- Liittynyt
- 30.05.2018
- Viestejä
- 3 538
Miksi laittaa tuota summaa johonkin ilppiin mistä ei kokemuksia paljon löydy jos samalla rahalla saa Mitsubishin mikä on melkoisen takuuvarmasti hyvä.
Saatiin 50e per ilppi alennusta kun yli 5 tilasi samaan aikaan samaan kerrostaloon helsingissä.Kenelläkään kokemusta usean ilpin asentamisesta taloyhtiöön samalla kertaa. Pääseekö asennushinnoissa yhtään alaspäin vai onko se joka tapauksessa luokkaa 500-700/ilppi ?
Rt-yhtiö ja kohtuu helppo asennus. Ajatuksena ollut että ne ketkä haluavat ilpin hommata ostavat sen omalla kustannuksellaan. Näin on jo parissa asunnossa tehty. Jos edes jotain pääsee rutistamaan hinnassa kun niitä ostetaan useampi kerralla, lukumäärä 5-10kpl.
Jokainen maksaa itse pumpun ja asennuksen joten huoltovastuu on asunnon omistajalla. Yhtiön hallitus vain edesauttaa hankinnan toteutuksessa. Koska yhtiössä on kaukolämpö ilppi on ilmastointina, korkeintaan varalämmityksenä mikäli joku katastrofi iskee lämmitysjärjestelmään..
Naapuririvariin asennettiin 5kpl ilppejä kesäkuussa urakkana. Asujan mukaan 'irtokymppejä' sai alennusta asennuksista. 'Ei kuulema ole tarve senkummempia alennuksia laitella kun tilauskirjat täynnä hamaan tulevaisuuteen'.Kenelläkään kokemusta usean ilpin asentamisesta taloyhtiöön samalla kertaa. Pääseekö asennushinnoissa yhtään alaspäin vai onko se joka tapauksessa luokkaa 500-700/ilppi ?
Rt-yhtiö ja kohtuu helppo asennus. Ajatuksena ollut että ne ketkä haluavat ilpin hommata ostavat sen omalla kustannuksellaan. Näin on jo parissa asunnossa tehty. Jos edes jotain pääsee rutistamaan hinnassa kun niitä ostetaan useampi kerralla, lukumäärä 5-10kpl.
Jokainen maksaa itse pumpun ja asennuksen joten huoltovastuu on asunnon omistajalla. Yhtiön hallitus vain edesauttaa hankinnan toteutuksessa. Koska yhtiössä on kaukolämpö ilppi on ilmastointina, korkeintaan varalämmityksenä mikäli joku katastrofi iskee lämmitysjärjestelmään..
Joo on, tehtiin osittain talkootyönä (mitä itse pystyi) ja kylmäainetyöt teetettiin asentajalla. Hintaa jäi 385 per asunto ja nettohinnalla ILP.t. Ja taloyhtiölle etuna yhtenäinen asennustapa kaikissa. Ja takuut on pelannut paremmin, tosin niitä ei olla käytetty kuin yhden sisäyksikön laakeri takuutyön osalta. Toistaiseksi voin vaan suositella!Kenelläkään kokemusta usean ilpin asentamisesta taloyhtiöön samalla kertaa. Pääseekö asennushinnoissa yhtään alaspäin vai onko se joka tapauksessa luokkaa 500-700/ilppi ?
Rt-yhtiö ja kohtuu helppo asennus. Ajatuksena ollut että ne ketkä haluavat ilpin hommata ostavat sen omalla kustannuksellaan. Näin on jo parissa asunnossa tehty. Jos edes jotain pääsee rutistamaan hinnassa kun niitä ostetaan useampi kerralla, lukumäärä 5-10kpl.
Jokainen maksaa itse pumpun ja asennuksen joten huoltovastuu on asunnon omistajalla. Yhtiön hallitus vain edesauttaa hankinnan toteutuksessa. Koska yhtiössä on kaukolämpö ilppi on ilmastointina, korkeintaan varalämmityksenä mikäli joku katastrofi iskee lämmitysjärjestelmään..
Ihmetellyt kanssa tota uutisointia, ettei pumppuja saa, kun näkyy niitä tukuissa olevan. Monelta asentajaltakin kysynyt työmaalla, niin kaikki sanoneet että kyllä pumppuja saa.Sähköenergian hinta ketjussa joku "tietäjä" tiesi kertoa ettei ensi talveksi löydy enää pumppuja eikä asentajia. Meillä paikkakunnan faceryhmässä joku kyseli suosituksia asentajista niin parikin myyjää ilmoitti että pumppuja löytyy vaikka heti varastosta ja asennus onnistuu vielä tässä kuussa. Tämä siis 50km Helsingistä..
Juuri äsken kävin Bauhaussissa ja kävin pumppuja katselemassa muiden ostosten ohella niin haluamaani mallia olisi ollut heti 3kpl hyllyssä. Paikallisissa K-Raudoissakin näyttäisi olevan kahdessa eri myymälässä yhteensä 8kpl.Sähköenergian hinta ketjussa joku "tietäjä" tiesi kertoa ettei ensi talveksi löydy enää pumppuja eikä asentajia. Meillä paikkakunnan faceryhmässä joku kyseli suosituksia asentajista niin parikin myyjää ilmoitti että pumppuja löytyy vaikka heti varastosta ja asennus onnistuu vielä tässä kuussa. Tämä siis 50km Helsingistä..
Itselleni herää vain yksi kysymys tuon säätämisen jälkeen, miten helvetissä tuollainen firma voi pysyä pystyssä. Kaikenlaista saatanan viheltäjää näemmä tuollekin allale mahtuu.Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5
Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.
Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.
3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.
Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.
Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.
Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.
Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…
Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.
Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
Varmaankin suurin osa hommista onnistuu. Sitten kun ne epäonnistuvat, kukaan ei ota palloa vastaan, vaan rämmitään kuukaudesta ja epäonnistumisesta toiseen Eli se on vähän kuin noppaa heittäisit. Parilla kaverilla meni ihan ok asennukset. Ymmärrän kyllä, että aina ei mene kaikki putkeen. Siinä vaiheessa kun homma reistaa, niin selviää, millä tasolla asiakaspalvelu on toteutettu.Itselleni herää vain yksi kysymys tuon säätämisen jälkeen, miten helvetissä tuollainen firma voi pysyä pystyssä. Kaikenlaista saatanan viheltäjää näemmä tuollekin allale mahtuu.
Vähän tulee kans mieleen onko kysyntään vastaamisen takia otettu porukkaa kiireellä lisää hommiin ja jäänyt vähän niin rekryttyjen laatu kuin perehdytykset puolitiehen. Eikös toi kuitenkin ole yksi suurimmista toimijoista Suomessa? Missäpäin Suomea toi case oli? Mietin onkohan alueellista vaihtelevuutta noissa paljon. Lämpöykkönen oli tässä juuri itsellä harkinnassa ykkösvaihtoehtona kun näyttää Toshibaa olevan tarjolla, kokonaispalvelutarjooma sivujen ja youtube-materiaalien ohella kunnossa ja mainostavat asennusaikoja elokuulleVarmaankin suurin osa hommista onnistuu. Sitten kun ne epäonnistuvat, kukaan ei ota palloa vastaan, vaan rämmitään kuukaudesta ja epäonnistumisesta toiseen Eli se on vähän kuin noppaa heittäisit. Parilla kaverilla meni ihan ok asennukset. Ymmärrän kyllä, että aina ei mene kaikki putkeen. Siinä vaiheessa kun homma reistaa, niin selviää, millä tasolla asiakaspalvelu on toteutettu.
Se ilppi vaatii kyllä muutakin kun vaan sähkön syötön, myös sisä ja ulkoyksikön väliin pitää saada oma kaapelinsa, joka kytketään sinne laitteen sisää, eli sitä sähkäriä tarvitaan oikeastaan siinä laitteen asennuksessa, ei sen astentamiseksi.Sen verta tuli juteltua asentaneen firman johdon kanssa, kun melkein kävi vituttamaan, että asennustyön teki ulkopuolinen kiireapulainen. Just riskaabelein mahdollinen tilanne, kun ei ole edes mitään lojaaliutta firmalle... Toinen ilp yläkertaan olisi haaveissa, jatkossa taidan lähteä suosiolla siitä, että tilaan luottosähkärin vetään etukäteen sähköt ja kylmälaiteasentaja saa sitten tehdä ilpin asennuksen. Jotenkin tuntuu tuo kylmä+sähkö lupien tarve olevan iso ongelma, mutta mulle ei ole ongelmaa tilata sähkömiestä omaan piikkiin, kun ainahan sähkäriä tarttee muihinkin hommiin.
Aika sama kokemus itsellä tästä lafkasta. Asentajilla selkeesti liikaa hommaa, kaikki palvelut ostetaan eri firmoilta (timanttiporaaja jäi 2 kertaa saapumatta) ja työnjohto tosiaan selkeesti kusee...Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5
Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.
Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.
3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.
Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.
Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.
Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.
Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…
Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.
Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
Offtopic:Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5
Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.
Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.
3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.
Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.
Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.
Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.
Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…
Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.
Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
Jos asut taloyhtiössä ota yhteys isännöitsijään, jolloin asia laitetaan kuntoon tai jos okt tms, niin etsi joku ammattilainen. Syy miksi noita venttiileitä ei säädetä itse on juurikin se, että noi paineolosuhteet saadaan helposti vituiksi ja ilman merkkisavuja jne voi olla mahdotonta säätöä tehdä.
Miten alipaine tai ylipaine korjataan tee-se-itse meiningillä?
Taidan suosiolla lykätä oman pumpun hankinnan myöhälle syksyyn, että ehtii nuo kiireapulaistuhertajat häipyä rengasfirmoihin talvirengassesongin ajaksi.Lämpöykkösistä vielä arvostelu oman kokemukseni perusteella. 2/5
Jos haluat asioiden onnistuvan, älä tilaa palveluja Lämpöykköseltä. Jos saatavuuden tms. vuoksi on pakko kuitenkin tilata palveluja heiltä, varaudu aivan käsittämättömään määrään säätämistä, tupeltamista ja huonoa kommunikaatiota. En muista koska viimeksi sinänsä yksinkertaisessa asiassa olisi mennyt lähes jokainen asia pieleen, ja yhtäkään asiaa ei korjattu omatoimisesti ilman loputonta vääntämistä. Yhteydenpito myyntitapahtuman jälkeen firmalla on erittäin huonoa, ja asioiden vieminen maaliin ei ole tuttu konsepti Lämpöykkösille. Ts. rahat kelpaavat, ja sen jälkeen homma rupeaa joka osa-alueella reistaamaan.
Tilasin maaliskuun alussa multi-split Toshiban asennuksella ja sähkötöillä. Asennusaika meni toukokuulle, mikä on ok. Edellisenä päivänä asennus peruttiin, ja siirrettiin oliko 2-3 viikon päähän. 2. yrityksellä asennus peruttiin samana aamuna, kun asennuksen piti alkaa. Luonnollisesti olin jumpannut tavarat pois asentajien tieltä kummallakin kerralla, ja tätä hupia sai siis harrastaa yhteensä kolmeen kertaan. 3. yrityksellä lopulta kesäkuussa saapuivat asentajat paikalle.
3. asennusyrityksellä asentajat ensiksi puhuivat, että joku tulee “joskus myöhemmin” tekemään sähkötyöt. Ylipäätään asennusaika meni pitkälle sen vuoksi, koska kylmä+sähköluvat omaavien asentajien kalenterit olivat täynnä. Lopulta paikalle tuli jostain Keski-Suomesta pelkkä kylmäluvat omistava asentaja, ja sen vuoksi meinasi jäädä sähkötyötkin tekemättä. Soittelin perään työnjohdolle, että tarkoitus oli kyllä alun perin tehdä kaikki kerralla, joten he järjestivät sähköfirman tekemään sähkötyöt saman päivän aikana. Tämäkään asia siis ei olisi onnistunut, vaan olisi mennyt pieleen, jos en olisi asiaa heti itse hoitanut ja ottanut esille.
Noh, laitteet saatiin asennettua lopulta 3. yrityksellä. Ensimmäisen sisäyksikön läpivienti unohtui tiivistää, toisen sisäyksikön kondenssivesiputki oli tulpattu (vedet valuivat seinälle ja parketille). Seinät olivat kuin sveitsiläistä juustoa, täynnä reikiä, kun koneen sijoituspaikkaa oltiin harjoiteltu. Mielenkiintoisesti ohjekirjassa luki minimietäisyydeksi katosta oliko 6,5cm, mutta laite silti asennettiin 3cm korkeudelle. Ilmeisesti asentajat eivät ole kovinkaan lukutaitoisia. Noh samapa tuo? Ensimmäisen yksikön putket seinällä ovat jollain 5cm/metri kaadolla, kun timanttiporaajan ja asentajan välinen kommunikaatio ei pelannut, ja asentaja ei viitsinyt sitä sitten sen nätimmin tehdä enää.
Yhdellä kertaa korjattiin läpivienti. Toisella kertaa korjattiin tukossa oleva kondenssivesi. Jostain fiksausfirmasta piti tulla kolmannen kerran jonkun korjaamaan seinän ylimääräiset reiät. Tämäkään asia ei edennyt ennen kuin itse monta kertaa olin asiasta yhteydessä. Lopulta vajaa kuukauden kuluttua soittelivat, ja ehdottivat, että ensiksi tulisi kittaamaan reiät, sen jälkeen maalaamaan.. Eli jatkuvasti pitäisi päivystää kotona ja päästää ihmisiä milloin minkäkin asian vuoksi sisälle korjaamaan jälkiä. Tässä vaiheessa totesin, että parempi varmaan että minä itse kittaan ja maalaan reiät. Parvekkeella yhden sisäyksikön poistoveden kaato oli 3 metrin matkalla n. 1cm, tätäkin piti itse sitten korjailla, jotta sai veden valumaan.
Laitteista ei myöskään missään vaiheessa tullut tilausvahvistusta. Sen sai vasta jälkikäteen pyytämällä. Tarjouksessa oli yhdet laitteet, toiset laitteet asennettiin seinälle (asia selvisi minulle vasta asennuksen jälkeen), tilausvahvistuksessa jonka sain jälkikäteen oli mainittu kolmannet laitteet. Ainoa mikä täsmäsi oli merkki, Toshiba, muuten joka palikka olivat erilaisia joka ainoassa lapussa.
Asennetuista laitteista puuttui ajastintoiminto, joka tarjouksessa vielä oli ollut. Lämpöykkönen lupasi toimittaa etäajastinmokkulat jälkikäteen. Asiasta on nyt väännetty reilu kuukausi, ja he ovat saaneet toimitettua toiseen sisäyksikköön ajastinpalikan. Se piti hakea 11km päästä kotoa polkupyörällä Kaukokiidon terminaalilta, koska en voinut päivystää työajalla kotona yhtä pakettia, ja mitään normaalia toimitustapaa kuten Posti tai Matkahuolto ei näemmä voitu käyttää. Toista ajastinpalikkaa vielä odotellaan, ehkä sieltä joskus tulee…
Loppujen lopuksi seinällä on sentään käyttökuntoinen laitteisto, siitä toinen tähti. Aikaa ja tupakkaa ja hermoja koko prosessin aikana meni todella paljon enemmän kuin mielestäni on mitenkään kohtuullista. Kaikki jatkuva säätö, epäammattimaisuus, huolimattomuus, prosessin joka vaiheessa ollut valtava kitka ym. kertovat mielestäni suuresti dysfunktionaalisesta yrityksestä. Ts. homma ei toimi, ja sekin vähä mitä tehdään, tehdään päin prinkkalaa niin, että satapata kertaa joutuu korjailemaan asioita jälkikäteen. Kukaan yrityksessä ei ole minkäänlaisessa vetovastuussa ongelmista, vaan yrityksen kristallinkirkkaana linjana on väsyttää asiakkaat luovuttamaan.
Jos tältä yritykseltä jotain ostat, valmistaudu siihen, että lähes kaikki mahdollinen menee pieleen. Valmistaudu loputtomaan vääntöön ja väsytystaisteluun yrityksen kanssa. Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella asioimaan ihan missä tahansa muualla, jos se suinkin on vain mahdollista.
Onko ton merkkisavukynän jälkeen vaikea ite hoitaa? En tahtois huoltoyhtiötä/vanhempia tms häiritä.Jos asut taloyhtiössä ota yhteys isännöitsijään, jolloin asia laitetaan kuntoon tai jos okt tms, niin etsi joku ammattilainen. Syy miksi noita venttiileitä ei säädetä itse on juurikin se, että noi paineolosuhteet saadaan helposti vituiksi ja ilman merkkisavuja jne voi olla mahdotonta säätöä tehdä.
Paitsi että nykyisen energian hintakehityksen vuoksi kiire ja "kiireapulaisten" käyttö mahdollisesti vain lisääntyy ja saatavuus huononee talven lähestyessä?Taidan suosiolla lykätä oman pumpun hankinnan myöhälle syksyyn, että ehtii nuo kiireapulaistuhertajat häipyä rengasfirmoihin talvirengassesongin ajaksi.
Jos on koneellinen ilmanvaihto niin vaatii säätömiehen mittareineen paikalle. Jos kerrostalon yhteispoisto, niin ei saa koskea. Ammattilaisen hommia joka tapauksessa.Onko ton merkkisavukynän jälkeen vaikea ite hoitaa? En tahtois huoltoyhtiötä/vanhempia tms häiritä.
Hankkimalla kunnolliset mittarit (maksaa) ja opettelemalla niiden käyttö (kestää). Jos kyseessä ei ole harrastustoiminta, niin taitaa kannattaa tilata se ammattilainen paikalle joko itse tai taloyhtiön kautta asumismuodosta riippuen. Itse tilailin omakotitaloon paine-eromittarin ja tarkoitus olisi vähän opiskella säätöhommia ja hienosäätää juttuja, mutta ajattelin että jos seuraavan vuoden aikana saisi jotain aikaan, niin menee ihan puhtaasti harrastuksesta.Miten alipaine tai ylipaine korjataan tee-se-itse meiningillä?
Koko keissi kuulostaa luulosairaus meiningiltä ja sellaisilta asujilta, jotka tuhoo kämpän ja itsensä ties millä virityksillään.Hankkimalla kunnolliset mittarit (maksaa) ja opettelemalla niiden käyttö (kestää). Jos kyseessä ei ole harrastustoiminta, niin taitaa kannattaa tilata se ammattilainen paikalle joko itse tai taloyhtiön kautta asumismuodosta riippuen. Itse tilailin omakotitaloon paine-eromittarin ja tarkoitus olisi vähän opiskella säätöhommia ja hienosäätää juttuja, mutta ajattelin että jos seuraavan vuoden aikana saisi jotain aikaan, niin menee ihan puhtaasti harrastuksesta.
Muutenkin kuulosti kyllä tosi oudolta, että tuloilmaventtiilit kiinni kun muuten menee selkä paskaksi ja sit ikkunoilla tuuletetaan, kun happi loppuu. Mahtaa olla hiilidioksiditasot siellä katosta läpi, joka aiheuttaa sitten omia kivoja ongelmia... Tämänkin vuoksi ammattilainen paikalle, siellähän mahtaa olla sitten liian kovalle säädetty tuloilma, että vetää, tai paskat tuloilmaventtiilit, tai sit tulee jotain hometta tai muuta myrkkyä venttiileistä, että kivut johtuukin jostain tulehdusreaktiosta tms.
Riippuu tietenkin taloyhtiöstä, mutta itse näkisin, että kyllä sen asennusta tekevän firman pitäisi olla siinä vaiheessa tiedossa, kun lupaa lähdetään pyytämään, jotta taloyhtiö näkee, että asennuksen on tekemässä luvat ja vastuuvakuutuksen omaava kelpo firma.Kysellääs ny vielä tyhmiä. Alustavissa suunnitelmissa siis ILP kerrostaloon ja ulkoyksikkö parvekkeelle. Lähinnä mietityttää miten tämä nyt kokonaisuudessaan käytännössä menee kun tarvitsee taloyhtiöltä muutostyöluvan ja mietityttää niin optimaalinen asennuspaikka kuin kondenssiveden poistotapa.
1) Kuinka tarkkaan toi asennuspaikka- ja -tapa pitää yleensä muutostyölupaan speksata eli onko se enemmän oma paras arvaus vai pitääkö eka pistää tilaus firmaan ja firman kanssa suunnittella tarkemmin?
2) Kuinka laajamittaisesti noi asennusfirmat tota paikan valintaa ja suunnittelua tukee ja onko siihen luottamista vai asentajan kanssa sitten arvotaan sopivaa paikkaa ja sähköjä kun tullaan asentaan?
Ensimmäinen ja tärkein kysymys, onko taloyhtiössä tehty periaatepäätöstä ilmalämpöpumpun asennuksesta? Jos ei niin se pitää saada ennen muutostyöluvan hakemista. Itselläni kävi tuuri, ja sain periaatepäätöksen teon vielä saman vuoden yhtiökokoukseen, jossa ketään paikalla olija ei vastustanut. Jopa perinteinen vastarannan kiiski oli luvan myöntämisen kannalla, koska pojallaan oli kotonaan ILP ja siitä oli hyviä kokemuksia.Kysellääs ny vielä tyhmiä. Alustavissa suunnitelmissa siis ILP kerrostaloon ja ulkoyksikkö parvekkeelle. Lähinnä mietityttää miten tämä nyt kokonaisuudessaan käytännössä menee kun tarvitsee taloyhtiöltä muutostyöluvan ja mietityttää niin optimaalinen asennuspaikka kuin kondenssiveden poistotapa.
Periaatepäätöstä ei tarvita eikä siihen tarvitse yhtiökokoukseen odottaa.Ensimmäinen ja tärkein kysymys, onko taloyhtiössä tehty periaatepäätöstä ilmalämpöpumpun asennuksesta? Jos ei niin se pitää saada ennen muutostyöluvan hakemista. Itselläni kävi tuuri, ja sain periaatepäätöksen teon vielä saman vuoden yhtiökokoukseen, jossa ketään paikalla olija ei vastustanut. Jopa perinteinen vastarannan kiiski oli luvan myöntämisen kannalla, koska pojallaan oli kotonaan ILP ja siitä oli hyviä kokemuksia.
Omalla kohdalla sovittiin myyjän kanssa, että lopullinen tilaus tehdään vasta kun muutostyölupa oli hallituksessa käsitelty. Sitä ennen asentaja kävi paikanpäällä ja sovittiin miten suunniteltu pumppu asennettaisiin, tämän jälkeen asentaja teki lyhyen asennussuunnitelman kirjallisesti jonka sitten liitin hakemukseen. Ainoa asia mitä taloyhtiön puolelta vaadittiin oli tieto koska asennus olisi tehty, muutoin ei ollut vastaansanomista.
Asennuspaikan valinta oli ainakin omalla kohdalla helppo, koska aurinko porottaa suurimman osaa päivästä suoraan olohuoneen ikkunaan, joten sinne oli luontevista laittaa laite. Tästä ilma kyllä liikkuu muihin huoneisiin, kunhan ovia pitää edes hieman raollaan. Vesi menee letkulla sadevesi "ränniin" josta näkee helposti kuumallakin, että kondenssivesi liikkuu asunnosta pois.
Jos tosiaan taloyhtiöstä on kyse, nuo säädöt on ilman muuta ammattilaisen hommia. Itse säätämällä sotkette pahimmillaan myös naapurien ilmanvaihtoa.
Heräsin tänään kipuihin aamulla sängyssä peitto päällä ja mietin pitäskö tuo tuloilmaventtiili sulkea huoneesta?
Ongelman kuvaus: Asunnosta tuntuu usein happi loppuvan, porukat pitää noita kiinni, koska sattuu selkään ja tekee vedon tunnetta. Nukkuvat paljon paremmin, kun ilma on seisahtanutta.
Muutin kotiin ja tuon avaaminen aiheuttaa aina päänsärkyä, joko sattuu ympäri kroppaa herätessää tai tuntuu et on ihan jäässä tai korvissa hulisee.
Päivärytmi: Ikkunoita ja parvekkeita pidetään auki 24/7 hapen puutteen vuoksi ja saadakseen ilmaa vaihtumaan. Alakerran tupakoitsija estää kuitenkin olohuoneen tuloilman avaamisen vähän väliä. Kylppärin ja vessan vetoilmaventtiilit avattu joskus nuoruudessa isoksi, jotta saa lemut nopeasti katoamaan ja sama juttu keittiön poistoilmasta ettei hernekeiton käry jää pitkää asuntoon.
Sain vain pienen wc:n vetoilmaventtiilin säädettyä alkuperäiselle, muut menee mututuntumalla, mitä lapsuudesta muistan olleen alunperin. noin 2-3cm sisälle ruuvattuna.
Ikkunat joskus tiivistetty ihan umpeen, koska se jätetty rako talvisin sai kaikki palelemaan ja vedon tunnetta ja päänsärkyä ja lattiat tulivat kylmiksi.
Tiedän venttiileitä ei saisi itse säätää jne, mutta minkäs nuorena tyhmyilee, sen vanhempana oppii... Mietin mitä vuokraisännöitsijälle laittas vai onnistuisko ite fixaus?
Olen pohtinut, pitäskö yrittää ikkunoiden tiivisteistä ottaa se reunus ns pois? Mitä on neuvoksi? Asunnosta löytyy jo ilmanpuhdistin ja ilmankostutin, eikä porukka millää suostu avaa noita tuloilmaventtiileitä.
Vois kuvitella olevan alkuun vaan niin kostea ilma. Hetken kun tuo on ollut käytössä ja on saanut poistettua kosteutta ja lämpötilaa niin varmaan myös tuo kosteuden kertyminen vähenee merkittävästi. Muistaa vaan pitää sen aina päällä eikä harrasta turhaa sammuttelua.Kysytääs täältä josko löytyisi ratkaisua.
Vasta asennettu uudenkarhea Mitsubishi HR35 viilentää nätisti kesähelteellä mutta jonkin aikaa päällä oltuaan sisäyksikkö on litimärkä ja sylkee vesipisaroita lattialle. Kondenssivesiputki vetää kyllä nätisti ja sieltäkin tulee vettä ulos.
Noin tunnin jäähdyttelyn jälkeen (pyynti 24c) sisäyksikkö näyttää siis tältä... Mikähän tuota voisi aiheuttaa vai onko laite vaan viallinen? Normaali kerrostalokaksio asuntona ilman suihkua kummempia kosteudenlähteitä.
Asentajafirmalta tuntuu olevan mahdotonta saada ukkoja katsomaan laitetta kuntoon kun kaikki asentajat on täystyöllistettyjä ties kuinka pitkäksi ajaksi tulevaisuuteen
Ei lähtenyt kuivumaan vaikka pyöri vuorokauden ympäri monta päivää kuumien päivien aikana. Piti heitellä pyyhkeet vehkeen alle ettei mene lattiat piloille.Vois kuvitella olevan alkuun vaan niin kostea ilma. Hetken kun tuo on ollut käytössä ja on saanut poistettua kosteutta ja lämpötilaa niin varmaan myös tuo kosteuden kertyminen vähenee merkittävästi. Muistaa vaan pitää sen aina päällä eikä harrasta turhaa sammuttelua.
Tutki vielä kaikintavoin esteetön kondenssiveden virtaus kondenssiviemärille itse laitteessa. Jännä että tiputtais lattialle asti.Ei lähtenyt kuivumaan vaikka pyöri vuorokauden ympäri monta päivää kuumien päivien aikana. Piti heitellä pyyhkeet vehkeen alle ettei mene lattiat piloille.
Ei kai nämä suomen olosuhteet pitäisi olla näille pumpuille mitään, jossain Thaimaassakin ilmankosteus miljoona eikä sielläkään ilmastoinnit ruiski vesiä lattialle vaikka laitteita rämpätään jatkuvasti päälle ja pois.
Röörit vetää kyllä hyvin ja jos kaataa kupillisen vettä tuonne kondenssialtaaseen niin saman verran hulahtaa putkesta ulos. Ainoa mitä tuossa on lievästi vinksallaan on se että laite ei ole täysin suorassa, postoletku on sisäyksikön oikeassa reunassa mutta värkin vasen nurkka on about 3mm alempana. Ei paljon mutta vähän kuitenkin. En tiedä voiko noin pieni heitto tehdä tuollaista oiretta vai pitääkö värkin olla täydellisesti suorassa tai mieluiten vähän kallellaan poistoon päinTutki vielä kaikintavoin esteetön kondenssiveden virtaus kondenssiviemärille itse laitteessa. Jännä että tiputtais lattialle asti.