Ilmajäähdytys yleisthredi

Voiko huoletta pelailla PUBGia, kun näyttis vetelee pahimmillaan jopa 85 asteessa? Idlessä työpöydällä 53 astetta. Koppana Cooler Master HAF 932 ja näyttiksenä ASUS GTX 780 Ti. Muutaman kerran kone sammunut, joten kenties näyttiksen lämmöt menneet 90 asteeseen.

Gyazo - 54aff63a2d67cbc4ddf13dd89cf96157.png
Tuossa näkyy edellisen pelisession "statsit". Voiko tuota FAN PWM:ää kasvattaa, jos sillä saisi tuulettimet pyörimään nopeammin? Tuulettimien pitämä ääni ei pelatessa haittaa lainkaan.
 
Voiko huoletta pelailla PUBGia, kun näyttis vetelee pahimmillaan jopa 85 asteessa? Idlessä työpöydällä 53 astetta. Koppana Cooler Master HAF 932 ja näyttiksenä ASUS GTX 780 Ti. Muutaman kerran kone sammunut, joten kenties näyttiksen lämmöt menneet 90 asteeseen.

Gyazo - 54aff63a2d67cbc4ddf13dd89cf96157.png
Tuossa näkyy edellisen pelisession "statsit". Voiko tuota FAN PWM:ää kasvattaa, jos sillä saisi tuulettimet pyörimään nopeammin? Tuulettimien pitämä ääni ei pelatessa haittaa lainkaan.
95 astetta on maksimi tuolle kortille, joten 85 asteen peak on ihan ok, vaikka onkin hieman korkeamman puoleinen.

MSI Afterburnerilla pystyy säätämään fan curvea, eli missä lämmöissä tuulettimet rupeavat pyörimään nopeammin. Veikkaan tosin että ei paljoa vaikuta, sillä luulisi niiden pyörivän täysillä vakionakin tuossa 85-90 asteessa, mutta kannattaa kokeilla.

edit: jaa jäi tuo kuva katsomatta, eli ei näköjään pyöri tuulettimet kuin about puoliteholla täydessä rasituksessa, voi toki olla että HWMonitor näyttää väärin.
 
Viimeksi muokattu:
95 astetta on maksimi tuolle kortille, joten 85 asteen peak on ihan ok, vaikka onkin hieman korkeamman puoleinen.

MSI Afterburnerilla pystyy säätämään fan curvea, eli missä lämmöissä tuulettimet rupeavat pyörimään nopeammin. Veikkaan tosin että ei paljoa vaikuta, sillä luulisi niiden pyörivän täysillä vakionakin tuossa 85-90 asteessa, mutta kannattaa kokeilla.

edit: jaa jäi tuo kuva katsomatta, eli ei näköjään pyöri tuulettimet kuin about puoliteholla täydessä rasituksessa, voi toki olla että HWMonitor näyttää väärin.
Tuota korttia voi toki alikellottaa/voltittaa jolloin noita lämpöjä saa rutkasti alaspäin. Melkein itse vaihtaisin näyttiksen tahnat, jos siitä jotain apua sais.
 
95 astetta on maksimi tuolle kortille, joten 85 asteen peak on ihan ok, vaikka onkin hieman korkeamman puoleinen.

MSI Afterburnerilla pystyy säätämään fan curvea, eli missä lämmöissä tuulettimet rupeavat pyörimään nopeammin. Veikkaan tosin että ei paljoa vaikuta, sillä luulisi niiden pyörivän täysillä vakionakin tuossa 85-90 asteessa, mutta kannattaa kokeilla.

edit: jaa jäi tuo kuva katsomatta, eli ei näköjään pyöri tuulettimet kuin about puoliteholla täydessä rasituksessa, voi toki olla että HWMonitor näyttää väärin.
Nostin Afterburnerilla tuulettimien nopeuksia, ja nyt näyttäis lämmöt pysyvän alle 70 asteessa. Kiitos paljon vinkistä!
 
Pystyykö non-PWM tuulettimia pistää pyörimään hitaammalla RPM:llä jotenkin? Tuli siis kotelon mukana 3 Corsairin SP120-tuuletinta, ongelmana on se että pyörivät aina vähintään 60% nopeudella joka raiskaa ainakin omat korvat aika hyvin. Biosista siis ei saa alle 60% pistettyä. SpeedFanilla saa, mutta ongelmana on se että rupeavat ns. pumppaamaan edestakaisin asetetun arvon ja 60% välillä. Oisko Noctuan LN-adaptereista hyötyä, vai ovatko nuo vain PWM-tuulettimille tehtyjä?
 
Vastasit jo omaan kysymykseesi.
Kyllä jos BIOS sen sallii.
Tai vaihtoehtoisesti vastus tuulettimen ja liittimen väliin eli esim Noctuan Low Noise adapteri. (tai suoraan tuulettimen johtoon)
Ja ei ole tehty vain PWM tuulettimille. NA-SRC10 on 3pin versio ja NA-SRC7 on 4pin versio. Näissä ei ole mitään muuta eroa kuin se että toisessa on 4pin liitin ja toisessa 3pin...​
Toinen vaihtoehto on ostaa jokin tuuletinkontrolleri säätö palikka.

Jos käytät vastusta tuulettimen kanssa niin huomioi kuitenkin se että jos käytät liian isoa vastusta niin sitten tuuletin ei saata pyöriä ollenkaan. Ja tämä tietenkin myös tiputtaa maksiminopeutta!
SP120 RGB:stä en ikävä kyllä löytänyt jännite vs virta taulukkoa mutta alkuperäisen SP120 Quiet Editionin perusteella voisi laskea seuraavasti:
Jos BIOSsin säätö on "lineaarinen" eli 100% on 12V ja 60% on 7.2V.
SP120:t käynnistyy ~3.5V jännitteellä (myös se RGB versio) joten tiputetaan 7V > 4V.
Coolingtechniquen testissä 7V jännitteellä listattu 0.02A mutta oletetaan 0.025A kun tuo CT:n mittari ei ole tarpeeksi tarkka.
V=IR joten 7V=0.025R >> R=7/0.025= 280ohm
Tavoite jännite 4V
V=IR joten 4=280I >> I=4/280 = 0.0142
Tavoite virta 0.0142A
Jännite droppi 7V - 4V = 3V
V=IR joten 3=0.0142R >> R = 3/0.0142 = 211.26 ~ 210
Tavoite vastus 210ohm
Vastuksen hävittämä teho = 0.043W.

Eli noin 210ohm vastuksen kanssa saisit 7V lähtöjännitteellä tiputettua tuulettimen pyörimään ~4V tai ~400rpm.
Vastaavasti saman vastuksen kanssa 12V lähtöjännite tiputtaa sen jännitteen ~7V tai ~800rpm.
Eli ~840-1400rpm säätöalue vaihtuu ~400-800rpm alueeksi.

Tämä ei ole mikään täydellinen laskukaava mutta suurinpiirtein sinnepäin.

Järkevämpi olisi käyttää yksinkertaisia diodeja joilla sen jännitedropin saa "hieman tasaisemmaksi".
Käsittääkseni 1N4001-1N4004 sarjalaiset tiputtaa sen ~0.7V per diodi (kts * spoileri) joten jos haluat tiputtaa jännitettä sen ~2.8-3V niin neljä sellaista sarjaan.
12V - 2.8-3V = 9-9.2V (~1400rpm >> ~1050-1070rpm)
7.2V - 2.8-3V = 4.2-4.4V (~840rpm >> ~490-510rpm)
Eli jos säätöalue on nyt 840-1400rpm niin 2.8-3V dropin kanssa säätöalue olisi ~500-1060rpm.
Ebäystä saat kourallisen noita diodeja parilla eurolla.

upload_2017-10-29_15-52-15.png
 
Pystyykö non-PWM tuulettimia pistää pyörimään hitaammalla RPM:llä jotenkin? Tuli siis kotelon mukana 3 Corsairin SP120-tuuletinta
Jotain Z270 TUF:in BIOSta katoin ja näytti olevan samanlainen kuin mun Crosshairissa eli luultavasti vielä sunkin emossa:
-> Monitor -> Q-fan configuration -> Q-fan tuning.
Se sitten testaa tuulettimia kaikilla mahdollisilla kierroksilla ja ainakin itsellä SP120RGB:t on min. 30% (muutaman kerran jouduin ajamaan, että sain kaikki tasan 30).

Monitor-välilehden nimi vähän harhaanjohtava kun siellä on vähän sitä sun tätä säätöä :D
 
Jotain Z270 TUF:in BIOSta katoin ja näytti olevan samanlainen kuin mun Crosshairissa eli luultavasti vielä sunkin emossa:
-> Monitor -> Q-fan configuration -> Q-fan tuning.
Se sitten testaa tuulettimia kaikilla mahdollisilla kierroksilla ja ainakin itsellä SP120RGB:t on min. 30% (muutaman kerran jouduin ajamaan, että sain kaikki tasan 30).

Monitor-välilehden nimi vähän harhaanjohtava kun siellä on vähän sitä sun tätä säätöä :D
Itellä ei anna pistää alle 60%, sillä tulee "invalid input range" tjsp. Voi toki johtua siitä, että välissä on SPLITTY9-hubi. Siten saa toimimaan, että pistää 0% kun lämmöt ovat alle X, mutta seuraava hyppy onkin jo tuo 60%, mutta ei liene kovin optimaalista pitää noita kokonaan pois päältä edes idlessä. Pitää katsella tarkemmin.

Tai vaihtoehtoisesti vastus tuulettimen ja liittimen väliin eli esim Noctuan Low Noise adapteri. (tai suoraan tuulettimen johtoon)
Pitää kokeilla noita, ei tuosta 60% tarvitse paljoa tippua se pyörimisnopeus että ääni idlessä olisi siedettävä. NH-D14 tuli muutama tuollainen joten pitää testailla miten vaikuttaa.
 
Eipä tuo Asucksen fan tuning tullutkaan ollenkaan mieleen, tuollahan ne pitäisi saada pyörimään hitaampaa. En sen tarkemmin katsonut PC speksejä että mitä rautaa siellä on..
Jos olet kokeillut sitä optimize all täppää eikä anna säätää alle 60% niin ei se hubi siinä välissä anna emolevyn tajuta kuinka laajasti se saisi sitä headeriä säädettyä missä se hubi on kiinni.
Tilalle vaikkapa tällainen ja tuikkaa SP120:t suoraan esim CHA_FAN1 paikkaan.
Phobya Y-haaroitin 4Pin PWM muunnos 3x 4Pin PWM 30cm - musta - 3,90€
Ohjekirjassa ei ole mitään mainintaa mikä CHA_FAN paikkojen virranantokyky on mutta useimmiten se on se perinteinen 1A (kuten CPU_FAN paikassa) ja nuo 3xSP120 RGB jää sen alapuolelle. Tarrassa taisi lukea 0.30A (yht. 0.9A) eli se on maks piikki käynnistyessä kun taas normaali "running current" noilla on jotain 0.05A (yht. ~0.15A) luokkaa.

(Ja jos mietit niin ei, ei haittaa mitään vaikka tuossa haaroittimessa on 4pin liittimet vs. 3pin tuulettimet)
 
Itellä ei anna pistää alle 60%, sillä tulee "invalid input range" tjsp.
Toi Q-fan tuning pitäisi auttaa juuri ton input rangen laskemiseen. Ton kun on tehnyt niin pitäisi saada Q-fan controllista melko vapaasti säätää.
 
Toi Q-fan tuning pitäisi auttaa juuri ton input rangen laskemiseen. Ton kun on tehnyt niin pitäisi saada Q-fan controllista melko vapaasti säätää.
Tilalle vaikkapa tällainen ja tuikkaa SP120:t suoraan esim CHA_FAN1 paikkaan.
Phobya Y-haaroitin 4Pin PWM muunnos 3x 4Pin PWM 30cm - musta - 3,90€
Tipahti tuo miniminopeus 60 -> 53 tuon tuningin jälkeen, kun välissä oli tälläinen: Akasa PWM Splitter adapterikaapeli tuulettimille - 4,90€

Tuossa yksi inputti on merkitty CPU:lle, joten en tiedä vaikuttako se tuohon jotenkin, kun löin siihenkin yhden tuulettimen kiinni. Lisäksi tuossa on tuo Molex-liitin mukana. Jos lyön kiinni Splittyyn, missä on muutama ML140 (PWM) kiinni, niin taisi pysyä samana.

Ei toi haaroitin nyt montaa euroa maksa, joten pistetään testiin.

edit: ei sitten tullut mieleen pistää yhtä tuuletinta suoraan kiinni emoon ja katsoa mihin tuo tippuu :facepalm: pitää tsekata myöhemmin..
 
Viimeksi muokattu:
Ääh tällainenkin ketju on. Kuka _&€(# autisti ton min 60% fan speed idean on keksinyt. Siis mitä helvettiä? Voit käräyttää prossun ja kaiken laittamalla ties mitä jännitteitä, ja emo on "ok". Mut sit tuulettimia ei anna säätää millään? Mitä helvettiä. Kolme samanlaista silverstonen 180mm DC air penetratoria ja cha 3:ssa kiinnk olevaa ei vaan saa alle 60%. Muutenkin tässä ärsyttää taas niin vietävästi softan kanssa säätäminen (komponenttien vaihto: 1h, windowsin kanssa säätö: 7h eikä vielä olla lähelläkään valmista), ja Asuksen emo vaan vittuilee lisää kaupan päälle. Syö miestä kun iso flekti jauhaa "täysiä", kohta otan ton irti tai laitan vanhan Zalmanin säätöpaneelin taakse.
 
Onko toi id-coolingin halpis paras vaihtoehto htpc:seen joka tulee sisältämään core 2 duo e6550 tai quadin q6600 jos jostain löytyy? Mietin vaan tota tuuletinta pitäiskö sen tilalle ostaa pwm vai pistää nippusiteillä 12cm tricooli pyörimään vaikka mediumilla... Ab9 pro ei kait osaa säätää jännitteellä prossucooleria, niin melkein pwm tuuletin pitäisi sitten olla. Budjettina siis absolute minimum tämän vehkeen kanssa.

Koppana antecin solo, takana vanha 12cm noctua, edessä 2x92mm nexukset joilla tässä kopassa e6400 ainakin jäähtyi hyvin ja samaten sandy.
 
Onko toi id-coolingin halpis paras vaihtoehto htpc:seen joka tulee sisältämään core 2 duo e6550 tai quadin q6600 jos jostain löytyy? Mietin vaan tota tuuletinta pitäiskö sen tilalle ostaa pwm vai pistää nippusiteillä 12cm tricooli pyörimään vaikka mediumilla... Ab9 pro ei kait osaa säätää jännitteellä prossucooleria, niin melkein pwm tuuletin pitäisi sitten olla. Budjettina siis absolute minimum tämän vehkeen kanssa.

Koppana antecin solo, takana vanha 12cm noctua, edessä 2x92mm nexukset joilla tässä kopassa e6400 ainakin jäähtyi hyvin ja samaten sandy.

SE-214X? Tuuletin pyörii väkisinkin turhan lujaa ja on hiukka jäljessä kilpailijoista. Alle 30 euron luokassa paras lienee SilentiumPC:n Fera 3 HE1224.
Minimibudjetilla kannattaa kuitenkin bongata käytetty True Spirit 120 tai Macho, joista jälkimmäistä voinee huoletta ajella passiivisenakin.
 
Joissakin emolevyissä on prossun kohdalla emon takana x:n muotoinen peltilevy liimalla kiinni. Kokeilin ja ainakaan Scythen ruuvit eivät mahtuneet. Intelin vakiocooleriakaan ei onnistunut asentaa.
Lisäksi siellä on tarra jossa lukee jotain että do not remove cpu heatsink tai sinnepäin.
Olisiko viisainta kuumentaa ja irroittaa levy vai onko noihin olemassa joku cooleri joka sopisi?
 
Joissakin emolevyissä on prossun kohdalla emon takana x:n muotoinen peltilevy liimalla kiinni. Kokeilin ja ainakaan Scythen ruuvit eivät mahtuneet. Intelin vakiocooleriakaan ei onnistunut asentaa.
Lisäksi siellä on tarra jossa lukee jotain että do not remove cpu heatsink tai sinnepäin.
Olisiko viisainta kuumentaa ja irroittaa levy vai onko noihin olemassa joku cooleri joka sopisi?
Missähän emolevyssä tämmöinen on? Kuulostaa siltä että jäänyt jonkun coolerin takarauta paikalleen?
 
Entäs mitäs tuo teipissä oleva teksti sitten mahtaa tarkoittaa?
Siinä sanotaan ettei kontaktieristettä saa poistaa koska epästandardi kotelo voi muuten vastata emon pinneihin ja aiheuttaa oikosulun. Teksti on ilmeisesti siinä eristeessä kun näyttää paksulta.
 
Hei,

Ajattelin tarkastella ilmajäähyn mahdollisuutta kun entinen H100 sanoi itsensä irti. Haen siis todella hiljaista ilmajäähyä (koneen muut tuulettimet usein pois päältä), joka pystyy järkevästi selviytymään ~ 120 W lämpökuormasta (kellotettu 2500K tai 8600K).
Kotelona on tällä hetkellä R2 mutta seuraavaksi varmaan Node 804 (Jäähyn max korkeus 16 cm). Lisäksi konetta siirrellään jonkin verran, joten jäähy ei saisi olla liian painava/aiheuttaa kohtuutonta vääntömomenttia emolevylle.

Aluksi ajattelin Cooler Master Hyper 212 EVOa, mutta luulen sen olevan vähän riittämätön? Cooler Master MasterAir Pro 4 vois myös olla hyvä vaihtoehto? Hinnalla ei nyt sinänsä ole väliä, mutta en mielellään metallipalikasta yli 80€ maksaisi. Painavatkaan mallit ei oo mitenkään poissuljettuja, jos ne saa jotenkin esim. nippusiteillä kiinnitettyä tukevasti vääntömomentin poistamiseksi.

Kaikkein tärkein on lämmönvaihdin, omasta takaa saan kyllä siihen asennettua hyviä tuulettimia. Suosin Noctuan tuulettimia, joten Noctuan jäähy vois olla vähän enemmän preferoitu kun muut, vaikka hinta/laatu ehkä vähän matalampi muuten. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan!
 
Hei,

Ajattelin tarkastella ilmajäähyn mahdollisuutta kun entinen H100 sanoi itsensä irti. Haen siis todella hiljaista ilmajäähyä (koneen muut tuulettimet usein pois päältä), joka pystyy järkevästi selviytymään ~ 120 W lämpökuormasta (kellotettu 2500K tai 8600K).
Kotelona on tällä hetkellä R2 mutta seuraavaksi varmaan Node 804 (Jäähyn max korkeus 16 cm). Lisäksi konetta siirrellään jonkin verran, joten jäähy ei saisi olla liian painava/aiheuttaa kohtuutonta vääntömomenttia emolevylle.

Aluksi ajattelin Cooler Master Hyper 212 EVOa, mutta luulen sen olevan vähän riittämätön? Cooler Master MasterAir Pro 4 vois myös olla hyvä vaihtoehto? Hinnalla ei nyt sinänsä ole väliä, mutta en mielellään metallipalikasta yli 80€ maksaisi. Painavatkaan mallit ei oo mitenkään poissuljettuja, jos ne saa jotenkin esim. nippusiteillä kiinnitettyä tukevasti vääntömomentin poistamiseksi.

Kaikkein tärkein on lämmönvaihdin, omasta takaa saan kyllä siihen asennettua hyviä tuulettimia. Suosin Noctuan tuulettimia, joten Noctuan jäähy vois olla vähän enemmän preferoitu kun muut, vaikka hinta/laatu ehkä vähän matalampi muuten. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan!
Thermalright Le Grand Macho, Noctuan NH-D15S, Scythe Fuma. Vääntömomenttia nuo ei aiheuta emolevylle koska tukevat kiinnitysraudat.

Thermalright Le Grand Macho RT -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011(-3), AMD AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2 - 74,90€

Noctua Prosessorijäähdytin NH-D15S, LGA115x/2011(-3)2066, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2(+) - 77,00€

Scythe Fuma CPU-cooleri LGA775/115x/1366/2011(-3), AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2(+) - 51,00€
 
Viimeksi muokattu:

Kiitos nopeasta ja hyvästä vastauksesta! Täällä porukka on kyllä hyvin perillä jäähyistä. Kaikki noista näyttää aika hyviltä, katson arvostelut ja otan noista jonkun.
 
Kiitos nopeasta ja hyvästä vastauksesta! Täällä porukka on kyllä hyvin perillä jäähyistä. Kaikki noista näyttää aika hyviltä, katson arvostelut ja otan noista jonkun.

Tuolla speksillä Le grand macho. Siitä ja D15:stä on kokemusta, Fuma on netin mukaan tosi hyvä, mutta sen rev.b versio (uusi) tarjoaa paremman kiinnityksen ja AM4 tuen bonuksena. Vanhalla tulokset heitteli tosi hyvästä kehnoon, kun tuli asennuspaineessa heittoa.

LGM on paskempi kiinnittää ja siinä on ruuvit, eikä ruuvijousia, kuten Noctuassa tai uudessa Scythessä. Kiitos skylaken ohuemman PCB:n siinä muutettiin vähän muovispacereiden paksuutta, niin se voi vähän keikkua vanhemman intelin päällä. Väliin saa kyllä kiilattua tavaraa, niin saa tosi tiukan paketin. Ongelma tuo on vasta isoilla kelloilla.

Noctuassa on parempi kiinnitys ja viimeistely on vähän parempi. Todella hiljainen sekin.

LGM sopii vain noista parhaiten koteloon, jossa on todella vähän ilmankiertoa. Iso, mutta väljä rivasto vs muiden tiheämpi. Se hyötyy huomattavasti Noctuaa/Scytheä vähemmän isoista ilmavirroista.
 
SE-214X? Tuuletin pyörii väkisinkin turhan lujaa ja on hiukka jäljessä kilpailijoista. Alle 30 euron luokassa paras lienee SilentiumPC:n Fera 3 HE1224.
Minimibudjetilla kannattaa kuitenkin bongata käytetty True Spirit 120 tai Macho, joista jälkimmäistä voinee huoletta ajella passiivisenakin.

Taidan tuon SE-214X tai halvemman 213v2 tilata, olisi kaapissa fortis 3:kin mutta se ei mahdu tonne antecin soloon ja muutenkin liian "hyvä" tuohon romu pc:seen. Toki jos fortiksen iskisi nykyiseen pääkoneeseen ja noctuan tonne romukoneeseen...

E: Mahtuupi sittenkin toi fortis tuonne koppaan, eli pistänkin sen käyttöön, mitä sitä kaapissa säilyttämään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tilattua Jimm'sin bundlen kaveriksi Meshify C ja Noctuan NH-D15. Nyt rupesi mietityttämään, että onko mitään toivoa saada ajettua D15 kahdella tuulettimella, kun RipJaw'sit ovat kuitenkin 42mm korkeat eikä kotelossa ole paljoakaan säätövaraa korkeussuunnassa.
 
Tuli tilattua Jimm'sin bundlen kaveriksi Meshify C ja Noctuan NH-D15. Nyt rupesi mietityttämään, että onko mitään toivoa saada ajettua D15 kahdella tuulettimella, kun RipJaw'sit ovat kuitenkin 42mm korkeat eikä kotelossa ole paljoakaan säätövaraa korkeussuunnassa.

Hyvin vähän. Mulla on ripjaws V ja NH-D15 yhdistelmä. Etutuuletinta piti vähän nostaa ja tuohon koteloon taitaa jäädä pari milliä tilaa tuon noctuan kanssa. Tietty joku thermalrightin aavistuksen soikean muotoinen tuuletin voisi sopia eteen.
 
Noniiin! Etupaneelin tuulareista alkaa kuulua epämääräisiä, ylimääräisiä laakeriääniä eli taitaa olla päivityksen paikka. Etsinnässä siis hinta/laatusuhteeltaan parhaita ropeleita, jotka nyt vetätävät ilmaa tuosta R4sen etupaneelin läpi.

Mielessä on käynyt Arctic F14 Silent/PWM(PST?) mallit. Emossa kuintekin on vain feikki PWM-liitäntöjä tarjolla, eli mitä nyt oikeasti tapahtuu jos isken PWM tuularin feikki porttiin? Se ohjautuu kuitenkin jännitteen mukaan? Onko tästä mitään haittaa? Kannattaako sittenkin ostaa vain tuo Silent malli?

Ja tietty jos jotain muita ehdotuksia on, niin saa laittaa tulemaan.
 
Mielessä on käynyt Arctic F14 Silent/PWM(PST?) mallit. Emossa kuintekin on vain feikki PWM-liitäntöjä tarjolla, eli mitä nyt oikeasti tapahtuu jos isken PWM tuularin feikki porttiin? Se ohjautuu kuitenkin jännitteen mukaan? Onko tästä mitään haittaa? Kannattaako sittenkin ostaa vain tuo Silent malli?

Ja tietty jos jotain muita ehdotuksia on, niin saa laittaa tulemaan.
Jos on feikkiPWM eli +5V liitäntä niin ohjaa tuuletinta tosiaan jännitteen mukaan. Tavallisille tuulettimille tuosta ei ole varsinaisesti haittaa mutta magneettilaakerit sisältävät tuulettimet (Corsairin ML sarja) saattavat hajota kun saavat liian vähän jännitettä. Normaalit PWM tuulettimet vaan pyörivät jännitteen mukaan noissa liitännöissä ja ainoat ongelmat saattavat olla siinä että luvatut kierrosnopeudet ylä- ja alapäässä eivät onnistu.
 
Lähtihän se liimattu Zalmanin kiinnitysrauta irti kun kuumensi puhaltimella tarpeeksi.
Juuri kun sain sen irroitettua niin löysin sopivat Zalmanin ruuvit sattumalta, mutta Zalman jäähy on lga775 kannalle joten ei sovi.
 
On tässä tullut vähitellen pohdittua tuon koneen päivittelemistä näillä näkymin ryzeniin tai ryzen+ malleihin ja samalla laitella pienempää pakettia itx:n muodossa.

Kone on olohuonekäytössä, joten nykyisestä m-atx grandiasta päivitys olisi menossa kohti ohuempaa. Näillä näkymin olisin päätymässä Fractal Designin Node 202:een, ellei jotain uutta tule ennen lopullista päivitystä. Kyseinen kotelo ei vain tue yli 56mm prossucoolereita, mistä päästäänkin aiheeseen! Mitkä coolerit tuossa kokoluokassa ovat niitä parhaita? Kuusydin Ryzeni tulee todennäköisesti tuon nykyisen i5:n korvaamaan

Ryzenin oma olisi ilmeisesti todella hyvä, mutta ei paksun tuulettimensa kanssa mahdu nodeen. Yläosan amd-logon poistamalla saisi menemään ilman pölysuodatinta, mutta sitä kompromissia en ole valmis tekemään.

Tällaisen videon löysin, jossa todetaan mahtuvan kun tilalle laittaa cryorigin tuulettimen ja on edelleen tehokkaampi, kuin cryorigin oma cooleri. En kuitenkaan viitsisi ostaa cooleria vain poistaakseni tuulettimen, joten pohdin menisiköhän tällainen noctua: NF-A9x14 PWM amd:n cooleriin heittämällä? AMDn oma olisi ilmeisesti tehokkainta mitä kokoluokkaan saa, eikä kuitenkaan tuo tuulettimen vaihto maksaisi kuin pari kymppiä, mikä on vähemmän kuin yksikään aftermarket cooleri olisi!


Vastauksena tänne omaan viestiini: Noctuan 92mm tuuletin ei käy, vaan AMD:n tuuletin 92mm koostaan huolimatta käyttää pienempivälistä kiinnitysmekanismia. Tulipa testattua. :facepalm:

Seuraava homma onkin sitten noctuan palauttaminen ja yritys keksiä minkälaisella tuulettimella Ryzen 1600 pysyisi viileänä Fractalin node 202 kopassa?
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Luettu: 123
Viimeksi muokattu:
Koita jotain patenttia tuolle, kun ei kerta ole mitään ikkunaakaan. Kaksi/neljä metalliliuskaa coolerin päälle kulmiin joihin poraat reiät ns adapteriksi.
 
Koita jotain patenttia tuolle, kun ei kerta ole mitään ikkunaakaan. Kaksi/neljä metalliliuskaa coolerin päälle kulmiin joihin poraat reiät ns adapteriksi.

Harkitsin joo sitä, mut työkalujen puutteen myötä täytynee palauttaa tuuletin takaisin liikkeeseen. Tuo cryorigin koko coolerisetti löytyy 30€:lla uutena, josta saan varmasti toimivan tuulettimen, vaikka hintavahko tuleekin. Joka tapauksessa olisi laitettava uus cooleri jos ei tuuletinta vaihda, niin menkööt.

EDIT: Googlettelun tuloksena löysin tähän idean, joka tähän toimisi: 80 mm to 92 mm Flat Fan Adapter Converter change mounting PC Modding Mod Custom | eBay.

Onkohan kukaan kenties nähnyt tällaisia Suomessa tai edes Euroopassa, jos kenties sittenkin peruisin tuon Cryorigin tilauksen vielä ja tuolla löisin noctuan paikalleen?

EDIT2: Näytti tuo ebayn 3d-printattu kehikko olevan Kreikassa, eli Euroopastahan tuo tulisi, joten kokeillaan nyt onnea ja katsotaan mitä sieltä tulee!
 
Viimeksi muokattu:
Vielä jatkokysymys aikaisempaan eli pitääkö nuista ilmanvirtaus luvuista erityisemmin välittää?
 
Vielä jatkokysymys aikaisempaan eli pitääkö nuista ilmanvirtaus luvuista erityisemmin välittää?


Paine taitaa olla tärkein. Reunoilla mahdollisimman vähän tilaa ja muotoilu saman tapainen kuin Vardareissa on aika hyvä merkki hyvästä tuulettimesta.
 
Kukaan testannut Phanteksiin PH-TC14 PE yhdellä tuulettimella vs. kaksi tuuletinta? Ylimääräistä ei nyt ole heittää kiinni ja testata. Etupaneelissa yhden sisään puskevat poisto vaikuttanee testi lopputulokseen niin hankala itsellä testata.
Edit: yksi fractalin venturi nyt keskellä ripoja kiinni, Ryzen 1700 @3.95GHz 1.29v (svi2 arvo) antaa nyt primessä 71c Max.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä jatkokysymys aikaisempaan eli pitääkö nuista ilmanvirtaus luvuista erityisemmin välittää?
Voihan niitä kattella, mutta poistotuulettimilla ei loppujen lopuksi ole paljoa väliä, siksi kannattaa valita mahd. hiljainen ropelli.

Paine taitaa olla tärkein. Reunoilla mahdollisimman vähän tilaa ja muotoilu saman tapainen kuin Vardareissa on aika hyvä merkki hyvästä tuulettimesta.
Poistotuulettimeksi ihan normaali kotelotuuletin eli tärkeintä ilmanvirtaus/äänitaso, paineentuottoropellit on tarkoitettu jäähyihin ja radeihin. Painetuulettimet ovat kotelotuulettimina turhan kovaäänisiä, eivätkä liikuta yhtä hyvin ilmaa kuin normaali kotelotuuletin.
 
Voihan niitä kattella, mutta poistotuulettimilla ei loppujen lopuksi ole paljoa väliä, siksi kannattaa valita mahd. hiljainen ropelli.


Poistotuulettimeksi ihan normaali kotelotuuletin eli tärkeintä ilmanvirtaus/äänitaso, paineentuottoropellit on tarkoitettu jäähyihin ja radeihin. Painetuulettimet ovat kotelotuulettimina turhan kovaäänisiä, eivätkä liikuta yhtä hyvin ilmaa kuin normaali kotelotuuletin.


Esim vardar kyllä liikuttaa hyvin ilmaa. Totta on kyllä, että pitää hieman ääntä. Edellämainitun Vardarin aiheuttama laakeriääni on aivan kauhea ehjässäkin tuulettimessa. Itsellä tosin koneessa äänentasot sitä luokkaa että päivällä juuri ja juuri saattaa kuulla jos pistää korvan viereen.
 
Esim vardar kyllä liikuttaa hyvin ilmaa. Totta on kyllä, että pitää hieman ääntä. Edellämainitun Vardarin aiheuttama laakeriääni on aivan kauhea ehjässäkin tuulettimessa. Itsellä tosin koneessa äänentasot sitä luokkaa että päivällä juuri ja juuri saattaa kuulla jos pistää korvan viereen.
Itsellä kopassa 4kpl vardareita pushpullissa ja ääni on yli 800rpm kierroksilla huomattava etten kyllä kotelotuulettimiksi moisia laittaisi.. Siihen käyttöön on kuitenkin parempikin vaihtoehtoja tarjolla. :)
 
Itsellä kopassa 4kpl vardareita pushpullissa ja ääni on yli 800rpm kierroksilla huomattava etten kyllä kotelotuulettimiksi moisia laittaisi.. Siihen käyttöön on kuitenkin parempikin vaihtoehtoja tarjolla. :)


Tämän takia itsekkin pistin vardarit sivuun. Edessä kaksi tuuletinta matalilla kierroksilla mutta tuntuu siltä että ilma tulee niiden kahden tuulettimen siitä reunasta jossa ne kohtaa. Kyllä tuo kone silti pölyttömänä ja viileänä on pysynyt että ilmaa menee ja tulee sopivasti koppaan/kopasta. Vardarin laitan sitten mahdolliseen kakkoskoneeseen tarvittaessa.
 
Noniiin! Etupaneelin tuulareista alkaa kuulua epämääräisiä, ylimääräisiä laakeriääniä eli taitaa olla päivityksen paikka. Etsinnässä siis hinta/laatusuhteeltaan parhaita ropeleita, jotka nyt vetätävät ilmaa tuosta R4sen etupaneelin läpi.

Mielessä on käynyt Arctic F14 Silent/PWM(PST?) mallit. Emossa kuintekin on vain feikki PWM-liitäntöjä tarjolla, eli mitä nyt oikeasti tapahtuu jos isken PWM tuularin feikki porttiin? Se ohjautuu kuitenkin jännitteen mukaan? Onko tästä mitään haittaa? Kannattaako sittenkin ostaa vain tuo Silent malli?

Ja tietty jos jotain muita ehdotuksia on, niin saa laittaa tulemaan.


Älä osta silent-malleja vaan osta "rajoittamaton" malli. Itsellä kävi tuo virhe ja käytännössä turha tuuletin. Käyrät saa kuntoon mutta jos tarvisikin kunnolla kierroksia niin niitä ei sitten ole tarjolla.
 
Onko noista corsairin sp/af tuulettimista mihinkään? On nii hianon näköset, tai arctic bionix?
 
Onko noista corsairin sp/af tuulettimista mihinkään? On nii hianon näköset, tai arctic bionix?
Corsairin SP:t (static pressure) ovat paineentuottoon tehtyjä, AF (airflow) tuularit ilmansiirtoon. AF:t ovat päteviä ropelleja.
3kpl SP140 punaisilla ledeillä varustettuja ropelleja löytyisi ylimääräisenä jos kiinnostaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Onko noista corsairin sp/af tuulettimista mihinkään? On nii hianon näköset, tai arctic bionix?
Vähän mainostan että melko pian jäämässä 4kpl SP120 RGB:tä ylimääräseks jos sellaset kelpaa ;) tulossa Maglevit tilalle kun tulevassa kopassa ei valot näy enää niin hyvin. Esim. Thermalbench antoi 85/100 :)
 
arc mini r2 käytössä, af vai sp koppa tuulareiksi?, 2 kpl 120mm eteen ja 1 120mm taakke.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom