Ilmajäähdytys yleisthredi

Mulla oli tuo jonkun aikaa kellottamattoman 7700K:n kanssa.

Mulla taitaa olla melkoset purukumit ihs välissä mutta tuolla coolerilla lämmöt oli 85C cinebenchissä 1,120V.

120mm aio coolerilla lämmöt tippuivat 70 asteeseen eli -15C
Oliko aio-coolerin nesteet lämmitetty 1h rasituksella vai pelkkä cinebench ajo kylmillä?
 
laitappa vielä pohjaan yks puhaltaa viileää ilmaa koteloon voisin auttaa vähän.
Pohjaan lisätyn puhaltimen lisääminen ei auttanut, eli kotelo täynnä puhaltimia ja Ryzen 1800X:n Macho 120 Rev. A ei riitä jäähdyttämään kunnolla näillä helteillä (sisälämpötila päivällä 26-27C). x265-pakkauksessa mennään 90-91C:ssä ja testasin myös Aida64:n rasitustestiä, HWInfo näytti siinäkin 85C lämpöjä. Jäähdytin tuskin on huonosti paikallaan kun ei sitä väärinkään taida saada asennettua, tahnana on Arctic MX-4.

Olisiko Macho X2 riittävä parannus jäähdytystehoon? Viitisen astetta jos saa tiputettua alaspäin niin ollaan jo turvallisella alueella, ettei kone sammuile itsekseen kun ajaa x265 kunnon multithread-asetuksilla. Nyt on ollut pakko pudottaa yhtäaikaiset käsiteltävät framet yhteen, jotta lämmöt pysyy alle 90C.
 
Pohjaan lisätyn puhaltimen lisääminen ei auttanut, eli kotelo täynnä puhaltimia ja Ryzen 1800X:n Macho 120 Rev. A ei riitä jäähdyttämään kunnolla näillä helteillä (sisälämpötila päivällä 26-27C). x265-pakkauksessa mennään 90-91C:ssä ja testasin myös Aida64:n rasitustestiä, HWInfo näytti siinäkin 85C lämpöjä. Jäähdytin tuskin on huonosti paikallaan kun ei sitä väärinkään taida saada asennettua, tahnana on Arctic MX-4.

Olisiko Macho X2 riittävä parannus jäähdytystehoon? Viitisen astetta jos saa tiputettua alaspäin niin ollaan jo turvallisella alueella, ettei kone sammuile itsekseen kun ajaa x265 kunnon multithread-asetuksilla. Nyt on ollut pakko pudottaa yhtäaikaiset käsiteltävät framet yhteen, jotta lämmöt pysyy alle 90C.
Kannattaa katossa oleva tuulentin laittaa niin että puhaltaa sisälle viiletä ilmaa.
Ei macho x2 pudota kuin asteen tai 2 lämpöä.
EDIT: sulla olikin macho 120 ehkä sitten machox2 tiputtaa enemmän lämpöä
 
Paras alle 160mm cooleri vai pitäisikö samantien pistää aio? Nh-d15 ei kelpaa koska ulkonäkö myös tärkeä eikä tuohon saa helposti vaihdettua tuuletinta. Nykyinen single tower phanteks ph-tc12 ei tahdo riittää 8600k kellotettuna.

Kurkkaappa Cryorig H7 Quad Lumi.
Tavallisessa H7:ssa on yksi lämpöputki vähemmän.
Itsellä ko. jäähy ja omien makumieltymysten mukaan valittu. Sitten laitoin sen ikkunattomaan koteloon ja RGB pois käytöstä :D

Mutta hyvä se on silti.
 
Kurkkaappa Cryorig H7 Quad Lumi.
Tavallisessa H7:ssa on yksi lämpöputki vähemmän.
Itsellä ko. jäähy ja omien makumieltymysten mukaan valittu. Sitten laitoin sen ikkunattomaan koteloon ja RGB pois käytöstä :D

Mutta hyvä se on silti.
Ei järkeä vaihtaa PH-TC12 -> H7.

@_j03_ Ostat AIO:n ja kun et huomaa merkittävää parannusta niin päädyt lopulta korkkaamaan kuitenkin ;);) joka on alunperinkin halvin vaihtoehto (lainatyökalu täältä) josset murehdi takuun menetystä. Custom looppiinkin sijoittaminen olisi turhaa jos kontakti on huono (purkat IHS välissä)
 
Kannattaa katossa oleva tuulentin laittaa niin että puhaltaa sisälle viiletä ilmaa.
Ei macho x2 pudota kuin asteen tai 2 lämpöä.
EDIT: sulla olikin macho 120 ehkä sitten machox2 tiputtaa enemmän lämpöä
Arvelin jo ennen kokeilua että ilman puskeminen väärään suuntaan tuskin auttaa, mutta tulipa testattua. Lämmöt +5C aika nopeasti. Täytyy testata X2 ja katsoa, onko siitä mihinkään.
 
Ei järkeä vaihtaa PH-TC12 -> H7.

@_j03_ Ostat AIO:n ja kun et huomaa merkittävää parannusta niin päädyt lopulta korkkaamaan kuitenkin ;);) joka on alunperinkin halvin vaihtoehto (lainatyökalu täältä) josset murehdi takuun menetystä. Custom looppiinkin sijoittaminen olisi turhaa jos kontakti on huono (purkat IHS välissä)
Korkkaus tuossa onkin suunnitelmissa ja työkalun lainaamisestakin jo sovittu. Katsoo sen jälkeen josko vielä tarvetta coolerille.

Harmi kun kaikki nuo "tuplatorni" coolerit menee aina sen 160mm yli.
 
Korkkaus tuossa onkin suunnitelmissa ja työkalun lainaamisestakin jo sovittu. Katsoo sen jälkeen josko vielä tarvetta coolerille.

Harmi kun kaikki nuo "tuplatorni" coolerit menee aina sen 160mm yli.

Scythe Fuma? Se taisi olla 149mm tjsp.
 
Paras alle 160mm cooleri vai pitäisikö samantien pistää aio? Nh-d15 ei kelpaa koska ulkonäkö myös tärkeä eikä tuohon saa helposti vaihdettua tuuletinta. Nykyinen single tower phanteks ph-tc12 ei tahdo riittää 8600k kellotettuna.
Tuli päädyttyä lopulta NH-D15S + Thermalright TY-147 comboon. Ihan pätevä setti niille jotka ei halua vauvanpaskan värimaailmaa katsella.
 
Lainaan tätä threadia, kun en viitsi uuttakaan luoda:

Mistä näen Noctuan jäähyn mallin? Samankaltainen kuin linkissä, mutta 120mm tuulettimilla. Nopeasti käsissä pyöritellessä ei nähnyt mitään merkintöjä.

Noctua NH-U9S | 1150, 1151, 1155, 1156, 2011, AM3, AM3+, AM2, AM2+, FM1, FM2, FM2+
Jäähyssä vastaavannäköiset kiinnikkeet, joihin saisi prossukanta kohtaisen tuen. Itsellä tuohon löytyy AM3-kiinnikkeet, mutta tarkoituksena löytää tuet Intelin kannalle.
 
Lainaan tätä threadia, kun en viitsi uuttakaan luoda:

Mistä näen Noctuan jäähyn mallin? Samankaltainen kuin linkissä, mutta 120mm tuulettimilla. Nopeasti käsissä pyöritellessä ei nähnyt mitään merkintöjä.

Noctua NH-U9S | 1150, 1151, 1155, 1156, 2011, AM3, AM3+, AM2, AM2+, FM1, FM2, FM2+
Jäähyssä vastaavannäköiset kiinnikkeet, joihin saisi prossukanta kohtaisen tuen. Itsellä tuohon löytyy AM3-kiinnikkeet, mutta tarkoituksena löytää tuet Intelin kannalle.

U12S?
 
Lainaan tätä threadia, kun en viitsi uuttakaan luoda:

Mistä näen Noctuan jäähyn mallin? Samankaltainen kuin linkissä, mutta 120mm tuulettimilla. Nopeasti käsissä pyöritellessä ei nähnyt mitään merkintöjä.

Noctua NH-U9S | 1150, 1151, 1155, 1156, 2011, AM3, AM3+, AM2, AM2+, FM1, FM2, FM2+
Jäähyssä vastaavannäköiset kiinnikkeet, joihin saisi prossukanta kohtaisen tuen. Itsellä tuohon löytyy AM3-kiinnikkeet, mutta tarkoituksena löytää tuet Intelin kannalle.

Linkkisäsi on ylhäällä hakukenttä, niin kirjoita siihen Noctua. Sitten siinä on listattuna mallit.
 

Linkkisäsi on ylhäällä hakukenttä, niin kirjoita siihen Noctua. Sitten siinä on listattuna mallit.

Kyseessä ilmeisesti vähän vanhempi malli, ei löydy ainakaan Multitronicin valikoimasta.
Googlen kuvahaun tuloksista NH-12P näyttää oikealta. Ainoana erona omassa coolerissa oleva värillinen logo päällä.
Eikö ne todellakaan ole vaivautuneet merkkaamaan näitä cooleri mallejaan? Myyvät näitä kuitenkin pitkäikäiseen käyttöön ja prosessorikiinnikkeitä voi ostaa irtotavarana.
 
Vanhasta Corator DS lähtee aika kovaa ääntä. Olisiko tuolle mitään hiljaisempaa vastinetta noin 50€ hintaluokassa? Kuulemma myös kuumenee aikalailla rasituksessa prossu... Kyseisessä koneessa 2500k.

E: Totta, ei tullut mieleenkään uusia vain tuuletinta. Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhasta Corator DS lähtee aika kovaa ääntä. Olisiko tuolle mitään hiljaisempaa vastinetta noin 50€ hintaluokassa? Kuulemma myös kuumenee aikalailla rasituksessa prossu... Kyseisessä koneessa 2500k.
Kyllä se varmaan kuumenee jos entinen ropelli rikki. Uusi tilalle ja homma pelittää. Näe oikein järkeä ostaa kokonaan uutta jäähyä tuon takia, varsinkin kun corator ds ihan pätevä cooleri.
 
Prossuna 2700x ja Wraith Prism huutaa hoosiannaa kun vähänkin antaa prossulle reilummin kuormaa ja lämmöt nousee päälle 80c. Mikähän cooleri tuon kiven pitäisi viileämpänä ja erityisesti hiljaisena? Riittääkö esim. Cryorig H7? Kellotusta en harrasta.
 
Prossuna 2700x ja Wraith Prism huutaa hoosiannaa kun vähänkin antaa prossulle reilummin kuormaa ja lämmöt nousee päälle 80c. Mikähän cooleri tuon kiven pitäisi viileämpänä ja erityisesti hiljaisena? Riittääkö esim. Cryorig H7? Kellotusta en harrasta.
Ei sovi kuvauksen mukaan am4-kannalle.

Itse laittaisin jomman kumman näistä:
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
Thermalright HR-02 Macho rev.b. -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 52,90€
 
Asentelin tuossa pari päivää sitten coolermasterin hyper 212:n. Lisäsin siihen toisen tuulettimen eilen niin siinä huomasin, että jäähdytin kääntyy hieman? Työpöytä/nettikäytössä n. 45c ja pelatessa ollut max 65c (profiilin pc). Kannattaakohan tuo asentaa uudestaan? Ei nuita ruuvejakaan viitti ihan hampaat irvessä kiristää?
 
Asentelin tuossa pari päivää sitten coolermasterin hyper 212:n. Lisäsin siihen toisen tuulettimen eilen niin siinä huomasin, että jäähdytin kääntyy hieman? Työpöytä/nettikäytössä n. 45c ja pelatessa ollut max 65c (profiilin pc). Kannattaakohan tuo asentaa uudestaan? Ei nuita ruuvejakaan viitti ihan hampaat irvessä kiristää?

Ekana tulee mieleen, että asentaessa oot kiristäny ensimmäistä nurkkaa liikaa ja se sitten kevittää vastakkaista nurkkaa.
 
Kyllä mie sen ristiin kiristin. Googlauksen perusteella muillakin on ollut samaa "ongelmaa". Hieman noi kevyen käytön lämmöt mietityttää, toki tuulettimet pyörii alle 500rpm.
 
Tuli päivitettyä ML-sarjan puhaltimet ML Pro rgb ja yksi tuuletin meni takuuseen, kerkesin tilaamaan uuden ja nyt tulee takuusta takaisin uusi. Kysymys onkin: Kannattaako lisätä se takuusta tuleva ML140 vielä koteloon vai myydä, nykyinen setup on Meshify C, 2x ML140 edessä ja 1x ML120 takana, cputa jäähdyttää TR Macho.
Eteen se ei tietysti mahdu, mutta onko mitään järkeä tunkea sitä vaikka kattoon? Lisävalo valot olisi ihan jees, mutta onko ihan turha ajatus? o_O
 
No etkö itse vastannut viestiisi :D ? Jos se pitää sinne räpeltämisen takia saada niin laita. Ei siitä mitään merkittävää hyötyä ole ainakaan noin hyvällä ilmankierrolla varustetussa kotelossa.
 
No etkö itse vastannut viestiisi :D ? Jos se pitää sinne räpeltämisen takia saada niin laita. Ei siitä mitään merkittävää hyötyä ole ainakaan noin hyvällä ilmankierrolla varustetussa kotelossa.

Tavallaan joo, mutta siis sen tiedän että hyötyä siitä juurikaan ei saa vaan päinvastoin mietin, että haittaako se ilmankiertoa jos laittaa sen puhaltamaan koteloon sisälle siis alaspäin... Poistopuhaltimeksi vois toki laittaa matalillakierroksilla niin tuskin tekee hirveää muutosta positiiviselle paineelle :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Tavallaan joo, mutta siis sen tiedän että hyötyä siitä juurikaan ei saa vaan päinvastoin mietin, että haittaako se ilmankiertoa jos laittaa sen puhaltamaan koteloon sisälle siis alaspäin... Poistopuhaltimeksi vois toki laittaa matalillakierroksilla niin tuskin tekee hirveää muutosta positiiviselle paineelle :btooth:
sisäänpäin ei ainakaan kannata laittaa. Korkeintaan poistoksi ja silläkin minimaalinen vaikutus
 
Kysellääs apuja:
Kotelossa 4kpl tuulettimia. Edessä 2kpl malli A tuulettimia (140mm) puhaltamassa sisäänpäin. Katossa 1kpl malli A (140mm) puhaltamassa ulos ja takana 1kpl malli B (120mm) puhaltamassa ulos.
Kaikki 4-pin pwn tuulettimia.

Emolevyssä on kuitenkin vain kaksi tuuletinpaikkaa tarjolla joten miten kytkeä nämä?

Vaihtoehto a) sisäänpuhaltavat yhteen ja ulospuhaltavat yhteen vai b) malli A 3kpl yhteen ja malli B omaansa?

Onnistuuko yhdistäminen niin, että katkaisee ja yhdistää tuulettimien 12v, maa ja pwm piuhat nippuun ja ottaa rpm tiedon sitten vaan yhdestä tuulettimesta?
Vai pitääkö alkaa tilailemaan joku adapteri että tuulettimet on yhä säädettävissä biosista/ohjelmallisesti?
 
Yleensä ei kannata ruveta sekoittamaan samaan tuuletinpaikkaa erilaisia tuulettimia, joten suunnitelma b on parempi. Tuo kytkentä mitä mietit toimii, mutta tuuletin paikan antama virta ei pakolla riitä pyörittämään niitä kunnolla. Kaupallisissa adaptereissa ne ottaa emolta ohjauksen kaikkiin ja ja rpm lukeman luvun yhdestä tuulettimesta ja lisävirta tulee satan tai molexin kautta. Jos löytyy ylimääräinen tuommoinen liitin ja on näppärä käsistään niin sellaisen tekee itsekkin, mutta siinä ei paljoa säästä kun ne ei paljoa maksa
 
Näin vähän ajattelinkin.
Lähinnä kokoonpano pitäisi olla valmis tänään, ja tilaaminen menee väkisin maanantaille joten siksi tuo diy-meininki.

Emon paikat molemmat 2A/12v (soveltuu nestejäähdytykselle) joten virta riittää kyllä.
Eipä se tietysti iso vaiva olisi noita 12v ja maa piuhoja kytkeä poweriin ja vain pwm/rpm kaapelit emolevylle jos se noin toimii ilman ongelmia?
 
Tunnistaako kukaan mikä cooleri on kyseessä?

hgfhfghfghfghfg.JPG gghjhnmkl.JPG
 
Näin vähän ajattelinkin.
Lähinnä kokoonpano pitäisi olla valmis tänään, ja tilaaminen menee väkisin maanantaille joten siksi tuo diy-meininki.

Emon paikat molemmat 2A/12v (soveltuu nestejäähdytykselle) joten virta riittää kyllä.
Eipä se tietysti iso vaiva olisi noita 12v ja maa piuhoja kytkeä poweriin ja vain pwm/rpm kaapelit emolevylle jos se noin toimii ilman ongelmia?
Teet vaan silleen mikä tuntuu itsestä parhaalta. Kolmas vaihtoehto on, että laitat nyt yhden eteen ja yhden tuulettimen taakse toimimaan ja tilaat adapterin ja pistät ne kaksi muuta toimamaan sitten, kun saa adapterin. Akasa FLEXA FP3S, PWM-virtahaaroitusjohto 3:lle tuulettimelle - 6,90€
 
Jo tuulettimia ajetaan PWM signaalilla, niin se on ihan sama mitä tuulettimia sekoittaa keskenään. Itse laittaisin sisäänpuhaltavat omalle signaalilleen ja ulospuhaltavat toiselle signaalille, niin saa sitten ulos/sisäänpuhallukset omille säädöille. Jos vain kahta tuuletinta ajetaan yhdestä paikasta, niin lisävirta on tarpeetonta.
 
Onkohan kukaan lähtenyt modaamaan asuksen g11cd-valmispaketteja?
Omassa koneessa kun on gtx 1080 ti, yhdistettynä johonkin tuntemattomaan virtalähteeseen ja huonoon ilmankiertoon niin pakko sanoa että snadisti hirvittää.

Virtalähde on 500W 80 bronze (chicony d16-500p1a), siitä löytyy ~80mm tuuletin takapuolelta, ei muuta. (virtalähden huutaa hoosiannaa rasituksessa)
Kotelossa yksi tuuletin takana puhaltamassa ulos ~100mm
Referenssi näyttis joka luonnollisesti puskee kuumaa ulos.

Houkuttelisi parempi kotelo sekä virtalähde, koska kotelon omat vaihtoehdot ovat todella rajalliset. Emolevyssä vain kaksi fan liitäntää, cpu ja yks casefan. :D Kädet ovat aika sidotut jos kotelon vaihtaa, melkein pitäisi emo vaihtaa samalla ja ostetun koneen value ottaa aika ison hitin. :/
 
Näyttäs kuvien perusteella ihan normi ATX emolta....splittereillä saa lisää tuulettimia kii. Ei muuta ku poweri ja koppa vaihtoon....
 
Onkohan kukaan lähtenyt modaamaan asuksen g11cd-valmispaketteja?
Omassa koneessa kun on gtx 1080 ti, yhdistettynä johonkin tuntemattomaan virtalähteeseen ja huonoon ilmankiertoon niin pakko sanoa että snadisti hirvittää.

Virtalähde on 500W 80 bronze (chicony d16-500p1a), siitä löytyy ~80mm tuuletin takapuolelta, ei muuta. (virtalähden huutaa hoosiannaa rasituksessa)
Kotelossa yksi tuuletin takana puhaltamassa ulos ~100mm
Referenssi näyttis joka luonnollisesti puskee kuumaa ulos.

Houkuttelisi parempi kotelo sekä virtalähde, koska kotelon omat vaihtoehdot ovat todella rajalliset. Emolevyssä vain kaksi fan liitäntää, cpu ja yks casefan. :D Kädet ovat aika sidotut jos kotelon vaihtaa, melkein pitäisi emo vaihtaa samalla ja ostetun koneen value ottaa aika ison hitin. :/
Jos vielä takuuta jäljellä niin varmaan ennemmin koko paketti myyntiin ja itse kasaamalla tilalle uutta. Kokeile myös huvikseen pyöräyttää tuo takatuulari toisinpäin. Suurin ongelma tuossa näyttää olevan ettei ilmaa oikein tule mistään, mutta kolme tuuletinta sitä sieltä poistaa (poweri, kotelo, näyttis).
 
Onkohan kukaan lähtenyt modaamaan asuksen g11cd-valmispaketteja?
Omassa koneessa kun on gtx 1080 ti, yhdistettynä johonkin tuntemattomaan virtalähteeseen ja huonoon ilmankiertoon niin pakko sanoa että snadisti hirvittää.

Virtalähde on 500W 80 bronze (chicony d16-500p1a), siitä löytyy ~80mm tuuletin takapuolelta, ei muuta. (virtalähden huutaa hoosiannaa rasituksessa)
Kotelossa yksi tuuletin takana puhaltamassa ulos ~100mm
Referenssi näyttis joka luonnollisesti puskee kuumaa ulos.

Houkuttelisi parempi kotelo sekä virtalähde, koska kotelon omat vaihtoehdot ovat todella rajalliset. Emolevyssä vain kaksi fan liitäntää, cpu ja yks casefan. :D Kädet ovat aika sidotut jos kotelon vaihtaa, melkein pitäisi emo vaihtaa samalla ja ostetun koneen value ottaa aika ison hitin. :/
Juuri tuon takia markettikoneisiin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. Kokeilisin myydä pois, mutta kyllähän siihen kotelon ja virtalähteen päivitys onnistuu. Lisää tuulettimiakin saa laitettua, kun ottaa virran molexista.
 
Onkohan kukaan lähtenyt modaamaan asuksen g11cd-valmispaketteja?
Omassa koneessa kun on gtx 1080 ti, yhdistettynä johonkin tuntemattomaan virtalähteeseen ja huonoon ilmankiertoon niin pakko sanoa että snadisti hirvittää.

Virtalähde on 500W 80 bronze (chicony d16-500p1a), siitä löytyy ~80mm tuuletin takapuolelta, ei muuta. (virtalähden huutaa hoosiannaa rasituksessa)
Eiköhän siellä ole kroonisen alimitoitettu prossujäähykin huutamassa paskan kotelotuuletuksen takia.


Jos vielä takuuta jäljellä niin varmaan ennemmin koko paketti myyntiin ja itse kasaamalla tilalle uutta. Kokeile myös huvikseen pyöräyttää tuo takatuulari toisinpäin. Suurin ongelma tuossa näyttää olevan ettei ilmaa oikein tule mistään, mutta kolme tuuletinta sitä sieltä poistaa (poweri, kotelo, näyttis).
Ei powerin lämpökuorman kasvattaminen kyllä tilannetta paranna.
Tuohon Anuksen pelirihkamapaskeeseen pitäisi saada ilmanottoa muualle ja dremelöidä takatuulettimen reikä auki, jotta powerin ei tarvitsisi poistaa kotelosta niin suurta määrää lämpöä.
 
Emolevy on matx kokoluokan lauta (asus g11cd-k rev 2.0), takatuuletin oli vain 90mm kun mittasin ja powerin tuuletin 80mm. Ajattelin jos sivuun saisi tuulettimen kiinni mutta ei oikein valmisreiät ainakaan näyttäneet toimivan. Jos olisi kunnon modaaja(jota en ole), tonne vois pohjaan dremeloida 240mm radille reiät / aukot, jotka peittäisi pölyfiltterillä ja löis puhaltamaan kopan sisälle ilmaa radin läpi. Esim ekwb a240g vois olla toimiva valinta, se pystyisikö tuolla emolevyllä säätämään tuota pumppua on taas ihan toinen juttu.

Prossujäähy, olkoonkin vakio ei pitäny erityisempää metakkaa kun löin occt rasitustestin päälle, ei toi kerroinlukittu kabylake käynyt kuin ~60-asteisena.
Koneen palauttaminen ei ole vaihtoehto.
 
Emolevy on matx kokoluokan lauta (asus g11cd-k rev 2.0), takatuuletin oli vain 90mm kun mittasin ja powerin tuuletin 80mm. Ajattelin jos sivuun saisi tuulettimen kiinni mutta ei oikein valmisreiät ainakaan näyttäneet toimivan.
Oikea mitta on 92mm.
Ellei ole sitten käytetty jotain erikoisporopietari tuuletinta.

Näinköhän sinne saisi eteen tuulettimen.
Yhdessä sisukaluvideossa sielläkin kyllä näkyi joku outo kapula poikittain ritilän edessä.
 
Oikea mitta on 92mm.
Ellei ole sitten käytetty jotain erikoisporopietari tuuletinta.

Näinköhän sinne saisi eteen tuulettimen.
Yhdessä sisukaluvideossa sielläkin kyllä näkyi joku outo kapula poikittain ritilän edessä.
Voi hyvin olla 92mm, nopeasti mallailin viivottimella tuon. Oiskohan wifitikut tuolla edessä, sinne ainakin menee pari piuhaa.

Edit. Vastaus alempaan viestiin, alkaa menee vähän ot:n puolelle... Se poikittain oleva systeemi on ledinauha. Metallikehikon ulkopuolelle siis menee wifipiuhojen johdotus, toi etumaski on muovia.
 
Viimeksi muokattu:
8700k ja CM 212 EVO.

Onkohan kuinka riittävä jäähy?

Lähdin reissuun koneen kanssa ja jätin oman prossujäähyn kotiin lattialle :D

Edit. Eiköhän se ihan ok ole... huomenna hakemaan.
 
Viimeksi muokattu:
On riittävä. Tulee heatspreaderin liitos coreen ennemmin vastaan melkee millä tahansa paitsi intelin vakiocoolerilla...
 
Arcticilta näköjään tulossa/tullut uusi P sarja tuulettimia, paine optimoituja siis. Mitä nyt kuvien perusteella voi arvioida niin aika pätevän oloisia.
Arcticin kotisivuilta näitä ei vielä suoraan löydä mutta iskee hakuun P12 tai P14 niin löytyy.
Search results for: 'P12'
Search results for: 'P14'

Jimmsin sivuilta nämä siis bongasin. P12 malleilla näyttäisi hintahaitari olevan 4,90-9,90€ väliltä, P14 lienee sitten sen pari euroa enemmän.
Tuulettimet - Jäähdytys- ja erikoistuotteet - Jimms.fi

Tässä hintaluokassa onkin ollut aika vähän vaihtoehtoja paineoptimoitujen tuulettimien suhteen eli oikein mukava että on enemmän vaihtoehtoja. Etenkin 140mm koko ja 10€ tai alle on ollut hieman hankala yhdistelmä.
Ja kun nykyään ne lähes umpinaiset etupaneelit on olleet muodissa niin kiva että tässä halvemmassa hintaluokassa on enemmän tällaisia tuulettimia jotka soveltuvat sellaiseen käyttöön paremmin.

---

P12: Silent 3-pin 1050rpm, normaali 3pin 1800rpm, PWM/PWM PST/PWM PST CO 200-1800rpm ja Bionix P120 4pin 200-2100rpm
P14: Silent 3-pin 950rpm, normaali 3pin 1700rpm, PWM/PWM PST/PWM PST CO 200-1700rpm ja Bionix P140 200-1950rpm
PWM malleissa <5% = 0rpm.​
P12/P14 malleissa väreinä: oletuksena täysin musta mutta sitten PWM/PWM PST malleista saatavilla myös musta tai valkoinen runko vastaavan värisillä läpikuultavilla lavoilla.

Lapa disaini näyttäisi olevan lähes sama kuin esim Cooler Masterin Silencio FP120/140 tuulettimilla, ehkä kuitenkin lavat on vähän läskimmät Silencioilla mutta en nyt jaksa vertailla niin tarkkaan.

Jos nyt veikkaus miehiä ollaan ja katson kuvia oikein niin vaikka P12/P14 jne malleissa lavoilla ei näyttäisi olevan ihan yhtä paljon pinta-alaa kuin Silencioissa niin lavan ja rungon välinen rako näyttäisi olevan pienempi joka on hyvä sen paineen tuoton kannalta, ei paineet karkaa harakoille. Mutta paha sanoa varmasti, pitäisi molempia pyöritellä kädessä yhtäaikaa että voisi sanoa varmasti. Varmaan kuitenkin suorituskyky aika lähellä Silencioita.

Ainoa mikä minua tökkii on nuo kierrosluvut. Varsinkin 140mm kokoluokassa. Normaali/PWM versio 1700rpm ja Silent 950rpm :facepalm:
Minun mielestä F mallien 1350/800 olisi ollu ihan järkevät näille P malleillekin.. 1000rpm maksimi kun on aika kiva sweet spot 140mm tuulettimelle.
Toivottavasti ne jotka näitä 3pin malleja ostaa katsovat ensin niitä speksejä. Ettei tule sitten yllätystä että oho, kiertävätkin maks 1700rpm tai 1800rpm.

Spekseissäkin ilmeisesti typoja. P14 käynnistysjännite listattu 2.1V mutta Silent versiolla 7V o_O
Veikkaisin että se on typo kun P12/P12 Silent käynnistys jännite on speksattu niin että lineaarisesti laskettuna molempien kierrokset käynnistys jännitteellä olisi samat. Jos näin niin sitten P14 Silent käynnistysjännite olisi 3.7V.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 393
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom