Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millä jännitteellä ajat prossua ja onko kotelossa muuta ilmankiertoa? Nuo ovat varsin maltilliset kellot ko. kivelle, eikä tuo jäähy nyt ihan surkeimmasta päästä ole, joten jossain muussa on nyt vikaa.Tässä tuumailen, että onkohan paljon järkeä siirtyä AIO vesijäähdytykseen, kun nykyinen setti on i5-9600k@4.5Ghz ja kuormituksessa käy max 80c. Coolerina on tällä hetkellä Cryorig H7, jossa kaksi Noctua NF-F12 puhallinta.
1.25vcorella ajelen. Idlenä ilman kuormaa n. 45-50c, Prime95 tai F@H kuormituksessa 75-80c. Kotelossa on reilusti ilmankiertoa, koska tuo tupla noctua cryorig puhaltaa takaseinästä läpi ulos ja katossa yläpuolella on myös 140mm puhallin ja edessä 2x Fractal Design R3 140mm puhaltamassa sisään. Puhaltimia ohjaan Gigabyten SIV:llä.Millä jännitteellä ajat prossua ja onko kotelossa muuta ilmankiertoa? Nuo ovat varsin maltilliset kellot ko. kivelle, eikä tuo jäähy nyt ihan surkeimmasta päästä ole, joten jossain muussa on nyt vikaa.
Jos on kyseessä ihan pelkkä H7 niin siinä on aika vaatimattomat 3x6mm lämpöputket, näkyy nopeasti lämpökuorman kasvaessa. Jälkimmäisen tuulettimen voi laittaa takaseinään kiinni, jottei kaikkea lämmintä ilmaa pakoteta siilen läpi.
Puhaltaako tuo kattotuuletin sisään vai ulos? Jos ulos, niin voisi kuvitella, että imaisee viileää ilmaa ennen kuin prossutuuletin ehtii sitä saamaan. Tuossa periaatteessa voisi kokeilla ottaa kattotuulettimen ja prossujäähyn takatuulettimen pois ja laittaa vain yhden poistotuulettimen taakse. Tuulettimet täysillä ihan ok lukemia Primessä, mutta silti aika matalat kellot tuolle prossulle. Moni on päässyt jollain Hyper 212:lla 5Ghz lukemiin.1.25vcorella ajelen. Idlenä ilman kuormaa n. 45-50c, Prime95 tai F@H kuormituksessa 75-80c. Kotelossa on reilusti ilmankiertoa, koska tuo tupla noctua cryorig puhaltaa takaseinästä läpi ulos ja katossa yläpuolella on myös 140mm puhallin ja edessä 2x Fractal Design R3 140mm puhaltamassa sisään. Puhaltimia ohjaan Gigabyten SIV:llä.
EDIT: muokkasin hieman SIV käyriä, niin että fanit on täysillä hieman aiemmin, joten nyt tuo F@H ja Prime95 vetää noin 70-72 asteessa. Siihen toki vaikuttaa, että GPU vetää tapissa vieressä.
Silentiumpc Fortis3. Grandiksesta vaikea luvata pohjan suoruutta.Kun tuo Mugen 5 nyt on hypännyt ei-suositeltavien listalle Ryzeneiden kanssa kuperan(?) pohjansa takia, niin mikäs olisi vastaava, suositeltava jäähy? Jos haluaa pykälää parempaa, kuin esim. Arctic Freezer 34, muttei kuitenkaan halua maksaa esim. NH-D15s:n vertaa. Olisi tulossa luultavasti 3800XT:n tai 3900X:n päälle.
Kun tuo Mugen 5 nyt on hypännyt ei-suositeltavien listalle Ryzeneiden kanssa kuperan(?) pohjansa takia, niin mikäs olisi vastaava, suositeltava jäähy? Jos haluaa pykälää parempaa, kuin esim. Arctic Freezer 34, muttei kuitenkaan halua maksaa esim. NH-D15s:n vertaa. Olisi tulossa luultavasti 3800XT:n tai 3900X:n päälle.
Pohjan kuperuudessa lienee yksilövaihtelua.Ihan mutulla tuntuu, että täällä liioteillaan sitä kuperuutta ja ihan hyvä se kuitenkin on. Ei toki ole (tuoretta) Mugenia, mutta Datatronicin Fortis 3 tuli 2kk odottelun jälkeen juuri postista..
Fuma 1 oli ainakin todella hyvä jäähy ja kelpasi aikoinaan ajella i5-8600K @5GHz huoletta. Testien perusteella ei pitäisi Fuma 2 olla ainakaan huonompi. Muita hyviä tuon hintaluokan jäähyjä ainakin Scythen Ninja 5 joka taitaa olla hiljaisimpia coolereita, hintana tosin se, ettei pärjää raskaasti kellotettujen prossujen kanssa 'high-end' coolereille.NR200 buildiin jäähy mietinnässä ja olen rajannut vaihtoehdot Scythe Fuma 2 tai Mugen 5. Onko joku järkevä syy ottaa Mugen Fuman sijaan? Tässä keskustelussa Mugen 5 on yksi suositelluimmista, miksi 5€ kalliimpi ja paremmin suoriutuva Fuma ei ole yhtä suositeltu? Kiveksi tulee aluksi 3300x ja aikanaan 4700x
E: Saa ehdottaa myös muita alle 60€ jäähyjä.
No Fuma 2 ei ole ollut olemassa ja varsinkaan saatavilla niin pitkään kuin Mugen 5, niin luonnollisesti sitä ei ole paljoa suositeltu.NR200 buildiin jäähy mietinnässä ja olen rajannut vaihtoehdot Scythe Fuma 2 tai Mugen 5. Onko joku järkevä syy ottaa Mugen Fuman sijaan? Tässä keskustelussa Mugen 5 on yksi suositelluimmista, miksi 5€ kalliimpi ja paremmin suoriutuva Fuma ei ole yhtä suositeltu? Kiveksi tulee aluksi 3300x ja aikanaan 4700x
E: Saa ehdottaa myös muita alle 60€ jäähyjä.
Voisitko lopettaa tuosta Scythen kuperuudesta kirjoittamisen joka ketjuun. Itselläni on Fuma 2 ja ei mitään ongelmia Ryzenin kanssa. Myös netin testien perusteella Fuma 2 ei ole mitenkään erikoisesti huonompi Ryzenien kanssa.No Fuma 2 ei ole ollut olemassa ja varsinkaan saatavilla niin pitkään kuin Mugen 5, niin luonnollisesti sitä ei ole paljoa suositeltu.
Kumpikin ovat kyllä 8 ydin Ryzenille riittäviä.
Tosin kumpikin on myös Intelin koveraan päin oleville heatspreadereille optimoidulla kuperalla pohjalla ja sen suoraksi hiominen olisi hyväksi.
AMD kun käyttää tasaisehkoa/keskeltä jopa aavistuksen kuperaa heatspreaderiä, jolloin hyvän kontaktin alue jää pieneksi.
Siihen kun sitten yhdistetään chiplet-rakenteen epäkeskosti sijaitseva lämmöntuotto, niin jäähdytysteho ei ole optimaalisimmillaan.
Tuossa on yhdellä jäähyllä vertailua
Grinding radiator bottom: Intel and convex become AMD and concave | Reader test and picture story | igor'sLAB
Nämä ovat suorapohjaisia jäähyjä.
SilentiumPC Fortis 3 HE1425 v2 -prosessorijäähdytin - 40,90€
Alpenföhn Brocken 3 -prosessorijäähdytin - 47,90€
No selitäppäs sitten miksi jäähyn pohjan suoristaminen sai aikaan todella rajusti paremman tahnan leviämiskuvion ja laski lämpöjä reilusti ja lopetti throttlauksen:Voisitko lopettaa tuosta Scythen kuperuudesta kirjoittamisen joka ketjuun. Itselläni on Fuma 2 ja ei mitään ongelmia Ryzenin kanssa. Myös netin testien perusteella Fuma 2 ei ole mitenkään erikoisesti huonompi Ryzenien kanssa.
Riittää helposti. Seuraava askel tuosta on joku järeä nestejäähy.Riittääkö noctuan d15 10900k:lle vai meneekö päivittelyksi..?
Arctic Freezer 34 jäähdyttää sen kevyesti ja kestää myös 8 ytimiset hyvin.Mikä jäähy 3600X:lle? Toi mukava tuleva kelpais mutta pitää ihan älytöntä meteliä. Eli halpa ja hiljainen hakusessa, jäähdytysteho tietty plussaa mutta kuhan nyt jaksaa tätä prossua ajella. Kellotusta ei tule tapahtumaan.
Vaatisi aika reilusti reikiä kotelossa että ilma pääsisi hyvin ulos.Koppana Phanteks P500A. Yhteensä 6 kpl 140mm tuulettimia. Onko järkevää laittaa kaikki muut puhaltamaan sisään paitsi takatuuletin? Eli toisin sanoen edestä 3 kpl ja ylhäältä 2 kpl sisään?
Vaatisi aika reilusti reikiä kotelossa että ilma pääsisi hyvin ulos.
Ennemmin kannattaa lähteä siitä että myös katossa olisi poisto, koska lämmin ilmahan haluaa luonnostaan ylöspäin.
Etummainen kattotuuletin on kyllä sellainen että voisi alkaa imeä ulos suoraan etutuulettimelta tulevaa ilmaa.
Tarkoitushan on saada uutta ilmaa jäähdytystä tarvitseville osille ja lämmennyttä ilmaa ulos.
Kaksi poistotuuletinta ja esim. jokunen korttipaikan peitelevy irti voisivat saada hyvän ilmavirran.Eli käytännössä voisi olla järkevämpää jättää vaikka se etummainen ylätuuletin kokonaan pois ja mennä viidellä tuulettimella?
Jep, edestä 3kpl puhaltaa sisään, ja takana ja ylhäällä takimmainen puhaltavat ulos.Eli käytännössä voisi olla järkevämpää jättää vaikka se etummainen ylätuuletin kokonaan pois ja mennä viidellä tuulettimella?
Mitenkäs mitataan oikeaoppisesti minkälainen jäähy sopii muistien kanssa? Gskill trident z rgb muistit näytti olevan aika korkeat mitä niitä tänään tutkiskelin kun postipekka toi. Eli miten voin olla varma että jäähy mahtuu kyseisten muistien kanssa?
Scythen Fuma 2:ssa ei se etummaisen torninkaan tuuletin blokkaa muisteja.Helpointa on ostaa jäähy, missä tuuletin ei osu muistien päälle ja kahden tuulettimen malleissahan sen etutuulettimen voi yleensä ottaa poiskin ilman suurta eroa.
Mikä jäähy tämä mahtaa olla :
https://aijaa.com/tWQtWQZhp
Ostin tori.fi pienen määrän tietokone krääsää ja tuo oli mukana. Päällä on R kirjain, oisko rajintek tms. Mukana ei ole mitään kiinnikkeitä, saako ostettua erikseen ?
Kannattaako Antecin P280 kotelon mukana tulleita tuulettimia uusia? Päälle kahdeksan vuotta pyörineet tuossa hyvin mutta saisiko uusilla tuulettimilla jotain etua noihin vanhoihin?
Jos ääni ei häiritse ja lämpötilat on kunnossa, niin miksi tarvitsisi?
Olen päivittämässä kotelon sisältöä uuteen, joten voisin nyt ennakoiden uusia myös noita kotelotuulettimia jos siitä on jotain iloa.
Katselin jonkun sivuston parin vuoden takaista"legacy" testiä NH-D14:sta uusilla faneilla ja ilmeisesti siitä saa ihan huipun uudemmilla A14 pwm-tuulettimilla. Näinkö pitäisi nuo hankkia, sitten olisi uudellekin prossulle ,kun tässä jossain vaiheessa hankkii, enemmän jäähdytystehoa.
En ole ihan varma onko nyt justiinsa täsmälleen oikea ketju tähän hommaan vaikka ilmalla nyt jäähdytelläänkin, mutta tarkoitus olisi yksi vanhempi näytönohjain availla vaihtaa tahnat ja todnäk. lämpötyynyt.
Tyynyjä ei ole yhtään kaapissa valmiina eli menee tilaushommiksi, joten kysymys kuuluukin, että näin yleisesti ottaen minkä paksuista lämpötyynyä kannattaa ostella näyttistä varten ja jos sattuukin olemaan liian ohutta niin voiko noita vain latoa päällekkäin tai sitten jos on liian paksua niin meneekö tuossa henki ja terveys?![]()
Kiitän paljon vastauksesta!Päällekkäin ladottuna ne ei taida toimia kovin hyvin.
Jos nyt on repaleista lämpötyynyä ja vanhempaa näytönohjainta niin voi kyllä ihan hyvin laittaa hiukan lämpötahnaa päälle.
Mulla oli hd7990:ssä lämpötyynyt kuin myrskyn jäljiltä ni laitoin pahimpiin paikkoihin tahnaa eikä ole ollut ongelmiä.
Liian paksu lämpötyyny saattaa venyttää piirilevyä ja hajottaa koko näytönohjaimen.
Laitoin tilaukseen 0.5 ja 1.0 mm lämpötyynyarkit, jos nämä ei kortille kelpaa niin sitten vaikka askartelen mahdollisesti repaleiset alkuperäistyynyt nippuun.Kannattaisi nyt ihan ensin yrittää ottaa selvää minkä kokoisia tyynyjä kortti käyttää. Usein myös muistin ja vaikka virransyötön tyynyt on eri paksuisia.
Peltier ottaa muutaman kerran enemmän tehoa kuin jäähdytettävä prossu. Kun prossutehot oli 10-20W, oli viritys vielä tolkullinen. Nykyään tarvitsee järeän vesijäähyn kun peltier tuottaa monta sataa wattia lämpöä. Ja prossu ei edes kulje paljon paremmin kuin pelkällä vedellä.Tuli tuossa mieleen et mihin on kadonnut peltier elementit prossusiilien kanssa, käyttääkö enää kukaan? Vai käytetäänkö enää edes veden kans?