Ilmajäähdytys yleisthredi

No nyt olisi sitten uusi cpu-cooleri tähtäimessä! Onkos kellään kokemusta tällaisesta? http://www.idcooling.com/Product/detail/id/19/name/IS-60

Näyttäisi olevan vain 56mm korkea, joten mahtuisi tuohon Node202:een kuin nakutettu ja saisi nakattua sen oman pölyfiltterinkin takaisin, niin ei tarvitsisi pitää tuota päälle asetettavaa magneettista, kun eihän tuo nyt kaikkein esteettisin ratkaisu ole. Tuuletin ei näytä tarjoavan kovin kummoisia speksejä, mutta 120mm slim noctua tuohon kiinni niin saisin jälleen ruskeaa väriä koneeseen jokaiselle tuulettimelle. :drool:
 
Jos ostan tuulettimen jossa on joku semipassiivi paska (vardar), niin jos laittaa kotelotuulettimen takia biossissa ajon joka testaa matalimman pisteen millon sammuu niin semipassiivi toimintoahan ei voi käyttää? Muutenkin emossa ei saa 0% nopeutta vaan aina joku 30% tms.
 

Ei vaan enää wörtti ostaa tuohon hintaan kun parempiakin vaihtoehtoja on halvemmalla tarjolla. Hyvä cooleri kuitenkin.
Olin jo tilailemassa tuollaista naapurin pojan AM3+ 8350 prossuun. Mikä sitten olisi parempi/halvempi?
Cooler Master HYPER 212 EVO LGA2011/115x/AM3+/AM3
 
Toivon että tämä olisi sopiva paikka kysyä, en viitsisi uutta keskustelua perustaa kun on niin pikainen kysymys.
Eli miten lämpötahnat heikkenee ajan mitassa? Itsellä prosessorina tässä tapauksessa i7-3770k jota jäähdyttää Noctuan NH-D14 (mikä lienee aika kova ylilyönti, mutta...). Paketti kasattu 2012 eikä aukaistu sen jälkeen, lämpötahnana on tuulettimen mukana tullut Noctuan NT-H1, joka käsittääkseni on ihan kelpotavaraa.
Alunperin, vuosia sitten, ei lämmöt rasituksessa nousseet yli 70 asteen (voi toki olla että muistikin pettää?). Nyt mitä olen viimeaikoina tarkastellut, nousee lämmöt heti rasituksen alkaessa (alle sekunnissa) 35->70 ja siitä sitten jatkaa hiljakseen nousua 85-88 kulmille mihin ne tasoittuvat. Yhdenkin ytimen rasituksessa lämmöt nousevat noin 60 asteeseen samalla tyylillä, tasoittuen noin 65 asteen kulmille. Kummassakin tapauksessa lähes välittömästi lämpötila laskee 35 asteeseen kun rasitus lakkaa (kellotaajuus <2,0 GHz). Rasituksessa kellotaajuus 4523 MHz tasaisesti, ei throttlausta havaittavissa. Idlelämmöt on aika tasaisesti ~35 astetta.
Nämä ei ole millään benchmark softalla tehtyjä vaan ihan käytännön havaintoja. Moniydinrasitus on peräisin renderöinnistä ja yksiydinrasitus md5summan laskemisesta.

Onko lämpötahnani "kulunut" tai muutoin heikentynyt ajan vaikutuksesta ja tulisiko se vaihtaa, vai onko tämä normaalia (onko tässä CPU:ssa heikko tahna tehtaalta lämmönlevittäjän alla)? Cooleri ja kotelo ovat pölyttömät, joskin coolerin välissä varmasti joitain hiukkasia on.
 
Eli miten lämpötahnat heikkenee ajan mitassa? Itsellä prosessorina tässä tapauksessa i7-3770k jota jäähdyttää Noctuan NH-D14 (mikä lienee aika kova ylilyönti, mutta...). Paketti kasattu 2012 eikä aukaistu sen jälkeen, lämpötahnana on tuulettimen mukana tullut Noctuan NT-H1, joka käsittääkseni on ihan kelpotavaraa.

No tuosta nyt alkaa olemaan jo 5-6v niin ei varmasti haittaakaan ole jos tahnat laittaa vaihtoon, voi olla jopa tosiaan suositeltavaa. Kyllähän ne tahnat heikkenee, toiset nopeammin ja toiset hitaammin. Jostain muistan lukeneeni että ainakin oma luottotahna (hinta/laatusuhde) MX4 kestäisi aikaa hyvin.

edit: Ainakin jimmssin sivut sanoo ko. tavaralle (NT-H1): "-suositeltu käyttöaika 3 vuotta".
 
Viimeksi muokattu:
@8540 lämpötilat sinällään kuulostaa ihan normaalilta kun oletan ettet prosessoria ole korkannut ja vaihtanut tahnoja + poistanut ylimääräistä epoksia että etäisyys ytimeen olisi pienempi ja lämpö siirtyisi tehokkaammin pois ytimestä.

Tuo 35C -> 70C hyppy kun johtuu nimenomaan siitä että lämpö ei siirry pois ytimestä niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista ja tuo hidas nousu 70C > 85C taas johtuu siitä että se jäähy lämpenee pikkuhiljaa..
Se hyppy lämpötilassa toki on ihan normaalia, ydin on pieni ja lämpöä tuotetaan yhtäkkiä todella paljon..

Mutta kuten Mane sanoikin niin eihän siitä tahnojen vaihdosta haittaa ole, varsinkin kun siitä kasauksesta on se 5-6v.. Samalla voit pestä jäähystä pölyt pois kunnolla ja josset tuulettimia ole putsannut niin nekin kannattaa pyyhkiä huolellisesti, puhdas lapa niin ei pöly tartu niin herkästi.

Itselläni on myös i7-3770K, olen sen korkannut ja lämmönlevittäjän alta löytyy Liquid Pro nestemetallitahna. Jäähyn roolia suorittaa Thermalright HR-02 Macho ilman tuuletinta mutta kera ilmanohjain joka on kiinni takatuulettimessa (Noctua NF-A14 ~600rpm). Siinä kuva pölyisestä kokoonpanosta jos ihmetyttää minkä näköinen viritelmä siellä on.
Prosessori on ylikellotettu 4.6Ghz/~1.280V ja esimerkiksi AIDA64:n kevyemmän CPU kuorman kanssa lämpötila nousu näyttää tällaiselta
upload_2018-1-29_22-37-6.png
Tässäkin tapauksessa nousu tietenkin on jyrkkä kun sille nyt ei voi mitään, tuo ~34-35C -> johonkin alle 50C tapahtui muutaman sekunnin sisällä. Loput sitten on sitä että jäähy lämpenee pikkuhiljaa ja kokonaisuus hakeutuu lämpötasapainoon.
Joka on juurikin tuossa ~60-63C välillä, kone murskaa numeroita BOINC alustalla ja ennenkuin annoin jäähyn levätä ~5min sillä välin kun putsasin pölyfiltterin niin tuo lämpötila olisi CPU kuormassa noussut lähes samantien sinne ~62C lukemiin koska jäähy oli jo valmiiksi saturoitu lämmöstä.​
Sivuhuomiona tuo AIDA64:n CPU kuorma vastaa aika hyvin sellaista kohtuu raskasta moniydin kuormaa kuten renderöinti tai videoiden enkoodaus.

Siinä vastaavasti FPU kuorma joka on aggressiivisempi ja hyppy on suurempi.
upload_2018-1-30_0-8-30.png
Varmaan olisi asettunut johonkin 80C paikkeille jos olisin antanut sen jauhaa vielä puoli tuntia lisää mutta on tuolla prosessorilla parempaakin tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Haen torstaina uuden (=käytetyn) i5-4570 prossun omaan kokoonpanooni ja mietin jos vaihtaisin samalla prosessorijäähdyttimen sellaiseen johon voisin luottaa.

Kotelo: FRACTAL DESIGN Define R4 Black Pearl
GPU: 970 GTX

Mitä mieltä olette tästä? Thermalright Macho 120 rev.A -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FM1/FM2 - 38,90€

EDIT
Jäähyn koko (PxLxK tuulettimen kera): 120x127x150 mm
Koteloon mahtuu "CPU coolers up to 170mm tall"

Ajaa asian vallan mainiosti.
 
Kiitoksia @Lagittaja ja @Mane vastauksista.
En ole tosiaan korkannut, mutta sitäkin aloin tässä miettimään. Saisi samalla kerrointakin nostettua kenties. Voihan se olla että se prosessorin sisäinenkin tahna on heikentynyt ajan saatossa.
Tässä kun nyt asioikseen virkein mielin testaa niin ei siellä (enää ainakaan) lämpö kulje, täydessä moniydinrasituksessa prosessori noin 85 astetta tunnin ajan ja cooleri on jotain huoneenlämmön ja alle kädenlämmön väliltä. Että selkeästi siellä nyt on lämmönsiirtymisongelmaa.

Tarkoitatko epoksilla sitä liimaa joka kiertää prosessorin reunoja pitkin?
 
Kiitoksia @Lagittaja ja @Mane vastauksista.
En ole tosiaan korkannut, mutta sitäkin aloin tässä miettimään. Saisi samalla kerrointakin nostettua kenties. Voihan se olla että se prosessorin sisäinenkin tahna on heikentynyt ajan saatossa.
Tässä kun nyt asioikseen virkein mielin testaa niin ei siellä (enää ainakaan) lämpö kulje, täydessä moniydinrasituksessa prosessori noin 85 astetta tunnin ajan ja cooleri on jotain huoneenlämmön ja alle kädenlämmön väliltä. Että selkeästi siellä nyt on lämmönsiirtymisongelmaa.

Tarkoitatko epoksilla sitä liimaa joka kiertää prosessorin reunoja pitkin?

No siitähän se suurinosa johtuukin kun lämpötila on todella korkea ytimessä ja lämpö siirtyy vain tiettyä tahtia pois sieltä niin ei se jäähy edes ehdi lämpeämään hirveästi.

Oman kokoonpanon Macho on ainakin ulkomuistista "käsi/sormi mittauksella" huomattavasti lämpimämpi kuin kädenlämpö. Toki se tuuletin joka siirtää ilmaa Machon läpi pyörii vain 600rpm niin pakostikin se jäähy on "hieman lämmin".
Noista aiemmista lämpötila testeistäni saisi helposti sen 5 tai ehkä kymmenenkin astetta pois kun pyörittäisi tuota takatuuletinta nopeampaa mutta arvostan hiljaisuutta enemmän.

Ja tarkoitan juurikin sitä liimaa. Pätee vähintään Ivy Bridgen kohdalla, uusimpien kohdalla se on käsittääkseni korjattu ettei niistä liimojen poistosta ole niin paljon hyötyä kuin IVB:llä but don't quote me on that.
Asiasta voit lukea vaikka täältä, Idontcare käyttäjän pitkä ja täynnä asiaa oleva ketju Anandtechin foorumilla
Delidded my i7-3770K, loaded temperatures drop by 20°C at 4.7GHz
Huomionarvoisimmat postaukset näistä (ketjun alussa olevat linkit) "minding the gap" sekä tuo toisiksi viimeinen "proof that the benefit from...".
Mutta jos jaksaa kiinnostaa niin kannattaa kyllä lukea koko ketju; aloitus ja nuo muut ketjun alussa olevat linkit.

Omani kun korkkasin niin en minä niitä liimoja millään dremelillä (IPA:lla kyllästetty kangaslaikka) poistanut kuten Idontcare, luottokortti tai vastaava käteen ja rapsuttelin pahimmat pois.
 
Viimeksi muokattu:
Itse palasin taas ilmajäähyjen pariin, silverstone td-03 pumppu hajos toistamiseen 3v aikana. Eka menikin takuuseen mut ei näissä loputtomiin ole takuuta. Noctua NH-D14 löysi tiensä "uuteen" :)
 
Fractal define c + noctua NH-D15 am4, muistit g.skill flare x. Tuleeko tilan kanssa ongelmia?
 
Fractal define c + noctua NH-D15 am4, muistit g.skill flare x. Tuleeko tilan kanssa ongelmia?

Löytyy kyllä tuotteiden spekseistä jne tämä informaatio.

https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c14q-32gfx
Muistit on 40mm korkeat
https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-d15-se-am4/comp
Tuulettimien korkeutta, joka samalla vaikuttaa jäähyn korkeuteen, saa säädettyä.
Jos 165mm korkea niin etutuulettimen alla on muisteille tilaa 32mm (eli standardi muistikamman korkeus).
40mm - 32mm = 8mm + 165mm = 173mm
Define C
Maksimi CPU jäähyn korkeus 170mm. 173mm > 170mm.

Vaihtoehtoja on esimerkiksi vaihtaa se 120mm kokoiseen, jättää se etutuuletin pois tai siirtää se jäähyn toiselle puolelle. Tai sitten ostat jonkun muun jäähyn.

Itse jättäisin sen etutuulettimen pois kun eipä se hirveästi vaikuta.
Tuo sun Ryzen kun on lämpökuorman kannalta lähempänä tätä SilentPCReview:n testiä joten linkkaan sen ensin:
Noctua NH-D15: Update to an Icon | silentpcreview.com (i7-965 Extreme joka vakiokelloilla eli 4C8T 3.2/3.46Ghz ja TDP 130W)
upload_2018-2-4_0-11-20.png
tl;dr yhden tuulettimen kanssa (jos 6-12V) erot 1-2 astetta ja melussa 1-2dBA.

The NH-D15 was an excellent cooler, generating a thermal rise above ambient of just 40°C at 5V and 35°C at 12V, a very tight range considering the varying noise levels generated. Single fan performance wasn't much worse except when the fan voltage was lowered to 5V (720 RPM). Despite this, the noise reduction wasn't great enough to make it more efficient overall. Replacing the NF-A15's with our reference NF-P14's produced nearly identical results, except in the one fan configuration, which greatly favored the NF-A15, especially at higher speeds.

Siinä sitten vähän rankemmalla kuormalla, testiprosessorina 3970X@4.4Ghz/1.24-1.25V. Muistin virkistykseksi tämä on 6C12T ja vakiona TDP 150W.
Noctua NH-D15 versus Phanteks PH-TC14PЕ: Great Combat. Page 5 - X-bit labs
Kiteistettynä vakio vs yksi NF-A15 keskellä:
2 x 1520rpm = 67C
2 x 1200rpm = 68C
2 x 1000rpm = 70C
2 x 800rpm = 73C
1 x 1480rpm = 70C (+3C)
1 x 1200rpm = 72C (+4C)
1 x 1000rpm = 75C (+5C)
1 x 800rpm = 79C (+6C)

(Nämä on ydinten lämpötiloja, SPCR:n revikassa temperature over ambient)
 
Nyt täytynee myöntää, ettei nuo Node202:n kokorajoitteet aivan turhaan ole olemassa. Kuten täällä aiemmin mainitsin, mahtui Wraith Spire sisälle kyseiseen koteloon, kun otti pölysuodattimen sisältä pois ja jäi sitten suoraan kotelon paneelia vasten. Tuulettimella on kehikko sen verran lapojen yläpuolella, etteivät lavat osu mihinkään, mutta yksi toinen ongelma on nyt ilmennyt - kotelo jotenkin resonoi tuulettimen mukana kun se on suoraan paneelia vasten.

Tästä resonoinnista seuraa pyykkikoneen linkousta muistuttava rämisevä ääni, joka itselleni ainakin alkaa olla sietämätön.

Kyselisinkin tässä neuvoja uuden coolerin suhteen. Aiemmin kuolasin täällä tuota id-coolingon is60:tä, mutta nuo flaret ovat sen verran korkeat ramit, ettei se taida mahtua. Olenkin päätynyt jo valmiiksi aika pitkälle siihen, että joudu ostamaan cryorigin c7:n joka tuntuu olevan parasta, mitä alle 56mm saa.

Cryorig on kuitenkin esitellyt siitä kuparisen mallin jo viime kesänä: Cryorig's R5, C7 Copper Coolers At Computex
Käsittääkseni tän piti alunperin tulla jo jouluksi, mutta ei olen näkynyt. Tietääkö kukaan, onko tämä yhä tulossa joskus järkeviin aikoihin, vai tulisiko minun vain ostaa tuo normaali alumiininen malli?
 
En muista olenko aiemmin kysynyt, mutta kysästään nyt kuitenkin. Onko biossissa jotain tapaa kikkailla niin, että prosessorinjäähdyttimen tuuletin sammuu kun menee tietyn lämpötilan ali? Emolevynä Asus B350M-K ja olisi mukava saada tämä vanhan mallin Vardar ihan vain pois päältä idlessä kun tuo laakerointi ei kaikista hiljaisin ole.
 
Vaikka emolevy sallisi tämän, tiputtaa PWM signaalin alle 20% saatikka sitten 0%:iin, niin se riippuu myös tuulettimesta että mitä se tekee alle 20% signaalilla (kts. PWM standardi, löytyy Googlella).
Standardi kun ei pakota valitsemaan mitään tiettyä käyttäytymistä.

Mutta jos biosista ei löydy vaihtoehtoa tuulettimen pysäyttämiselle kun lämpötilat sen sallii niin seuraava vaihtoehto on Speedfan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka emolevy sallisi tämän, tiputtaa PWM signaalin alle 20% saatikka sitten 0%:iin, niin se riippuu myös tuulettimesta että mitä se tekee alle 20% signaalilla (kts. PWM standardi, löytyy Googlella).
Standardi kun ei pakota valitsemaan mitään tiettyä käyttäytymistä.

Mutta jos biosista ei löydy vaihtoehtoa tuulettimen pysäyttämiselle kun lämpötilat sen sallii niin seuraava vaihtoehto on Speedfan.


En kerennytkään :D Joo tosiaan. Laitoin CPU-tuulettimen ignorelle ja prosessorin tuulettimen tuohon toiseen kotelotuulettimen paikkaan volttisäädöllä ja "fan off" asetus ja 0% 60c asti ja sit vasta lähtee pyörimään. Tuulettimen nopeus nousee kaksi kertaa ja 75c kohdalla (minne ei pääse) lyö 100% nopeuden päälle.
 
Vaikka emolevy sallisi tämän, tiputtaa PWM signaalin alle 20% saatikka sitten 0%:iin, niin se riippuu myös tuulettimesta että mitä se tekee alle 20% signaalilla (kts. PWM standardi, löytyy Googlella).
Standardi kun ei pakota valitsemaan mitään tiettyä käyttäytymistä.

Mutta jos biosista ei löydy vaihtoehtoa tuulettimen pysäyttämiselle kun lämpötilat sen sallii niin seuraava vaihtoehto on Speedfan.


Muutes sulla näky olevan toi HR-02 mutta vaan rev.a niinnitotanoin toimiikos/vaikuttaako tuo airduct verrattuna täysin passiiviseen siileen? Jos siis olet kokeillut. Toki tuo varmasti vaikuttaa jonkin verran mutta vaikuttaako merkittävästi.
 
Muutes sulla näky olevan toi HR-02 mutta vaan rev.a niinnitotanoin toimiikos/vaikuttaako tuo airduct verrattuna täysin passiiviseen siileen? Jos siis olet kokeillut. Toki tuo varmasti vaikuttaa jonkin verran mutta vaikuttaako merkittävästi.

En ole testannut mutta kaiken järjen mukaan vaikuttaa positiivisesti koska kaikki takatuulettimen imemä ilma pakotetaan tulemaan jäähyn läpi.
Toki jos kotelossa on erittäin pieni rako takatuulettimen ja jäähyn välillä niin sitten se efekti ei varmasti ole niin suuri kuin se joissain tilanteissa voisi olla.
Esimerkiksi Define R5 kotelo + LGA1155 kannan sijainti yhdistelmällä se tuulettimen ja jäähyn välinen rako on kohtuullisen pieni, käsi menee kyllä väliin mutta siinä se suurinpiirtein sitten onkin.
Tuossa vanha kuva kokoonpanosta josta näkyy tuo rako, kuvassa vaikuttaa isommalta kuin livenä.
upload_2018-2-10_23-30-51.png

Kun taas tämän ketjun sivulta 2, postauksesta #56 löytyy jotain numeroita.

Eli vaikka aiemmin jäähyn läpi työnnettiin ilmaa 900rpm 120mm tuulettimella ja sitä poisti takaa 400rpm 140mm tuuletin niin lämpötilat nousi vain pari astetta nyt kun hommaa hoitaa vain yksi tuuletin pyörien kuitenkin hitaammin kuin Slipari mutta vähän nopeammin kuin GP-14.

Toki jos emolevystä löytyy järkevä tuuletin ohjaus (Maximus IV Gene-Z:sta ei löydy) niin se ja sama tietenkin jättää se tuuletin Macholle mutta käyttää sitä semipassiivisesti.
Tuo ilmanohjain kuitenkin vähän heikentää sitä kuinka hyvin lämmintä ilmaa vedetään pois näytönohjaimen läheltä kun se ilma joutuu nyt kulkemaan Machon läpi.
Eli siis tuohon näytönohjaimen IO päädyn ja takatuulettimen alle saattaa muodostua hot spot kun ilmanohjain on siinä esteenä eikä tuuletin ime ilmaa siitä kohtaa.

Minua tuo ei niin haittaa kun en pahemmin pelejä pelaile niin en suorituskykyistä näytönohjainta tarvitse. Priorisoin mieluummin prosessorin lämpötilan.
 
En ole testannut mutta kaiken järjen mukaan vaikuttaa positiivisesti koska kaikki takatuulettimen imemä ilma pakotetaan tulemaan jäähyn läpi.
Toki jos kotelossa on erittäin pieni rako takatuulettimen ja jäähyn välillä niin sitten se efekti ei varmasti ole niin suuri kuin se joissain tilanteissa voisi olla.
Esimerkiksi Define R5 kotelo + LGA1155 kannan sijainti yhdistelmällä se tuulettimen ja jäähyn välinen rako on kohtuullisen pieni, käsi menee kyllä väliin mutta siinä se suurinpiirtein sitten onkin.
Tuossa vanha kuva kokoonpanosta josta näkyy tuo rako, kuvassa vaikuttaa isommalta kuin livenä.
upload_2018-2-10_23-30-51.png

Kun taas tämän ketjun sivulta 2, postauksesta #56 löytyy jotain numeroita.

Eli vaikka aiemmin jäähyn läpi työnnettiin ilmaa 900rpm 120mm tuulettimella ja sitä poisti takaa 400rpm 140mm tuuletin niin lämpötilat nousi vain pari astetta nyt kun hommaa hoitaa vain yksi tuuletin pyörien kuitenkin hitaammin kuin Slipari mutta vähän nopeammin kuin GP-14.

Toki jos emolevystä löytyy järkevä tuuletin ohjaus (Maximus IV Gene-Z:sta ei löydy) niin se ja sama tietenkin jättää se tuuletin Macholle mutta käyttää sitä semipassiivisesti.
Tuo ilmanohjain kuitenkin vähän heikentää sitä kuinka hyvin lämmintä ilmaa vedetään pois näytönohjaimen läheltä kun se ilma joutuu nyt kulkemaan Machon läpi.
Eli siis tuohon näytönohjaimen IO päädyn ja takatuulettimen alle saattaa muodostua hot spot kun ilmanohjain on siinä esteenä eikä tuuletin ime ilmaa siitä kohtaa.

Minua tuo ei niin haittaa kun en pahemmin pelejä pelaile niin en suorituskykyistä näytönohjainta tarvitse. Priorisoin mieluummin prosessorin lämpötilan.


No mulla nytkin lämpenee näytönohjaimen siili mutta menee PUBGissa sinne 80c tienoille vaikka ihan ok-nopealla näyttiksen tuulettimet ja vaikka miten kiertäis hyvin ilma kotelossa. Itsellähän nyt on kyllä jäähdyttimen ja takatuulettimen välissä ylimääräistä ihan reilusti että kyllähän se nyt auttaisi takuuvarmasti jos otan machosta tuulettimen irti ja laitan takaa hönkimään pihalle. Tällä hetkellä tuo prosessorintuuletin semipassiivisena ja nettiäkin käyttäessä saattaa pyöräyttää hiukan.

Pidän hiljaisuudesta ja muutenkin kone aina päällä, niin tuossa kätevästi tuulettimiensäätöpaneeli jossa kaikki kotelotuulettimet kiinni ja yöksi/hyvin kevyen desktop-käytön ajaksi sammutan kaikki kotelon tuulettimet, paitsi yksi noctua joka on oman paskasäätimen perässä joka sattui olemaan ilman käyttöä katossa joka hönkii sisälle juuri vardarin eteen. Pelatessakaan lämmöt eivät nousseet mitenkään merkittävästi vaikka sammutti noita tuulettimia, mutta kyllä ne päällä ennemmin silti pidän pelatessa.

Onkos tuolla väliä että kumminpäin macho on airductin kanssa? Itsellä tällä hetkellä niin, että tuo macho on enemmän takatuulettimeen päin ja RAMit sopivat juuri ja juuri ja toinen on hiukan taittuneenakin.
 
Onkos tuolla väliä että kumminpäin macho on airductin kanssa? Itsellä tällä hetkellä niin, että tuo macho on enemmän takatuulettimeen päin ja RAMit sopivat juuri ja juuri ja toinen on hiukan taittuneenakin.

Myöhäinen vastaus mutta takatuulettimellehan se ohjain on suunniteltu eli se tulee sitä "perää" vasten ja jäähy pitää olla kuten se sinulla jo on.
Jos jäähy olisi toisinpäin niin en usko että se ohjain ylettyisi jäähyyn kiinni eli etäisyys takatuulettimen ja jäähyn välillä olisi liian suuri.

P.S. Mikään ei toki estä käyttämästä tätä kattotuulettimen kanssa jos siltä tuntuu. Tuuletinpaikka toki pitäisi osua suurinpiirtein kohdilleen ja kotelossa pitää olla riittävästi korkeutta että se ohjain mahtuu sinne väliin.
Sinällään mielenkiintoinen ratkaisu jos kokoonpanon rauta vaatii enemmän ilmavirtaa niin takatuuletinhan voidaan pitää vapaana ja kattotuulettimella keskittyä siihen prosessorin lämpökuormaan. Samalla tämä myös vaikuttaisi (positiivisesti) näytönohjaimen lämpötilaan kun osa siitä ilmasta mikä imetään jäähyn läpi vedetään siitä näytönohjaimen ympäriltä. Mistään isosta erosta ei toki puhuta mutta on se silti ero, toisaalta tuo tietenkin vaikuttaisi hieman negatiivisesti prosessorin lämpötiloihin mutta en usko että se haittaisi paljoa loppuviimein.
 
Viimeksi muokattu:
Jos laitan tollaisen corsair commander pron, niin saanko sillä säädettyä jokaiselle corsair ml tuulettimelle omat käyrät? Entä miten sitten cpu jäähyn käyrä menee, Commanderin vai biosin kautta? Nykyisessä setissä on 3x120mm corsair ml jotka on lisävirrallisen jakajan ja cpu liittimen takana (toimivat mukamasten cpu jäähynä) ja cooler masterin tx3 pyörii sitten "pwm" moodissa kotelotuuletin liittimestä. Tuli vaan tässä mieleen, että teenkö jotain nykyisellä setillä "väärin"? Tekisi mieli lisätä kotelon kattoon yksi 140mm corsair ml tuuletin sekä mahdollisesti hiljaisempi prossujäähy.
 
Onko ollut millaisia kokemuksia AM4 kiinnikkeiden tilaamisesta valmistajilta? Miten pitkä toimitusaika ja miten hyvin tieto kulkenut.

Lähetin Noctualle ja Cryorigille anomukset vetämään vuoden vaihteessa ja Noctualta olen saanut neljä emailia asiasta mutta Cryorigta en yhtään.

Täytyy tässä yhteydessä kyllä kehua Noctuan palvelua. Nettilomakkeen lähetyksestä meni noin 4 arkipäivää siihen, että posti toi kiinnikkeet kotiin. Eikä tosiaan maksanut mitään ekstraa! Olin jo ajatellut tilata kiinnikkeet paikallisesta Gigantista, mutta näin tuo järjestyi vallan mainiosti.

Noctua muuten lähettää AM4-kantaan backplaten myös, jos se sattuisi puuttumaan (itseltäni puuttui). Tämän suhteen palvelukokemus on ollut vähän epäonninen: eka toimitettu backplate oli väärälle kannalle ja toinen hukkui postissa :facepalm: Nyt kolmannen pitäisi tulla tänään perille DHL:n seurannan mukaan, katsotaan olisiko nyt oikea.

Yhteydenottoihin ovat vastanneet yhden arkipäivän sisällä, mikä on mielestäni ollut riittävän nopeaa.
 
Olisikos jotain suosituksia HTPC:hen max. 70mm korkealle coolerille, jonka tärkeimmät kriteerit ovat 1. hiljaisuus 2. hinta.
Jäähdytysteho on aika toissijainen kun prossuna toimii G4560. Tällä hetkellä mennään stockituulettimella ja kyllähän se metelöi ikävästi olohuoneessa.

Onko kokemuksia kenelläkään esim. https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/136317/ucaco-ap60301-bua01/arctic-alpine-64-plus-prosessorijaahdytin
Hinta on kohdallaan ja hiljaiseksi monessa paikassa haukuttu, tosin päinvastaisiakin väitteitä on tullut vastaan.
Periaatteessa varmaan passiivinenkin ratkaisu toimisi, mutta vähän vaikea löytää kohtuulliseen hintaan mitään järkevää noin pieneen tilaan.
 
Olisikos jotain suosituksia HTPC:hen max. 70mm korkealle coolerille, jonka tärkeimmät kriteerit ovat 1. hiljaisuus 2. hinta.
Jäähdytysteho on aika toissijainen kun prossuna toimii G4560. Tällä hetkellä mennään stockituulettimella ja kyllähän se metelöi ikävästi olohuoneessa.

Onko kokemuksia kenelläkään esim. https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/136317/ucaco-ap60301-bua01/arctic-alpine-64-plus-prosessorijaahdytin
Hinta on kohdallaan ja hiljaiseksi monessa paikassa haukuttu, tosin päinvastaisiakin väitteitä on tullut vastaan.
Periaatteessa varmaan passiivinenkin ratkaisu toimisi, mutta vähän vaikea löytää kohtuulliseen hintaan mitään järkevää noin pieneen tilaan.
Noctua Prosessorijäähdytin NH-L9i, LGA115x - 39,90€
Tämä cooleri ainakin on hiljainen ja varmasti tehokas tuolle prossulle.
 
Ajattelin josko löytyisi 20e hintaluokasta jotain hiljaista, ettei jäähyn hinta ole samoissa prossun kanssa. :)
 
Eli silloin tärkeintä on 1.hinta 2.hiljaisuus. Muuten ottaisit tuon noctuan.
 
Ajattelin josko löytyisi 20e hintaluokasta jotain hiljaista, ettei jäähyn hinta ole samoissa prossun kanssa. :)
Prossucooleri on hiljaisuuden kannalta tärkeä komponentti, mieluummin maksaisin tuon 39,90€ ja saa varmasti hiljaista ja hyvää jäähdytystehoa, eikä vie paljoa tilaa HTPC-kokoonpanosta. Kannattaa myös katsoa tuolta käytettyjen vehkeiden puolelta, josko sieltä löytyisi joku vastaava / juurikin tuo kyseinen kapistus. Tuosta halvemmissa ei tuuletin yleensä ole sieltä hiljaisimmasta päästä tai jäähdytysteho on onneton.
 
@Zaiffa Alpine 64 jäähyt on vain AMD:n kannoille. Arcticin valikoimasta Alpine 11 Plus olisi vastaava joka sopii 115x kantaan, löytyy Jimmsiltä muttei suoraan varastosta.
Mikä se HTPC kotelo on? Sanoit että maks 70mm, A64+ sekä A11+ on molemmat 70mm eli onko tuo 70mm rajoitus kotelon maks rajoitus eli onko sen jäähdyttimen yläpuolella kotelossa rei'itys mistä jäähy saa raitista ilmaa?

Jos ei Noctuan NH-L9i:n tai Cryorig C7:n hinta kelpaa mutta haluat jotain parempaa kuin A11+ niin siitä seuraavat, halvempi kuin Noctua tai Cryorig:
a) mittoihin juuri ja juuri sopiva Scythe Big Shuriken 2 Rev B mutta sitä tilaa ei siis jää korkeuden suhteen yhtään kuten A64+ ja A11+ kanssa.
b) samassa hintaluokassa kuin em. Scythe olisi Silverstonen SST-AR06 jonka korkeus 58mm.

Mitähän niitä muita vaihtoehtoja olisi.. Scythen Kodatia tai Kozutia en suosittele kun ovat varustettu 80x80x10 hyeenalla. Sama tuon Deepcoolin HTPC 200:n kanssa, 80x80x15 röpeli.
Raijintekin Zelos muuten fiksun oloinen mutta Jimmsin kautta saatavuus kysymysmerkki tällä hetkellä.
Siinä ne suurinpiirtein onkin.
 
Ajattelin josko löytyisi 20e hintaluokasta jotain hiljaista, ettei jäähyn hinta ole samoissa prossun kanssa. :)
Menee kyllä intelin vakion tasolle lähes kaikki nuo alle 20€ jäähyt. Mikä kotelo on kyseessä, kun 70mm ei kerro mitään jos tuuletusritilää ei ole jäähyn kohdalla?
Deepcool HTPC 200 -prosessorijäähdytin - 19,90€
Ja tuostakaan rökäleestä ei kirveelläkään löydy arvosteluja :rolleyes:

Ainahan sitä voi kiinatauhkeella mennä:
Aliexpress.com : Buy ID COOLING IS 40V3 HTPC/Mini ITX Cooling with 4 Direct Touch Heatpipe, 92mm PWM Fan, Compatible with Intel LGA1150/1155/1156 from Reliable 92mm pwm suppliers on ID-COOLING Store
Tuuletin tuskin on hiljaisimmasta päästä, mutta muuten arvostelujen perusteella käypä peli.

EDIT: ninjoja perkele
 
Viimeksi muokattu:
Pari päivää säätämistä ja lopulta sain koneen kaikki tuulettimet päälle 24/7, hiljaisesti. On muuten yllättävän vaikea saada säädettyä tuulettimia niin että ne edes jotenkin vaikuttaisi mutta ei kuitenkaan huutaisi.
 
Olisikos jotain suosituksia HTPC:hen max. 70mm korkealle coolerille, jonka tärkeimmät kriteerit ovat 1. hiljaisuus 2. hinta.
Jäähdytysteho on aika toissijainen kun prossuna toimii G4560. Tällä hetkellä mennään stockituulettimella ja kyllähän se metelöi ikävästi olohuoneessa.

Onko kokemuksia kenelläkään esim. https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/136317/ucaco-ap60301-bua01/arctic-alpine-64-plus-prosessorijaahdytin
Hinta on kohdallaan ja hiljaiseksi monessa paikassa haukuttu, tosin päinvastaisiakin väitteitä on tullut vastaan.
Periaatteessa varmaan passiivinenkin ratkaisu toimisi, mutta vähän vaikea löytää kohtuulliseen hintaan mitään järkevää noin pieneen tilaan.

Miten olisi Cryorigin C7 (linkki TechPowerUpin arvosteluun)? Mitoiltaan ja tehoiltaan tuon pitäisi olla uskoakseni sopiva käyttötarkoitukseesi. Lisäksi sitä näyttäisi saavan mm. Verkkokaupasta, joten palautus onnistuu myös jos ääntä lähteekin liikaa.

Pitää tosin myöntää etten itse omista kyseistä tuotetta, mutta olen katsellut sitä mahdollista pienikokoista olohuonekelpoista kokoonpanoa varten.

Edit: tätä olikin jo suositeltu, ja ei taida ihan 20 euron budjettiinkaan mahtua :facepalm:
 
Kiitoksia kaikille vastauksista. Kotelona toimii Silverstonen GD04, jossa optinen asema kiinni, niin tuo jäähyn koko rajottuu 70 mm. Mitta on valmistajan antama, enkä ole mitannut onko siinä yhtään pelivaraa.
Ei tuo 40euroakaan ole mikään mahdoton investointi, mutta ajattelin vaan josko parillakin kympillä jäähdytystehosta välittämättä saisi hiljaisen jäähyn. Toki kun prossujäähyn vaihtaa hiljaisempaan, niin sen jälkeen pitänee vaihtaa kotelotuulettimet kun/jos ne sen jälkeen metelöivät päällimmäisenä. ;)
 
Kiitoksia kaikille vastauksista. Kotelona toimii Silverstonen GD04, jossa optinen asema kiinni, niin tuo jäähyn koko rajottuu 70 mm. Mitta on valmistajan antama, enkä ole mitannut onko siinä yhtään pelivaraa.
Ei tuo 40euroakaan ole mikään mahdoton investointi, mutta ajattelin vaan josko parillakin kympillä jäähdytystehosta välittämättä saisi hiljaisen jäähyn. Toki kun prossujäähyn vaihtaa hiljaisempaan, niin sen jälkeen pitänee vaihtaa kotelotuulettimet kun/jos ne sen jälkeen metelöivät päällimmäisenä. ;)


Herra Internet sanoo tänää olevan paljon hiljaisempi kuin stokki ARCTIC Alpine 11 Plus jäähdytin, LGA 775/115x - 13,90€
 
Kiitoksia kaikille vastauksista. Kotelona toimii Silverstonen GD04, jossa optinen asema kiinni, niin tuo jäähyn koko rajottuu 70 mm. Mitta on valmistajan antama, enkä ole mitannut onko siinä yhtään pelivaraa.
Ei tuo 40euroakaan ole mikään mahdoton investointi, mutta ajattelin vaan josko parillakin kympillä jäähdytystehosta välittämättä saisi hiljaisen jäähyn. Toki kun prossujäähyn vaihtaa hiljaisempaan, niin sen jälkeen pitänee vaihtaa kotelotuulettimet kun/jos ne sen jälkeen metelöivät päällimmäisenä. ;)
Hyvästä jäähystä kannattaa maksaa, varsinkin noinkin laadukkaasta jäähystä kuin tuo edellämainittu Noctua.
 
Tuskin on kovin hiljainen kun vie koko käytettävissä olevan tilan, tuuletin tulisi olemaan optisessa asemassa kiinni.


Hiljaisempi, ja tuulettimen ääni on huomatattavasti mukavemman ääninen jolloin se ei niin terävästi korviin otakkaan. Toki nyt en yhtäkkiä tilaisi 14€ jäähdytintä parin nopean revikan perusteella, mutta voihan tuokin yllättää.
 
Hiljaisempi, ja tuulettimen ääni on huomatattavasti mukavemman ääninen jolloin se ei niin terävästi korviin otakkaan. Toki nyt en yhtäkkiä tilaisi 14€ jäähdytintä parin nopean revikan perusteella, mutta voihan tuokin yllättää.
Voin kertoa ettei todellakaan tulisi olemaan miellyttävän kuuloinen jos tuuletin on optisessa asemassa kiinni, eikä tuuletin pääse "hengittämään".
 
Aiheeseen liittyen, Noctuan "after sale tuki" on kyllä hienoa. Tästä nyt moni on varmasti kuullut rummutettavan ennenkin ja osa varmaan kokenutkin sen.

Tällä kertaa kyseessä 8½ vuotta sitten ostettu NH-U12P joka ollut monen monta vuotta jäähdyttämässä Ivy Bridge Pentiumia (HTPC kokoonpanossa) ilman tuuletinta, tässä nyt siirsin sen toiseen kokoonpanoon jossa Sandy i3.
Ajattelin että olisi varmaan ihan järkevää pistää siihen tuuletin kiinni vaikka tuo i3 jäähtyisi melko varmasti ihan tarpeeksi hyvin "passiivisena" takatuulettimen avustuksella.
TDP nyt ei ole hirveästi saatikka merkittävästi suurempi mutta itse prosessorin kuorma tulee olemaan hieman eri luokkaa eikä se todella hitaasti pyörivä tuuletin nyt pahemmin metelöi..​
Ongelmana vain se että ne perhanan tuuletinklipsu pirulaiset ovat "kadonneet" jonnekin vuosien saatossa..

Pistin siis Noctualle sähköpostia että onko heillä vielä näitä klipsuja ja jos on niin voisinko ostaa uudet.
En yllättynyt kun vastauksena tuli että laitetaan tulemaan ilmaiseksi, pistätkö todistuksen ostosta ja osoitetietosi.
Mielelläni kyllä maksaisin toimituskulut tai edes jokusen roposen vaivanpalkkaa kun oma vikanihan se on kun klipsut olen mennyt hukkaamaan mutta käy se tämäkin :tup:
 
Aiheeseen liittyen, Noctuan "after sale tuki" on kyllä hienoa. Tästä nyt moni on varmasti kuullut rummutettavan ennenkin ja osa varmaan kokenutkin sen.

Tällä kertaa kyseessä 8½ vuotta sitten ostettu NH-U12P joka ollut monen monta vuotta jäähdyttämässä Ivy Bridge Pentiumia (HTPC kokoonpanossa) ilman tuuletinta, tässä nyt siirsin sen toiseen kokoonpanoon jossa Sandy i3.
Ajattelin että olisi varmaan ihan järkevää pistää siihen tuuletin kiinni vaikka tuo i3 jäähtyisi melko varmasti ihan tarpeeksi hyvin "passiivisena" takatuulettimen avustuksella.
TDP nyt ei ole hirveästi saatikka merkittävästi suurempi mutta itse prosessorin kuorma tulee olemaan hieman eri luokkaa eikä se todella hitaasti pyörivä tuuletin nyt pahemmin metelöi..​
Ongelmana vain se että ne perhanan tuuletinklipsu pirulaiset ovat "kadonneet" jonnekin vuosien saatossa..

Pistin siis Noctualle sähköpostia että onko heillä vielä näitä klipsuja ja jos on niin voisinko ostaa uudet.
En yllättynyt kun vastauksena tuli että laitetaan tulemaan ilmaiseksi, pistätkö todistuksen ostosta ja osoitetietosi.
Mielelläni kyllä maksaisin toimituskulut tai edes jokusen roposen vaivanpalkkaa kun oma vikanihan se on kun klipsut olen mennyt hukkaamaan mutta käy se tämäkin :tup:


Tässä näkyy se, mistä Noctuassa maksetaan lisähintaa. Tuuletin ETC hukassa, kysy uutta ja saatat saadakkin ilmaiseksi. Klipsit sun muut toki saa aikalailla 110% varmasti.
 
Analyzing Threadripper Thermals: Big Base Cooling Wins

AnandTechiltä mielenkiintoinen artikkeli Threadripper-prosessorien jäähdyttimien pohjan pinta-alan vaikutuksesta prosessorin jäähdytykseen. Testin perusteella selkeä ero (idlenä muutama aste, rasituksessa yli 10 astetta) isomman pohjan eduksi, kun jäähdytyssiili ja tuuletin sekä pyörimisnopeus olivat samat.
 
Puran tähän vähän ajatusteni virtaa ja höpisen kokoonpanoni jäähdytyksestä kun keskustelu siitä ei kotelogalleriaan kuulu.

Ensimmäisen A05N:n ostin 7/2011 ja myöhemmin toisen käytettynä, oma työasema ensimmäiseen ja äidin HTPC siinä toisessa.
Omani möin pois R5:n oston jälkeen ja nyt tämä toinen sitten palautui minulle.

Karvan vaille kolme vuotta siitä kun ostin Define R5:sen mutta nyt on työasema pitkästä aikaa taas A05N:ssä. Kuvat vähän suttuisia mutta olkoot.

Tässä kotelossa on kyllä tullut kokeiltua jos jonkinlaista vuosien saatossa, kertynyt paljon muistoja ja sen sellaista. Tätä koteloa joko rakastaa tai vihaa.

upload_2018-3-20_23-35-53.pngupload_2018-3-20_23-35-58.png

Nytkin A05N:n oletus ilmavirran suunta käytössä (tietenkin) eli intake on takana joten prosessori saa raitista ilmaa.
Uusi asia minulle tässä kotelossa on tuo ilmavirtaohjain Machon kanssa. Se oli minulla myös R5 kotelossa (kuva pölyisestä R5:stä) mutta poistotuulettimen kanssa.
Tässä toki on se 120mm versio, R5:ssä oli 140mm versio kera NF-A14 ~600rpm. Sivuhuomiona R5:n edessä oli 2x GP14 ~400rpm.​
Yleisesti ottaen uusi asia ovat myös nämä lämpöantureilla varustetut tuulettimet. Monta kertaa olen niitä katsellut, miettinyt miten niitä käyttäisi mutta ei ole tullut koskaan ostettua. Nyt kuitenkin testissä pari Arcticin F12 TC tuuletinta.
Jos katsoit kuvaa oikein tarkasti niin ehkä bongasit tämän intake tuulettimen anturin.​

Prosessorin lämpötilasta sen verran että R5:ssä se oli 62-64C normaalissa kuormassa mutta GPU:n kanssa 65-67C. Nyt lämpötila samassa kuormassa on ~60-62C eikä näytönohjain siihen tietenkään vaikuta.
Intake tuuletin idlailee ~525-550rpm ja CPU kuormassa nousee ~900rpm.
Tässä tapauksessa tämä tuuletin toimii siis oikein mainiosti :tup:

Mutta he joille A05N on tuttu tai ovat ehkä sellaisen joskus omistaneet niin tietävät ettei siitä prosessorin lämpötilasta pahemmin tarvitse puhua.
Näytönohjainhan tässä kotelossa kypsentää itsensä hengiltä kun vakiona kotelossa ei ole ylhäällä tuulettimen paikkaa. Lämpö siis jää loukkuun tuonne ylös.

Tässä nyt on pohdittavana mitä tekisin asialle. (Tiedän kyllä vaihtoehdot, ei ole kysymys)
Aiemmin 7850 oli levossa reilusti alle 40C ja kuormassa ~63-64C jolloin tuuletin pyöri 1500-1600rpm. (Kuului hyvin vaimeasti)
Nyt näytönohjain idlailee 49-51C ja kuormassa taas mennään 70C tai yli jolloin tuuletin pyörii 2100rpm tai enemmänkin kera ihana hurinapörinäkohina.
Nämä nyt ei toki ole mitään pahoja lämpötiloja ja voisin kyllä muuttaa tuota tuuletinkäyrää rennommaksi mutta ei se ongelmaa korjaa.​

Ja kuten arvata saattaa niin tällä hetkellä tuo lämpöohjattu poistotuuletin ei oikein toimi.
Sen verran aavistin tätä että sisäänotto tuulettimen piuhassa on vastus joka rajoittaa kierrokset ~900rpm paikkeille.
Se vaan pyörii niillä kierroksilla lähes koko ajan kun kotelo ei pääse jäähtymään kunnolla..
Ja intake tuulettimen pölyfiltteri on hieman turha kun koteloon vedetään ilmaa jokaisesta raosta..​
Jos repäisen etumaskin irti niin sittenhän ilma alkaa virtaamaan vapaammin jolloin kotelon sisäinen lämpötila alkaa laskemaan hieman. Muutaman minuutin sisällä näytönohjain on tippunut viitisen astetta jolloin poistotuuletin pyörii enää ~550-600rpm.

Ei tämä mikään yllätys tietenkään ollut.

Silloin aikoinaan kun ostin ensimmäisen A05N:n niin ostin myös sen Lian Li:n oman vaihtopaneelin jossa 140mm tuulettimelle paikka. Tämä paneeli meni tietenkin kotelon mukana kun sen myin kun taas tämä yksilö on muuten vakio (pl. edellisen omistajan bitumi vuoraus).

Tässä nyt miettinyt modaisinko kattopaneeliin paikan toiselle sisäänotto tuulettimelle. (Eri tuuletin konfiguraatioista on pitkä keskustelu OCN:n A05 ketjussa)
Suoraan sanottuna ei huvita ruveta silpomaan tuota paneelia, vähän työkaluja saatikka sitten kokemusta ja kun tuo paneeli on niin hyvässä kunnossakin.
Tosin en muista mitä sille ensimmäisen A05N:n alkuperäiselle kattopaneelille tapahtui. En muistanut antaa sitä kotelon ostajalle kun hän sen nouti eikä hän sitä tainnut edes haluta niin se saattaa olla vielä jossain varastossa tallessa mutta en pidätä hengitystä. Siinähän olisi hyvä aihio..​
Toinen vaihtoehto on järjestää lisää ilmavirtaa laajennuspaikkojen kautta.
Tähän malliin törmäsin Thingiversessä ja vakavasti harkitsen sen tulostuttamista.

Tuo tulostettava sovitin palikka 120mm tuulettimelle on aika vahvoilla tällä hetkellä. Kohtuu yksinkertaisesti saisi lisää ilmavirtaa ja juuri sinne minne sitä tarvitaan. Filtteri siinäkin toki pitäisi olla mikä tarkoittaisi kohtuu kömpelöä puhdistamista mutta elämä on.
 
PC tuulettimet ilmeisesti aiheuttavat todella paljon silmien kuivumista, joten poistin kaikki tuulettimet väliaikaisesti.
Poweriin jäi vielä tuuletin.
Yksi vaihtoehtohan olisi siirtää kone kauas, tai sitten siirtyä vesijäähdytykseen.
Molemmat vaihtoehdot ovat vain hieman hankalia.
 
PC tuulettimet ilmeisesti aiheuttavat todella paljon silmien kuivumista, joten poistin kaikki tuulettimet väliaikaisesti.
Poweriin jäi vielä tuuletin.
Yksi vaihtoehtohan olisi siirtää kone kauas, tai sitten siirtyä vesijäähdytykseen.
Molemmat vaihtoehdot ovat vain hieman hankalia.
Tuulettimet on myös vesijäähyssä, mielenkiintoisen kuuloinen ongelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom