- Liittynyt
- 06.12.2019
- Viestejä
- 616
Tuntuisi, että mieluummin Noctualla jos ainut vaihtoehto on 240 mm AIO. Vaihtamalla lähinnä saisi näpertelyn riemua. 280-millinen parantaisi jäähdytystä vähän, onko poissuljettu koko?
No ei ole missään nimessä pois suljettu, lähinnä Arctic 280 onkin vaan saatavilla kun katsoin mutta ongelma on se paksuus. Sivuun sen saisi mutta joutuisi poraa ilmeisesti yhden videon perusteella reikiä tai kairaa koteloa että mahtuu kunnolla jos en väärin katsonut, jos siis sivuun laittaa puhaltaa ulos mikä on mielestäni tässä kohtaa fiksuinta.Tuntuisi, että mieluummin Noctualla jos ainut vaihtoehto on 240 mm AIO. Vaihtamalla lähinnä saisi näpertelyn riemua. 280-millinen parantaisi jäähdytystä vähän, onko poissuljettu koko?
Micro-ATX -emon kanssa saisi vissiin radin kattoonNo ei ole missään nimessä pois suljettu, lähinnä Arctic 280 onkin vaan saatavilla kun katsoin mutta ongelma on se paksuus. Sivuun sen saisi mutta joutuisi poraa ilmeisesti yhden videon perusteella reikiä tai kairaa koteloa että mahtuu kunnolla jos en väärin katsonut, jos siis sivuun laittaa puhaltaa ulos mikä on mielestäni tässä kohtaa fiksuinta.
Ei toivoakaan, näytönohjain ja etu tuulettimien välissä 3mm..Micro-ATX -emon kanssa saisi vissiin radin kattoon
Mahtuuko 280:nen eteen?
Micro-ATX -emon kanssa saisi vissiin radin kattoon
Mahtuuko 280:nen eteen?
Intelit on vaan vakiona ylikellotettu maksimeihin. Säädät asetuksia ja saat cinebench-kulutusta tms alas kymmeniä watteja jollain 2-5% suorituskykymenetyksellä.Kertokaas kokeneemmat. Onko kallis sivuaskel lähteä jäähdyttämään i7-13700K tuulettimella? Lähinnä miettinyt Noctuan D15 ja koteloksi Corsair 4000X. Vai jääkö tämä kokeiluksi joka lopulta päättyy AIO ostoon?
Tuo Intelin prossu on melko suosittu ja kokemuksia varmaan löytyy erilaisista kokoonpanoista. Käyttö sekalaista ja varmaankin eniten desktopilla tai kevyessä käytössä. Tästä syystä priorisoin itse enemmän idle kulutusta kuin maksimia. Toimiva jäähdytys on vaan todella hankala rakentaa uusien Intelin prossujen ympärille. AMD olisi toki helpompi jäähdyttää mutta idlessä watit kelpaa.
Kannattaa ainakin tilata heti Thermalrightin Contact Frame. Moni on raportoinut selviä pudotuksia lämmöissä tuon asennuksen jälkeen. Myös idle-lämpöjen pitäisi tippua:Kertokaas kokeneemmat. Onko kallis sivuaskel lähteä jäähdyttämään i7-13700K tuulettimella? Lähinnä miettinyt Noctuan D15 ja koteloksi Corsair 4000X. Vai jääkö tämä kokeiluksi joka lopulta päättyy AIO ostoon?
Tuo Intelin prossu on melko suosittu ja kokemuksia varmaan löytyy erilaisista kokoonpanoista. Käyttö sekalaista ja varmaankin eniten desktopilla tai kevyessä käytössä. Tästä syystä priorisoin itse enemmän idle kulutusta kuin maksimia. Toimiva jäähdytys on vaan todella hankala rakentaa uusien Intelin prossujen ympärille. AMD olisi toki helpompi jäähdyttää mutta idlessä watit kelpaa.
Koitinpa sitten vaihtaa, mutta selvisikin että tuon Alpenföhnin tuulettimen takalevy on liimattu kiinni emolevyyn. Siinä hetken emolevyä taiteltuani totesin etten viitsi rikkoa, koska tuo ei tuosta kovin helposti irtoa ilman mitään ylimääräisiä kikkoja. Koitin laittaa jotain kirjastokorttia sinne väliin, mutta ei mahtunut, joten laitoin sitten takaisin niin päin kuin olikin ja menköön vanhan koneen mukana vanhemmille sitten se parempi tuuletin.Macho noista on parempi, paino ja hintakin sitä indikoi.
Kannattaa huomioida jos alat vaihtamaan päittänsä myös se, että Machon kiinnikkeet ei välttämäti käy uudempaan koneeseen suorilta. Kun et mitään speksejä antanut koneista niin tuohon ei voi tarkemmin vastata.
Mekkala voi tosiaan lähteä ihan muualta kuin prossujäähystä.
Edit:
Kahdesta eri testistä saksittu, joten älä välitä arvoista vaan asemasta -> Macho>Noctua>Ben Nevis
Suosittelen ostamaan LGA 1700 Contact Frame niin tippuu lämpötilat jonkin verran.Kone saatu kasaan. Prossuna Intelin 13700K, jäähynä Noctuan D15 ja kotelona Corsairin 4000X (lasinen etupaneeli). Toistaisesi käytössä integroitu näytönohjain. Idlessa CPU lämmöt 33C ja CineBench23 100% load CPU lämmöt nousee 95C (CPU 240W max). Kotelon lasisen etupaneelin irroittamalla lämmöt laskee 90C. Koppaan sai Airflow (mesh) etupaneelin ostettua huokeaan 8e hintaan ja se on optiona mikäli ongelmia tulee. Edessä kotelon mukana tulleet vakio Corsairin 3x 120mm ja takana yksi Noctuan 120mm. Uutta Arctic MX-6 tahnaa käytin.
Hieman jännitti riittääkö ilmajäähy 13700K prossulle. En rehellisesti uskonut testien perusteella lämpöjen pysyvän 100C alapuolella, joten yllättävänkin hyvin lämmöt pysyy kurissa ja ei ole toistaiseksi throtlannut. Toki lähellä ollaan 100C ja saa nähdä kuinka paljon näytönohjain vaikuttaa CPU lämpöihin.
Kuvista päätellen tuon idea on siis painaa reunoilta tasaisesti. Standardi emon lukitus painaa sivuilta vain melko pieneltä alueelta. Onko vaikea asentaa? Prossu pysynee tälläkin helposti paikallaan asennuksessa slotissa. Pitääpä harkita.Suosittelen ostamaan LGA 1700 Contact Frame niin tippuu lämpötilat jonkin verran.
![]()
Thermal Grizzly Intel 12th & 13th Gen CPU Contact Frame, musta - 39,90€
Roman “der8auer” Hartungin kanssa yhteistyössä suunniteltu ja Berliinissä valmistettu CPU Contact Frame Intelin 12. ja 13. sukupolvenwww.jimms.fi
Mulla tuo, mutta löytyy myös Amazon/Ebay kiinalaisia versioita ja ajavat saman asian täysin. Netistä löydät paljon faktaa miten paljon on vaikuttanut lämpötiloihin kun kontakti on ollut kehno ilman Framea.
Onneksi tehokkaampaa jäähyä saa kolmasosalla hinnasta jos Noctuasta ei halua maksaa:Onhan se Noctua paras ja legendaarisin näistä coolerivalmistajista, mutta mikä vittu tässä NH-U12A maksaa? Aika kova on hinta... 100€ saa jo ihan kaikkea niin tällä on vielä viidennes lisää päälle
![]()
Testissä Noctua NH-U12A chromax.black -prosessoricooleri - io-tech.fi
Noctuan NH-U12A chromax.black on tyylikäs, suorituskykyinen, hiljainen, luokassaan hyvin yhteensopiva, helppokäyttöinen ja laadukkaasti viimeistelty ilmajäähdytteinen prosessoricooleri, josta on vaikea keksiä suurta negatiivista sanottavaa.www.io-tech.fi
Kyllä on todella helppo asentaa, ohjeet on tosi selvät ja eikä mitään kyllä hajoa jos et oikeasti hampaat irvessä sitä väännä. Ainut jos liian löysä tai tiukalla niin ei välttämättä muistiväylä yms toimi mut sitten takaspäin niin lähtee wörkkii, itselläni meni kerralla kaikki hyvin ja toimii nätisti. Laitan sulle tuon videon missä hyvin Derbauer kertoo vaihe kerrallaan miten se tehdään ja ei varmasti mene mikään vikaan.Kuvista päätellen tuon idea on siis painaa reunoilta tasaisesti. Standardi emon lukitus painaa sivuilta vain melko pieneltä alueelta. Onko vaikea asentaa? Prossu pysynee tälläkin helposti paikallaan asennuksessa slotissa. Pitääpä harkita.
Hieman hirvittää 300e emon ja 500e prossun kanssa leikkiä. Hikeä putoili jo kasatessa, kun DisplayPort ja LAN ei toiminut pakasta vedettynä. Pelkäsin vetäneeni jäähyn ruuvit turhan kireälle ja rikkoneeni jotakin. HDMI sentään toimi kun ymmärsin aikani tapeltua kokeilla ja WIN11 onnistui asentaa kikkailemalla local accountilla. Uusi BIOS ja driverit korjasi ongelmat.
Am4 ja am5 on yhteensopivat. Am2/am3 taitaa olla reiät eri kohdissa.Mites nämä coolereiden yhteensopivuudet nyt menee AMD puolella? Mulla on Coolink Corator DS (i7 2600k kaverina) ja toi on ollut aikanaan AM2/AM3+ compatible.
Jos löydän jostain sen AMD mounting kitin, niin oisko toi vielä yhteensopiva AM5 kanssa? Potentiaalisesti ois 7800X3D ostohousut jalassa, ja säästäishän tuossa jokusen kympin.Revikkakuvista päätellen ei käytä mitään backplatea, mikä olisi vissiin ollut yksi potentiaalinen epäyhteensopivuustekijä. Päivittänyt tuulettimenkin tässä jossain välissä (NF-A15-PWM) niin ois varmaan vielä ihan soiva peli?
Oiskin ollut liian helppoa... Tosin toi Corator käyttää SecuFirm2 kiinnikkeitä, niin periaatteessa saattais toimia noi Noctuan bracketit?Am4 ja am5 on yhteensopivat. Am2/am3 taitaa olla reiät eri kohdissa.
Mutta jos ei ole sopivia kiinnikkeitä, niin hyviä jäähyjä on ag400 (26 €), fortis 5 (45 €) ja ak600 (65-70 €)
Ei se mitään maksa kokeilla. En tosin tunne noita kiinnikkeitä riittävän hyvin että voisin arvoida yhteensopivuutta tarkemmin.Tosin toi Corator käyttää SecuFirm2 kiinnikkeitä, niin periaatteessa saattais toimia noi Noctuan bracketit?
No maksaa ne kympinEi se mitään maksa kokeilla. En tosin tunne noita kiinnikkeitä riittävän hyvin että voisin arvoida yhteensopivuutta tarkemmin.
Sori sain jotenkin käsityksen että sulla on ne kiinnikkeet valmiina.No maksaa ne kympinToimiikohan jos yrittää pingata Jimmsiä?
@Jimm's Onko mitään hajua onko kukaan koskaan yrittänyt asentaa Coolink Corator DSää noilla Noctuan SecuFirm2 mounting bracketeilla AM4/AM5 (tai miksei myös LGA1700?) kantaan? Ei kai sitä vasta 12 vuotta vanhaa cooleria voi vielä eläkkeelle päästää.
Thermalright Peerless Assassin on yhtä tehokas ja hiljainen kuin AK620 mutta maksaa 40e.Am4 ja am5 on yhteensopivat. Am2/am3 taitaa olla reiät eri kohdissa.
Mutta jos ei ole sopivia kiinnikkeitä, niin hyviä jäähyjä on ag400 (26 €), fortis 5 (45 €) ja ak600 (65-70 €)
Ilmaiset postit saa vasta jos ostaa 100 € tavaraa. Tuo on tulossa datatronicille myyntiin, mutta ei vielä tiedä milloin.Thermalright Peerless Assassin on yhtä tehokas ja hiljainen kuin AK620 mutta maksaa 40e.
Silti parempi ostos kuin AK620. Näytti olevan 52,50e Suomeen. Koskas Amazon.de on nostanu rajan 99e:hen?Ilmaiset postit saa vasta jos ostaa 100 € tavaraa. Tuo on tulossa datatronicille myyntiin, mutta ei vielä tiedä milloin.
Vähän aikaa sitten tossa akt:n lakon aikoihin. Amazon ketjussa on ollut tästä juttua.Silti parempi ostos kuin AK620. Näytti olevan 52,50e Suomeen. Koskas Amazon.de on nostanu rajan 99e:hen?
Jos saat tähän vastauksen, niin huikkaa ihmeessä. On nimittäin täälläkin 7800x3d tuloillaan ja Corator DS on nykyistä 8700k:ta jäähdyttämässä.No maksaa ne kympinToimiikohan jos yrittää pingata Jimmsiä?
@Jimm's Onko mitään hajua onko kukaan koskaan yrittänyt asentaa Coolink Corator DSää noilla Noctuan SecuFirm2 mounting bracketeilla AM4/AM5 (tai miksei myös LGA1700?) kantaan? Ei kai sitä vasta 12 vuotta vanhaa cooleria voi vielä eläkkeelle päästää.
Corator menee ihan normaalisti Noctuan kiinnikkeillä kiinni. Käytin sitä Ryzen 3600 kiven kanssa kun nappasin Noctua NH-L12 ylimääräiset kiinnikkeet siihen kaveriksi. Olin ostanut LGA2011 version Coratorin kympillä Jimmyn B-stockista niin ei siinä tietenkään ollut sopivia kiinnikkeitä mukana vakiona.No maksaa ne kympinToimiikohan jos yrittää pingata Jimmsiä?
@Jimm's Onko mitään hajua onko kukaan koskaan yrittänyt asentaa Coolink Corator DSää noilla Noctuan SecuFirm2 mounting bracketeilla AM4/AM5 (tai miksei myös LGA1700?) kantaan? Ei kai sitä vasta 12 vuotta vanhaa cooleria voi vielä eläkkeelle päästää.
Meneeköhän tuohon 78 vai 83mm kiinnikkeet? Kiinnitys on coratorissa tuolla yksiosaisella, mutta takaako se että mitta on sama?Corator menee ihan normaalisti Noctuan kiinnikkeillä kiinni. Käytin sitä Ryzen 3600 kiven kanssa kun nappasin Noctua NH-L12 ylimääräiset kiinnikkeet siihen kaveriksi. Olin ostanut LGA2011 version Coratorin kympillä Jimmyn B-stockista niin ei siinä tietenkään ollut sopivia kiinnikkeitä mukana vakiona.
83mm versiota tuo Coratorin pitäisi olla, ainakin oma LGA2011 versio käyttää 83mm kiinnikettä mitä nyt tönärillä mittasin.Meneeköhän tuohon 78 vai 83mm kiinnikkeet? Kiinnitys on coratorissa tuolla yksiosaisella, mutta takaako se että mitta on sama?
![]()
Varmistusmittaus vielä omastakin, tuo vanhempi LGA1151 kantaan menevä malli ja sama 83mm siinäkin.83mm versiota tuo Coratorin pitäisi olla, ainakin oma LGA2011 versio käyttää 83mm kiinnikettä mitä nyt tönärillä mittasin.
Tää on vaa vissii uudempaa mallia --> https://www.amazon.com/GDSTIME-Bearings-Brushless-Cooling-Exhaust/dp/B00N1Y4BMA?th=1Mikähän on tämän puhaltimen CFM, suuruusluokka lähinnä hakusessa? On 12 V:n jääkaapista, joka tulee mökille lähelle sänkyjä, joten pitää saada hiljaisempi tuuletin.
![]()
monipinnisellä kiinni?@sheikkki, ahaa! Tuossa olisikin tuo CFM vain noin 80, ja siihen 70:n pintaan löytyy useammaltakin merkiltä jopa 20 dB:n tuulettimia! Enpä usko, että tuo 10 CFM:n alennus ilmanvirtauksessa vaikuttaisi yhtään mihinkään. Toki parempihan olisi, jos vaikka olisi 100 CFM, mutta äänekkyys taitaa kasvaa. Jospa onnistuisi löytymään väliltä 75 - 100 CFM, alle 30 dB:n tuuletin!
2 tai 3 pinninen (modaamalla) DC tuuletin pitäisi mennä korvaavana. Alkuperäinen kahdella? Kolme pinnisessä yksi on kierrosluku anturi, jonka voi jättää kytkemättä.monipinnisellä kiinni?
Toki maksaa, mutta kestääkin. Noctua 120 x 120 x 25mm NF-F12 industrialPPC-2000 - 29,90€2 tai 3 pinninen (modaamalla) DC tuuletin pitäisi mennä korvaavana. Alkuperäinen kahdella? Kolme pinnisessä yksi on kierrosluku anturi, jonka voi jättää kytkemättä.
Tuolle melkein kaveriksi Noctua NA-SRC10 3-Pin Low-Noise Adapteri, 3kpl - Jimms.fi tai ottaa valmiiksi vielä hiukan hiljaisemman.Toki maksaa, mutta kestääkin. Noctua 120 x 120 x 25mm NF-F12 industrialPPC-2000 - 29,90€
Edit: Itselläni 3 näitä kaapissa,Noctua 120 x 120 x 25mm NF-F12 industrialPPC-3000 PWM - 29,90€ ni hyvä ettei lentoon lähde jos pöydällä kokeilee xD
Ei kannata laittaa PWM puhallinta, jos on vaan DC liitäntä, vaikka toimisikin.@sheikkki: 2-pinninen on orkkis puhallin. Kyllä kai 4-pinninenkin toimii täysillä kierroksilla, kun kytkee vaan plussan ja miinuksen. Ne kaksi muuta pinniä ovat kai PWM ja RPM. Nuo Noctuan mallit taitaa olla äänekkäitä.
@Samat: hyvä vinkki! Voisihan siihen väliin viritellä potikankin, niin voi säätää kierrokset vaikka kummankin tuulettimen ollessa irrallaan ja vaikkapa jokin "nenäliinatesti".
Tuossa Jimmsin listaa DC malleista 120mm koossa ( Normaali - 120mm - Jimms.fi ), joka myös tuo yllä linkattu Noctua on.@Samat, miksei kannata? Eipä siinä muuta tapahdu, kuin että kierrosnopeus on aina 100 % eikä sitä tarvi säätää. Lisäksi, eipä niitä muita edes ole. Tai minä en ainakaan löytänyt äkkiseltään hiljaisia (alle 30 db) ainakaan.
Valmistaja voi laittaa tuohon mitä vaan.. Unohda nuo kiinalaiset ihmeet, joissa markkinointi on liioitellut lukuja ja tilaa Noctuaa tai joku näistä:Mitä mieltä, kannattaako tilata tätä (saa Suomesta, mutta Amazonilla oli arvosteluita): Amazon.com: Alphacool 24684 Susurro Fan - 120 - Black/Blue Edition - 1700rpm (120x120x25mm) Air Cooling Axial Fans : Electronics
Yksi arvostelu oli kysymyksiä herättävä. Olisi arvostelijan mukaan 100 % teholla yli 50 dB ja se on minun jääkaappihommaan ehdoton ei. Pitääköhän sitten katsoa NF-P12 redux 1700:a tai NF-A12x15 FLX:ää?