Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 538
Miksi laittaa tuota summaa johonkin ilppiin mistä ei kokemuksia paljon löydy jos samalla rahalla saa Mitsubishin mikä on melkoisen takuuvarmasti hyvä.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
496
Kaipa noi viessmannin kaverit osaa tehä ilmastointeja kerran tekee vaikka mitä muuta kylmäkoneita kaupalliseen käyttöön. Täälläkin ostivat paikallisen Norpen ja nyt on viessmanni. Saa nähä koska se ajetaan alas kokonaan.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 538
Kenelläkään kokemusta usean ilpin asentamisesta taloyhtiöön samalla kertaa. Pääseekö asennushinnoissa yhtään alaspäin vai onko se joka tapauksessa luokkaa 500-700/ilppi ?

Rt-yhtiö ja kohtuu helppo asennus. Ajatuksena ollut että ne ketkä haluavat ilpin hommata ostavat sen omalla kustannuksellaan. Näin on jo parissa asunnossa tehty. Jos edes jotain pääsee rutistamaan hinnassa kun niitä ostetaan useampi kerralla, lukumäärä 5-10kpl.

Jokainen maksaa itse pumpun ja asennuksen joten huoltovastuu on asunnon omistajalla. Yhtiön hallitus vain edesauttaa hankinnan toteutuksessa. Koska yhtiössä on kaukolämpö ilppi on ilmastointina, korkeintaan varalämmityksenä mikäli joku katastrofi iskee lämmitysjärjestelmään..
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 410
Kenelläkään kokemusta usean ilpin asentamisesta taloyhtiöön samalla kertaa. Pääseekö asennushinnoissa yhtään alaspäin vai onko se joka tapauksessa luokkaa 500-700/ilppi ?

Rt-yhtiö ja kohtuu helppo asennus. Ajatuksena ollut että ne ketkä haluavat ilpin hommata ostavat sen omalla kustannuksellaan. Näin on jo parissa asunnossa tehty. Jos edes jotain pääsee rutistamaan hinnassa kun niitä ostetaan useampi kerralla, lukumäärä 5-10kpl.

Jokainen maksaa itse pumpun ja asennuksen joten huoltovastuu on asunnon omistajalla. Yhtiön hallitus vain edesauttaa hankinnan toteutuksessa. Koska yhtiössä on kaukolämpö ilppi on ilmastointina, korkeintaan varalämmityksenä mikäli joku katastrofi iskee lämmitysjärjestelmään..
Saatiin 50e per ilppi alennusta kun yli 5 tilasi samaan aikaan samaan kerrostaloon helsingissä.
Mitään ihmeellisiä alennuksia ei kannata odotella.
Muutama firma laittoi 200e alennusta, mutta ovh hintakin oli sen 200e kalliimpi heiltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 967
Ajatuksena olisi asennuttaa ilmalämpöpumppu kotiin jo pelkästään säästön kannalta. Ihan täysin ummikko olen enkä vielä ole ihan kauheasti ottanut selvää, niin kysäsenki nyt vaihtoehtoja raadilta eli minkälainen hoitaisi lämmityksen talvella kovilla pakkasilla parhaiten eli edullisemmin kuin sähköllä lämmittäminen :D? Täällä napapiirillä saattaa talvella olla helpostikin pari viikkoa 20 astetta pakkasta ja muutamina päivinä lähelle tai yli 30 astetta.

OKT 120m2 suorasähköllä, varaava takka, leivinuuni ja sauna lämpiää puulla. Laiskuudesta johtuen ainoa tulisija missä tulet lähes päivittäin on sauna ja tiedän kyllä, että leivinuunia lämmittämällä sähkönkulutus tippuisi reilusti talvisin... mutta kun joskus laiskottaa. Viime talvena esim. käytin tulia uunissa pari kertaa :whistling:

Tavallaan kiirettä ei vielä ole kun nykyinen sähkösopimus on voimassa ensi vuoden lokakuulle ja nykyisiin hintoihin verrattuna lähes ilmaista sähköä tulee töpselistä.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
263
Kokemuksia tuosta zave.fi:stä? Olisi tarkoitus Panasonic tilata jostain ja tuolla niitä näyttäisi olevan edullisesti.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
305
Kenelläkään kokemusta usean ilpin asentamisesta taloyhtiöön samalla kertaa. Pääseekö asennushinnoissa yhtään alaspäin vai onko se joka tapauksessa luokkaa 500-700/ilppi ?

Rt-yhtiö ja kohtuu helppo asennus. Ajatuksena ollut että ne ketkä haluavat ilpin hommata ostavat sen omalla kustannuksellaan. Näin on jo parissa asunnossa tehty. Jos edes jotain pääsee rutistamaan hinnassa kun niitä ostetaan useampi kerralla, lukumäärä 5-10kpl.

Jokainen maksaa itse pumpun ja asennuksen joten huoltovastuu on asunnon omistajalla. Yhtiön hallitus vain edesauttaa hankinnan toteutuksessa. Koska yhtiössä on kaukolämpö ilppi on ilmastointina, korkeintaan varalämmityksenä mikäli joku katastrofi iskee lämmitysjärjestelmään..
Naapuririvariin asennettiin 5kpl ilppejä kesäkuussa urakkana. Asujan mukaan 'irtokymppejä' sai alennusta asennuksista. 'Ei kuulema ole tarve senkummempia alennuksia laitella kun tilauskirjat täynnä hamaan tulevaisuuteen'.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 538
Sähköenergian hinta ketjussa joku "tietäjä" tiesi kertoa ettei ensi talveksi löydy enää pumppuja eikä asentajia. Meillä paikkakunnan faceryhmässä joku kyseli suosituksia asentajista niin parikin myyjää ilmoitti että pumppuja löytyy vaikka heti varastosta ja asennus onnistuu vielä tässä kuussa. Tämä siis 50km Helsingistä..
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
129
Kenelläkään kokemusta usean ilpin asentamisesta taloyhtiöön samalla kertaa. Pääseekö asennushinnoissa yhtään alaspäin vai onko se joka tapauksessa luokkaa 500-700/ilppi ?

Rt-yhtiö ja kohtuu helppo asennus. Ajatuksena ollut että ne ketkä haluavat ilpin hommata ostavat sen omalla kustannuksellaan. Näin on jo parissa asunnossa tehty. Jos edes jotain pääsee rutistamaan hinnassa kun niitä ostetaan useampi kerralla, lukumäärä 5-10kpl.

Jokainen maksaa itse pumpun ja asennuksen joten huoltovastuu on asunnon omistajalla. Yhtiön hallitus vain edesauttaa hankinnan toteutuksessa. Koska yhtiössä on kaukolämpö ilppi on ilmastointina, korkeintaan varalämmityksenä mikäli joku katastrofi iskee lämmitysjärjestelmään..
Joo on, tehtiin osittain talkootyönä (mitä itse pystyi) ja kylmäainetyöt teetettiin asentajalla. Hintaa jäi 385 per asunto ja nettohinnalla ILP.t. Ja taloyhtiölle etuna yhtenäinen asennustapa kaikissa. Ja takuut on pelannut paremmin, tosin niitä ei olla käytetty kuin yhden sisäyksikön laakeri takuutyön osalta. Toistaiseksi voin vaan suositella!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 007
Sähköenergian hinta ketjussa joku "tietäjä" tiesi kertoa ettei ensi talveksi löydy enää pumppuja eikä asentajia. Meillä paikkakunnan faceryhmässä joku kyseli suosituksia asentajista niin parikin myyjää ilmoitti että pumppuja löytyy vaikka heti varastosta ja asennus onnistuu vielä tässä kuussa. Tämä siis 50km Helsingistä..
Ihmetellyt kanssa tota uutisointia, ettei pumppuja saa, kun näkyy niitä tukuissa olevan. Monelta asentajaltakin kysynyt työmaalla, niin kaikki sanoneet että kyllä pumppuja saa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Itse sain asenusajan vajaan kahden viikon sisään eli ensi viikolle. Pumppujakin oli varastossa. Ei montaa, mutta olisi ollut suosituimpia merkkejä heti varastossa. Pääsyin edellä mainittuun Toshibaan.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
263
Sähköenergian hinta ketjussa joku "tietäjä" tiesi kertoa ettei ensi talveksi löydy enää pumppuja eikä asentajia. Meillä paikkakunnan faceryhmässä joku kyseli suosituksia asentajista niin parikin myyjää ilmoitti että pumppuja löytyy vaikka heti varastosta ja asennus onnistuu vielä tässä kuussa. Tämä siis 50km Helsingistä..
Juuri äsken kävin Bauhaussissa ja kävin pumppuja katselemassa muiden ostosten ohella niin haluamaani mallia olisi ollut heti 3kpl hyllyssä. Paikallisissa K-Raudoissakin näyttäisi olevan kahdessa eri myymälässä yhteensä 8kpl.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5

Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.

Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.

3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.

Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.

Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.

Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.

Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…

Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.

Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 542
Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5

Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.

Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.

3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.

Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.

Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.

Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.

Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…

Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.

Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
Itselleni herää vain yksi kysymys tuon säätämisen jälkeen, miten helvetissä tuollainen firma voi pysyä pystyssä. Kaikenlaista saatanan viheltäjää näemmä tuollekin allale mahtuu.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itselleni herää vain yksi kysymys tuon säätämisen jälkeen, miten helvetissä tuollainen firma voi pysyä pystyssä. Kaikenlaista saatanan viheltäjää näemmä tuollekin allale mahtuu.
Varmaankin suurin osa hommista onnistuu. Sitten kun ne epäonnistuvat, kukaan ei ota palloa vastaan, vaan rämmitään kuukaudesta ja epäonnistumisesta toiseen :beye: Eli se on vähän kuin noppaa heittäisit. Parilla kaverilla meni ihan ok asennukset. Ymmärrän kyllä, että aina ei mene kaikki putkeen. Siinä vaiheessa kun homma reistaa, niin selviää, millä tasolla asiakaspalvelu on toteutettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Varmaankin suurin osa hommista onnistuu. Sitten kun ne epäonnistuvat, kukaan ei ota palloa vastaan, vaan rämmitään kuukaudesta ja epäonnistumisesta toiseen :beye: Eli se on vähän kuin noppaa heittäisit. Parilla kaverilla meni ihan ok asennukset. Ymmärrän kyllä, että aina ei mene kaikki putkeen. Siinä vaiheessa kun homma reistaa, niin selviää, millä tasolla asiakaspalvelu on toteutettu.
Vähän tulee kans mieleen onko kysyntään vastaamisen takia otettu porukkaa kiireellä lisää hommiin ja jäänyt vähän niin rekryttyjen laatu kuin perehdytykset puolitiehen. Eikös toi kuitenkin ole yksi suurimmista toimijoista Suomessa? Missäpäin Suomea toi case oli? Mietin onkohan alueellista vaihtelevuutta noissa paljon. Lämpöykkönen oli tässä juuri itsellä harkinnassa ykkösvaihtoehtona kun näyttää Toshibaa olevan tarjolla, kokonaispalvelutarjooma sivujen ja youtube-materiaalien ohella kunnossa ja mainostavat asennusaikoja elokuulle :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
318
Itse ostin kanssa Lämpöykkösiltä eikä mitään ongelmia, porausurakoitsija ja asentaja kaksikolla tulivat, keskusteltiin hommat läpi ja porari teki reiän, asentaja hoiti kaiken ja siinä samalla vielä mallailtiin että miten tehdään lopullinen asennus kun asennus eteni.

Kaikki meni hyvin.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Alueellista vaihtelua on aivan varmasti. Työnjohdostahan nuo ongelmat on lähtöisin, siellä pitää hoitaa homma kunnolla. Asentajat menee sen mukaan mitä käsky käy.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Itselläkin oli hyvä kokemus lämpöykkösestä. Asentajakin teki hyvän näköistä jälkeä ettei jäänyt mitään moitittavaa. Veikkaisin vahvasti tuota alueellista vaihtelua sekä markkinatilannetta, joka voi olla luonut tilanteen missä on otettu töihin ns. kaikki oven takana seisoneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
318
Siitä kyllä kertoo jo sekin että yhdellä tyypillä ei ollut oikeuksia suorittaa kaikkia työtehtäviä, että töihin on otettu varmasti niitäkin jotka eivät yleensä pumppuja asentele.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Sama itselläni viime kesänä Espoossa, Lämpöykköset hoiti homman laakista maaliin ja kaikki meni mainiosti
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Ei se vanha viisaus ole ihan tuulesta temmattu, että jos haluaa hyvän, niin pitää tehdä itse. No, ei se niin yksioikoista ole, itse olen päivittänyt siihen, että kun löydät hyvän tekijän asialle kuin asialle, niin laita nimi visusti muistiin, vaikka olisi ollut kalliimpikin tekijä. Paha kyllä tällaiset kertaluontoiset hommat on ongelma, kun mistä hyvän tekijän nyt tietäisi ja toisaalta eihän isot firmat pysy lupaamaan just tiettyä asentajaa hommiin.

Itselläni käytiin ilpin asennusta korjaamassa kolme kertaa. Eka huomasin välittömästi, että sähköt on tehty täysin päin vittuja ja täysin määräysten vastaisesti. Tämä käytiin korjailemassa niin, että täyttää just ja just määräykset (tilasin kylläkin myöhemmin sähkömiehen tekemään sähköt aikuisten oikeasti kunnolla). Sitten käytiin korjailemassa asennukset valmistajan ohjeiden mukaiseksi (kyllä, jos ohjeissa lukee, että minimipituus kylmäaineputkille on 3m ja voi aiheuttaa melua jos lyhyemmät, niin se tosiaan ihan aikuisten oikeasti on näin, melu oli hirveä). Sitten käytiin vielä tiivistämässä läpivientiputki, kun tuuli läpi ja lämpötilasensorit meni ihan sekaisin.

Sen verta tuli juteltua asentaneen firman johdon kanssa, kun melkein kävi vituttamaan, että asennustyön teki ulkopuolinen kiireapulainen. Just riskaabelein mahdollinen tilanne, kun ei ole edes mitään lojaaliutta firmalle... Toinen ilp yläkertaan olisi haaveissa, jatkossa taidan lähteä suosiolla siitä, että tilaan luottosähkärin vetään etukäteen sähköt ja kylmälaiteasentaja saa sitten tehdä ilpin asennuksen. Jotenkin tuntuu tuo kylmä+sähkö lupien tarve olevan iso ongelma, mutta mulle ei ole ongelmaa tilata sähkömiestä omaan piikkiin, kun ainahan sähkäriä tarttee muihinkin hommiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Sen verta tuli juteltua asentaneen firman johdon kanssa, kun melkein kävi vituttamaan, että asennustyön teki ulkopuolinen kiireapulainen. Just riskaabelein mahdollinen tilanne, kun ei ole edes mitään lojaaliutta firmalle... Toinen ilp yläkertaan olisi haaveissa, jatkossa taidan lähteä suosiolla siitä, että tilaan luottosähkärin vetään etukäteen sähköt ja kylmälaiteasentaja saa sitten tehdä ilpin asennuksen. Jotenkin tuntuu tuo kylmä+sähkö lupien tarve olevan iso ongelma, mutta mulle ei ole ongelmaa tilata sähkömiestä omaan piikkiin, kun ainahan sähkäriä tarttee muihinkin hommiin.
Se ilppi vaatii kyllä muutakin kun vaan sähkön syötön, myös sisä ja ulkoyksikön väliin pitää saada oma kaapelinsa, joka kytketään sinne laitteen sisää, eli sitä sähkäriä tarvitaan oikeastaan siinä laitteen asennuksessa, ei sen astentamiseksi.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
466
Onko tosiaan niin ettei ulkoyksikön takana ole mitään suodatinta/suojaa alumiinirihmastolle? Vai onko asentaja unohtanut laittaa sellaisen? Kyseessä Panasonicin TZ35.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
488
1658375765140.png
1658376336229.png

Heräsin tänään kipuihin aamulla sängyssä peitto päällä ja mietin pitäskö tuo tuloilmaventtiili sulkea huoneesta?

Ongelman kuvaus: Asunnosta tuntuu usein happi loppuvan, porukat pitää noita kiinni, koska sattuu selkään ja tekee vedon tunnetta. Nukkuvat paljon paremmin, kun ilma on seisahtanutta.
Muutin kotiin ja tuon avaaminen aiheuttaa aina päänsärkyä, joko sattuu ympäri kroppaa herätessää tai tuntuu et on ihan jäässä tai korvissa hulisee.

Päivärytmi: Ikkunoita ja parvekkeita pidetään auki 24/7 hapen puutteen vuoksi ja saadakseen ilmaa vaihtumaan. Alakerran tupakoitsija estää kuitenkin olohuoneen tuloilman avaamisen vähän väliä. Kylppärin ja vessan vetoilmaventtiilit avattu joskus nuoruudessa isoksi, jotta saa lemut nopeasti katoamaan ja sama juttu keittiön poistoilmasta ettei hernekeiton käry jää pitkää asuntoon.


Sain vain pienen wc:n vetoilmaventtiilin säädettyä alkuperäiselle, muut menee mututuntumalla, mitä lapsuudesta muistan olleen alunperin. noin 2-3cm sisälle ruuvattuna.
Ikkunat joskus tiivistetty ihan umpeen, koska se jätetty rako talvisin sai kaikki palelemaan ja vedon tunnetta ja päänsärkyä ja lattiat tulivat kylmiksi.

Tiedän venttiileitä ei saisi itse säätää jne, mutta minkäs nuorena tyhmyilee, sen vanhempana oppii... Mietin mitä vuokraisännöitsijälle laittas vai onnistuisko ite fixaus?
Olen pohtinut, pitäskö yrittää ikkunoiden tiivisteistä ottaa se reunus ns pois? Mitä on neuvoksi? Asunnosta löytyy jo ilmanpuhdistin ja ilmankostutin, eikä porukka millää suostu avaa noita tuloilmaventtiileitä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
324
Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5

Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.

Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.

3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.

Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.

Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.

Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.

Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…

Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.

Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
Aika sama kokemus itsellä tästä lafkasta. Asentajilla selkeesti liikaa hommaa, kaikki palvelut ostetaan eri firmoilta (timanttiporaaja jäi 2 kertaa saapumatta) ja työnjohto tosiaan selkeesti kusee...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 814
Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5

Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.

Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.

3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.

Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.

Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.

Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.

Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…

Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.

Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
Offtopic:
Sori, oli pakko
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599


Miten alipaine tai ylipaine korjataan tee-se-itse meiningillä?
Jos asut taloyhtiössä ota yhteys isännöitsijään, jolloin asia laitetaan kuntoon tai jos okt tms, niin etsi joku ammattilainen. Syy miksi noita venttiileitä ei säädetä itse on juurikin se, että noi paineolosuhteet saadaan helposti vituiksi ja ilman merkkisavuja jne voi olla mahdotonta säätöä tehdä.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
263
Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5

Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.

Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.

3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.

Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.

Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.

Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.

Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…

Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.

Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
Taidan suosiolla lykätä oman pumpun hankinnan myöhälle syksyyn, että ehtii nuo kiireapulaistuhertajat häipyä rengasfirmoihin talvirengassesongin ajaksi.

Tuttavalle on tulossa lämpöykköseltä Toshiba Polar 25 2500e hintaan asennettuna. Eräästä toisesta paikasta tarjottiin minulle tuota samaa pumppua asennettuna 2000e. Kummassakaan kohteessa ei asennuksen kanssa pitäisi olla mitään erikoista, joka vaikuttaisi asennuksen hintaan suuremmin. Toisaalta kun esitin halvemmalle firmalle sähköpostitse kiinnostukseni tuosta Polarista tuohon hintaan ja kyselin vähän tarkempia tietoja miten läpivienti ja sähkötyöt on tarkoitus toteuttaa, että voin ne kertoa taloyhtiön muutostyöilmoituksessa, niin yhteydenpito loppui siihen.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
488
Jos asut taloyhtiössä ota yhteys isännöitsijään, jolloin asia laitetaan kuntoon tai jos okt tms, niin etsi joku ammattilainen. Syy miksi noita venttiileitä ei säädetä itse on juurikin se, että noi paineolosuhteet saadaan helposti vituiksi ja ilman merkkisavuja jne voi olla mahdotonta säätöä tehdä.
Onko ton merkkisavukynän jälkeen vaikea ite hoitaa? En tahtois huoltoyhtiötä/vanhempia tms häiritä.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Taidan suosiolla lykätä oman pumpun hankinnan myöhälle syksyyn, että ehtii nuo kiireapulaistuhertajat häipyä rengasfirmoihin talvirengassesongin ajaksi.
Paitsi että nykyisen energian hintakehityksen vuoksi kiire ja "kiireapulaisten" käyttö mahdollisesti vain lisääntyy ja saatavuus huononee talven lähestyessä?

Itselläni oli pari kuukautta sitten ILP:n asennus PK-seudulla kerrostaloon Mr. LVI:ltä a.k.a. LVI- ja Rakennustekniikka Marko Rantanen Oy:ltä a.k.a. www.lämpöpumppuhuolto.com:ista. Ei ollut halvin mahdollinen firma asennuksen osalta, ja heilläkin kiire näyttäytyi pienenä sekoiluna, mutta kaikki meni oikein hyvin, sain haluamani laitteen ja asentaja teki hommansa yhdellä kertaa huolellisesti pyrkien selvästi hyvään lopputulokseen. Työaikaa meni asentajalta enemmän kuin normaali 8 h työpäivä, koska siistien sähkö- ja putkivetojen tuhertamiseen meni aikaa, ja hinta pysyi alun perin sovitussa, eli ei ollut minun suuntaan tuntiveloitteinen keikka. Ihan hyvä kokemus.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Miten alipaine tai ylipaine korjataan tee-se-itse meiningillä?
Hankkimalla kunnolliset mittarit (maksaa) ja opettelemalla niiden käyttö (kestää). Jos kyseessä ei ole harrastustoiminta, niin taitaa kannattaa tilata se ammattilainen paikalle joko itse tai taloyhtiön kautta asumismuodosta riippuen. Itse tilailin omakotitaloon paine-eromittarin ja tarkoitus olisi vähän opiskella säätöhommia ja hienosäätää juttuja, mutta ajattelin että jos seuraavan vuoden aikana saisi jotain aikaan, niin menee ihan puhtaasti harrastuksesta.

Muutenkin kuulosti kyllä tosi oudolta, että tuloilmaventtiilit kiinni kun muuten menee selkä paskaksi ja sit ikkunoilla tuuletetaan, kun happi loppuu. Mahtaa olla hiilidioksiditasot siellä katosta läpi, joka aiheuttaa sitten omia kivoja ongelmia... Tämänkin vuoksi ammattilainen paikalle, siellähän mahtaa olla sitten liian kovalle säädetty tuloilma, että vetää, tai paskat tuloilmaventtiilit, tai sit tulee jotain hometta tai muuta myrkkyä venttiileistä, että kivut johtuukin jostain tulehdusreaktiosta tms.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 410
Hankkimalla kunnolliset mittarit (maksaa) ja opettelemalla niiden käyttö (kestää). Jos kyseessä ei ole harrastustoiminta, niin taitaa kannattaa tilata se ammattilainen paikalle joko itse tai taloyhtiön kautta asumismuodosta riippuen. Itse tilailin omakotitaloon paine-eromittarin ja tarkoitus olisi vähän opiskella säätöhommia ja hienosäätää juttuja, mutta ajattelin että jos seuraavan vuoden aikana saisi jotain aikaan, niin menee ihan puhtaasti harrastuksesta.

Muutenkin kuulosti kyllä tosi oudolta, että tuloilmaventtiilit kiinni kun muuten menee selkä paskaksi ja sit ikkunoilla tuuletetaan, kun happi loppuu. Mahtaa olla hiilidioksiditasot siellä katosta läpi, joka aiheuttaa sitten omia kivoja ongelmia... Tämänkin vuoksi ammattilainen paikalle, siellähän mahtaa olla sitten liian kovalle säädetty tuloilma, että vetää, tai paskat tuloilmaventtiilit, tai sit tulee jotain hometta tai muuta myrkkyä venttiileistä, että kivut johtuukin jostain tulehdusreaktiosta tms.
Koko keissi kuulostaa luulosairaus meiningiltä ja sellaisilta asujilta, jotka tuhoo kämpän ja itsensä ties millä virityksillään.
Vaikka tuolla huolto kävisi niin nämä varmaan korjauksen jälkeen laittaisivat kaikki takaisin taas tukkoon.
En tiedä voiko hapen puutteeseen nukkua pois, erityisesti vanhemmiten ja muilla vaivoilla. Taitaa mennä ajan kanssa vähän muuta paskaksi kuin selkä, kun hapen saannilla leikitään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
421
Turun seudulla asuville voin suositella Talotekniikka Pihlaista. Tuli asentamaan meille kaksi Daikin pumppua. Aikataulu piti minuutilleen, budjetti sentilleen. Läpiviennit tehtiin poraamalla, jonne sitten viemäriputki. Viemäriputken sisään toinen, pienempi putki kondenssivesiletkulle ja koko komeus tiivistettiin villalla. Kaikki yksiköt asennettiin tarkasti vaateriin ja olohuoneen seinän rappauksesta johtuva varjo massattiin ilman erillistä pyyntöä. Asentaja teki kaks 8h työpäivää hommia kahden pumpun kanssa ja työn jäljessä ei ollut mitään huomautettavaa. Kaadot testattu vedellä. Laitteiden tiiveys typellä ja saippuavedellä. Ulkojohdot kourutettu alumiiniputkien sisään siististi.
Hintaa Daikin Stylish H 30 ja Perfera 30, 2x timanttiporaukselle töineen 5500€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Kysellääs ny vielä tyhmiä. Alustavissa suunnitelmissa siis ILP kerrostaloon ja ulkoyksikkö parvekkeelle. Lähinnä mietityttää miten tämä nyt kokonaisuudessaan käytännössä menee kun tarvitsee taloyhtiöltä muutostyöluvan ja mietityttää niin optimaalinen asennuspaikka kuin kondenssiveden poistotapa.
1) Kuinka tarkkaan toi asennuspaikka- ja -tapa pitää yleensä muutostyölupaan speksata eli onko se enemmän oma paras arvaus vai pitääkö eka pistää tilaus firmaan ja firman kanssa suunnittella tarkemmin?
2) Kuinka laajamittaisesti noi asennusfirmat tota paikan valintaa ja suunnittelua tukee ja onko siihen luottamista vai asentajan kanssa sitten arvotaan sopivaa paikkaa ja sähköjä kun tullaan asentaan?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Kysellääs ny vielä tyhmiä. Alustavissa suunnitelmissa siis ILP kerrostaloon ja ulkoyksikkö parvekkeelle. Lähinnä mietityttää miten tämä nyt kokonaisuudessaan käytännössä menee kun tarvitsee taloyhtiöltä muutostyöluvan ja mietityttää niin optimaalinen asennuspaikka kuin kondenssiveden poistotapa.
1) Kuinka tarkkaan toi asennuspaikka- ja -tapa pitää yleensä muutostyölupaan speksata eli onko se enemmän oma paras arvaus vai pitääkö eka pistää tilaus firmaan ja firman kanssa suunnittella tarkemmin?
2) Kuinka laajamittaisesti noi asennusfirmat tota paikan valintaa ja suunnittelua tukee ja onko siihen luottamista vai asentajan kanssa sitten arvotaan sopivaa paikkaa ja sähköjä kun tullaan asentaan?
Riippuu tietenkin taloyhtiöstä, mutta itse näkisin, että kyllä sen asennusta tekevän firman pitäisi olla siinä vaiheessa tiedossa, kun lupaa lähdetään pyytämään, jotta taloyhtiö näkee, että asennuksen on tekemässä luvat ja vastuuvakuutuksen omaava kelpo firma.

Omassa tapauksessani asennusfirma ei tehnyt taloyhtiölle nimenomaisesti omaa asennustani koskevaa asennussuunnitelmaa, vaan heillä oli valmis geneerinen asennussuunnitelma kerrostaloasennuksille, jossa kerrottiin heidän laitteiden sijoittelua, läpivientiä, ulkoyksikön jalustaa, sähköjen kytkemistä ja kondenssivesien pois johtamista koskevista käytännöistä. Taloyhtiötä varmaan erityisesti tuo läpivienti, kondenssivedet ja ulkoyksikön meluisuus eniten kiinnostavat, joten erityisesti niistä olisi varmaan hyvä olla jotain oikeaa tietoa, eikä tilaajan omia arvauksia.

Ulko- ja sisäyksikön paikat katsottiin etukäteen mailitse ja puhelimitse suuntaa-antavasti ottamieni valokuvien perusteella, ja tarkat paikat määrittyivät asennuspäivän aamuna. Olisi heiltä saanut henkilön paikan päällekin ihmettelemään jo etukäteen, mutta ei se tuntunut tarpeelliselta.

Homma eteni omalla kohdallani niin, että tein ensin tilauksen asennusfirmalle. Tilaus oli ehdollinen, että voisin sen perua, jos lupaa ei jostain syystä irtoaisi. Sen jälkeen tuli sitten asennusfirmasta paperit, joilla hankin luvan taloyhtiöltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 580
Kysellääs ny vielä tyhmiä. Alustavissa suunnitelmissa siis ILP kerrostaloon ja ulkoyksikkö parvekkeelle. Lähinnä mietityttää miten tämä nyt kokonaisuudessaan käytännössä menee kun tarvitsee taloyhtiöltä muutostyöluvan ja mietityttää niin optimaalinen asennuspaikka kuin kondenssiveden poistotapa.
Ensimmäinen ja tärkein kysymys, onko taloyhtiössä tehty periaatepäätöstä ilmalämpöpumpun asennuksesta? Jos ei niin se pitää saada ennen muutostyöluvan hakemista. Itselläni kävi tuuri, ja sain periaatepäätöksen teon vielä saman vuoden yhtiökokoukseen, jossa ketään paikalla olija ei vastustanut. Jopa perinteinen vastarannan kiiski oli luvan myöntämisen kannalla, koska pojallaan oli kotonaan ILP ja siitä oli hyviä kokemuksia.

Omalla kohdalla sovittiin myyjän kanssa, että lopullinen tilaus tehdään vasta kun muutostyölupa oli hallituksessa käsitelty. Sitä ennen asentaja kävi paikanpäällä ja sovittiin miten suunniteltu pumppu asennettaisiin, tämän jälkeen asentaja teki lyhyen asennussuunnitelman kirjallisesti jonka sitten liitin hakemukseen. Ainoa asia mitä taloyhtiön puolelta vaadittiin oli tieto koska asennus olisi tehty, muutoin ei ollut vastaansanomista.

Asennuspaikan valinta oli ainakin omalla kohdalla helppo, koska aurinko porottaa suurimman osaa päivästä suoraan olohuoneen ikkunaan, joten sinne oli luontevista laittaa laite. Tästä ilma kyllä liikkuu muihin huoneisiin, kunhan ovia pitää edes hieman raollaan. Vesi menee letkulla sadevesi "ränniin" josta näkee helposti kuumallakin, että kondenssivesi liikkuu asunnosta pois.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 410
Ensimmäinen ja tärkein kysymys, onko taloyhtiössä tehty periaatepäätöstä ilmalämpöpumpun asennuksesta? Jos ei niin se pitää saada ennen muutostyöluvan hakemista. Itselläni kävi tuuri, ja sain periaatepäätöksen teon vielä saman vuoden yhtiökokoukseen, jossa ketään paikalla olija ei vastustanut. Jopa perinteinen vastarannan kiiski oli luvan myöntämisen kannalla, koska pojallaan oli kotonaan ILP ja siitä oli hyviä kokemuksia.

Omalla kohdalla sovittiin myyjän kanssa, että lopullinen tilaus tehdään vasta kun muutostyölupa oli hallituksessa käsitelty. Sitä ennen asentaja kävi paikanpäällä ja sovittiin miten suunniteltu pumppu asennettaisiin, tämän jälkeen asentaja teki lyhyen asennussuunnitelman kirjallisesti jonka sitten liitin hakemukseen. Ainoa asia mitä taloyhtiön puolelta vaadittiin oli tieto koska asennus olisi tehty, muutoin ei ollut vastaansanomista.

Asennuspaikan valinta oli ainakin omalla kohdalla helppo, koska aurinko porottaa suurimman osaa päivästä suoraan olohuoneen ikkunaan, joten sinne oli luontevista laittaa laite. Tästä ilma kyllä liikkuu muihin huoneisiin, kunhan ovia pitää edes hieman raollaan. Vesi menee letkulla sadevesi "ränniin" josta näkee helposti kuumallakin, että kondenssivesi liikkuu asunnosta pois.
Periaatepäätöstä ei tarvita eikä siihen tarvitse yhtiökokoukseen odottaa.
Ei se ole mikään äänestysasia, vaan kko on määrittänyt, että kerrostalossa on osakkaalla täysi oikeus asennuttaa parveke/terassi asennukseen. Siihen ei edes tarvita mitään lupaa taloyhtiöltä, kuten tuossakin keississä kävi ilmi.
Eli lätkäisee muutosilmoituksen ja asentaa. Taloyhtiön idiooteista ei kannata välittää.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 253

Heräsin tänään kipuihin aamulla sängyssä peitto päällä ja mietin pitäskö tuo tuloilmaventtiili sulkea huoneesta?

Ongelman kuvaus: Asunnosta tuntuu usein happi loppuvan, porukat pitää noita kiinni, koska sattuu selkään ja tekee vedon tunnetta. Nukkuvat paljon paremmin, kun ilma on seisahtanutta.
Muutin kotiin ja tuon avaaminen aiheuttaa aina päänsärkyä, joko sattuu ympäri kroppaa herätessää tai tuntuu et on ihan jäässä tai korvissa hulisee.

Päivärytmi: Ikkunoita ja parvekkeita pidetään auki 24/7 hapen puutteen vuoksi ja saadakseen ilmaa vaihtumaan. Alakerran tupakoitsija estää kuitenkin olohuoneen tuloilman avaamisen vähän väliä. Kylppärin ja vessan vetoilmaventtiilit avattu joskus nuoruudessa isoksi, jotta saa lemut nopeasti katoamaan ja sama juttu keittiön poistoilmasta ettei hernekeiton käry jää pitkää asuntoon.


Sain vain pienen wc:n vetoilmaventtiilin säädettyä alkuperäiselle, muut menee mututuntumalla, mitä lapsuudesta muistan olleen alunperin. noin 2-3cm sisälle ruuvattuna.
Ikkunat joskus tiivistetty ihan umpeen, koska se jätetty rako talvisin sai kaikki palelemaan ja vedon tunnetta ja päänsärkyä ja lattiat tulivat kylmiksi.

Tiedän venttiileitä ei saisi itse säätää jne, mutta minkäs nuorena tyhmyilee, sen vanhempana oppii... Mietin mitä vuokraisännöitsijälle laittas vai onnistuisko ite fixaus?
Olen pohtinut, pitäskö yrittää ikkunoiden tiivisteistä ottaa se reunus ns pois? Mitä on neuvoksi? Asunnosta löytyy jo ilmanpuhdistin ja ilmankostutin, eikä porukka millää suostu avaa noita tuloilmaventtiileitä.
Jos tosiaan taloyhtiöstä on kyse, nuo säädöt on ilman muuta ammattilaisen hommia. Itse säätämällä sotkette pahimmillaan myös naapurien ilmanvaihtoa.

Jos siellä on pari raitisilmaventtiiliä suljettu, näyttäisi kuvan perusteella olevan 50 % (2/4) sisääntuloista kiinni. Eipä siis ihme, jos kahdesta vielä auki olevasta on aika puhuri sisään, etenkin jos poistoja on itse rukattu isommalle.

Hapen puute lienee aika harvinaista asunnoissa, mutta hiilidioksidipitoisuus nousee ja aiheuttaa kaikenlaista oiretta. Kyllä tuossa nyt vain pitää vaivata sekä yhtiötä että vanhempia että saatte tasapainoisemman ilmanvaihdon.

Ikkunoissa sisäruutu kuuluu tiivistää koko ruudun matkalta, ja se ilmarako jätetään ulkoruudun tiivisteeseen. Jos sisäruudun tiivistettä puuttuu, kostea sisäilma pääsee ikkunoiden väliin ja huurtuu.
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
137
Mistähän alkaisin etsimään syytä asunnon (okt) korkeaan sisäilman kosteus-%:Iin. Ollut parin-kolmen viikon ajan ilmanvaihtokoneen omien tietojen perusteella yli 50 %, jopa 70 %, vaikka ollut aurinkoisia päiviä. Aiemmin tällaista ei ole ollut havaittavissa, jos toki kokemusta vasta 9 kk ajalta. Ilmanvaihtokoneena Enervent Salla, lämmitysmuotona lattialämmitys (lämmönlähde VILP). Suodattimet vaihdoin viimeksi huhtikuun alussa, tänään puhdistin tuloilmasuodattimen, joka oli jo melkoisen likainen.

Vai onko tuo ihan normaalia viimeaikaiset kelit huomioiden?

Edit: Maanvarainen betonilaatta ja lattialämmitys kytketty kesäkuussa pois päältä. Voisiko siinä olla selitys?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Ihan normaaliahan se on lämpimään aikaan. Näyttäisi meillä olevan Valloxin anturin mukaan viimeisen viikon sisällä vaihteluväli 48-58%
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
165
Kysytääs täältä josko löytyisi ratkaisua.

Vasta asennettu uudenkarhea Mitsubishi HR35 viilentää nätisti kesähelteellä mutta jonkin aikaa päällä oltuaan sisäyksikkö on litimärkä ja sylkee vesipisaroita lattialle. Kondenssivesiputki vetää kyllä nätisti ja sieltäkin tulee vettä ulos.

Noin tunnin jäähdyttelyn jälkeen (pyynti 24c) sisäyksikkö näyttää siis tältä... Mikähän tuota voisi aiheuttaa vai onko laite vaan viallinen? Normaali kerrostalokaksio asuntona ilman suihkua kummempia kosteudenlähteitä.

ilp.png


Asentajafirmalta tuntuu olevan mahdotonta saada ukkoja katsomaan laitetta kuntoon kun kaikki asentajat on täystyöllistettyjä ties kuinka pitkäksi ajaksi tulevaisuuteen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Taitaa vaan olla niin korkea kastepiste ja paljon kosteutta ilmassa, että kondensoituu ylimäärin. Meillä tapahtuu Daikinin kanssa samaa jos puhallus on pienellä. Ei mene ihan noin märäksi, mutta jos istuu sisäyksikön alla niin välillä sieltä tulee ilmavirran mukana pieniä pisaroita päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 355
Kysytääs täältä josko löytyisi ratkaisua.

Vasta asennettu uudenkarhea Mitsubishi HR35 viilentää nätisti kesähelteellä mutta jonkin aikaa päällä oltuaan sisäyksikkö on litimärkä ja sylkee vesipisaroita lattialle. Kondenssivesiputki vetää kyllä nätisti ja sieltäkin tulee vettä ulos.

Noin tunnin jäähdyttelyn jälkeen (pyynti 24c) sisäyksikkö näyttää siis tältä... Mikähän tuota voisi aiheuttaa vai onko laite vaan viallinen? Normaali kerrostalokaksio asuntona ilman suihkua kummempia kosteudenlähteitä.



Asentajafirmalta tuntuu olevan mahdotonta saada ukkoja katsomaan laitetta kuntoon kun kaikki asentajat on täystyöllistettyjä ties kuinka pitkäksi ajaksi tulevaisuuteen
Vois kuvitella olevan alkuun vaan niin kostea ilma. Hetken kun tuo on ollut käytössä ja on saanut poistettua kosteutta ja lämpötilaa niin varmaan myös tuo kosteuden kertyminen vähenee merkittävästi. Muistaa vaan pitää sen aina päällä eikä harrasta turhaa sammuttelua.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
165
Vois kuvitella olevan alkuun vaan niin kostea ilma. Hetken kun tuo on ollut käytössä ja on saanut poistettua kosteutta ja lämpötilaa niin varmaan myös tuo kosteuden kertyminen vähenee merkittävästi. Muistaa vaan pitää sen aina päällä eikä harrasta turhaa sammuttelua.
Ei lähtenyt kuivumaan vaikka pyöri vuorokauden ympäri monta päivää kuumien päivien aikana. Piti heitellä pyyhkeet vehkeen alle ettei mene lattiat piloille.

Ei kai nämä suomen olosuhteet pitäisi olla näille pumpuille mitään, jossain Thaimaassakin ilmankosteus miljoona eikä sielläkään ilmastoinnit ruiski vesiä lattialle vaikka laitteita rämpätään jatkuvasti päälle ja pois.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Ei lähtenyt kuivumaan vaikka pyöri vuorokauden ympäri monta päivää kuumien päivien aikana. Piti heitellä pyyhkeet vehkeen alle ettei mene lattiat piloille.

Ei kai nämä suomen olosuhteet pitäisi olla näille pumpuille mitään, jossain Thaimaassakin ilmankosteus miljoona eikä sielläkään ilmastoinnit ruiski vesiä lattialle vaikka laitteita rämpätään jatkuvasti päälle ja pois.
Tutki vielä kaikintavoin esteetön kondenssiveden virtaus kondenssiviemärille itse laitteessa. Jännä että tiputtais lattialle asti.
Itse jäähdytysainetta tuo ei ole? (ettei olisi vuoto) ei varmaankaan...
Ilmankosteushan vaihtelee kelien mukaan miten milloinkin, ja tää vaikuttaa kondensointiin. Oma jäähdytyslaite kondensoi (säiliöön kylläkin) mystisin tavoin,
joinain päivinä kondenssia ei muodostu ollenkaan, joskus tulee paljon kondenssivettä. Riippuen siis ilmankosteuksista. Jos toi olis kuitenkin väliaikaista.
Soita Scanofficelle ja kysy, tuovat mitsubishin ilmalämpöpumppuja maahan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
165
Tutki vielä kaikintavoin esteetön kondenssiveden virtaus kondenssiviemärille itse laitteessa. Jännä että tiputtais lattialle asti.
Röörit vetää kyllä hyvin ja jos kaataa kupillisen vettä tuonne kondenssialtaaseen niin saman verran hulahtaa putkesta ulos. Ainoa mitä tuossa on lievästi vinksallaan on se että laite ei ole täysin suorassa, postoletku on sisäyksikön oikeassa reunassa mutta värkin vasen nurkka on about 3mm alempana. Ei paljon mutta vähän kuitenkin. En tiedä voiko noin pieni heitto tehdä tuollaista oiretta vai pitääkö värkin olla täydellisesti suorassa tai mieluiten vähän kallellaan poistoon päin :confused:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 619
Viestejä
4 196 792
Jäsenet
70 755
Uusin jäsen
Leevi L

Hinta.fi

Ylös Bottom