FlyingAntero
ɑ n d r o i d
Käsittääkseni kyseessä oli video OnePlus 5T puhelimen julkaisutapahtumasta? Itselle videon sisältö on mielenkiintoinen mutta en siltikään haluaisi, että video alkaisi pyörimään uudelleen äänet päällä joka sivulatauksella. Äänet ja liikkuva kuva eivät sinällään ole ongelma mutta pakotettuna esitetty sisältö on erittäin ärsyttävää. Suomessa tehdyn väitöskirjan mukaan tällaiset ratkaisut eivät välttämättä edes paranna mainoksen muistamista suuremmasta huomioarvosta huolimatta:Meiltä haluttiin ostaa io-techiin sama Oneplussan mainoskamppis eli autoplayllä yläbanneriin pyörimään tuo keynote. Hylkäsimme rahat ja emme hyväksyneet tuollaista kamppista.
Ihan noin mielenkiinnosta, mitä mieltä olette tuollaisesta mainonnasta? Itse totesin suoraan, ettei meidän käyttäjiä tarvitse tuollaiseen pakottaa.
Parhaiten mainonta onnistuu toiston avulla silloin, kun mainosten sisältö on yhdenmukainen verkkosivuston teeman kanssa. Eli io-techissä on toimittu juuri oikealla tavalla ja osa jäsenistä on jopa valmis maksamaan siitä, että näkee mainoksiaPakollista huomiota vaativat mainosmuodot, kuten pop-upit ja liikkuvat mainokset taas aiheuttivat kuluttajissa helposti ärsytystä ja torjuntareaktioita.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että mainosten saama suurempi huomioarvo ei kaikissa tilanteissa parantanut mainosten muistamista.

Jos palataan vielä tuohon OnePlussan mainokseen, niin staattinen yläbanneri, jonka käyttäjä voi itse vapaaehtoisesti klikata aktiiviseksi videoksi ja ääneksi, olisi minulle ihan ok ratkaisu. Jos näen jotain mielenkiintoista, niin miksi en klikkaisi sitä ja tutustuisi asiaan tarkemmin? Sitä vartenhan minä ylipäätänsä olen tällä sivustolla. Etsimässä ja lukemassa minulle mielenkiintoista sisältöäKuisma havaitsi, että kuluttajat katsoivat mainoksia enemmän surffatessaan verkkosivuilla kuin silloin, kun he olivat verkossa suorittamassa tavoitteellisia tehtäviä tai etsimässä tarkkoja tietoa. Mainokset saivat positiivista huomiota myös silloin, kun ne olivat teemoiltaan samansuuntaisia verkkosivujen sisällön kanssa.

PS. En tiedä, kuinka isoista rahasummista tässä puhutaan, mutta mielestäni io-tech voisi tuoda aktiivisemmin esille erilaisia tapoja tukea sivuston toimintaa. Ei siis varsinaisesti tuputtaa jäsenyyksiä/nauhoja vaan kertoa välillä kuulumisia ja miten tätä pioneerityötä voisi tukea. Summat ovat kuitenkin yksittäisen käyttäjän kohdalla varsin pieniä. Kyse on lähinnä viitseliäisyydestä ja siitä, ymmärtävätkö käyttäjät mitä tässä ollaan oikeen tekemässä koko suomalaisessa mediakentässä.