Eihän kyse siitä olekaan, vaan että mm. tällaisten foorumien elinkaari mahdollistetaan sillä, että mainostajat maksavat siitä kun sivuilla on näiden mainoksia. Ja se taas on tutkittu fakta, että vaikka mainoksia yleisesti inhotaan, niin silti ne toimivat kunhan niillä vain on tarpeeksi katsojia. Täällä mainokset on toteutettu siinä määrin järkevästi, että ne eivät haittaa, joskus jopa päinvastoin.
Niin toimivat. Ainakin trivago-mainokset ovat helvetin tehokkaita vaikka ärsyttävimmästä päästä.
Toisaalta mainokset epäilemättä toimivat paremmin niillä näyttökerroilla, kun katsoja kuuluu joukkoon, joka ei osaa mainoksia estää. Minä ainakin käytän rautaan(jota täälläkin kaiketi etupäässä mainostetaan) sen verran kuin on yhteensä varaa ja halua. Siinä pari-kolme oligopoliaseman firmaa tavallaan kilpailee mainoksilla toisiaan vastaan.
Raudan mainonta techillä tai mörössä on ehkä jopa jossain määrin sama(ei läheskään täysin sama, myönnettäköön) kuin tupakkamainonta. Tupakkamainonnan kieltäminen ei vaikuta tupakan myyntiin, mutta tupakkayhtiöiden kulut pienenevät eli voitot kasvoivat.
Enemmän on sattumankauppaa, ostanko uuden älypuhelimen Elisalta, Telialta vai DNA:lta tai prosessorin verkkokaupasta vai jimmsiltä. Jotain vähäistä vaikutusta saattaa toki mainoksella olla, mutta enemmän paskaa. Vastaavasti joku jonne joka ostaa mitä sattuu, saattaa reagoida mainoksiin vahvasti ja jatkuvasti ja ostaa vaikka pikavippirahalla.
En siis missään nimessä esitä olevani immuuni mainoksille, kerron vain päättelyäni sille, että rautafoorumin mainostus ei ehkä ole niin tehokasta kuin mainostajat luulevat. Kauppa kyllä käy ja kovaa, ja kohderyhmä on juuri täällä, mutta he eivät osta mainosten takia vaan niistä huolimatta. Ostopäätöksiini vaikuttaa paljon se, mitä esim. täältä luen ja mitä siinä sivussa mietin, ja aivan varmasti mainosten näytöt jos satun niitä pitämään päällä. Viimemainitun tehoa vaan kyseenalaistan.
Lisäksi mainokset ovat paskaa ja tietoturvariski. Tuomitsen jyrkästi kaikenlaisen mainosten estämisen vaikeuttamisen ja moralisoinnin.