytynyt olla jostain muusta, ehkä ulkoyksikkö on kastunut sateessa ja nyt vesi valuu pikkuhiljaa pois puhalluksen voimasta.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
23
eiköhän ne kylmäaineputket ja niiden liitoslaipat hikoile sinne ulkoyksikön pohjalle.
 
Liittynyt
06.05.2017
Viestejä
34
Huomasin äsken että Toshiban multisplit ilmalämpöpumpun kondenssivesiputkista tulee jotain punaisen väristä. Viime syksynä asennettu laite.
Mistä tällainen voi johtua, joku vuoto vai jotain muuta?
94E5A035-305A-4F86-9610-7A8BCF857DAA.jpeg
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
268
Tarjolla olisi kerrostaloasuntoon nämä vaihtoehdot suunnilleen samaan hintaan:

Fujitsu KMCC12, takuu 5v
Toshiba Seiya 13, takuu 2v
Mitsubishi HR 35, takuu 2v
Kaisai KWX 12, takuu 3v

Mikä näistä kannattaisi valita ja onko joku, mitä ehdottomasti pitäisi välttää? Fujitsun 5v takuu tietysti olisi hyvä juttu.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 155
Tarjolla olisi kerrostaloasuntoon nämä vaihtoehdot suunnilleen samaan hintaan:

Fujitsu KMCC12, takuu 5v
Toshiba Seiya 13, takuu 2v
Mitsubishi HR 35, takuu 2v
Kaisai KWX 12, takuu 3v

Mikä näistä kannattaisi valita ja onko joku, mitä ehdottomasti pitäisi välttää? Fujitsun 5v takuu tietysti olisi hyvä juttu.
Toshiba tai Fujitsu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
551
Huomasin äsken että Toshiban multisplit ilmalämpöpumpun kondenssivesiputkista tulee jotain punaisen väristä. Viime syksynä asennettu laite.
Mistä tällainen voi johtua, joku vuoto vai jotain muuta?
Taitaa olla vain tuosta putken materiaalista johtuvaa. Siitä irtoaa vähän jotain ja värjää vettä.

Jos olisi kylmäainevuoto niin eikös se vain kaasuuntuisi pois, eikä jäisi tuonne valumaan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
92
Huomasin äsken että Toshiban multisplit ilmalämpöpumpun kondenssivesiputkista tulee jotain punaisen väristä. Viime syksynä asennettu laite.
Mistä tällainen voi johtua, joku vuoto vai jotain muuta?
Veikkaan jotain bakteerikasvustoa tms. Noihin putken kierteisiin kun jää koko ajan kosteutta muhimaan. Tuommoista punaista alkaa kertyä ajan kanssa esim. kylppärin lattialastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
249
Veikkaan jotain bakteerikasvustoa tms. Noihin putken kierteisiin kun jää koko ajan kosteutta muhimaan. Tuommoista punaista alkaa kertyä ajan kanssa esim. kylppärin lattialastaan.
Meillä on kans tätä niin ilpin poistoletkussa kuin kylppärin liikuteltavan suihkuseinän laahuksessa.

Auttaiskohan jos jäähdytyskauden lopuksi kippais poistoletkuun jotain vähän vahvempaa talven ajaksi, kuten etikkaa tai kloridia? Tänä kesänä meni ekan kerran poistoletku tukkoon, varmaankin vesilukon ja bakteeriläjän vuoksi.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 559
Fujitsun 5v takuu tietysti olisi hyvä juttu.
Näin minäkin ajattelin kun ostin kaksi Fujitsua. Molempiin on nyt vaihdettu vuotava sisäyksikkö takuuseen, ei oikein vakuuta. Jos nimittäin nämä uudetkin sisäyksiköt ovat yhtä lyhytikäisiä niin ne saa pian vaihtaa taas ja ihan omaan piikkiin.
 
Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
264
Näin minäkin ajattelin kun ostin kaksi Fujitsua. Molempiin on nyt vaihdettu vuotava sisäyksikkö takuuseen, ei oikein vakuuta. Jos nimittäin nämä uudetkin sisäyksiköt ovat yhtä lyhytikäisiä niin ne saa pian vaihtaa taas ja ihan omaan piikkiin.
No voi perse(viikon ollu Fuji seinällä). Mitäs noi sun koneet on tarkalleen tyypiltään? Eli siis kylmäpiiri alkanut vuotaan ja kaasut taivaalle?
 
Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
264
Nää on LZCAN ja LMCBN. Molemmat on alkaneet oireilla kylmäaineen vähyyttä ja molempien vika paikantui vuotavaan sisäyksikköön.
Koitin katella lampopumput.infon Fujitsu osiosta vastaavia rikkoja, mutta ei kyllä löytynyt - tosin aikas vähän muutenkaan tuntuu tolla foorumilla olevan Fuji sukusista juttua viime vuosilta.

Onkos noi asennettu saman toimijan toimesta? Jotenkin vois kuvitella, että noista olis enempikin tarinaa jos ois ihan epidemiaksi asti ollu ongelma.

Omassa KMCDN:ssä on kuitenkin eri sisäyksikkö kun kummassakaan noista ja käyttö tullee olemaan jäähdytystä.

Teoriassahan toi rikkuminen voisi olla seurausta nopeasta sulatuksesta jossa kuuma sisäpatteri vedetään pakkaselle tyyliin kymmenissä sekunneissa, semmonen kyllä varmasti rasittaa kennoa ja sen liitoksia.
 

Hammer Schultz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 451
Kellään Mitsun kanssa ongelma että näillä tuskasen kuumilla ja kosteilla keleillä sisäyksikkö alkaa tiputtelemaan kondensiovettä pohjan muovisaumasta ja ilmanohjaussuulakkeista? FT25 kyseessä, n. 3kk käytetty ja filtterit putsattu.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 921
Kellään Mitsun kanssa ongelma että näillä tuskasen kuumilla ja kosteilla keleillä sisäyksikkö alkaa tiputtelemaan kondensiovettä pohjan muovisaumasta ja ilmanohjaussuulakkeista? FT25 kyseessä, n. 3kk käytetty ja filtterit putsattu.
LN35 itellä ja ei moista onglemaa, tosin mulla puhallus ja siivekkeet automaagilla.

Joskus luin jostai et jos puhallus pienellä ni tuota ilmiötä voi tulla

kai kaadot on oikein sulla kondensio putkessa ?
 

Hammer Schultz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 451
LN35 itellä ja ei moista onglemaa, tosin mulla puhallus ja siivekkeet automaagilla.

Joskus luin jostai et jos puhallus pienellä ni tuota ilmiötä voi tulla

kai kaadot on oikein sulla kondensio putkessa ?
Tekee sekä täysillä että minimipuhalluksella, toiminut koko kesän muuten loistavasti mutta nyt aloitti tuon.
 
Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
264
Kellään Mitsun kanssa ongelma että näillä tuskasen kuumilla ja kosteilla keleillä sisäyksikkö alkaa tiputtelemaan kondensiovettä pohjan muovisaumasta ja ilmanohjaussuulakkeista? FT25 kyseessä, n. 3kk käytetty ja filtterit putsattu.
Jossain luin vastaavasta casesta ja siellä oli kait ollut sisäyksikkö hieman vinossa ja sen suoristuksella korjaantui. Ainakin kandee passilla moinen tsekata. Tietty jos hiukan kallellaan putkien päätä kohden niin luulis olevan ok - eli kunhan nyt ei ainakaan toiseen reunaan kallellaan olis.

Toinen minkä kattosin olis et ei vaan oo kondenssiputkessa tukosta, vaikka imuria tarjoten ulkona olevaan putken päähän.. siellähän voi olla joku kuollut kuoriainen tms. Tukkeena.
 

Hammer Schultz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 451
Jossain luin vastaavasta casesta ja siellä oli kait ollut sisäyksikkö hieman vinossa ja sen suoristuksella korjaantui. Ainakin kandee passilla moinen tsekata. Tietty jos hiukan kallellaan putkien päätä kohden niin luulis olevan ok - eli kunhan nyt ei ainakaan toiseen reunaan kallellaan olis.

Toinen minkä kattosin olis et ei vaan oo kondenssiputkessa tukosta, vaikka imuria tarjoten ulkona olevaan putken päähän.. siellähän voi olla joku kuollut kuoriainen tms. Tukkeena.
Hmm, pitääpä tsekata huomenna. Voiko tehdä tulkinnan että jos ulkoyksikön poistoletkusta ei tule pisaraakaan niin siellä on tukos? Todella vähän on kesän aikana tullut vettä ylipäätänsä ulkoyksiköstä.

Silmämääräisesti sisäyksikkö on täysin vaaterissa mutta tiputus tulee sekä pohjasta oikealta puolella sekä suulakkeista about koko leveydeltä eli jostain syystä kondensaatiovesi ei poistu muita reittejä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
91
Off-topic: Jos joskus ajaudun kouluttajaksi ilppi-asentajaksi kirjekurssilla ja rahalla-kurssille, naputan kellokkaiden päähän kondessin ja kaiken kondessoivan hallinnasta ja syvällisestä sielunelämän ymmärtämisestä mitään muuta enemmän. Joka kesä sama laulu, ilpit vuotaa sisälle ja siellä on. On teipattua liitosta, on putket paljaana, on kondessiviemäri ylämäkeen, on 10 v sitten asennettu sauermanin hikisin kondessipumppu täynnä levää, elämää ja jotain ihan uutta, se perinteinen vesilukko ja myyjän selitys "hyönteinen varmaan kuollut sinne, ei tulla kuin rahalla kattomaan". Ilpin asennus on sinänsä yksinkertaista, ja kiva kun ne mokat ei välttämättä kuse sinne olkkarin lattialle parin vuodenkaan sisällä.

Eräs asiakas tiesi kertoa Espanjassa asuvan jonkun ötökän joka oikeasti hakeutuu kondessiputkeen/vastaavaan koloon sellaisen nähtyään. Vielä ei omilla keikoilla ole tullut mitään epätoivoista kimalaista sulloutuneena putkeen.

Tarttis vaihtaa alaa. Vaikka keinosiementäjäksi.
 

Hammer Schultz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 451
Noniin, kävin katsomassa ja ulkoyksikön poistoletkusta tiputtelee kyllä vähän joten ainakaan täysin tukossa se ei ole. Mutta muutenkin tuo on pysynyt hyvin kuivana koko kesän eli välillä ei näy yhtään kosteutta letkun alapuolella.

Osaako joku fiksumpi sanoa onko sisäyksikön kondenssivesi tarkoitus mennä minne noin normaalisti vai onko idea ettei se edes tuota niin paljoa kondenssia että sitä pitäisi erikseen poistaa?
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
168
Noniin, kävin katsomassa ja ulkoyksikön poistoletkusta tiputtelee kyllä vähän joten ainakaan täysin tukossa se ei ole. Mutta muutenkin tuo on pysynyt hyvin kuivana koko kesän eli välillä ei näy yhtään kosteutta letkun alapuolella.

Osaako joku fiksumpi sanoa onko sisäyksikön kondenssivesi tarkoitus mennä minne noin normaalisti vai onko idea ettei se edes tuota niin paljoa kondenssia että sitä pitäisi erikseen poistaa?
Tuleekin tästä muutaman vuoden vanha havainto mieleen, kun pohdin samaa. Huomasin lopulta, että kondensiopoisto oli vedetty yläpohjan kautta ulos. En tiedä mitä oli asentaja miettinyt tuota tehdessä.

Tuskin sinulla kuitenkaan sama tilanne.
 
Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
264
Noniin, kävin katsomassa ja ulkoyksikön poistoletkusta tiputtelee kyllä vähän joten ainakaan täysin tukossa se ei ole. Mutta muutenkin tuo on pysynyt hyvin kuivana koko kesän eli välillä ei näy yhtään kosteutta letkun alapuolella.

Osaako joku fiksumpi sanoa onko sisäyksikön kondenssivesi tarkoitus mennä minne noin normaalisti vai onko idea ettei se edes tuota niin paljoa kondenssia että sitä pitäisi erikseen poistaa?
Siis häh? Sisäyksikön kondenssivesi tietysti letkulla ulos tai viemäriin tms. Jäähdytyskäytössä kondensoi sisäyksikköön ja lämmityksellä ulkoyksikköön. Noin litran jopa kondensoi tunnissa jäähdytyksellä sisäyksikkö ja tottakai se on viemäröitävä jonnekkin hallitusti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
179 268
Viestejä
3 302 818
Jäsenet
59 246
Uusin jäsen
Heazy

Hinta.fi

Ylös Bottom