Ilmajäähdytys yleisthredi

En ainakaan itse ostaisi Hyper212 tohon hintaan. Fortis 3 / Mugen 5 on ainakin hyviä.
Jos lisää valinnan vaikeutta tarvitset

Juu..et ainakaan helpommaksi tehnyt. :)
 
Tuo Coolerhamsteri on tolkuttoman brändiylihintainen normijäähy.
Se on tämän luokassa kaikin puolin:
ARCTIC Freezer 34 -prosessorijäähdytin - 27,90€
Kahdeksanytyimisellekin tuo on erittäin hyvä, eikä olisi huono 12 ytimisellekään.

Mugen 5 on selvästi järein/raskain, mutta Scythen Intelille optimoitu kupera pohja ei ole AMD:n suorahkon/ehkä jopa aavistuksen keskeltä kuperan heatspreaderin ja epäkeskon lämmöntuoton kanssa optimaalinen.
Hyvän kontaktin alue kun jää pieneksi ja jäähdytysteho hyötyisi jäähyn pohjan suoraksi hiomisesta.
Grinding radiator bottom: Intel and convex become AMD and concave | Reader test and picture story | igor'sLAB
Hyvä huomio tuo Mugenin pohja! :thumbsup:Olisi pitänyt lukea tätä ketjua pidemmälle. Siellähän se mainitaan muutamaan otteeseen.
 
SilentiumPC Fortis 3 EVO ARGB lähti tilaukseen. Näyttäisi olevan pieniä saatavuusongelmia, kun toimitusajat on elokuulle. Yhdessä kaupassa sitä löytyi sentään yksi hyllystä. :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tuumailen, että onkohan paljon järkeä siirtyä AIO vesijäähdytykseen, kun nykyinen setti on i5-9600k@4.5Ghz ja kuormituksessa käy max 80c. Coolerina on tällä hetkellä Cryorig H7, jossa kaksi Noctua NF-F12 puhallinta.
 
Tässä tuumailen, että onkohan paljon järkeä siirtyä AIO vesijäähdytykseen, kun nykyinen setti on i5-9600k@4.5Ghz ja kuormituksessa käy max 80c. Coolerina on tällä hetkellä Cryorig H7, jossa kaksi Noctua NF-F12 puhallinta.
Millä jännitteellä ajat prossua ja onko kotelossa muuta ilmankiertoa? Nuo ovat varsin maltilliset kellot ko. kivelle, eikä tuo jäähy nyt ihan surkeimmasta päästä ole, joten jossain muussa on nyt vikaa.
 
Jep, aika kovilta lämmöiltä kuulostaa 4.5Ghz kelloille. Ensimmäisenä kannattaa lähteä varmistamaan jännite ja kontakti. Itsellä sama prossu 4.9Ghz ja 1.316V asetuksilla ja Thermalright Macho Rev. B:llä ei pahemmin yli 70 asteen nouse lämmöt normaalissa rasituksessa.
 
Millä jännitteellä ajat prossua ja onko kotelossa muuta ilmankiertoa? Nuo ovat varsin maltilliset kellot ko. kivelle, eikä tuo jäähy nyt ihan surkeimmasta päästä ole, joten jossain muussa on nyt vikaa.
1.25vcorella ajelen. Idlenä ilman kuormaa n. 45-50c, Prime95 tai F@H kuormituksessa 75-80c. Kotelossa on reilusti ilmankiertoa, koska tuo tupla noctua cryorig puhaltaa takaseinästä läpi ulos ja katossa yläpuolella on myös 140mm puhallin ja edessä 2x Fractal Design R3 140mm puhaltamassa sisään. Puhaltimia ohjaan Gigabyten SIV:llä.

EDIT: muokkasin hieman SIV käyriä, niin että fanit on täysillä hieman aiemmin, joten nyt tuo F@H ja Prime95 vetää noin 70-72 asteessa. Siihen toki vaikuttaa, että GPU vetää tapissa vieressä.
 

Liitteet

  • IMG_0882.jpg
    IMG_0882.jpg
    1,9 MB · Luettu: 95
Viimeksi muokattu:
Jos on kyseessä ihan pelkkä H7 niin siinä on aika vaatimattomat 3x6mm lämpöputket, näkyy nopeasti lämpökuorman kasvaessa. Jälkimmäisen tuulettimen voi laittaa takaseinään kiinni, jottei kaikkea lämmintä ilmaa pakoteta siilen läpi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: W32
Jos on kyseessä ihan pelkkä H7 niin siinä on aika vaatimattomat 3x6mm lämpöputket, näkyy nopeasti lämpökuorman kasvaessa. Jälkimmäisen tuulettimen voi laittaa takaseinään kiinni, jottei kaikkea lämmintä ilmaa pakoteta siilen läpi.

Tuo "jälkimmäinen" on kiinni heatsinkissä, mutta kuvakulma hämää kun sen fanin runko on isompi kuin HS pinta, mutta muistaakseni tuo toimi paremmin.
 
1.25vcorella ajelen. Idlenä ilman kuormaa n. 45-50c, Prime95 tai F@H kuormituksessa 75-80c. Kotelossa on reilusti ilmankiertoa, koska tuo tupla noctua cryorig puhaltaa takaseinästä läpi ulos ja katossa yläpuolella on myös 140mm puhallin ja edessä 2x Fractal Design R3 140mm puhaltamassa sisään. Puhaltimia ohjaan Gigabyten SIV:llä.

EDIT: muokkasin hieman SIV käyriä, niin että fanit on täysillä hieman aiemmin, joten nyt tuo F@H ja Prime95 vetää noin 70-72 asteessa. Siihen toki vaikuttaa, että GPU vetää tapissa vieressä.
Puhaltaako tuo kattotuuletin sisään vai ulos? Jos ulos, niin voisi kuvitella, että imaisee viileää ilmaa ennen kuin prossutuuletin ehtii sitä saamaan. Tuossa periaatteessa voisi kokeilla ottaa kattotuulettimen ja prossujäähyn takatuulettimen pois ja laittaa vain yhden poistotuulettimen taakse. Tuulettimet täysillä ihan ok lukemia Primessä, mutta silti aika matalat kellot tuolle prossulle. Moni on päässyt jollain Hyper 212:lla 5Ghz lukemiin.
 
Kun tuo Mugen 5 nyt on hypännyt ei-suositeltavien listalle Ryzeneiden kanssa kuperan(?) pohjansa takia, niin mikäs olisi vastaava, suositeltava jäähy? Jos haluaa pykälää parempaa, kuin esim. Arctic Freezer 34, muttei kuitenkaan halua maksaa esim. NH-D15s:n vertaa. Olisi tulossa luultavasti 3800XT:n tai 3900X:n päälle.
 
Kun tuo Mugen 5 nyt on hypännyt ei-suositeltavien listalle Ryzeneiden kanssa kuperan(?) pohjansa takia, niin mikäs olisi vastaava, suositeltava jäähy? Jos haluaa pykälää parempaa, kuin esim. Arctic Freezer 34, muttei kuitenkaan halua maksaa esim. NH-D15s:n vertaa. Olisi tulossa luultavasti 3800XT:n tai 3900X:n päälle.
Silentiumpc Fortis3. Grandiksesta vaikea luvata pohjan suoruutta.
 
Ihan mutulla tuntuu, että täällä liioteillaan sitä kuperuutta ja ihan hyvä se kuitenkin on. Ei toki ole (tuoretta) Mugenia, mutta Datatronicin Fortis 3 tuli 2kk odottelun jälkeen juuri postista..
 
Kun tuo Mugen 5 nyt on hypännyt ei-suositeltavien listalle Ryzeneiden kanssa kuperan(?) pohjansa takia, niin mikäs olisi vastaava, suositeltava jäähy? Jos haluaa pykälää parempaa, kuin esim. Arctic Freezer 34, muttei kuitenkaan halua maksaa esim. NH-D15s:n vertaa. Olisi tulossa luultavasti 3800XT:n tai 3900X:n päälle.

BeQuiet! Dark Rock 4. Irronnut ainakin amazonista useaan otteeseen ~60€
 
  • Tykkää
Reactions: njs
Ihan mutulla tuntuu, että täällä liioteillaan sitä kuperuutta ja ihan hyvä se kuitenkin on. Ei toki ole (tuoretta) Mugenia, mutta Datatronicin Fortis 3 tuli 2kk odottelun jälkeen juuri postista..
Pohjan kuperuudessa lienee yksilövaihtelua.
Siinä missä tasopinnat ovat yksinkertaisia tehdä (pl. Intel) kuperuutta on paljon hankalampi kontrolloida ainakin jos halutaan nopea ja halpa valmistus.
 
NR200 buildiin jäähy mietinnässä ja olen rajannut vaihtoehdot Scythe Fuma 2 tai Mugen 5. Onko joku järkevä syy ottaa Mugen Fuman sijaan? Tässä keskustelussa Mugen 5 on yksi suositelluimmista, miksi 5€ kalliimpi ja paremmin suoriutuva Fuma ei ole yhtä suositeltu? Kiveksi tulee aluksi 3300x ja aikanaan 4700x

E: Saa ehdottaa myös muita alle 60€ jäähyjä.
 
NR200 buildiin jäähy mietinnässä ja olen rajannut vaihtoehdot Scythe Fuma 2 tai Mugen 5. Onko joku järkevä syy ottaa Mugen Fuman sijaan? Tässä keskustelussa Mugen 5 on yksi suositelluimmista, miksi 5€ kalliimpi ja paremmin suoriutuva Fuma ei ole yhtä suositeltu? Kiveksi tulee aluksi 3300x ja aikanaan 4700x

E: Saa ehdottaa myös muita alle 60€ jäähyjä.
Fuma 1 oli ainakin todella hyvä jäähy ja kelpasi aikoinaan ajella i5-8600K @5GHz huoletta. Testien perusteella ei pitäisi Fuma 2 olla ainakaan huonompi. Muita hyviä tuon hintaluokan jäähyjä ainakin Scythen Ninja 5 joka taitaa olla hiljaisimpia coolereita, hintana tosin se, ettei pärjää raskaasti kellotettujen prossujen kanssa 'high-end' coolereille.

Kuten aiemmin tuossa kerroin niin BeQuiet! Dark Rock 4 on myös kova valinta, mikäli sitä sattuu tarjouksesta löytymään.
 
NR200 buildiin jäähy mietinnässä ja olen rajannut vaihtoehdot Scythe Fuma 2 tai Mugen 5. Onko joku järkevä syy ottaa Mugen Fuman sijaan? Tässä keskustelussa Mugen 5 on yksi suositelluimmista, miksi 5€ kalliimpi ja paremmin suoriutuva Fuma ei ole yhtä suositeltu? Kiveksi tulee aluksi 3300x ja aikanaan 4700x

E: Saa ehdottaa myös muita alle 60€ jäähyjä.
No Fuma 2 ei ole ollut olemassa ja varsinkaan saatavilla niin pitkään kuin Mugen 5, niin luonnollisesti sitä ei ole paljoa suositeltu.
Kumpikin ovat kyllä 8 ydin Ryzenille riittäviä.

Tosin kumpikin on myös Intelin koveraan päin oleville heatspreadereille optimoidulla kuperalla pohjalla ja sen suoraksi hiominen olisi hyväksi.
AMD kun käyttää tasaisehkoa/keskeltä jopa aavistuksen kuperaa heatspreaderiä, jolloin hyvän kontaktin alue jää pieneksi.
Siihen kun sitten yhdistetään chiplet-rakenteen epäkeskosti sijaitseva lämmöntuotto, niin jäähdytysteho ei ole optimaalisimmillaan.
Tuossa on yhdellä jäähyllä vertailua
Grinding radiator bottom: Intel and convex become AMD and concave | Reader test and picture story | igor'sLAB

Nämä ovat suorapohjaisia jäähyjä.
SilentiumPC Fortis 3 HE1425 v2 -prosessorijäähdytin - 40,90€
Alpenföhn Brocken 3 -prosessorijäähdytin - 47,90€
 
Fortis 3, joka menossa kaverin buildiin, tuli postissa tänään. Itsellä käytössä Mugen 5, niin jos aikaa jää niin voisin vertailla loppuviikon aikana lämpöjä noilla.

Edit: Omassa koneessa siis, tuleepahan vaihdettua "jo" reilun puoli vuotta muhineet tahnat samalla (ja varmistettua kontakti) :D Jos oikeasti aikaa jää, niin voisin ajella suorituskykytestit vielä tällä vanhalla 1.0.0.4 AGESAn BIOSilla ja uudella 1.0.0.6:lla, kun en vielä päivittänyt ole.
 
No Fuma 2 ei ole ollut olemassa ja varsinkaan saatavilla niin pitkään kuin Mugen 5, niin luonnollisesti sitä ei ole paljoa suositeltu.
Kumpikin ovat kyllä 8 ydin Ryzenille riittäviä.

Tosin kumpikin on myös Intelin koveraan päin oleville heatspreadereille optimoidulla kuperalla pohjalla ja sen suoraksi hiominen olisi hyväksi.
AMD kun käyttää tasaisehkoa/keskeltä jopa aavistuksen kuperaa heatspreaderiä, jolloin hyvän kontaktin alue jää pieneksi.
Siihen kun sitten yhdistetään chiplet-rakenteen epäkeskosti sijaitseva lämmöntuotto, niin jäähdytysteho ei ole optimaalisimmillaan.
Tuossa on yhdellä jäähyllä vertailua
Grinding radiator bottom: Intel and convex become AMD and concave | Reader test and picture story | igor'sLAB

Nämä ovat suorapohjaisia jäähyjä.
SilentiumPC Fortis 3 HE1425 v2 -prosessorijäähdytin - 40,90€
Alpenföhn Brocken 3 -prosessorijäähdytin - 47,90€
Voisitko lopettaa tuosta Scythen kuperuudesta kirjoittamisen joka ketjuun. Itselläni on Fuma 2 ja ei mitään ongelmia Ryzenin kanssa. Myös netin testien perusteella Fuma 2 ei ole mitenkään erikoisesti huonompi Ryzenien kanssa.
 
Liitteenä kuva oman Mugen 5:n kontaktista, kyllähän tuosta ilmenee ettei pohja/IHS ihan tasainen ole.
 

Liitteet

  • IMG_0792.jpg
    IMG_0792.jpg
    2,9 MB · Luettu: 190
Voisitko lopettaa tuosta Scythen kuperuudesta kirjoittamisen joka ketjuun. Itselläni on Fuma 2 ja ei mitään ongelmia Ryzenin kanssa. Myös netin testien perusteella Fuma 2 ei ole mitenkään erikoisesti huonompi Ryzenien kanssa.
No selitäppäs sitten miksi jäähyn pohjan suoristaminen sai aikaan todella rajusti paremman tahnan leviämiskuvion ja laski lämpöjä reilusti ja lopetti throttlauksen:
Grinding radiator bottom: Intel and convex become AMD and concave | Reader test and picture story | igor'sLAB
Grinding radiator bottom: Intel and convex become AMD and concave | Reader test and picture story | Page 20 | igor'sLAB
Ei korkeatasoisessa jäähyssä kovin paljoa mieltä ole, jos se kirjaimellisesti keikkuu prossun päällä.

Ja Tweaktownin arvostelujen perusteella todella isossa osassa jäähyjä on kupera pohja, niin vastaavasti ne muidenkin tulokset muuttuvat Intel > Ryzen välillä, eikä Scythe jää ainoaksi kärsijäksi.

Voi olla että sinulla on jäähystä hieman suorempipohjainen yksilö.
Kuperia pintoja kun ei ole helppo valmistaa tarkasti halvan valmistuksen vaatimalla nopeudella ja kaarevuusvaihtelu on odotettavissa.
 
Mikä jäähy 3600X:lle? Toi mukava tuleva kelpais mutta pitää ihan älytöntä meteliä. Eli halpa ja hiljainen hakusessa, jäähdytysteho tietty plussaa mutta kuhan nyt jaksaa tätä prossua ajella. Kellotusta ei tule tapahtumaan.
Arctic Freezer 34 jäähdyttää sen kevyesti ja kestää myös 8 ytimiset hyvin.
ARCTIC Freezer 34 -prosessorijäähdytin - 27,90€
Perus 3600 ilman X=eXpensive kirjainta ja tuo olisi ollut alunperinkin parempi ja vähän halvempi yhdistelmä.
 
Koppana Phanteks P500A. Yhteensä 6 kpl 140mm tuulettimia. Onko järkevää laittaa kaikki muut puhaltamaan sisään paitsi takatuuletin? Eli toisin sanoen edestä 3 kpl ja ylhäältä 2 kpl sisään?
 
Koppana Phanteks P500A. Yhteensä 6 kpl 140mm tuulettimia. Onko järkevää laittaa kaikki muut puhaltamaan sisään paitsi takatuuletin? Eli toisin sanoen edestä 3 kpl ja ylhäältä 2 kpl sisään?
Vaatisi aika reilusti reikiä kotelossa että ilma pääsisi hyvin ulos.
Ennemmin kannattaa lähteä siitä että myös katossa olisi poisto, koska lämmin ilmahan haluaa luonnostaan ylöspäin.
Etummainen kattotuuletin on kyllä sellainen että voisi alkaa imeä ulos suoraan etutuulettimelta tulevaa ilmaa.
Tarkoitushan on saada uutta ilmaa jäähdytystä tarvitseville osille ja lämmennyttä ilmaa ulos.
 
Vaatisi aika reilusti reikiä kotelossa että ilma pääsisi hyvin ulos.
Ennemmin kannattaa lähteä siitä että myös katossa olisi poisto, koska lämmin ilmahan haluaa luonnostaan ylöspäin.
Etummainen kattotuuletin on kyllä sellainen että voisi alkaa imeä ulos suoraan etutuulettimelta tulevaa ilmaa.
Tarkoitushan on saada uutta ilmaa jäähdytystä tarvitseville osille ja lämmennyttä ilmaa ulos.

Eli käytännössä voisi olla järkevämpää jättää vaikka se etummainen ylätuuletin kokonaan pois ja mennä viidellä tuulettimella?
 
Eli käytännössä voisi olla järkevämpää jättää vaikka se etummainen ylätuuletin kokonaan pois ja mennä viidellä tuulettimella?
Kaksi poistotuuletinta ja esim. jokunen korttipaikan peitelevy irti voisivat saada hyvän ilmavirran.
(riippuen koneen osistakin)
Kunhan vain etutuulettimet eivät ole heikolla paineentuotolla.
 
Mitenkäs mitataan oikeaoppisesti minkälainen jäähy sopii muistien kanssa? Gskill trident z rgb muistit näytti olevan aika korkeat mitä niitä tänään tutkiskelin kun postipekka toi. Eli miten voin olla varma että jäähy mahtuu kyseisten muistien kanssa?
 
Mitenkäs mitataan oikeaoppisesti minkälainen jäähy sopii muistien kanssa? Gskill trident z rgb muistit näytti olevan aika korkeat mitä niitä tänään tutkiskelin kun postipekka toi. Eli miten voin olla varma että jäähy mahtuu kyseisten muistien kanssa?

Jäähdytin valmistajan sivuilla on vaihtelevasti tietoa muistikampojen max korkeudesta. Osassa jäähyistä etummaista tuuletinta voi myös nostaa, jolloin korkeammatkin muistit mahtuu. Jäähdyttimien revikoista voi tsekata mainitaanko ram clearancista & täältä voi kysyä kun kerrot mikä cooleri kysees.
Gskill trident z taisi olla 44mm korkea.
 
Helpointa on ostaa jäähy, missä tuuletin ei osu muistien päälle ja kahden tuulettimen malleissahan sen etutuulettimen voi yleensä ottaa poiskin ilman suurta eroa.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T
Helpointa on ostaa jäähy, missä tuuletin ei osu muistien päälle ja kahden tuulettimen malleissahan sen etutuulettimen voi yleensä ottaa poiskin ilman suurta eroa.
Scythen Fuma 2:ssa ei se etummaisen torninkaan tuuletin blokkaa muisteja.
 
Mikä jäähy tämä mahtaa olla :
https://aijaa.com/tWQtWQZhp

Ostin tori.fi pienen määrän tietokone krääsää ja tuo oli mukana. Päällä on R kirjain, oisko rajintek tms. Mukana ei ole mitään kiinnikkeitä, saako ostettua erikseen ?
 
Kannattaako Antecin P280 kotelon mukana tulleita tuulettimia uusia? Päälle kahdeksan vuotta pyörineet tuossa hyvin mutta saisiko uusilla tuulettimilla jotain etua noihin vanhoihin?
 
Kannattaako Antecin P280 kotelon mukana tulleita tuulettimia uusia? Päälle kahdeksan vuotta pyörineet tuossa hyvin mutta saisiko uusilla tuulettimilla jotain etua noihin vanhoihin?

Jos ääni ei häiritse ja lämpötilat on kunnossa, niin miksi tarvitsisi?
 
Olen päivittämässä kotelon sisältöä uuteen, joten voisin nyt ennakoiden uusia myös noita kotelotuulettimia jos siitä on jotain iloa.

Jos ne on niitä Antecin perustuulettimia, niin uudet on todennäköisesti tehokkaampia ja pitävät vähemmän ääntä. Voi olla noiden Anteccien laakerit viimeisillä metreillä 8v jälkeen. Tuo tehokkuus ja pienempi äänentuotto on vaan seurausta ihan normaalista kehityksestä ja P12/P14 ei paljoa maksa.

Tietenkin, jos on tyytyväinen nykyiseen suorituskykyyn, niin ei siinä muuta kuin jatkaa käyttämistä. Todennäköisesti suurin haitta on, että ne on äänekkäämpiä.
 
Katselin jonkun sivuston parin vuoden takaista"legacy" testiä NH-D14:sta uusilla faneilla ja ilmeisesti siitä saa ihan huipun uudemmilla A14 pwm-tuulettimilla. Näinkö pitäisi nuo hankkia, sitten olisi uudellekin prossulle ,kun tässä jossain vaiheessa hankkii, enemmän jäähdytystehoa.


Mikäs siinä jos raha ei ole esteenä, nuo A14 pwm fanit oli muistaakseni yli 20e kpl.
Jos kaapissa lojuu varalla 140mm tuulettimia niin testaisin niillä ensin.
 
Heti kun sai loopin kasaan niin alkaa kahden FP120 Silencion laakerit rahisemaan ihan selvästi. Vähän on pettymys vaikka on noilla toisaalta ikää aika monta vuotta. Pitää vissiin hankkia NF-P12 reduxit tilalle tuohonkin radiin kunhan tuo ääni muuttuu liian häiritseväksi.

Jos nuo ei olisi katossa kopan ja 360 radin välissä niin lähtisin kokeilemaan noita Arcticin pwm-ropelleja, mutta nykysetillä ei uskalla. Tuo on niin vittumainen työmaa vaihtaa flektit tyhjentämättä looppia, että en viitsi ottaa riskiä. Ihan lottoa kuuluuko sitä pwm-tikitystä mikä ajaa meikäläisen välittömästi hulluksi. P12 reduxit on kuitenkin halpoja ja varsinkin ~1000rpm suorituskyvyltään helvetin hyviä radiropelleja, eikä niitä tule juuri koskaan ajeltua kovempaa.

Paska homma ettei noita pwm-Silencioita oikein löydy enää ainakaan järkevään hintaan. Nuo on radikäytössä olleet vuosia ihan timanttisen hyviä, eivät pwm-tikitä ja niitä sai joskus ~10€/kpl hintaan suoraan Cooler Masterilta.
 
En ole ihan varma onko nyt justiinsa täsmälleen oikea ketju tähän hommaan vaikka ilmalla nyt jäähdytelläänkin, mutta tarkoitus olisi yksi vanhempi näytönohjain availla vaihtaa tahnat ja todnäk. lämpötyynyt.

Tyynyjä ei ole yhtään kaapissa valmiina eli menee tilaushommiksi, joten kysymys kuuluukin, että näin yleisesti ottaen minkä paksuista lämpötyynyä kannattaa ostella näyttistä varten ja jos sattuukin olemaan liian ohutta niin voiko noita vain latoa päällekkäin tai sitten jos on liian paksua niin meneekö tuossa henki ja terveys? :nb:
 
En ole ihan varma onko nyt justiinsa täsmälleen oikea ketju tähän hommaan vaikka ilmalla nyt jäähdytelläänkin, mutta tarkoitus olisi yksi vanhempi näytönohjain availla vaihtaa tahnat ja todnäk. lämpötyynyt.

Tyynyjä ei ole yhtään kaapissa valmiina eli menee tilaushommiksi, joten kysymys kuuluukin, että näin yleisesti ottaen minkä paksuista lämpötyynyä kannattaa ostella näyttistä varten ja jos sattuukin olemaan liian ohutta niin voiko noita vain latoa päällekkäin tai sitten jos on liian paksua niin meneekö tuossa henki ja terveys? :nb:

Päällekkäin ladottuna ne ei taida toimia kovin hyvin.

Jos nyt on repaleista lämpötyynyä ja vanhempaa näytönohjainta niin voi kyllä ihan hyvin laittaa hiukan lämpötahnaa päälle.

Mulla oli hd7990:ssä lämpötyynyt kuin myrskyn jäljiltä ni laitoin pahimpiin paikkoihin tahnaa eikä ole ollut ongelmiä.

Liian paksu lämpötyyny saattaa venyttää piirilevyä ja hajottaa koko näytönohjaimen.
 
Päällekkäin ladottuna ne ei taida toimia kovin hyvin.

Jos nyt on repaleista lämpötyynyä ja vanhempaa näytönohjainta niin voi kyllä ihan hyvin laittaa hiukan lämpötahnaa päälle.

Mulla oli hd7990:ssä lämpötyynyt kuin myrskyn jäljiltä ni laitoin pahimpiin paikkoihin tahnaa eikä ole ollut ongelmiä.

Liian paksu lämpötyyny saattaa venyttää piirilevyä ja hajottaa koko näytönohjaimen.
Kiitän paljon vastauksesta! :tup: Katselin juuri Jimmyn valikoimista Arcticin tyynyvalikoimaa, joka näyttäisi olevan vähän kehnonpuoleinen ainakin juuri kirjoitushetkellä.

Saatavilla on 0.5, 1.0 ja 1.5 mm eli taidan ottaa suosista niin saatavuuden kuin 'ei liian ohutta, ei liian paksua' -puolesta tuota 1.0mm tyynyä arkillisen verran. :comp:
 
Kannattaisi nyt ihan ensin yrittää ottaa selvää minkä kokoisia tyynyjä kortti käyttää. Usein myös muistin ja vaikka virransyötön tyynyt on eri paksuisia.
 
Kannattaisi nyt ihan ensin yrittää ottaa selvää minkä kokoisia tyynyjä kortti käyttää. Usein myös muistin ja vaikka virransyötön tyynyt on eri paksuisia.
Laitoin tilaukseen 0.5 ja 1.0 mm lämpötyynyarkit, jos nämä ei kortille kelpaa niin sitten vaikka askartelen mahdollisesti repaleiset alkuperäistyynyt nippuun. ;)
 
Phanteks Eclipse p600s, joka on tällä hetkellä vakiotuuletinsetupilla (2 edessä sisään 1 takana ulos) ja etupaneeli avoinna. Prosessorijäähdytys noctua nh-d15 kahdella tuulettimella. Kokoonpanon tärkeimmät osat ovat ryzen 3900x, syksyllä tuleva rtx 3000-sarjalainen (tällä hetkellä wanha GTX 980).

Prossutuulettimet kiinni emolevyllä ja säädetty 50% teholle, kaikki kotelotuulettimet kiinni kotelon tuuletinohjaimessa ja säädetty 45% (sopiva melutaso ja näyttäisi jäähdytys riittävän).

Kysymys: Pitäisikö takatuuletin ottaa erilleen tuuletinohjaimesta ja säätää suuremmalle teholle ilman kierron optimoinniksi? Onko tässä setupissa muuta huomioitavaa? Kellotuksia ei tällä hetkellä ole käytössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom