Pääseekö tuo vähän paksumpien karvamattojen päälle ja niitä imuroiden?
Fyysisesti Roborockissahan on törmäyspuskuri 2 cm korkeudella, mutta se ei mielestäni ole ihan paras mittari mattojen kanssa. Omien kokemusten perusteella asia riippuu eniten siitä maton karvasta ja sen tiheydestä/joustavuudesta. Ei siis oikein selviä kuin kokeilemalla, mutta rohkaisen silti hankkimaan jos kiinnostaa. Mainioita laitteita noin muutoin, ja itsellä S5 Max pääsee ainakin jokaisen karvamaton päälle jolle sen tarvitsee mennä. Listaan oman roboni epäonnistumiset ja huomioni tähän mennessä:
- Ainoa matto johon yhden ja ainoan testikerran perusteella jäi täysin jumiin oli sellainen todella pehmeä ja korkeakarvainen Ikean kylpyhuoneenmatto (Almtjärn?). Onnistui siis kiipeämään päälle, mutta siinä pyöriessään upposi siihen karvaan ja jäi tavallaan sutimaan tyhjää. Tämän maton karva on selkeästi tuota 2 cm ylityskorkeutta korkeammalla, mutta niin köykäistä ettei niistä ole tarpeeksi vastusta aktivoimaan törmäyspuskuria, eli siksi tuota 2 cm puskurikorkeutta ei kannata mattojen kanssa mielestäni ottaa niin kirjaimellisesti.
- Yhden karvamaton karva on myös vähän sellaista paksumpaa pampulaa, että olen pari kertaa joutunut avustamaan Roborockin jatkamaan töitään sen päältä ja vierestä, kun se imurin etusivulla pyörivä silikoniharjas on jotenkin pyörittänyt itsensä solmuun maton karvapampuloiden seasta löytyvien langanpätkä-/hiusyllätysten kanssa. Nämä karvapampulat ovat myös sen verran jäykkiä, että sopivassa kulmassa jos robo sitä lähestyy, niin ne saattavat jopa antaa tarpeeksi vastusta puskurille niin että robo luulee törmänneensä esteeseen. Tällöin robo kääntää vähän kurssiaan ja koittaa uudestaan ja pääsee kyllä yleensä jo heti seuraavalla yrittämällä maton päälle.
- Ruokapöydän alla minulla on musta karvamatto. Tämän päälle robo ei ole koskaan suostunut nousemaan, ja se taitaa johtua tuosta väristä. Tämä on ilmeisesti aika yleinenkin "tyyppivika" robotti-imureilla, eli jos on kovin mustansävyinen matto niin robo luulee sitä pudotukseksi (esim. portaikko) eikä suostu siihen ajamaan. Olen kokeillut pakottaa sen ajamaan siihen ja ihan nostaakin sen maton päälle, mutta menee tästä ihan haperolle ja luulee varmaan leijuvansa tyhjyydessä. Purkkaviritys mustien mattojen kanssa, jos pelkoa oikeista pudotuksista ei ole, on kuulemma teipata robon pohjasta anturi piiloon, mutta en ole itse kokeillut kun en ole kokenut tarpeelliseksi. Ruokapöydän ja tuolien jalkojen viidakosta johtuen robo ei tuota mattoa pystyisi kovin kummoisesti imuroimaan muutenkaan.
- Yleisenä huomiona jos on jokin todella kevyt matto minkä voi helposti vahingossakin kävellessään potkaista ruttuun, niin todnäk. robokin tällaiseen törmätessään työntää sitä enemmän ruttuun.