Ilmalämpöpumput eli ILPit

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 925
Ei ne mihinkään valu
Itsellä ainakin melkoisesti, varsinkin jos käyttää vain jäähdytykseen ja sisäilma hieman kosteampi kun tuon laittaa päälle, tulee sitä kosteutta. Mutta hyvä jos kaikki menee suunnitelmien mukaisesti! :kippis:
 

Vladimir Computin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.11.2019
Viestejä
205
Aika varmana väärin asennettu tamun perässä oleva puhallinmoottori. Jätetty kaapelin
armeeraus maadoittamatta niin vuotaa suoraan kaapelin läpi tamun tekemät häiriöt.


Mitähän tämä tarkoittaa?
Kerro vähän lisää että mistä tässä koko hommassa on kyse ?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 526
En huomannut alkuperäistä kuvaa, mitähän siellä on oikein tehty?
Luulisi että asentaja olisi jotain sanonut eikä vaan tehnyt mitä pyydetään.
"Jaa, haluat että ulkoyksikkö on yläkerran parvekkeella ja sisäyksikkö vedetään 50m piuhoilla ulko-oven päälle. Asia selvä" tyyppisiin "asiakas on aina oikeassa" ratkaisuihin ei pitäisi mielestäni suostua ilman että edes mainitaan tietyistä pienistä ongelmista kuten siitä että vedet valuvat sitten sisälle...
Vedet valuvat ulos pumpun avustuksella. Missä siis ongelma?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 925
Vedet valuvat ulos pumpun avustuksella. Missä siis ongelma?
Ihmettelin vain tuota customointia. Eli:
Lisäksi tosijjaan joutui asentamaan erillisen pumpun viemään kondenssivesi ulos asunnosta.
Kun ainakin itselläni ihan ns. karvalakkimallissakin on jo sisään rakennettu ja toimiva systeemi missä ei tarvitse enää erikseen asennella ja tilailla erillistä pumppua viemään vesiä ulos asunnosta. Mutta se selittyi kun kerrottiin että
tämä Mitsubishi asennettiin alemmas kuin mitä johdotus on
Mutta vastatakseni kysymykseesi ilmeisesti ongelma oli: "
Aika varmana väärin asennettu tamun perässä oleva puhallinmoottori. Jätetty kaapelin
armeeraus maadoittamatta niin vuotaa suoraan kaapelin läpi tamun tekemät häiriöt.

"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 280
Aika harvassa maassa kylmäaineet minkään luvan takana on.
EU tasolla lienee aika monella?
En tutustunut tuohon EU asetukseen.


Saako kylmäaineita myydä kenelle tahansa?

Ei. F-kaasuja sisältäviä kylmäaineita saa myydä vain Tukesin rekisteröimille kylmälaiteliikkeille. Tästä on määrätty F-kaasuja koskevassa EU:n asetuksessa N:o 517/2014. F-kaasuja, kuten kylmäaineita myyvien yritysten on pidettävä kirjaa aineiden myynnistä. Kirjanpidosta on käytävä ilmi (1) aineen ostajan nimi, (2) pätevyystodistuksen numero sekä (3) myyty aine ja (4) sen määrä. Kirjanpitoa on säilytettävä viiden vuoden ajan ja se on pyydettäessä annettava viranomaisten käyttöön.


Vaatiiko kylmäaineiden valmistus tai maahantuonti lupaa?

Maahantuonnilla tarkoitetaan maahantuontia kolmansista maista EU:n alueelle. Uusittu F-kaasuasetus 517/2014 astui voimaan 1.1.2015 kaikissa EU:n jäsenmaissa.


Toisaalta Tullin dokumentissä:

Tuonti omaan käyttöön
F-kaasuasetuksen rajoitukset koskevat markkinoille saattamista, eli tuonti omaan käyttöön on mahdollista. Oma käyttö tarkoittaa esimerkiksi tuontia omassa käytössä olevan laitteen huoltoon. Käyttö asiakkaan laitteiden huoltoon (esimerkik- si autojen ilmastointilaitteiden huolto) ei ole omaa käyttöä, vaan markkinoille saattamista. Kylmäaineiden käyttö laitteiden huollossa, myös omassa käytössä, vaatii Tukesin myöntämän pätevyyden. Henkilön tai toiminnanharjoittajan pätevyyden voi tarkistaa helposti nimellä hakemalla Tukesin pätevyysrekisteristä: Julkinen rekisteri (Tukes) patevyysrekisteri/

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 289
EU tasolla lienee aika monella?
En tutustunut tuohon EU asetukseen.
No ei tuota kaikki eu maat ole ratifioineet.. Tai sitten ei vaan välitetä, mitta joo, varmaan suurin osa eu maista ei ainakaan virallisesti myy kulmäaineita vapaasti.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
Mitsun puhallin on pistokkeella kiinni piirilevyssä ja rohkea hommaa puhaltimen jostakin ja vaihtaa itse.

Edit. Hiton kallita ovat moottorit nopealla googletuksella.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 929
Mitsun puhallin on pistokkeella kiinni piirilevyssä ja rohkea hommaa puhaltimen jostakin ja vaihtaa itse.

Edit. Hiton kallita ovat moottorit nopealla googletuksella.
Joo, tuossahan ei ole kuitenkaan enää takuuta "ongelmana" niin kannattaa ainakin vähän selvitellä asiaa. Lämpöpumppufoorumilta saattaisi löytyä lisätietoa.
 
  • Tykkää
Reactions: B12

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
Kannattaa sitten varmistua, että vika on oikeasti puhaltimen moottorissa, eikä virtalähteessä. talossa oli ostaessa hajallinen Mitsu, joka hälytti puhaltimen toimimattomuutta. Moottori oli vaihdettu, mutta ei korjaantunut.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 054
EU tasolla lienee aika monella?
En tutustunut tuohon EU asetukseen.


Saako kylmäaineita myydä kenelle tahansa?

Ei. F-kaasuja sisältäviä kylmäaineita saa myydä vain Tukesin rekisteröimille kylmälaiteliikkeille. Tästä on määrätty F-kaasuja koskevassa EU:n asetuksessa N:o 517/2014. F-kaasuja, kuten kylmäaineita myyvien yritysten on pidettävä kirjaa aineiden myynnistä. Kirjanpidosta on käytävä ilmi (1) aineen ostajan nimi, (2) pätevyystodistuksen numero sekä (3) myyty aine ja (4) sen määrä. Kirjanpitoa on säilytettävä viiden vuoden ajan ja se on pyydettäessä annettava viranomaisten käyttöön.


Vaatiiko kylmäaineiden valmistus tai maahantuonti lupaa?

Maahantuonnilla tarkoitetaan maahantuontia kolmansista maista EU:n alueelle. Uusittu F-kaasuasetus 517/2014 astui voimaan 1.1.2015 kaikissa EU:n jäsenmaissa.


Toisaalta Tullin dokumentissä:

Tuonti omaan käyttöön
F-kaasuasetuksen rajoitukset koskevat markkinoille saattamista, eli tuonti omaan käyttöön on mahdollista. Oma käyttö tarkoittaa esimerkiksi tuontia omassa käytössä olevan laitteen huoltoon. Käyttö asiakkaan laitteiden huoltoon (esimerkik- si autojen ilmastointilaitteiden huolto) ei ole omaa käyttöä, vaan markkinoille saattamista. Kylmäaineiden käyttö laitteiden huollossa, myös omassa käytössä, vaatii Tukesin myöntämän pätevyyden. Henkilön tai toiminnanharjoittajan pätevyyden voi tarkistaa helposti nimellä hakemalla Tukesin pätevyysrekisteristä: Julkinen rekisteri (Tukes) patevyysrekisteri/

Juuri asiaa kyselin myös niin jos suorittaa 3kg kylmäluvat niin saa itselle asentaa pumpun, mutta muille ei. Pitää olla kylmäliikeluvat. Samoin kylmäaineita ei saa ostettua ilman liikelupaa tai joku vastuuhenkilölupa piti olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 394
Juuri asiaa kyselin myös niin jos suorittaa 3kg kylmäluvat niin saa itselle asentaa pumpun, mutta muille ei. Pitää olla kylmäliikeluvat. Samoin kylmäaineita ei saa ostettua ilman liikelupaa tai joku vastuuhenkilölupa piti olla.
Tarkoittaa käytännössä ilmoitusta tukesiin samanlailla kuin sähkötöissä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
656
Syys-lokakuun vaihteessa sitten tulee +140v taloon Mitsun FT35 sarjalainen avustamaan uuneja + sähköpattereita lämmitykseen. Tarjosi LN35 myös, mut teknisesti en huomannut isoja eroja sekä FT:n sisäyksikkö oli omaan silmään kivempi sisustukseen.

Tuskin tuolla yksiköllä kovin heikon valinnan teki, vaikka aluksi mietti ihan muita malleja.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
284

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
Putsiailin ILP:in sisäyksikköä (suodatin yms), sit huomasin että se puhallin, siipiratas mikä lie on kyllä jonkun verran likainen. Miten te olette sen yleensä putsanneet ja kuinka usein?
4v vanhana pesin koko koneet 2kpl kunnolla. Muovit osiksi ja kennon pesu paineruiskulla. Puhaltimen pesin omalla tyylillä, eli läpät alas ja käynnissä hiljaisella puhalluksella paineruiskulla vettä ja pesuainetta alakautta. Hyvin lähti. Toinen tapa on purkaa puhallin irti ja pestä se irrallaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
4v vanhana pesin koko koneet 2kpl kunnolla. Muovit osiksi ja kennon pesu paineruiskulla. Puhaltimen pesin omalla tyylillä, eli läpät alas ja käynnissä hiljaisella puhalluksella paineruiskulla vettä ja pesuainetta alakautta. Hyvin lähti. Toinen tapa on purkaa puhallin irti ja pestä se irrallaan.

Kiitos vinkeistä, itsellä ei ole kauheesti mahdolisuuksia pestä laitetta, ainoastaan purkaa ja putsailla siinä paikan päällä.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
Ei lähde millään rätillä. Suurin osa liasta on puhallinrummun sisällä. Vettä vaatii ja pesuainetta reilulla kädellä.,
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 133
Tänä vuonna pesin meidän Panasonicista puhallinrummun. Sisäyksikkö pitää purkaa melko atomeiksi jotta sen saa irti, näyttää koko yksikkö olevan rakennettu ropelin ympärille :D Kannattaa etsiä löytyykö netistä pumpulle huoltomanuaali jossa ropelin irrotus on kuvattu. Itse jouduin tosin soveltamaan kohdasta 2 eteenpäin kun se ei ihan onnistunut ohjeen kuvaamalla tavalla. Aika kova homma siinä on, kannattaa pari kolme tuntia varata ja edetä maltilla. Lievää väkivaltaa piti käyttää että rummu sai pumpun keskeltä irti.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
Koko sisäyksikön olen tuolla täyteen vaahdottanut. Siinä menee vaahdot joka paikkaan, myös siihen ropeliin. Kennoon olen ulkopuolelta vielä lisää suihkinut. Hyvin on toiminut.
Mihinkä ja miten se paska siitä puhallinrummusta lähtee, jos sitä ei huuhtele millään vaahdon jäljiltä? Lentää ympäri pumpun sisuksia kun laittaa pyörimään?
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
284
Mihinkä ja miten se paska siitä puhallinrummusta lähtee, jos sitä ei huuhtele millään vaahdon jäljiltä? Lentää ympäri pumpun sisuksia kun laittaa pyörimään?
Jokainen voi ja saa omansa puhdistaa miten haluaa. Se rummun irrotus on niin työläs ja toistaiseksi olen laiskana miehenä tällä pärjännyt.
Se vaahto muuttuu noin viidessä minuutissa juoksevaksi nesteeksi ja kaiketi paskat lähtee sen nesteen mukana kondenssiveden mukana pihalle. Itse viime kerralla kyllä ruiskutin vielä spray pullolla vettä roottoriin, mutta usein miten en ole ruiskuttanut mitään. Kuivauksen olen laittanut muutamaksi tunniksi vaahdotuksen jälkeen päälle ja kondenssia on tullut aika reippaasti. Kyllä silmin nähden puhtaammaksi tuolla tulee.
Tuolla Onnisen sivuilla on parempi selostus TEHO PUHDISTUSVAAHTO TEHO COIL CLEANER PLUS | Ilmalämpöpumppujen tarvikkeet | Onninen
Tuolla alan foorumilla on enemmän puhdistuksesta eri menetelmin.
Sisäyksikön puhdistus / pesu | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista
 

Axu

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
83
Onko suosituksia Turun seudun firmoista joista kannattaisi ilppiä tilata? Hieman ihmetyttää kun muutamiin firmoihin olen laittanut tarjouspyyntöä ja mitään vastauksia ei kuulu takaisin.
Lähinnä merkit Mitsubishi, Daikin, Toshiba kiinnostaa ainakin.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
274
Onko suosituksia Turun seudun firmoista joista kannattaisi ilppiä tilata? Hieman ihmetyttää kun muutamiin firmoihin olen laittanut tarjouspyyntöä ja mitään vastauksia ei kuulu takaisin.
Lähinnä merkit Mitsubishi, Daikin, Toshiba kiinnostaa ainakin.
Itsellä on hyvää sanottavaa SSK-asennuksesta. Asensi meille ilpin omakotitaloon 2019 ja viime syksynä kävi laittamassa aurinkopaneelit katolle. Edustaa pumpuissa ainakin Mitsubishiä ja ehkä myös Greetä. Kannattaa ennemmin soittaa, kuin laittaa viestiä, saa varmemmin kiinni.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 005
Nuo ammattilaisen ilp-huollot/pesut menee lähes kokonaan kotitalousvähennyksenä, joten siinä mielessä hinnat ei niin pahoja ole. Otin omaan 2v ikäiseen LN25:een huollon ensi viikolle. 260e hinta, josta 240e vähennyskelpoista.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
77
Nuo ammattilaisen ilp-huollot/pesut menee lähes kokonaan kotitalousvähennyksenä, joten siinä mielessä hinnat ei niin pahoja ole. Otin omaan 2v ikäiseen LN25:een huollon ensi viikolle. 260e hinta, josta 240e vähennyskelpoista.
Omavastuu kotitalousvähennyksessä on 100€/ vuosi.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
240€-100€ on 140€. Siitä 40% on 56€. 260€-56€=204€. Eipä tuo ilmainen ole.

Tokihan tuo omavastuu häviää muihin normaalin perheen kotitalousvähennyksiin, kuten kotisiivoukset, nurmikon leikkuut ja lumityöt.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 118
Normaalin perheen? Aika harva varmaan pystyy noita töitä teettämään ulkopuolisella.

Etenkin kun yksin asustellee omakotitalossa.. ja itse mieluummin tuollaiset teen, tietää ainaki mitä tekee ja itselleen niin tulee siistiä.

Ja nyt ollut tuo mistun rw 35 lämmityksellä jo jonkun aikoo.. kyllä se tuntuu mahtavalta vuan verrattuna pelkkiin lämpöpattereihin (näin syksyn aikana jo), kun puhaltaa lämmintä. Makkarissa ja olkkarissa ei pattereita ollenkaa tarvinnu pitää päällä edes. Katsotaan talvella, miten hyvin kovilla pakkasilla toimii sitten. Pakko nuo patterit päälle on laittaa talvella, varmuudeksi kuitenkin jos sammuisi jostain syystä tuo pumppu..
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 929
Etenkin kun yksin asustellee omakotitalossa.. ja itse mieluummin tuollaiset teen, tietää ainaki mitä tekee ja itselleen niin tulee siistiä.

Ja nyt ollut tuo mistun rw 35 lämmityksellä jo jonkun aikoo.. kyllä se tuntuu mahtavalta vuan verrattuna pelkkiin lämpöpattereihin (näin syksyn aikana jo), kun puhaltaa lämmintä. Makkarissa ja olkkarissa ei pattereita ollenkaa tarvinnu pitää päällä edes. Katsotaan talvella, miten hyvin kovilla pakkasilla toimii sitten. Pakko nuo patterit päälle on laittaa talvella, varmuudeksi kuitenkin jos sammuisi jostain syystä tuo pumppu..
Jos pattereissa on termostaatti niin yleissääntönä ne kannattaa pitää (lämmityskaudella) aina päällä ja asetus johonkin 10-15 asteen paikkeille juuri tuon mahdollisen ILPin vikaantumisen takia.
 
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
47
Meille asennettiin keväästä ilmalämpöpumppu (Mitsun LN25) ja olisi tarkoitus laittaa se nyt lepäämään talveksi, kun lämmitystarvetta meillä ei sen kautta ole.

Olisiko tuohon nyt hyvä tehdä mitä toimenpiteitä pidempää lepoa varten (esim. puhdistus ym.) vai riittääkö ihan laitteen sammuttaminen?
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
Normaalin perheen? Aika harva varmaan pystyy noita töitä teettämään ulkopuolisella.
Sarkasmitutka kalibroimatta. Liittyy siihen, että ei se 300-400€ pesu kallis ole, kun saa kotitalousvähennyksen. Vielä halvempaa on, jos/kun saa maksaa osamaksulla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
703
Meille asennettiin keväästä ilmalämpöpumppu (Mitsun LN25) ja olisi tarkoitus laittaa se nyt lepäämään talveksi, kun lämmitystarvetta meillä ei sen kautta ole.

Olisiko tuohon nyt hyvä tehdä mitä toimenpiteitä pidempää lepoa varten (esim. puhdistus ym.) vai riittääkö ihan laitteen sammuttaminen?
Meillä sama laite ja käytössä vain kesäisin jäähdytykseen. Kauden päätteeksi olen imuroinut suodattimet.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
Jäähdytyskäytössä kenno on usein märkä ja hometta kertyy helposti. Etenkin jäähdyttävissä pumpuissa pesu on tärkeämpää kuin pelkästään lämmittävissä.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
284
Meillä sama laite ja käytössä vain kesäisin jäähdytykseen. Kauden päätteeksi olen imuroinut suodattimet.
Lisäksi voi käyttää pelkällä puhalluksella muutaman tunnin, niin varmistuu että sisäyksikkö on varmasti kuiva. Pahin mahdollinen skenaario on, että sisäyksikkö olisi kostea ja se jäisi sinne talvenajaksi muhimaan.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 769
20egeä ja tunti kun tekee itse.
Vaahto maksaa sen 20+€, mutta joku Tolu, Pineline tms maksaa muutaman sentin. Eli ei tule mitattavia kustannuksia, paitsi oman ajan käyttö 60€/h, mitä olen pitänyt omana hintana kotitöissä. Siksi usein on halvempaa teettää esim siivous, lumityöt ja nurmikon leikkaus vieraalla ja laittaa kotitalousvähennykseen. Aina sanotaan, että omalle työllekin pitää laskea hinta ja itse olen käyttänyt 60€ viikolla ja 75€ viikonloppuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 526
Vaahto maksaa sen 20+€, mutta joku Tolu, Pineline tms maksaa muutaman sentin. Eli ei tule mitattavia kustannuksia, paitsi oman ajan käyttö 60€/h, mitä olen pitänyt omana hintana kotitöissä. Siksi usein on halvempaa teettää esim siivous, lumityöt ja nurmikon leikkaus vieraalla ja laittaa kotitalousvähennykseen. Aina sanotaan, että omalle työllekin pitää laskea hinta ja itse olen käyttänyt 60€ viikolla ja 75€ viikonloppuna.
Ei kyllä viitsi teettää mitään minkä voi itsekkin tehdä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 590
Viestejä
4 266 383
Jäsenet
71 535
Uusin jäsen
Zukab

Hinta.fi

Ylös Bottom