Ilmajäähdytys yleisthredi

Customloop ja nykyinen paketti ei oikein vaan toimi, joten ainakin väliaikainen paluu ilmalle kiinnostaisi. Tää Jonsbon tuplatorni RGB:illä pisti silmään eikä mielestäni hinnallakaan pilattu?


Kokeilemisen arvoinen.
Mulla on Jonsbon CR-1000 jäähdyttämässä Q9550. Jäähdytystehosta en siis pysty sanomaan, mutta kiinnitysmekanismi on asiallinen ja muuten jäähy vaikuttaa hintaansa nähden laadukkaalta.
Jos haluaa olla tarkka rahoistaan, tilaisin kuitenkin jäähyn jolla on enemmän näyttöjä käyttötesteistä.
 
Jees, katseltava revikoita tuolta 40-60eur haarukassa olevista coolereista. Tosiaan sigun R5 3600:lle tulossa.
 
Nyt tarvittaisiin apua komponenttien valintaan kopan tuulettamiseksi. Koppa siis Define S, joka valittu sillä perusteella, että on tilaa ja sopii 140 mm tuulettimet. Tällä hetkellä asennettuna on Bitfenix Spectre Pro poistotuulettimena ja kopan mukana tulleet 2 x GP-14 + Silent 120 tulopuhaltimina. Olin typerästi ajatellut, että kyllähän 3 tulopuhallinta jaksaa paineistaa kotelon, kun nimellisesti ilmavirtauskapasiteettia on tuplat vrt. poisto ja pistin vielä alennuskaapelin tuohon 120 mm puhaltimeen. Tuli sitten sattumalta katsottua kopan takaa, puhaltaako rei'istä. No toisin kävi, alipaineella on ainakin osittain koppa.

Rupesin tutkailemaan tilannetta tarkemmin, niin ilmeisesti noiden Fractalin puhaltimien paineenkorotus on niin olematon, että eihän ne suodattimen läpi sitten läheskään nimellisilmamääräänsä vedä. Otin alennuskaapelin pois pikkupuhaltimesta, mutta edelleen ilmeisesti kovemmilla kierroksilla tulopuhaltimien ilmamäärä ei jaksa nousta yhtä sähäkästi kuin poiston.

Kaikki puhaltimet on 3-pin, poisto ja 2 GP-14 tulopuhallinta emon headerissä kiinni, pikkupuhallin PSU Molexin kautta, kun epäilin, ettei virta emon headerissä (vain 1 kpl) riitä.

Konetta käytetään foldaamiseen ja vehkeet käyvät siis kovalla kuormalla koko ajan. Pitäisi olla jämäkät ilmanvaihtovehkeet. Olin ajatellut, että PWM on turhaa hifistelyä, varsinkin, kun osa pitäisi kuitenkin kytkeä vakiokierroksilla suoraan PSU:n kautta.

Meinasin mennä kauppaan ja ostaa saman tien yhden Noctuan NF-A14 FLX 3-pin -puhaltimen pikkupuhaltimen paikalle. Ajattelin nyt kuitenkin kysyä ammattimiehiltä, mites tätä nyt pitäisi lähestyä? Pitäisikö ostaa joku PWM fan controller ulkoisella virtasyötöllä ja laittaa PWM-puhaltimet? Miksi?

Vai vaihdanko tulopuhaltimet pykälittäin tollasiksi 3-pin Noctuan puhaltimiksi (tai vastaaviksi yhtä laadukkaiksi) kaikki tyynni, kuten suunnittelin? Tulipa pitkä johdanto...
 
Kiitos.

Näyttää siltä , että tuo on tehty NH-D15 vastaan, mutta Noctua voittaa sen silti. Lisäksi tuossa Arcticissa on isojen muistikampojen kanssa ongelmia.

Sääli, ei saatu Noctualle halvempaa vastinetta. Ehkä tulevaisuudessa Arctic saa tästäkin paremmat versiot ulos.
Pitäisi tuo prossucoolerikin vaihtaa ja meinasin ostaa sellasen, että kelpaa tulevaisuudessakin. D15 ei mahdu mATX-emolleni kunnolla, mutta tuo s-malli, joka on asymmetrinen voisi sopia. Toinen on u12a-malli, mielipiteitä siitä, kumpi parempi? s-malliinkin saa toisen puhaltimen asennettua, jos vain sopii järkevästi paikalle, mutta epäilen, että muistien takia joutuu asentamaan ylös. Sinälläänhän kyseessä on vain R7 1700:n jäähdyttäminen, mutta tulevaisuudessa voi olla kovempikin mylly ja toisaalta kunnon jäähyllä voisi kokeilla vähän kellottaakin tota.

Olen ymmärtänyt, että Noctuan coolerit olisi helpommasta päästä asentaa ja ongelmia ei juuri olisi, niin meinannut päätyä niihin. Kalliin puoleisiahan ne ovat, mutta kaipa tuolla hakemisella ja asennusmateriaaleillakin on merkitystä, jos se sitten tekee "elämän helpommaksi" :)
 
Nyt tarvittaisiin apua komponenttien valintaan kopan tuulettamiseksi. Koppa siis Define S, joka valittu sillä perusteella, että on tilaa ja sopii 140 mm tuulettimet. Tällä hetkellä asennettuna on Bitfenix Spectre Pro poistotuulettimena ja kopan mukana tulleet 2 x GP-14 + Silent 120 tulopuhaltimina. Olin typerästi ajatellut, että kyllähän 3 tulopuhallinta jaksaa paineistaa kotelon, kun nimellisesti ilmavirtauskapasiteettia on tuplat vrt. poisto ja pistin vielä alennuskaapelin tuohon 120 mm puhaltimeen. Tuli sitten sattumalta katsottua kopan takaa, puhaltaako rei'istä. No toisin kävi, alipaineella on ainakin osittain koppa.

Rupesin tutkailemaan tilannetta tarkemmin, niin ilmeisesti noiden Fractalin puhaltimien paineenkorotus on niin olematon, että eihän ne suodattimen läpi sitten läheskään nimellisilmamääräänsä vedä. Otin alennuskaapelin pois pikkupuhaltimesta, mutta edelleen ilmeisesti kovemmilla kierroksilla tulopuhaltimien ilmamäärä ei jaksa nousta yhtä sähäkästi kuin poiston.

Kaikki puhaltimet on 3-pin, poisto ja 2 GP-14 tulopuhallinta emon headerissä kiinni, pikkupuhallin PSU Molexin kautta, kun epäilin, ettei virta emon headerissä (vain 1 kpl) riitä.

Konetta käytetään foldaamiseen ja vehkeet käyvät siis kovalla kuormalla koko ajan. Pitäisi olla jämäkät ilmanvaihtovehkeet. Olin ajatellut, että PWM on turhaa hifistelyä, varsinkin, kun osa pitäisi kuitenkin kytkeä vakiokierroksilla suoraan PSU:n kautta.

Meinasin mennä kauppaan ja ostaa saman tien yhden Noctuan NF-A14 FLX 3-pin -puhaltimen pikkupuhaltimen paikalle. Ajattelin nyt kuitenkin kysyä ammattimiehiltä, mites tätä nyt pitäisi lähestyä? Pitäisikö ostaa joku PWM fan controller ulkoisella virtasyötöllä ja laittaa PWM-puhaltimet? Miksi?

Vai vaihdanko tulopuhaltimet pykälittäin tollasiksi 3-pin Noctuan puhaltimiksi (tai vastaaviksi yhtä laadukkaiksi) kaikki tyynni, kuten suunnittelin? Tulipa pitkä johdanto...
Jos kolmella pinnillä haluat jatkaa, niin tilaat melkein yhden Noctuan hinnalla tämän setin: ARCTIC P14 Value Pack, 140mm laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 27,40€ ja vaihdat kaikki tuulettimet niihin.

Itsellä on käytössä noista Silent-mallit, jotka pyörivät jatkuvasti täysillä ja ovat todella hiljaiset. En kyllä kaipaa entisiä PWM-Noctuoita enää. Lämmöt ovat käytännössä samat, mutta tuulettimet eivät muuta kierroksia kokoajan.
 
Jos kolmella pinnillä haluat jatkaa, niin tilaat melkein yhden Noctuan hinnalla tämän setin: ARCTIC P14 Value Pack, 140mm laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 27,40€ ja vaihdat kaikki tuulettimet niihin.
Onko nuo sitten hyviä ja hiljaisia? Kierrokset on kovat, tokihan tiputtamalla kierrokset saa äänenkin kuriin. 22...23 dB ilmeisesti max. melu, mikä nyt ei kuulosta pahalta, kun puhallin kiertää 1700 rpm.

Entäpä sitten tuo PWM vs. 3-pin? Lähinnä kai PWM:n etu on, että kierrokset voi laskea matalammaksi, mutta se nyt ei ensisijaisesti itseäni liikuta, kun kuormalla pusketaan. Mielestäni nykyiselläänkin kone on riittävän hiljainen minimikierroksilla.
 
Onko nuo sitten hyviä ja hiljaisia? Kierrokset on kovat, tokihan tiputtamalla kierrokset saa äänenkin kuriin. 22...23 dB ilmeisesti max. melu, mikä nyt ei kuulosta pahalta, kun puhallin kiertää 1700 rpm.

Entäpä sitten tuo PWM vs. 3-pin? Lähinnä kai PWM:n etu on, että kierrokset voi laskea matalammaksi, mutta se nyt ei ensisijaisesti itseäni liikuta, kun kuormalla pusketaan. Mielestäni nykyiselläänkin kone on riittävän hiljainen minimikierroksilla.
Itsellä siis noita: ARCTIC P14 Silent, 140mm laitetuuletin, musta - 6,90€

Ei tule meteliä, vaikka pitäisi täysillä. Vaihdoin myös Fractalin omat näihin Arcticeihin ja kyllä nämä ovat ainakin omaan korvaan selvästi hiljaisemmat.

Matalat kierrokset ovat PWM:n etu, mutta kuten jo ylempänä totesin, niin tykkään näistä silenteistä paljon enemmän kuin vanhoista NF-A14 PWM tuulettimista. Eikä tarvitse säätää mitään tuuletinkäyriä tai miettiä miten tuulettimet saa reagoimaan gpu:n lämpöjen nousuun.
 
Itsellä siis noita: ARCTIC P14 Silent, 140mm laitetuuletin, musta - 6,90€

Ei tule meteliä, vaikka pitäisi täysillä. Vaihdoin myös Fractalin omat näihin Arcticeihin ja kyllä nämä ovat ainakin omaan korvaan selvästi hiljaisemmat.

Matalat kierrokset ovat PWM:n etu, mutta kuten jo ylempänä totesin, niin tykkään näistä silenteistä paljon enemmän kuin vanhoista NF-A14 PWM tuulettimista. Eikä tarvitse säätää mitään tuuletinkäyriä tai miettiä miten tuulettimet saa reagoimaan gpu:n lämpöjen nousuun.

Noissa vaan loppuu sitten mahdollisesti se ilman siirron kapasiteetti. Isommilla maksimi kierroksilla varustetuilla voi säätää sitten sitä hönkää enemmänkin (äänen kustannuksella tietenkin), tai tarpeen mukaan pitää hiljaisella. Vaikka nuo tietysti helpompia, kun ei tarvii säädöistä murehtia.
 
Itsellä siis noita: ARCTIC P14 Silent, 140mm laitetuuletin, musta - 6,90€

Ei tule meteliä, vaikka pitäisi täysillä. Vaihdoin myös Fractalin omat näihin Arcticeihin ja kyllä nämä ovat ainakin omaan korvaan selvästi hiljaisemmat.

Matalat kierrokset ovat PWM:n etu, mutta kuten jo ylempänä totesin, niin tykkään näistä silenteistä paljon enemmän kuin vanhoista NF-A14 PWM tuulettimista. Eikä tarvitse säätää mitään tuuletinkäyriä tai miettiä miten tuulettimet saa reagoimaan gpu:n lämpöjen nousuun.
Siis säädöthän onnistuu varsin helposti BIOSista sekä CPU- että kotelo-faneille: tekee vaan lämpötilakäyrän ja prosenttiohjeen. Mielestäni olen sen jo suurin piirtein OK sommitellut, nyt pitäisi saada vain lämpöjä alas ja ilmaa sisään. Sittenhän puhaltimen kierroksetkin laskee, jos puhaltimessa on paineennostokykyä liikuttaa ilmaa.
 
Noissa vaan loppuu sitten mahdollisesti se ilman siirron kapasiteetti. Isommilla maksimi kierroksilla varustetuilla voi säätää sitten sitä hönkää enemmänkin (äänen kustannuksella tietenkin), tai tarpeen mukaan pitää hiljaisella. Vaikka nuo tietysti helpompia, kun ei tarvii säädöistä murehtia.
Sitä itsekin pelkään, kun katselin tuota silent-versiota, joka oleellisesti samankaltainen. Eihän siinä paineennostoa sitten enää paljon ole 950 rpm:llä. Olen ymmärtänyt, että Noctuan etu nimenomaan on kova paineenkorotus ilman mahdottomia kierroksia. Tuo mainitsemani NF-A14 FLX esim tekee LNA-kaapelilla 1,2 mmH2O vrt vaikkapa Fractal GP-14 samalla kierrosluvulla 0,71. Tod.näk. ilma liikkuu suodattimen läpi paljon paremmin kuin Fractalin puhaltimella.

P14 Silentissa onkin sitten vain 0,6 mmH2O @950 rpm.
 
Ja niinhän se näkyy olevan, että nyt kun tuli CPU-kuorma päälle, niin Bitfenixin Spectre vetää kopan alipaineelle. Perhana sentään, mahtaakohan 1 Noctua edes riittää tässä, tuossa Bitfenixissä on aika kova kapasiteetti ja saa imeä ilman painehäviötä ainoana vastuksena kopan poistoritilä.

Mietin sitäkin, että poiston saisi virtauksen kannalta paremmaksi ja melua pienemmäksi, kun leikkaan terällä pois sen reikälevyn, hommaan vanhanmallisen sormisuojan ja asennan sen puhaltimen kanssa samoihin reikiin. Hiukan työläs homma vaan, kun pitää peittää hyvin, ettei mene metallipuru koppaan sisälle. Ei viitsisi kaikkea purkaa.

1603284089442.png
 
Viimeksi muokattu:
Noissa vaan loppuu sitten mahdollisesti se ilman siirron kapasiteetti. Isommilla maksimi kierroksilla varustetuilla voi säätää sitten sitä hönkää enemmänkin (äänen kustannuksella tietenkin), tai tarpeen mukaan pitää hiljaisella. Vaikka nuo tietysti helpompia, kun ei tarvii säädöistä murehtia.
Alunperin ihan noita perus P14:ää, PWM:llä tai ilman, suosittelenkin. Mutta, kun niiden melu arvelutti, niin sitten suosittelin noita silentteja. P12/14 ovat täällä eniten suositellut hinta-laatusuhteltaan ja takuultaan erinomaiset tuulettimet. Jos kaipaa jotain muuta niin sitten saa itse ihan vapaasti valita. Ja jos on niitä Noctuoita sinne koteloon jo mallaillut, niin sitten laittaa sellaiset.
 
Mietin sitäkin, että poiston saisi virtauksen kannalta paremmaksi ja melua pienemmäksi, kun leikkaan terällä pois sen reikälevyn, hommaan vanhanmallisen sormisuojan ja asennan sen puhaltimen kanssa samoihin reikiin. Hiukan työläs homma vaan, kun pitää peittää hyvin, ettei mene metallipuru koppaan sisälle. Ei viitsisi kaikkea purkaa.
Esim. sanomalehden sivun voi teipata koteloon sillä lailla että työstöjämät jäisivät siihen/ohjautuisivat ulos.



Pitäisi tuo prossucoolerikin vaihtaa ja meinasin ostaa sellasen, että kelpaa tulevaisuudessakin. D15 ei mahdu mATX-emolleni kunnolla, mutta tuo s-malli, joka on asymmetrinen voisi sopia. Toinen on u12a-malli, mielipiteitä siitä, kumpi parempi?
Scythen Mugen 5 on NH-U12A:n järeysluokassa.
Arctic P12 PST malleilla saisi halvalla kaksi tuuleinta siihenkin. (kahdet kiinnikkeet jäähyn mukana)
 
Nyt on ollut kokeilussa P14 PWM, P12 PWM ja BioniX F140 PWM. Ei nämä Noctuan tuulettimia mielestäni voita. Noctuan käyntiääni on "puhdas" koko kierrosväli alueella. Näissä saattaa kuulua häiritseviä ääniä tietyllä kierrosnopeudella. Hintaansa nähden kuitenkin ihan ok tuuletin. BioniX maksaa jo sen verran, että sen tilalle ottaisin mielummin Noctuan Redux sarjaa.
 
Nyt on ollut kokeilussa P14 PWM, P12 PWM ja BioniX F140 PWM. Ei nämä Noctuan tuulettimia mielestäni voita. Noctuan käyntiääni on "puhdas" koko kierrosväli alueella. Näissä saattaa kuulua häiritseviä ääniä tietyllä kierrosnopeudella. Hintaansa nähden kuitenkin ihan ok tuuletin. BioniX maksaa jo sen verran, että sen tilalle ottaisin mielummin Noctuan Redux sarjaa.

F140 on vanha BioniX ja sen kyllä kuulee, jos pistät maksimikierrokset. Eikä edes vähän häiritsevästi, vaan se on taas imuri. Itsellä tosin vain F120, mutta olettaisin tuota samaa isoveljestään.
 
F140 on vanha BioniX ja sen kyllä kuulee, jos pistät maksimikierrokset. Eikä edes vähän häiritsevästi, vaan se on taas imuri. Itsellä tosin vain F120, mutta olettaisin tuota samaa isoveljestään.
Ei noissa maksimi kierrokset ole ongelma. Tai no kyllä niistä lähtee sen verran ääntä kuin voi olettaa jostain 2k rpm tuulettimesta. Pahin on että tuo esim. Bionix piti sellaista whoos ääntä jollain 20% nopeudella. Nuo p sarjalaiset oli hiukan parempia. Voisiko niiden paksumpi kehikko auttaa?
 
Nyt on ollut kokeilussa P14 PWM, P12 PWM ja BioniX F140 PWM. Ei nämä Noctuan tuulettimia mielestäni voita. Noctuan käyntiääni on "puhdas" koko kierrosväli alueella. Näissä saattaa kuulua häiritseviä ääniä tietyllä kierrosnopeudella. Hintaansa nähden kuitenkin ihan ok tuuletin. BioniX maksaa jo sen verran, että sen tilalle ottaisin mielummin Noctuan Redux sarjaa.

Omat kokemukseni ovat osin samanlaisia. Arctic P14 PWM tosiaan pitää tietyillä kierrosluvuilla epämiellyttävää ääntä. Niin pitää Noctua NF-A14 PWM:kin, mutta sillä vältettäviä kierroslukuja on vähemmän. Lisäksi Arctic tärisee enemmän, ja vetelähköön peltiin kiinnitys täytyi tehdä kumitapeilla resonointien välttämiseksi.

Noctuan A14-mallissa on kuitenkin yksi hyvin ikävä piirre: se ei todellakaan ole mikään hiljainen tuuletin. Monilla kierrosluvuilla ääntä lähti korvakuulolta arvioituna selvästi Arcticia enemmän. Tässä ei ilmeisesti edes ollut resonansseista kyse, ainakaan kumitappikiinnitys ei vaimentanut Noctuan ääntä ollenkaan, ja melutaso oli korkea myös kotelon ulkopuolella testattuna. Toki Noctua tuottaa myös Arcticia voimakkaamman virtauksen, mutta ero tasoittuu huomattavasti, jos virtausta vastustaa esim. pölysuodatin. Asia näkyi myös Hardwareluxxin testissä: virtaukset ja äänenvoimakkuudet 1000 rpm vauhdilla.

Itselleni Arctic oli noista kahdesta lopulta parempi vaihtoehto. Säätöä se vaati, mutta Noctuan melutason saaminen kuriin vaati niin alhaisia kierrosnopeuksia, että ilmaa ei pölysuotimen läpi pahemmin enää virrannut.
 
Omat kokemukseni ovat osin samanlaisia. Arctic P14 PWM tosiaan pitää tietyillä kierrosluvuilla epämiellyttävää ääntä. Niin pitää Noctua NF-A14 PWM:kin, mutta sillä vältettäviä kierroslukuja on vähemmän. Lisäksi Arctic tärisee enemmän, ja vetelähköön peltiin kiinnitys täytyi tehdä kumitapeilla resonointien välttämiseksi.

Noctuan A14-mallissa on kuitenkin yksi hyvin ikävä piirre: se ei todellakaan ole mikään hiljainen tuuletin. Monilla kierrosluvuilla ääntä lähti korvakuulolta arvioituna selvästi Arcticia enemmän. Tässä ei ilmeisesti edes ollut resonansseista kyse, ainakaan kumitappikiinnitys ei vaimentanut Noctuan ääntä ollenkaan, ja melutaso oli korkea myös kotelon ulkopuolella testattuna. Toki Noctua tuottaa myös Arcticia voimakkaamman virtauksen, mutta ero tasoittuu huomattavasti, jos virtausta vastustaa esim. pölysuodatin. Asia näkyi myös Hardwareluxxin testissä: virtaukset ja äänenvoimakkuudet 1000 rpm vauhdilla.

Itselleni Arctic oli noista kahdesta lopulta parempi vaihtoehto. Säätöä se vaati, mutta Noctuan melutason saaminen kuriin vaati niin alhaisia kierrosnopeuksia, että ilmaa ei pölysuotimen läpi pahemmin enää virrannut.
Testituloksissa näkyy se mitä pelkäsin, eihän tuo suodattimen ja ritilän läpi menevä ilmavirtaus ole kuin murto-osa nimellisestä max. virtauksesta. Näin ollen vaikka tuntuisi olevan ylikapasiteettia tulopuolella, se ei ole sitä kuin paperilla. Käytännössä vaaditaan siis useimmiten 4 tuuletinta, joista yksi poistoksi ja 3 tulopuhallinta. Suodattimen ollessa puhdas voi olla toivoa saada koppa ylipaineelle.

Vaihtoehtoisesti pitää esim. kopassa vakkarituulettimen poistona ja hankkii selvästi tehokkaammat tulopuhaltimet. Lisäksi tulopuhaltimissa pitää katsoa paineenkorotus, jos meinaa jotain saada suodattimen läpi. Sen sijaan poistopuhaltimena voisi olla äänen kannalta edullista, jos olisikin joku "löysempi" tuuletin siellä. Kova paineenkorotus aiheuttaa vääjäämättä aina resonanssia lavoissa, minkä huomasin korvakuulolla myös Noctuan puhaltimissa vrt. Fractalin GP-14. Se vain on sen merkki, että jotain myös oikeasti tapahtuu.

Tajusin myös, että mullahan on itselläni mahdollisuus mittailla noita ilmamääriä, löytyy tuollainen anemometri, jota em. testeissäkin oli käytetty. Epäilen, että testaus ei välttämättä ole ollut ihan luotettavaa, jos painepuolelta on mitattu, koska ilma on pyörteistä painepuolella varsinkin, kun "kanava" perässä on pyöreä. Luotettavampi mittaustulos olisi saatu puhatimen imupuolelta asentamalla suodatin putken toiseen päähän ja mittaamalla ilmamäärää sen pinnalta. Täytyypä mittailla tuosta suodattimen pinnalta, paljonko ilmaa koneeseen nyt menee.
 
Nyt on ollut kokeilussa P14 PWM, P12 PWM ja BioniX F140 PWM. Ei nämä Noctuan tuulettimia mielestäni voita. Noctuan käyntiääni on "puhdas" koko kierrosväli alueella. Näissä saattaa kuulua häiritseviä ääniä tietyllä kierrosnopeudella. Hintaansa nähden kuitenkin ihan ok tuuletin. BioniX maksaa jo sen verran, että sen tilalle ottaisin mielummin Noctuan Redux sarjaa.
Itselläkin P14 Silent päästeli häiritseviä ääniä tietyillä kierrosalueilla. En voi varauksetta suositella. Jos saa pystyy ajamaan halutulla nopeudella ilman niitä häiritseviä ääniä, niin sitten voi olla ihan ok kotelotuulettimena.

En tiedä sitten mikä olisi paras moottoriltaan. Scythen Kaze Flex 14cm versio voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus kotelotuulettimeksi (ainakin poistopuolelle), mutta saatavuus Suomessa on olematon.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki Noctuan 120/140mm malliset tuulettimet läpikäyneenä en kyllä enää mistään hinnasta ottaisi niitä P12/14 PWM/Silentien ylitse. Aivan tolkuton brändi-ylihinta ruskeista tuulettimista. Eivätkä todellakaan ole 3-4 kertaa parempia, kuten hinnasta voisi joku päätellä.
 
Noniin fuma2 testattu 3900x kaverina, vastuksena oli noctua d15 yhdellä tuulettimella, toisen tuulettimen mahtuminen millistä kiinni meshify c kotelossa omilla muisteilla. Tuossa lämpöjä 10min cine r20 jälkeen, noctuan kanssa hwinfo ehti olemaan pidempää päällä, mutta kone vaan idlasi tuota cinea lukuunottamatta. Setuppina Arctic p14 pst edessä x2 @1050rpm ja takana yksi arctic p12 @ 1200rpm, prossujäähyjen asetukset vakiona, mutta cinen aikana molemmissa kierrokset nousivat maksimeihin, fuma 1200rpm ja noctua 1500rpm.
fuma2.jpgNoctua d15.png
20201024_005246.jpg
 
Noniin fuma2 testattu 3900x kaverina
Katsoitko jäähyn pohjan tarkemman muodon ja sen kuinka se sopi Ryzenille?
Eli oliko jäähyn pohja suora istuen hyvin prossun heatspreaderiin, vai kuinka kupera jääden "keikkumaan"?

On tullut vastaan tapaus missä yhdellä käyttäjällä oli Mugen 5:n kanssa todennäköisesti tätä samaa ongelmaa:
 
No sanotaanko näin, että en katsonut kuinka suora tuo oli pohjasta, mutta keilasin ensimmäisen asennuksen... Unohdin meinaa repiä sen muovikalvon kuulerin pohjasta(lämmöt nousi 95 välittömästi ja kooleri tuntui viileältä.) :lol: :facepalm: Mulla on siis kaks fuma 2. Mutta ainakin tuon perusteella voisi olettaa että suht tasaisesti levinnyt, eikä mitään heilumista ole havaittavissa kun jäähy ruuvattu paikoilleen.
@E.T

Edit: En antanut tuon olla vapaana prossun päällä, koska oletan, että fuma2 painopiste ei ole keskellä->kaatuu.. Mutta cinen perusteella ainakin 1.5-astetta viileämpi kuin noctua "d15s".

20201024_015836.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kyllä ihmetellä miten on mahdollista unohtaa tuo suojamuovi coolerin/blokin pohjaan. :beye:

"tyrimiset raudan kanssa" -threadissa oli useampikin vastaava. :btooth:
No jep, mullakin jäähyn asennuksia takana varmaa semmonen +50-100 ja ekaa kertaa unohtui toi läpyskä. Alkaa vanhuus painamaan. :geek:

Edit. Ei tosin uusia koolereita ole noin paljoa tullut asenneltua.. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin Fuma 2:n tilaukseen... Eiköhän se aja asiansa. Hinta on ainakin hyvä.

Tulikin jo hieman fiilisteltyä ja asenneltua emo+muistit+ssd. Virtanappulan ym. kaapelit pitää vielä laitella paikoilleen (ärsyttävää nysväämistä). Luultavasti vaihdan tuon etu USB3:n sijaintia tuohon toiseen. Phanteksin fan hubin kaapeli oli sen verran lyhyt, että sille pitää hommata jatkojohto, niin saa "oikeaoppisesti" tuonne alas laitettua. Tuolla ylhäällä olisi pump pwm headeri...
IMG_20201024_113616.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No sanotaanko näin, että en katsonut kuinka suora tuo oli pohjasta, mutta keilasin ensimmäisen asennuksen... Unohdin meinaa repiä sen muovikalvon kuulerin pohjasta(lämmöt nousi 95 välittömästi ja kooleri tuntui viileältä.) :lol: :facepalm: Mulla on siis kaks fuma 2. Mutta ainakin tuon perusteella voisi olettaa että suht tasaisesti levinnyt, eikä mitään heilumista ole havaittavissa kun jäähy ruuvattu paikoilleen.
Pitäisi olla jotain lämpöä johtavaa materiaalia kuten grafiittia tuo suojus lämpöeristeen sijaan...
Paikalleen ruuvaus kyllä painaa jäähyn tukevasti kiinni, mutta huono istuvuus tuntuisi sitä ennen.

Ei-suoria pohjia ei ole helppo tehdä tarkasti halvalla/nopeasti, niin voi olla jonkin verran yksilövaihtelua ja paremmin Ryzeneilla toimiva.
Ja kyllä Noctuoissakin on Intelille optimoidut kuperan muotoiset pohjat TweakTownin mukaan.
Jollain suoralla esineellä on helppo katsoa jäähyn pohjan muoto jäähyn ollessa irrallaan.


Pakko kyllä ihmetellä miten on mahdollista unohtaa tuo suojamuovi coolerin/blokin pohjaan. :beye:

"tyrimiset raudan kanssa" -threadissa oli useampikin vastaava. :btooth:
Se vain jäähyn pohjan kokoinen suojamuovihan on kirjas ja läpinäkyvä, niin eiköhän se kiireessä voi jäädä huomaamatta.
Silloin sen huomaamatta jääminen olisi hankalammin selitettävissä, jos se olisi räikeän värinen kuten punainen.
 
Mahdollista kyllä, mutta onhan noissa aina ne tekstit "REMOVE BEFORE USE" tms. ja luulisi tuon nyt tulevan huomatuksi kun cooleria pyörittelee käsissään. :comp:
Mullahan oli jo inteliin vastaava jäähy asennettu, joten muistijälki todennäköisesti seuraava->tarra poistettu jäähystä. Ei sitä hirveesti tullut väsyneenä pyöriteltyä, asennus vaan ja kovaa ajoa. :)
 
Itse löin aamulla paikalle NH-U12A:n ja kun ekaa kertaa olin tämmöstä operaatiota tekemässä, niin mikään ei unohtunut, kun jo etukäteen katselin youtubet yms. millaset rekkulat Wraithin alta paljastuu ja miten tuo homma luistaa :D

No, kaipa tuo ihan onnistui. Itsellänihän on toki vain R7 1700, joten ylikapasiteettia on jäähyssä aika lailla. Täydessä rasituksessa foldatessa prosessori on 56 °C ja tehokkaampi jäähy vrt. Wraith aiheutti juuri sen mitä halusinkin, kotelotuulettimien kierrokset putosi reilu 200 rpm ja teki koneesta erittäin hiljaisen. Tollasen stock coolerin ongelma on tietenkin myös se, että se pöllyttää lämmintä ilmaa pitkin emon pintaa joka suuntaan, eikä tornicoolerin tapaan ohjaa sitä poistopuhaltimen imupuolelle. Kotelotuulettimien käyrät olen asetellut niin, että alle 60 °C alkaa kierrokset jo nousta rivakasti. Joten tuulettimet säätyivät automaattisesti hienosti alaspäin, kun lämpötilat laski selvästi.

Kokovalinta oli hyvin selvä, ei tälle mATX-emolla mitään 140 mm jäähyjä asennella. Nyt oli juuri sopivat reilu puoli senttiä näyttikseen ja muistit jää näkyviin etutuulettimen alta. Merkkivalinta taas oli sitä myöten selvä, että amatöörille opastusta ja ohjeita sekä mallisuorituksia oli hyvin tarjolla. Siitä sitten maksettiin myös aika selvää premiumia :D
 
5900x :lle mietin valkoista ilmajäähyä. Tavoitteena mahdollisimman hiljainen kokoonpano. Kotelo todennäköisesti be quiet! Pure Base 500DX tai fractal design define 7.

Phanteks PH-TC14PE on vahvasti harkinnassa.

Hinta on ok, mutta mietityttää onko tuo kokonsa puolesta ulkonäkömielessä överi.
ARCTIC Freezer 34 eSports DUO valkoisena olisi sirompi vaihtoehto mikäli käytännön hyöty jäisi tuossa phanteksin murkulassa mitättömäksi (hiljaisuus ja kellotuspotentiaali)
 
5900x :lle mietin valkoista ilmajäähyä. Tavoitteena mahdollisimman hiljainen kokoonpano. Kotelo todennäköisesti be quiet! Pure Base 500DX tai fractal design define 7.

Phanteks PH-TC14PE on vahvasti harkinnassa.

Hinta on ok, mutta mietityttää onko tuo kokonsa puolesta ulkonäkömielessä överi.
ARCTIC Freezer 34 eSports DUO valkoisena olisi sirompi vaihtoehto mikäli käytännön hyöty jäisi tuossa phanteksin murkulassa mitättömäksi (hiljaisuus ja kellotuspotentiaali)
Omalle 3900X:lle toi Arctic 34 oli vähän heppoinen, eli ottaisin pykälää raskaamman jäähyn 5900X:lle.
 
Itse löin aamulla paikalle NH-U12A:n ja kun ekaa kertaa olin tämmöstä operaatiota tekemässä, niin mikään ei unohtunut, kun jo etukäteen katselin youtubet yms. millaset rekkulat Wraithin alta paljastuu ja miten tuo homma luistaa :D

No, kaipa tuo ihan onnistui. Itsellänihän on toki vain R7 1700, joten ylikapasiteettia on jäähyssä aika lailla. Täydessä rasituksessa foldatessa prosessori on 56 °C ja tehokkaampi jäähy vrt. Wraith aiheutti juuri sen mitä halusinkin, kotelotuulettimien kierrokset putosi reilu 200 rpm ja teki koneesta erittäin hiljaisen. Tollasen stock coolerin ongelma on tietenkin myös se, että se pöllyttää lämmintä ilmaa pitkin emon pintaa joka suuntaan, eikä tornicoolerin tapaan ohjaa sitä poistopuhaltimen imupuolelle. Kotelotuulettimien käyrät olen asetellut niin, että alle 60 °C alkaa kierrokset jo nousta rivakasti. Joten tuulettimet säätyivät automaattisesti hienosti alaspäin, kun lämpötilat laski selvästi.

Kokovalinta oli hyvin selvä, ei tälle mATX-emolla mitään 140 mm jäähyjä asennella. Nyt oli juuri sopivat reilu puoli senttiä näyttikseen ja muistit jää näkyviin etutuulettimen alta. Merkkivalinta taas oli sitä myöten selvä, että amatöörille opastusta ja ohjeita sekä mallisuorituksia oli hyvin tarjolla. Siitä sitten maksettiin myös aika selvää premiumia :D

Täytyy kyllä antaa pisteet sinne, kun uskalsit ostaa pikkutornin parilla tuulettimella satasella.

Otetaan nyt verrokiksi tämä:

Verrattuna Arcticiin:
- Noctuassa on 7 lämpöputkea (vrt. 4)
- Noctuassa on järkevämpi, tasainen pohja
- Jäähyrivasto näyttää vähän paksummalta Noctuassa (ei paljoa, varmaan noiden ylimääräisten lämpöputkien takia)
- Noctuassa on mielestäni niiden linjaston absoluuttisesti parhaat tuulettimet (siis ne Gentle Typhooneilta näyttävät)
- Noctuan suurin miinus on se värimaailma..

Ne tuulettimet on oikeasti sen 30€/kpl ja kaveri on näitä ostellutkin 10v vanhaan serverikoteloonsa, että ilma kiertää..
Mielenkiintoisena yksityiskohtana, Arctic Freezer 34:een kun vaihtaisi nuo tuulettimet, se maksaisi suunnilleen saman verran kun tuo Noctua.

Hyvä hankinta, ihan mutuna tuo on tuossa kokoluokassa parhautta. Lisäksi tällä kertaa on oikeasti 30€ hintaisia tuulettimia, eikä niitä perusmalleja Noctuan mallistosta. Tietenkin.. tuo on totaalisen overkill tuolle prosessorille, varsinkin, jos et ole kellotellut.
 
Hyvä hankinta, ihan mutuna tuo on tuossa kokoluokassa parhautta. Lisäksi tällä kertaa on oikeasti 30€ hintaisia tuulettimia, eikä niitä perusmalleja Noctuan mallistosta. Tietenkin.. tuo on totaalisen overkill tuolle prosessorille, varsinkin, jos et ole kellotellut.
Kuten sanoin, kun on epävarma hankinnasta ja tietotaidoistaan, on parempi ostaa varman päälle. Tarkoitus on myös, että vaikka vaihtaisi prossun tulevaisuudessa, niin tällä pärjää. Lueskelin myös noista coolereista, että jonkun mielestä coolerit x ja y olivat hankalia asentaa, sen sijaan esim. tämän U12A:n asennusta kehuttiin helpoksi. Ja sitä se mielestäni vähintäänkin oli, erittäin selkeät ohjeet ja selkeä asennettava. Myös Noctualle pitää antaa pisteitä siitä, että heidän sivustoltaan löytyy hyvin tietoa yhteensopivuuksista eri emoille ja koteloille. No, kotelohan on itselläni sellainen, että siihen sopii mikä vaan, mutta mATX-emo on haastava.

Myös järkeilin, että 2 tuuletinta on parempi kuin yksi, jos haluaa minimoida lämpövuodot koppaan. Tässähän on yksi, joka työntää ja toinen, joka imee. Kopan poistopuhaltimelta tulee todella lämmintä ilmaa ulos ja toisaalta emon lämpötilamittaukset näyttävät erittäin maltillisia lukemia. Mielestäni 1 puhaltimen ratkaisulla on riski, että lämpö karkailee ympäri koppaa. Ja tollanen pystymallinen stock cooleri on tietenkin pahin mahdollinen ratkaisu sen kannalta.

Nythän on seuraava mielenkiintoinen haaste kokeilla prosessorin kellottelua. Näyttäisi siltä, että reserviä on, kun puhallin kiertää alle puolet maksimista.

Ja loppukommentti vielä värimaailmasta, omasta mielestäni rosteri ja ruskea sopii hienosti yhteen :) Ja nuo kotelotuulettimet ovat myös aika retrot. Ymmärrän, että ne ei ehkä RGB-maailmaan tai valkoiseen koppaan sovi, mutta isoon möhkö-Define S:ään retrovehkeet sopii oikein hyvin.
 
Noctuan puhaltimista vielä... Tuntuisi, että niitten "pärräys" kasvaa yli 1000 rpm. Nyt, kun prossucooleri ei päästä enää prossun lämpöjä leviämään ympäri koppaa, niin kotelotuulettimien kierrokset laski samalla lämpökuormituksella 700...800 rpm välille. Tällöin tuulettimet käyvät hyvin hiljaisesti. Silti ainakin puhaltaalla suodattimella nuo jaksavat ylipaineistaa kopan, poistohan on samanlainen Noctua ja kierrokset samat kuin tulopuhaltimillakin. Näyttäisi vähän siltä, että nyrkkisääntönä tulopuhaltimien ja poiston välillä pitäisi olla 3:1, jos on samanlaiset tuulettimet. Sen verran paljon suodatin verottaa ilmavirrasta. Kuten tuolla aiemmista mittaustuloksistakin kävi ilmi.
 
Vähän alkaa vaikuttamaan siltä, että tuo Fuma 2:n saatavuus on heikko... Pitäisiköhän sitä vain vaihtaa Scythe Mugen 5 Black RGB Editioniin. Tuon vilkuttimen voisi vaihtaa sitten mustaan Noctua NF-A12x25 PWM versioon sitten kun tulee ensi vuoden alussa. Luulisi tuon tyylisen jäähyn tykkäävän hieman enemmän painetta tuottavasta tuulettimesta.

Riippuu hieman siitä, sattuuko rossua saamaan sitten ensi viikolla.
 
Prosessorijäähdyttimelle olisi tarvetta. Prosessoriksi 5600x tai 5800x, saatavuudesta riippuen. Kotelona toimii be Quiet! Pure base 500dx.

Mikäs olisi järkivalinta ja kestäisi tämän Zen 3:n loppuun saakka? Ketjua lukiessa noussut esille Freezer 34, Fera 3 ja Fortis 3. Onko näistä joku paras valinta vai jokin muu? Hintaa mieluusti alle 50 €.

Kiitos avusta!
 
Prosessorijäähdyttimelle olisi tarvetta. Prosessoriksi 5600x tai 5800x, saatavuudesta riippuen. Kotelona toimii be Quiet! Pure base 500dx.

Mikäs olisi järkivalinta ja kestäisi tämän Zen 3:n loppuun saakka? Ketjua lukiessa noussut esille Freezer 34, Fera 3 ja Fortis 3. Onko näistä joku paras valinta vai jokin muu? Hintaa mieluusti alle 50 €.

Kiitos avusta!
Fortis 3 on varmaan noista mainitsemistasi tehokkain. Kaikilla kuitenkin varmasti pärjää, jos vakiona ajelee ja miksei pienillä ylikelloillakin. Mugen 5 osuisi myös hintahaarukkaasi ja olisi noista ehkä se parhain vaihtoehto.

Freezer 34 pitää sitten vakiotuulettimilla (Arctic P12 PWM) erittäin rasittavaa huminaa tietyillä kierroksilla. Vaikka muuten on hintaisekseen hyvä jäähy, niin itsellä vaihtui juuri tuo Freezer 34 NH-U14S:ään tuon huminan takia.

Edit. Saksan Amazonista Thermalrightin Macho tai ARO-M14 ovat myös hyvä vaihtoehto noin 50€ luokkaan.
 
Fortis 3 on varmaan noista mainitsemistasi tehokkain. Kaikilla kuitenkin varmasti pärjää, jos vakiona ajelee ja miksei pienillä ylikelloillakin. Mugen 5 osuisi myös hintahaarukkaasi ja olisi noista ehkä se parhain vaihtoehto.

Freezer 34 pitää sitten vakiotuulettimilla (Arctic P12 PWM) erittäin rasittavaa huminaa tietyillä kierroksilla. Vaikka muuten on hintaisekseen hyvä jäähy, niin itsellä vaihtui juuri tuo Freezer 34 NH-U14S:ään tuon huminan takia.

Edit. Saksan Amazonista Thermalrightin Macho tai ARO-M14 ovat myös hyvä vaihtoehto noin 50€ luokkaan.

Mitenkäs tuo Scythen tuulettimien kupera pohja, josta täällä on ollut puhetta? Jos vaikutus on asteen tai kaksi suuntaansa, en juuri välitä, mutta jos vaikutus on huomattava, niin kyllä se häiritsee.

Ottaisitko itse tuon Mugen 5:n näistä ehdottamistasi vaihtoehdoista?
 
Prosessorijäähdyttimelle olisi tarvetta. Prosessoriksi 5600x tai 5800x, saatavuudesta riippuen. Kotelona toimii be Quiet! Pure base 500dx.

Mikäs olisi järkivalinta ja kestäisi tämän Zen 3:n loppuun saakka? Ketjua lukiessa noussut esille Freezer 34, Fera 3 ja Fortis 3. Onko näistä joku paras valinta vai jokin muu? Hintaa mieluusti alle 50 €.

Kiitos avusta!

Minulla on Fortis 3 ajamassa 3700X:ää tuossa kotelossa.

Se voi olla vähän heppoinen tuolle 5800X:lle.
Sanoisin Grandis tai se D15:
 
5900X tulossa kunhan niitä saa. Vesileikkejä ei enää jaksa joten ilmajäähy pitäis hommata. Koppana Lian Lin PC-O11 dynamic eli Noctuan NH-D15 ei mahdu.

Eli mikä ilmajäähy kannattaa sit hommata, maksimikorkeus 155mm.
 
Mitenkäs tuo Scythen tuulettimien kupera pohja, josta täällä on ollut puhetta? Jos vaikutus on asteen tai kaksi suuntaansa, en juuri välitä, mutta jos vaikutus on huomattava, niin kyllä se häiritsee.

Ottaisitko itse tuon Mugen 5:n näistä ehdottamistasi vaihtoehdoista?
Onhan tuosta tääläkin ollut juttua. En tiedä kuinka paljon yksilöllinen vaihtelu (cpu-jäähdytin) tuohon vaikuttaa. Eli voisiko se pahimmassa mahdollisessa skenaariossa olla merkittäväkin. Toisaalta Mugen 5:stä on paljon positiivisia arvosteluja sekä Intelillä että AMD:llä.

Itse ottaisin Mugen 5:n ja, jos se ei jostain syystä suoriutuisi niin kuin pitää, niin palauttaisin ja vaihtaisin toiseen. Mutta hyvin todennäköisesti se tulee toimimaan ihan hyvin.

Törmäsin muuten ekaa kertaa juttuun, että Noctuankin pohjat olisivat kuperat, mutta ei niitäkään mun mielestä kukaan ole jättänyt sen takia suosittelematta.

hsalonen tuossa laittoikin jo tuon NH-D15:n. Jos itselle olisi tulossa 5800X, niin en säästäisi 35€ jäähyssä ja laittaisin suoraan NH-D15:n. Ei tarvitse ainakaan jossitella tai miettiä riittääkö vai eikö riitä. Lisäksi ainakin 3000-sarjan Ryzenit boostaavat korkeammalle, jos jäähdytys on kunnossa niin senkään puoleen hyvästä jäähystä ei ole haittaa. Itsellä nousivat Primessa kellotaajudet 150MHz pelkästään paremaat kotelotuulettimet vaihtamalla.

5900X tulossa kunhan niitä saa. Vesileikkejä ei enää jaksa joten ilmajäähy pitäis hommata. Koppana Lian Lin PC-O11 dynamic eli Noctuan NH-D15 ei mahdu.

Eli mikä ilmajäähy kannattaa sit hommata, maksimikorkeus 155mm.


Jos jostain vain sattuu saamaan. Jimmsilläkin avoinna koska tulee :sad:
 
hsalonen tuossa laittoikin jo tuon NH-D15:n. Jos itselle olisi tulossa 5800X, niin en säästäisi 35€ jäähyssä ja laittaisin suoraan NH-D15:n. Ei tarvitse ainakaan jossitella tai miettiä riittääkö vai eikö riitä. Lisäksi ainakin 3000-sarjan Ryzenit boostaavat korkeammalle, jos jäähdytys on kunnossa niin senkään puoleen hyvästä jäähystä ei ole haittaa. Itsellä nousivat Primessa kellotaajudet 150MHz pelkästään paremaat kotelotuulettimet vaihtamalla.


Jos jostain vain sattuu saamaan. Jimmsilläkin avoinna koska tulee :sad:

Tarkoitatko siis, ettei tuo Mugen 5 olisi tarpeeksi järeä 5800x:lle? Arvosteluissa tuota on ajettu ihan mallikkaasti myös mallistojen tehokkaammilla prosessoreilla.
 
Tarkoitatko siis, ettei tuo Mugen 5 olisi tarpeeksi järeä 5800x:lle? Arvosteluissa tuota on ajettu ihan mallikkaasti myös mallistojen tehokkaammilla prosessoreilla.
Varmasti on ja 50€ budjetilla varmaan paras vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: ahi
Miksi muuten tuo SE-AM4 versio Noctua NH-D15 coolerista on olemassa kun kerran tuo normi NH-D15 sopii myös AM4 kantaisten lisäksi muutamaan muuhunkin ja on pari euroa halvempikin?
 
Mitenkäs tuo Scythen tuulettimien kupera pohja, josta täällä on ollut puhetta? Jos vaikutus on asteen tai kaksi suuntaansa, en juuri välitä, mutta jos vaikutus on huomattava, niin kyllä se häiritsee.

Ottaisitko itse tuon Mugen 5:n näistä ehdottamistasi vaihtoehdoista?
Vaikutus riippunee prossun heatspreaderin ja jäähyn pohjan tarkemmasta yksilömuodosta.
Yksi tapaus tuli vastaan Ryzenilla ja Mugen 5:llä, missä lämmöt ei jostain syystä olleet parantuneet vakiosta.
Oli palauttanut jäähyn niin nopeaan ettei saatu selville oliko ne kovinkin kiikkerät, vai unohtuiko väliin se suojamuovi...
Sinällään jäähyn pohjan suoraksi hiominen on yksinkertainen toimenpide.


Alpenföhn Brocken 3 ei olisi Mugen 5:ttä kovin paljoa kevyempi ja suorakosketuslämpöputkien takia pohja on suora.
 
5800X on hinnaltaan sellainen ettei siinä ole juuri mitään järkeä. Ennemmin sitten suoraan se satanen lisää ja 5900X jollain 30€:n jäähyllä.

Amazonissa on nyt tarjolla Gelid Phantom 35€:lla. Arvosteluita ei hirveästi löydy, mutta ainakin testi 8700K:n kanssa lupailee hyvää suorituskykyä hintaansa nähden.
1603996282808.png
 
Vaikutus riippunee prossun heatspreaderin ja jäähyn pohjan tarkemmasta yksilömuodosta.
Yksi tapaus tuli vastaan Ryzenilla ja Mugen 5:llä, missä lämmöt ei jostain syystä olleet parantuneet vakiosta.
Oli palauttanut jäähyn niin nopeaan ettei saatu selville oliko ne kovinkin kiikkerät, vai unohtuiko väliin se suojamuovi...
Sinällään jäähyn pohjan suoraksi hiominen on yksinkertainen toimenpide.


Alpenföhn Brocken 3 ei olisi Mugen 5:ttä kovin paljoa kevyempi ja suorakosketuslämpöputkien takia pohja on suora.

Olo on kuin lapsella karkkihyllyllä, paljon hyviä vaihtoehtoja ja ongelmaksi muodostuu mikä pussi lopulta valita.
 
Minäpä käyn huomenna poistamassa tuollaisen Mugenin Jimmsiltä. Pitää katsella tuota pohjaa ja jos vaikuttaa huonolle, niin palautellaan takaisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 754
Viestejä
4 564 728
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom